SCHRIJN VAN HET BOEK AUTOTYPIE i VIOLEN ZIJN LIEVE Kom er ACHT-er LEIDSE HONDENHANGERS EN GRAVERS Bijbelrollen worden bewaard in buitenissig bouwwerk: HOE WERKT HET! Kom er ACHT- VOLKS VERHALEN (VIII) doorzichtig oplosboor Door het oplosboor eiwit uit te spoelen, houdt men een rosterbeeld in onop losbaar, zuurbestendig eiwit over. lichte- Partij Etsen in zuur geeft dc het fijne relief, nodig voor het drukken. lichte portij j schaduwpartij Zaterdag 9 maart 1963 Pagina 2 een doorsnee heeft van twintig me ter en tien meter hoog is. Het witte beton en de geribde muren geven er een bijna mystiek effect aan. In het centrum bevindt zich een rond platform, waar de voornaamste rol wordt tentoongesteld, afgerold op een bronzen cilinder en gevat in een glazen vitrine. Het daglicht valt naar binnen door een opening in het dak, die bedekt wordt door een koepel van glas. Het moet een wonderlijke ge waarwording zijn na een korte wandeling door iets, wat op een ko lenmijn of een bunker lfjkt, plotse ling te worden geconfronteerd met een archeologische vondst van on schatbare waarde, beschenen door het licht van de felle Israëlische zo merzon. En ook nu weer wordt de bezoeker gefascineerd door de sym boliek, die in dit bouwwerk zo sterk op de voorgrond treedt. Namaak-grot De Dode Zee-rollen werden In een grot gevonden. De herinnering aan deze vindplaats hebben de architec ten levend willen houden door on der het platform een kunstmatige grot te ontwerpen, die het oorspron kelijke hol zo dicht mogelijk nabij komt. Een ruw-stenen trap leidt naar beneden. De wanden zijn van Jeruzalemse gehouwen stenen, die onregelmatig op elkaar zijn gesta peld. In nissen van ongelijke vorm worden de oorspronkelijke urnen tentoongesteld, waarin de rollen werden gevonden, en bovendien an dere voorwerpen van archeologische betekenis. Een stenen bank geeft de bezoeker gelegenheid deze overblijf selen van een aloude cultuur op zich te laten Inwerken. Een tweede trap leidt naar de af zonderlijke uitgang: een brede cor ridor met anderhalve meter dikke muren van Jeruzalemse steen die hier en daar een verrassende door kijk biedt op de eeuwige stad. die achter een dal met een eeuwen oud indrukwekkend-schilderachtig Grieks klooster, tegen de heuvelhel lingen is aangebouwd. En wie na deze excursie opnieuw de buitenlucht inademt, realiseert zich de eeuwigheid van het wereld gebeuren sterker dan ooit tevoren. En dank zij de bijzondere vorm, waarin dit wonderlijke bouwwerk is gegoten, beseft hij iets van de con tinuïteit van het leven en van de rol, die de individuele mens spelt in de oneindige ontwikkelingsgang van aarde en wie haar bewonen. Kunt U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel. eigendom was van de Leidse sc Aan alle braafheid komt eem eind, Tyter werd ziek en ging en daarop werden door de s< alle honden uit de buurt met meesters op de begrafenis i digd. De honden liepen aa lyn, met rouwstrikken om, in stoet mee, die het bleekveld stak en naar de boomgaard waar Tyter onder een pere! werd begraven. Sommige vla ters gedroegen zich daarbij erg rig, in het bijzonder de grot« van een professor, maar am konden hun ware aard niet v« chenen. Ze blaften en keften het een aard had en joegen di achterna. Daarna ging men naar het van de schout, waar wijn wen schonken maar niet voor de den en de kinderen werdet trakteerd op rijstebrij en parnw ken. Zo kregen de Leidenaars ooi de naam Hondengravers. 1. das in de kast korter 2. hoekje kleine koffer links kol 3. hoekje grote koffer ontbreekt 4. broekzak man 5. mouw dame 6. hengsel tas op voorgrond 7. hengsel kleine tas langer 8. boek onderste plank dikker i Een Leidse burger had een grote, onbehouwen hond gekocht. Veel plezier beleefde hij niet van het dier, want toen zijn neefje het een stuk vlees wilde geven, hapte Prophetie zo had hij de hond genoemd zo gulzig naar die lek kernij, dat hij het kind fel in de vinger beet. 't Was blijkbaar een zwak kind, want het stierf kort daarop van louter senrik. Dezelfde dag nog vergaderden Schout en Schepenen van Lelden en besloten om eindelijk eens een voorbeeld te stellen, want er liepen meer kwaje honden in de stad rond. Zo werd de hond Prophetie ver oordeeld om te worden opgehangen door de scherprechter, die helemaal uit Haarlem moest komen om, tot schrik van alle honden, de straf te voltrekken. Daarmee was de zaak nog niet ge ëindigd, want het recht moest zijn loop hebben en volgens oud gebruik moesten alle bezittingen van een ter dood veroordeelde in beslag worden genomen. Dat waren in dit geval de botten en kluiven, die Porphetie in de tuin had begraven en die nu plechtig werden ingeleverd in het stadhuis. Sindsdien heetten de Lei denaars Hondenhangers, maar deze naam raakten ze veertig jaar la ter weer kwijt, ook al weer door toedoen van een hond. Het was ditmaal een brave schoothond Tyter geheten, die het Kranten en de meeste boeken worden gedrukt von VERHOOGD liggende drukelementen. Maar een originele foto ver toont slechts zwartings- verschillen in èèn vlak. Een foto in de krant blijkt ondereen vergrootglas te bestoon uit zworte stipjes in de lichte por tijen, witte in de donkere en allerlei tussenvormen voor de half tonen. Men„vertoalt de zwortingsverschillen met behulp van een roster.'Dit bestoot uit 2 op elkaar geplakte glazen platen met zworte lijnen (tot 7per mm). Het negatief wordt afgedrukt opeen metalen plaat, lichtge voelig gemaakt met eiwit en bichromaat. Door belichting wordt dit onoplosboor. Men maokt ook langs elek tronische weg autotypieën in plastic. Een fotocel tast het origineel af en bedient een etsnaald, die dieper ln het plostic dringt naarmate de portij lichter is. In de reproductie-camera wordt van het origineel door het raster een negatief gemaakt, dot wordt ontwikkeld. Door licht buig mg in het raster vormen zich op plaat of film grotere of kleinere stippen overeenkomstig dezwort'mgen van de foto. prachtig uitzicht heeft op de mo derne gebouwen van het universi teitscomplex, de regeringswijk en de westelijke stadsgedeelten van Jeruzalem, verheft zich een beton nen muur, bekleed met donker ba- zalt uit Tiberias en staande in wa ter. Fonteinen Verzinnebeeldt deze sombere muur de duistere nacht der Joodse geschiedenis, de herleving van het joodse volk en zijn streven naar ho ger worden gesymboliseerd door een koepel bekleed met wit kera miek en omgeven door een vijver waarvan de wanden zijn bedekt met Officieel heet het D. S. and R. H. Gottesman Centre for Rare Biblical Manuscripts, want de kos ten van bouw en inrichting worden bestreden uit een fonds, gesticht door de kinderen van de Ame rikaans-joodse maecenas Sam Got tesman ter ere van hun vader. De ziel van deze monumentale schep ping is prof. dr. Ygael Yadin, hoog leraar ln de archaeologie aan de Hebreeuwse universiteit in Jeruza lem, oud-chef van de Israëlische generale staf en zoon van de be roemde archaeoloog wijlen prof. dr. E. L. Sukenik. Het „Schrijn van het Boek" maakt deel uit van een complex, waarin het eveneens in aanbouw zijnde museum voor kunst en ar chaeologie met een park vol beeld houwwerken van beroemde kunste naars, een geschenk van de Ame rikaans-joodse showbuslness-mag- naat Billy Rose, domineert. Het ligt ln het westen van Jeruzalem, vlak bij de universiteit, het nieuwe par lementsgebouw en een aantal nieu we ministeries, die de kern vormen van het nationale bestuurscentrum, dat hier bezig is te verrijzen. Symboliek Bartos, de Jongste van de twee architecten, is een schoonzoon van 8am Oottesman, wat zijn deelne ming aan het plan verklaart. Maar zonder aan zijn verdiensten als bouwmeester te kort te doen, moet toch gezegd worden, dat het zijn partner, de architect Kiesler is. die zijn stempel op dit extravagante project heeft gedrukt. Kiesler ,die uit Oostenrijk afkomstig is maar al Jaren in de Verenigde Staten woont, is de man van continuïteit op bouw- gebied. Lang duurde het, voordat zijn uitzonderlijke begaafdheid erken ning vond en nog heden ten dage Violen zijn lieve tuinbloemen; men kan er erg veel plezier van hebben. Men kan thans bij de bloemist of bij de bloemenman bloeiende plantjes bestellen; er zijn allerlei kleuren en een plek je met gemengde kleuren zal in een perkje heus wel voldoen. Als ze voor borderbeplanting worden gebruikt, kan men echter beter plekjes met één bepaalde kleur poten, d.w.z.; een plekje Keel naast blauw en wit naast don kere kleuren. Er ziln grootbloemlge en klein- bloemige soorten; vooral de Peter Pansoorten moet men eens vragen; er komen prach tige donkerbruine tinten in voor. Van violen kan men heel lang plezier hebben. In een koude zo mer. zoals we verleden jaar ge had hebben, kunnen ze het ge hele seizoen doorbloeien. Verle den jaar hebben wij ze pas in oktober opgeruimd; ze bloeiden nog toen we de nieuwe planten erin gingen zetten. Deze twee jarige soorten kan men wel overhouden, doch het is beter elke zomer opnieuw te zaaien: ze zullen dan veel rijker bloeien. Violen voor de borderbeplan ting moet men vooral in een zeer voedzame grondsoort poten. Men dient dus wat oude mest door de grond heen te spitten. Indien de grond voldoende hu- musrijk is, kan men ook vol staan met wat korrelmest. Per vierkante meter heeft men dan ongeveer dertig gram nodig; die kan men na het spitten en voor het poten over de grond strooien. Violen kan men ook prima voor bloembakken gebruiken: de bakken dient men dan met een voedzame grondsoort te vullen. Gewone tuingrond kan men er wel voor gebruiken; doch goede bloemisten grond Is veel beter. Als men lang plezier van de bloemen wil hebben, moet men regelmatig de uitgebloeide res ten verwijderen. Ze mogen in geen geval tot zaadvormine overgaan; dat dient men zo veel mogelijk te voorkomen. Zelf zaadwinnen kan men ook, doch het is beter elke voorzomer nieuw zaad te bestellen. De re sultaten zullen dan veel beter zijn. O. KROMDIJK (Van onze correspondent in Jeruzalem) In Jeruzalem wordt momenteel een gebouw opgetrokken, dat wat buitenissigheid betreft zijn weerga in de wereld nauwelijks schijnt te hebben. Het heet het „Schrijn van het Boek", zal een zeshonderdduizend dollar kosten en in hoofdzaak de befaamde bijbelrollen herbergen, die in de woestijn in de streek van de Dode Zee sinds 1947 zijn gevonden. van deze binnenplaats wordt ge vormd door een werkkamer voor de directeur, een bibliotheek en een ontvangstkamer. Mystiek effect De eigenlijke ingang ligt op het noorden. Door een gewelfde gang komt jnen via een „brug" over de koepelvijver en een opening in het onderste deel van de bazaltmuur in de tentoonstellingsruimte. Deze cor ridor wordt gevormd door een aan eenschakeling van kamers, elk met twee nissen. Een kleine, elektro nisch bewogen deur. leidt naar het hart van het gebouw, de tentoon stellingsruimte onder de koepel, die Al, een fort Wie op de grote weg naar het universiteltscomplex staat, ziet van het bouwwerk nauwelijks meer dan een reusachtige witte koepel, die doet denken aan een fortificatie. De rest is van buitenaf onzichtbaar. Want dit heiligdom van het Boek heeft nog een andere eigenschap van een verdedigingswerk: het is merendeels ondergronds. En het is vooral deze factor, die het bouw werk zijn eigen cachet geeft. Van de tuin uit leidt een hellen de opgang naar een plateau, dat omgeven is door een borstwering van Jeruzalemse steen (ter plaatse gehouwen) en voorzien van een ge polijst-stenen vloer. Aan het einde van dit platform, vanwaar men een De koepel in aanbouwzoals men deze ziet van de hoofdweg af. blauw glasmozaiek. Uit deze vijver en ook uit de top van de koepel zul len waterstralen spuiten, hetgeen niet alleen een esthetisch, maar ook een praktisch doel heeft: een natuurlijke air-conditioning. De koepel is voor de vakman in teressant om zijn uitzonderlijke be tonconstructie. die ontworpen werd door een Amerikaans ingenieursbu reau. Van het plateau komt de be zoeker via een brede stenen trap op een binnenplaats, die met haar wanden van Jeruzalemse steen en haar veelkleurig tapijt van tegel iets intiems heeft. Eén zijde Violen in bloembakken Het ontwerp voor dit ongewone museum werd gemankt door de Amerikaanse architecten Frede rick J. Kiesler en Armand Philip Bartos. Hun vertegenwoordiger op de bouw is de uit Nederland af komstige architect Zwi Cohen, die in Jeruzalem woont. Het werk wordt uitgevoerd door de Iesraëli- tche aannemer Hïllel Fefferman. kunnen vele deskundigen zich met zUn opvattingen niet verenigen. Maar over één ding zijn allen het eens: dat hij een kunstenaar bij de gratie Gods is, een meester der bouwkundige symboliek en een man, die een volkomen nieuwe richting heeft ingeslagen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 10