Max Woiski jr. SANDI FORT GRAMMOFOONPLAAT STEEKT DE DRAAK MET KENNEDY'S Violiste ROMY j ENORM SUCCES IN AMERIKA lie eer I zingende moeder van vier dochters Pe grote successen an l'iaj Vraat I MAX WOISKI jr. met zijn ontdekking SANDI FORT Geef W!M moar een zwoeSe nacht in Krimpen Mi en oer-gezellige calypso-stijl gego ten. Zo componeerde Max Jr. een lied ter gelegenheid van het vijftigmil- Joenste produkt van een ingenieurs bureau. Over uitvoering en idee ging hij met een van de directiele den. dat was de heer F. Schomper, praten. Het Hulzens echtpaar, zeer muzi kaal, had enige vryetyd-creaties op een bandje gezet en iegde dat Max ter amusante ontwikkeling van het gesprek en ter beoordeling voor. Woiski junior sprong op en dat be tekende wat. Enkele minuten later was besloten, dat het jubileum- plaatje mede door de stem van de mg ïnieurs-echtgCnote gevuld zou worden. Talent Max Woiski rook bovendien talent voor het bedrijf, dat hij als tiende forse zijtak op de vaderlandse pla- tenstam. wenste te enten. De gitaar van de heer Schomper werd ver vangen door een heel orkest van Mr. Max Mackintosh «Produc tions». zoals Max zijn industrie ging noemen. En nu reeds bruist de stem van Sandi Fort door de ether, misschien op weg naar platenroem. De tijd zal het leren of de charmante moe der van vier lieftallige dochtertjes, een graag beluisterde gaste zal wor den van de privé-draaitafeltjes. In elk geval heeft zij enige mu zikale scholing. Thuis, vroeger in haar geboortestad Rotterdam, zong zij duetjes met haar moeder, in het telegraafkantoor, waar zij werkte beperkte haar muzikale uitingen zich tot neuriën en na haar huwe lijk. tot solo's met begeleiding van haar mans' gitaar. Lex Karse- meijer, de Bussumse koordirigent, polijstte haar stem. toen zij in pro Musica enige jaren temidden van de geselecteerden stond. Ondernemend Max Woiski Jr. Is echter een on dernemend man. Hij geloofde in zijn ontdekking. Aan de Laan van Meerdervoort in Den Haag, ontwik kelde hij zijn plannen. Daar vestig de hij zijn bedrijf, al liet hij zijn Amsterdamse Tropicana Club niet in de steek. In Den Haag groeide de gedachte Sandi meteen maar in zes gedaantes op drie plaatjes te ..zetten" en op de markt van de ge groefde matrijzen te brengen. Met „Oh, wat een maan" eerde Sandi Fort, Lex Karsemeijer. want diens echtgenote componeerde het lied. Voor de rest beproefde, populaire songs. Orkesten van Martin Beenen en Max Woiski zelf begeleidden de vriendelijke stem. Max is er van overtuigd, dat zij het „heeft" en wil het vast niet bij de drie plaatjes laten. Hij gaat ove rigens nog meer troeven uitspelen. De High- en Diamond Fyve, het kwintet Jan Morks en Johns Jazz men onder leiding van dezelfde Jan, zijn reeds door hem geëngageerd. Max fluistert, dat hij nog meer ta lent op het oog heeft. Neen. namen wil hij nog niet noemen. Afwach ten maar. Met Sandi Fort heeft Mr. Mackintosh in elk geval een origi neel visitekaartje gepresenteerd. mn» ITvrwXne" hnnoliilf nipf. rif» Columbia heeft wel een bij- \zonder gunstig moment uitge kozen. Terwijl de figuur van \Edith Piafals gevolg van een \druk besproken en druk be schreven huwelijk, als nimmer tevoren in het brandpunt van \de publieke belangstelling, is van deze chansonnière 'n unie- ta langspeelplaat uitgebracht, 'getiteld "Les plus grands suc- fès". De grootste successen van Piaf, ze staan er allemaal op, vanaf „Les trois cloches", waarmee haar roem rijke carrière werd ingeluid, tot en met „Exodus", hopelijk niet de exodus van Piaf als fenomenaal artieste. Vijftien jaar liggen tussen „Les trois cloches", dat zij met Les Com pagnons de la Chanson naar we reldroem zong. en „Exodus". En het is een wel zeer grillige curve die beide verbindt. Want er zijn Jaren geweest dat men de „mus" bijna was vergeten, even goed als er tij den waren dat vrijwel heel Frank rijk haar bejubelde. Deze wisselvalligheid van het lot komt ook op de plaat tot uiting. Maar liefst vier van de twaalf suc cesnummers dateren allemaal uit 1960: „C'est l'amour", „Cri du coeur". „Non. je ne regrette rien" en „Jerusalem". Doch de jaren '47'49. '52'53 en '56'58 schitte ren door afwezigheid. Behalve de genoemde chansons staan op deze plaat: „Hymne a l'amour", „La vie en rose", „Padam", „La goualante du pauvre Jean", „C'est k Hambourg" en „Milord". (Columbia C 83340». Men behoeft geen teenager te zijn om als zangwonder de discolucht ingeschoten te wor den. Er zijn (gelukkig!) uit zonderingen op die schijnbare regel, zoals Jopie Sandi Fort. Zij is de categorie van de twin tigers ontgroeid en koerst nu rustig vooraan in de dertig. Even rustig als zij de huishou ding beheerde aan de Huizen- se Bachlaan. Een goede, lieve moeder van vier dochters. Mmr er is nu enige variatie ge komen in haar dagelijks leventje van kindertjes aankleden en des avonds lekker toestoppen. Zij is ontdekt. Talentenjager MaxWoiski jr., was er verantwoordelijk voor. Mevrouw J. SchomperFort is als Sandi Fort de showbusiness inge gaan. Max Woiski Junior, die zich na drukkelijk heeft losgewerkt uit de voetsporen van zijn vader, schrijft songs en teksten voor opdrachtge vers. Reclamemuziek, door de Su rinaamse musicus in de degelijke Hillel en Aviva, de superieure vertolkers van het authentieke Israëlische volkslied, hebben ernstige concurrentie gekregen. Hamelijk van de Karmon Israeli Folk Dancers and Singers, van wie inmiddels in ons land al de tweede langspeelplaat is uitge bracht. En al spannen Hillel en Aviva in artistiek opzicht nog steeds de kroon, de groep van Jonathan Karmon heeft andere dingen op hèn voor. Om te be ginnen de geestdrift en het tem perament van haar tien jeug dige leden. En verder haar re pertoire, dat gevarieerder is, a.h.w. dichter bij deze tijd staat, ook al is het geput uit die ene zelfde bron: de rijke folklore van de jonge staat Israël. Overigens hebben de Karmon Singers ook artistiek gezien een hoge graad van perfectie bereikt. Van de twintig nummers die zij op hun nieuwste Lp. zingen, en spelen, klinkt slechts een en kele. „Shalom aleichem" bijvoor beeld, meteen bekend in de oren. Maar wie de plaat meermalen draait, zal ook met de andere weldra vertrouwd zijn, en zonder dat ze hem gaan verve len. Van harte aanbevolen. „Karmon Israeli 2" - Amadeo AVRS 9028) Toen Carl Foreman in de studio's van Shepperton (Engeland) opnamen maakte voor zijn groots gemonteerde film "The Vic tors" moest Rong Schneider als violiste voor de camera's ver schijnen. De voormalige ..Sissi" heeft heel wat uurtjes moeten oefenen voor ze ..Humoresque" dragelijk op de snaren kon produceren. Na met „De koningin van Lombardijete hebben gereden en „Aan de Amsterdamse grachten" te hebben vertoefd heeft Wim Sonneveld nu „Een zwoele nacht in Krimpen aan de IJssel" doorgebracht. Het resultaat van deze nachtelijke escapade, een vlotte tango met een frisse tekst, vindt u op zijn nieuwste e.p. samen met „Luchtkastelen" van Louis Davids, „Zo heerlijk rustig" en „Huis-, tuin- en keukenliedje" Het zjjn speelse liedjes met een vleugje humor, een vleugje poëzie en een vleugje levenswijsheid. Ze worden allerbeminnelijkst voorge dragen door Wim Sonneveld, die we reeds kennen als een uitstekend cabaretier en die we steeds meer leren waarderen als chansonnier. Het plaatje heet „Zo heerlijk rustig" (Philips 438 138 PE). We blijven nog even in de sfeer van de originele volksmuziek met de e.p. „Famous Hungarian Folk songs". Vervaardigd in Boedapest Gespeeld door een onvervalst zigeu nerensemble onder leiding van La- katos Sandor. Een allround Hon gaars plaatje dus. waarop virtuosi teit en muzikaliteit, bruisend tem perament en dromerige romantiek hand ln hand gaan. (Qualiton EP 10007». Het is wat moeilijk overschakelen van de meeslepende poeszta-klan- ken op de slepende en allesbehalve authentieke Hawaii-deuntjes van The Waikiki's. Palette is er niet voor teruggeschrokken een lang speelplaat van hen uit te brengen met maar liefst twaalf nummers. En ze zijn in hun genre echt niet slecht. Voor de liefhebbers van dit genre. Maar Sinatra, Williams en Bernstein ten spijt. Frankrijk is nog steeds de grootste produ cent van goede lichte muziek. En geheel in de lijn van deze goede traditie is de nieuwe ju bileum-) e.p. van Georges Bras- sens, die tien jaar geleden in Parijs zijn carrière begon als dichter-zanger. Vier verrukke lijke chansons - Marinette, Je me suis fait tout petit, Auprès de mon arbre, La cane de Jean ne - „verpakt" in een feestelijk albumpje met verhalen over en toto's van de jubilaris. (Philips). Uit Amerika wordt af en toe ook lichte muziek geïmporteerd die het aanhoren beslist waard ls. Zoals de CBS-single met Gershwins „Sum mertime" en de evergreen „Don't you believe It", welluidend en knap gezongen door Andy WUIlams. Drie leden van de Sinatra-clan Frank zelf, Sammy Davis en Dean Martin hebben twee oudjes op de plaat gezet In de vorm van pit tige, grappige duetjes. Frank en Sammy zingen „Me and my sha dow" en Sammy en Dean „Sam's song" (Reprise). EDITH PIAF vroeger EDITH PIAF thans Onder heel veel kerstbomen, in Wash ington, in Neio York en overal elders in de Verenigde Staten, lag deze winter de langspeelplaat met de titel: „The first family". Op de omslag ziet men het Witte Huis en daarvoor een groep men sen, waarvan de centrale figuren vrij grote gelijkenis vertonen met president Kennedy en zijn populaire echtgenote „Jacky". De stemmen, die men op deze plaat hoort, zijn die van Vaughn Mender, van Naomi Brossart en vele anderen, maar men zou zweren, dat het de stem men waren van de president, van zijn echtgenote, van zijn familieleden en van de politieke figuren in zijn entourage. Het geheel is een prachtige, soms bij tende satire. Dat dc plaat zulk een ge weldig succes heeft, kan men als een compliment voor Amerika en de Ameri kanen beschouwen. Men mene niet, dat de Kennedy's impopulair aan het worden zijn en dat honderdduizenden zich daar om verkneukelen in deze persiflage. Het is eerder zo, dat hun populariteit zo groot is, dat alles wat er over hen verschijnt, een groot publick vindt. Maar dat pu bliek is niet zo idolaat-bewonderend, dat het geen plezier meer zou kunnen heb ben in een uitstekende paskwil, die de draak steekt met karakteristieke hebbe lijkheden van de hoogsten in den lande. Sommige Amerikanen zijn zo naïef om te menen, dat men zich in de Verenigde Stateh pas werkelijk vrij kan voelen. Op hun vraag, of wij ons niet heerlijk vrij voelden in hun land. hebben wij steeds maar geantwoord: „O zeker, maar ik voel mij op zijn minst even vrij ln Nederland". Toch is de vrijmoe digheid, waarmee men gedurende de Kenne- dy-periode over de regering en de politici is gaan spreken (lk decfc vooral ook aan het nieuwe, politieke cabaret», voor Amerika eigenlijk iets nieuws: een uiting van vrijheid, die lang niet in alle zogenaamd vrije landen getolereerd worden. (Over communistische of dictatoriaal geregeerde staten behoeft ln dit verband niet eens te worden gesproken». En van die nieuwe vrijmoedigheid is deze popu laire grammofoonplaat een goed voorbeeld. Vaughn Meader, de man die Kennedy im- miteert, is nog maar heel kort bekend. Pas in de zomer van 1962 is hij ontdekt. Hij heeft veel succes gehad in elegante nachtclubs ln New York, hij maakte in de herfst van 1962 furore op het t.v.-programma van Ed Sulli van en het tijdschrift Life heeft een groot artikel aan hem gewijd. programma gezien, waarin mevrouw Kennedy aan een bezoeker het Witte Huis toont. Over dat programma waren de Amerikanen nogal in de wolken. Het doet daarom weldadig aan. dat de makers van deze plaat, zo vrijmoedig de draak hebben gestaken met de nogal lij zige verrukking, die mevrouw Kennedy een half uur lang wist vol te houden, terwijl zU praatte over het Interieur van de presiden- tiëleambtswoning. De grammofoonplaat geeft 'n aan kolder gren zende karikatuur van die t.v.-vertoning; maar al moet iedereen beseffen, dat deze karika tuur onmogelijk overeen kan komen met de werkelijkheid, de persiflage ls scherp en raak. Do beste troost voor mevrouw Kennedy is, Naomi Brossart, een mannequin, die uiter lijk vrij veel op mevrouw Kennedy gelijkt en die meesterlijk, met schorrige, omfloerste stem, haar manier van praten weet na te doen, staat ook nog vrijwel aan het begin van haar carrière. Dat kan niet gezegd wor den van Norma Macmillan, al imiteert zij ook Kennedy's dochter Caroline. Deze Norma heeft al jarenlang een grote reputatie als naboot ster van kinderstemmen in t.v.-reclame en in tekenfilms. Men moet In Amerika wonen om deze plaat ten volle te waarderen, maar ook buiten de Verenigde Staten zal men zich toch wel met (leze persiflage kunnen amuseren. Ook in het buitenland heeft men misschien wel het t.v.- dat de films, die men heeft opgenomen van haar bezoeken aan India en Fakistan, zo on eindig veel beter waren dan dat t.v.-pro gramma over het Witte Huis. De president zelf komt er in het algemeen wat beter af. Zijn manier van praten, zijn af rammelen van feiten, zijn afkondiging van beslissingen worden prachtig nagebootst. Een kinderjuffrouw vraagt hem een uitspraak over de verdeling van het speelgoed in het bad. Kennedy antwoordt met de karakteris tieke zin: „Laat ik dat erover zeggenen dan volgt zfjn beslissing, die onder andere in houdt. dat Caroline met negen van de PT - boats mag spelen en baby-John met de an dere negen. (Het was als commandant van een P T -boat in het Verre Oosten, dat Ken nedy de heldhaftigste periode van zijn oor logscarrière beleefde). Veel grappen worden er in Amerika ge maakt over de vele Kennedy's en aange trouwde Kennedy's, die thans regeringsfuc- ties vervullen. Een korte scène doet horen, hoe mevrouw Kennedy, voor het slapen-gaan, aan haar man verzoekt nu eens een paar dagen zonder familieleden te zijn. De pru dent stemt toe, HU zegt: „Doe nou het hcht maar uit. Wel te rusten Jackie". En dan laat hU er heel onverwacht op volgen: „Wel te rusten Bobby, wel te rusten Ethel". Bobby en Ethel zijn de minister van Justitie Robert Kennedy en zijn sportieve vrouw). Mooi is ook een variatie op een radio-aanmaning, die de Amerikanen aanbeveelt om ter stembus te gaan. Die luidt: „Stem op de kandidaat van uw keus. maar stem De persiflage is: „Stem voor de Kennedy VRn uw keus. maar stem Op een persconferentie vraagt men de pre sident of hU zou wensen, dat zijn zoon pre sident werd. Het antwoord is: „Beslist niet. Ik vind dat hU eerst moet afstuderen". Men zou nog lang door kunnen gaan met navertellen over deze plaat. Maar de hoofdzaak is, dat hier de zwakheden en hebbelijkheden van belangrijke politieke leiders aan de kaak worden gesteld, tot amusement van miljoenen Amerikanen. Soms zitten zij daarbij te gnuiven maar veel vaker luisteren zij met die ver tederde glimlach, die men ook toont, wanneer men de eigenaardigheden waar neemt van een familielid, dat men zeer bewondert, maar wiens typische hebbe lijkheden men daarom toch heel goed kent. Ook bluessou ter Ray Charles zingt op zijn nieuwste plaatje twee liedjes die in vroeger jaren erg po pulair zUn geweest. Het zUn ..You are my sunshine" en „Your chea ting heart" (ABC-Paramount). Leonard Bernstein heeft fUne muziek gecomponeerd voor de mu sical „West Side Story", waarvan prompt ook een film is gemaakt met o a. Natalie Wood en George Chakoris. De originele filmmuziek nu is door CBS op de plaat gezet. Zo zijn „Maria" gekoppeld met ..To night" en ..Gee, officer Krupke" gekoppeld met „I feel pretty" op singles uitgebracht. Vooral de laat ste is bijzonder aardig. Voor de liefhebbers van mars muziek goed nieuws: er ls een nieuwe single van de persen gerold van de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht. Als we goed hebben geteld, is dit al het tiende plaatje van kapitein H. F W. van Diepen beek en zijn mannen. En zij spelen op deze even Joyeus, accuraat en pittig als op de voorgaande negen. Ditmaal brengen zij de ..RAF-mars" en „March of friendship" ten ge hore (CNR). Haar eerste gouden plaat kreeg Anneke Grönloh voor ..Brandend zand" haar tweede haalde zij in rëcordtijd met „Paradlso" binnen. Beide bestsellers staan nu op één ep. waarop Anneke verder nog „Niets ter wereld kan ons scheiden" en „Trommel van Bahia" zingt (Philips). Na deze Nederlandse aanwinsten enkele Duitse bijdragen. Allereerst „Roter Lampion" gespeeld en ge zongen door het zeer gediscipli neerde. (bij onze oosterburen) zeer populaire en vakbekwame Hazy Osterwald Sextet. Op de andere kant ,X)a ls natilrlich wieder mal 'ne Frau dran schuld" (Polydor). Op een Palette-single speelt Pe ter Kreuder gepopulariseerde semi- klassleke muziek, namelijk „Inti- mite" en „Souvenir de Varsovle", resp. bewerkingen van Choplns etude no. 3 en mazurka opus 7. Melodieuze pianomuziek. Besluiten we met Italië en Los Marcellos Ferial, die de zoveelste uitvoering verzorgen vaa „Cuando callenta el sol". Öp de .ie slow rock „Llorando «se aorml" (Durlum).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 7