ZOEKLICHT in KAMER en TUIN ZAL MEXICAANSE SCHILDER SEQUEIROS VRIJ KOMEN? Ballon - berging van kostbare „vrachtwagens van de ruimte" John Braine Hij wil geen ballingschap Gezondheid van revolutionair kunstenaar is thans wankel is Zaterdag 13 april 1963 riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiii D' (Van onze correspondent te Brussel) IAVID- ALFARO SIQUEIROSde Mexicaanse schilder, voor wiens vrijlating een aantal Neder landers een aanbeveling heeft ondertekend, die ge lijk gemeld aan de Mexicaanse president werd aan geboden, is een van de vier tegen het einde van de vorige eeuw geboren kunstenaars, die de basis hebben gelegd voor de moderne schilderkunst van hun land: Diego Riviera (geb. 1886), Romero Carlos Oroczo (1898), Rufino Tamayo (1899) en de volgens Mexi caanse gegevens in 1898 te Chihuahua in het noorden van Mexico geboren Siqueiros. EEN iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii OP DE BOEKENMARKT Een proeve van Nieuwe Kritiek Laatstgenoemde is van het viertal zeker de meest revolutionaire schil der, wanneer men daaronder zou willen verstaan een schilder, die met zijn werk betoogt tegen maat schappelijke misstanden en voor een naar zijn mening betere wereld. Oroczo doet dat ook wel, maar zijn tragische werken zijn toch meer elegisch van aard dan uitgesproken opstandig. Tamayo, sterk onder in vloed van Picasso, heeft zich sedert enige jaren te Parijs gevestigd en hij schijnt niet van plan die stad weer te verlaten om naar Mexico terug te keren. Siqueiros heeft een uitgebreid oeuvre op zijn naam staan. In Europa heeft men schilderijen en grafiek van hem kunnen zien ter gelegenheid van de grote expositie van Mexicaanse kunst te Parijs in de zomer van 1952 terwijl ook ver leden Jaar in het ParRse Petit Pa lais een Mexicaanse tentoonstelling werk van hem omvatte. Het schijnt namelijk dat de Mexicaanse rege ring hem nog wel erkent als een be langrijk kunstenaar wiens schilde rijen de roem van het land in het buitenland kunnen verhogen. Hij mag trouwens schilderen in de ge vangenis, die „preventieve gevange nis' wordt genoemd, hetgeen in houdt dat het regime er minder streng is dan in een normale ge vangenis. In ieder geval is het toch een gevangenis en schilders in de eerste plaats zijn mensen, die zijn geboren om „vrij" te zijn. „Gekneld hart" Vrijwel alle onderwerpen heeft Siqueiros geschilderd: portretten, landschappen, stillevens, figuur stukken. Aanvankelijk was zijn stijl nogal beinvloed door het realisme van Riviera, later ontwikkelde hij zich tot een soms wel eens al te theatraal expressionisme en de laatste jaren heeft hij in de gevan genis werken geschilderd, waarin dat expressionisme de taai is gewor den, waarin een diep gekweld hart zijn ontroeringen weergeeft. Nadat hij in augustus 1960 werd gearresteerd heeft hij de eerste Ja- .Apotheose van Cuauhtemoc" noemde Siqueiros dit werk. ren kunnen schilderen omdat zijn medegevangenen hem dat mogelijk maakten door in de voor hem ge meenschappelijk bestemde ruimten een atelier voor hem af te schieten. Sedert enige tijd mag hij dat echter niet meer. Dat berichtte namelijk het Franse weekblad "Les lettres Fran?alses" in januari van het vo rig Jaar. Daarbij moet worden aan getekend dat het blad nauwe rela ties met de Franse communistische partij onderhoudt. Waarom Siqueiros werd gearres teerd is niet duidelijk bekend. Enige jaren geleden hebben studenten een beeld, dat Miquel Aleman, 'n voor ganger van de huidige Mexicaanse president voorstelde, vernield. Di rect daarop liet de regering een vijfentwintig communisten arreste ren. Siqueiros zo verteldb my een collega die kort geleden in Mexico is geweest moet zich toen nogal fel met de vernielers van het beeld solidair hebben verklaard en daar op is ook hR gearresteerd. Zijn naam is trouwens veel vroeger vaak genoemd lq verband met de moord op Trotski, doch over de rol van de schilder daarbij heeft men nooit het rechte vernomen. Nog geen amnestie Men had gehoopt dat hij in 1960 ter gelegenheid van de herdenking van de revolutie van I860, amnestie zou krijgen of gewoon zou worden vrijgelaten. Het is niet gebeurd. Thans is zijn gezondheid wankel maar bR blijft schilderen. Van zRn jongste schilderijen zijn foto's naar Europa gekomen. Daaruit kan men zien dat er een hallucinair beeld bij is van Siqueiros' cel. Zelf heeft hij daarbij gezegd dat de lange dagen van afzondering in bijna volkomen duisternis vlekken Pagina 2 en grafitti op de muren bijna licht gevend doen schijnen en dat hun dansende beweeglijkheid, ongelofe lijke snelheden gaat aannemen. Er is een ander schilderij, dat „bezoek aan de gevangenen om te kunnen eten" heet. Het is een zwangere vrouw met een kind op de arm en een meisje aan haar rokken. Zij gaat naar de gevangenis, waar haar man is. De gevangenen in Mexico schijnen namelijk de mogelyheid te hebben, het eten dat zR uit de mond sparen, te kunnen weggeven zodat zij hun familieleden voor honger kunnen behoeden. Toen Si queiros in december van 1961 jarig was. heeft hy zoals de "Lettres Fran?aises" meldde, ook zijn vrouw bR zich mogen ontvangen en met haar kunnen eten. „Net zo'n maal tijd willen wij, moet hij toen hebben gezegd, als de andere gevangenen". Strijd om vrijheid Wie het werk van de schil der heeft gezien, veronderstelt dat Siqueiros nooit, zoals Ta mayo, in ballingschap zal wil len leven. Hij is een kunste naar, wiens werk te nauw ver bonden is met de strijd om de vrijheid van zijn volk, om de emancipatie en om de sociale rechtvaardigheid dan dat hij niet temidden van zijn mede strijders daarvoor zal willen blijven leven en schilderen. Het is voor de vrijheid van de schil derkunst te hopen dat een machtswoord van de Mexi caanse president, die immers usurpator noch dictator is, het Siqueiros mogelijk zal maken verder in vrede als vrij mens te kunnen werken. GERRIT DOU 350 JAAR GELEDEN GEBOREN In ons de vorige week zaterdag gepubliceerd artikel over de schil der Gerrit Dou is een storende ver schrijving geslopen. Dou werd na melijk niét geboren in 1663. doch in het jaar 1613 zodat hij niet 300 jaar, doch 350 jaar geleden geboren is. Enorme besparing Een van de beperkende factoren bij de ontwikkeling van de ruimte vaart en het ruimteonderzoek is het steeds stijgende kostenniveau. Aan vankelijk kon men het met vrij een voudige raketten en instrumenten stellen, maar naarmate de projec ten ambitieuzer worden (zoals een landing op de maan) heeft men be hoefte aan zwaardere raketten, die per stuk onvoorstelbare kapitalen kosten. Tot dusver gaan deze raket ten verloren in de ruimte of ver branden zR wanneer zij in de at mosfeer terug keren. Er zou een enorme kostenbespa ring kunnen worden verkregen, (en das een ruimer budget voor de ruimtevaartuigen en het onderzoek zelf) wanneer men erin zou slagen, de raketten meer dan eens te ge bruiken. De raketten- en ruimteafdeling van Douglas Aircraft heeft thans op papier een bergingssysteem ontwik keld waarbij deze vele tientallen miljoenen kostende gevaarten (zo als de in aanbouw zijnde Saturnas» zonder een krasje na gebruik weer op de lanceerbasis kunnen worden teruggebracht. Het ROOST-systeem (Re-usable One-stage Orbital Space Truck) is ontworpen voor 160 ton wegende. 80 meter hoge eentrapsraketten. Aan de onderkant ervan is een kamer aangebracht, waarin zich een op blaasbare ..ruimteparachute" be vindt. Nadat de raket in een baan om de aarde is gebracht en de be- Sybren Polei. „Lady Godiva op Scooter en Geboortestad". De Bezige BR. Amsterdam 1963. Het viel mij in de moderne wyze van dichtkritiek eens toe te passen op een vers van Sybren Polet. Ik heb daarvoor gekozen „Lady Go diva op Scooter, een vers, dat my aantrok ondanks het feit dat het een prys heeft gekregen van de ge meente Amsterdam. Aan de andere kant heb ik overwogen dat die be kroning dit vers enige algemene bekendheid gegeven zal hebben. Dit ln verband met de moeilijkheid.dat, deze wyze van kritiek schrRven my grote beperkingen zal opleggen, aangezien ik, om by een Nederlands voorbeeld te blijven, in het nieuwe maandblad „Merlyn" ontdekt heb, dat men op deze wijze te werk gaande, voor het verklaren van een vers van zestien regels bijna twin tig flinke bladzijden nodig heeft. (Zie in Merlyn III H.U. Jesserun d'Oliveira over een vers van Gerrit Achterberg). Ik vrees dus dat ik met de ruimte mij op deze plaats toegemeten, niet verder zal kunnen komen dan de eerste strofen. Dit vers heet „Lady Godiva op Scooter". Aangezien de dichter nooit iets voor niets doet. is het zaak even na te gaan wie lady Godiva eigenlijk was Lady Godiva was een legendarische dame uit de elfde eeuw die, slechts gehuld in haar lange haren te paard door de stad Coventry reed. aangezien zulks te doen de enige voorwaarde was waarop haar man, de heer Van Coventry, bereid zou zijn de on draaglijke belastingdruk op de be volking te verminderen. Tijdens haar rit was het die bevolking ten strengste verboden ook maar één blik buiten hun huizen te werpen, laat staan zich op straat op te hou den. Maar een jongeman. Tom genaamd, boorde een gaatje in zijn luik en tot straf sloeg de hemel hem met blindheid. Godiva was dus een weldoenster, maar men mocht niet naar haar kijken. De eerste strofe luidt: Op je scooter van bloemen je beweeg - mande capsule zich van de raket- punt heeft losgemaakt, opent zich de parachutekamer, waarna het remwerktuig uit tanks met vloei bare waterstof wordt opgeblazen Rondom de raket ontstaat dan een reusachtig kassen dat de vorm heeft van een priktol, die een door snee heeft van 100 meter aan de top en van 80 meter aan de „punt Wanneer dit gevaarte naar de aar de teruggebracht wordt, gaan eerst contra-raketten in werking om de snelheid te verminderen, waarna de priktol snel hoogte verliest Om de warmte-ontwikkeling van 800 gr. C door het wrijvingseffect bij binnen komst in de aarde atmosfeer te kunnen weerstaan, is het materiaal van de ruimte parachute gewapend tegen een hitte van 1000 gr. C Met zijn enorme omvang wordt do priktol door de luohtweerstand af geremd, terwijl de waterstof erbin nen een handje helpt om de daal snelheid te verminderen tot l'z km per uur. Bij dit bergingssysteem wordt open water als landingsplaats gekozen en door het zwaartepunt aan de voet. blyft de priktol als een duikelaartje in hel water staan. Met behulp van helikopters worden kabelverbindingen tussen het ca 70 meier hoge gevaarte en een aantal sleepboten aangebracht, waarna het geheel naar de aan zee liggende lanceerbasis wordt teruggesleept. Bijgaande twee foto's geven een beeld van het terugsiepen naar de basis van de op zee gelande raket- priktol en een opengewerkt mode! van d? ballon om de raket tydens de terugkeer naar de aarde. reden die geen remmingen kent ryd, ryd. De weldoende moderne lady Go diva rydt op een scooter van bloe men. Hier zitten al enige mogelijk heden in Ten eerste kan de dich teer bedoeld hebben: een zeer kleu rige scooter, die hem aan bloemen doet denken. Ten tweede bestaat de mogelijkheid dat deze lady Go diva een figuur in een bloemen corso was. Deze laatste veronder stelling lijkt mij niet juist in ver band met de weldoende aard van Godiva. Bovendien vindt men in de volgende twee regels: „Je beweeg reden die geen remmingen kent". De beweegreden nu is die scooter van bloemen. Deze kent geen rem mingen: dus helemaal weg met het bloemencorso. WR hebben dus te doen met een mateloze weldoenster, zich op bloemen voortbewegend. Ik neem aan dat de dichter hier een lentelyk beeld heeft opgeroepen. Een moderne Mei. Deze gedachte stemt ook overeen met wat er in de derde strofe staat: „en de directeur van de Universi teitsbibliotheek. geprikkeld zijn hoed afneemt om zich de literatuur van het hoofd te wissen". Deze man heeft nog een hoed op. zodat wR aan kunnen nemen dat het nog niet volop zomer is. Hy is „geprik keld" .natuurlyk, dat krijgt een mens zo in de lente, en veegt zich ..de literatuur", het stof van zRn bibliotheek, van het voorhoofd. Dit beeld wordt nog voorafgegaan door dat van de politieagenten: „RRd, rijd zo dicht langs hen heen dat de politieagenten gedichten gaan schrRven die ze des avonds met gemotoriseerde stem aan hun vrouwen voorlezen". Dat is natuur lyk het toppunt van poëtisch resul taat; dat politieagenten, die verte genwoordigers van gezag en orde, verzen zouden gaan schrRven, die zij dan ook nog des avonds aan hun vrouwen gaan voorlezen met „gemotoriseerde' '(bewogen op de wyze die des agents is) stem. Nu evein terug naar de tweede strofe: „Stel je claxon af op een zo hoge frequentie, dat de gluren de ruiten springen en de gezich ten rood worden als schaamrode roaen". Hier zit ook weer een mach! van zaken m. Ten eerste die hogi frequentie, die enerzyds die gezich. ten van opwinding rood doet wor» den en anderzRds de glurende rul. ten doet springen. M.a.w. jaag preudsaards, die gluren achter hun ramen op tot ze van schaamte blo zen bR het zien van Je schoonheid Als die bloemen er niet waren, zoq men ook kunnen veronderstellen dat lady Godiva de poëzie zelf k Doch dat maakt niet zoveel ver- schil. Het gehele vers ls een stralende ode aan de bloei, het leven, schoonheid, de poëzie of wat men maar wil. Zoals ik al gezegd heb: verder dan drie strofen kan ik in dot ruimte niet komen en zelf hlerbfl heb ik nog onvolledig moeten zRn Het enige wat ik heb kunnen doen, is aangeven dat er achter een ven heel wat meer zit dan men pleegt te denken. CLARA EGGINl Advertentie leven aan de top Een Jongeman uit een armelijk milieu klimt op tot groot zaken man Maar het succea het leven aan de top. blijkt vol schrijnende kanten Het hart van Joe Lampton strijdt verbeten om wat geluk en warmte. En „ge slaagd" ala hij Is. blijft hij de zoeker de grote hunkeraar. Een indringend geschreven tijds beeld door de 'angry young man' John Braine. U zult dit ontroe rend mooie boek zonder onder breking uitlezenl m f Nu bij Uw boek /I Vfl H I handelaar. sJ \J Fresia's zRn allerliefste snR- bloempjes; nu zRn ze er volop. De bloemist kan u aan een fleu rig boeketje in alle mogelRke tinten helpen, doch men kan ze ook van één bepaalde kleur be stellen. U kunt er lang plezier van hebben; de bloempjes ver spreiden een heerlyke geur en als snR bloemen voedsel in het water wordt opgelost, blRven ze langer fris en zullen ook de nog gesloten bloemknopjes open- komen. Fresia's en vooral paradRs- of tuinfresia's kan men ook sinds enkele jaren zelf in eigen tuin ln bloei kweken; men heeft er geen kassen of bakken voor no dig. Dan moet men ze nu be stellen en doe dat vooral bR een solide firma; ook de zaadhandel kan u er aan helpen. Direct na ontvangst moeten ze gepoot worden; alle mooie kleuren, die de bloemist nu in voorraad heeft, kunnen ln eigen tuin ge kweekt worden. Het is wel leuk er een mengsel van te bestellen; ze worden in zakjes of in kleu rige dozen verkocht; meestal per vRftig stuks. Ze houden wel van zon, doch moeten toch eigenlRk zo staan dat ze straks in de zomer, op het heetst van de dag een wei nig in de schaduw kunnen ko men. In de volle zon zullen ze ook wel bloeien, doch het gewas blRft een beetje te kort. de bloemstengels rekken dan niet en dan kan men ze dus niet zo best snijden. De kleine bolletjes kunnen op ParadRs-fresla's. een diepte van ongeveer zeven centimeter gepoot worden en on geveer op eenzelfde onderlinge afstand. De grond dient goed los en fRn gemaakt te worden: grove kluiten kunt u nief heb ben. Men moet ook voldoende bemesten; oude koemest kan men onderspitten, doch indien de grond voldoende humusrRk ls. bereikt men ook heel goede resultaten met de bekende tuin en korrelmestsoorten. Per vier kante meter is dertig gram vol doende; die kan men na het spitten, doch vóór het poten van de bolletjes uitstrooien. De grond moet men vooral in het begin goed vochtig houden; de bolletjes moeten namelRk zo snel mogelRk wortels vormen G. Kromdyk. uil 1 m br sp ec

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 10