JURIDISCHE SMETTEN
OP HET WITTE DOEK
Kom er
ACHT-er
Geniale composities
van blinde spelers
Engels team kreeg in Transvaal
stevige nederlaag te incasseren
iHsof m 0
e 9 mm
Dubbele
eensuur
op film
1 in Italië
Beledigend Een andere, door en door Itali- taanse arbeiders. gisteren plotseling werd in beslag ge-
Smeerkaas
Kom er ACHT-er
Zaterdag 27 april 1963
Pagina 4
(Van onze Romeinse correspondent)
Met een produktie van ruim tweehonderd films per jaar is
Italië ontegenzeglijk in Europa nummer één op filmgebied. En
niet alleen door de hoeveelheid, maar ook door de kwaliteit blinkt
rie Italiaanse filmkunst uit. Het innemen van een zo hoge plaats
brengt naast de zeer grote voordelen ook eigenaardige nadelen
mee. Eén daarvan is de onzekerheid over het lot juist van bij-
Konder goede films.
De gemiddelde film, die alleen maar een tijdpassering wil zijn
voor de toeschouwer en een geldbelegging voor de producer",
ondervindt zelden last; maar zodra de film wat meer wil zijn,
komen de verrassingen. We zijn overtuigd, dat de grote onder
nemers op filmqebied niets doen zonder eerst overle gte hebben
H 4 a o de feiten betrokken waren, de „vier
gepleagd met enkele gewiekste advocaten, die aan hun bedrijf dagen" (28 september tot 1 oktober
verbonden zijn. 1943)- waarin de Polking van Na-
t i
uiterst smartelijk is voor de nog le
vende nabestaanden der te Verona
gefusilleerden". In verband met die
eis, is een Venetiaanse rechte' naar
de bioscoop gegaan, waar de film
zou moeten worden vertoond en heeft
eerst gelast, dat het publiek geen
toegang zou krijgen en dat alleen
de rechterlijke macht van de inhoud
van de film kennis zou nemen. De
producer, De Laurentis, die ter plaat
se was. zowel als de regisseur heeft
zich daartegen verzet. De film is
rekening hadden genomen. Alle cri- reeds door de censuur goedgekeurd
tici hadden eenstemming verklaard en dit is naar hun mening voldoen
ds t de zwakste episode die was van de. Het einde was, dat de voorstel-
Rosellini (een groot regisseur on- bn8 Diet door ging en de film in de
waardig, was het oordeel van velen), dozen bleef. Voor de Venetiaanse
terwijl Pier Paolo Pasolini met zijn rechter was daarmee de kous af.
episode „Smeerkaas" een opvallend Maar Edda Ciano-Mussolini is
knap stuk werk zou hebben gele- voornemens de zaak ook in Rome
verd. op te nemen. Er is verder ook nog
een protest van een ex-consul der
Het gaat om een kritiek op de toe- fascistische zwarthemdenmilitie, Ita-
standen in het filmbedrijf. De „held" lo Vianini, die volgens de film <en
is een doodarme kerel, die door een de episode is ontleend aan zijn eigen
regisseur als figurant wordt gebruikt, mémoires» zou hebben geweigerd een
Uitgehongerd als hij is, weet hij t«- verzoek om Sratie dat de viJf fas-
cistenleiders tot Mussolini hadden
dens het werk voor de film een
gericht, aan de Duce tc doen toeko-
groot stuk brood met smeerkaas te
6 men. Vianini beweert nu, dat dit
bemachtigen en eet daar zoveel van, niet waar is Verder staat te 5ezien
dat hy sterft aan een maagkramp. da^ er qq^ n0g een verzoek tot in-
Maar in de film zou hy hebben beslagname zal komen van de erf-
pels, vrijwel ongewapend en zonder uitbeelden één der beide genanten van Roberto Farinacci, de
Moeilijker wordt het voor de Zé. herinneringen oproept aan enige discipline ot organisatie, het moordenaars, die tezamen met Chris- „rat'
filmcriticusin Italië heeft men de' wandschildering van Leonardo da hoofd bood aan de Duitsers, die tus op Golgotha werden gekruisigd.
keien" op dit qebied die het vinci -Het taaiste avondmaal". De reeds de havenwerken, alle grote ho- Het tragische voorval met de figu
van Cremona en een der
meest felle fascisten, die volgens de
film bezwarende verklaringen zou
hebben afgelegd in het getuigenver-
.w u lj„»ia ,ro_ /,cfVi«»Hcrh verdween onmiddellijk in ge- tels, de universiteitsbibliotheek, de rant wordt dus verweven met die
werk beoordeelt van esthetisch hee) ItaM_ maar na een dag Qf Uen waterlejdlng de gastabriek, en2. had. kruisigi„„sci.ne. hoor te Verona'
en cinematografisch standpunt bepaalde de rechtbank in Rome, dat den vernield. Deze feiten zijn moei- °ver dit alles zal noglang ^ekib-
om dan de volqende daq te ver- flhet godsdienstig gevoel der massa tegen te spreken. Nu Italië steeds meer „kolossale" beid worden, want de zittingen van
nemen, dat de door hem hooq- niet wordt gekwetst" en sedert vier De Duitsers die beseften dat een filmwerken aan de markt brengt -de bijzondere fascistische recht-
geprezen film werd in beslaq qe- dagen mogen we „Viridiana" weer strategisch gunstig gelegen met ..antiek-Romeinse" of „bijbel- bank" waren steeds met gesloten
nomen als zedekwetsend. als gaan zien, mits we ouder zijn dan havenstad als Napeis een uiterst be- se" onderwerpen, zijn kruisigingen deuren en daar de vonnissen door-
„beledigend voor de oodsdienst achttien. We hebben nl. films die langryke basis 20u worden voor de in Cinecitta aan de orde van den gaans van tevoren reeds waren vast-
van de staat" of iets derqeliiks. verboden zfjn voor toeschouwers be- geaIlieerdeni vernielden wat zij kon- daB- Pas°"m la diahter. Zfj het B«teld, volstond de griffier met
Het qebeurt daqeliiks: de inkt neden de veertien, andere voor bene- den en VQerden de weerbare man. ook met een uitgesproken voorliefde uiterst summiere aantekeningen.
den de zestien en sedert kort is er nen wpg naar DUjtsiand. £>e Napoli- voor het Primitiefste onderproletari- Ook met andere films zun er nog
der lofbetuiqinqen is noq niet
droog of de film is als ontoelaat-
ook een categorie verboden voor hen, tanen kwamen daartegen in verzet aat" In ieder geval hebben zelfs de Juridlsche verwikkelingen, maar dit
baar van het witte doek ver
bannen.
die nog geen achttien zijn.
men begrypt niet. waarom een door rechten moet studeren
en tenslotte heeft een Duitse gene- uitgesproken katholieke bladen zfjn 13 «1 voldoende om te begrijpen
raai zich met een groot deel van verhaal niet stuitend gevonden en dat in Italië een filmcriticus vooral
I^OIlIl HH1S zÜn manschappen moeten overgeven
T, aan een groep doodgewone Napoli- de censuur recds goedgekeurde film
aanse film, ,.IJe vier dagen van Na- nomen wegens de episode „Smeer-
Onlangs werd „Viridiana" van Be- p^... hee,t de verbolgenheid opge- De Du,tsers nu »mdat kaas",
nuel tn Milaan in beslag genomen wekt van de regering in Bonn. Er er in de film enkele gevallen van
als beledigend voor de r.—k. ere- js een protest geweest van de zijde wreedheid, ook tegenover kinderen, Pl'OCCS
dienst. Het scheen vooral te gaan der Duitse ambassade, het parlement voorkomen. Duitse soldaten gedra-
om een episode tegen het einde van jn Bonn heeft erover gesproken, de gen zich niet zo Waarschijnlijk is In Venetië had op diezelfde eerste
de film wanneer de vagebonden, die Duitse pers was zeer verontwaardigd men )n Bonn niet voiiedig ingelicht maart de wereldpremière moeten
Viridiana in haar huls heeft opge- of deed alsof. Waarom? De film be- oyer hfl gedrag dcr bezettingstroe- Baan van een heel belangrijke film:
pen onder het nazi-bewind. -P™*5 tc Verona", een produkt van
De Laurentiis, onder regie van Carlo
De film is bijzonder goed, maar Lïzzani. Het gaat om een recon-
buiten Italië zal men misschien al structie (naar de schrijver van het
die verwarring, dat geschreeuw, de draaiboek, Ugo Pirro, verzekert: een
hysterische opwinding van al die allernauwkeurigste reconstructie»
mensen niet begrijpen. Oorlog in van het proces, waarbij Mussolini
Napels is nu eenmaal iets anders dan op aandrang van Hitier de leden van
oorlog b.v. in Utrecht. De film is be- de fascistische Grote Raad die op
slist niet heftiger of wanordelijker 25 juli 1943 zich tegen voortzetting
dan de werkelijkheid was. Onlangs van zyn dictatoriaal bewind ver
heeft ook deze muis een staartje ge- klaarden, liet ter dood veroordelen,
kregen. Eitel Monaco, voorzitter van onder de slachtoffers was Mussolini's
de bond der Italiaanse filmproducen- schoonzoon Galeazzo Ciano, geduren-
ten, zou te Bonn hebben verklaard, de veje jaren Mussolini's minister
tV7 dat er „geen anti-Duitse films in
f Een musicus moet een goed No. iii Italtë meer zuUen worden ïervaar.
muzikaal gehoor hebben zegt 12 3 4 6 digd". Degenen voor wie film nog
i men. Het is een stelling die iets anders betekent dan alleen „ne
gotie", merken, naar onze mening
terecht, op, dat er nooit „anti-Duit
se" films zyn gemaakt, maar alleen
„anti-nazistische". Dat subtiele ver
schil ontgaat kennelyk sommige he-
Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen J
vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel.
Onze bridger ubrick
nomen, een festijn aanrichten, waar- schrijft, zich baserend op gegevens
bfj rU aan tafel zitten op een wij- die verstrekt werden door hen die by
Onze damrubriek
Een musicus moet een goed
muzikaal gehoor hebben zegt
j men. Het is een stelling die
lang niet altijd opgaat. Beet
hoven schiep zijn grootste wer
ken toen hij doof was. Een
schrijver die verhaalt hoe de S
wereld er uitzietmoet haar in
alle richtingen hebben door- M
kruist. Maar Karl May schiep
zijn avonturen in een kaal en
ongezellig vertrek. Zo is het
ook met het damspel: lang
voordat men het blindspel van
ziende dammers kende waren
er blinde dammers, die het spel
speelden alsof zij konden zien.
Onbegrijpelijke wonderen.
Lang voordat de eerste blindpartij
werd gespeeld kende men in Rot
terdam Olsen, die bovendien nog
prachtige eindspelen in het Blan
kenaar-genre componeerde. Veel
minder bekend, en uit dezelfde tyd,
is de Amsterdammer Johan de
Bree, die lang niet zó sterk speelde,
maar een groot probleemcomponist
was. Beide dammers leven niet
meer maar het is in elk geval de
moeite waard het hier bijgaande
viertal problemen eens op te los
sen. dat De Bree, t 1914, compo
neerde.
No. I
13 3 4 5
9
O O O
Z.: 1, 7/9, 15. 17, 21, 27. 36. 45 dam.
van Buitenlandse Zaken.
Op het laatste ogenblik heeft de
weduwe van Ciano. Edda Mussolini,
die reeds vroeger schijnt te hebben
geprotesteerd, inbeslagname geëist
van de film, die „de waarheid ge
weld aandoet, de nagedachtenis van
myn overleden echtgenoot en van
ren in Bonn. Hoge regeringsperso
nen hebben zelfs hun lang tevoren
geregeld bezoek aan Italië afge
zegd als protest tegen de betrokken
film.
Begin maart hadden we ook een
W.: 24, 25, 28, 34, 35, 37, 38. 40, filmverrassing, ditmaal te Rome. Se-
41, 47/49. dert ruim een week draaide in een
No. IV der voornaamste bioscopen een film
met dc zonderlinge naam „Rogopag",
afkorting van de namen der vier re
gisseurs. die, precies als in „Boccac
cio" ,,70", ieder één episode voor hun
/J"'"
8
/S
9
9
m
n
9
pf
■M
9
9
9
O
O
n
m
„jm
gj
pi
m
St.
éM
O
w,
m
m
m 9
9
myn vader in opspraak brengt en
1. tak boom links achter.
2. boomtak links voor.
3. mouw liggende man.
4. extra tak aan middelste boom.
5. pikhouweel scherper uitlopend.
6. schep.
7. touw van hangmat korter.
8. een blikje meer op de grond.
Enkele maanden geleden heeft een sterk Engels team een tournee ge
maakt door Zuid-Afrika en daar vele wedstryden gespeeld. Over het alge
meen bleken de Britse internationals sterker dan hun tegenstanders, doch
in één van de belangrijkste wedstrijden leden zij tegen het team uit
Transvaal een grote nederlaag (58-114 in 32 spellen).
Als men weet, dat de Zuid-Afrikanen die aan de wereldkampioenschap
pen in Turün meespeelden (1961) daar niets te vertellen hadden, zou men
de conclusie kunnen trekken dan hun spel sindsdien veel is vooruitgegaan.
Juister echter lijkt de conclusie, dat de Engelsen door het langdurige, ver
moeiende tournee en door het gemakkelijk winnen van verschillende
andere wedstrijden, in de match tegen Transvaal de zaken te weinig
serieus opnamen en zich in die korte wedstrijd niet tijdig meer konden
herstelen. Verder is het weer duidelijk, dat elk Enge,Is team waaraan
Reese-Schapiro ontbreken, feitelyk maar een half team is.
S B 10 4
H 10 8 7 6
R 9 8 2
K H 10 8
Bridgevraag dezer week
Oost gever, NZ kwetsbaar.
Zuid heeft:
SHV74 HAB975 RH83
K 6
Oost opent met een Sans-
atout-zwak, met 12 tot 14 pt.
aan hoge kaarten. Wat moet
zuid doen??
S 7 6 3
H A 9 3
R 10 5 3
K A 9 6 3
N
W O
z
Het onderstaande spel uit voor
noemde match toont een biedpro-
bleem, waarmede men vaak te ma
ken heeft als men speelt tegen een
paar dat de zwakke Sansatout ge
bruikt:
S A H V 5
H H B 4 2
R B 6
K 5 4 2
S 9 8 2
H V 5
R A H V 7 4
R V B 7
Noord was gever, NZ kwetsbaar.
Aan tafel 1 paste noord, de Trans
vaalse oostspeler opende met 1
Sansatout, die door Gardener, een
van de beste Engelse spelers, werd
gedoubleerd. West, noord en oost
pasten; zuid begon met het ma
ken van vijf slagen in ruiten, doch
daarna was de koek op en oost
scoorde 1 SA gedoubleerd met een
overslag (-f380 punten).
Z.: 8, 9, 12 dam, 13, 17, 18, 20, 21,
22. 24.
W.: 23, 28, 29, 31/34, 38, 40, 44,
48, 50.
No. II
Z.: 7, 13, 15, 17/19, 21, 22, 27. 36.
W.I 25, 28, 29^ 31, 33, 34, 39. 44, 47.
Z.: 7, 9, 12, 13 dam, 14, 15. 20,
23. 29.
W.: 22, 25, 27, 34, 38/40, 42. 47/49,
35.
Voor alle standen geldt „wit
speelt en wint.
Goede oplossingen in de laatste
oploswedstrijd luiden:
J. C. van Royen, W. F. van der
Blom, P. Olivier en L. van der
Steen, allen te Leiden; J. van den
Berg, Katwijk aan Zee, die allen
vier punten behaalden.
Na loting ging de prijs van f. 5.
naar IV. F. van der Blom, Acacia
straat 25. Leiden, terwyi de prijs
van f. 2.50 werd gewonnen door P.
Olivier, Sieboldtstraat 35, Leiden.
De oplossingen waren:
No. I: 16—11, 34—30, 48—43. 27—21,
32—28, 37x17, 41—36, 36—31,
31—27, 30—24. 25x3, 3x2, wint in
bekend motief.
No. II: 29—24, 33—29, 38—32,
23—19, 28x8, 25x3, 3x6, 4—34, 34—29,
29—24, 45—40, wint.
No. III: 49—43, 21—17, 32—28,
48—42, 42—37. 38—32, 47x38, 45x1.
1x20, 20x9, 15x4, wint.
No. IV: 39—34, 46—41. 37—31
(36x22 A), 32—27, 26—21, 21x5,
44—39, 40—20, 5x25, 25x9, 35—30,
14—19, 30—24. 19x30, 45—40, wint.
Op A 36x27, 32x12, 23x43, 34x5,
18x7, 44—39. 43v34, 40x20, 25x14,
6x2, wint
Oppervlakkig gezien zou men
noord de schuld kunnen geven van
de ramp; hij heeft een zwak spel
en zou misschien zuids doublet
hebben moeten afnemen. Maar als
zuids doublet sterker is (bijv. har
tenaas-vrouw. i.p.v. hartenvrouw-5»,
gaan de kwetsbare OW twee down
en zouden NZ -f500 hebben ge
scoord.
Men ziet dus, dat noord niet wist
hoe sterk het doublet van zuid pre
cies was. Om dit onderscheid dui
delijker te maken, spelen, vele pa
ren tegenwoordig de volgende con
ventie na een opening van 1 SAt
a) een doublet geeft een sterk
spel aan, en mag door de part
ner vrij snel worden ingelaten
b) een volgbod van twee klave
ren is conventioneel, belooft
niet zo'n sterk spel maar be
looft in elk geval goede steun
voor de hoge kleuren (schop
pen en harten).
Gissen
Speelt men deze conventie niet,
dan biyft het altijd gissen wat of
degeen die doubleert in handen
heeft: is hij héél sterk, sterk, of
is het maar een zó-zo doublet?
Het zuidspel lijkt mij. mede door
dat noord al had gepast, bepaald
niet goed genoeg voor een doublet.
Men kan er twee ruiten mee bie
den. maar men kan er ook mee
passen. Het laatste is vermoedelijk
het beste, want als men twee rui
ten maakt, gaat het kwetsbare 1
SA-bod wellicht meer dan één
down.
Aan tafel II opende de Engelse
oostspeler met een schoppen, zuid
bood twee ruiten, west verhoogde
tot twee schoppen, noord en oost
pasten. Zuid deed nu het zeer
slechte bod van drie ruiten (kan
noord méér hebben dan hy heeft?!)
Wellicht had west, met zyn twee j
azen tegenover een partner die
opende, dit bod wel eens kunnen I
doubleren: zijn actie zou gelimi
teerd geweest zijn door het vooraf
gaande zwakke bod van twee
schoppen, zodat oost als het dou
blet hem niet welgevallig was
altyd nog wel drie schoppen zou
kunnen bieden.
OW echter, lieten zuid zijn
slechte contract rustig spelen. Het
hjkt, dat NZ slechts twee down
moeten, doch goed tegenspel gaf
drie down te zien; u puzzelt na
tuurlijk graag zelf eens uit, waar
die derde downslag vandaan kwaï
H. \V.~FILARSKI.
Antwoord op bridgevraag
tlezer week: Met een derge-
lyk spel bevindt men zich in
duidelijke moeilijkheden, na
1 SA der tegenparty. Passen
ican fout zyn. maar ook een
doublet of twee harten kun
nen radicaal verkeerd aflo
pen. Een redelijke conven
tionele oplossing is, hier twee
klaveren te bieden: dit bod
moet door noord worden uit
genomen en zuids twee
klaverbod belooft in elk ge
val flinke steun voor de hoge
kleuren. De conventie wordt
besproken in het artikel „Uit
Transvaal".
In de praktyk doubleerde
zuid en noord liet het con
tract in. OW gingen slechts
één down daar oost vijf sla
gen in klaveren maakte: NZ
hadden echter vier schoppen
kunnen maken, daar noord
had: SA 10 83 H H 3
RVB94 KB7 2.
Met dit spel had noord,
over zuids conventionele bod
van twee klaveren, twee SA
moeten bieden: dit antwoord
is manchef orcing, waarna
vier schoppen had kunnen
worden bereikt.