Drie omroepen bleven
weg van Avro-receptie
Gereformeerd Koudekerk heeft/;
weer een eigen predikant
Het wassen in de loop der tijden
Paus Paulus: concilie en
werk clireenheid voortzetten
Bevestiging en intrede
van ds. H. Makkinga
Werken aan handhaving: van
vrede in tie
wereld
LEIDSCH DAGBLAD MAANDAG 24 JUNI 1963
Bloemkwekerijprodukten
Spanje in int.
verbond van de
groothandel
(Van onze Hilversume correspondent)
De besturen van de N.C.R.V., de K.R.O. en de V.A.R.A. zijn
zaterdagmiddag niet aanwezig geweest op de receptie ter gelegen
heid van het veertigjarig bestaan van de A.V.R.O. Zij zijn nog
verbolgen over de wijze, waarop de jubilaresse kortgeleden haar
nieuwe koers wereldkundig heeft menen te moeten maken.
Een week dus, voordat A.V.R.O.'s feestmaand juni wordt afgesloten,
heeft de jubilaresse een hoogtepunt beleefd: Een grootse receptie
zaterdagmiddag, met de avond daaraan voorafgaande een galadiner op
het kasteel ,,De Hoge Vuursche", waar Willem Vogt de oorkonde van
het hem verleende lidmaatschap van verdienste is overhandigd
jaren voor de omroep heeft verricht.
Van de zyde van de betrokken om
roepen is ons nader verklaard, dat
men inderdaad het standpunt in
neemt zich van de feestelijkheden,
en dan in hun totaal, afzijdig te
moeten houden. Zo is ook het jubi
leumconcert in het Concertgebouw
in Amsterdam, dat gisteravond
plaats had niet door deze omroepen
bijgewoond. De voor hen gereserveer
de stoelen in de hoofdstedelijke mu
ziektempel bleven onbezet
Tijdens de vrijdag en zaterdag te
Aalsmeer gehouden vierde jaarverga
dering van het Internationaal Ver
band van de groothandel in Bloem
kwekerijprodukten heeft men in
principe besloten een vertegenwoor
diging van de Spaanse groothandel
in het verbond toe te laten. De ver
gadering behandelde voorts een rap
port van de Europese commissie in
zake de gemeenschappelijke politiek
van de E.E.G.-landen ten aanzien
van de siergewassenproduktie.
j De Europese commissie heeft hier-
over contact opgenomen met de
I regeringen van de bij de E.E.G. aan
gesloten landen. Bij de besprekingen
over de internationale handelspoli-
tiek in de siergewassensector zullen
I volgens het rapport voorstellen van
het bedrijfsleven als zeer belang
rijk worden beschouwd.
Het openbare gedeelte van de ver-
gadering, dat zaterdagmiddag werd
gehouden, werd geopend door de
voorzitter van het Verbond, dr. A. J.
Verhage, die zijn voldoening uitsprak 1
over de samenwerking tussen de Eu-
ropese commissie en de bloemisterij-
organisaties. De secretaris van het
verbond, mr. N. Luitse, gaf een uit-
eenzPtting over de organs
Zaterdag heeft het bestuur bloemisterij en de groothan-
y_ .rj - jriinrrtHllktfln in
De A.V.R.O. recipieerde in haar
grote studio, waar op het rijkelijk
met bloemen, emblemen en met de
zachte blauw-witte kleuren van de
A.VJt.O. fleurig versierde podium het
dagelijks bestuur en de algemeen di
recteur. de heer K. de Wolf. stonden
opgesteld. Twee uur lang was hier
voor de vele vrienden en relaties de
gelegenheid de A.V.R.O. geluk te
wensen. Er was afgesproken geen of
ficiële toespraken te houden. Een
zacht (mechanisch) muziekje legde
meer de nadruk op gezellige intimi
teit dan op een formele plechtigheid.
Onder de aanwezigen werden o.a.
opgemerkt de regeringscommissaris
voor het radiowezen, de heer Van
Veen, ds. E. Spelberg en dr. H. de
Koning van de V.P.R.O.. hoofden van
dienst en voorts de secretaris van de
federatie van omroepverenigingen,
drs. J. Oostindië, en de hoofdredac
teur van het N.T.S.-jour naai, de heer
D. Simons.
Waardering
De besturen van de andere drie
omroepverenigingen hadden per brief
in antwoord op de invitatie voor de
receptie, laten weten, dat zy niet
aanwezig zouden zijn. Zij hadden dit
standpunt moeten innemen met het
oog op de wijze waarop de A.V.R.O.
had gemeend haar nieuwe politiek
te moeten kenbaar maken. In diezelf
de brief gaven de omroepen overi
gens duidelijk uitdrukking aan hun
waardering voor het belangrijke
werk dat de A.V.R.O. in de afgelopen
ran de A.V.R.O. in de studio in
Hilversum gerecipieerd ter ge
legenheid van het 'iO-jarig be
staan van de omroepvereniging.
De heer W. Vogt in gesprek
met de regeringscommissaris
voor het radiowezen de heer
Van Veen.
Het zeer zit in de verklaring van de
A.V.R.O., tijdens een gezamenlijke
vergadering op 24 mei afgelegd, dat
zy de partners in de federatie van
omroepverenigingen de uitwerking
van de nieuwe plannen, n.l. de ver
zorging van het tweede tv-net door
de A.V.R.O.. zou doen toekomen zo
dra de studiecommissie hiermee ge
reed zou zyn. Op datzelfde moment
echter was het reeds uitgewerkte
plan al by de informateur, prof.
Romme, ingediend aldus de andere
omroepverenigingen.
..ft.weürijprodukten in Neder
land.
Een intrnationaal forum behan
delde tenslotte het onderwerp propa
ganda voor het bloemenverbruik,
waarbij vooral de noodzaak van het
collectieve financieren van de Euro
pese reclame ter sprake kwam. De
Nederlandse bloemisterij heeft de
Europese commissie voorgesteld te
trachten de bloemen exporterende
landen ertce te bewegen een heffing
van een procent op het geëxporteerde
bedrag in te stellen ter financiering
van een onpersoonlijke, collectieve
reclame.
Denemarken heeft zondag in
Kopenhagen met 2—3 verloren van
Roemenië. De ruststand van deze
ontmoeting die gold als kwalificatie
wedstrijd voor de Olympische Spe
len, was 11.
Nederlander bij
autobotsing in
Frankrijk gedood
Een Nederlandse auto is zaterdag
avond op de nationale weg nummer
74 by Gemeaux met een Franse be
stelwagen ln botsing gekomen. De be
stuurder van de Nederlandse auto, de
23-jarige Piet Eveleens uit Haarlem
mermeer werd op slag gedood.
Zyn mede-inzittenden, de 22-jarige
Jan Bol en de 23-j. Pieter Spaar
garen, beide uit Aalsmeer zijn ernstig
gewond in het ziekenhuis van Dijon
opgenomen.
De bestuurder van de bestelauto
werd eveneens zwaar gewond. Ook
zijn passagier, die licht gewond werd,
moest in het ziekenhuis worden op
genomen.
Het was voor de geref. kerk
van Koudekerk gisteren een
blijde dag toen men na twee
jaar en negen maanden vacant
te zijn geweest weer een eigen
herder en leraar mocht begroe
ten in ds. H. Makkinga uit Wil-
sum (Ov.). 's-Morgens ge
schiedde de bevestiging door ds.
L. de Nood uit IJsselmuiden, die
een predikatie hield over Esther
4 14 en 16 (beide de laatste
gedeelten
's Middags om twee uur was de
kerk geheel gevuld toen ds. Makkin
ga de kansel betrad. Behalve diverse
collega's uit de classis, waren ook
vertegenwoordigers aanwezig van de
herv. gemeente, alsmede ds. G. Roer
sel man. dr. H. Blaauwendraad, bur
gemeester Q. Waverijn, wethouder P.
G. J. Smit en de loco-burgemeester
II. van Rijn, van Ilazerswoude, wet
houder L. de Boer en gemeente
secretaris Verlare. Verder vertegen
woordigers van de geref. kerkeraad
uit Wilsum, oud gemeente leden, fa
milie en vrienden van de intree
doende predikant.
Als tekst had ds. Makkinga geko
zen 1 Cor. 2:2: „Want ik had niet
besloten iets te weten onder u dan,
Jezus Christus en dien gekruisigd."
Twee gedachten
Ds. Makkinga wees allereerst op twee
gedachten die er zeker op dit moment
leven: Hoe zullen wij ontvangen
worden? en „Wat zal het zijn?".
In wezen zijn wij niet vreemd voor
elkaar, want zei de nieuwe predi
kant wij zyn met Christus gestorven
en opgestaan, en hebben een gemeen-
schappeiyk verleden! Al staan wij
tegen over elkaar, over de preekstoel
heen steken wy de hand naar u uit
wy mogen Christus brengen. Een in
tredepreek heeft men wel eens ver- j
geleken met de troonrede, maar zo
mag het niet zijn. Ik mag niet zeg
gen dit is mUn beleid, ik vertrouw op I
myn God en belydt myn diepe af-
hankelykheid aan Hem. Hy weet het
wel, dat dit een stryd geeft om dit
kinderiyk te aanvaarden. Ook Pau
lus heeft overwogen: Hoe moet ik
het in Corinthe aanpakken om daar
het Woord te brengen? Maar toen
hy de poort door ging, wist hy het:
Christus te prediken!
Eén thema en een onderwerp had
deze evangelie-brenger, merkte ds.
Makkinga op, het centrale Jezus is
voor zondaars gestorven! Nu weet ik
ook wat ik u brengen mag, Jezus
Christus! Ik heb teappèlleren, te bid
den en te smeken of u mag Ieren
kennen de reddende genade van Hem.
Als Hy in het midden staat, dan is
het goed, dan zal de vlam van Zyn
Geest op de kandelaar van de Kerk
branden.
Dit is myn intrede preek, zo besloot
de predikant, ik mag en kan u niets
anders brengen. Ik wil u vragen of u
achter my wil gaan staan met uw
gebed, opdat er een deur wordt ge
opend. Er moet zo gepredikt worden
dat niemand van u er aan voorby
gaat, eén van twee u gaat vloeken of
bidden. De prediking doet altyd wat!
Wat u er mede doet is uw eigen
zaak! Moge ik uw Mozes zyn, die de
slang ter redding omhoog houdt, op
dat u Christus mag zien, en behou
den worde!
Na deze met aandacht beluisterde
prediking sprak de heer Zintel na
mens de kerkeraad en de gemeente.
Hy wees op de leiding Gods, dat de
gemeente na lange tijd weer een
eigen predikant heeft. De heer Zintel
Hout van Hazerswoude-Dorp, die als
consulent is opgetreden, tot ds. Schu
ring, die de catechisaties heeft ge
leid. Daarna werd de nieuwe predi
kant toe gezongen met Psalm 67 vers
la (gewyzigd) en vers drie b.
Ds. v. d. Hout, uit Hazerswoude-
Dcrp wenste namens de classis de
sprak woorden van dank tot ds. Van
nieuwe predikant moed, wysheid en
tact toe en zag vol vertrouwen de
toekomst van de Koudekerkse ge
meente tegemoet.
Ook ds. Koerselman. herv. predi
kant, uitte zyn blydschap over deze
Ds. H. MAKKINGA
nieuwe predikant
(Foto Leldsch Dagblad)
heuglyke dag voor de geref. kerk eij
sprak de wens uit, dat er een hechte
samenwerking zal blyven.
Burgemeester Q. Waveryn bracht
de felicitaties over van het gemeen
tebestuur en hoopte dat er op maat'
schappeiyk terrein een zeer intensiej
contact zal zyn.
Nadat ds. Makkinga alle spreken
had bedankt, richtte hy zich tot d<
kerkeraad, de commissie van beheer
en de gemeente, die alles hebben ge
daan hem en zijn gezin een goed<
ontvangst te bereiden. Ook de nieuw<
pastorie was op tyd klaar. Ds. Mak
kinga hoopte, dat zy het middelpunt
van gemeente zal worden. Na hel
zingen van Ps. 68 10 sprak de
predikant de zegen uit.
Verder ontving de Paus onder meer
de Amerikaanse kardinaal Spellman
j en de Poolse kardinaal Wyszinski.
Paus Paulus VI heeft zaterdag in een radio-toespraak gezegd,
dat de taak bij uitstek van zijn pontificaat zal worden gevormd
door het voortzetten van het Vaticaanse algemene concilie.
De nieuwe Paus zei in een Latijnse boodschap voor de gehele
wereld, dat hij ,.met alle kracht het grote werk voor de christelijke
eenheid, dat door Paus Johannes is begonnen", wenst voort te
zetten.
De Paus drukte zyn bezorgdheid
uit voor „de broeders en zonen in die
gebieden waarin de kerk wordt be
lemmerd in de uitoefening van haar
rechten".
Paus Paulus vroeg verder om
maatregelen ter ondersteuning van
de onderontwikkelde landen, „waarin
de levensstandaard dikwyls menson
waardig is". Er is een bestudering
over de gehele wereld nodig ter ver
betering van de levensomstandighe
den. „Het nieuwe tydperk. dat ver
overingen in de ruimte is begonnen,
zal speciaal door God gezegend wor
den wanneer de mensen leren elkaar
in waarheid eerder als broeders dan
als mededingers te herkennen."
De Paus drong er op aan alles te
doen „om de mensheid te redden, de
vreedzame ontwikkeling van de door
God gegeven rechten te bevorderen
en het geestelyke en godsdienstige
leven te vergemakkeiyken. Bemoedi
gende tekenen ontbreken niet. deze
komen tot ons van de mensen van
goede wil. wy danken hier God ten
zeerste voor. terwyi wy geheel onze
rustige maar vastbesloten samenwer
king aanbieden ter handhaving van
de grote gave van de vrede in de we
reld".
Paus zegent plm.
100.000 mensen
Ongeveer 100.000 mensen hebben
zondag Paus Paulus toegejuicht, toen
deze voor het raam van zyn paleis
verscheen om de menigte te zegenen.
Alvorens zyn zegen te geven sprak
de Paus langzaam enkele gebeden
uit.
De beide broers van de Paus. Ludo-
vico en Francesco Montini, zyn in
middels door de Paus ontvangen.
Pauskroning op
televisie
Voor het eerst in de geschiedenis
zal een Paus niet in de kerk worden
gekroond maar ln de open lucht op
het St.-Pietersp!ein.
Paus Paulus heeft besloten dat
deze pauskroning zal geschieden op
zondag 30 juni, des avonds om 6 uur.
De Paus nam dit ongewone besluit
omdat de Vaticaanse basiliek niet zo
veel mensen kan bevatten daar het
grote middenschip nog steeds in be
slag wordt genomen door de tribunes,
die daar zyn gebouwd in verband
met het concilie.
Het kroningsfeest zal door Radio
Vaticana, door talryke andere radio
stations en door de Italiaanse tele
visie worden uitgezonden. De Ita
liaanse uitzending wordt in het Euro-
visie-net opgenomen.
In de Martha-Stichting te Al
phen aan den Rijn heeft de her
vormde gemeente een bijzondere
jeugddienst gehouden, waarin
oor ging de heer B. Martèl. dienst die op de zeer vele aan-
Deze hield een predikatie naar
aanleiding van 1 Joh. 3 8b
„Gods geheim Het was een
wezigen in de kerkzaal grote in
druk maakte. Begeleid door een
uit Zaandam afkomstige combo
zong men vele blijde geestelijke
liederen, die door een eveneens
uit Zaandam afkomstig koor
werden voorgezongen.
(Foto Leldsch Dagblad)
(Van onze medische medewerker)
De bewoners van ons land zijn
in het buitenland bekend om hun
zindelijkheid, reinheid en proper
heid. Artsen en verpleegsters ken
nen uit ervaring echter wel geval
len die doen twijfelen aan de juist
heid van de opvatting, dat de Ne
derlander van nature helder is op
zijn lichaam, zoals dat heet. Wie
var. ons heeft het nooit meegemaakt,
dat de patiënt, op het verzoek van
dokter of verpleegster zich uit te
kleden voor een onderzoek, ant
woordt: ,,o dokter, daar heb ik nu
niet op gerekend, ik kom liever
een andere keer terug". Cynici me
nen dat de spreekwoordelijke
kraakzindelijkheid van de Neder
lander geboren is uit het beroep
van de kaasmaker. Maar de kaas
maker was vaak helderder op zijn
bakken en pannen voor de kaasbe
reiding dan op zijn lichaam.
In de oudheid stond bij vele
volkeren het dagelijks wassen van
het lichaam op gelijke voet met het
gebruiken van voedsel of drank. De
Egyptenaren baadden veelvuldig,
hetzij thuis, hetzij in de Nijl. Het
Bijbelverhaal vertelt ons van de
Egyptische prinses, die ging baden
in de Nijl en zo Mozes vond, het
jongetje dat door zijn moeder
noodgedwongen in een biezen mand
je aan deze waterstroom was toe
vertrouwd.
Reinigingsbaden behoorden veel
al tot het godsdienstig ritueel;
priesters, maar ook leken dienden
zich in Egypte en Babylonië te ba
den, voordat ze deelnamen aan een
godsdienstige plechtigheid. De Bij
bel zelf schrijft uitdrukkelijk het
wassen van de handen voor elke
maaltijd voor en na het verrich
ten van de natuurlijke behoefte
van de mens. Reinigingsbaden na
menstruatie of na de samenleving
maakten de mens cultisch weer ge
schikt voor het deelnemen aan
godsdienstige bijeenkomsten. De
priesters moesten zich herhaalde
lijk baden; vooral tijdens plechtige
godsdienstige bijeenkomsten zoals
op de Grote Verzoendag, baadden
de priesters talloze malen en zij
verwisselden daarbij ook van kle
ding.
Men kan aanvoeren, dat in war
me landen als Egypte, Babylonië
en Palestina het baden en wassen
wel noodzakelijk was. Immers, zo
meent men dan, zonder voldoende
baden zouden maar al te snel in
fecties va de huid ontstaan. Het
moge waar zijn, dat in warme
streken het baden nog belangrijker
is dan in ons klimaat, niet verge
ten mag worden dat het wassen en
baden ook in streken zoals ons
land onmisbaar zijn voor een ge
zonde en hygiënisch verantwoorde
levenswijze.
Homerus vertelt, dat het lichaam
van de helden, die van het slag
veld weerkeerden, eerst met zee
water werd gereinigd, vervolgens
werden zij in warm water gebaad,
daarna werd hun huid gemasseerd
en met vet ingewreven. Wassen en
baden behoorden bij het Griekse
leven zoals de sport en de wed
strijden er deel van uitmaakten.
De Romeienen kenden zweetba
den, warme luchtbaden, lauwe
:chtbaden, koude luchtbaden,
.nbaden met koud en warm
water, besloten of open voor het
publiek. Zij wasten zich geregeld,
zeker na vermoeienissen, na sport
of inspanning. Bij hun maaltijden
stonden kommen met water gereed
om de handen te wassen of tijdens
de maaltijd de vingers (die veelal
onze vorken vervingen) te reinigen
Zo zou men dus kunnen stellen, dat
de culturen van de (Westerse) oud
heid gekenmerkt werden door het
geregeld gebruik van water, ener
zijds als reinigingsmiddel in direc
te zin, anderzijds als reinigingsmid
del in religieuze zin. De sekten, zo
als die van de Esseners, die de
komst van Jezus vooraf gingen,
hadden de reinigingsbaden van de
priesters van de tempel te Jeruza
lem tot een dagelijkse gewoonte ge
maakt. Zij baadden herhaaldelijk
en de onderdompeling ln de Jor-
daan, de oorspronkelijke doop, is
hiervan de uitdrukking. Zo is de
doop terug te voeren tot het ritu
ele reinigingsbad in de Jordaan.
Hoe is het te verklaren, dat het
gebruik van water als reinigings
middel zo is verminderd, welhaast
tot in onze tijd? Hoe komt het dat
in de beschrijvingen van de prach
tige paleizen van Franse en Duit
se vorsten uit de zeventiende eeuw
en later weinig of geen plaats is
ingeruimd aan de badkamers? Wie
de prachtige paleizen te Versailles
heeft gezien zal getroffen zijn door
de schoonheid van de eetzalen,
wachtkamers, salons en slaapka
mers. Van badkamers zal hij ech
ter maar weinig gemerkt hebben:
de Franse koningen baadden zoals
hun tijdgenoten, maar heel weinig
Slechts een klein bad m een on
aanzienlijk kamertje getuigt ervan
dat ook de Franse koningen zich
wel eens degelijk wasten. Het ver
haal gaat dat, toen de altijd prach
tig geklede koning Lodewijk de
Veertiende, de Zonnekoning, stierf,
Onze waarborg
zijn pruik als het ware weggedra
gen werd door het ongedierte, dat
onder zijn pruik op zijn hoofd zat.
De Franse parfums zouden vooral
tot ontwikkeling zijn gekomen door
dat vele mensen k 'alijk roken.
Hun transpiratie hoopte zich op en
werd niet weggewassen. Zij zouden
door middel van fijne geuren en
parfums hun eigen kwalijke li
chaamsgeuren hebben willen ver
bergen
Wassen van gezicht en handen,
het baden van het gehele lichaam,
eens in de oudheid de gewoonste
zaak van de wereld, behorende bij
het dagelijks ritueel van de licha
melijke hygiëne, was in de vroege
en late Middeleeuwen in diskrediet
geraakt. De vrees voor water was
in de Middeleeuwen diep geworteld
en ster verbreid.
De kerk was een tegenstand
ster, in het algemeen gesproken,
van het baden. Toegegeven, de
openbare badhuizen en badinrich
tingen gaven vaak tonelen te zien,
die men het beste met echte bac
chanalen kan omschrijven. Maar
aan de andere kant ontstond ge
leidelijk in de Middeleeuwen een
zekere afkeer van het lichaam; het
lichaam werd gedegradeerd ten
gunste van de geest. Lichaams
verzorging kwam er niet op aan,
de geest was alles. Het naakte li
chaam in bet bijzonder stond onder
het taboe van het naakt als v<
werpelijk en afkeurenswaardig. E
is duidelijk, dat een dergelijke I
nadering van het lichaam niet 1
vorderlijk was voor het ontsta
van goede hygiënische gewoon!
zoals de dagelijkse reiniging v
het lichaam.
Mrs. Mary A. Morse Baker,
stichtster van de Christian Sci'
ce beweging in de tweede helft v
de vorige eeuw, geeft in haar bc
„Science and Health" voorbeelo
van een dergelijke verwaarlozi
van het lichaam. Volgens haar 1
stond het lichaam alleen als e
psychische voorstelling. Het w
niet nodig het lichaam te reinig
en te verzorgen. „Baden en wt
sen heeft alleen ten doel het
chaam schoon te houden en dal
voor is het helemaal niet nodig
hele oppervlakte van het lichal
elke dag te schrobben en te b
nen". Over kinderverzorging li
zij zich in hetzelfde boek als vc(
uit: „Het dagelijkse baden van
kind is evenmin natuurlijk of t
dig als het uit het water halen
eenmaal per dag met vuil bedi
ken van een vis ten einde hem I
ter in zijn element te laten
dijen".
Mary Baker was een kind t
haar tijd. Frederik de Grote, i
Duitse vorst en veroveraar, wa
nauwelijks zijn gezicht. In
nam Thomas Walker in Engeli
een proef om na te gaan, of
mogelijk was de gezondheid te
beteren door zich helemaal nii
wassen. Hij kwam tot de concli
dat wassen overbodig was.
Het oude „men sana in coi
sana", een gezond mens in
gezond lichaam, heeft echter inife
ze tijd weer zijn rechten opgeëi
Ophopingen van zweet, tl sc
en vuil, ideale broedplaatsen vd St
bacteriën, worden door het wai
van de huid verwijderd. We
ten dat vooral onze handen bai
riën van besmette plaatsen
nog niet geïnfecteerde kunnen ovjvs
brengen: het reinigen van Ij,
handen dient dus nog frequenter
geschieden dan het reinigen 4
de rest van het lichaam. ei
Thans weet wel iedereen,
grondig en geregeld wassen en
den tot de onmisbare voorwaard£e:
behoren van een goede gezondhi
Het komt er nu nog op aan,
voor te zorgen dat ieder ook dd ha
eenvoudige hygiënische ma at re va
len kan toepassen. Daarvoor zru
nodig goed en schoon water
goede bad- en wasgelegenheden
de huizen. Daar wil het nog ïyj
eens aan ontbreken. Nog te ru
oude en verouderde huizen hebl
geen douche of badkamer.
Gelukkig zijn er voorsch
ten, die de bouw van douches
badkamers ook in eenvoudige nif bc
we huizen regelen. Het is te wé w*
sen, dat geen huis zonder voldo Vï
de was- en badgelegenheid m
wordt gebouwd. Het is niet
doende dat alle mensen wéten,
het zo goed is te wassen en
baden. Van de openbare badb
zen in de grote steden wordt
steeds te weinig gebruik gemaa
Het is noodzakelijk de mensen
deze service als het ware aan b ti
te brengen: een goede was-
badgelegenheid in ieder huis
ertoe bijdragen, de bij somro
nog bestaande watervrees weg
nemen en een gezonde waterculti
er voo; in de plaats te breng
ya