Fenomenaal succes voor )e 'maastreechter staar' Residentie-Orkest met Eugène Ormandy Giuseppe di Stefano: groot natuurtalent Concert te Boskoop Triomfale ovaties voor een kunstzinnig koor aartje vindt Knbrekerstas Olof en Krebbers in Badings kunst kalei öoscoqp Jubileumconcert Avro Politiechef te druk met andere zaken Cadeautje voor trouwende zus Agenten in het 5 «a-. gericht 1 maart 1860 Maandag 24 juni 1963 Vierde blad no. 30989 )nder leiding van Martin Koekelkoren zong het befaamde koor i Maastreechter Staar" zaterdagavond te Boskoop. [ompleet telt het 80-jarige koor 250 hoofden. In Boskoop (na- dijk „Florida") stonden er opeeengepakt, 130 van aangetreden, zien in de gemiddelde leeftijd van 35 en wel voor een audi- van mnstens 800, zo niet 1000! Helaas onder een voor hun hkontwikkeling te lage zoldering. Dat drukte de klank wel pszins, die we waarschijnlijk niet in de volle schoonheidswaarde (ben gehoord. bofdvoorwaarde in zo'n korlsten- igte is uiteraard de koordiscipli- Onmogelijk daarop kritiek te en! Er werd geen enkel misbruik lakt van de ongewone techni- bedrevenheid. Techniek en de de aard van een gezongen werk feven voordracht dekten elkaar, (techniek overwoekert de voor- ït niet. Dat betekent: geen uit- van de vocale middelen en overtreding van de wetten van ^ie smaak. gezonde belangstelling voor dit moet voordracht en programma- gelden. Het bijzonder opval- al dadelijk in het eerste van ir gebeden van Poulenc (Quatre s Prières) werd de afbakening Ie registerkleuren. die ieder met klankpersoonlijkheid in het ieke pianissimo van deze zan- iaar voren traden en hun met •ootste zorg gecultiveerde ver- i leek de keuze van deze Prié- iet ideaal, daar zij een kamer- veronderstellen, waarin elke sstem praktisch als een solo- moet kunnen uitkomen met de lij passende straling in de hoog- arvoor heeft een koor als „De jr" toch nog een te breed vibrato, b een werkje van Honegger (wel- ïonegger?) en over een „Postil- van De Braai zonder kunst- fde (waar een verhaaltje in zit declamatorische effecten), be de het koor bil de „Rombom" der trom) van Keuning, waarin joede luim regeert. Dit genre is ingezetene van „Maastreech" Op het lijf gegoten. "•volgens uit vijf landen een lied. Tevoren was inmiddels luidelijk geworden, dat de Staar lynamische schakeringen en alle [ringen op de boog heeft, over 'eredelde hoogte beschikt en dat enkele stem forceert. Dit koor steeds hogelijk beschaafd, soe- •wegelijk en accuraat, het vurige versneld opgezweepte temp van het Tsjechische „Tancuj" en bovenal in het Russische „Kalio- da" zijn hoogtepunten bereikt. De groep „Romantiek" kon niet achterwege blijven, waarin de negers Ol' man River ondergebracht was, het uit mannenkelen overgevoelige Wiegelied van Brahms en het als stilzwijgend verzoeknummer alom tegenwoordige glansnummer „Rosen aus dem Süden" van Strauss. Ze zon gen er hun eigen lof woord in: „wun- derbar!". De Maastreechters eindigden (plus een Duitse toegift over de lente) als operamannen. Als (perfecte) jagers van Weber's Freischütz, als «kapitale) matrozen onder Wagner's Vliegende Hollander,, als (fameuze) bandieten in Verdi's Emani. Maar het mooiste op het stuk van samenklank hebben ze toch in Mo zart's Isis en Osiris laten horen, uit de „Toverfluit". Daar was hun kunst om aan de diepte kleur te geven een kleine sensatie. Daarin had een so list. F. Hamers, evenals al eerder in de Negro, een zeer gelukkig zich af wikkelend aandeel. De ovaties waren gaandeweg tot triomfaal aangewakkerd. Namens de organiserende Gouwe Sanghers wer den bloemen aangedragen voor Koe kelkoren, voor de solisten Hamers en Piet Bom (die een partytje had in Poulenc) en voor de pianist Serpenti, die verantwoordelijk werk te leveren had in Keuning, Strauss, de negro en de operakoren en o.m. in De Vliegende Hollander excelleerde. V. Choreografen- componistenweek Vanmorgen heeft mevroow Phia Berghout de choreografen-com ponistenweek geopend, die door het internationaal toonkunstenaarscen trum Eduard van Beinum op Nijen- rode te Breukelen wordt gehouden. Aan deze week - van 22 tot en met 27 juni - werken mee het Nationale Ballet, het Ned. Dans Theater en het Scapino Ballet. Als gesprekslei ders fungeren mevrouw Soma Gas- kell, de heer Ton de Leeuw, compo nist dr. Jos Wouters, hoofd afdeling muziek radio Nederland Wereldom roep en mr. Evert Brautigam, lid van de Stichting Eduard van Beinum. Het doel is vooral om tot een uit wisseling en samenwerking te komen tussen componisten en choreografen en daardoor ook elkaar beter te le ren kennen en begrijpen. Uit het buitenland waren aanwe zig de componist Josef Tal uit Israël, wiens ..Ranges of energy" zal wor den uitgevoerd door Deborah Berto- noff, eveneens uit Israël. De Indiase danseres Kumari Ma- lavika zal een analyse geven van de Indiase dans. Als eerste werk werd uitgevoerd „Variations dodecafoniques" van Kees van Baaren, waarvan de pre mière deze week tijdens het Holland Festival plaats vond. De Maastreechter Staar uit Maastricht tijdens het concert in Florida te Boskoop onder leiding van Martin Koekelkoren. (Foto Leldsch Dagblad) „Penning van de Leuve" Voor Corrie Hartong en Alex de Haas Mevrouw Corrie Hartong en Alex de Haas zullen door de Rotterdam se Kunststichting worden onder scheiden met de zgn. „Penning van de Leuve", die in 1950 door de Stich ting werd ingesteld en jaarlyks wordt uitgereikt aan kunstenaars we gens bijzondere en langdurige ver- diensen. De inscriptie van de pen ning luidt: „Ingenium et ardor" - „Aanleg en ijver". De uitreiking geschiedt op donder dag 4 juli in de foyer van de Ro— terdamse Schouwburg door de heren W. A. Wagener en Max Tak. Expositie Severini In het museum Boymans- van Beu- ningen in Rotterdam wordt van 29 juni tot en met 1 september een tentoonstelling gehouden van schil derijen, gouaches en tekeningen van de nu 80 jaar oude Italiaanse Kun stenaar Gino Severini. De expositie geeft een overzicht van zon aller vroegste werken uit de jaren 1904/05 tot aan de werken, welke eerst in het afgelopen jaar ontstonden. Het zwaartepunt ligt op de futuristische schilderijen en pastels die in de ja ren 1910—1915 voornamelijk in Parijs zijn vervaardigd. igenaar gepakt (Van onze Enschedese correspondent) I Almelose politie heeft de da- ran de inbraak bij de Coöp-Boe- tenbank, die in de nacht van lerdag op vrijdag plaats had, ge lerdag kon een rechercheur een v»rige inwoner van Wierden in de grijpen, toen hy een weekeind- vol bagage uit het struikgewas omgeving van de Noordbroeks- wilde halen. Ae tas, waarin een broek, een een jack, toiletartikelen, Joego- sch geld en pakpapier, breinaal- li waarvan lopers waren gemaakt, ede een Duits tijdschrift en een r.|rlandse grammofoonplaat zaten, de <x>rzaak van geweest, dat aan kon worden aangehouden, agavond kwMn een jongeman :t Almelose politiebureau met de ideling, dat hij toen hy met zijn lOJe w 1de minnekozen een tas had aden by de tunnel van de Noord- [sweg (gem.Almelo). De tas lag et struikgewas. Nadat de politie nhoud had doorzocht, rees het '"fioedcn, dat dit allemaal eigen kon zijn van de man die in de Boerenleenbank een 18-jarige ster met 'n pistool had bedreigd, iele binnenstad werd door de po- doorzocht. Tevens plaatste men post by de plek, waar de tas is nden. Zaterdagochtend kwam de r pas en kon hij worden gepakt, tad een fiets by zich. Deze was, later bleek, ook bij de Boeren- tank gestolen. Het is reeds ko- vast te staan, dat de man, die ibraak bij de Boerenleenbank be- le, ook de diefstal bij de garage tr aan de Hagengracht gepleegd t. De dader is voor de justitie onbekende. Vorig jaar is hy we- oplichting van een Duitse vrouw ordeeld. Ook zal hij waarschijn- wel wat meer weten van de in- in het gemeentehuis in Wierden NV van Buren eveneens in De gearresteerde had de te doek, waarmee hij bij zyn ik aan de Boerenleenbank het Et bedekte, nog bij zich. Geble- Is, dat de reyolver, waarmee hy rerkster bedreigde een alarm-ci- mitrpistool was. in (Bijzondere medewerking) Zaterdagavond leerde Eugene Ormandy's eerste concert met het Residentie-Orkest in de Scheveningse Kurzaal dat de liefde op het eerste gezicht even moest wennen in Tsjaikowski's Pathétique. tin 1 de :n. Amerika leidt militairen uit ISRAEL op later dag is in Washington in (erikaanse legerkringen vernomen, 114 Israëlische militaire specia- n in de Verenigde Staten ver- iwd worden gemaakt met de han- ag van het „Hawk"projectiel, dat r de luchtdoelartillerie wordt ge- een overeenkomst, waarin (tel in de gelegenheid wordt gi een aantal van deze projectiel» Verenigde Staten te kopen, dt thans de laatste hand gelegd. IE( sraël wil deze luchtverdedigings- iectielen verwerven als tegen- ht tegen de Egyptische lucht- <tt. Ormandy én het orkest kunnen de Pathétique dromen. Toch hoorden wy zelden zoveel ongerechtigheden erin, culminerend in die abrupte overgang van adagio naar allegro in het eerste deel, waar men uit diepe slaap wakker schrikt door een pauke- slag, die nu veel te laat na de violen kwam. En zo was er meer ondanks de ingehouden tempi, die sneller wa ren dan de onze. Ormandy is gewend aan een orkest, dat op de slag speelt en dat doet ons Residentie-Orkest nooit. Struikelblok voor beide partyen; vergeefse pogin gen van Ormandy, maar een nako mend orkest helaas. Na de pauze bleef alleen de liefde: Badings' Concert voor twee violen, gedenkteken van het in 1954 gevier de gouden jubileum van het Residen tie-Orkest. Weer een werk, dat diri gent en orkest kunnen dromen. Beide vioolpartijen missen de no dige pregnantie om echt solistisch te zyn. Daarvoor lijken hun partijen te zeer op passagewerk, ondanks de per fecte pleitbezorging door Theo Olof en Herman Krebbers, wiens pas ver worven Stradivarius prachtig In het samenspel opging. Leek het gescheiden concertmees- paar nog in eenheid te groeien, Or mandy wist aan de orkestbegeleiding een grote intensiteit te verlenen. Die intensiteit sprak ook uit zijn verklan king van Ravels deuxième suite „Daphnis et Chloë". En toch, het was iets meer Ormandy dan Ravel. Waar de Fransen in deze ongeloof lijk geniale partituur steeds naar lichtvoetige stuwing streven, daar mat Ormandy alles breed uit en in de pantomime bepaald on-Frans langzaam. Ravel schlep één van de machtig ste partituren, die ooit zyn geschre- De Hovings uit New York terug Marijke en Sieto Hoving, de lei ders van het Amsterdamse Tingel- Tangelcabaret. zyn zaterdag na een reis van 5 weken door de West cn de VS uit New York op Schiphol aan gekomen. Paul Deen en Wouter De- nys, de twee andere leden van het gezelschap, keerden de vorige week al op Schiphol terug. De tournee die de cabaretgroep heeft gemaakt, is mogelyk geworden door steun van de Sticusa en enige grote Nederlandse bedryven. zy hebben voor Nederlanders in totaal 16 voorstellingen gegeven in Paramaribo. Venezuela, Willemstad, Aruba, in de „Hollandse Club" van New York en in Washington waai de Nederlandse ambassadeur dr. J. H. van Rooyen tot de aanwezigen behoorde. Dc voorstelling van 6 juni in New York werd door Wim lbo bijge woond, die op het ogenblik nog aan een grote Amerikaanse reis bezig is. .Volgend jaar gaan we in ieder Eind september zal het Tingel- Tangelcabaret weer beginnen. „Tot dan zal ik mijn tyd hard nodig heb ben om een nieuw programma te schrijven", aldus de cabaretier. Dvoraks laatste opera, Rusalka, gebaseerd op het in de kunst- wereld al zo vaak toegepaste Ondinemotiefis zaterdagavond in het kader van het Holland Festival voor de eerste keer in ons land opge voerd in de Stadsschouwburg te Amsterdam. De Nederlandse opera bracht deze uit 1901 stammende opera in de oorspronkelijke taal op de planken onder leiding van de dirigent Jaroslaw Krombholc en regisseur Vaclav Kaslik en met medewerking van leden van het Praagse Nationaal Theater in de belangrijkste rollen. Jadwiga Wysoszanska leende haar stem aan de titelrol, Ivo Zidek was de Prins, Eduard Haken de Waterman eri Ivana Mixovs de Vorstin. Nederlandse solisten waren Mizzy van der Lanz, Nelly Morpurgo, Sophia van Santé, Anny Delorie, Els Bolkestein, Rudolf Kat en Jos Borelli, die evenals het koor hun rollen in de Tsjechische taal zon gen. Het Nationaal Ballet verleende ook medewerking. Rusalka wordt hedenavond in Den Haag herhaald. Wij komen hierop nader terug. Hierboven de Prins (Ivo Zideken de Vorstin (Ivana Mixovs). ven en waarmee men elk symfonie- geval weer. Overal waar we optraden, concert kan besluiten als een bril- vroeg men ons terug te komen" ver- jante bekroning. telde Sieto Hoving. Feestconcert „Toonkunst" Ter gelegenheid van de 129ste jaarvergadering van de Maatschap pij ter bevordering van de Toon kunst, die zaterdag 9 juni in het Kurhaus te Scheveningen wordt ge houden, geeft de Haagse Toonkunst afdeling in het kader van het Hol land Festival vrijdagavond a.s. in de Kurzaal een feestconcert, waarop o.l.v. de directeur van de afdeling, Frans Moonen, ten gehore zullen worden gebracht de „Psalmus Hun- garicus" van oZltan Kodly en „Le- roi David", psaume symphonique van Arthur Honegger. Als solisten werken aan dit con cert, waarvan David als inspireren de kracht voor twee eigentydse com ponisten van verschillend karak ter, het thema is, mede: Annette de la Bye (sopraan), Watty Krap (alt), Arjan Blanken (tenor) terwyl Bernard Kruysen de party van de recitant vertolkt. Het residentie-or kest verzorgt het instrumentale ge deelte en Tys Kramer de orgelpar ty. Expositie „Van Rodin tot heden" De Franse ambassadeur Graaf de Crouy-Chanel heeft zaterdag in Am- hem de grote beeldhouwtentoonstel- ling geopend, die gedurende de zo mermaanden in het Arnhemse Ge meentemuseum wordt gehouden on der de titel „Van Rodin tot heden". De ambassaeur. ging in zyn toe spraak in op de ontwikkeling van de beeldhouwkunst in Frankrijk en schetste hoe de werken even verschil lend zyn als de kunstenaars zelf". Men moet er echter onbevooroordeeld tegenover staan" zei hy. Tentoonge steld zyn 100 beelden van 30 Franse beeldhouwers en een 70-tal beeldhou werstekeningen. die het overzicht van de ontwikkeling van de Franse beeld houwkunst aanvullen. Er zijn o.m. werken van Rodin, Maillol, Despieuu, Gonzalez, Picasso. Laurens. Arp, Zad- kine. Lipchitz, Giacometti. Richier, Adam. Gilioli, Etienne Martin en Cesar. By de keuze van de kunstenaars en hun werk is niet naar volledigheid gestreefd, maar de organisatoren hebben getracht de meest bepalende j tendenties van de hedendaagse kunst te tonen. Ook in de museum tuin is een aan tal beelden opgesteld. Particuliere musea en kunsthandelaren stonden werken af voor deze expositie, die duurt tot 30 september. In het gebouw „De Korenbeurs' 'te Arnhem worden van 27 Juni tot en met 14 juli de tentoonstellingen ..Ne derlandse architectuur na 1945" en I „Ruimtelijke ordening in Nederland" gehouden. De opening van beide ex posities geschiedt woensdagmiddag, a.s door de minister van Volkshuis vesting en Bouwnyverheid, mr. J. van Aartsen, in restaurant „Riche-Natio nal". (Van onze kunstredactie) Verdi, Bellini, Rossin, Donizetti en Puccini stonden op het pro gramma. waarmee twee Italiaanse vocalisten van wereldfaam, de tenor Giuseppe di Stefano en de sopraan Renata Scotto. de Am sterdammers gisteravond in verrukking brachten. Het beroemde tweetal zong, begeleid door het Radio Filharmonisch Orkest, op het jubileumconcert van de 40-jarige Avro, dat rechtstreeks vanuit het feestelijk met bloemen versierde Concertgebouw over de radio werd uitgezonden. Succes ook voor Renata Scotto Behalve de Amsterdammers heb ben dus ook vele anderen naar het fraaie belcanto kunnen luisteren. De grootste belangstelling ging deze avond uit naar de 42-jarige uit Pa lermo afkomstige tenor, die, hoewel hy zich staande achter de partituur en onder de straffe leiding van de di rigent Fulvio Vemissi zekere beper kingen moest opleggen, alle verwach tingen heeft overtroffen. Het werd al spoedig duidelijk, dat hier een natuurtalent zong. DI Ste fano bleek over een goed geëgaliseer de, glasheldere en vèrdragende stem te beschikken. Hij gaf vooral in de hoge registers verbluffende staaltjes van zyn zangtechnisch kunnen. Het viel bovendien steeds weer op, dat het hem geen enkele moeite kostte. In tegenstelling tot de sopraan Renata Scotto had de zanger met geen enkele vorm van innerlijke spanning te kampen. Hy zong los en gemakkelijk, vry van alle problema tiek. Wat het publiek hoorde was een lyrische stem, die cok op het dra matische vlak ten volle genietbaar is. Een grote mate van perfectie bereik te Di Stefano zowel in de aria „Quando le sere al placido" uit de tweede akte van „Luisa Miller'* als in het slotduet uit de eerste akte van „Otello", beide van Verdi. Di Stefano heeft ook tijdens zyn eerste optreden in Nederland bewe zen tot één van de allerbelangrijkste vertegenwoordigers van de Italiaan se opera te behoren. Renata Scotto genoot eveneens veel waardering, maar zij zong toch niet met dat gemak, waarover haar 'and genoot beschikt. De zangeres liet haar goedgeschoolde, stralende stem in tal van aria's horen, haar voor dracht echter verraadde iets kramp achtige. voor de pauze. De meeste in druk maakte Renata Scotto mee haar Aida-vertolking (Oh cieli azzuri), een grandioos hoogtepunt, waarvoor zy een staande ovatie kreeg. Hier vielen de enkele tekortkomingen met één slag weg en openbaarde zich een grote dramatische kracht. Het Italiaanse duo werd na het slotduet uit „Otello" vijfmaal terug geroepen en luid toegejuicht. Er volgde evenwel geen toegift. Aan dit concert werkte ook het Groot Om roepkoor mee, dat een grote mate van homogeniteit betoonde. Dc (Van onze Hilversum* correspondent met ziekteverlof gezonden hoofdinspecteur van politie in Soest, heeft onjuiste declaraties ingediend. Dit is gebleken by een onderzoek, dat de Rijksrecherche heeft ingesteld op last van de procureur-generaal mr. H. R. Zaaijer. Het betreffen echter slechts kleine bedragen, waarmee hy de gemeente heeft benadeeld. Het onderzoek heeft ook uitgewezen, dat de korpschef aan zijn onbetaald werk voor de KNVB (hy is lid van de jeugdcom missie» meer tyd besteedde, dan zijn vrije tyd toeliet. Ook heeft hy wei eens misbruik gemaakt van een dienstauto. Zijn omgang met de be volking wordt onder andere „te ge moedelijk" genoemd. Hem wordt on dermeer verweten, dat hy een privé- voetbaltoto speelde met een groep bouwvakarbeiders. Gebleken is, dat hij commerciële transacties pleegde, die aan makelaars van hulzen voor behouden zyn. Dat in het politie korps een slechte stemming heerste, wordt ook geweten aan de hoofdin specteur. Men is ervan overtuigd, dat by de gedragingen van de korpschef, psy chologische factoren een rol speel den: hy vocht al jaren tegen zyn doofheid, die door verscheidene ope raties niet verholpen is kunnen wor den. Inbraak in Tilburg De Tilburgse politie heeft zater dagavond in de omgeving van het industrieterrein-noord, na het lossen van waarschuwingsschoten en met behulp van derden, een 18-jarige tex tielarbeider uit die stad kunnen aan houden, die kort tevoren was betrapt in een fabriekskantoor. In dat kan toor trof de directeur de jongeman aan. De directeur kwam met echtge note en kinderen in het kan toor, toen de jongen nog maar zeer kort daarvoor op zoek was gegaan naar geld. De textielarbeider, die een mes trok, toen het onverwachte bezoek hem stoorde en dit mes op de keel van de directeur zette, zei geld nodig om een cadeau van f 25 GIUSEPPE DI STEFANO natuurtalent - va.ii uc uix! in het huweiyk zou treden. De knaap 1 nam, zonder zyn dreigementen uit flflllW h[ClJl acllt te voeren, snel de benen en verstopte zich in de beboste omgeving. Daar Het heeft twee Haagse agenten za- werd hy door de politie ontdekt, terdagavond in de Keizerstraat in Scheveningen heel wat moeite gekost een dronken man op te brengen. Twee broers (36 en 22 jaar» gingen zich ermee bemoeien en zy kregen spoedig versterking van een op een I relletje belust publiek. Maar ook de agenten kregen hulp. De bemanning van verscheidene politieauto's meng de zich in de hevige vechtparty. En- j kele geparkeerde auto's liepen schade j op. maar het eind van het liedje was. dat de broers met de dronken man in de cel belandden. Irak: massale executie (28) Volgens Radlo-Bagdad zijn zondag ochtend 28 communisten ln Irak geëxecuteerd. Zy waren veroordeeld «oor hun aandeel in het bloedbad van hirkoek van 1959, aldus een verkla ring van de militaire gouverneur van Noord Irak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 11