Kerk in West-Afrika VREEMDE instelling SMETERLIN en „zijn' Chopin een vertrouwde verwantschap Ware kunst is niet aan tijd gebonden Uitbreiding Leids lialtegebouw en stationskantoor N.Z.H.V.M: Christendom heeft niet te wanhopen eindelijk 'n praktische modeshow voor iedere vrouw modeshow Concert „Kunstkring voor Allen" In contact met het heidendom Spoedig aanvang met bouw Oogericht 1 maart 1860 Woensdag 13 februari 1963 Tweede blad no. 30881 Jan SMETERLIN: de naam van deze voorname Chopinspeler klinkt sinds jaar en dag in de concertzalen. Nog steeds bewijst hij zijn geniale landgenoot hoge eer. Hij doet zijn werken herleven op een gans eigen, innemende manier. Zijn briljant en soepel spel, waarbij alles natuurlijk en als vanzelfsprekend verloopt is van iemand, die een leven lang zijn aandacht en zijn liefde aan de grote Pool gewijd heeft: hij maakte Chopin tot zijn persoonlijk eigendom, lijkt volkomen met hem ver groeid. de bezonken wijsheid van de oudere. Na de Fantasie op. 49 en de Polo naise in fis kl. t-. op. 44 in het. cen trum die reeks van 24 Préludes op. 28: geen voorspelen, maar alle zelf standige kleine juwelen, behorend tot het fijnzinnigste, dat Chopin schiep. Wy behoeven op de rijke schakering hiervan niet nader in te gaan: het is alsof Smeterlin ze uit zijn mouw schudt, al deze wonderen van pianistische zeggingskracht, met als bewogen slotclimax het Allegro apassionato. Na de pauze gaan de wonderen door: virtuositeit steeds in dienst van het. kunstwerk gesteld boeit constant in de Nocturne in B gr. t., de Grande Valse brillante in Fis gr. t de Etude op. 25 no. 3 of het Scherzo in B kl. t. op. 20, waarbij de toehoorder telkens weer getroffen wordt door de grote artistieke indi vidualiteit. welke Smeterlin eigen is en waarbij de eerlijke beleving op merkelijk blijft. Vanzelfsprekend be sloten na het klaterende applaus door enige toegiften, die de pia nist hoe kan het anders met zijn traditionele gulheid zijn trouwe aanhangers cadeau deed. Het is niet een van adembe nemende spanningen vervulde Chopin, die Smeterlin schenkt. Veeleer een, waarin de even wichtige sereniteit in hoofdzaak overheerst. Een, bij wie men zich vertrouwd voelt en naar wie men zonder al te fascinerende schok ken luistert. Een Chopin, gegeven door een I man, met wie het goed doet voor de zoveelste maal in contact te komen en die U een vertrouwde, zuivere en gecultiveerde wereld voortovert: de wereld, waarmee Chopin generaties gelukkig heeft gemaakt. De geconcentreerde aandacht van het auditorium toonde dui delijk, dat die wereld nog niets aan macht heeft ingeboet. Eén ding staat vast: ook Sme terlin heeft, ondanks het klim men der jaren, niets van zijn macht op het publiek verloren. Dat stemt op zichzelf al tot dankbaarheid. H. Advertentie Wij beschreven het Chopinspel van Smeteflin reeds vele malen en zijn ook ditmaal weer sterk onder de indruk geikomon van zijn superbe pianistiek, zijn beheerste lyrische ro mantiek, zonder zoetelijke sentimen taliteit, van alle muzikale dingen, die uit hart en geest opwellen. Het gaat bij hem waarachtig en eerlijk toe, daarbij is Smeterlin wars van het goedkoop of banaal effect. Men luistert toe en het is alsof Smeterlin met. zijn prachtig klank rijk toucher en zijn ..zingende linker hand", waarmee hij de tegenstemmen sonoor doet uitkomen en zijn lenige vingervaardigheid, quasi improvise rend dan wel in waarheid fantase rend, „zijn" Chopin zonder enige merkbare inspanning tot leven brengt, ons meeneemt naar andere werelden: die van de droom of van de gevoelige meditatie. ,.De Burcht" naar carnavalsviering Leids Jeugdorkest en Drumband ,.De Burcht" gaat op 24 februari met twee touringcars de reis naar Aalst (Oost-Vla anderen) ondernemen, om daar op uitnodiging en op kosten van het. gemeentebestuur de nodige mu zikale medewerking te verlenen aan de carnavalsviering, die in dit Belgi sche stadje ditmaal voor de 35ste maa! zal worden georganiseerd. In verband mei dit zevende lustrum dra gen de festiviteiten een bijzonder ka rakter en zal onder meer een muziek festival worden gehouden, waaraan het tnans ruim 100 muzikantjes sterke „De Burcht" eveneens zal deelnemen. Zoekt U een GOUDEN ARMBAND voor f 70.— en f 100.—. Of f 300.- en f 400.—. v. d. WATER Haarlemmerstr. 207, heeft hem. Grote keuze in alle prijzen. Kerkelijk Leven NED. IIERV. KERK Beroepen te Warns-Scharl L. Jansen Schoonhoven te Roodeschool te Woudenberg B, Haverkamp te Groene- kan door de generale synode als Ïired. voor bultengew. werkzaamheden egerpred. G. J. v. d. Helde te Klaas waal. Aangenomen naar Rotterdam-Schle- broek (toez.) S. v. d. Bos te Vlaar- dingen. GEREF. KERKEN Beroepen te Dussen E. Warnink, kand. te Zaandam te 's-Hertogen- bosch (2e pred.pl.): M. v. d. Sijs, laat stelijk pred. te Hollandla, woonachtig te Ermelo. die dit beroep ook aannam en voor dat naar Dlevur bedankte. Bedankt voor Amsterdam-Zuid (vac. wijlen J. M. Mulder) Joh. Lever te Vlaardlngen voor Badhoevedorp (2e pred. pl.) Jac. Boonstra te Middel* burg voor Hoogeveen (vac. D. H. Borgers) H. Riezebos te Luttelgeest (NOP). CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te 's-Gravenhage-Rijswl.jk A. C. Noort te Groningen en J. J. Rebel te Haarlem-N. GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Dordrecht A. Hofman te Zeist en L. Rijksen te Rotterdam-W. Beroepen te Oorinchem P. Blok te Dlrksland. ..Ondanks al hun invloed zijn de christelijke kerken in West- Afrika nog altijd vreemde instellingen Dit is een woord van professor Busia, een christen uit Ghana, die enige jaren aan de Leidse Universiteit n:et-westerse sociologie heeft gedoceerd. Het is een woord waaraan ik dikwijls heb gedacht toen ik twee en een halve maand reisde door Nigeria en Kameroen. Dat is te kort om een ook maar enigszins gefundeerd oordeel over de situa tie uit te spreken, maar toch lang genoeg om aan te voelen wat professor Busia onder woorden bracht. JAN SMETERLIN (Foto L.D., Holvast) Misschien belicht Smeterlin de wereld van Chopin voor het huidige geslacht te eenzijdig. Dit zou men dan als enige manque kunnen aan merken ondanks de veelheid aan charmante klanken, soepele nuances en betoveirende passages, die deze pur sang kunstenaar weet uit te strooien. Maar tochdesondanks blijft Smeterlins spel een ware wel daad, want wat hij speelt zijn geen nutteloze herhalingen, maar levende, innig poëtisch doorvoelde herschep pingen, waarmee hij nog altijd zijn toehoorders in zijn ban brengt, on danks het feit, dat tegenwoordig ook andere, minder „romantische", zelfs furieuze of demonische opvattingen denkbaar zijn. Hóe ook: Smeterlin heeft Chopin Hef, en roept liefde bij anderen voor Chopin op. Hij maakt de zaal ge lukkig: alsof tijd en wereld sinds het ontstaan van deze wierken hebben stil gestaan. Dit is het merkwaardige: ook de nwdernei mens bljjft zich verwant voelen met dize Chopin. Wellicht ook niet merkwaardig, want ware kunst is niet aan tijd geboden IVog steeds macht Uit Chopins onvoorstelbaar grote produktie deed Smeterlin een greep: door de vertolker door-en-door „ge kend". door de Chopin-liefhebber al evenzeer. Niets „nieuws", maar onder deze handen steeds een open baring, veel daarin overgoten door R.K. weck van geloofsvernieuwing In de acht r.-k. parochies van Lei den, Oegstgeest en Leiderdorp wordt van zaterdag tot en met zondag 24 lebniari een z.g. „Week van geloofs vernieuwing" gehouden. In deze be- zinningsweek, die geruime tijd inten sief is voorbereid, zal vooral de na druk werden gelegd op de omscha keling van een in zichzelf gekeerde privé levenshouding naar een meer open beleving als herkerstening van öe gemeenschap. Negen verschillende onderwerpen, onder het motto: „De Kerk. dal bent u", zullen op deze avonden door twintig priesters, ver deeld over de acht parochies, worden behandeld. De week van geloofsvernieuwing valt in hei kader van de Milieu- of Leken-missie, een actie, geboren uit het besef van de ontstellende geeste lijke nood, waarin vele duizenden in ons land zich bevinden en welke nood gepaard gaai met een grote geloofs- verslapping en -afval. Het streven van de Milieu-missie is erop gericht, in een bepaald milieu de opvattingen van het christendom door zoveel mogelijk mensen te doen aanvaarden. Veel aandacht wordt besteed aan een gek oJsverkondiging en een ziel zorg welke zijn aangepast aan de nieuwe tijd: een hechtere samenwer king tussen priesters en „leken" staat hierbij voorop, waardoor er sprake zal kunnen zijn van een „gezamen lijke zielzorg". Zielsverhuizing Het is ook de ervaring van de hervormde zendingsarbeiders, die verleden jaar naar Afrika zijn ge gaan. Dezer dagen las ik een brief van de vrouw van dokter Middel koop. Ze werkten jaren op Timor in Indonesië. Nu wonen ze in Itigidi, een dorpje aan de Cross rivier in Oost-Nigeria. In novem ber werd daar een klein zieken huis geopend, waarbij verschei dene ministers aanwezig waren. De hervormde zending stelde voor dit ziekenhuis een arts en een vroedvrouw ter beschikking. Over enkele maanden zal er nog een verpleegster volgen. Met deze be zetting zal het mogelijk zijn ook in de dorpen rondom het zieken huis te gaan werken, want het heeft geen zin mensen te genezen wanneer niet de oorzaken van de ziekten, de verkeerde voeding en hygiëne, betreden worden. Even naar <le hemel Mevrouw Middelkoop schrijft: Naar onze mening heeft het christendom de mensen hier maar heel luchtig geraakt. Het heeft ze niet anders ge maakt. Ze zijn lid van de kerk. maar dat weerhoudt ze niet om zonder uit zondering, ook de kerkeraadsleden, te geloven in een zielsverhuizing. Men praat er vry met ons over en als je vraagt naar de hemel dan zeggen ze: „O ja, daar gaan we even heen, maar dan kom je weer terug in een andere baby". Zo weten ze ook dikwijls bij de geboorte van een kind te zeggen: „dat is die en die", doordat ze be paalde tekens herkennen. Een ander voorbeeld: een oude man werd in verschillende ziekenhuizen afgewe zen, men durfde zijn hernia niet te opereren, er was teveel risico aan ver bonden. Toch wilde hij graag gehol pen worden want „anders had je in je volgende leven weer last van dat I Zwarte kunst lk hoorde van een theologische, school waar één van de meest be lovende studenten zelfmoord had gepleegd. In een brief aan de rector, die hij voor zijn dood ge schreven had, deelde hij mee, dat hij tot deze zelfmoord gedwongen was, anders zou hij op een vrese lijke wijze worden vermoord. Toen men deze zaak ging onder zoeken werd het duidelijk dat er joe- Joe in het spel was, zwarte kunst. Deze jongeman, die een christen was, had zich daar niet van los kunnen maken, blijkbaar had het lot hem aangewezen en was hij gedwongen tot deze wanhoopsdaad. Het geloof en het wrede Afrikaanse heidendom hebben gevochten in de ziel van deze jonge theoloog en het heidendom j Ds. I'. J. Mackaay J vertelt t Ds. P. J. Mackaay te Oegst- t geest, secretaris van de Raad t voor de Zending der Ned. t Herv. Kerk, die onlangs te- r rugkeerde van een reis naar i Nigeria en Kameroen (West- i Afrika) en daar niet alleen t geconfronteerd werd met het t „jonge" christendom, doch J ook met tal van heidense praktijken, zal in een aantal J artikelen, waarvan wij hier J het eerste publiceren, zijn in- J drukken weergeven van dit bezoek. heeft de overwinning behaald. Wie zal schatten hoeveel Afrikaanse christenen, overal levend temidden van springlevend heidendom, in deze strijd geworpen zijn? En wie zal zeg gen hoevelen het onderspit delven, ook als dit niet tot zelfmoord leidt? IViet wanhopen Dit is geen reden om aan de toekomst van het christendom in Afrika te wanhopen. Zo is het al tijd geweest waar het Evangelie de strijd aanbond met het hei dendom. Zo was het in het aller eerste begin. Mevrouw Middelkoop schrijft in haar brief: „U kunt zich wel inden- Een Modeshow, die u alle mogelijkheden van de nieuwe lente- en zomermode 1963 toont. Geen extravagante modellen maar mode, die u zelf kunt maken, die u zelf graag dragen zult. 5 aardige mannequins tonen u mode in alle maten, voor alle maten (ook de grote), 'n Kans, die niemand missen mag. Zorg daarom dat u tijdig een plaatsbewijs hebt f 1.- voor de LIBELLE MODESHOW in de Stadsgehoorzaal te Leiden op maandag, 18 februari 1963. Aanvangstijden 1e show 14.30 uur 2e show 19 00 uur 3e show 21.15 uur Kaartverkoop aan de zaal op vrij dag, 15 februari van 11-14 uur en voor zover nog kaarten aanwezig een half uur voor aanvang van elke show. weer erg aanspreken en troosten. We zien het daar immers ook, een inten se beleving, een blijde overgave en dan weer een terugval in heidense gewoonten en vormen". Zo was het ook toen het Evangelie in de vroege Middeleeuwen West- Europa heeft bereikt en de Germanen riep uit de dienst van Wodan en Donar en Freija. Wie zich verdiept in de kerkgeschiedenis van West- Europa vindt in die eerste eeuwen allerlei parallellen met wat thans in Afrika te vinden is. Wie dat weet zal het niet eens zijn met de Kameroe- nese predikant die zei: „het christen dom is een zaak van de blanken, als ze Afrika verlaten zal het verdwij nen". Maar zoals de oudere kerken ken dat de brieven van Paulus ons 1 van Engeland en van Rome de jonge kerken hier ln West-Europa in haar strijd met het Germaanse heidendom terzijde stonden, zo zullen thans de oudere kerken van West Europa de christenen in Afrika moeten helpen om de weg te vinden en staande te blijven. Sinds twee jaar is nu ook de Ned. Herv. Kerk hiertoe geroepen. Wij weten nog in de verste verte niet wat ons in dit nieuwe werk te wachten staat. Het is echter wel duidelijk dat het een grote krachtsinspanning zal vragen en van haar zendingsarbeiders en ook van de gemeente die achter hen staan een sterk geloof. P. J. Mackaayy Zoals bekend had de directie van de N.Z.H.V.M. in 1961 reeds plannen om het haltegebouw en het rayonkantoor aan het Stationsplein belangrijk uit te breiden. Op deze plannen is thans de rijksgoedkeuring ontvangen. Ook kan de gemeentelijke bouw vergunning op korte termijn tegemoet worden gezien, zodat de bouw niet lang meer op zich zal laten wachten. De uitbreidng van het haltegebouw bestaat in hoofdzaak uit het aan bouwen van een nieuwe vleugel van twee etages waardoor een totale ruimtevermeerdering van circa 225 vierkante meter wordt verkregen. Deze ruimtewinst zal straks zowel op de begane grond als in verdieping ding". Daarom wilde hij ondanks alle l'ru,: u Wnden 2'>n gevaren onder het mes. Dansen in kerk Op mijn reis ivas ik twee dagen in Itigidi. Op zondag ging ik er naar de kerk. Wat ik er mee maakte zal ik niet licht vergeten Het was een speciale dienst, waar in allerlei gemeenteleden een bij drage gaven. Er was een vrouw, die dajiste voor de kansel en zong met een gezicht dat straalde van blijdschap. Het was een Engels lied „to the glory of the Lord", tot eer van de Heer. Dat blijde ge zicht van die dansende vrouw en de wijze waarop ze zingend haar geloof beleed, heeft een geweldige indruk op me gemaakt. Een half uur later danste en kele vrouwen in diezelfde kerk. Maar toen op een manier waarop hef heidendom open en bloot werd gedemonstreerd. Het was eigenlijk weerzinwekkend. En het ergste was, dat de gemeente, de evangelist die de dienst leidde in cluis, er allerminst door werd ge schokt. Eigenlijk werd in die twee ervarin gen daar in de kerk van Itigidi het hele probleem van het christendom in West Afrika gedemonstreerd. Er zijn er, meer vrouwen dan man nen, die het christelijk geloof belijden met een grote overgave. Er zijn er veel meer, die wel gedoopt zijn, maar wier leven nog volkomen bepaald wordt door het heidendom. Ze gaan naar de kerk, maar ze geloven ook in zielsverhuizing. Ze zijn gedoopt, maar hun leven wordt beheerst door de joe-Joe, de zwarte kunst, en allerlei magische praktijken. Ze zijn chris ten, maar ze leven polygaam, zelfs kerkeraadsleden hebben meerdere vrouwen. Dat wordt heel gewoon ge vonden hoewel het officieel wordt af gekeurd. Men komt daarom ook niet aan het Avondmaal. Op de begane grond, krijgt het kantoor (4.90 bij 5.60 meten van de haltechef een centrale plaats tussen de ruimte voor inlichtingen, perso- neelkamer en de wachtkamer, terwijl de ligging toch zodanig is, dat de haltechef een behoorlijk uitzicht heeft op het busstation. De inlichtingenruimte, voor Leiden een nieuwtje «afmeting 2.40 x 3.30 meten, wordt door een glaswand ge scheiden van het kantoor van de haltechef, waarin een balie met een loket zal worden gemaakt voor het geven van inlichtingen door de lo- kettiste, die tevens met de bedie ning van het hoofdtoestel van de telefooncentrale zal worden belast. In de wand tussen het kantoor van de haltechef en de wachtkamer zal de balie gemaakt worden voor de verkoop van abonnementen en week kaarten. Ruime wachtkamer Vanaf het Stationsplein is dc ruime wachtkamer afmeting ca. 8.60 hij 12.50 meter bereikbaar via het portaal dat in de zuidoostgevel zal worden gebouwd. Veel glas zowel in de zuidoost- als de noordoostgevel zal de bezoekers een goed uitzicht geven. Aan de noord westzijde wordt de wachtkamer begrensd door de cen trale verwarmingsruimte, toiletten, bergruimte en een naar de eisen des tijds in te richten buffetruimte met keuken, welke laatste door middel van een in de wand te maken loket in verbinding zal staan met de per- soneelkamer voor het verstrekken van consumpties aan het personeel. De personeelkamer met deuren in verbinding staande met de ruimte voor inlichtingen en de entree, zal met de afmetingen van 6 bij 7.40 meter in vergelijking met de huidige behuizing, drie keer zo groot worden. Naast de personeelkamer bevinden zich de entree met portaal en een tweede trapopgang naar de verdie ping, een garderobe- en bergruimte een ruimte waarin de nieuwe tele fooncentrale geplaatst zal worden en een hierbij behorende accukast onder de trap alsmede de personeelstoilet- ruimte. De verdieping van het bestaande gebouw zal een grote gedaantewisse ling ondergaan, aangezien van alle wanden slechts het rookkanaal van de centrale verwarming blijft be staan. Familieberichten (Overgenomen uit andere bladen) Geboren: Johan Hendrik Willem, zn van dhr en mevr. Swellengrebel— Lodder, Aerdenhout; Jan Hendrik, zn van ir. en mevr. Van Tuilvan den Berg, Wageningen. Overleden: Dr. J. C. van Heusden (man), Wageningen; C. F. Nieuwen- huyzen (man), 63 jaar, Delft; J. P, Remijnse iman), 83 jaar. Rotterdam; T. A. J. Kortebos—Boltjes (vrouw), 75 jaar. Baarn; Mr. P. S. L. Gong grijp <vr.>, 78 jaar, Aerdenhout; H. Westerveld «vrouw), 81 jaar, Rotter-* dam; Th. Gallas «vrouw», 55 jaar. Amsterdam; Dr. A. P. J. A. Verschoor (man), 90 jaar. Nunspeet. Tussen de reserve-ruimte en he1> kantoor van de afrekenaars werd de normale gangbreedte van één meter* vijftig verbreed tot 245 meter, een ruimte bestemd voor het personeel, dat komt afrekenen. Teneinde tochtverschijnselen in de gang te voorkomen zullen deuren ge maakt worden nabij de bestaande trap en bij het kantoor van de bui* tendienst. Ter plaatse van de kantoren voot Rovnlp kantoorruimte de hoofdcontroleurs en controleurs, Koyaie Kantoorruimte zullcn de thans aanwezice h0ogzit- tende ramen in de noordwestgevel worden vervangen door ramen met een vensterbankhoogte van ongeveer 90 centimeter. In rustige kleuren zal het interieur en het exterieur wor den geverfd. Met het gereedkomen van dez« verbouwing zal tevens een mooi aan* sluitend geheel met het huidige Sta- j tionsgebouw zijn verkregen. In het gedeelte van de uitbreiding zullen o.a. komen het kantoor van de rayonchef, een kantoor voor de bui tendienst en het kantoor voor de ad ministratie. Grenzend aan het kan toor voor de administratie krijgen de afrekenaars hun kantoor. Verder zullen ln het bestaande gedeelte ge maakt worden de kantoren van de hoofdcontroleurs controleurs en ar chief. alsmede een reserveruimte van 2.40 bij 4 40 meter, de toiletten, gar derobe en de van de bestaande naar de nieuwe trap lopende gang. Het nieuwe haltegebouw na c/e uitbreiding

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 3