Stormachtige toejuichingen
na 'Lucia di Lammermoor'
kunst
kaleiöoscoqp
Briljante voorstelling
Goldoni's „Leugenaar
NAAIMACHINES
Stralende zang van
Italianen in draak
Bekwame regie van
Richard Flink
Auteurs brachten hun
wensen naar voren
CHR OESJTSJO W
WEER HUISTOE
DONIZETTI LEEFT NOG ALTIJD
99
Noodtoestand in literatuur
3 brengen haar -^ althans vocaal -!- op *>ch de tekst door de acteurs te later, onze voorkeur uit naar
NAAIMAEHINEBEDRIJF
Bruno Maderna: oud en nieuw
gaan goed samen
Na de brand:
spookachtige
ijskastelen
Jongetje door
trein gegrepen
Ooeericht 1 maart 1860
Woensdag 23 januari 1963
Vierde blad no. 30863
Donizetti s opera ..Lucia di Lammermoor", de enige ernstige van
de niet minder dan 67 die deze musicus schreef, is een draak".
Daarover zijn we 't allemaal nu wel eens.
Salvatore Cammerano schreef het libretto, een bewerking van
de bekende roman van Walter Scott. In het jaar 1835. toen Doni
zetti deze opera componeerde, kon de romantische inhoud het
publiek nog boeien.
Tegenwoordig is dat zeker niet meer zo het geval: de ..muziek'
moet het in eerste instantie doen en die muziek doét het ook nog!
Zij is veel belangrijker dan men denkt, zij biedt gemeenlijk daarbij
gelegenheid tot vocale schittering, vooral als Italianen het heft in
handen hebben.
Daarvan konden wij ons gister
avond tijdens de Haagse première in
het Gebouw voor K. en W. de
eigenlijke première in Amsterdam
was verleden week daaraan vooraf
gegaan overtuigen.
Wie van rechtgeaard stralend „bel
canto" houdt, kan bij deze bij uit
stek melodieuze opera zijn muzikale
toevlucht zoeken.
Vooral in deze ijzige kou gaat er
een hartverwarmende invloed van
uit!
DE meeste operabezoekers zoeken
vóór alles hun heil bij de „zang".
Welnu: daarvoor wordt vervoe-
T rend gezorgd. Evenals voor voldoende
j dramatische spanning om de som-
bere tragische gebeurtenissen, on-
danks de vele traditionele coupures
j of wellicht juist daardoor, die sug-
(gestieve geladenheid te verlenen wel
ke zo'n opera dwingend vereist.
Er zijn verscheidene muzikale
hoogtepunten: wij denken aan de
jl gevoelige liefdesaria van Lucia in de
eerste acte, het afscheidsduet van
Edgardo Lucia, culminerend in het
„Adio", het wereldvermaarde solis
ten-sextet in de tweede acte of de
grote waarzinaria van Lucia, in de
derde acte, vol virtuoze en uitermate
hachelijke coloratuur-acrobatiek,
welke nog niet zo lang geleden in
Amsterdam tot de éclatante succes-
sen van de onvergetelijke sopraan
Joan Sutherland behoorde.
De rechtgeaarde operaliefhebber
kan aan dit alles zijn hart ophalen:
hu houdt zich liever niet bezig met
de onwaarschijnlijkheden van het
verhaal, schakelt in dit opzicht zijn
intelligentie uit
hautaine verschijning ook een ge
voelige actrice blijkt te zijn: zij gaf
in de spookachtige waanzinscène
ontroerend spel te zien en moest - o
haar veeleisende aria gedeeltelijk bis- veel te statisch voor de dag kwam en
Virginia Zeani
Theater van Parma, dat overigens
Kortom: men heeft aan dit kwar
tet weer eens ervaren, wat Italianen
kunnen presteren, vooral wanneer
hun de gelegenheid gegeven wordt
zich te laten gaan.
Het geheel stond onder leiding van
dirigent Arrigo Guarneri, die in het
algemeen de touwtjes uitstekend in
handen had en een inspirerende in
vloed uitoefende op de solisten ook
hun sextet moest na het stormachtig
gejubel herhaald worden op net
vermaarde koor van het Koninklijk
op het orkest van de Ned. Opera, dat
met de partituur in hoofdzaken ver
trouwd bleek te zyn.
De kleurige décors en kostuums
vergoedden veel van wat de regie nog
tekort schoot.
In ieder geval heeft deze be
roemde Donzetti-opera, waarvan
de première ging op 26 septem
ber 1835 in het Teatro San Car
lo te Napels, bewezen nog over
ruimschoots levenskracht te be
schikken om een auditorium, dat
het K. en W.-gebouw tot de nok
vulde, ademloos te kunnen boei
en.
Na de triomfale toejuichingen
aan het slot. was daaraan geen
twijfel mogelijk.
De veel gesmade ..romantiek",
hóe zwaar en treurig zij ook
veelal mag wegen, blijkt zélfs
in deze „nuchtere" eeuw nog
geenszins uitgestorven, mits zij
meeslepend gebracht wordt.
En dat was deze avond stellig
het geval!
H.
DONIZETTI kénde zijn Pappen
heimers.
Die Pappenheimers waren en
l| zijn ook nu nog verzot op de „scho-
j ne zang", die slechts na jaren van
i consciëntieuze studie bereikt kan
j worden, wat tegenwoordig helaas al
I te dikwijls totaal in het vergeetboek
I is geraakt.
Maar deze Italianen en speciaal de
34-jarige Roemeense sopraan Virgi
nia Zeana, in de titelrol zij kreeg
brengen haar althans vocaal
het niveau, dat zij verdient. Zij zin-
gen dat het een lieve lust is, verloo-
i chenen hun landsaard niet. Een te-
nor als Luciano Pavarotti in zyn Ed-
gardo-rol kan er zelfs niet mee op-
a 1111 Een delegatie uit het actie-
renten een gesprek gehad met
Het Nieuw Rotterdams Toneel bracht gisteravond voor K. en O.
,,De leugenaar" blijspel in drie bedrijven van Carlo Goldoni 1707-
1793).
Deze Italiaanse toneelschrijver i verwierf, zal die vlotheid hem bjj zfjn
geldt als de grote vernieuwer van het minder bekende stukken wel eens
blij. pel in Italic hij verving de zo- parten gespeeld hebben. „De leuge-
genaamde .comedia dell' arte" door naar" schreef hjj met vele andere
blijspelen die een afspiegeling wilden stukken, omstreeks 1650. Als fcjjd-
geven van het echte leven zoals dit beeld mag het belangrijk zijn, de in-
zich afspeelde in alle denkbare mi- houd tamelijk simpel en de dialoog
lieus in tegenstelling met de tot eerder grappig dan geestig,
haar technische scholine eveneens in ^Verre gevolgde gewoonte om al- Vergelijken wij het met de Mijspe-
i ItaUékomenWde bron* zU U" een '1p rondslagen van het spel in len va„ Pieter Langendijk (1683-1756)
ten wat zo'n partituur toekomt en he: verlooP der scones vast te leggen uit hetzelfde tijdvak dus. dan gaat
w ,i.# ...J improviseren Door zelf de gehele landse toneelschrijver.
tekst te schrijven die gebaseerd was
op directe waarneming kon hij het
element spanning in het. leven roe-
lllvt Pen wat het toneelspel tot dusverre
houden, waneer hij zich. als tragisch vreemd was geweest.
ren als Florindo, John Lanting als
Brighella en Eric Sohneider als Ot-
tavio.
Langdurig applaus en bloemen voor
de dames besloten deze avond van
uitstekend toneelspel!
B. H.
(Van onze kunstredactie)
Nederlandse schrijvers hebben gistermorgen met O. K. en W.-
staatssecretaris Scholten anderhalf uur lang gediscussieerd, maar
na afloop van hun bespreking zeiden ze eenparig: ..geen commen
taar."
Aanleiding tot de ontmoeting was het eind vorig jaar door het
actie-comité ..Schrijversprotest" genomen initiatief. Een delegatie
van protesterende schrijvers bood de Staatssecretaris een bezwaar
schrift aan ,,De hulpbehoevende mecenas, een toelichting op het
schrijversprotest". Aanwezig waren de heren Adriaan Morriën,
Sybren Polet en Bert Schierbeek en als adherenten J. J. Klant en
prof. dr. Garmt Stuiveling.
De delegatie zette mr. Scholten I vers ter dekking van de eerste kos-
bun bezwaren uiteen. Zij herhalen ren". Het memorandum somt nog
dat de overheidsmaatregelen, tot nu tal van wensen op. stipendia van
6 mille voor beroepsauteurs, aanvul
lende honoraria, erepensioenen van
f6000 vcor auteurs van formaat, re
geringssteun aan een pensioenfonds.
Zelf schatten de protesterende schry-
toe tot steun aan de schrijvers ge-
romen, ondanks alle lof daarvoor,
ontoereikend zijn. Gesproken wordt
van een noodtoestand van de Neder
landse literatuur. In 1963 isf 300 000
beschikbaar voor beurzen, prijzen
etc., er. oal op een begroting van
f20 miljoen, klagen zijn. Aangedron
gen weidt op „een volledige sane
ring" en het beschikbaar hebben in
voldoende mate van gelden voor pe
riodieke uitkering aan beroepsschrij-
Staatssecretaris mr. Y. Scholten,
Hierboven de leden der dele
gatie. v.l.n.r. Adriaan Mornèn
prof. dr. Garmt Stuiveling. Sy
bren Polet. Bert Schierbeek en.
J. J. Klant.
vers de kosten van hun desiderata
op jaarlijks f 960 000.
Omdat zij inzien dat de wensen
riet direct uitvoerbaar zijn dringen
ze primau aan op de aanstelling van
een commissie van overheid en schrij
vers. Het zal een soort werkcom-
missie moeten zijn, die de uitvoe
ringsbepalingen voor het programma
moet ontwerpen.
Ontevredenheid
Naar de mening van het actieco
mité schrijversprotest Ls het onder
houd op verscheidene punten onbe
vredigend geweest. Het comité heeft,
zo deelt het mede. gezien de nu ont
stane situatie, onder meer besloten,
zich met het bestuur van de Vereni
ging van Letterkundigen te beraden
ver de wijze, waarop de actie verder
zal worden gevoerd. Vooralsnog ziet
net geen aanleiding om terug te ko
men van zjjn vroeger standpunt.
Advertentie
de Neder-
met een dolk doorboord 1
slachtoffer van zijn innige liefde voor
Lucia, en als volbloed romanticus EUOrill Pl'OdUCtief
loorboord heeftj 1
Zijn enorme produktiviteit hij
voltooide ongeveer 150 blijspelen
leveren het bewijs dat hij over een
vlotte pen beschikte. Ondanks het feit
dat hij zich met "De knecht van
twee meesters" een wereldreputatie
DE ware zangliefhebbers kunnen
met dit uitgesproken melodrama
dat tóch ook door en door men-
selijke facetten inhoudt, spontaan
meeleven en hebben dit ook gedaan.
In hoofdzaak draait die zang, c'.oor
I vele open doekjes onderbroken en
I tenslotte met een tien minuten lang
'7 applaus beloond. waarbij de bloc-
il men naar Italiaans gebruik van de
1 balkons naar het podium geworpen
werden en door de solisten op hun
beurt weer de zaal in,om Lucia 'Vir
ginia Zeani», Lord Enrico Ashton
'Giuseppe Forgione), Sir Edgardo ai
4 Ravenswood 'Luciano Pavarotti) en
4 Raimond Bidebent, gouverneur van
Lucia (Lorenzo GaetaniX.
Deze vier betoonden zich van groot
1 formaat: de eerste bezit een practi
ci tig geëgaliseerde, zeer nmo getim-
breerde, gave sopraan, de tweede een
1 formidabel klankrijke bariton, de
derde een heldere en briljante ly
rische tenor, de vierde een donkere,
sonore bas.
Zij dragen het ganse werk. de an-
deren staan in kleinere partijen op
I veel minder plan, speciaal de tenor
Gabriele de Julis, de bruidegom van
Lueia. Het verheugende is, dat Vir-
a ginia Zeani een aristocratische,
Première „Idylle'
hij Nat. Ballet
Het Nationale Ballet heeft gister
avond voor een vol-bezettc zaal in de
Amsterdamse Stadsschouwburg on
der leiding van Sonia Gaskell voor
de eerste maal het ballet „Idylle"
op muziek van Francois Serrette en
in de choreografie van George Ski-
bine voor het voetlicht gebracht.
Hans Tiemeijer
„Theater"
naar
De acteur Hans Tiemeijer en zijn
echtgenoot, de actrice Tine de Vries,
1 zullen het volgende seizoen terug-
f keren naar de Arnhemse toneelgroep
Theater. Naar wij van de directie
J van het Nieuw Rotterdams Toneel
A vernemen, zal binnenkort worden
bekendgemaakt op welke manier zal
worden voorzien in de vacatures, die
door dit vertrek in Rotterdam ont
staan.
Men is in onderhandeling met „in
teressante mensen". Het staat nu al
wel vast dat de toekomstige samen
stelling van het Nieuw Rotterdams
Toneel een versterking van dit ge
zelschap zal betekenen.
De acteur Bernard Droog meende
onlangs door strikt particuliere om
standigheden gedwongen te zjjn,
eveneens naar Theater terug te ke
ren. Gehoopt wordt echter dat een
oplossing wordt gevonden, die het
mogelijk maakt dat hij in Rotter-
j dam bluft.
In dit stuk beelden de in het wit
geklede en met veren getooide dan
seres en haar zwarte tegenspeler
een verliefd paar uit. Wanneer, na
een kortstondige verliefdheid een in
het grijs geklede „derde man" zijn
vermomming aflegt en zijn ware ge
daante toont, vlucht de verliefde
weer naar haar eerste geliefde. De
elkaar razend snel opvolgende 12
luchtsprongen van een van de dan
sers ontlokten een hartelijk applaus.
In de muziek waren jazz-invloeden
duidelijk merkbaar. Als solisten tra
den op Marianne Hilarides, Rinald
Snijders en Ben de Rochemont. Blij
kens het veelvuldige applaus en de
bloemenhulde, die de solisten werd
gebracht, hebben de toeschouwers
deze première zeer geapprecieerd.
Ook de overige balletten van het
programma „Serenade" in de cho
reografie van George Balanchine op
muziek van Tsjaikowski met o.a.
Margot Miklosy, Jan Arntz en het
corps de ballet. ..Symphony for fun"
met Panchita de Périe en Billy Wil
son en vooral de „Suite en blanc"
van Sergp Lifar. waarin o.a. Irene de
Vos. Sonja van Beers en Silvester
Campbell optraden oogstten ova
tionele bijval.
RAMSES SHAFFY NIET
MEER BIJ NED. COMEDIE
De directie van de Nederlandse
Comedie zal de verbintenis met de
acteur Ramses Shaffy na het be
In „De leugenaar" beperkt Goldoni
zich tot de omschrijving van de we- I
derwaardigheden van de nogal los
bandige aartsleugenaar Lelio. die. om
de gunst van de schone Rosaura te
winnen de meest, fantastische leugens
uit. de mouw schudt doch zich ten
slotte hopeloos vastpraat en zich
dientengevolge de buit op het laatste
ogenblik ziet entgaan.
Meesterlijke
karikatuur
Intussen hebben de Rotterdammers
onder de bekwame regie van Richard
I Flink een briljante voorstelling ge-
geven die ons de tekortkomingen van
dit blijspel bijna doorlopend deed ver
geten.
Richard Flink ging volkomen schuil
achter de van top tot teen meester
lijke karikatuur van Lelio's vader
Pantalone Coen Flink gaf aan Lelio
zoveel levenslust en lichthartigheid
mep dat hij de omschrijving „char
mante aartsleugenaar" volkomen
waar maakte. Guus Verstraate was
een oubollige dokter, vader van twee
lieftallige dochters, die door Annet
Nieuwenhuysen alle-charmantst en
door Martine Creucoeur onschuldig
werden vertolkt van de overige rol
len noemen wij nog Henk van Effe-
Opruiming
nieuwe, doch overjarige modellen.
Vanzelfsprekend met volledige
garantie.
ZIET ONZE ETALAGE.
MEERPOEL
Breestraat 171
Duizend Fransen in
Vlircriie verdwenen I e Premi" Chroesjtsjow van de
J Sowjet-Unie is gisteravond per
In de zomer van het vorige jaar trein uit Oost-Berlijn vertrokken,
zijn ongeveer duizend Fransen in Al- uaar hij het congres van de
i genie verdwenpn zo heefr He PVnnce uc
„De toestand wordt beter",
de hu hieraan toe. „maar als deze de Russische leider uitqeleide.
verbetering niet aanhoudt, zal de sa- j
rite en de Sahara ten bedrage van Benjamin, en andere leden van'het
L pielen 13 m,1)ald 'ranken tongeveer 950j centrale comité van de SED
L.eiaenmiijoen gulden
In een hot el salonnetje zit een
ietwat gezette of gedrongen ge
stalte met zwart haar en bruine
ogen. Het is de Italiaanse diri
gent - componist - avantgardist
Maderna. die morgen het Resi
dentie-orkest zal dirigeren. Bru
no Maderna is thans L2 jaar.
fa. hij is heus in 1920 geboren.
Dit in tegenspraak tot diverse
naslagwerken, die hem toedich
ten in 1921 geboren te zijn.
Maderna zit geflankeerd door di
rectieleden van 't Residentie-Orkest, i
Een kruisvuur van vragen wordt op
hem losgelaten. Maar al zjjn het de
meest uiteenlopende, Maderna blijft
ze onverstoorbaar en met plezier be- j
antwoorden.
Allereerst interesseert men zich
voor de modernste muziek, waarvan
Earl Browns Available Forms op 30 i
Januari in Den Haag gaat. Muziek
met verwisselbare partituurbladen,
instrumentale geruisblokken. een op
zettelijk anders geblazen fluit, die
trouwens ook wel alleen met de klep
pen kleppert, een fagot zonder riet
en van allerlei experimenten en
structuren meer. Zelfs de tijdsduur
staat niet vast en hangt af van Ma-
dema's Improvisatorische beM^ng kcrkmuzlek van Perotlnus nu zujver
In een korte afscheidstoespraak zei
Chroesjtsjow, dat hij telegrammen
en brieven van West- en Oostduit
sers had ontvangen. „Ik dank hen
allen voor hun vriendschap en poli
tiek begrip". Tot Ulbricht zei
Chroesjtsjow. dat Oost-DuiIsland op
J - - - VUUM1C3 van ue de wie weg was. „Samen zullen wij
gerue verdwenen, zo heeft de Franse vastberaden voortmacheren onder het
staatssecretaris voor Algerijnse Za- LJostduitse communistische partij vaandel van het marxisme en lenin-
ken. De Broglie. gisteren in de Na- heeft bijgewoond. De Oostduitse isme"
tionale Vergadering verklaard. part,,lcider Waller Ulbricht deed
de Russische ambassade in Oost-Ber-
i lijn. Daarna bezocht de Russische
menwerking met Algerije in gevaar De delegaties van China en Noord-leider Russische troepen in Wüns-
worden gebracht^ Korea naar het SED-congres waren' dorf, even buiten Berlijn.
h?f ïrtï Nationale Verga- eerder per vliegtuig vertrokken. Hun Volgens AFP was Chroesjtsjow van
dering haar goedkeuring aan de be- werd uitgeleide gedaan door de Oost- plan geweest gisteravond om zes uur
groting voorbaken betreffende Alge- duitse minister van Justitie. Hilde een televisier^e te houden tot de
WestberlUners. Hij zag evenwel van
dit voornemen af.
Chroesjtsjow heeft blijkens een be
richt in het Oostberlünse blad Neue
Zeit in een gesprek met het hoofd
van de Evangelische Academie in
West-Berlijn, dr. Müller-Gangloff,
ge7.egd, dat de Sowjet-Unie er geen
belang in stelt, West-Berlin in het
communistische kamp te brengen.
Volgens Chroesjtsjow heeft Berlijn
geen grote economische betekenis.
Om West-Berlijn een oorlog gaan
voeren is wel het onverstandigste
wat men doen kan, zo zei hij voorts.
West-Berlijn heeft weliswaar veel
inwoners 2.200.000 maar in ver
gelijking met de miljarden mensen
die behoren tot hel socialistische
kamp. is het erg weinig, aldus de
Russische premier. Volgens hem had
den ook de Westelijke mogendheden
West-Berlijn niet nodig, zy gebruik
ten het stadsdeel slechts als NAVO-
gebled.
De garanties voor het Westelijke
deel van Berlijn, als dit een vrue stad
zou worden, zouden op vertrouwen
moeten zyn gebaseerd. „Wij ver
trouwden Kennedy toen hu verklaar
de. dat de VS Cuba niet zullen aan
vallen. Een waarborg voor West-
pfaatae*overheen Tengte van8enkete BerlÜn de kTsl^ Va?
honderden meters veranderd waren on5fr van de
in spiegelgladde ijsbanen. Tegen de aldus Chroesjtsjow. „Zou
hulzen had zich een massa hs van 1 hf', m,ssdhlen ™r commu-
enkele meters h^.e ^uVfd"
Brandweerlieden, die meer weg had- voor een kleine dief zijn. Ons gaat
Vragen over rapport
hedendaagse
muziek
„Ma«r uit d« datum, vermeld op de
titelpagina van het rapport „Heden
daagse muziek in het orkestreper
toire" worden afgeleid, dat de Raad
voor de Kunst dit rapport reeds ln
februari 1961 aan de Staatssecretaris
heeft uitgebracht?", zo heeft het lid
van de Tweede Kamer de heer Wil- - - --- - ---. i m-iMiiuticn van rerounus nu zuiver w„»v.v.v„.
lems (PvdA) de staatssecretaris van instrumentaal in de concertzaal gaar Tussen de Spuistraat en het Singel.
O K en W. mr. Y. Scholten, schriftc- principe, genoemd naar de dobbel- uitvoeren, antwoordt hy. dat men bij
lijk gevraagd. steen, die ook onvoorspelbaar rolt. li... .y' c" I
De Amsterdamse brandweer heeft
gisterochtenr om precies elf uur de
voornaamste spuitwerkzaamheden
by de brand in de Amsterdamse
binnenstad beëindigd. Men bleef
evenwel aan het nablussen, welk
werk gisteren nog de gehele dag en
een gedeelte van vandaag in beslag
nam.
De uitgebrande panden en de aan
grenzende huizen waren giste
ren veranderd in spookachtige us-
kastelen. Lang de huizen hingen
meterslange pegels, terwyi zowel
de Spuistraat als het Singel ter
BRUNO MADERNA
den van verschrikkeiyke sneeuw-
lieden, begonnen met het uithak
ken van de in het fjs vastgevro
ren slangen. Ander gemeenteper-
soneel kwam met pneumatische
boren opdagen om de y.svlakte te
doorbreken, waarna werklieden van
het gas- en elektriciteitsbedryf de
toestand van de leidingen onder de
straat konden gaan controleren.
Is deze aanbieding vergezeld ge
gaan van een aanbeveling om dit
rapport te doen publiceren??
Welke ziin de redenen dat dit rap
port. eerst bijna 2 jaren later nl. in
januari 1963. is verschenen?
Ls de Staatssecretaris niet van oor
deel, dat met name rapporten, die.
zoals het onderhavige, ten dele geba
seerd ziin op statistische en andere
gegevens welke betrekking hebben op
dc zoveel mogelyk laatste jaren en
die deze gegevens, zoals hier ln de
bijlagen, ook vermelden onvermyde-
lük een deel van hun betekenis
l het lezen van een bock uit een taal.
John Cage komt in discussie. Dit die men niet verstaat, ook met een
Is de nimmer lachende componist,
die Ir de Verenigde Staten de knup
pel in het hoenderhok wierp met al
lerlei wilde experimenten. Doch als
men Maderna vraagt of hij hierin
gelooft en hjj bevestigend heeft ge
antwoord, dan voert hy in zijn in-
vertaling genoegen moet nemen.
Muziek van 1200 geiyk die van
Perotinus' Notre Dame School is nog
te zeer zaak van specialisten om
haar niet in transcriptie in de con
certzaal en onder de mensen te bren
gen. Oude en nieuwe muziek gaan
waar eens de bedryven van de
firma's Westor, Poen en Weco ge
vestigd waren, zag men slechts een
grillig gevormde hoop resten, uiter
aard eveneens bedekt door meters
het vertrouwen van de mensen ter
harte".
strumentatie Ineens de alleroudste daarby goed samen, vindt Maderna.
muziek aan. Er zijn historische ge- Dit is een meer voorkomende muzi-
vallen uit oude documenten bekend, kale opvatting, die echter in de beel-
waarin door de neumen-notatie de dende kunst niet voorkomt by de
éne uitvoering aanzieniyk verschil-opstelling van §childeruen in een
eindigen van het lopende seizoen niet i actualiteit verliezen, wanneer de tijds
verlengen. Zij voert thans onderhan- ruimte tussen aanbieding en publi-
delingen met de Belgische toneel- katle zo groot is?
speler Julien Schoenaerts, die dit Wil de Staatssecretaris bevorderen,
seizoen naar Nederland is gekomen dat in het vervolg dezp tijdsruimte
en reeds enige malen bü „Ensemble" tot de hoogstnoodzakelijke beperkt
is opgetreden. 1 biyft?, aldus de heer Willems
de van de andere.
In het midden latend of dit verge-
j ïykbare verschijnselen zun. Maderna
i neemt voor 30 januari ook muziek
mee van Monteverdi en Perotinus.
Zelf Venetiaan van geboorte, ligt
Monteverdi hem na aan het hart.
Op de vraag waarom hy de vocale
museum. Wel moet men toegeven
dat antiek en modern soms zeer goed
in één interieur samengaan.
Monteverdi en rerotinus zjjn door
Maderna zelf gearrangeerd. En dat
voor de man. die elektronische com
posities op zijn mam heeft staan...!
(Van onze Dordtse correspondent)
De 7-jarige Teunis van der Stel la
gistermiddag op de beveiligde over
weg aan de Zuidendijk in Dordrecht
door een trein gegrepen en vijftig
ys. Hier en daar cirkelde door deze meter meegesleurd. De jongen was
Uslaag nog rook naar boven. j «P slag dood.
De totale schade die de brand heeft met zjjn vriendje had hjj
D«cïthW«pet uiteraard MJè T/n 'd'.
miljoenen guldens, maar definitieve ,n0orH?n On de Sréf wi I!"htï
ramingen konden de getroffenen jonLcn totdat d^ trefn .h» h!
niet maken. De vernielde panden ^hUn/ oordlt t ite gepaïllerd
en de aangrenzende huizen die door maar hij merkte niet dat ook do
7rhX'n en»ü™ha»t Tf V" ««- Sto uit l?c; Zw.lu«nda.p Tal nto!
troffen, waren alle het eigendom mpnt aankwam Zijn vriendje, die
«an-raeha^mST^rdHamS6'r8tr^eh?Udt'r het on*Huk gebeuren, was io
Hot h f Ta£k zel on? overstuur, dat hij uegrende. Men
dat de schade vele miljoenen zalheeft de jongen enige tijd later ge
bedragen. De garagehouder, die ook
een klein gedeelte van zUn eigen
bedrijf in de vlammen zag opgaan,
is volledig verzekerd. Ook de ge
troffen bedryven waren verzekerd.
vonden en naar huis gebracht. Er
was enige minuten stagnatie. Daar
na kon de trein doorrijden, omdat
een bijrijder de taak van de machi
nist kon overnemen.