HET SPEKTAKELSTUK
Het juiste weertype om te snoeken
deS" ,r if
Si™ -
GRENSPROBLEMEN
V iertallencompetitie
zonder veel spanning
n
IÉ
n
fÜ
0
if
a m m 3 m
A
j Amerika's filmtroef:
HOE
WERKT
HET!
WEEFGETOUW
8
i 'H P
9
8
T1
9
Kom er ACHT-er
Zaterdag 5 januari 1963
fagina 4
(Van een onzer redacteuren)
Wijlen Cecil B. DeMille was nog een uitzondering
In zijn tijd stond deze legendarische filmpionier alleen in zijn
onstuitbare passie voor het grootscheepse spektakelstuk. Vrijwel
niemand anders maakte toen nog dergelijke monsterprodukties.
Het kolossale werkstuk vormde DeMilles handelsmerk.
Dat is nog maar luttele jaren geleden. Hoe anders is het nu. Thans zien
filmmakers in zulke gigantische produkties een wapen in hun strijd op
leven en dood om verloren terrein te heroveren.
Het begon enkele jaren geleden uitgekeken te zyn op die bijna ver
met „Ben-Hur". De kapitale som- blindende schittering en glans van
SS iMfUTwSS? kwamen schünwere.d „p gro„, doek en
toen nog in de krant. Het was im- ,n bonte kleuren,
mers nieuws. Het betekende als het
ware een nieuwe vorm van filmpro-
duktie. die de dagen van Cecil B.
DeMille weer in herinnering riep.
Maar „Ben-Hur" maakte snel
school. Nu knipperen we al niet
meer met de ogen als we horen
van films met een vertoningsduur
van drie uur of langer. Waarom zou
den we ook? Ze vormen toch geen
uitzondering meer! Na „Ben-Hur"
zagen wc al „Spartacus", „El Cid",
..De kanonnen van Navarone", „Por-
gy ana Bess" en we hoorden van
,The Westside Story" „King of Kings
en „De langste dag".
In Italië werden en worden talrij
ke spektakeltukken in elkaar gezet,
waarvan de vertoningsduur weliswaar
in de meeste gevallen korter is. maar
die wat betreft montering en mas
saregie beslist niet in de schaduw
staan van DeMilles bekende wer
ken.
De Amerikanen maken echter
het meeste filmspektakel. Daar
hebben ze zelfs een speciaal woord
vooi dergelijke films: „blockbuster"
Het kar. niet groot en niet duur
genoeg zijn. We hebben gehoord
van de fantastische bedragen, die
met „Cleoptra" gemoeid waren. Ze
ker dat was voor een deel te wij
ten aan de ziekten van Elizabeth
Taylor en andere tegenslagen,
maar ook zonder die onvoorziene
moeilijkheden had de produkties
toch ook tientallen miljoenen dol
lars gekost. Liz alleen streek er voor
die rol één op. Dat er nog vele
miljoenen op het aanvankelijke
budget gesmeten moesten worden,
heeft dc Amerikanen er niet van
kunnen weerhouden op de ingesla
gen weg voort te gaan.
Trouwens waarom ook niet? Tot
nu toe hebben deze produkties hun
geld dik en dik opgebracht. Het duurt
wat langer dan normaal alvorens de
investeringskosten er uit zijn, maar
het publiek schijnt nog lang niet
in Nederland
Melina Mercouri (beroemd door haar
„Nooit op zondag") Romy Schneider,
Christina Kaufman, Jeanne Moreau,
Na verloop van tijd komen die su- en Rosaline Schiaffino. Voor de man-
perfilms ook in de Nederlandse nenrollen traden aan Vince Edwards
theaters. Voor de naaste toekomst George Hamilton. George Peppard.
staan onder meer op het program- Eli Wallach. Michael Callan en Alf
ma: „Barabbas". „Lawrence of Ara- Kjellin.
ÏÏSa SS* "aar hoe «vaar he< sesehut ook
ten overwinnaars gaat he- b dat tar| Foreman hy Iyn ro,.
wellicht zal herinneren de producer
w-as van „De kanonnen van Nava
rone". In de filmwereld is het een
normaal verschijnsel, dat regisseurs
na verloop van tijd producer worden.
De stap in de andere richting
minder gebruikelijk. Stanley Kramer wy iï" het doek "en versehU
nen Alex Guinness. Anthony Quinn,
Jack Hawkins. Jose Ferrer. Anthony
Quayle, Claude Rains en Arthur
Kennedy De wereldpremière van
dit sterrengeflonker heeft inmiddels
in Londti; plaats gehad in aanwe
zigheid van de Koningin van Enge
land.
Barabbas
Jeanne Moreau in Carl Fore-
mans ,,De Overwinnaars"Zij
speelt een Franse vrouw, die in
een Normandisch dorp het ge
weld van de invasie over haar
vertrouwde wereld ziet gaan.
deed hel eens en nu gaat ook Carl
Foreman het doen. Het is in dit ver
band wei aardig om te bedenken,
dat deze filmgroten in hun begin
tijd hebben samengewerkt.
Voor „The Victors" zal Carl Fore-
Onze damrubriek
In oude, vergeelde geschriften
troffen w-y de beide standen aan,
hier in de eerste twee diagrammen
weergegeven. Het tweede stukje is
beslist van Blankenaar. van het
eerste echter is de auteur ons tot
op heden onbekend. Men zou het
kunnen toeschryven aan Vervloet
(de eerste voorzitter van de Neder
landse Dambond), Constant Stams,
Cornelisz Blankenaar of Jozef
Blankenaar (de bekende dammer-
dichter).
Wanneer Vervloet de auteur niet
zou zün komt van de genoemde
personen Stams het eerst in aan
merking. In ieder geval is het stuk
je gemaakt in de jaren tachtig of
negentig en wel in de dagen dat
men zeer veel componeerde in het
genre .Probleem met naspel". Ook
hier komt het slot in de vorm van
een scherp gespeeld eindspelletje
dat steeds weer verrast. Het is een
dubbele prestatie zoiets gemaakt te
hebben. Bovendien heeft men hier
te maken met een der oudste mi- 0
niaturen uit de problematiek 17 te
gen 7).
Interessant S
Wat Blainkenaar betreft, aan
diens werk is te zien dat hfj het M
genre „Verenigde motieven" meer- a>
malen als gegeven heeft genomen
en er interessante dingen mee deed.
De stand op zichzelf is een grens-
geval: een middenspelstand is het
niet meer, doch van een werkelijke
eindspelstelling kan ook nog niet
direct worden gesproken Wel is
dit het geval met de stand van
Vervloet. Het belangrijke is echter
dat deze stand voor de helft com
bi natoir wordt beslist en voor de
helft in tempospel". Beide standen
van Kuipers zijn eindspelstanden
die echter via combinatie abrupt
hun slot vinden. In aansluiting op
het onlangs door ons gepubliceerde
stukje van Boissinot brengen wij
met de vierde positie een van die
zo zeldzame Laocoo. is tanden, waar
van wij de verklaring reeds gaven,
wy zijn ervan overtuigd dat onze
lezers de beide stukjes van deze
Gelderlander (uit 1952)zeer zullen
waarderen.
No. I
C. G. Vervloet?
12 3 4 6
C. Blankenaar 1894.
1
2 3 4 6
W
j§ Ju
11
ftp IP
(T3
w"
j 11
Z.: 2 dam, 12, 25, 31, 32, 35, 37,
40 dam.
W.: 9 dam, 22/24, 29, 34, 45/47.
No. III
M. J. Kuipers.
1 2 3 4 6
o J
0 J
Dino de Laurentius en
Richard Fleischer maakten van
een zonsverduistering gebruik
om op sfeervolle wijze de kruisi
ging in beeld te brengen, zoals
men die kan zien in ..Barabbas".
brug over dc Kwai" maakte en zich
nu heeft ingespannen voor de ver
vaardiging van „Lawrence of Ara
bia". De titelrol van Lawrence wordt
vertolkt door de opkomende acteur
Peter O'Toole, maar naast hem zul-
VOOR ONZE SPORTVISSERS
Als het stinktdan gaan ice.
Er is een groep sportvissers, die zich niets aantrekt van een bepaald
weertype. Deze groep gaat van het standpunt uit: je kunt nooit weten.
Een groot aantal snoekvissers daarentegen, zweert bij bepaalde wind
richtingen. Deze geschiedenis zal leren wie het bij het rechte eind heeft.
En men kan er tevens uit vernemen, tot welke complicaties het vissen op
snoek kan leiden.
Tenslotte nog even iets over ..Bar
abbas". waaraan wij al eens uitge
breid aandacht hebben geschonken
tijdens de opnamen in Rome De
film is reeds uitgebracht Op Picca
dilly Circus in Londen schreeuwt
een uitnangbord zo hoog als een huis
van de daken: „U bent honderd
yards van de filmbelevenis, die maar
eenmaal in een leven komt: Barab
bas". Daarbij wordt de trotste slag
zin gevoerd, dat deze film „begint,
waar er. andere grote films het er
bij laten liggen".
En de reclamefolders willen dan
waar maken, waarom het onbil
lijk zou zijn „Barabbas" zonder
meer te rangschikken onder de su
per-kolossale schouwspelen. Zij wij
zen er op, dat de filmers (produ
cer Dino de Laurentiis en regis
seur Richard Fleischer) zijn uit
gegaan van het gelijknamige boek
van ac Zweedse Nobelprijswinnaar
Par Lagerkwist. En in een adem
wordt er aan toegevoegd, dat het
scenario werd geschreven door de
Engelse dichter en toneelschry-
vei Christopher Fry. Dit zou er
op moeten wyzen. dat het onder
werp met waardigheid is benaderd.
Men heeft de centrale figuur in
deze geschiedenis psychologisch
willen doorgronden, gelijk met de
spectaculaire wereld om hem heen.
Men begrijpt, dat de centrale fi
guur de bijbelfiguur „Barabbas" is.
De dief en moordenaar, die zijn le
ver. dankte aan het feit. dat Pontius
Pilatus Jezus in zijn plaats liet krui-
man du: niet alleen de produktie sigen. Barabbas komt slechts in en-
leiden. hij zal ook de regie voeren kele passages van de bijbel voor en
bij de verfilming van het scenario, er is weinig over zijn leven bekend,
dat hij zelf schreef. Het is het ver- Dit gat de schrijver Lagerkvist de
haal van de „zege" tocht van een mogelijkheid de gestalte op te roe-
Amerikaanse infanteriegroep door pen van een ruig. diep gezonken
Italië, België. Frankrijk en tenslotte mens. die in een leven \ol woestheid
Duitsland tegen het einde van de en verschrikking zich uit zijn geeste
tweede wereldoorlog. lijke nacht omhoog worstelt naar
Het is Foremans bedoeling dat de een vaag begrepen licht. De rol van
film de harde waarheid zal tonen. Barabbac wordt gespeeld door de
De vrouwen in de bezette landen massieve Anthony Quinn. Verder
zullen eer. even belangrijke rol in werkten mee Silvano Mangano. Ar
de geschiedenis spelen als de solda- thur Kennedy. Katy Jurado, Vittorio
ten. Voor de vrouwenrollen werden Gassman, Jack Palance en Ernest
o.a. geëngageerd: Simone Signoret, Borgni/.f
INUS de Raad. beroemd sport
visser van niet te schatten
leeftijd, leefde op een wijze,
die velen onder ons a's ideaal voor
ogen slaat. Hoe het precies met
hem stona. wist niemand, maar dat
gebrek aan wetenschap werd royaal
gecompenseerd door honderden ver
onderstellingen. De één vertelde dat
hij een aantal jaren in ons oude
Indië had doorgebracht en daar
door van een ruim pensioen genoot.
Anderen, die hem benijdden, insi
nueerden inkomsten uit bronnen,
die het daglicht nauwelijks of ge
heel niet mochten zien. grove spe
culatie. woeker, of smokkel.
Tinus liep er niet mank onder;
hy leefde op een moderne sobere
wijze. Hij had een klein autootje,
rookte een sigaartje er. ging vissen
wanneer hij wilde. Al was het iedere
dag. Dal wil zeggen: iedere dag als
hij, Tinus, vond dat er een kans in
zat. met het oog op het weer.
Zondags viste hij in gezelschap
van Piet Kreuker, eigenaar van een
kruidenierszaak en zijn boezem
vriend.
Het speet Piet vaak. dat hij al
leen maar 'zondags kon. maar hij
werd in ieder geval op de hoogte ge
houden. Na iedere visdag bracht
Tinus verslag uit aan "iet, in de
vorm van uitvoerige detailbeschrij
vingen inzake zijn vangsten. Deze
beschrijvingen bepaalden zich
hoofdzakelijk tot de manier waarop
de snoek het aas had gepakt, hoe
hij at, wat de drijvers hadden ge
daan. hoever hij was weggelopen,
het moment waarop werd vast-
geslagen. het drillen en het landen.
Het gcvclg hiervan was dat Piet.
zo teger. vrijdag reeds, bijna barstte
van opgekropte begeestering en door
niemand was thuis te houden. Al
regende het die zondag stralen zo
dik als pijpestelen. hy ging.
Ervaring
door de jaren heen kreeg het
star.digheia. Piet had een zaak in
een oude buurt van een grote stad.
Het was een oud huis, dat al langer
dan een eeuw stond en wanneer de
wind zuid was tegen west aan of
west tegen zuid. dan kon men dat
in Pieis winkel duidelijk ruiken. Of
liever gezegd: Het was vrijwel on
mogelijk het niet te ruiken. Het
klinkt misschien vreemd, maar in
oude huizen met een slechte ven
tilatie onder de vloer of met
een riooluitgang op het water
treedt bi) bepaalde windrichtingen
stank op In Piets zaakje zeer pene
trant en zwaar genoeg om hoofd
pijn van te krijgen.
Deze periodieke geur was als het
ware de kurk waarop de successen
van Tinus en Piet dreven, om een
vrijmoedige beeldspraak te gebrui
ken. Vlijwei iedere day. vaak twee
maal per dag. belde Tinus Piet op
om te informeren naar het snoek-
weer. Slonk het, dan ging Tinus er
op uit en Piet kon dan rekenen op
een spannend verslag. Stonk het
niet. dan bleef Tinus thuis, prut
send aan zijn auto of scharrelend
in zijn tuin.
Uiteraard waren het vreemdsoor
tige. hoewel korte, telefoongesprek
ken, v. aarvan Piets klanten af en
toe getuigt waren. „Ha die Tinus
alles voor elkaar, niet om te harden.
Veel succesEn in negatieve zin
kreeg Tinus dit te horen: „Nee, Ti
nus, nik? te ruiken, waardeloos. Tot
zondag".
Twee heren
Op een avond werd Piet door
twee heren bezocht. Zij ver
zochten Piet exen mee te
gaan. Hy moest zich niet proberen
te verweren. De heren zouden dan
ook netjes blijven.
Het bleek een gecombineerd op
treden te zijn van de Binnenlandse
Veiligneidsdienst en InterpolOp
dit moment herinnerde Piet zich het
herhaaldelijk bezoek van een man
die hy nooit helemaal thuis had
kunnen brengen. Eén man. die soms
tienmaal per dag een paar dub
beltjes zuurtjes kocht en die altijd
een praatje maakte over de lucht..
Of het wel eens stonk, hoe vaak het
stonk en wanneer het stonk. Piet
had daar geen aandacht aan ge
schonken. want op dagen met zui
denwind tegen het westen aan
voerde hij tientallen gesprekken
over het luchtje.
Vermoedelijk is de zaak aan het
rollen gebracht door een fantasie
rijke klant, die kort te voren een
film had gezien of een boek had ge
lezen over smokkel in verdovende
middelen, spionage op grote schaal
of handel in blanke slavinnen.
Na een uur was Piet. weer terug
en momenteel zijn het twee men
sen, die hem vrij regelmatig opbel
len en belangstellend informeren
naar bepaalde geuren. Uiteraard is
Tinus vol belangstelling, maar ook
meneer Van Zanten is een adem
loos luisteraar naar Piets vreemd
soortige weersbeschouwing.
Meneer Van Zanten, van Inter
pol Een knap snoekvisser.
tussen cwee haakjes, maar nog lang
niet op het niveau van Tinus en
Piet.
Maar goed, hier ls dus uit te le
ren. dal lang niet iedere zuiden- of
westenwind geschikt is voor het
succesvol bevissen van snoek. Bei
de winden moeten „leunen", dan is
resultaat verzekerd.
En de moraal van dit verhaal, zo
er al van een moraal kan en mag
worden gesproken?
Wanneer u verzekerd wilt zyn
van goede resultaten, zoek dan con
tact met de eigenaar van een oud
pand en informeer discreet of hy
bij tyd en wyle last heeft van een
luchtje. Trekt hy een vies gezicht
en moppert hy iets over onhoud
baar of zo. dan reeds is de vangst
van uw leven binnen. U ziet het,
ook by het vissen zijn het de kleine
raffinementen.
Jan Schreiner.
7°s
De jonge Peter O'Toole (rechts) speelt de titelrol in
Lawrence of Arabia". Naast hem Anthony Quinn.
stel een enorme ervaring
hel vissen op snoek en een bij -
zondert scherpe kijk op het juiste
weertvpe. Al moet worden gezegd,
dat het toeval hen daarbij een gro
te dienst had bewezen
Iedere visser op snoek zal uit er
varing weten, dat de snoek het bes
te bijt bij zuiden- of westenwind.
Maar het eigenaardige is, dat
vaak bij gunstig weer en goede
windrichting zeer slechte resultaten
worden bereikt. Men wijt dit dan
aan naderkomende depressies, toe
komstige harde wind of vorst, maar
Tinus en Piet wisten wel beter. Die
hadden een onfeilbaar hulpmiddel
ontdekt, waaraan ze hun naam als
eminent sportvisser hadden te dan
ken.
Volgens Tinus' verklaring zat het
zo in elkaar. Zuidenwind en wes
tenwind zijn beide goed, maar het
begrip zuid of west Ls zeer rekbaar.
De wind kan zuid zyn en tegen het
oosten aanleunen, maar hij is ook
zuid als hy tegen het westen hangt.
Precies zo is het met west. West
kan oog in oog staan met zuid,
maar liy kan ook avance betuigen
aan nooid. „Kijk", placht Tinus te
zeggen, „dat zijn nu van die kleine
verschillen.
Het toeval, waar ik het net over
had, berustte op de volgende om-
Onze bridgerubriek
In de Meesterklasse viertal
lencompetitie van de Neder
landse Bridgebond verlopen de
zaken dit jaar tot nu toe minder
spannend dan gewoonlijk het
geval is. Hiervoor zijn twee re
denen aan te wijzen: in de eer
ste plaats doet het viertal van
de Rotterdamse Bridgekring
1935 het bijzonder goed en in
de tweede plaats verspelen de
concurrenten in hun onderlinge
wedstrijden regelmatig punten.
Jongstleden zondag traden twee
van die concurrenten tegen elkaar
aan: landskampioen UBC uit
Utrecht en het Haagse Buitenhof.
Laatstgenoemd viertal heeft dit
jaar weer de beschikking over Hel-
Z.: 14. 33, 38.
W.: 24, 32, 37 dam, 40.
No. IV
M. J. Kuipers.
12 3 4
Mi
/uk
km
9
■m
u
S
m
m
m
m
W
mT
Ui
ym
m
m
a S 13 8 a
W: wb ui '(M yffi
Ü3 IÉ TUI §1 W
a 2ïf' m if?
A P'"-
Z 9, 13. 14, 23, 24, 30, 42
W.: 15, 33, 35, 38, 44, 47, 49.
Met naspel.
Z.: 12 13. 18. 32. 43 dam.
W.: 15, 22. 26. 33, 50 dam.
Voor alle standen geldt: Wit
speelt en wint".
1. Jas Arabier is langer
2. sleutel voorgrond
3. klep van pet achterste monteur
4. dwarslat raam
5. auto achtergrond is hoger opge-
getrokken
6 stoelzitting is hoger
7. plafond balk is weggelaten
8. mond monteur voorgrond
Het oudste type is de.effen binding'
leman.een talentvol speler, die eni
ge jaren verstek heeft moeten la
ten gaan in verband met zijn stu
die. Samen met Boender vormt hij
een paar dat vele punten voor de
Hagenaars weet te scoren en vooral
in de hier genoemde wedstrijd
heeft hij byzonder veel werk moe
ten doen. Het was een wedstrijd,
waarin een relatief groot aantal
slamspellen voorkwam, die alle
niet geheel waterdicht waren en
dan ook meestal aan niet meer
dan een tafel werden uitgeboden.
Het paar dat er in slaagde het
contract thuis te brengen leverde
dan ook een waardevolle bijdrage
voor het totaal aantal matchpun-
ten. Op onderstaand spel waren
dat Boender en Helleman:
Sch: A V 6 4 3
Ha: V 10 5 4
Ru: 5
KI: H B 6
Sch: H B 10 9 v Sch
Ha: A B 7 2 wNn Ha:
Ru: H 8 3 Ru:
Voor effen binding worden eerst b.v.
de even kettingdroden opgetild. Door
de goping (sprong) wordt de inslog ge- I
voerdDon volgen de oneven ketting- I
draden.
KI:
KI:
7 5
H 9 8 6 3
10 6 2
9 5 2
Sch:
Ha:
Ru:
KI:
A V B 9 7 4
A 10 7 4 3
Het of wisselend optillen von even en
oneven kettingdroden geschiedt met
schoften. Moor ingewikkelde weefsels
zijn talrijke schoften nodig.
Hoewel een modern getouw een
uiterst ingewikkelde weefautomoot
is, vindt men doorin toch deze fun
damentele onderdelen terug.
West was gever en opende met
1 SA (1315 punten), die door
Noord (Helleman) werd gedou
bleerd. Oost vluchtte naar 2 H.
waarop Zuid met 3 H de enorme
kracht van zijn spel aangaf. West
en Oost kwamen hierna in het stuk
niet meer voor: Noord bood 3 S en
Zuid 4 H, hetgeen nadere inlich
tingen vraagt. Noord vervolgde met
4 SA, Zuid 5 R, waarop Noord tot
6 K overging waarop werd rond-
gepast.
De uitkomst was een kleine har
ten, die in zuid laag werd inge-
troefd. Daar er van Noord-Zuid i
standpunt uit bezien 17 punten I
„weg" zyn, en Oost, gezien zijn
uitkomst, kennelijk over een hon-
neur in harten beschikte ging Hel- i
leman er van uit dat de ontbreken-
de plaatjes bij West moesten wor-
den gezocht. Hij speelde een kleine
klaveren en sneed met de boer. In
slag 3 werd een kleine ruiten ge-
speeld, in zuid met het aas geno
men en ruiten vrouw nagespeeld.
West speelde klein bij en Noord
liet de slag doorlopen. Toen Oost
bekende, speelde hij een kleine rui-
ten na. waarop bij West de heer
verscheen. Daar West dus kennelijk
niet de heer en de tien bezat, kon
noord laag troeven en klaver heer
spelen waarop bij west de vrouw
vigl. De zorgen waren toen voorbij:
een harten werd getroefd, de laatste
troef gehaald en de ruitens afge
speeld. Toen West hierop besloot
schoppen heer sec te zetten, maak
te Helleman 13 slagen door 2
schoppens. 5 ruitens. 5 klaveren en
een afgetroefde ruiten.
Aan de andere tafel volstonden
Ir. R. Kaiser en Kokkes met 5 rui
ten die met een overslag werden
gemaakt.