voor Festival van formaat Experimentele standen Brengt Salzburg wel voldoende Uit: weer of géén weer! HOE WERKT HET! ONTMOETING OOST- WEST X NEGATIEVE WEENSE KRITIEK ROBERVAL loste het probleem in 1670 (theoretisch) op, en dat was de eerste stap.op de weg haarde snelweger. draaipunten ongelijkmatige schaalverdeling gelijke evenwijdige armen vast gewicht Primitieve balansen werden al inde steentijd gebruikt, maar eeuwenlang zocht men vergeefs naar een BOVENSCHAUG weegwerktuig gelijkmatige schaalverdeling Tegen schommelingen past men een demper toe, waarin olie door een nauwe opening wordt geperst. gekromd* schijf Snelweger zonder gewichtsschaal: fèRoberval met compensatieschijf en rem. (Van onze Weense correspondent) Ui VENALS in ons land kan men ook in Oostenrijk een zeker onbehaaglijk gevoel constateren ten opzichte van de laatste Festivals, waarbij we nog afzien van het feit, dat Oostenrijk een overdaad aan Festivals heeft, namelijk naast Salzburg ook nog Wenen en Bregenz. Dit onbehaaglijke gevoel uit zich ech ter vrijwel alleen bij de critici, die het repertoire bestuderen. Het grote aantal toeristen echter is met alles tevreden en blijkt diep onder de indruk te zijn. Ook voor de bevolking van Salzburg telf gaat dit op en zelfs voor de pers van deze stad. Want vrij wel alles wordt positief en gunstig beoordeeld in de bladen van Salzburg, die sich dan ook danig ergeren over de soms nega tieve kritiek van de recensenten uit Wenen. Natuurlijk Is er voor waardering inderdaad plaats, maar de kritiek stelt zich de vraag of dit voldoende is voor een Festival van formaat en met een eigen karakter. Geen nieuwe impuls De vraag di® in dit verband acuut wordt is deze: „Wie zal in de naas te toekomst de algemene artistieke directeur worden?" Tot voor enkele Jaren had een aristocraat van het zuiverste water, baron Ponthon, deze taak vervuld en hy kweet zich uitstekend van zijn representatieve plichten, maar verder ging hij niet. Zijn opvolger werd twee jaar gele den de bekende Mozart-specialist B. Paumgartner, maar deze ras- jnusicua is al 75 jaar en van hem kan men geen sterke en vooral geen nieuwe impuls verwachten en dat juist heeft Salzburg nodig. Dit vraagstuk wordt zelfs in deze stad als zo acuut aangevoeld, dat het reeds gespreksthema aan de stam tafel is geworden. Intussen moest een reeds aangekondigd t.v.-ge- sprek over de problematiek van dit Festival worden afgezegd, omdat alle leidende figuren op 't laatste ogenblik verklaarden dat zij daar aan niet wensten deel te nemen: wel een bewijs dat men ook in deze kringen een onbehaaglijk gevoel heeft. Quad [lieg als Mephisto (links) stelt Holzmann als Faust in de schaduw. on Worn jon blijft ongekroonde koning De ongekroonde koning ook van dit Festival is Herbert Von Kara- jan. ofschoon hy slechts zelden op treedt. maar wat hij Iaat horen en in de belichting van de opera's laat zien, fascineert de toeschouwers nog altijd. Von Karajan's „Trouba dour" Is een voorbeeld van onge looflijke nauwkeurigheid maar tevens van poëzie. Natuurlijk wordt dit werk van Verdi in 't Italiaans gezongen, want het vasthouden aan de oorspronkelijke taal is voor Von Karajan een dogma. Voor het komende Festival heeft hij ..Bons Godoenow" op het re pertoire geplaatst en hij wil deze opera in het Russisch laten zin gen! Reeds nu wordt daartegen ge protesteerd, maar Von Karajan zet beslist door. ook al zingt men nog zo miserabel Russisch. In Salzburg ontbreekt het nooit aan bekende orkesten, die naast de Wiener Philharmoniker optreden. In vroeger jaren was het Concertgebouworkest verschillende malen hier te gast. dit jaar wordt deze rol overgenomen door het Fil harmonisch Orkest van Praag dat een sterke verwantschap vertoont met dat van Wenen. De Oosten rijkse kritiek is vol lof over dit or kest, voornamelijk over de fluwelen klank van de strijkers. Na een vergelijking met andere bekende orkesten constateert men dat er een soort gemeenschappelijke muziek-cultuur in Centraal-Europa blijkt te bestaan, welke styleenheid niet verloren ging door de politieke splitsing. Ancere. de leider van het ensem ble uit Praag, dirigeert even speels, meeslepend en romantisch als do Oostenrijkers Krips, Karl Böhm of Hollreisser. Nog duidelijker blijkt deze verbondenheid in het optreden van de Roemeen Georgesen. die een concert van het ensemble uit Praag dirigeerde. Ook hier weer eenzelfde klank en een overeenko mende stijl met de Oostenrijkse wat niet te verwonderen is. want Georgesen is nog in de leer ge weest by Richard Strauss. Hoog peil Ondanks kritiek op het reper toire staan toch de muzikale pres taties op hoog peil. Vooral vervult Salzburg hier een soort zending, omdat het de plaats is waar Oost en West elkaar ontmoeten. Tm eer gebeurtenissen, die buiten de mu ziek vallen, illustreren dit nog dui- deiyker. Tijdens de katholieke hogeschool- weken heeft kardinaal Bea hier B. P. Baumgartner. 75 jaar. Wie wordt de opvolger? een opzienbarende lezing gehouden over de oecumene en daarin een weg gewezen ter overbrugging van de dogmatische tegenstellingen on der de verschillende christelyke be- lydenissen. Bovendien is het te danken aan het vreedzame klimaat van Salzburg dat de oude rivaliteit, tussen Von Karajan en de andere grote Oostenrijkse dirigent Karl Böhm werd begraven. De tegen woordige administratieve directeur van de Weense Opera, Hilpert. heeft juist hier in deze stad een succesvolle poging gedaan om deze twee dirigenten met elkaar te ver zoenen. Het gevolg is dat Karl Böhm weer als dirigent voor de Weense Opera is gewonnen, waar hij de laatste twee jaar niet meer wilde optreden. Tweede deel van Faust Een laatste verdienste van Salz burg bestaat in de opvoering van het tweede deel van Faust. Dit dra ma is zo lang en zo onspeelbaar dat het ingekort moet worden. Daar Faust I reeds twee jaar op het re pertoire stond, moest nu deel II volgen. De opvoering ip. haar geheel is indrukwekkend, omdat zy het midden houdt tussen toneel-illusie en mystieke vervoering, waarin de diepte van de menselijke ziel wordt ontsluierd. Terwijl Attila Hörbiger in Faust I ondanks zyn 60 jaar de hoofdrol speelde en een prachtige vertolking leverde, heeft men nu naar een jongere Faust gezocht. De keuze viel op Thomas Holzmann uit Duits land. een goede vertolker met zyn hoekige gelaat en zyn markante ge laatstrekken maar als acteur kan hij de hoogte en vooral de diepte van Hörbiger niet bereiken. Boven dien wordt hy geheel in de scha duw gesteld door de Mephisto van Quadflieg, die het demonische met een onovertroffen spirituele subti liteit tot uitdrukking brengt. Experiment Het is opmerkelijk dat Salzburg op het ogenblik de beste vertolking van Faust II levert, wat orerigens juist door de vele Duitse toeristen wordt toegegeven. Salzburg geeft bewys dat dit „onspeelbare" kunst werk van Goethe toch gespeeld kan Morden en toont daarmee tevens aan dat het ook een experiment durft te wagen! Onze damruhriek De zomer is al haast voorbij en wat hebben we er eigenlyk aan gehad? Zo hèèl veel mooi weer: toch zeker niet, uitgezondera de periode, waarin de „bouwvak kers" hun wieken wijd konden uitslaan en het leven van de zonzijde mochten bekyken. Pluvius heeft ons zyn deel wèl gegeven Het was ln de afgelopen dagen weer regen met bakken uit de hemel en de regen jassen verko pers en de paraplufabrikanten beleefden gouden dagen, die wij hen graag gunnen, ofschoon we het allemaal graag anders had den gezien, vooral na die ellen dig koude winter. 7 oek de zon op" is een ge- vleugeld woord geworden in het landje van „mest en mist, van vuilen, kouden re gen" zoals P. A. de Genestet het genoemd heeft. Daarom is. als het ook maar enigszins kon, een groot deel van onze landgenoten deze zo mer weer op de vlucht geslagen naar Italië, Spanje en de Ri- vièra waar de zon kan branden, dat 't een lieve lust is en waar ze „by kunnen komen van alle kille, klamme misère, die ons tot bibberende, kleffe wezens maakt. Als ze dan van bruin tot zwart terugkomen, lachen ze om de achtergebleven „bleekgezichten" aan de Westerstranden. maar zijn er binmen enkele dagen al even bleek en miserabel aan toe. Het verbrandingsproces heeft niet lang geduurd En nu? De kinderen, die de zon nauwelijks gezien hebben, stappen alweer manmoedig voorwaarts naar de scholen, ze waden door de plassen en ze hangen hun doordrenkte jasjes aan de kapstokken in de gan gen, waar de penetrante geur van natte kleren hangt. Geen opwekkend begin van 't nieuwe schooljaar, zouden we zo zeg gen. Maar de Jongens en meisjes laten zich niet terneerdrukken. Ze vinden 't zelfs een spannen de en avontuuriyke tocht, nu ze door de ouders liefderijk ver zorgd, met regenscherm en rub berlaarzen gewapend voor al te Het was in het jaar 1944, zo om streeks de eerste dagen van de landing bij Arnhem, dat M-y boven dien in spanning gehouden werden door een partyeinde dat te herlei den m-as in het tweetal standen on der I en II hier m'eergegeven. Aldus ontstonden enige experimentele af wikkelingen die, indien men niets over de afkomst wist, als wat al te bizar en surrealistisch beschouwd zouden worden. In de eerste positie hebben wij een bestaande dam teruggewerkt tot veld 46 en tevens een sohyf op 40 naar 45. De zwarte dam stond inderdaad al wel 12 zetten op veld 50 en 45 opgesloten, ter- wyl de zwarte stukken vast liepen. De winst is interessant: 4540. 50—45. 4641, 45—50, 41—37, 50— 45. 37—32, 45—50, 32—28, 50—45. 28—23, 45—50, 23—18, 50—45, 18— 12, 45—50, 12—7. 50-45, 7—1, 45— 50, 1—12, 50—45, 12—7, 45—50, 7—1, 5045, 3429 en 4439, wint. Een merkwaardige afwikkeling. Eigen aardig is dat het verplaatsen van de witte dam naar 23 geen winst geeft door <na 3429» het effect van het achteruit slaan. In de stand onder II is 5044. direct ge speeld, remise door 4550, 61, en nu 4045, met dam 49 op slag. Gespeeld moet worden: 61, 4944 (.want op 4044 volgt 39—34 en 1x40. w.), 1—7, 44—49, 50—44, 4550. 7 x 45 en 45x1. wint. In een party te Rotterdam forceerde wit in de derde stand de stelling op de fraaiste manier die wy wellicht ooit zagen! Wat zou men denken van 25—20, 14x25, 33—29, 13—18 of?, 16—11, 6X17, 34—30, 25x45, 27—21, 23x34, 21x5!! Werkelyk verbluffend! Er hebben voor de oorlog plannen bestaan om een boek uit te geven met alleen zulke forceringen, zoals er boeken zyn met alleen problemen en alleen eindstanden. Jammer dat zoiets nog niet tot stand kwam. want de moeite zou zeker waard zyn! Tenslotte zouden wy ieder willen aanbevelen eens te spelen op een aardige, maar altyd overrommelen- de slag in het openingsspel van het z.g. Hollandse type. Men hoeft niet precies aldus te spelen, men kan ook z.g. omwegen nemen: 1. 3328; 18—23; 2. 39—33, 12—18; 3. 44—39, 7—12; 4 49—44, 1—7 5. 31—27, 17—21; 6. 37—31, 21—26; 7. 41—37. 11—17; 8. 47—41, 17—21; 9. 27—22, 18x27; 10. 31x22, en nu is de vraag welke lelijke foutzet zwart hier kan maken, wy willen de lezers niet het genoegen onthouden dit zelf te ontdekken. Men rake, als het enigs zins kan, de stukken daarbij niet aan. Z.: 35, 40, 45 dam, 49 dam. W.: 6, 33, 38, 39, 43. 50. Wit speelt en wint. n. 12 3 4 Z.: 1. 2, 6. 8. 10. 13. 14, 19, 23, 26. W 16. 25, 27, 32/34, 40. 43/50. Wit speelt en forceert de winst. IV. Klassiek. 1 2 3 4 6 Z.: 25, 30, 35, 50 dam. W.: 34, 39, 44, 45, 46. Wit speelt en wint. Z 2/10, 12/16, 19/21, 23. 26. W.: 22. 28. 32/46, 48. 50. Welke grote fout kan zwart hier maken? grote rampen gevrywaard zijn. Ze blyven gelukkig - hóe jong ook - overtuigd van de waar heid van het gezegde: „Na regen komt zonneschijn" en nemen de zaken dus niet al te ernstig op. Er zal. als alle depressies voorbij getrokken zijn, heus wel weer een wolkenloos hemeldek te voorschijn worden getoverd. En dè&r houden ze 't dan ook beslist op: weer of gèèn weer! De tweede stap was de BRIEVENWEGER-.JfeRo- berval-schaal met een vaste massa aan de ge knikte gewichtsarm. Snelweger zonder oewichtsschaal va gewichtsschaal voor groter weegbereik. Een gelijkmatige schaalver deling is te bereiken door als lastarm een schijf met com penserende kromming te gebruiken. FANTASIO aterdag 24 augustus 1963 Pagina 4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 10