BARTOK IS MIDDELPUNT
VAN „WEENS FESTIVAL"
Chaotische toestand in
bloembollenhan del
Katwijkse visserij-optocht
in teken van zeehaven
kunst
Hoogtepunt Wachter
in „Dantons Tod"
N
Helaas geen volledig beeld
Duizenden slaan de
kleurige stoet gade
mmmL
Ogdoti: pianistisch fenomeen
kc\leiöosc^9P
Friese Nassau's op Frisiana
Eregelden voor
kunstenaars
L l
De 15000 ste
lieden verwacht
(Van onze Weense correspondent)
OG nooit heeft het Weense Festival een zo duidelijk stempel
op de stad gedrukt als tijdens dit seizoen. In de étalages van
de binnenstad, maar ook van de buitenwijken zijn grote foto-mon
tages aangebracht van de dirigenten, zangers, zangeressen en de
meest bekende solisten die dit Festival opluisteren. Bij nader toe
zien echter bemerkt men dat deze reclame, die overigens zeer
smaakvol is, haar oorsprong niet vindt bij de Festival-directie, maar
bij een aantal internationale grammofoonplaten-maatschappijen,
ie de sterren van het Festival als lokvogels gebruiken om hun
ngspeelplaten aan de man te brengen. Ook hier gaan cultuur en
:ommerciele overwegingen hand in hand.
heroi
Irukti
ijn o
LEIDSCH DAGBLAD DONDERDAG 25 JULI 1963
;ulver chronologisch lag de Bartok-
N vond. toevertrouwd aan het Sym-
hony Orchestra van Londen, pre-
ies in het midden. Daar tüdens dit
festival slechts twee buitenlandse or
esten optreden uit Londen en
el loekarest stelt de Weense kritiek
let de gebruikelijke hoge eisen. Vry-
el alles wat het Londense ensem-
le presteert wordt geprezen: de
Iterste discipline, de accurate uit-
oering. de klank van de blaasinstru-
ïenten en de enorme kracht van het
lagwerk. Dit laatste is inderdaad fe-
iomenaal. Het overstemt de strijk-
istrumenten volledig. Het gevolg is
an dat de Engelse violisten als enige
roep er minder goed van afkomen,
rat overigens begrijpelijk is. De We-
iers zijn namelijk door hun eigen
hilharmonisch orkest zo verwend, dat
(j overal elders tevergeefs naar de
achte. homogene en fluwelen klank
an hun eigen strijkers zoeken. Deze
iet reserve uitgesproken Weense kri-
iek op het Londense ensemble is ge-
lOtiveerd bij de uitvoering van klas-
leke orkestwerken, vooral van Beet-
pven. Schubert en Bruckner. Demu-
lei uit Londen blijken veel minder
omantisch of sentimenteel te zijn
W, an de Weners: Daartegenover staat
ran dat de Engelsen een Bartok veor-
effelijk interpreteren: veel echter
n authentieker dan het Weense en-
tmble ooit zou kunnen.
Onvergetelijke
solist
De Bartok-avond was een evene
ment, wat niet alleen te danken was
an de dirigent Solti, maar ook aan
et ensemble dat voor deze moderne
Ignatuur zeer gevoelig blijkt te
ijn. Uitgevoerd werden: De wonder-
jke mandarijn, het Concert voor or
est en het tweede pianoconcert. De
t van dit laatste zal Wenen niet
poedig vergeten en ook het overige 1
uitenland zal er goed aan doen de
laam van deze 27-jarige Engelse
ianist te onthouden, want hij zal
aarschünlijk tot de grote oritest-
lanistcn van de toekomst gaan be- I
oren. En toch schijnt deze John
Igdon hü heeft veel prjjzen be-
aald op Internationale concouisen
in 't geheel niet voor de vleugel
fpredestineerd te zijn. Hij maakt
tn ietwat dikke en logge Indruk
men verwacht dat hij in het
ewone leven geen raad weet met
jjn figuur.
Hij schijnt een typische „goede lob-
js„ te zyn, die 't goed bedoelt, maar
Jitussen ongelukken maakt. Vooral
jn kleine dikke worstvingers beant-
oorden niet aan ons droombeeld
i lenige pianohanden. En toch:
ontpopt zich als een machtig pia-
•virtuoos, die z'n Bartok zo authen-
en dus zo fortissimo speelde, dat
snaar van de vleugel in het eer
gedeelte sprong. Desondanks
teelde Ogdon door en al dadelijk na
et begin had men de indruk dat hij
let alleen een meester is van 't mo-
ernste fortissimo, maar ook van het
sderste pianissimo dat men van die
leine en dikke vingers nooit had
acht.
voel van nature verzet, maar intussen
is de doorbraak gelukt en zal men in
Wenen niet meer kunnen beweren
dat de muzikale reactie zich in deze
stad heeft verschanst achter een bol
werk van conservatisme.
Daarom staat het zg. conservatieve
Weense publiek nu in vuur en vlam
voor de opera „Dantons Tod'' van de
Oostenrijker Von Einem. welk werk
nu in het Theater an der Wien ei
genlijk werd herdoopt. Na de pre
mière van 1947 in Salzburg is het
werk onveranderd gebleven, maar wij
zijn rijper en ontvankelijker gewor
den en ook de vertolking heeft intus
sen aan diepte en overtuiging gewon
nen. De dragende kracht op het to
neel is Eberhard Wachter, een van de
jongere nog geen 35 jaar en be
te zangers van de Weense opera. Door
zijn openheid voor het nieuwe wist
hij aan de titelrol niet alleen de mo
derne onmiddellijke en harde dictie
te verlenen, maar bereikte hU ook
een muzikaal plastisch relief. In de
partituur neemt de rol van Danton
de eerste plaats in, maar ook op het
toneel was Wachter de centrale fi
guur, die aan de voorstelling het no
dige cachet gaf. Deze verdienste komt
nog duidelijker in het licht te staan,
wanneer men Wachters optreden in
„Pelleas en Melisande" van Debussy
daarmee vergelijkt. Het impressionis
tische, symbolische en sprookjes
achtige van Debussy ligt hem min
der goed dan het moderne, realisti
sche en harde van „Dantons Tod",
dat niets versluiert en direct op ons
afspringt.
Sprankelende
Egon Hilbert
De man die het Theater an der
Wien tot het brandpunt van het Fes
tival heeft gemaakt, is Egon Hilbert,
een man met sprankelende ideeën die
ook vorig jaar de opera „Lulu" in dit
theater tot een wereldsucces heeft
weten te maken en die nu op de ge
dachte is gekomen om „Dantons Tod"
tot nieuw leven te wekken. Ofschoon
er in de opera van Von Karajan tij
dens het festival veel meer „te doen"
is, blijft toch het Theater an der Wien
het kristalisatie-punt. waar nieuwe
ideëen voor het festival worden
geprobeerd en gerealiseerd en dat
alles onder de inspirerende leiding
van Hilbert. De grote culturele sen
satie nu van dit seizoen is het feit
dat deze Egon Hilbert ook nog tot
eerste administratieve directeur van
de opera werd benoemd. Een jaar
lang had Erich Schafer uit Stuttgart
deze taak als „rechterhand van Von
Karajan" vervuld, maar om gezond
heidsredenen moest hij zich terug
trekken.
Daarop deed Van Karajan het voor
stel om Hilbert te benoemen en de
minister ging inderdaad op dit voor
stel in. ofschoon hjj jaren geleden
een zo hooglopende ruzie met Hilbert
heeft gehad, dat deze zijn ontslag
nam als administratieve directeur van
de opera. Nu keert hij in deze fun
ctie weer terug en het is een gunstig
teken dat de „lastige'Won Karajan
zich heeft uitgesproken voor de „niet
gemakkelijke" Hilbert. Het zal waar
schijnlijk wel weer tot conflicten
komen, maar voor de opera is het te
hopen dat deze met Weense élégance
worden bijgelegd. Het muziekleven
in Wenen kan 'n nog betere toekomst
tegemoet gaan onder de leiding van
het unieke tweemanschap: Von Ka
rajan en Hilbert. Want Von Karajan
is een groots dirigent. Hilbert een
energieke en moderne manager,
maar dan van het type dat ideeën
heeft en vooral culturele idealen.
H.M. de Koningin lieeft erin toegestemd enige documenten en voor
werpen uit het Koninklijk Huisarchief te Den Haag beschikbaar te stellen
voor de internationale tentoonstelling „Frisiana". Op deze expositie, die
van 16 tot en met 21 september in Leeuwarden wordt gehouden, is een
afdeling gewijd aan de Friese Nassau's.
Het Vorstenhuis van Nederland
heeft nauwe banden met Friesland,
waar van 1580 tot 1765 steeds stad
houders van het Huis van Nassau
hebben geregeerd. Willem van Oranje
was de eerste stadhouder en met hem
begint de afdeling Friese Nassau's op
de tentoonstelling. In een reeks por
tretten en voorwerpen, die allen be
trekking hebben op het Vorstenhuis,
komt ook het huiselijk leven der
Nassau's naar voren.
Marijke Meu, de echtgenote van
Johan Willem Friso, onderhield tot
haar dood. in 1765, een intensief hof
leven In de stad Leeuwarden. Van
haar en van onder meer Albert
Agnes, Prinses van Oranje Nassau,
zyn portretten beschikbaar gesteld
voor de „Frisiana".
Schilderijen van de Nassau's zijn
afkomstig uit de ambtswoning van
de commissaris van de Koningin in
Friesland en uit de diverse musea in
het land. Een belangrijke bijdrage
komt o.m. uit het Fries Museum.
De oud-directeur van dit museum,
dr. A. Wassenbergh, zal zich met de
inrichting der inzending Friese Nas
sau's bezighouden.
Middelpunt van de afdeling is het
portret uit 1892 van de toen 12-jarige
Prinses Wilhelmina, waarop zij in
Fries kostuum staat afgebeeld. Por
tretten van het Koninklijk gezin en
een aantal Oranjebomen uit de kas
sen van het Paleis Soestdjjk sluiten
de afdeling „Friese Nassau's".
Evenals over 1962 heeft de
Staatssecretaris van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen, mr.
Y. Scholten, besloten ook over
1963 aan een aantal letterkun
digen, die een belangrijke bij
drage tot de Nederlandse litera
tuur hebben geleverd, een bij
zonder eregeld toe te kennen. Op
advies voor de raad voor de
kunst heeft de staatssecretaris
deze bijzondere eregelden voor
dit jaar verleend aan de letter
kundigen: Ina Boudier-Bakker,
Jacques Bloem, F. Bordewijk,
Jan Engelman. Adriaan Roland
Holst en Simon Vestdijk.
Expeditie na or Bre tagne P. R. O. PeRer jubileert
Voor het ethnomusicologisch archief
van het Instituut voor Muziekweten
schap der universiteit van Amster
dam is onder leiding van drs. E. L.
Heins een ethnomusicologische expe
ditie vertrokken naar Bretagne ten
einde in verschillende plaatsen band
opnamen te maken tijdens een mu
ziek- en dansfestival, georganiseerd
tegen de achtergrond van de Kelti
sche cultuur.
De traditionele Bretonse muziek
neemt een belangrijke plaats in tij
dens deze feesten. Ook komen ver
tegenwoordigers der folkloristische
muziek uit Ierland en Schotland naar
Bretagne. Bovendien is het de ge
woonte. elk jaar een of meer niet-
Keltische groepen uit te nodigen. Zo
komen dit jaar een doedelzak- en
tamboerskorps uit Du Berry en een
dans- en muziekensemble uit Bul
gaars Thracië. De expeditie beoogt
niet alleen de theaterprogramma's op
de band vast to leggen, maar vooral
liederen en instrumentale stukken
die niet tot het officiële repertoire
behoren en juist daardoor van weten
schappelijk belang zijn.
Op 1 september a.s. zal het een
halve eeuw geleden zfjn dat P. R. O.
Peller (pseudoniem van mr. E. Fran-
quinet) zijn eerste luchtvaartverhaal
publiceerde en wel in de Provinciale
Noord-Brabantsche en 's-Hertogen-
bossche Courant. Hü was toen 17
Jaar.
Sedertdien zijn vele artikelen en
boeken gevolgd, die niet alle de
luchtvaart tot onderwerp hebben
maar ook betrekking hebben op
folklore, toerisme, natuur- en land-
schapbeschrijving. het strafrecht
boerderijtypen in Limburg.
In boekvorm publiceerde hü In
1927 zün eerste werk: een bundel
verhalen in Maastrichts dialect, het
dialect van de stad waar hü op 6
januari 1896 werd geboren.
P. R. O. Peller die sinds 1932 voor
do KRO geregeld luchtvaartonder-
werpen behandelt (de laatste Jaren
ook ruimtevaart» schreef voor deze
omroep ook een aantal hoorspelen op
het gebied van lucht- en ruimte
vaart.
Mr. Franquinet ls sedert 1947 vice-
president van de rechtbank te Roer
mond.
Geen overijling
bij afbraak van
teeltbelieersing
(Van een bijzondere medewerker)
De voorzitter van het Pro-
duktschap voor Siergewassen,
dr. A. J. Verhage. zei tijdens het
debat over de afschaffing van
teeltbeheersende maatregelen
we schreven hierover gisteren
reeds in een deel van onze op
lage dat men nu niet kon
overgaan tot het nemen van een
besluit voor tulpen. Er heerst op
de bloembollenmarkt tengevolge
van vorst- en waterschade een
chaotische toestand. Men kan
deze niet nog eens verergeren
door bekend te maken, dat het
P.V.S. de teelt van tulpen op
1 augustus 1964 zal afschaffen.
Hij werd door de heer Sterringa
tot deze uitspraak verlokt. De
heer Sterringe wilde nu doorbij
ten, daar in Europees verband
loor moderne
muziek veroverd
Door dit Bartok-repertoire ten ge-
ore te brengen heeft het ensemble
u-it Londen nog Iets anders bereikt:
et veroverde een groot deel van het
:t kan Miservatieve Weense publiek defi-
kleuiitief voor de nioderne muziek.
- Ook het Konzerthausgesellschaft.
JQ Ie van 1945 af alles gedaan heeft om
et moderne tot doorbraak te bren-
m, heeft eindelijk een overwinning
'iaald De zaal was stampvol en.het
iliek raasde van enthousiasme.
'"■"V/Ilet klapte zolang, dat Solti zich ten-
Ulllotte tot een toegift liet overhalen.
^Bit in Wenen bij 'n orkest-uitvoering
^Hlden voorkomt. Jarenlang bleef de
^B&l van het Konzerthausgesellschaft
^Heg en stroomde het publiek naar de
incurrence in de Musikverein, waar
og altüd uitsluitend klassieke muziek
van tn gehore wordt gebracht. De door-
„h: raak is ook in Wenen gelukt en
arkt anneer de tekenen niet bedriegen,
il de aanhang van de conservatieven
rote J lusikverein teruglopen en heeft het
t f45, onzerthaus het pleit gewonnen, op
rep" )orwaarde echter dat de uitgevoer-
(jwiel e moderne muziek goede kwaliteit
jsos* (eft en men zlch njgt experi-
lentcn beperkt. Want daarvoor is
ttk het meest vooruitstrevende pu-
'"i Hek in Wenen niet voor te vinden,
esche n het nieuwe museum voor moderne
nunst worden tijdens dit Festival ook
-Muziekavonden gegeven, die echter
I Sheel in het teken staan van het
tperiment.
2—3,
1951
radio
aan,
rg. 1
!LTJ
f 1.25
f2.-
die met veel improvisatie de kijken
den toch nog een aantrekkelijk ge
heel hebben weten voor te schotelen.
Goede muziek
Het is een goede gedachte ge
weest die ook zeker werd geap
precieerd de drumband met
majorettes van de Rijnsburgse
chr. gymnastiekvereniging DWS
de optocht te laten openen. In
hun fleurige roodwitte unifor
men maakten zij een keurige in
druk. Dat zij menig applausje
oogstten was begrijpelijk. Ook de
beide Katwijkse drumbands
,.DVS" en Amicitiahebben er
lustig op los geslagen en geblazen.
Zij verdienen, hoewel kleiner in
aantal, eveneens heel veel lof!
Jeugdige gymnasten van de Sport
vereniging „Katwyk aan den Rijn"
en de gymnastiekvereniging „Hercu
les" uit Katwijk aan Zee vormden
leuke groepen met hun aan vissers
garen geplakte «papieren» haringen
en scholletjes, die. door de bewegin
gen van de kinderen, in zee leken te
zwemmen.
Ook de stoere voetballertjes van de
v.v. „Katwijk", compleet met doel en
net. droegen van deze „zwemmende"
bewoners van de zee.
Een prinses
Tegen uitwassen
(7
Ifs een „open" kriticus in de „Wie
r Kurier" noemt de prestaties al-
een „verward, muzikaal en
'gologisch belangrijk concentraat
infantilisme, gebrek aan fan-
Mie en een ernstig streven naar een
nieuwe muzikale uitdrukking Maar
te hopen dat deze jonge kunste-
ophouden me' hun kinderach-
gedoe. Waarom moet er nu be
lt met een fles cognac tegen een
ong worden geslagen en moet er
eritseld worden met het kaft van
boek?" Dat zijn uitwassen, waar
in zich het gezonde muzikale ge-
(Van onze visserijredacteur)
Katwijk brengt deze week de noodzaak van een eigen haven
wel zeer in het bijzonder onder de aandacht. In de eerste plaats
door de (boven verwachting) drukbezochte visserij-tentoonstel
ling in het Wandveld, maar verder ook door de talrijke evene-
menten, die deze expositie omlijsten. Heel duidelijk werd die be
klemtoond in de visserij-optocht, die gisteravond door de met vele
duizenden toeschouwers omzoomde straten van de vissers-bad
plaats trok.
kgen
De junioren van de voetbal
vereniging ..Katwijk" bijvoor
beeld droegen borden mee,
waarop te lezen stond: ..Ons
doel? Katwijks haven! Wanneer
een feit? Als er wordt gegra
ven!" En 't Hobbyhuis voerde
de inslaande kreet ..Waar blijft
de haven?" op een aantrekke
lijke, echt Katwijkse wagen met
..Waar blijft de haven?" Dat
was een van de slagzinnen uit
de optocht.
(Foto L.D./Jaap Duyn/Katwijk/Zee.
vissersvrouwen en -kinderen, de
vuurbaak en het witte kerkje.
Werd dit havenplan en de bittere
noodzaak daarvan voor de Katwijk
se visserij wel zeer nadrukkelijk ge
accentueerd, toch hadden wij in
deze beslist niet onaantrekkelijke
optocht graag meerdere facetten
van de visserij willen zien. Ook viel
het op. dat zo bijzonder weinig
plaatselijke verenigingen en orga
nisaties luister bijzetten aan deze
visserijmanifestatie.
Deze opmerkingen moesten ons
van het hart, al willen wij daarmede
niet zeggen, dat de duizenden belang
stellenden niet genoten hebben van
deze als lichtstoet «helaas door het
weer met weinig licht» aangekondig
de optocht. Zij was de moeite van het
wachten en kijken beslist wel waard.
Hulde aan allen, die hebben meege
daan en hulde aan de organisatoren,
Er was ook nog een prinses In de
I stoet. Een visserij-prinses met twee
hofdames in een door twee paarden
getrokken open landauer. De meeste
I toeschouwers zullen dit niet hebben
I opgemerkt en eerder hebben gedacht,
I dat men met dit onderdeel van de
optocht iets wilde laten zien van de
Katwykse klederdracht. Wanneer
men het had geweten dan zou men
haar zeker lulde hebben toegejuicht.
J Niets duidde er echter op, dat het
een prinses was!
Deze klederdracht werd wel uitge-
1 beeld door twee lieftallige meisjes en
een visserman-in-de-dop. die naast
zich een mandje had staan met aller
lei soorten vis. ZU zaten in een klein,
door een pony getrokken wagentje
en hadden allo aandacht van do kij
kers.
Hulpmiddelen
De Vereniging van Schlppers-Eige-
naren deed mee met een zeer at
tractieve wagen met allerlei hulp
middelen voor de visserij als netten
drijvers, touw enz. Boven op deze
onzichtbaar gemaakte bestelauto
stonden een kotter, een waarschu-
wingslicht en een windwijzer. De
Visserij school bleef ook niet achter
met de bemande sloep, de rederij
en haringhandel Parlevllet en Van
der Plas toonde echte Katwijkse
visprodukten, er was een wagen
vol met nettenen jongelui en
verder reden er nog enkele auto's
mee van aan de visserij leverende
bedrijven.
toch geen maatregelen te ver
wachten zijn.
Er waren maar heel weinig belang
stellenden op de publieke tribune.
Ieder in het bloembollenvak wist.
dat 't onderwerp teeltmaatregelen in
een besloten zitting wordt behandeld.
„Wc doen dit, aldus dr. Verhage"
om de bestuursleden niet vast te
leggen aan een bepaald standpunt.
De heer Sterringa nam na een
paar treurende heren, die de nood
zaak van de afschaffing van de
maatregelen door de E.E.G. in zeer
vele woorden slechts node toegaven,
het woord. Hij stelde, dat men nu
weet dat het vrijgeven van de "eelt
van narcissen moet worden bezien
als een aankondiging van de ophef
fing van de maatregelen bij tulpen
en hyacinten. Nederland zal moe
ten gaan concurreren door kwali
teit, marktonderzoek, grotere efficien
cy en zal ook moeten overwegen of
er ruimte is voor een grotere pro-
duktie. Men mag er op rekenen, dat
het buitenland nu een tien maal gro
tere druk zal uitoefenen om het uit
voer verbod van plantgoed door Ne
derland ongedaan te maken. Nu ls
dit hét moment. Wachten we af dan
kunnen we zelf ons standpunt niet
meer bepalen.
Dr. Verhage repliceerde, dat hem
het ogenblik nog niet Juist geleek. Er
is nog geen gemeenschappelijk be
leid. Pas als dit beleid er is. zal men
de uitvoer van plantgoed niet meer
kunnen verbieden. De eerste stap
behoeft nu weer niet zo groot te
Groot succes voor
Ashkenazv
De Russische pianist V Lad mar Ash -
kenazy heeft gisteravond In het Kur-
haus 'een grandioos succes behaald
met z(jn vertolking van Rachmoni-
nows* derde pianoconcert ln samen
werking met het Residentie-Orkest
onder leiding van Ferdinand Leitner.
HU betoonde zich een groot kunste
naar. wiens faam op zo jeugdige leef
tijd 26 reeds alleszins gerecht
vaardigd is. Naar men weet is Ashke-
nazy de prijswinnaar van het con
cours Koningin Elizabeth 1956 en het
TsJ a ikowsky-concours te Moskou. Hij
ls wellicht de meest briljante pianist
onder de Russische jongeren en heeft
dit tijdens zijn vertolking alleszins
waar weten te maken.
De kennismaking met hem heeft
aanleiding gegeven tot grote voldoe
ning.
zün Voor de narcis is er ruimte en
men kan daarmee ervaring opdoen.
Behalve dit technische argument
voerae hij een veel ernstiger aan.
De ontwikkeling op de binnenland
se markt voor bloembollen maant tot
uiterste voorzichtigheid. De oogst
va tulpen is zeer slecht. Zo slecht,
dat de orders niet geheel zullen kun
nen worden uitgevoerd. De Bond van
Bloembollenhandelaren zal dit zelfs
aan de afnemers moeten mededelen.
Zeer terecht, volgens dr. Verhage.
De oogst wordt 20 tot 30 lager
dan verleden jaar geschat. Er is
een tekort aan leverbare bollen en
voor het plantgoed worden hoge prU-
zen gegeven.
De heer Sterringa verwachtte enig
inzicht van de kwekers, die niet het ge
hele areaal zouden volplanten. HU
was bang dat de beslissingen over
het, vak uit Brussel zullen komen.
Hij is van mening dat het bui
tenland dan voor de keus zou wor
den gesteld met ons mee te gaan
of wij met hen. Dat laatste zouden
ze niet eens leuk vinden.
Hij bleef alleen staan. Enkele he
ren waren van mening, dat de kwe
kers leverbaar goed aan de markt
zouden onttrekken. „Daarvoor moe
ten ze dan wel geld hebben" aldus
de heer de Vroom en.
Het draaide er op uit, dat het
voorstel van de heer Sterrringa nog
een poosje op tafel blijft liggen. Do
hyacinten worden met 5f> uitgebreid,
omdat de maatregelen hiervan het
langst te handhaven zullen zün. De
tulpen met tien procent en de narcis
sen met tien procent.
De minimumprijzen blijven dezelf
de als verleden jaar. De ravage op
de narcissen markt wordt hersteld
doordat men geen tonnengoed meer
mag verkopen, maar slechts onge-
raapt. De prijzen zün f. 1000 voor
grove en f. 1200 voor fUne narcis
sen.
B(j de verordeningen maakte do
heer Braan bezwaar tegen de inlni-
mummaten van de „oude parkieten"
Die moeten in plaats van tien 9
worden. Het leek dr. Verhage te spU-
ten dit te horen. Het is namelük
een beroemd rijtje: Amlral de Con
stantinople, Café Brun, Café Pur-
pre. enz. Deze beroemde uitzon
deringen zün bekend. Een commis
sie zal alles onderzoeken.
De stoet werd besloten door een
groot aantal vaak door moeders
begeleide Jongeren met lampions
en enige, ook weer met lampions van
binnenuit verlichte personenauto's.
Verleden
Byna waren we nog vergeten te
vermelden de oude T-Ford, die nog
ingereden moest worden en waarmee
de optocht werd geopend. In deze
voor de huidige generatie auto uit
de oude doo6 zat als een vorst de
secretaris van het Comité Visserij-
week Katwijk, de heer Jan van Rijn,
die minzaam zwaaide met z'n stro
hoed en spontaan door de toeschou
wers werd toegejuicht!
Al met al een visserU-optocht, die,
ondanks enige tekortkomingen, toch
zeker wel als geslaagd mag worden
aangemerkt. Voor de zoveelste maal
deze week werd immers de aandacht
gevestigd op de verlangen dat in deze
vissers-badplaats leeft: Katwijk wil
een haven!
(Van onze visserijredacteur).
I)e nationale visserij-ten toonstel
ling te Katwijk aan Zee mag zich in
een overweldigende belangstelling
verheugen. Men verwacht, dat van
avond omstreeks zes uur de 15.000
ste bezoeker de controle zal passeren.
Gistei-avond na sluitingstUd deelde
ons secretaris Jan van Rijn mede, dat
in vier dagen omgeveer 12.000 perso
nen de expositie hebben bezocht en
dat men goede hoop heeft heden
avond de 15.000 vol te maken.
Tot de bezoekers behoren niet al
leen Kat wij kers en ingezetenen van
de omliggende gemeenten, maar ook
vele Duitsers en zelfs Fransen, Belgen
en Engelsen.
Niet alleen de organisatoren, maar
ook de standhouders zün bijzonder
tevreden over deze expositie. ZU over
treft tot nu toe de verwachting.
Deze visserman-in-de-dop trok
veel bekijks.
(Foto L.D./Jaap v. Duyn/KatwUk/Zea.