LADDERWEDSTRIJD Oud-Weens 'sprookje' Brussel krijgt een monument voor Joodse martelaren imianoeuvre kan redding als de techniek faalt brengen KAMERMEISJE WERD VORSTIN Beeldhoiiiver Neujean schiep talloze figuren-zonder-voeten 1 S 1 1 s I 5 i Zaterdag 9 maart 1963 Pagina 4 (Van onze correspondent in Brussel) Tussen 4 augustus 1942 en 31 juli 1944 zijn zesentwintig treinen met Joodse Belgen naar het oosten gereden. Zij vervoerden 25.182 personen: 10.832 mannen. 9.987 vrouwen en 4.363 kinderen. Van hen zijn er 1.196 teruggekeerd, waarbij 39 kinderen Het was te verwachten dat zij* die zijn teruggekomen en zij. die op andere wijze aan de moorden van de nazi's zijn ontsnapt hun martelaren met een gedenkteken hebben willen eren. Dat is typisch Belgisch en het bewijst wellicht eens te meer hoezeer de foden van Brussel, van Antwerpen en van andere Belgische ste den met de geest van hun vaderland zijn doortrokken. Groep komt op een plein inAnderlecht Hel heeft lang geduurd aleer het plan roor een dergelijk gedenk- en m&anteken vastere vorm heeft ge kregen, de Joodse gemeenschap in België had belangrijker taken te vervullen. Enige tijd geleden heeft men echter aan de beeldhouwer Kat Neujean opdracht gegeven een aantal ontwerpen te maken. Men wist toen dat het beeld zou kun nen worden geplaatst op een plein- in-aanleg in de gemeente Ander- lecht, een van de steden van de Brusselse agglomeratie en sedert de negentiende eeuw eigenlijk de jood se wijk van Brussel. Nat Neujean, geboren ln 1923. is Antwerpenaar van geboorte. Hij werd tijdens de Duitse bezetting ge- In net Brusselse Paleis voor Schone Kunsten zijn ze te zien al eer het comité, dat de gelden voor het monument bijeenbrengt, zijn definitieve keuze zal maken. Niet theatraal Neujean heeft, naar hij zegt. het melodramatische en het theatrale willen vermijden en hij heeft, over eenkomstig zijn artistieke overtui ging, een figuratief beeld willen maken. Het is belangwekkend, de serie voorstudies te bezien. De beeldhouwer heeft telkens weer ge zocht naar het vormen van een vrij compacte groep slachtoffers, man nen. vrouwen, kinderen, die, elkan der vasthoudend, meestal berustend de dood tegemoet treden. arresteerd en tot drie keer toe wist hij te ontsnappen. Op die manier heeft hij het leven kunnen behou den. Hij heeft veel gezien in de kampen en gevangenissen van het Derde Rijk onzaliger nagedachte nis. Zyn herinnering, geinspireerd zo men wil. heeft hem geholpen, toen hij de ontwerpen voor het nieuwe monument heeft geconcipieerd. Het stond reeds dadelijk bij hem vast. dat het een groep mensen, joden op hun laatste gang naar de verschrik kelijke dood. tot thema moest heb ben. Met die gedachte heeft hij eni ge Jaren rondgelopen en in zyn atelier heeft hij een stuk of twintig ontwerpen gemaakt. Sommige zyn betrekkelijk klein van formaat, an dere heeft hy grotere afmetingen gegeven. Een van de ontwerpen van de beeldhouwer Nat Neujean voor het Joodse monument in Brussel. De kleine ontwerpen, uitgevoerd ln ..cire-perdue" (waarby het was- model smelt en door metaal ver vangen wordt zyn groter van visie en strakker van vorm dan de grote. Er zijn erby, die tot tien, twaalf figuren tellen, andere hebben er zes of zeven. Juist in de veelheid van die figuren, in hun parallelle bewe ging. in hun onderlinge verbonden heid als groep lykt Neujean. te oor delen naar de ontwerpen, het sterkst. In de grotere figuren doet het naturalisme wel eens iets te ..schilderachtig" aan. Voeten heeft de beeldhouwer niet in zyn groepen opgenomen: „Ik maak die niet, zegt hy, die mensen gaan nergens heen en in de kampen was het ook zo. dat men tijdens de eindeloze appèls in de modder eigenlyk nooit voeten zag. Wél de magere benen, waarbo ven de in lompen gehulde li chamen". Hoe het ook zy en welke keuze men uiteindelyk zal maken, het staat nu toch wel vast, dat Brussel over enige jaren de or ganisatoren hopen eind 1964 een monument voor de joodse martela ren zal krygen. dat een verryking zal zyn voor de aan goede monu menten nogal arme stad. Onze scli aak rubriek abode fgh Opgave 127. Wit: Kgl-Df4; Tel en el: Lc4 en hfiPod ninnnon aO r-ï rld f9 fr9 h2. vu: K.gi-ui4; ici en ei; lci en Pg4; pionnen a2, c3, d4, f2, g3, x Zwart Kg8; Dd8; Tc7 en e8; Lb7 en e7; Pc6; pionnen a7. b6, e6, f7. g6. h7. Wit geeft mat in twee zetten. 1. Dxf7* en 2. Lxe6 mat. Opgave 128: Wit: Kh2: Dh4; Tg3 en g5: pionnen a2. b2. c3. g2 en g6. Zwart: Kg8: Db8; Tdl en f2; pionnen a7, c5, e6, f5 en h7. Zwart wint. 1Tf2xg2!2. Kh2xg2. Db8xb2* 3 Kg2-f3 -op Kh3. Thl mat). Tdl-d3+4. Kf3-f4. Db2-b8 mat Opgave 129: Wit: Kf4; Pffi. pion h2 Zwart: Kf2. pionen g3 en h3. Wit wint. 1 Pg4\ Kg2 (op Kgl volgt Kxg3>. 2. hxg3; Kgl; 3. Kf3 enz. Opgave 130: Wit: Kc2; Th8; Lf8; Ph6. Zwart: Kal, Lc3, pion a2 1 Pf5!Lxh8; 2. Pg7; Lxg7; 3. Lxg7 mat. Opgave 131: Wit: Kf3, Tb7 en hl: Le3 en Lf5; Pe7; pionnen b2, d6. f4. Zwart: Kh8; Ta8 en e8; Lb4: Pb3 en f8: pionnen a6. c5. g7 en h6. 1. Txb4!: cxb4: 2. Txh6T, gxh6; 3. Ld4 mat. Opgave 132: Wit: Kei; Df5: Tal en hl: Lb5 en cl; Pc3 en e5; pionnen a4. b2. f2. g2. h2. Zwart: Ke7: Dd8: Ta8 en h8: Lf8: Pb8 en d6: pionnen a7, b7, d4. e6. f7. g7 en h7. 1. Pg6". hxg6 «op fxg6, Lg6t); 2. Pd5t, exd5; 3. De5 mat. Opgave 133: Wit Ka6; Tb8; pionnen a5 en c6. Zwart: Kd6; Ta8, Pb6; pion a7. Wit wint. 1. c7. Kxc7 (op Kd7 volgt axb6 enz.) 2. axb6; Kxb8: 3 b7* (wit haalt dame. «op 1. axbfi; Txb8; 2. bxa7, Tbl of 2. Kxa7, Kxc6). Opgave 134: Wit: Kgl; Df4; Tdl: Lf4: Pd4; Ph3; pionnen b2. b4. f2. g2, h2. Zwart: Kg8, Dal; Te8 en c2; La4; pionnen a7. b7. g7. h6. 1 Txcl; 2. Dxcl «Txci dan Tel); 2Lxdl; 3. Dxal; Tel «in dia gram ontbrak Tc2; deze opgave komt derhalve te vervallen). Goede oplossingen ontvangen van: J Bousel «7», J. A. Duiser «5». H. Slegtenhorst «5», D. K. S. Liat <7). J Barendse «6». C. Witteman «6». C J. Hakemulder «6», J. Bekooy <7). G. J. v. Dissel (6), P. Spieren burg (3), D. Hoek (7). Ladderstand: dr. Kwee Swan Liat 86; D. Hoek 85. C. J. Hakemulder 68. C. Willeman 52. H. Slegtenhorst 50. G. J. v. Dissel 34. J. A. Duiser 32 en P. Spierenburg 32. J. Bekooy 27. J. Barendse 13. J. Bousel 7. De prijs gaat dus naar dr. Kwee Swan Liat. b c d e f b Wit aan zet. wint. Oplossingen: A. Lcl-b2t, Tg2xfe2{ 2. Tdlxd6; Ke5xd6; 3. 0-0-0t. B. 1. Lg2xd5tc6xd5; 2. De7xf8t, Kg8xf8; 3. Tc2-c8 mat. Ook Duitsland heeft een zware winter achter de rug. Er is. zoals in Nederland en andere Europese staten, heel wat schade aangericht. Maar daar stonden ook voordelen tegen over. Vooral de winter sportliefhebbers zijn ruimschoots aan hun trekken gekomen. Maar ook zij. die niet op de lange latten hebben gestaan, konden genieten van wat de winter aan moois te zien gaf. Deze foto laat zien een idyllisch plekje in de Harz: de Huwelijkskerk" in Hahnenklee. die ook des zomers een bekende attractie vormt voor Harz-reizigers. Deze kerk werd gebouwd naar het voorbeeld van vele Noorse kerken. Hoewel het afspelen van een contract doorgaans grotendeels berust op techniek, zijn er toch nog heel wat partijen die door tactische manoeuvres tot een goed einde kunnen worden gebracht. Het onderstaande spel kwam voor in het tiende internationale toernooi van de stad Lyon. waarin de Frans-Nederlandse ge legenheidscombinatie dr. Bally-Filarski onder 98 deelnemende paren de vierde plaats wist te bezetten. Flet spel toont een ma noeuvre. waaraan u wellicht nog nimmer hebt gedacht. Bridgevraag dezer week: Noord gever, niemand kwetsbaar. (Zuid) Sch 10 8 3. Ha H V B 9 5, Ru 4. KI A V 9 3 Biedverloop: noord past oost een schoppen zuid twee harten wes>. past noord twee Sansatout oost drie ruiten zuid past west drie schoppen noord past oost past wat moet zuid doen? Antwoord elders op deze pagina. Sch 96 3 Ha 9 4 2 Ru 8 7 6 2 KI A 5 4 Sch H 10 7 4 Ha V B 8 6 4 H V B 9 Ru KI Sch V B 8 5 ...N n Ha H 7 Ru V 10 9 5 z III 10 6 3 Sch A 2 Ha A 10 5 3 Ru A H B 3 KI 8 7 2 Zuid gever, allen kwetsbaar. Zuid opende met 1 SA waarna allen pas ten. West speelde klaverheer uit. die hem bleef en in slag 2 werd kla vervrouw op tafel(noord) genomen met klaveraas. In slag 3 werd rui ten Uit noord gespeeld en gesneden met de boer in slag 4 volgde rui tenheer. waarop west een schoppen- tje afgooide. Met open kaarten is het contract nu niet meer te winnen zuid zou wel kunnen proberen een tweede harten vrij te spelen, doch OW zul len dan zeker de aanval in schop pen openen, waardoor zuid te laat komt met zyn hartenaanval. Zuid nam zyn toevlucht tot een schijnmanoeuvre, die met succes werd bekroond: In slag 5 speelde hij uit eigen gesloten hand de schoppen twee na. west de zeven, noord de negen en oost nam met schoppenboer. Oost meende dat hij de schoppens nu moest laten rus ten en daar hij er zeker van was la ter met hartenheer aan slag te ko men. speelde hy ruiten vrouw na, door zuid genomen met het aas. west. die nog slechts schoppenheer en tien had dorst deze niet verder aan te breken en ruimde harten zes op. Opgave In slag 7 speelde zuid harten drie na. west de acht, noord de negen en oost nam de hartenheer. In de 8e slag kon oost nu zijn vrije ruiten tien spelen, waarop zuid en noord klein moesten bekennen en waarbij west voor de opgave stond óf een enkele schoppen of een en kele harten over te houden. Nog steeds in de mening, dat zuid het van de schoppens moest hebben, speelde west op oosts vrije ruiten en hartenboer bij en dat betekende de winst van het contract voor zuid Weliswaar kon oost klaver naspe len en maakte west nog twee slagen in die kleur OW bleven beperkt tot één slag in schoppen, één sla? in harten, eén slag in ruiten en drie slagen in klaveren. Zuid maakte als laatste drie sla gen schoppenaas, hartenaas en een kleine harten. De score van NZ, 90 punten <404- 50) was zeer goed, daar menig NZ paar in ruitencontraeten was down gegaan terwijl ook vele OW pa ren na een kleuropening door zuid de gelegenheid hadden gekregen tot een contract van twee of drie schoppen te komen. De les die men uit de gebeurte nissen kan trekken is, dat men vooral nimmer te gauw zeggen moet dat „het contract nooit te win nen was" want waar de techniek faalt, kan goed tactisch inzicht mis schien nog wel eens redding bren gen. H. W. FILARSKI. Antwoord op bridgevraag dezer week: Noords twee Sansatout-bod heeft aangegeven, dat hij niet alleen een dekking in schop pen bezit, doch ook dat de noordspeler een spel heeft dat zéér dicht tegen een ope ningsbod aan was. Het is waarschijnlyk, dat noord het bod van drie ruiten had kun nen doubleren doch op drie schoppen van west heeft moeten passen, omdat zijn schoppens niet zó sterk wa ren. Noord had: Sch V B 9. Ha 10 3. Ru H B 10 8. Kl H B 10 7 Zuid, die een goede uit komst heeft (hartenheer) en zeker een spel van behoor lijke defensieve kwaliteit vooral de drie schoppens plus de enkele ruiten) moet doubleren. In de praktijk zou oost die geboden had op een 4-2-5-2 verdeling ten minste twee down zyn ge gaan. Waardering: doublet 10, pas 3. t I I I i t t i t i i i i i i i i i i i i i i i i i i i I i i i i i dan de vorige kandidaat, maar nog rijker. Er bestond echter één beletsel: zijn vrouw leefde nog. Nandl Bal- dauf, die intussen op z'n Frans Nanette werd genoemd, beloof de hem dat zij op hem zou wachten. Het duurde heel lang 25 jaar zelfs toen de vrouw van Dietrichstein stierf, ivas het kamermeisje 45 en de vorst 74. In 1802 werd het hu welijk in de Michaelkerk van Wenen voltrokken. Ofschoon men in hofkringen aanvan kelijk zijn neus optrok voor deze „mésalliance"wist de nieuwe vorstin Dietrichstein toch langzaam in te burge ren, omdat zij ook later nog zeer knap ivas, maar vooral verstandig en vol tact. Het portret verraadt on middellijk de Weense omge ving, want het kamermeisje serveert tezamen met de cho colade ook een glas water. Dat is bij chocolade en koffie vandaag nog altijd de ge woonte in alle Oostenrijkse koffiehuizen en lunchrooms. (Van onze Weense correspondent) Evenals iedereen in ons land het „melkmeisje" van Vermeer kent, zo is ook het hierbij afgebeelde schilderij algemeen in Oostenrijk be kend. Toch hangt het niet in Wenen, maar in Dresden. Het werd in 1777 te Wenen ge schilderd en het is het werk van de Zwitser Liotard die hofschilder was van keizerin Maria Theresia. In de kunst geschiedenis staat het bekend als ,JIet chocolademeisje" maar kort na zijn ontstaan noemde men het in Wenen ,JLa belle chocolatière", om dat Frans in die tijd ook in Wenen de hoftaal was. En met hofkringen heeft dit schilderijen inderdaad veel te maken. Toch was de afgebeelde van eenvoudige afkomst. Ze heet te Nandl Baldauf en ze was de dochter van een koetsier die een deftige fiaker be stuurde. Ook haar broer oefende dit beroep uit. Als kamermeisje was ze in dienst bij de vorstelijke familie Liechtenstein, waar de schil der Liotard haar leerde ken nen en haar vroeg om voor hem te poseren. Chocolade beschouwde men toen nog als iets kostbaars en als een exo tische drank die daarom met de nodige elegance moest worden geserveerd. Dit werd gedaan door het kamermeisje dat een aparte plaats innam en zich dan ook hoger voelde dan het keuken- personeel en de gewone werk meisjes. Daar de kamermeis jes bij voorkeur knap en aan trekkelijk moesten zijn, wer den zij door de rijke „cava liers" herhaaldelijk lastig ge vallen. Men beschouwde ze als een soort edel vrijwild, maar zelf lieten zij zich ook gemakkelijk vangen, omdat de galante heren zeer vrijge vig waren met een huwelijks belofte. In verreweg de meeste ge vallen kwam hiervan natuur lijk niets terecht, maar de slachtoffers zwegen, omdat ze bang waren dat zij bij de zedenpolitie zouden worden aangebracht. Slechts enkele uitzonderingen waren geraf fineerd en brutaal genoeg om 'n huwelijksbelofte als chan- tage-middel te gebruiken en geld van een aristocratische familie af te persen. Nandl Baldauf ging haar eigen weg. Ze moet niet al leen knap van uiterlijk zijn geweest, maar ook intelligent en hardnekkig. Haar plan was het namelijk om inder daad de vrouw te worden van een vorst, prijis of graaf. De eerste goede kandidaat die haar ten huwelijk vroeg, was de jonge vorst Liechtenstein Ze woonden in hetzelfde pa leis en het kamermeisje wilde welmaar de familie was er tegen. Nu kreeg de veel oudere prins Karei Dietrichstein een kans. Hij was wel veel ouder En de chocolade-kop is beslist Augarten-porselein, met veel bloemen beschilderd en ver vaardigd in de keizerlijke fa briek die Maria Theresia met alle voordelen als „Hofmanufaktur" in de tui nen van het Augartenpaleis had laten vestigen. Het portret verklaart ook het succes van Nandl die twintig moet zijn geweest toen zij poseerde. Zij is een echte, knappe ..Wienerin" met een regelmatig gezicht, een kleine neus, sterke wenk brauwen. lange wimpers, slanke handen en kleine voetjes. In een eenvoudige, maar mooie dracht komt deze mollig slanke gestalte veel beter tot haar recht dan in de pompeuze hoepelrokken die ze zelf later moest dragen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 12