JACK BULTERMAN HOLLYWOOD ZOEKT NIEUWE STERREN PLEZIER Componist - trompettist - arrangeur - auteur Zestien miljoen uur IJean Gabiu zingt* zijn Zwane zang Opgericht 1 maart 1860 Buiterman is een veel- mens. Drie jaar werkte hij bij Phi- ps als publiciteitsman. Onder het pseudoniem Jack fghuis jr. heeft hij tien kin- Sboeken op zijn naam staan. Als componist schreef hij tal- t werkjes, waarvan diver- bekendheid verwierven x onze grenzen, onder meer »r de vertolking van Cole- a Hawkins. Als rrangeur, trompetist, Jordeonist en showman blies meer dan tien jaar een pit- partijtje meer in het dans- test ,,De Ramblers". [in nu staat hij alweer vele fen midden in het onstuimige immofoonplatenbedrijf. Het spreekt als vanzelf, dat hij al die uiteenlopende werkkrin- veel contact heeft gehad met telbare personen. Desondanks agde hij er nooit in zijn verle- iheid geheel te overwinnen. Iede- keer weer breekt het zweet hem als hij in welke hoedanig- id dan ook voor het voetlicht iet verschenen. Waar mogelijk Zo hebben heel wat arties ten en actiestjes hem zien zit ten, wanneer zij bij hem kwa- me nom hun nummer in te stu deren. schuwt hy de publiciteit. Geen wonder dus. dat de straaltjes hem over de rug liepen, toen hij kortge leden door Willem Duys vrijwel on voorbereid voor de televisiecamera's was gesleept om met anderen over „talent" te discussiëren. Maar al die natuurlijke schroom viel van hem af. toen Dora Paulsen in dat gesprek een ogenschijnlijk vernietigende aanval deed op het teenagergenre in de muziek. ..Dat moet je gewoon af draaien", verkondigde zij. Die opmerking maakte Jack Bul- terman boos. Toen reageerde hij onmiddellijk fel en ook nu kan hij er zich nog over opwinden. „Iemand, die over teenagermu- ziek wil oordelen, moet de knop niet omdraaien, maar er juist naar luis teren". betoogt hij met vuur. ais wij dat televisiedebat nog eens oprake len in zijn fraaie woning aan de Frans Halslaan in Nieuw-Loos- drecht. Hij heeft aan dat optreden voor de onbarmhartige camera's niet zulke bijster prettige herinneringen. Het viel hem nogal rauw op het dak. Hij was er niet op bedacht, dat hu zo n zware aanval te verduren zou krijgen. „Anders had ik misschien neen gezegd. Ik kan toch nog niet precies zeggen, wat ik denk Ik zat daar immers als vertegenwoordiger van de grammofoonplatenindustrie". meent hij. Maar van de andere kant is hij zakenman genoeg om de waarde van deze publiciteit te bepalen. „Het is nog altijd beter een goed verliezer te zijn dan een slecht winnaar". En hij herinnert zich met. genoe gen de vele instemmende tele foontjes. die hij na afloop heeft ontvangen. Zaken m au Jack Buiterman een zakenman? Hu moet wel. Hij kan en mag niet uit het oog verliezen, dat de grammofoonplaat een handelsob ject is. De inzet van keiharde con currentie. En als representant van die grammofoonplatenindustrie kan hij zich dan niet veroorloven zijn eigen voorkeur te laten prevaleren. En die voorkeur gaat beslist, niet altijd uit de muziek, die hij aan de lopende band op de plaat zet. „Ik studeerde contrapunt, maar ik heb nooit fuga's geschre ven. Na Bachs schier volmaakte schoonheid was daar toch geen be hoefte meer aan", zegt hij ergens in ons urenlange gesprek. En de gretigheid, waarmee hij ons een bijzondere plaat van Sibelius uit zijn uitgebreide collectie laat horen, spreekt voor ons ook boek delen Zijn kritiek op de vertolkers van de teenagermuztek ls trouwens soms niet mals. Maar altijd onpersoon lijk. „Een musicus", „een zanger" of „een zangeresje", maar nooit noemt hij namen. Die weelde kan hij zich niet ver oorloven als maker van grammo foonplaten on vooral teenager- plaatjes. Met verve Grethe en Jörgen Ingmann bespreken met de bekende Amerikaanse disc-jockey Chris Howland het succes, dat het Deense echtpaar heelt behaald op het Songfestival in Londen. Hun liedje .Danse- vise". gezongen door Grethe en met een knappe gitaarbegeleiding van haar echtgenoot, werd boven alle andere Europese bijdragen uitverkoren. Howland blijkt vooral interesse te hebben voor de gitaar. 2 Een plaatje met „Dansevise" van de Ingmanns is nu ook in ons land verkrijgbaar. Op de keerzijde staat het eveneens aardige "Forevigt forbi" Metronome Dat werk wil en kan hij met ver ve verdedigen. „Er is nu eenmaal mooie èn ontspanningsmuziek. Helaas kun nen wij van mooie muziek niet le ven. Als wij b.v. een kwart miljoen exemplaren verkopen van ..Oh, was ik maar bij moeder thuis gebleven", dan komt er geld in huis. Dan kun nen wij nog een tienduizend gulden uittrekken om mooie plaatjes te maken, die een minderheid beheert, maar die zelden of nooit voldoende verkocht worden om rendement op te leveren. Een mooie plaat, die goed verkocht wordt, is vandaag de dag 'n luchtkasteel. Vroeger ging zoiets nog wel eens. Nu is er geen tientje meer aan te verdienen. Dat zijn harde feiten, maar wij moeten er rekening mee houden". Maar zo erg somber wil hij die feiten toch ook weer niet zien. „Van de plaatjes, die ik heb gemaakt, zijn er meer dan vier mil joen verkocht. Ik reken toch niet teveel, als ik denk. dat elk kantje zeker tien keer gedraaid wordt. Als ik dan nog aanneem, dat er gemid deld vier personen naar luisteren, dan heb ik voor zestien miljoen uur plezier gezorgd. Dit rekensommetje heeft iemand mij eens voorgehou den. toen ik dacht mijn werk beu te zijn Het deed mij besluiten door te gaan". Hij haalt dan verder een verge lijking aan. die volgens zyn zeggen afkomstig is van Lien Geveke. pro grammaleidster by Phonogram. „Er wordt in Nederland veel verse, zoute en zure haring gegeten. Kreeft veel minder Toch verlangt niemand, dat men de Nederlanders kreeft gaat opdringen. Men neemt er genoegen mee. dat ze de gewens te haringen krijgen Waarom mo gen wij dan niet zo handelen in de grammofoonplatenbusiness Ook wat anders Overigens. Jack Buiterman ziet zich niet graag vastgenageld aan die teenagerplaatjes. Zeker, hij heeft er heel wat gemaakt. Met de Fouryo's. de Blue Diamonds. Wille- ke Alberti, Ria Valk. de Candy Kids en vele anderen. Maar hij werkte ook in andere genres. Hij maakte Joodse plaatjes. En protestantse, o.a. met Piet Sybrandy. Kinder liedjes met Teddy en Henk Schol- ten („heerlijke plaatjes"». En hij zette harmonie-orkesten en diverse koren op de zwarte schijf. Steeds met veel genoegen. Jack Buiterman onderstreept echter met nadruk, dat het maken van een plaat niet alleen zijn werk kan zijn. Er is een programmalei der nodig, een opnameleider en na tuurlijk mogen de technici niet ont breken. Hij begint te lachen, als wij hem daarop vragen, wat precies zijn aandeel m de totstandkoming van een plaatje is. ..Dat is nauwelijks in enkele zinnen te zeggen. Als we eenmaal besloten hebben, welk nummer, we gaan opnemen, dan ben ik in de eerste plaats arrangeur. Voorts vaak kapelmeester; ik zoek een or kestje bij elkaar van musici, die op dat moment net vrij zijn Het valt niet eens mee om zo'n gelegenheids ensemble bij elkaar te krijgen. Er lopen in ons land niet zoveel goede musici rond. Daarnaast ben ik nog „coacher". Dat betekent, dat ik met de uitvoerende artiesten het nummer doorneem om het rijp te maken voor de plaat. Dan ben ik nog co-procucer „En loopjongen valt zijn vrouw hem in de rede. „Nu ja", vergoeielijkt Jack Buiterman met een brede lach: ..Ik maak nu eenmaal grammofoonpla ten. Dus doe ik alles, wat daarvoor gedaan moet worden!" Aanstijgingen Wat is er toch waar van de soms gehoorde beschuldiging, dat de grammofoonplatenmaat schappijen jonge talenten uitbui ten? Dat zij jongens en meisjes, die denken te kunnen zingen, koeien met gouden hoorns in het vooruit zicht stellen, maar wanneer het niet blijkt te gaan. ze rustig losla ten. En zo de oorzaak zijn van vaak bittere teleurstellingen. Jack Buiterman naait de schou ders op. Hij kent die aantijgingen. Hij wijst ze zonder meer van de hand. „Iemand, die werkelijk talent heeft, komt er ook wel zonder grammofoonplaten, al kunnen die natuurlijk een goede steun vor men". stelt hij voorop. „Maar de rijpheid komt pas na jaren. Door de ervaring. Ze kunnen in het begin misschien wel een of ander succesje boeken, maar er is In zijn kamertje op de eerste verdieping heeft Jack Bulter- man temidden van zijn bandjes en plaatjes duizenden en nog eens duizenden noten op pa pier gezet. beslist meer nodig om in het harde showvak overehid te blijven. We willen daarom jonge aankomende talenten door middel van de plaat graag een kans geven, maar men kan van ons niet verlangen, dat we geld blijven steken in platen, die zich niet laten verkopen Ver geet niet. dat één grammofoonplaat maken toch minstens tweeduizend gulden koet". Veel animo De animo om plaatjes te ma ken is bijzonder groot. „We worden overstroomd niet aanvragen van personen, die den ken goed genoeg te zijn vcor een plaatje. Duizenden hebben we er op bandjes staan. Ik weet heus niet meer. hoeveel ik er wel hoor. Het zijn er tallozen. Wanneer ze echter een auditie mogen maken, moeten zij 'n contract tekenen, dat zij drie maanden niet voor een andere maatschappij zullen wer ken. Dat moeten we wel doen. Vaak kunnen we de oogst van die audities niet eens binnen die drie maanden afwerken. Maar neemt u van mij aan: vrijwel iedereen wordt afgewezen. De kans om een plaat te mogen maken, is zeer ge ring. En dan nog iets: de contrac ten, die met kinderen beneden de 21 jaar worden afgesloten, moe ten getekend worden door de ouders". „Vraag mij niet, wat er pre cies in die contracten staat. Ik weet het niet. Ze worden gemaakt door juristen. In principe weet ik niet eens. wat de diverse artiesten verdienen. Af en toe hoor ik liet wel eens, maar ik ben er echt niet nieuwsgierig naar. Ik weet het lie ver niet. Dat geeft mü grotere vrij heid. Dan kan ik met vrienden pra ten en werken. Ik heb trouwens nog nooit een jongen of meisje aange raden in het vak te gaan. Ik pas wei op. Ik weet toch immers niet of ze zullen slagen. Het Ls zo'n ver schrikkelijk moeilijke weg naar de top. Daarom houd ik ze altijd voor: bezint eer ge begint. En ik herhaal steeds weer, wat mijn ouders eens tegen mij zeiden: muziek Ls mooi. maar eerst je h.b.s. afmaken. AI was het alleen maar vanwege de talen (Van onze correspondent in Washington». Nu Clark Gable, Gary Cooper en Marilyn Monroe overleden zijn. Ls men zich in Holly wool bewust ge worden. dat men een tekort aan stenen krijgt De economische wet ten gelden ook hier waar weinig aanbod is en veel vraag gaat de prijs omhoogElisabeth Taylor kreeg 125.000 dollar voor haar film ..Kat op een heet zinken dak" en zal één miljoen dollar opstrijken voor ..Cleopatra" Vóór de tijd van de televLsie wer den er in Hollywood meer films ge maakt. Ook zogenaamde B-films Dat waren meestal minder kostbare films, die in kleinere ietwat tweede rangs bioscopen draaiden Die B- films waren voor Hollywood wat de tweede en derde elftallen zyn voor een voetbalclub hier kregen de spelers routine en hier werd talent gekweekt voor de toekomst Maar sedert de komst van de te levisie gaat het de bioscopen niet meer zo goed. Voor de B-films Ls moeilijk meer een markt te vinden en zo mist men ook die groep van jonge, veelbelovende filmspelers Vele jongeren werken thans voor de televisie Sommige filmmaatschap pijen. zoals Warner Brothers pro duceren ook voor de televisie. Zo is Troy Donahue, via de War ner-tv. in vier vrij belangrijke War ner-films terechtgekomen James Garner, die bij de televisie bekendheid kreeg, heeft thans een rol gekregen In een Universal-film <„The thrill of It all"», waarin hij zal optreden, samen met Doris Day. Richard Chamberlain, door de televisie bekend geworden in zijn erierol van dr. Kildare. gaat thans filmspelen voor Metro Goldwln Mayer. Men ziet dus. dat eigenlijk de tweede en derde elftallen nog be staan Ze spelen alleen m een an dere bond. 4 J Gabin is van tijd tot tijd actief ge weest in het boeren bedrijf sinds hij in 1953 by de Franse plaats Deauville in Normandië een grote boerderij kocht met ruim 60 hectare land. Hij zou van plan zijn 's avonds paardenrennen te organiseren in de plaats ('laire- fontaine en tevens enkele restau rants daar te vestigen. Jean Gabin is de schuilnaam van Jean-Alexis Moncorge. Hy werd in 1904 in Parijs geboren en begon als de romantische held in ope rettes aan zijn carrière te bouwen. Hij is in vele films opgetreden. Verleden jaar in de herfst is Gabin nogal in het nieuws gekomen om dat een groot aantal verstoorde Normandische boeren zyn huis binnendrongen, omdat Gabin „en andere hereboeren" land in ge bruik hadden. Maar Gabin wei gerde zijn liefhebberij op te geven en met zyn derde vrouw Domi nique en zijn drie kinderen uit de boerderij te trekken. Enige symboliek gaat er dus wel schuil in deze foto uit zijn voor laatste film „Melodie en sous-sol" onder regie van Henri VerneuiL Gabin speelt daarin een oud ge worden gangster, die alvorens zich terug te trekken nog één maal de slag van zijn leven wil slaan. Zoals de ouden zongen. Twee jonge acteurs, de 21- jarige Jim Mitchum (links bovenen de 23- jarige Peter Fonda (rechts bovenspelen een rol in "The Victors", een nieuwe film van Carl Foreman. De foto's onder van Ro bert Mitchum (links) en Henry Fonda (rechts) in recente filmcreaties, laten duidelijk zien. hoe de jon gelui op hun beroemde vaders lijken. De 59-jarige bekende Franse film acteur Jean Gabin heeft aange kondigd, dat z(jn volgende film de laatste zal zyn waaraan hü zijn medewerking zal verlenen. Gabin deelde mee. dat hy van plan is na de beëindiging van de film zich volledig te wijden aan zijn liefde voor renpaarden en boerenwerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 15