SAN FRANCISCO: vooruitzien is regeren CHICAGO: ulle problemen in het hwadruut ZOEKLICHT De IJsselsleiner Apenluiders HEIDELBERG EN MIJN HART Vier Amerikaanse steden worstelen tegen verstikking T?f OP DE BOEKENMARKT EEN Lelijke stad WOORD VAN BEZINNING (LEIDSCH DAGBLAD VOLKSVERHALEN (II) LAAG GEBOORTECIJFER IN TSJECHO-SLOWAKIJE Zaterdag 19 januari 1963 Pagina 1 (Van onze correspondent in Amerika) (II en slot) Voor vele grote steden in Amerika is het woord „stadsproble- men" een synoniem voor „verkeersproblemen". In Amerika zit men heel wat dieper in de verkeersnarigheid dan in Europa, maar soms is men er ook verder bij het zoeken naar een redelijke op lossing. Vorige week hebben we de situaties beschreven zoals die zijn in Pittsburgh, dat met zichzelf in de knoop zit, en Los An geles. dat aan een „hartvergroting" lijdt. Vandaag besluiten wij ons relaas met San Francisco en Chicago. "t; iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii lllllllllllllllllllllllllllllllll! Gina Kaus. „Catharina de Grote." (Vertaling) L. J. Veen Amsterdam z.J. Een deugdelijk gedocumenteerd en boeiend geschreven werk is deze biografie van Catharina II van Rusland, bijgenaamd De Grote. Wanneer men weer eens leest hoe de kleine onbekende prinses van Anhalt-Zerbst op de troon van het even barbaarse als indrukwekken de Rusland van de achttiende eeuw terecht is gekomen en wat zij, zo hoog gezeten, heeft uitgevoerd, dan 1 verwondert men zich er niet over, dat deze machtige figuur nog steeds en telkens opnieuw de aandacht van velen gevangen houdt. Met be en verwondering leest men over de tomeloze energie van deze vrouw, "j zowel geestelijk als fisiek, ever haar A gemoedelijkheid en haar willekeur, haai helder verstand en haar dom- me verliefdheden, haar verlichte .1 theorieën en haar tirannieke prak- 7 tijken. Het is allemaal even ko lossaal en onbegrijpelijk voor ons bevattingsvermogen, dat wat i f er toen in Rusland gebeuren kon en gebeurde. Men krijgt de In druk met reuzen en reuzinnen te 1 doen te hebbèn inplaats van met 11 mensen. Dat al die onvoorstelbaar- heden de projecten van Potem- kin aan de Krim b.v. werden uit gevoerd door en ten koste van let- t) terlijk ontelbare Klein Duimpjes is een andere kant van de zaak. Daar om is de verwondering ook groter dan de bewondering. De vertaling is goed leesbaar. Al leen is er soms wat eigenaardig om gesprongen met de spelling van de namen. Johan Fabrlcius. „Dromen is ook leven". Leopold Den Haag 1962. Van de illusie kan men ook leven —Don Jaime en Pepe, zijn knecht, po Weten het. Zij leven van hun illusie Ineens een groot hotel te bouwen en Pep*, om eindelijk te kunnen trou- ^wen met Rosita, die al Jaren trouw Hop hen, wacht bij zijn moeder. Als RDon Jaime zyn hotel gebouwd zal Êf hebben op die prachtige rots bij de BÉ Moorse Toren, met een onvergely- kelijk uitzicht over de baai, dan ^zal Pepc met zijn vrouw en zijn ^moeder aan de achterkant kunnen >nen en goed verdienen. Dit is de Sympathiek Hoe anders dan Los Angeles is San Francisco en hoeveel sympa thieker voor wie Europees en con servatief van aard is. Dit is een stad, gegroeid op dat heuvelach tige schiereiland, dat aan de noordzijde begrensd wordt door de Gouden Poort, de machtige toe gang tot de baan van San Fran cisco, die wel de grootste natuur lijke haven ter wereld is. Dit heu velachtige schiereiland is de kern van dit stedelijk gebied. Het eigenlijke San Francisco telt slechts 740.000 inwoners Maar ook hier heefi een enorme expansie plaatsgevonden en ook deze Cali- fornische metropolis kan bogen op een drie of vier miljoen inwoners. Het hangt er maar vanaf, hoe ruim men dc zaken wil bezien en voor al hoe fel men wil concurreren met Los Angeles, de nouveau riche in het zuiden De kern van San Francisco is vrijwel volgebouwd. De vraag moest rijzen: zal ook hier de middelpunt vliedende kracht gaan werken? (De winkels in 't centrum van Los An geles verkopen slechts 20van wat de totale bevolking van de metro polis zich aanschaft». Ook ten noor den van de Gouden Poort zijn thans grote woon- en slaapcentra, en meer nog aan de overkant van de baai (Oakland) en ten zuiden van de stad in de richting van San José. Hoe kan men de oude stad. met zijn winkels, zijn opera, zyn banken en belangryke kantoren waarlyk centrum doen blijven? ondergronds systeem van drie ver diepingen: de eerste verdieping voor voetgangers, een lagere voor trams en nog een lagere voor de metro. Chicago: twee ultra-moderne flatgebou wen. De eerste zestien verdie pingen zijn garages. Onder Marketstreet in San Francisco krijgt men binnen kort een ondergrondssysteem van drie verdiepingen: over steekplaats voor voetgangers, daaronder de trams, daaronder de metro. jaren oude droom van de beide Spanjaarden. Eens zal die droom wel werkelijkheid worden; door ge luk, door toeval. Maar de Ameri kaanse toeriste Helen denkt er heel anders over. Zij is een weduwe en verschijnt bijna dagelijks in het bartje van Jaime en Pepe. Volgens haar opvattingen zyn dromen er al leen maar om ze zo snel mogelijk via een banksaldo tot realiteit te maken en mannen die zijn er om er de liefde mee te bedrijven als men op reis is. Catastrofaal is de botsing, want het kan gebeuren, dat de werkelijkheid zich doodloopt tegen de rots van de droom, omdat de eeiste de kracht van de laatste niet kent. Zo gaat het ook in deze warm-sombere roman van Johan Fabricius, die met zyn zachte iro nie zo goed de tragiek weet te la ten vervloeien tot melancholie. Jakov. Lind. „Een ziel van hout". (Vertaling) De Bezi ge By. Amsterdam, 1962. Het is natuurlijk fantastisch als Je kans ziet om de verhalenbundel waarmee je debuteert nota bene, tegelyk te laten verschijnen in Duitsland, Amerika, Engeland, Frankrijk, Italië, Denemarken, Zweden. Noorwegen, Finland, Spanje, Portugal en Nederland. Dit fenomeen is volgens de flaptekst de vijfendertigjarige Jakov Lind ge lukt en onnozel als ik ben, vraag ik my af: „Hoe levert de kerel het hem?" Wat moet die man een meesterlijke literaire agent hebben, die instaat is de hele internationale uitgeverswereld van zijn stoel te praten. Want dat deze griezelpara bels bij een publikatie in tijdschrift of anderszins zozeer de aandacht getrokken zouden hebben van de Amerikaanse, Duitse enz. uitgevers, dat zy één oppermachtige verza- melkreet geslaakt hebben om Jakov Lind aan hun fonds te kunnen toe voegen kom nou. Overigens zijn deze parabels wel origineel en goed geschreven en ge heel en al modern u weet wel. Van zaken, die een mens byna niet overleven kan van ellende, wordt, weliswaai met ongehoorde fantasie, een makaber lolletje gemaakt. CLARA EGG1NK Het antwoord is een „Rotter dams" antwoord: door een metro. In november heeft een meerderheid van de bevolking zich uitgesproken vóór een obligatielening van 795 miljoen dollar en thans zal men In 1964 beginnen met de aanleg van een ten dele ondergrondse verbin ding, die snel transport zal garande ren van Contra Costa County en Alameda County (beide ten oosten van de baai) met het hart van de oude stad. De metro gaat dus onder het water van de baal door. Een verbinding over of onder de Gouden Poort bleek voorlopig te kostbaar en het gebied ten zuiden van de stad toonde geei» belangstel ling voor zulke moderne, snelle trei nen. Maar op die manier kwam er geld vrij om ook een deel van de tramlynen in de stad onder de grond te brengen en onder Market street krijgt men nu binnenkort een Roltrappen verbinden de verschil lende niveau's. Het centrum van San Francisco is zeker geen paradijs voor parkeer- klanten. Men heeft echter een aan tal goede parkeergarages gebouwd. Maar doorgaan in die richting wil men met. Dat trekt alleen maar meer auto's naar het centrum. Lie ver besteedt men de geldmiddelen voor een metro. Chicago met zyn drieëneenhalf miljoen inwoners in de stad zelf en ruim zes miljoen In het ruimer ge nomen stedelyk gebied, tobt met alle problemen van de eerder ver melde sleden, alleen zyn het hier vaak problemen in het kwadraat. Ook het hart van Chicago lijdt on der middelpuntvliedende krachten. Dezer dagen speelt telkens door myn hoofd een lied, dat in myn jeugd een „top-hit" moet zijn geweest: „Ik heb mijn hart in Heidelberg verloren". Verder herinner ik me de woorden niet; ik heb ze ook nergens kunnen terugvin den. Nu is Heidelberg vanouds, net als Leiden, een universiteits stad, centrum van veler „jeugd herinneringen". Je hart kan je verliezen aan een stad. aan haar sfeer, aan de mensen en aan één mens uit die stad dan zeer in het bijzonder Bij sommige gelegenheden wordt een lied gezongen „enigs zins gewijzigd", dan moet het pas-klaar gemaakt, worden op een bepaalde situatie, om iemand toe te zingen als zegen bede bijvoorbeeld. Wel, het vers dat ik tegenwoordig in gedach ten heb, is éven veranderd. Ik heb n.l. m'n hart niet in, maar van vroeger zulke verveelde en vervelende herinneringen óver hebben, dat ze zeggen: ..Als 't U blieft, mag ik ophouden?" Toch komt het vaker voor, dat met de jaren de nare smaak van iets verdwijnt en we een meer „vol wassen" oordeel krijgen, dat zelfs het „waardeloos" van vroeger achterhaalt. „Ik heb mijn hart aan Heidel- berg verloren". Mij spreekt aan de geschiede nis van het ontstaan van dit leerboekje. De opdrachtgever en de opstellers verdienen onze dank. Hun goede bedoeling is boven alle twijfel uit geweest, de kritiek bedillerig en kinderach tig worden. En ook waar het verstand thans zegt. nee, ol: Anders!, daar blijft het hArt nog de innige band gevoelen Mij spreekt aan de inhoud van de Heidelbergse Catechismus. Het is waar. we werken tegen woordig met hulpboeken om dat oude hulpboek te verstaan. Veelal benaderen we de geloofs vragen anders en is onze me thodiek ingrypend gewijzigd, onze taal is met de tijd meege groeid, onze zinnen zyn korter en er is nog veel meer. Maar via die oude Catechismus is de bijbel voor me opgengegaan en ben ik geholpen om de Persoon van Jezus Christus te verstaan, myn Heer en Heiland. Hij neemt het voor mij op tegen ieder en alles in, Hij is mij nabij als ik bang ben voor mijn verleden en voor onze toekomst. Hij schenkt mij zijn hart! Twee mensen, van aan Heidelberg verloren. Mis schien legt deze en gene meteen zélf het verband, nu op aller lei manier herdacht wordt, dat 400 jaar geleden de Heidelbergse Catechismus gereed kwam. Het gevaar is, dat U nu op eens ophoudt met lezen en ergens anders aan begint. De Heidel bergse Catechismus is immers een boek van een groepering Kerken, die de grote lijn van het Geloof in dat geschrift nage trokken vindt. Overigens va rieert de waardering voor de 400-jarige catechismus in de Kerken als aangegeven in de „Verklaring der cijfers" vooraan in een schoolrapport: van uit muntend naar zéér slecht. Dat brengt mee, dat niet alleen de mensen, die niet met een Kerk meeleven, in de verleiding ko men ditmaal niet verder te le zen. Er zyn ook mensen, die mensen, jong en oud. steun te geven in het anders zo vaak vage en zwevende geloof. Het Geloof is een Kracht! Dan zijn er dingen, die kort en helder te zeggen zijn en houvast geven. Ons geloof heef niet al lereerst wapens nodig voor de strijd, maar wel bewapening als het beton om inwendig sterk te zijn. En wanneer dit boekje, stammend uit de tyd „der eerste liefde" weergeeft de geloofsin zichten van onze voortrekkers en voorouders, dan luister ik met myn hart! Te meer. omdat het in hun tijd persé geen goedkope zaak was zó te geloven en zó te getuigen. Vele genraties uit de Kerken dei Hervorming; zijn grootgebracht in het geloof door middel van het jubilerend be- lydanis-geschrift. dat vanuit het begin wilde harden tot het ïyden! Dit bedenkend, gaat 28 en 26 jaar, spraken van hun geloof, hun troost en hun zeker heid en over 400 jaren heen ver sta ik hun woord, al moet ik wel vaak goed luisteren en het ze twee- of driemaal laten zeg gen. Op dezelfde manier als zij ontmoet ik, in heel andere om standigheden, naar het schynt! Jezus Christus en Hij geeft me de moed om nu en hier te leven en te werken, van Gods liefde zeker. Jubileren van mensen en boe ken betekent niet. dat zo terug willen gaan. Ze zien óm, zijn dankbaar en gaan vérder! Laat ..Heidelberg" dan een jeugdher innering zyn, mijn hArt ben ik kwijt aan Jezus, die gisteren en heden en tot in eeuwigheid de zelfde is. Joh. Poort, herv. pred. te Lelden. kelyk gehouden. Greep men niet zo radicaal in, dan zou er een verval len hart overblijven, temidden van voorsteden, die zich steeds verder naar dc periferie verplaatsten. Chicago bevindt zich midden in een periode van breken en bouwen. Voorlopig althans volgt men. wat de verbinding met de omgeving be treft, meer het voorbeeld van Los Angeles dan van San Francisco: brede supersnelwegen dus. De fede rale regering draagt voor 90 pro cent by In de kosten daarvan, want die „freeways" maken deel uit van het nationale wegennet. Wat het eindresultaat zal zijn Ls nog moei lijk te voorspellen, maar het staat vast, dat Chicago dramatische en gedurfde veranderingen ondergaat. Ook hier tobt men soms over de relaties met de onafhankelijke randgemeenten. Moet men in Ame rika streven naar groter eenheid in het bestuur van stedeiiike regionen? Dat lykt logisch, maar daar staat tegenover, dat in sommige staten het platteland wel erg in de min derheid zou geraken. Indien de monstersteden als eenheden gingen optreden We noemden de veranderingen in Chicago dramatisch en het woord is niet te sterk: abrupt rijzen splin ternieuwe huizenblokken omhoog, waar eens arme immigranten in krotten woonden ei: in het hart van de stad zijn thans twee ultra moderne flatgebouwen verrezen. De eerste zestien verdiepingen zyn ga rages en de eigenaars van de auto's wonen daarboven van etage 17 tot 60 in flats met grote bal kons. De liften zijn in het centrum van de torens: lange gangen kon men op die manier vermijden. President Kennedy heeft in zyn eerste halve termijn tevergeefs ge tracht om een ministerie voor Stadszaken In te stellen. Aan zulk een departement heeft Amerika be paald behoefte. En daarom zal het er op den duur ook wei komen: het welzijn van een groot deel der be volking is namelijk nauw betrokken bij een zo redelijk mogelijke ont wikkeling van de grote stadsconglo- meratles. Dat geldt voor Amerika. Het zal in de toekomst even sterk gelden voor Europa. Industrieën, die jarenlang in de stadskern gevestigd waren, trekken weg omdat er geen ruimte is voor uitbreiding en geen plaats voor de arbeiders om te parkeren. Gaat zo'n industrie naar een voorstad, dan trekken veel arbeiders mee naar buiten en het gevolg is: verar ming en nog verder verval van de binnenstad. Chicago heeft in het buitenland wellicht nog altijd de reputatie het slachtcentrum van Amerika te zijn, maar ae slachthuizen zyn nagenoeg verdwenen. Daardoor kwamen on geveer 40.000 mensen zonder werk, die weinig geschikt waren voor an dere beroepen. Toch gaat het de stad als geheel niet slecht. We ver meldden vorige week reeds, dat de werkloosheid in het afgelopen jaar gedaalc. was van 5 tot 3 procent. Chicago was behalve de rand langs het meer nooit een mooie stad. Het was eerder fascinerend- lelijk: zo stenig als maar mogelijk, utilitair, grauw en rauw. Veel reden om het centrum uit piëteit te spa ren, kan men niet hebben. En spa ren doet men ook niet: de ergste achterbuurten worden radicaal met de grona gelijk gemaakt en in de plaats van die gore krotten verrij zen mooerne flatgebouwen, met veel ruimt- ertussen voor grasvelden en speelterreinen. De bevolkingsdicht heid moet daardoor verminderen, maar het centrum wordt aantrek- Wanneer de burchtheer van Ry- pikerwaard bij IJsselstein zijn bokkepruik op had en met daveren de stem om „Kees" riep, dan kon het gebeuren dat de ouwe, trouwe lijfknecht Kees kwam aanlopen, zo snel zyn reumatische benen hem dat tenminste toelieten. Het kwam ook wel voor dat de wat dove Kees hem niet gehoord had. omdat hij in het koetshuis, in de stallen of in de tuinen van het kasteeltje rondscharrelde, maar dan kwam de aap, die ook Kees heette de zaal binnengetuimeld. Op een kwade dag was het ge daan met de hoge sprongen van Kees de aap, het vlugge dier bib berde van de koorts en stierf nog voor het vallen van de avond. Iedereen had zich met de streken van de aap geamuseerd, zo ook de beste vriend van de burchtheer van Rypikerwaard, die het slot IJssel stein bewoonde en tevens burge meester van het stadje was. Vandaar dat een van de bedien den 's morgens vroeg naar het raadhuis werd gestuurd met de boodschap, dat Kees dood was. De burgemeester schrok toen de stad huisbode hem dat kwam vertellen, want hij dacht, dat de ouwe Kees gestorven was. „Ach, die goeie Kees", verzuchtte hy, „ik heb hem zo lang gekend en nu is hij dood" en hy beval de klokken te laten luiden. De heer van Rypikerwaard hoorde het beieren van de klokken v.eetT 62-9 en liet informeren wie er wel ge storven kon zyn. En nu was het de ouwe Kees, die om de boodschap werd gestuurd. Op de trappen van het stadhuis ontmoette hy de burgemeester, die stamelde: „Kees, Kees, ben Je dan niet dood?" „Nee meneer, nee" antwoordde Kees, „gelukkig niet, by ons is Kees de aap gestorven". Er was niets meer aan te doen, in IJsselstein had men een dode aap uitgeluid en sindsdien kregen en behielden de IJsselsteiners de bynaam „Apenluiders". (Van onze correspondent in Wenen) Volgens de communistische visie zal het kapitalisme automatisch het onderspit moeten delven alleen reeds op grond van de kapitalistische be volkingspolitiek. Het particuliere ei gendom. de concurrentie en het stre ven naar een steeds grotere persoon- lyke welvaart hebben noodzakelyk tot gevolg dat het geboortecyfer te rugloopt. De communistische landen echter worden daartegenover steeds sterker, niet alleen door een stygende produktie, maar ook door het toenemen van de bevolking. Dat deze theorie niet opgaat, blijkt In Tsjecho-SlowakUe. Het geboorte cijfer Is daar in de laatste jaren steeds meer gedaald en wel ln zo sterke mate, dat de autoriteiten de alarmklok beginnen te luiden. Volgens het partyblad Lidova Do- mokracie uit Praag neemt Tsjecho- Slowakye op dit punt „een van de laatste plaatsen in onder de landen van Europa". Het aantal levend ge borenen bedroeg tussen 1950-1954 nog 22 op 1000 inwoners, op het ogen blik echter slecht* 15,8. Dit vraagstuk houdt niet alleen de autoriteiten bezig, doch ook het bre de publiek, maar de argumenten pro en contra vertonen geen spoor meer van de communistische wereldbe schouwing. daar ze sterk „kapitalis tisch" klinken, by voorbeeld: er zyn veel te weinig en veel te kleine wo ningen; er zyn niet genoeg crèches en bewaarscholen. Verreweg de meeste vrouwen zyn in het arbeidsproces opgenomen, zodat zy geen tyd hebben om ook nog voor een gezin en voor kinderen te zorgen. Maar het eeriykste argu ment biyft toch wel dit: een kind kost te veel geld en de meeste jonge echtparen voelen meer voor een auto dan voor een kind. Met andere woor den: de welvaartpsychose is niet alleen een gevaar voor de kapitalis tische wereld, maar ook voor het communisme.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1963 | | pagina 11