HOLLANDS ZEEBANKET STREELT WEER DE LONGEN VAN VEEEN Ina Boudier-Bakker vindt schrijven niet vermoeiend DYNQPOK HOE WERKT HET! Na dagen (en nachten) van zwoegen door vissers NOG ELKE OCHTEND AAN HET WERK De huidige jeugd verschilt weinig met die van vroeger 5kg gewicht 5 kg gewicht 500kg kracht Een voorhamer die op een aanbeeld ligt, oefent een Kracht (druk) uit van bijv. slechts 5 Kg Uit het omvangrijke lite raire werk van Ina Boudier- Bakker noemen wtf als be kendste uitgaven: „Machten" in 1920; het toneelstuk „Ver leden". „De moderne vrouw en haar tekort", „Het beloof de land". „Kijidercn", „Een dorre plant", „Armoede" „Het spiegeltje", „De straat" „De klop op de deur", „Vrouw Jakob" (een historische ro man), „Goud uit stro". „Klei ne kruisvaart", „Finale", „De eeuwige andere" en haar jongste werk „Momenten". daarover. Maar ik moest daarbij heel voorzichtig zijn! Weet u, dat is zó allergekst: mensen willen zich altijd herkennen uit je werk. als het helemaal niet bedoelt. Ik kêm niet eens een portret maken. Maar het is een wonderlijk iets: als het een of ander lijkt, dan zeggen ze: dat ben ik. of dat is die en die. en dat is dan moeilijk uit hun hoofd te praten. Als ik er niet eens aan ge dacht heb. zeggen ze toch. dat liet heel duidelijk is, wie ermee bedoeld wordt. Als het wèèrkelijk zo was, heb ik het altijd onherkenbaar ge camoufleerd. Ik ben steeds héél voorzichtig geweest!" Vooral bij „De straat", welk boek uitkwam toen de heer Boudier nog directeur was, vreesde zijn vrouw, dat mensen zich zelf erin zouden zien. Het waren al lemaal mensen uit haar verbeelding, maar.... tóch wilde iedereen zich zelf herkennen! „Al bezweer je. dat het niet zo Is, het is niemand uit 't hoofd te pra ten", zegt Ina Boudier, wier figuren ontstaan als zij zich een idee over een bepaald onderwerp heeft ge vormd. Dan komen de mensen van zelf. Zij kan niets doen met een fi guur die zij goed kent; dan zou de échte haar te veel in de weg zitten! Zü kan alleen,, „het geval" nemen en de persoon zelf scheppen. Als mevrouw Boudier zich afvraagt waarom de mensen zichzelf willen herkennen, komt zü tot de conclu sie, dat zulks alleen maar menselük is. De mogelijkheid van herkennen zit er altüd wel in! Nie ui ve sell ri j ft ra 111 ,,'t Wonderlijke is je schrijft natuurlijk naar je eigen trant dat ik na de dood van mijn man zelf merkte, dat ik anders was gaan schrijven.'' vertelt mevrouw Bou dier. die het prettige gezelschap van haar huisgenote, zuster Van der Wal. bijzonder apprecieert. „Ik heb vijf maanden in het ziekenhuis ge legen en toen ik daaruit kwam schreef ik helemaal niet meer. Maar op een dag kreeg ik een oud begon nen verhaal in handen. Ik ging weer schrijven, maar veel beknop ter. Het uitweiden, de lange zinnen vervielen, 't Is heel wonderlijk, die nieuwe trant is vanzelf gekomen". De vader van Ina Boudier was zeer kunstzinnig en hield veel van verzen. Soms maakte hij zelf vereen, maar deed er nooit iets mee. Van hèm heeft zij haar „natuur"-talent wel gekregen. Schrijven houdt jong Peinzend over het verleden en he den vindt Ina Boudier-Bakker de wereld betrèkkelijk wel veranderd, maar in de grond toch eigenlijk niet veel. Het zijn meer de omstandig heden die veranderd zijn. Zaterdag 1 juni 1963 Pagina 4 „De moderne wereld heeft wel goede dingen", oordeelt de begaafde schrüfster, die op 27-jarige leeftüd in 1902 haar eerste verhalenbundel „Machten" deed verschijnen, tevens een toneelstuk van haar hand opge voerd zag en bovendien in dat jaar trouwde! „Ik heb veel zien verande ren, zoals de steden. Als ik in een flat moest wonen, lijkt me de boven ste verdieping de beste. Maar zo ingewikkeld als je iets van beneden nodig hebt! Ik vind niet. dat het leven er gemakkelijker op is ge worden". Van Ina Boudier-Bakker. die al leen een bril draagt tijdens haar werk om haar ogen niet te ver moeien, wordt het gehoor helaas slechter. Ondanks enkele ongemak ken, waarvoor haar hoge leeftüd verantwoordeiyk is, heeft zij echter bepaald niet het gevoel al zo oud te zijn. Mevrouw Boudier. die er zeker tien jaar jonger uitziet dan zü is, bewüst ons, dat schryven jong houdt. Zü is een vriendelijke repre- sentante van de goede oude tijd, die ook in de moderne wereld-van-van- daag als een boeiende schrüfster wordt gewaardeerd. ZE zijn weer binnen. De loggers en treilers met de eerste Hollandse Nieuwe! De fijnproevers kunnen (of hebben) hun hart reeds opgehaald aan het welverzorgde zeeban ket. Het goud van de zee. zoals het ook wel genoemd wordt. De prijs viel voor de liefhebbert ster) waar schijnlijk niet tegen. Of die nieuwe nu f 1,of f 0.45 per stuk kosten deert niet. Hij (of zij) moest op de dag van de afslag tegen vrienden en kennissen ge zegd kunnen hebben: „Ik heb ze geproefd en ze wa ren zó!" De mannen, die ter ha ringvangst zijn uitgeva ren. hebben geen gemak kelijke dagen achter de rug. Ze moesten zwoegen van de vroege morgen tot de late avond en ook zelfs in de nacht. Met een enkel uurtje slaap, zo maar in de kooi er tussen. Als het „halen" klonk moesten ze er weer uit. De ene trek viel mee. de andere tegen. Zo is het le ven van de visser. Hij weet als hij het net uitgewor pen heeft nooit wat de vangst zal zijn. ELOOF echter maar r niet dat de visser- man-in-hart-en- nieren een onvertogen woord over zijn lippen laat komen als het tegen zit, Hij weet, dat de zee geeft en neemt. Ook, dat hij blij moet zfin met wat „ge haald" wordt. TjET visser-zijn is zo geheel anders, dan het werken op het land. De boer bewerkt zijn akker hij ploegt en hij egt en daarna zaait hij om later te kunnen oog sten. Dat oogsten kan ook wel eens tegenvallen. Na tuurlijk! De boer is ook afhankelijk van de natuur. Maar de visser beiverkt de zee niet. Hij werpt al leen het net uit en haalt (Van onze visserij-redacteur) het later weer in. Daar tussen kan hij niets doen. Alleen maar afwachten Daar op het op de golven deinende schip, tussen water en wolken, voelt hij zich afhankelijk van de Schepper. Hij weet dat en leeft er naar! Het eerste „goud van de zee" is binnen. De jagers zijn naar huis gevaren, want de eerste Nieuwe brengen de hoogste prij zen op. Er is zolang mo gelijk gevist. Eerst op het allerlaatste moment is de thuisreis aanvaard'. Dat was nu anders dan vroeger, mogelijk. De be paling luidde immers, dat men eerst in de nacht van donderdag op vrijdag na 12 uur de havens van Scheveningen, Vlaardin- gen of IJmüiden mocht binnenlopen en dat de eerste haring van de nieu we teelt niet verder ver kocht mocht worden dan zaterdag 0 uur, dus nadat de klok haar twaalf slagen had doen horen. ~MM~ AAR goed ze zijn er jjjf weer. De eerste schepen en de eer ste Holland Nieuwe. Het heeft op de Tegeltjes- markt te IJmüiden ge- gonst van de activiteit. Ook bij de afslag te Sche veningen en aan de Ko ningin Wilhelminahaven te Vlaardingen. te Vlaardingen. In de af gelopen dagen zijn er veel meer binnen gekomen. Ei- wordt goed gevist. De vangsten van de Katwijkse schepen zijn zo snel mogelijk naar dit vis sersdorp vervoerd en met die van de Vlaardingse treilers en loggers, die de „vispoort" aandeden, was het precies zo gesteld. Het is namelijk traditie, dat deze haring niet in IJmüiden, maar in Kat wijk of Vlaardingen ivordt afgeslagen. En aan de ze traditie ivordt streng de hand gehouden! Moor die Krocht wordt co 25 Kg ols de hamer bewogen wordt met 3m per sec. en 500 Kg b'j 15 m per sec. Grote smeedmachines hebben hamers van bijv. 500 Kg gewicht, neerKomend met 5m/sec. Maar de Kracht stijgt met het Kwadraat van de snelheid, zodat èèn gram bij 3000m/sec. hetzelfde Kracht-effect heeft. In alle vroegte vorige week zaterdag hebben de afslagers het eerste en de volgende kantjes ingezet. Het was een (voor de bui tenstaander niet te vol gen) opeenhoping van ge tallen totdat er iemand „mijn" riep! Natuurlijk gingen die eerste kantjes voor goede bedragen van de hand. Daarna zakte de prijs was, maar prijzig bleef het zeebanket toch wel in het begin. Er was animo voldoende bij de kopers. Voor goede kwaliteit (en ze waren weer zó) had men graag een fink bedrag over. Erg lang werd er niet over de koop nagedacht of gespro ken. Het was zaak de ha ring zo snel mogelijk, liefst nog in de morgenuren van vorige zaterdag, over het hele land te verspreiden De restaurants, viswinkels en viskarretjes moesten bevoorraad worden. Juist met de zondag in het vooruitzicht! EN wilde niet nee verkopen. Daarom was het nodig te zorgen, dat men er bij was. De eerste ivas immers in het land en men wilde de fijnproevers niet teleur stellen. Er is die laatste 24 uur koortsachtig gewerkt op de schepen, aan de afslag, door de grossiers en de ex porteurs en ook door de kleinhandelaren. Weinig van de wel iets sterker ge zouten haring is er over gebleven. Er was vraag naar, goede vraag. Ontelbaar velen hebben er een of meer van deze nieuwe teelt door het keelgat laten glijden. Een brok gezondheid hebben ze er door opgedaan, want er is een spreekwoord, dat zegt: „Als de haring is in het land, dan de apothe ker aan de kant!" Of dat werkelijk zo is kan in het midden worden gelaten. Dat die maatjes smaakten is een feit! haar belangstelling gehad. De mo derne stül ligt haar niet. Naden kend zegt Ina Boudier. dat iedere tijd zijn eigen mehsen heeft. In deze tijd zijn zij nog in hun opkomst; het is nog een tasten. „Ik heb altüd een grote corres pondentie af te doen", gaat onze gastvrouw verder. „De uren glijden onder je weg! Als ik met een boek klaar ben. dan moet ik even beda ren. Als ik daarna weer een onder werp te pakken heb. werk ik dat achter elkaar af. Ik schrijf eerst de korte inhoud, daarna het verhaal in klad. verander er hier en daar wat aan en schrüf het dan in het net. Mevrouw Boudier-Bakker schrijft alles met de pen. Natuuriyk gaat het ook bij h&Ar wel eens een och tend niet naar wens; dan begint zij aan wat anders, want zü heeft altüd genoeg te doen Onze gastvrouw die muzikaal is en zoveel mogelük iedere zondag piano speelt en vroeger zong. heeft haar werk nooit vermoeiend gevon den. „Alleen heb ik een grote inspan ning gehad met „De klop op de deur"; dat was zo'n groot werk ach ter elkaar", vertelt mevrouw Bou dier die zelf het meest van „De Klop" houdt. Daarin ligt veel van eigen familie-herinneringen. „Mün man zei: als je klaar bent, gaan wc meteen op reis, metéén! Ik ben in de trein gaan zitten en niet wakker geworden vóór we in Brussel waren. Maar dat was de enige keer dat ik van mijn werk dóód-af was". Meelevende mini t (Bijzonder medewerking) /NA BOUDIERBAKKER, de 87-jarige in Amsterdam ge boren romancière, offert haar ochtenden niet graag op aan andere bezigheden dan aan haar werk. Mevrouw Boudier vindt haar werk nog steeds niet vermoeiend, al zijn haar dagen wel wat korter geworden, 's Middags gaat zij rusten en 's avonds tijdig naar bed, zodat haar beste werktijd in de ochtenduren valt. Zij is altijd een „ochtend"'■figuur geweest! Ondanks de drukte van deze tijd hangt er in het statige huis van Ina Boudier, gelegen aan een verstild gedeelte van een Utrechtse gracht, een rustige sfeer, die aan de vorige eeuw doet denken. Toch wil dat niet leggen, dat de bewoonster geen aandacht voor de moder ne wereld heeft, 's Avonds volgt zij op de te levisie gAag het nieuws en ook een programma, dat haar lijkt; het radiopraatje van de heer Hiltermann zal zijn nooit over slaan, de krant leest zij trouw en contact met jongeren heeft tij vaak! ,,Ik kan een ontzettend lange tijd terugdenken", vertelt deze tengere vrouw, die in haar ge sprek nog altijd evenzeer het woord beheerst als de pen. ,,Ik heb veel veranderingen beleefd Die komen vanzelf: het leven neemt je mee". Nog altijd gelezen Haar boeken, waaraan nu en dan een nieuw werk wordt toegevoegd, worden nog altijd gelezen, ook dooi de nieuwe generaties. De jongelui kennen „Het spiegeltje". „Armoede" en vooral de jongste boeken, zoals „Kleine kruisvaart". Soms komt er een groepje van zes of acht jongens én meisjes bij de schrijfster op be zoek. omdat zij een werkstukje voor school moeten schrijven over het le ven en het werk van mevrouw Bou dier-Bakker. Zij kunnen dan aan de bewonderenswaardig vitale schrijf ster zélf alle inlichtingen vragen! „Ik denk wel eens", vertelt me vrouw Boudier. „de jongeren van nu zün veel vroeger wijs dan in onze Zó zit Ina Boudier-Bakker, hier op 87-jarige leeftijd ge fotografeerd, nog bijna dage lijks achter haar schrijftafel, ivaar ze haar manuscripten met de pen schrijft. tijd; wü bleven langer kind. Dat, wel. maar overigens verschillen zü toch niet veel met ons". Ina Boudier. die als kind al ver haaltjes krabbelde en zich herinnert dat opstellen op school niet gingen, omdat zij dan niet vrij was in het te behandelen onderwerp, heeft veer tig jaar geleden ..De moderne vrouw en haar tekort" geschreven. Zij ziet grote verschillen tussen de moderne vrouw van toen en die van nu. Het trekt haar niet aan, zich zó te ver diepen in de moderne vrouw van deze tijd om daar een nieuwe studie over te schrijven. Wél is de hoog bejaarde schrijfster, die nog kan lachen als een jonge vrouw van twintig en die met een welluidende stem spreekt, juist klaar gekomen met „Honger", een kort verhaal, voorafgegaan door „Momenten", ..Verschillende dingen uit verschil lende tijden zijn in „Momenten" eindelijk eens bij elkaar geraapt", vertelt zü. Met de pen „Ik trek altijd 's morgens naar mijn werkkamer en dan zie Ik wat ervan komt", vertelt mevrouw Bou dier, die nog regelmatig leest, maar daarbij opmerkt, dat de moderne lectuur haar minder in handen komt. Werken van Somerset Mau gham, Louis Ilromfield, Zweig, Her in,mn. Selma, Lagerlöf, Knut Ham sun, en Sigrid l'nset hebben altüd Eigenlük werd ..De klop op de deur" niet helemaal achter elkaar geschreven. Mevrouw Boudier was er in 1928 aanbegonnen; toen kwam er o.a. een verhuizing tussen, zodat het werk bleef liggen. Maar in 1929 en 1930 werd het boek afgeschreven. „Altijd kwamen er verhuizingen tussen, zelfs tweemaal twee in één jaar, vertelt mevrouw Boudier-Bak ker. die sinds 1930 in dit grote grachtenhuis woont. Zij vertoeft vooral veel in haar werkkamer en in de tuinkamer, die op een bij zonder, kleurrijke, stille tuin uitziet, waar haar acht poezen heerlijk kunnen ronddartelen. „Dat verhui zen kwam door het werk van mijn man. die directeur bij de PTT was". Zo woonde het echt paai- Boudier o.a. in Amsterdam. Vianen, Aerden- hout. Bussum. Groningen en ten slotte in Utrecht. Alle verhuizingen voltrokken zich in 15 jaar; het werd een routinewerk, «v aarbij altijd de zelfde verhuismannen kwamen hei oen. Die kenden de inboedel van de Boudiers op hun duimpje, wat de snelheid en het gemak bevorderde! „Maar het duurde steeds een hele tüd voordat ik dan weer op dreef was", zegt mevrouw Boudier. „Ik moest me in het nieuwe huis eerst thuis voelen". De schrijfster verloor haar man onverwachts twee maanden voor hun gouden bruiloft tüdens een vakantie-reis. De slag kwam zij maar nauwelijks te boven. Een echter „huisvrouw" voelt me vrouw Boudier zich niet. al deed zij als het moest het huishoude lijk werk even nauwgezet als haar literaire werk. En zij vond dat huis houdelijke werk niet eens naar! Haar man. die kort na hun huwelijk zei „Nu houd je zeker op met schrijven?" vond het later erg leuk dat zijn vrouw dóórging met haar werk. Hij had er veel gevoel voor en toonde steeds veel interesse. Hij had een heel goed oordeel. „Als ik het met hem eens kon zijn. veranderde ik wel eens iets" vertelt onze gastvrouw, die alleen maar werkte als haar man óók aan zijn werk was. Hij heeft nóóit last van haar schrijven gehad! Herkenning Ina Boudier. die haast geen tijd genoten meer heeft, kwam door het werk van haar man ook wel eens op ideeën. „Zijn werk was zó dichtbü", ver telt mevrouw Boudier, die met. An nie Salomons van de „oude garde" een regelmatig contact onderhoudt. „Mijn nieuwste boek „Honger" gaat werkstuk matrijs- helften geluid (knal) ca detonatie(schok)golf tot 9000 m/sec. s toa plaat Bij oa. metalen zijn de atomen gerangschikt in starre kristdlroosterl De detonatiegoif maakt ze echter kort durend bewegelijk als vloeistofatomen. Zulke hoge snelheden worden slechts bereikt door de deto natiegoif van brisante spring stoffen. De druk op de staalplaat kan plaatselijk tot miljoen atmosfeer stijgen. Zo kan een detonatiegoif stoalplaot in een matrijs tot ingewikkelde vor men persen. Bij DYNAPAK wordt de detonatiegoif elektrohydraulisch verkregen door elektrische hoogspan-| ningsontploffingen onder water.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 10