de l VOLGENDE WEEK Ais „handelswaar" nog geen succes 1 Geen jazz toch anders W aarom ik nooit naar de kerk ga? Ach meneer, ik weet het zelf eigenlijk niet zo goed. Ja. mijn moeder gaat wel altijd, en vroeger ging mijn vader ook wel eens meemaar nu nooit meer. Ik ben op een zondagsschool geweest, en daarna ben ik weieens meegeweest naar de kerk. Rotterdam Amsterdam Meer (en andere) opinies o FRANS VAN SCHAIK uitstekend plaatje De eerste, en tot nu toe ook best verkochte, plaat van de hervorm- de koopvaardijpredikant L. A. Bo- daan is „Veilige Haven" (Omegat met aan de achterkant „Schipper naast God". Ds. Bodaan werkt mee aan het AVRO-ziekenprogramma Palet. Hans Roef maakte de tekst van zijn „liedje", zoals, hij het zelf graag noemt, en Ad v.d. Gein, lei- I der van het Cocktail-trio. de mu- I ziek. De plaat is allereerst als J evangelisatiemiddel bestemd, ter- I wijl de opbrengst wordt aange wend voor de actie „Kerstfeest op Zee", die ds. Bodaan elk jaar leidt. Zijn laatste plaat is „De Vuurto- ren" met „Zeemansvrouwen". De troubadour van het Heilig j Hart, de Vlaamse pater P. Mest- dagh, heeft o.m. een cabaret-ach- i tige EP gemaakt met de titel 1 „Kruiske, o Kruiske" (Omega). De 1 teksten zijn zeer naief. Het CrossQuartet uit Amstelveen maakte vel? platen, die echter uit de handel zijn genomen. Meestal zingen ze eerst een couplet in het Engels en dan de Nederlandse ver sie. Ze zingen vol overtuiging en staan volledig achter de liederen, die ze zingen. Een jaar geleden hadden ze plannen om te gaan sa menwerken met de tot geloof ge komen jazz-pianist Karei Heinsi- us. Zij zijn vooral bekend in de Pinkstergemeente en bij de „Youth for Christ". Het Surinaamse kwartet „De Bradas" zingt spirituals. Op de plaat „I'm tramping" met „We are walking in the light of God" (Glo rieklanken). Hun zang is alleszins genietbaar. De Zingende Zusjes, Marry en Thea Verhey, waren zeer populair. Ze maakten vele platen, meestal met liederen uit de bundel „Glo- rieklokken". Hun platen werden. Zaterdag Veel meer dan jazz in de kerk staan de zangers en zangeressen van het „moderne religieuze lied" in de belangstelling. Er is al veel over geschreven, de radio wijdde er verscheidene uitzendingen aan en de meest recente televisie-uit* zending was „Meer dan muziek?!" De meeste van deze zangers tre den geregeld in kerken van aller lei richtingen op. maar voor het vraagstuk „Jazz in de kerk" is de ze muziek van minder belang, om dat het hier allemaal solozang be treft. Ook wordt niet zo zeer ge streefd naar vernieuwing van het kerklied. Vaak is er een evangeli- «atie-oogmerk. De best verkochte plaat op dit terrein, ,,'t Ruwhouten Kruis" is al vele malen onderwerp van discus sie geweest. De zanger van dit lied is de 22-jarige Piet Sybrandy, op 28 juli 1940 in Enkhuizen geboren. HU bezocht enkele jaren de h.b.s. en de middelbare tuinbouwschool. Hy werd op 17-jarige leeftUd tot Nederlandse Pat Boone uitgeroe- pen. HU maakte twee plaatsjes, die niet best verkocht werden. ZUn eerste religieuze plaat (hU is zelf gereformeerd i werd echter goed 1 verkocht. Van ,,'t Ruwhouten Kruis" zUn ongeveer 25.000 exem plaren over de toonbank gegaan, ji Piet heeft zangles bU Bep Ögterop. is thans „beroeps" werd in 1960 derde in het Nationale Songfestival met „Niet voor mU", werkte mee I aan de 4 x Z.N. langspeelplaat, trad verscheidene keren, onlangs nog in „Meer dan muziek?!", op voor te levisie en radio, en heeft nu een eigen muziekuitgeverij. ZUn derde F e.p., met o.a. de Amerikaanse lie deren in Nederlandse versie „Jo- zua won de slag om Jericho" en „Zoekt Uw veiligheid bU God" J (Fontana) werd wegens de geringe verkoop uit de handel genomen. Deze liederen waren veel moderner n minder sentimenteel dan 't Ruwhouten Kruis". Frans van Schaik maakte een uitstekend plaatje: „Ik dank U, mijn God." Deze in het vak ver grijsde zanger verwierf vele ja ren geleden grote vermaardheid met Ketelbinkie"Hij was ook producer bij Radio Luxemburg. 1) Na een plaatje met Franse chan sons in Nederlandse vertaling I volgde ..Ik dank U mijn God" (Palette) met aan de achterzijde 4 Met een glimlach". Het eerste lied werd in een TV-uitzending gelanceerd. Frans brengt zijn lied met overtuiging en een sym- I pathiek aandoend stemgeluid. (Van een onzer redacteuren) Maar het is allemaal hetzelfde: de dominee spreekt wel mooi. hoor. en ik geloof wel dat er een God bestaat, maar ik vind de dienst vervelend. Die psalmen worden allemaal even langzaam en op een dreun gezongen. O. is er een nieuwe berijming? Dat wist ik niet. Maar toch is het niets voor mij. ik luister op zondagmorgen liever naar Radio-\'eronica' Dit soort uitlatingen krijgt een predikant nogal eens te horen, vooral ook uit de mond van jongeren. Er wordt natuurlijk wel geprobeerd deze jeugd weer in de kerk terug te brengen, maar hier zijn vele manieren voor. In bijna elke Nederlandse protestant se kerk wordt weieens iets gedaan om de eredienst op te luisteren met een solist of met koorzang, maar wat wordt er gedaan voor de jeugd? Goed. er zijn hier en daar jeugddiensten met een toe spraak, die speciaal op hen is afgestemd. Maar vele, vooral ook kerkelijke jongeren, hebben bezwaren tegen de psalmen en ge zangen zoals die vandaag in de kerken gezongen worden, en zo zij die bezwaren niet hebben, vinden ze het toch toe te juichen, wanneer er eens ,,iets anders" wordt gedaan. In Amsterdam en Rotterdam heeft men hier begrip voor en men staat de jeugd toe, op een eigen wijze en met eigen ideeën de kerkdienst te vieren. Predi kanten verlenen bijstand en geven advies, wat door de jeugd zeer op prijs wordt ge steld. Onder de musici die in de Jazzdiensten in Amsterdam en Rotterdam (ook in andere plaatsen, o.m. Vlaardingen. Den Haag en Groningen worden wel eens deze dien sten gehouden» te horen zijn, zijn velen, die geheel of ge- deeltelUk van de muziek moe ten leven. Allen trekken ech ter één lijn en verlenen altijd geheel belangeloos en spon taan hun medewerking aan de kerkdiensten. „Ik vind het zeer belangrijk dat de jeugd deze diensten zelf organiseert", zegt ds. G. Julius, hervormd predikant in Rotter dam-Centrum. „Wij zijn in 1956 met de voorbereidingen begon nen en in 1957 hielden we onze vooral in kringen van de Pinkster gemeente, goed verkocht. ZU zUn echter talloze malen geïmiteerd. Ze zingen overal in het land geheel belangeloos. Een van hen is ge trouwd met Johan Koekkoek, lei der van het Cross Quartet. Er zyn ln ons land nog veel meer zingende dominees, families, broers zusjes en kwartetten, die soms ook platen gemaakt hebben. WU noe men nog de familie Tent. de ge broeders Spaargaren, de zusjes Ku- gel, de Surinam Gospelsingers. de zusjes Faassen en de Gospel Singers. PIET SYBRANDY nieuwe stijl beter eerste dienst. Alles ivordt ge organiseerd door onze Jonge Kerkgroep. Wij doen dit, omdat we van oordeel zijn, dat de psal men de jeugd niet meer zo erg aanspreken. We streven dus naar een vernieuwing van het kerklied. Dit is ons belangrijkste doel. De psalmen zijn weliswaar nieuw berijmd en er is ook wel enige verbetering te bespeuren, maar ik geloof toch niet dat we hier kunnen spreken van een nieuw kerklied. Neem b.v. psalm 73, waarvan de eerste regels lui den: „Ja, God is goed voor Is raël, is waarlijk goed, ik weet het wel Nee, dan prefe reer ik de liederen, zoals die in onze jazz-diensten gezongen worden. De meeste van deze lie deren zijn gemaakt door ds. De Bruine. De teksten zijn verant- antwoord en de melodie is be slist nieuw". Ds. Julius, die zelf soms ook zingt, vertelde dat het ritme en schema van o.m. de blues en de calypso voor de melodie van „zUn" liederen gebruikt zijn. „WU hebben", gaat hU voort, „nu ongeveer twintig van deze nieuwe liederen. In elke dienst wordt een nieuw lied ingestudeerd, met behulp van een zanggroep die uit leden van de Jonge Kerk be staat. We begeleiden de zang dan met een jazzcombo. Jan den Boeft uit Leiderdorp (wiens vrouw ook enkele liederen gedicht heeft, o.m. Maria Magdalena, dat ook op een plaat staat) speelt in deze combo piano. Frans Wieringa, die in het Loosdrecht Jazzconcours 1961 een tweede prijs behaalde, bespeelt de vibrafoon. De vrouw van Jan den Boeft speelt slaggitaar, en verder bestaat de combo uit sologitaar, bas en drums.. Het devies „kerklied vernieuwing" geldt ook voor dc ouderen, maar dat zal de taak zUn van een volgende generatie. Wy*be ginnen bU de jeugd". Veel interesse Er bestaat veel belangstelling voor de diensten van ds. Julius. HU houdt meestal zelf de toespraken en zUn wUze van preken spreekt de jeugd bUzonder aan. HU is met de jazz-diensten begonnen in de Rot terdamse schouwburg, omdat zUn eigen kerk nog niet gereed was Toen deze kerk, de Pauluskerk, ech ter voltooid was, werden de dien sten daar natuurhjk gehouden. We gens het gebrek aan goede liederen en de lange tUd van voorbereiding, die voor elke dienst nodig is, wor den de diensten eenmaal in de twee maanden gehouden. De overweldi gende belangstelling maakte de Pauluskerk al vanaf het begin veel te klein. Daarom worden nu twee diensten achter elkaar gehouden. Dit maakt het mogelUk, per avond ongeveer 2500 mensen, en natuur- lUk vooral jongeren, te ontvangen. Ook andere plaatsen en zelfs an dere landen hebben belangstelling voor het werk van de voormalige koopvaardijpredikant. Ds Julius beschikt over een dik plakboek, vol met binnen- en buitenlandse kran teknipsels en tijdschriftartikelen. Onlangs bezocht een studiegroep uit Hamburg de Pauluskerk om de dienst mee te maken en thuis ver slag uit te kunnen brengen. De lie deren zyn ook al in het Duits ver taald. Wika P. M. Riemens organiseert ln de hervormde Jeruzalemkerk in Amsterdam-West op ongeveer de zelfde wUze als in Rotterdam jazz- diensten voor de jeugd. Vroeger werd de samenzang begeleid door de „Jazz Students", maar de laatste jaren wordt dit gedaan door het in- verschenen. De groep van ds. Julius maakte enige jaren geleden een plaat, die slecht verkocht werd. Tiny van Ling nam met begeleiding van de Kees Kuyt Combo een EP op met liederen, welke in de Rotterdamse jazzdiensten gebruikt worden. De plaat is echter uit de handel genomen. De nieuwste plaat op dit ge bied. waarvan de verkoop nog moet worden afgewacht, is een opname van het Amsterdamse Interscholair Aulakoor o.l.v. Jan Stulen, met begeleiding van het trio Louis van Dijk en drie bla zers, Dick van Duist, fluit Edo de Waart, hobo en Joop Terwey, fagot. Er komen op voor: psalm 150 in een zetting van Louis van Dijk, gezang 122, gezang E en gezang 58. De plaat is helemaal door de jongeren zelf verzorgd. Jan Stulen en Louis van Dijk schreven de arrangementen. De eerste twee liederen zijn de bes te. Het ritme is ver doorgevoerd. Hoewel de plaat niet helemaal representatief is voor jazz in de kerk, krijgt men, vooral bij psalm 150, toch wel een goede indruk (Glorieklanken EP 20321. middels algemeen bekende trio Louis van DUk. Soms verleent de vibrafonist Karl Schulze, die by „gewone" jazzconcerten ook vaak met Louis samenspeelt, zyn mede werking. Louis is bU de Amster damse jeugd zeer populair. Ook hier worden de diensten een maal per twee maanden gehouden, maar in de maand dat dit niet ge beurt, kan de jeugd terecht in de aula van het Hervormd Lyceum. Hier worden elke zondagmorgen diensten voor middelbare scholieren georganiseerd, onder auspiciën van de Hervormde Jeugdraad. Wika Riemens houdt vaak zelf de toe spraak, maar soms verlenen andere (jeugd)predikanten hun medewer king. De diensten in het Hervormd Lyceum, die op dezelfde wyze ver lopen als in de Jeruzalemkerk, zijn al diverse keren door het IKOR uit gezonden. Men heeft zich de medewerking verzekerd van het Interscholair Aula Koor, een groep jongeren die geleid wordt door de eveneens jeug dige Jan Stulen van het Amster dams conservatorium. In de Aula wordt het trio Louis van DUk uit gebreid met Dick van Duist, fluit. Edo de Waart, hobo en Joop Ter wey. fagot, allen leerlingen van het conservatorium. Het koor wordt ge bruikt voor tegen-melodieën tij dens de samenzang, maar het zingt ook vaak alleen. Spiritualc We keren even terug naar de Je ruzalemkerk. Hier treden tUdens de dienst soms The Pilgrim Juniors op, een kwartet dat zich vooral heeft toegelegd op de spiritual. De laatste tUd verleent ook de bekende Do nald Jones zUn medewerking, en als deze verhinderd is. zingt Milly Scott. Milly is zangeres van beroep en zingt niet alleen Jazz, maar ook alle andere g'enres. Ze is vaak op tournee, om. naar Zweden. In Ne derland is ze bekend als zangeres bU Boys Big Band. een groepering rond de Diamond Five. Wika Riemens zegt van zyn diensten het volgende: „Kerkdien sten zUn gemeentesamenkomsten. Het grondvlak wordt door de ge meente bepaald. Wanneer die ge meente bestaat uit jeugd, zal de dienst het karakter van de jeugd in al zyn onderdelen moeten dragen. Een belangryk gedeelte van de jeugd is bUzonder gesteld op jazz, en omdat de jazz in een goed door leefde kerkdienst niet detoneert, brengen wU de jazz in de kerk. Dat dit gewaardeerd wordt, biykt wel uit de belangstelling, want alleen met Kerstfeest is de Jeruzalemkerk zo vol als tydens onze jazz-dien sten". Wika Riemens is zeer geliefd bU de Amsterdamse jeugd. HU Is thans verbonden aan de jeugdorganisatie FAM08. Door jongeren De Jazz-diensten worden voorbe reid en geleid door jongeren. ZU, die de dienst bezocht hebben, kun nen altUd na de dienst hun kritiek spuien, waarmee dan bU de organi satie van de volgende dienst terdege rekening wordt gehouden. De Jon gerengroep, die de leiding heeft, vraagt wel altUd even het advies van wika Riemens, maar verder doen ze alles zelf. Ze zorgen voor de ontvangst, voor de collecte, voor het voordragen van gedichten en ook voor het gebed. Het „Onze Va der" wordt altUd harop gebeden. „Ook wij streven naar vernieu wing van het kerklied", vertelt Wi ka Riemens verder. „De confbo moet by de liederen zyn aangepast en omgekeerd. We mogen de combo en de solo's niet als trekpleister be schouwen. Er is natuurlijk een aan- WIKA RIEMENS Amsterdam tal jongeren, dat hoofdzakelijk voor de muziek of voor de solo komt. maar ik ben er van overtuigd, dat dit maar een klein percentage is. En eigenlUk is het helemaal niet zo erg. Op deze manier komen ze ten minste nog eens in de kerk. Maar eeriyk gezegd vind ik deze jongelui wel dom, want als ze uitsluitend voor de Jazz komen, kunnen ze beter een goed jazzconcert bezoe ken. Ik stel echter voorop, dat de jazz in onze diensten niet het be langrijkst ls. Het belangrUkste Is. dat de jeugd God op haar eigen wijze lof kan toezingen". De Amerikaanse Nederlander Donald Jones werkt vaak mee aan de jazzdiensten in Amsterdam. Hij maakte op religieus gebied twee platen, één met begeleiding van de Kees Kuyt Combo en één met Ger van Leeuwen. Beide uitstekende platen, met in het Engels gezongen spirituals, zijn uit de handel genomen. Donald verklaarde te geloven bij opname van een plaat met begeleiding van het trio Louis van Dijk, dat hem ook in de kerkdiensten begeleidt, meer succes te zullen hebben. Donald Jones was vroeger bekend als Dinky in de t.v.-uitzending Pension Hommeles. Hij treedt vaak als cabaretier op. Hij is getrouwd met de artieste Adele Bloemendaal. Hii is nu vooral bij de kinderen populuir door zijn rol i>i de t.v.serie Mik en Mak. Zijn laatste (j>opu- laireplaat is „Schoencalypso". ..In dc zestiende eeuw waren de mensen tegen het orgel als begeleidingsinstrument van de samenzang, omdat het te modern was. Het is echter toch ingevoerd. Nu is men tegen de begeleiding door een jazzcombo, omdat het te modern is Ds. J. P. Honnef. ned. hervormd predikant te Leider dorp. zal deze woorden, die van hem afkomstig zijn. in onze jeugdpagina van volgende week toelichten. Ook zullen enige Leidse dominees hun visie op dit probleem geven. Vijf Leidse middelbare scholieren zullen in Jouw Wereld van volgende week het standpunt van de jongeren ver dedigen. Verder is de mening gevraagd van een jazzpianist en een journaliste. Op het gebied van jazz in de kerk zijn nog maar weinig platen ln de Pauluskerk in Rotterdam worden geregeld jazzdiensten gehouden, welke geleid worden door ds. G. Julius geheel links). De nieuive, moderne liederen worden door de gemeente gezongen en begeleid door een jazz-combo. Carla Bronkhorst verleent soms haar medewerking door het zingen van spirituals. (LEIDSCH

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 7