IJANY ROGERS neemt een lange aanloop naar succes medoe wil weer Christel Adelaar Ui worden Met Catootje naar de opera ^HEINTJE" J Foto's W. DIJKMAN iaat raat Christel Adelaar aanvaardde meer dan vier jaar geleden dankbaar het aanbod om in een V.A.R.A.-televisiestrip voor de jeugd de rol te spelen van Mammaloe, de zorgzame echtgenote van Pipo de Clown. Thans voert Mammaloe een verbeten strijd om weer Christel Adelaar te wor den id.fleintje" is kortgeleden 75 jaar ut geworden. ldNu vele jaren na haar glo- en rietijd is enige toevoeging nog overbodig. Want nog mm steeds is Henriëtte Davids een instituut, een van de weinig n, overgebleven representanten 8* van de decennia, waarin de jJ revue haar grote triomfen bt vierde. &<Jieintje" overkoepelt een groot e,| stuk uitgaansleven uit het recente verleden. Dat zal de (sport)journalist Jan Liber ig wel voor ogen hebben gestaan, E toen hij haar vroeg te poseren voor haar levensroman. Jan ib Liber laat in het werk me- I vrouw de weduive Pinkhof 'n( Davids zelf aan het ivoord en ru het moet gezegd worden: hei r is net, alsof ivij haar horen y babbelen. rfiet is nog niet zo lang geleden, e dat wij het genoegen hadden tijdens de pauze van televisie repetities met Henriëtte Da- r vids te dineren ergens in Bus- sum. In het boek herkenden we onmiddellijk de vrouw, die l0( toen tegenover ons zat: een ie ivonderlijk vitale „oud-gedien- Jde". Een vrouw, die zich in het b artiestenmilieu thuisvoelt als een vis in het water. Een ot vrouw, die graag herinnerin- 3e gen ophaalt, maar die nooit bi en te nimmer kan vergeten, t dat het publiek luistert en kijkt. rroen, in dat Bussumse cafeetje, was het slechts een klein groepje, voor het boek waren i het weer tallozen. Maar of hei weinigen of velen zijn, steeds 11 probeert ze haar gehoor te be- ,d hagen, zoals ze dat altijd ge- jf daan heeft: met dik opgelegde effecten, zowel in de humor u als anderszins. En dat vindt i men ook weer terug in het b boek, dat interessant is uit het A oogpunt van revuegeschied- b schrijving, maar voor het ove rige één grote geschreven 5 show van Heintje Davids, die t> lach en traan serveert, waar a: dat volgens haar het beste uitkomt. Tnoewel haar levensgeschiedenis waarschijnlijk onder de te druk van de auteur de rode d draad is, die stevig wordt vastgehouden, kan niets haar 1 weerhouden soms toch van de k hak op de tak te springen. En vergelijkt men sommige anek- t dotes met de herinneringen, t die ze onlangs voor de televisie ophaalde, dan is er wel ruimte voor enige twijfel aan de na- c tuurgetrouwheid van de de- taillering hetzij in het boek hetzij in dat interview. Maar we zeiden het reeds, ze kan i het niet laten haar publiek te bespelen. Het te geven wat zij denkt, dat het wil hebben en derhalve vergeet men derge lijke ondergeschiktheden gaarne. \Bovendien, het is nu eenmaal Heintje, die door de jaren heen de levende exponent is J geweest van een bepaald soort humor. Heintje, die alle kri- tiek grandioos heeft overleefd en die nu toch met enig recht een wat trotse ijdelheid mag dragen. Het is Jan Libers gro- te verdienste, dat hij deze uit zonderlijke figuur door haar woorden ten voeten uit tekent. Alleen al daarom is Praaien, altijd maar draaien" ons dier baar. Dat dit niet zo simpel gaat. bleek bijvoorbeeld tijdens het „Grand Gala des Artistes". Onder deze luisterrijke naam ging de merk waardige nachtvoorstelling schuil, die vorig jaar in de circustent van Toni Boltini werd gegeven. Ze is meer door feilen dan door welsla gen in de herinnering gebleven. We denken aan de berebeet van Ria Kuyken en het geannuleerde leeu wenummer van Thom Kelling. Christel Adelaar werkte ook mee aan die wat chaotische nachtelijke show. De jonge blonde artieste as sisteerde Herbert Joeks in een nogal mysterieus nummer. „Als een soort medium", vertelt ze. „Hoe moet U worden aangekon digd?", vroeg iemand haar vooraf ..Zeg maar mevrouw Adelaar", opperde ze. Dat werd als „te stijf" afgekeurd. „Nu ja. noem mij dan maar Christel of iets anders. Het kan mij niet zoveel schelen. Als het maar- geen Mammeloe is. Ik wil beslist niet hebben, dat die naam gebruikt wordt". Haar nadrukkelijk verbod werd achteloos genegeerd. Want even la ter schalde door de tent, dat „Mammaloe" zou verschijnen. Het was Mammaloe voor en Mammaloe na. In elke zin werd deze bij de televisiekijkende Nederlandse jeugd eens zo bekende naam minstens eenmaal genoemd. Christel Adelaar was woedend. Want ze wil van dat Mammaloe- etiket af. Niet, dat ze niet dank baar is voor de populariteit, waarin deze figuur zich heeft mo gen verheugen. Integendeel. Ze vond het een heerlijke tijd, vol ont roerende en hartverwarmende reac ties, niet alleen van de jongeren. En met goede verdiensten! Maar na vier jaar had ze er toch wel schoon genoeg van. Van de ene televisie-uitzending naar de andere. Van een toneelopvoering hier naar een toneeluitvoering daar. En altijd maar als die niet al te snuggere, erg lieve en goed soep-kokende Mammaloe naast de eeuwig opti mistische Pipo. Voor iets anders was gelegenheid, plaats noch tijd. 1 reugde kelen, maar ja, ze was nu eenmaal Mammaloe. Daarom heeft ze met een zekere vreugde gestaan bij het televisiegraf van Pipo. hoe heet de tranen ook waren, die door de jeugd geschreid werden. Doordat ze aan Pipo's toneelge zelschap verbonden is gebleven, heeft ze niet alle banden met dit geesteskind van de auteur Wim Meuldyk doorgesneden. Maar de te levisie-uitzendingen zijn weggeval len en het aantal toneelvoorstellin gen is ook al heel wat minder ge worden. Zo heeft ze ook meer tijd gekregen voor wat anders. Ze had graag wat andere artis tieke paden bewandeld, maar ae kreeg geen kans. Ze had te voren wèl van alles ge daan, maar ja, nu was zij eenmaal Mammaloe. Ze had wèl jarenlang zangles om haar lyrische sopraan te ontwik- Maar wat? Tot voor kort wist Christel Adelaar eigenlijk nooit goed. wat ze moest antwoorden als men haar vroeg, wat ze nu precies deed. Wat was ze? Een beetje ca baretière, een beetje omroepster. een beetje toneelspeelster, nog een beetje van dit en een beetje van Een oude potkachel (met oliestookeen olielamp (met elektrisch licht), een grote Friese hang klok. klassieke ..luie" fauteuils en meer van dergelijke dingen wijzen op Christel Adelaars voor keur voor een ..ouderwetse" aankleding van een kamer. Maar haar apartement in het bejaarde Amsterdamse grachtenhuis aan het Singel leent er zich dan ook uitzonderlijk goed voor. dat. Maar pas nu heeft ze haar keus definitief bepaald. Voor de zang! Al haar vrije tijd besteedt ze thans aan het opbouwen van een reper toire. Of eigenlijk twee. Enerzijds het commerciële. Vlotte, bekende liedjes. Van het soort, zoals Cata- rina Valente en Charles Trenet ze zingen. „En dan liefst met een lekker toeterorkest", lacht de goedlachse Christel. Volkstvijsjes Maai- daarnaast bouwt ze ook een internationaal repertoire op van volksliedjes en folklore. Dat is ge komen door Marie-Cecile Moerdijk. Die belde haar volkomen onver wacht op na een van die radio uitzendingen van Christel Adelaar, die onder r'e titel „Liedjes uit mijn album" de ether ingaan. „Ik vind, dat jy leuk zingt. Kun nen wij niet eens wat samen doen?", sprak Marie-Cecile aan de andere kant van de lijn, terwijl Christels mond wagenwijd openviel. „Weet jU wel, waar je aan be gint?" was het verrassende com mentaar. Marie-Cecile zei, dat zij het wist. En zo komt het, dat zij gezamenlijk hard studeren op Ita liaanse. Engelse. Duitse en Franse volkswijsjes. Wat het precies gaat worden? Christel Adelaar geeft toe. dat zij het nog niet weet. Ze zal het wel zien. Ze voelt zich als het ware in een overgangstijd. Van manusje- van-alles voor microfoon en ca mera, naar chansonnière. Van alles De Utrechtse advocaatsdochter heeft al van alles gedaan. Ze heeft trouwens altijd van „het vak" ge droomd. Al tijdens haar prille jeugd in Semarang, tijdens de trieste ja ren in het Jappenkamp in Indone sië en na haar terugkeer in het vaderland na de oorlog. En toen ze op het lyceum zat in Utrecht, wilde ze nog steeds die kant uit. Van wie ze deze ambitie had? Ze heeft het eens geprobeerd te ontdekken, maar nergens heeft ze een aanknopings punt kunnen vinden Er lopen in haar familie geen andere artiesten meer rond. „Ik moet wel een bet-overgroot moeder gehad hebben die ontroe rend mooi gedichten kon opzeggen. maar ik kan inij niet indenken, dat dit er iets mee te maken heeft", grinnikt ze tijdens ons gesprek in haar hoge kamer aan het Singel in Amsterdam. Ze vertelt ons, hoe Vrouwe For- tuna haar een handje geholpen heeft om haar jeugddroom waar te maken. Tijdens een voorstelling van de amateurtoneelgroep van het ly ceum in de Utrechtse schouwburg zat iemand van de Kiï.O. in de zaak „te koekeloeren naar jong ta lent", zoals zij het uitdrukt. „Hij zag in my wat jong talent verscholen en sleepte mij meteen maar voor de radio. Ik kwam in de cabaretgroep „Poppetjes op de ruit" wat men als een soort opleidings klasje kon beschouwen. We moesten een beetje met elkaar zingen. Daar studeerde je dan dagen op. Maar alleen om netjes gelijk te zingen en een niet al te grote schreeuwerd op te zetten, we kregen geen echte muziek- of zanglessen. In het begin werden die programmaatjes alleen maar opgenomen om door ons be luisterd te worden, zodat we van onze talrijke fouten konden leren. Pas later na enkele maanden werden ze ook op de radioluister aars losgelaten. Ik heb er allerlei typetjes in moeten maken. Welke? Weet ik veel. Gekke, oude vrouw tjes en Jonge meissies. Van alles. Die schetsjes werden geschreven door jonge-tekstschrijvers-in-oplei- ding. Wim Meuldijk behoorde er ook bij". Maar de K R O. zag wel wat in de vrolijke, spontane Christel. „Van het een kwam het ander. Ik werkte mee in een musical en aan Jan de Clers Wadders. Enkele sei zoenen stond ik met Ton van Duin hoven voor de microfoon. Ik speelde omroepster, ik maakte interview tjes, ik heb teksten gesproken en ik heb liedjes gezongen. Ik had in die tijd heerlijk veel vaste radiopro gramma's, soms wel vier in de week. Dat is nu voorbij. Die zijn in de knel geraakt, toen Pipo op de prop pen kwam. Jammer, want het was leuk werk en ik verdiende er goed mee". Daarna werd het Mammaloe. Altijd maar Mammaloe. Er bleef geen tijd over voor wat anders. Daar komt nu echter verandering in. Want we zeiden het reeds, ze is vastbesloten. Mammaloe wü iveer Christel Adelaar worden (Van onze Brusselse corrspondent) Aan de hemel van het Franse chanson rijzen en dalen de sterren op enige, aan ieder een bekende uitzonderingen na met onvoorstelbare snel heden. Namen noemen is hier vrijwel overbodig. Wie het wil controleren, moet maar eens een programma van de radio of televisie of een catalogus van grammofoonplaten van een jaar geleden opslaan. Hij kan dan zelf zien, hoeveel na men er verdwenen zijn en hoe vele erbij zijn gekomen. Toch zijn er ook artiesten, die al jaren geregeld optreden doch die nog nooit tot de eigenlijke gro te figuren z(jn gaan behoren. Tot dat ook voor hen of voor haar op een dag de grote wending komt. Op dat punt van haar artiesten- loopbaan staat sedert enkele we ken de Franse in Brussel woon achtige chansonnière Jany Rogers. Men kan dan zeker niet zeggen, dat zij een ontdekking van het laatste ogenblik is. Wel dat de lie den, die het voor het zeggen heb ben (en de hemel alleen weet hoe groot die bazen in de show-busi- ness kunnen zUn) blükbaar ook eindelijk tot de conclusie zijn ge komen, dat zij een kaart is, waar op kan worden gewed. Zu zal tenminste nog deze zomer, die zo lang op zich laat wachten, een tournee maken langs de Fran se badplaatsen. Zij zal twee maan den naar Canada gaan en, zoals het er nu eenmaal byhoort, de langspeelplaten van haar beste nummers zijn al aangekondigd. Die steile vlucht Is de voorlopige be kroning van een lange aanloop, van een oorspronkelijk, hardwer kend talent. Het meisje Jany Rogers is inVille- franche aan de Middellandse Zee geboren. Zu heeft er, zoals het een net Frans meisje uit een nette fa milie betaamde, balletles gehad van de eens befaamde madame Nevieskaya. die de balletten van Moskou had verlaten voor de Ope ra van Nice. Zij had er ook het was een vroege wens van haar zangles van Roger Karl, eveneens een ster van de Opera van diezelf de stad. In 1940 werd dat geordende le ventje echter ruw onderbroken. Villefranche kreeg eerst een Ita liaanse, daarna een Duitse bezet ting. Jany Rogers kwam in het verzet terecht en zij werd gedepor teerd. Niets bleef haar bespaard, noch de kampen, waarin een deel van haar familie is omgekomen, noch de bombardementen op Ber lijn, waar zij terecht was gekomen, nadat zij uit een van die kam pen was ontsnapt. Zij heeft in Ber lijn ook haar man leren kennen, de Franse journalist Georges Vig- naux, die het in de ogen van de Duitsers zo bont had gemaakt, dat hij uit de verplichte tewerkstelling in Duitsland weer terug was ge zonden naar Frankrijk. Van waar uit hij weer ontsnapte naar de Duitse hoofdstad om een radiover binding met Engeland te kunnen onderhouden. Toen eindelijk de bevrijding kwam. zijn beiden teruggekeerd naar Villefranche en er getrouwd. Daarna eerst is de loopbaan van Jany Rogers als zangeres begon nen: zij zong voor de Amerikaanse GJ.'s, die in hun zogeheten „staving Area's" in de Camarque verbleven. Sedertdien is zij blijven zingen, zij het met onderbrekin gen. Gelukkige onderbrekingen zo als de geboorte van achtereenvol gens een meisje, een jongen en weer een meisje. Ongelukkige on derbrekingen als een aanval van kinderverlamming, die haar op de rand van de wanhoop bracht, maar die zij, dankzij de medici en de steun van haar man en haar ge zin. met enorme moed heeft kun nen overwinnen. Nu rol ledig Toch is het zo, dat zij zich eigen lijk pas de laatste vier, vijf jaren kunnen wyden. Zo woont thans in Brussel, waar haar man voor een aantal Franse dagbladen corres pondent bij de Europese gemeen schappen is, maar zij heeft nog altijd een appartement te Parijs, waar zij trouwens geregeld op treedt voor de Franse radio, voor Radio-Luxemburg en in de caba rets. Zorgvuldig zoekend en keu rend heeft zij zich een vrij groot en goed repertoire opgebouwd on der andere met chansons zoals „Vous" van Guy Bèart en „Je ne croyais pas a ?a" van Dewinter. Veel van haar liedjes hebben de betrekking op Parijs („die hebben in Italië en Engeland altijd het meeste succes" zegt zij) zoals het bijzonder aardige „Paris ma tutoye" en „Montant sur la butte" of „Loin de toi, j'ai peur". Jany Rogers heeft een mooie, duidelijke voordracht en een misschien wel door haar moeilijke oorlogsja ren wat tragische stem. Het geen weer niet uitsluit, dat zij ook optimistische chansons met heel veel plezier en overtuiging brengt. Het ligt in de lijn der dingen, dat men haar ook binnen afzien bare tijd ln ons land wel zal kun nen horen. Heeft Wim Sonneveld Ca tootje vergezeld naar de botermarkt, het Cocktail Trio is met dit oer-Nederlandse meisje naar de opera gegaan. En „dat is iets dat ik nooit meer wil", beweren de drie op de plaat nadrukkelijk. We betwijfelen dat, want het laat zich aanzien, dat dit Cock tail-nummer al hun vroegere successen, vanaf „Batje vier" tot en met „Geen bier", zal overtreffen. Sinds de befaamde Sonne veld-show kent vrijwel heel Nederland het melodietje van „Catootje". Ad van der Gein en Andrè Meurs hebben een (gedeeltelijk) nieuwe tekst op gemaakt, met het gevolg dat Catootje tijdens de opera geen ogenblik haar mond kan houden en luid ruchtig de dominee, de wa felvrouw, de toverheks, de barones en de oude heer groet, tot stijgende ergernis van de Figaro die tenslotte zyn zelfbeheersing verliest. Samen met „Er kwam een boer uit Zwitserland" vormt „Catootje" 'n bijzonder grap pig plaatje (Omega). Vierde blad no. 30898 Het goede cabaretlied is in Ne derland een schaars artikel. Daarom mogen we wel blij zijn met een jonge en veelbelovende leverancierals Jaap van de Merwe in plaats van ons te laten afschrikken door zijn bijtende sport. Het laatste is namelijk ook mogelijk, want Van der Merwe houdt er van om op lan ge tenen te gaan staan. Zijn sarcasme is echter nooit grof. maar evenmin „terloops". Wie tegen een duwtje kan, zal veel plezier beleven aan Van der Merwe's eerste plaatje. Het is een e.p. met vier kostelijke lied jes en dat is ook al iets bij zonders, want regel is één goed liedje dat de hele plaat moet verkopen. In „Vrij naar de na tuur", „Buurman boven in de boom" en „De vriendelijkste ke rel van de wereld" neemt hij resp. de moderne seksuele voor- lichting, het geroddel in flats en de machtsmaniak-achter- het-stuur op de hak. Een vrien delijk ironisch liedje is „Lief kozen". Heel aardig is de bege leiding door een combo o.l.v. pianist Henk Eikerbout. (Delta* Eenmaal bejubeld door duizenden tieners en nu vrijwel vergeten. Hier althans, maar niet in Amerika, waar Johnny Ray blijkbaar nog zo veel aanhang heeft dat er een forse langspeelplaat van af kan. En een plaat die bewijst dat Ray ln ons land ten onrechte in het vergeet boek is geraakt. De vroegere „Mr. Huilebalk" heeft op de tegenwoor dige teenager-idolen voor, dat htf werkelijk kan zingen en over een volkomen eigen en beslist niet meer huilerige stijl beschikt .Op zijn nieuwste l.p. zingt hij met The Lois Winter Singers een dozijn ro mantische slowsongs, waaronder „Till the clouds roll by", „Love let ters", „IH see you in my dreams", ..My melancholy baby" en „What difference a day made". (Liberty* Van The Hartung Sounds, vier broers uit het Drentse Coevorden, ia na hun succes met .Dreamy" een tweede plaatje uitgebracht mei „Mona" en „Silver moon" (Poly- dor). Eveneens voor rekening van Polydor komt het platendebuut van de 18-jarige Pety Zwaard, die al diverse keren in het KRO-program „De Springplank" en voor de AVRO is opgetreden. Op haar eerste plaatje zingt Pety „Alle meisjes hebben dat heel graag" en „Voor mijn part giet het tot je thuis komt". Country en Western heeft in ons land een vast publiek veroverd. Een ..koejongen" die zich strikt houdt aan de tradities van het Wilde Wes ten, is Cowboy Copas, van wie al weer een e.p. is uitgebracht. Hij zingt daarop „Seven seas from you", „Signed, sealed and delive red", „Soft rain" en ,.A penny for your thoughts" (Starday). Philips heeft een e.p. uitgegeven met de stemmen van maar liefst vier vertegenwoordigers van het western-genre: Freddie Hart, Carl Smith, Ray Price en Johnny Hor ton. Het meest geslaagde nummer van deze „bloemlezing" vinden w(j Freddie Hart's „Fr&uleln", De duizenden Leidenaars die de afgelopen weken „De langste dag" hebben gezien en de meeslepende mars uit deze film nog eens willen horen, kunnen terecht bij Mitch Miller, die met zyn koor en orkest zowel de Instrumentale als de vo cale versie van Paul Anka's com positie op de plaat heeft gezet (Funckler). Een heel vriendeiyk melodietje, met een frappante gitaar- en blok- flultbegeleiding, is All things bright and beautiful", gespeeld en gezongen door de Bruvvers van Joe Brown. Op de keerzyde staat „It took only a minute" Piccadilly Nieuwe platen van op het ogen blik erg populaire teenager-zangers zyn: It ain't that way at all I may not live van Brian Hyland (ABC- Paramount) Gina I love her that's why van Johnny Mathis (CBS), Rumors No one really loves a clown van de talentvolle Johnny Crawford (CNR), Too young to go steady Hail to the conquering hero van James Darren (PYE).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 7