4 VOLKSDANSEN alleen om het plezier Miles Davis in Carnegie Hall Top Tien van 9G2 Nieuwjaarswensen Weinië fantasie per Unicef-kaart Eerst maar leren solliciteren (LEIDSCH DAGBLAD^) RAY CHARLES KOMT FOTO'S HOLVAST JAZZ op l.p., en single Zaterdag 29 december 1962 „Een twee drie, links opzij, sluit aan, links over, rechts opzij, sluit aan, rechts over, een twee drie, een twee drie In het kille gymnastieklokaal van de St.-Laurentiusschool aan de Boommarkt in Leiden danst een dertigtal jongens en meisjes zich het vuur uit de sloffen. En als die sloffen hinderen, worden ze uitgeschopt. Langs de kant liggen ettelijke paren schoenen. „Rechts opzijsluit aan, rechts over Onder leiding van de 21-jarige Willem Jan Wolff („ik zie er ouder uit, ja, dat heb ik meer gehoord"worden de passen van een Israëlische volksdans ingestudeerd. Door studenten, verpleegsters, beroepssoldaten, kan toorbedienden, winkelmeisjeseen maatschappelijk werkster en noem maar op. De jongste is 15, de oud ste 25. Elke maandagavond oefent de volksdansclub „Oud-Poel geest'' in het lokaal aan de Boommarkt. Om zeven uur ko men de beginners, om acht uur de gevorderden. En dan duurt het dansfeest tot elf uur, kwart over elf, „want dan moeten we van gemeentewege wel de zaal uit". aan studenten", vertelt Willem Jan, zelf vijfdejaarsstudent in de biologie. Nu zijn de meeste leden niet-studenten. „We hebben ruim vijftig le den. Hoeveel precies, weet ik niet. Misschien zijn het er veel meer", zegt hij glimlachend. „Er is een heel vaste kern, van 30 tot 35 man, met heel weinig franje er om heen". Traditie Met die beginnerscursus is men een paar maanden geleden begonnen, omdat men het voort bestaan van de groep in gevaar zag gebracht door het steeds ouder worden van de leden. Een ouder worden met als gevolgen: trouwen, emigreren en verhui zen naar een andere stad. Studenten Oorspronkelijk was „Oud- Poelgeest" een studentengroep „Maar dat liep niet bij gebrek t/ „Voor de gezelligheid" is h< 1948: Tsjechoslo waakse kin deren krijgen middelen om de \rgste ontberingen van de oor- og te boven te komen. De ze- )enjarige Jitka Samkowa uit Bohemia dankte de Unicef, het ">rfonds van de Verenigde Vaties, voor deze hulp met een tekening. Bij gebrek aan papier \childerde zij op een stuk glas tinderen dansend om de mei boom. Dit spontane, simpele ge baar ontroerde zo, dat de orga nisatie in Amerika er een kaart van liet maken: de eerste Uni- cef-kaart. Sindsdien zijn dertien Jaar ver streken, waarin kunstenaars van ïaam het werk van de kleine Jitka lebben overgenomen. Zij maken nu ie ontwerpen van de nieuwjaars- Laarten door de verkoop waarvan miljoenen kinderen over de hele vereld worden geholpen. )e meeste kinderen in Europa heb- )en nu de hulp van Unicef niet meer nodig. Het zijn thans de kin leren in de onderontwikkelde ge- >ieden voor wie het kinderfonds jeld inzamelt. Kinderen die er ook recht op hebben beschermd te wor den tegen ziekten, goed te worden levoed, zich te ontwikkelen en een ?ak te leren, zoals het in de ver garing van de rechten van het kind staat te lezen. De jaarlijkse kaartverkoop in meer dan honderd landen brengt een deel van dat geld byeen. Alleen in Nederland bracht de kaartverkoop vorig jaar 280.000 gul den op. „En ik blijf aan de voor- ïichtige kant als ik voorzie dat er dit jaar in Nederland twintig pro cent meer kaarten worden ge plaatst", zegt de heer J. Eggink, secretaris van het Nederlands co mité Unicef. In de kelders van het paleis Noordeinde de comitéleden noe men ze „catacomben" wachten nog tientallen dozen kleurige kaar ten op verzending. Vele vrijwillige, helpende handen verdelen de doos jes over kleinere verpakkingen, schrijven de adressen zorgen voor de verzending naar de honderden particulieren en zaken die zioh met de verkoop belasten. .,Wat er al niet gedaan wordt om ons te helpen", zegt de heer Eggink enthousiast en hij vertelt als voor beeld het verhaal van een dame uit Vlaardingen, die ieder jaar met enkele lege koffers naar het kan toor in Den Haar reist om de be stelde kaarten te halen. „Dan hoeft u de vracht niet te betalen en zo heb ik het gevoel dat. ik werkelijk Iets bijdraag", vindt zij. Zo zijn er velen die op hun ma nier het leed van de kinderen in de wereld willen helpen verzachten. De 94-jarige dame, die ondanks haar vertrek naar een rusthuis in Amsterdam vol ijver haar eigen comrteetje in Castricum blijft lei den en de gepensioneerde leraar in Utrecht, die meer dan tien procent van de hele verkoop voor zijn reke ning neemt. In het geïmproviseerde winkeltje aan de Molenstraat 23, waarover het Nederlands Unicef-comité bij toeval de beschikking kreeg, wordt dan ook heel intensief gewerkt om alle bestellingen op tijd de deur uit te krijgen. „We hopen alleen maar dat we het nog drukker krijgen," is tenslotte de wens van de heer Eggink. Per giro kan men de doosjes kaarten bestellen door zoveel maal 4 gulden als men doosjes wil heb ben, te storten op gironummer 7515 ten name van Unicef Den Haag. |M„Voor de gezelligheid" is het repertoire nog aangevuld met enkele Westeuropese (Engelse, Franse, Scandinavische) dansen en zelfs een heel enkele Ne derlandse. Op die vaderlandse volksdansen heeft Willem Jan het niet erg begrepen. „Ze slaan meestal niet erg aan", zegt hij. „Ze zijn te langzaam, en eerder nog: er zit te weinig fantasie in". Vier jaar geleden had de Vlaardinger Willem Jan Wolff, die nu ruim een jaar leider bij „Oud-Poelgeest" is, weieens van volksdansen gehoord en weieens in jeugdherbergen eraan meege daan, „maar meer per ongeluk dan opzettelijk", voegt hij er zelf aan toe. Op aandringen van een Het selectiecentrum van het Amerikaanse Vredescorps in Washington heeft onlangs een merkwaardige publikatie het licht doen zien: een komisch getint uittreksel uit de sollicitaties van veertigduizend jongeren die als vrijwilliger naar de onderontwikkelde gebieden willen worden uitge zonden. Eén sollicitant gaf als zijn beroep op: fabrikant van schakeltjes van stalen korsetten. Een ander beweerde, dat hij in een „gorilla-oorlog" had gevochten. j Biologisch wonder De opzienbarende uitspraken zijn gedaan door referenties van de sollicitanten, bij de beantwoording van de vragenlijst over de betrokkenen. Zo werd een meisje als volgt beschreven ,,Ze doet i pogingen zich te ontwikkelen van een verlegen, ingetogen meisje i tot een vrijmoedige, uitdagende jongeling"i Om tot uitdrukking te brengen hoeveel zelfbeheersing de 1 kandidate had, schreef een referentie: „Toen haar hand klem kwam tussen het portie van een auto, bleef zij glimlachen". „Aanbevelingen Andere aanbevelingen: „Alle politie-agenten die hem gedurende de laatste jaren hebben gearresteerd, mochten hem graag". „Hoewel hij een weinig beeft, is hij emotioneel stabiel". „Hij kan praten over elk onderwerp dat naar voren wordt gebracht". „Hy is nog niet gearresteerd". „Emotioneel kan hij alles verwerken". „Zij is kind aan huis bij Jan-en-alleman". „Sinds kort werken haar ouders. Daarvoor was haar vader predikant". „Wij hebben hem gedurende lange tijd gekend, maar nooit een zwakke plek in zijn karakter kunnen ontdekken, tot hij bij u solliciteerde". Een referentie schreef, dat hij de sollicitante eerst had gekend als een „vreselijk mens" en later als zijn schoonzuster. Het repertoire van die „heel vaste kern" is overwegend Sla visch en Israëlisch. „Door een soort oude traditie hebben we nogal wat Joegoslavische dan sen, dat is een erfenis van de vroegere leider die er min of meer verzot op was", vertelt Willem Jan Wolff, die zelf de voorkeur geeft aan de Griekse dansen, „maar dat komt mis schien omdat ik twee maanden in Griekenland ben geweest". Volgend jaar gaat hij er trou wens weer naar toe, nu voor een jaar, in verband met zijn studie. „De Israëlische dansen", ont hult hij verder, „hebben overi gens een heel sterk Slavisch ele ment. Dat is geimporteerd door joden die uit Oost-Europa zijn gekomen". Vergeetachtig Een gegadigde, die zijn voornaamste kwaliteiten moest opsommen, antwoordde: ,.Ik ben ze vergeten". Een andere sollicitant werd gevraagd, wat hij hoopte te bereiken in het Vredescorp. Zijn antwoord: „Vrede". andere student in de biologie richtte hij in 1958 ook eens zijn schreden naar de Boommarkt. En hij is er blijven hangen, zoals de meesten „die alleen maar kwamen kijken". Want als je de leden van „Oud-Poelgeest" P vraagt, waarom ze zijn gaan volksdansen, dan luidt in de meeste gevallen het antwoord: omdat ik een vriendje (of vrien din) had, die zei dat ik 'ns mee moest gaan. Om het plezier „Oud-Poelgeest" geeft zelden uitvoeringen. De groep werkt weieens mee aan avonden van andere verenigingen, maar ook dat maar heel af en toe. „We werken niet naar een uitvoering toe", zegt de 21-jarige danslei- der, „we hebben geen vooropge zet doel, we doen het alleen om het plezier van het dansen". En wijzend naar de jongens en meisjes die de nieuwe Israëli sche dans proberen machtig te worden: „Het zijn meest jonge ren die dansen op zichzelf erg plezierig vinden". Dan met stemverheffing: „Links opzij, sluit aan, links over, een twee drie Amerika's "biggest hitmakers", Ray Charles komt naar Neder land. Op 11 en 12 mei zal de in Amerika enorm populaire blues zanger, die zich echter de laatste tijd heeft gespecialiseerd in top hits, optreden in Den Haag (Houtrusthallen) en Amsterdam (RAI- gebouw). Charles vraagt voor die twee dagen in totaal 64.000 guldenMaar hy is nog bescheiden in vergelijking met Frank Sinatra die voor één avond een gage verlangt van 50 mille om die reden gaat dan ook het bezoek dat The Voice in april aan ons land zou brengen, niet door. In die maand kunnen we wel Chubby Checker ver wachten. Een fraaie sprong van Willem Jan Wolff, de leider ..Oud—Poelgeest" „Miles Davis at Carnegie Hall" („CBS" BPL 62081 - l.p.) So what - Spring is here - No blues - Oleo - Someday my prin ce will come - The meaning of the blues - Lament - New rhum- ba „The legendary performance of May 19, 1961" luidt de ondertitel van deze plaat. Het Itfkt wat voorbarig om een concert, dat pas anderhalf jaar geleden plaatshad, nu reeds „legendarisch" te noemen. Maar in dit geval is deze betiteling nu eens niet overdreven. Trompettist Miles Davis heeft zichzelf overtroffen, toen hij vorig jaar mei samen met zfjn kwintet en een door Gil Evans geleld orkest in de Carnegie Hall optrad. Die avond heeft hU laten horen, dat technisch hem niets te moeiiyk is. terwyi die virtuositeit, die superbe vorm, steeds onderge schikt bleef aan de muzikale inhoud. „The legendary performance" confronteert ons met een Davis die alle kanten op gaat: van bedacht zame met een minimum aan effect gespeelde solo's (in de concertante stukkem tot sprankelende, duize lingwekkend snelle en hoge, inten sief swingende „runs" (als hy al leen met z'n kwintet speelt i Miles is een trompettist met „klas siek allures" en het eerste nummer van de plaat brengt ons meteen al in een sfeer die niet typisch is voor Jazz: de sfeer van de concertzaal. Op klassieke leest geschoeide, or kestrale akkoorden introduceren het kwintet met pianist Wynton Kelly, bassist Paul Chambers, drum mer Jimmy Cobb, tenorsaxofonist Hank Mobley in een sterke versie van „So what", gevolgd door een zeer langzame, zwaarmoedige uit voering van „Spring is here". Een ware Paganini-op-de-trompet toont Davis zich in „Oleo". Mobley valt, evenals in „So what", de on dankbare taak ten deel na Miles te moeten soleren. Hy doet dat met verve, maar bereikt op geen stuk ken na het niveau van zyn leiier. Een sprookjesachtig muziekje maakt het kwintet van „Someday my prince will come". Het meest pretentieuze nummer is „Meaning of the blues", dat samen met „Lament" en „New rhumba" één geheel vormt, een in drukwekkend, harmonisch knap stuk muziek, waarin orkest en kwin tet het eerst meditatieve, dan ner veuze en tenslotte heeriyk ontspan- RAY BROWN nen spel van Miles Davis voortref felijk completeren. De arrangemen ten zyn van Gil Evans. Charlie Byrd „Blues Sonata" Riverside OLP 3009 - l.p.) The Blues Sonata - Alexan der's Ragtime Band - Jordu - That old devil called love - Zing! went the strings of my heart Met v|jf sterren waardeerde het bekende Amerikaanse muziektijd schrift Down Beat deze nieuwe langspeelplaat van meestergitarist Charlie Byrd en in het bijzonder één nummer: Byrds eigen composi tie „Blues Sonata", een driedelig werk dat een hele plaatkant be slaat en ruim twintig minuten duurt. Het ls nog maar twee maanden geleden, dat wy een andere plaat van deze Segovia-in-de-jazz bespra ken: „The Guitar Artistry of Char lie Byrd", eveneens uitgebracht door Riverside. Wat wy toen schreven, geldt in grote mate ook voor deze plaat. Byrd is geen typische Jazz- gitarist, hy is voor alles een gita rist. zyn unieke, fascinerende speeltrant heeft het fynzinnige van de klassieke gitaarkunst, het ro mantische van de Spaanse en de swing en improvisatie van de Jazz. Deze elementen vindt men har monisch verenigd in „The Blues Sonata", bestaande uit de delen „Polonaise pour Pietro", „Ballad in B minor" en „Scherzo for an old shoe". Het is een verrukkelyk, smaakvol stuk muziek, waarin ook een „dienende functie" is toebedacht aan bassist Keter Betts en percus sionist Buddy Deppenschmidt. Deze Blues Sonata zou men het school voorbeeld kunnen noemen van de ideale samensmelting van klassiek en jazz. Nu is de gitaar ook wel het instrument dat zich daar by uitstek toe leent, zeker in de handen van Charlie Byrd. Op kant twee verwisselt Byrd de niet-versterkte gitaar voor de elek trische om met zyn beide vaste be geleiders en de pianist Barry Harris plezierig en pretentieloos te musi ceren. „Ray Brown, his bass, his big band Cannonball Adderley" (Verve MGVV 919 - l.p.) Work song - It happened in Monterey - My one and only love - Tricotism - Thumbstring - Cannon bilt - Two for the blues - Day in day out - Baubles, bangles en beads Met aile respect voor The Can nonball, deze langspeler dankt zyn waarde toch wel In de eerste plaats aan Ray Brown, zyn bas en zyn voortreffeiyke big band, een der beste die we de laatste tijd hebben gehoord. Behalve de ritme-sectie zyn er maar liefst vier trompettisten (o.a. Nat Adderley en Joe Newman), vier trombonisten en zes saxofonis ten (o.w.The Cannonball en Yuseff Lateef van wie een enkele af en toe de fluit hanteert. Ernie Wilkins en Al Cohn schreven voor deze bezetting een aantal gematigd-progressieve arrangementen, die ook de Jazzlief hebbers die het niet zo erg op bop hebben begrepen, wel zullen aan spreken. Behalve de big band ls er dan ook nog de bas van Ray Brown. De bas en.de cello. Het laatste in strument bespeelt Brown heel vir tuoos in „My one and only love" en ..Baubles, bangles and beads". Jam mer is. dat Ray in ..My one" zyn oerromantische en toch niet weke solo afsluit met een knappe, maar volstrekt nietszeggende coda. Voor het overige niets dan waardering voor Ray Brown, die eens „de" tech nicus onder de bassisten is genoemd en over welk een fabelachtige techniek hy beschikt, bewijst het vooral in „Thumbstring". De by- dragen van Julian Adderley zyn verdiensteiyk, hoewel niet altyd even smaakvol en zeker niet beter dan die van zyn broer, de trom pettist Nat. Een hitparade maar anders dan andere. Ditmaal niet de liedjes van Elvis, Cliff en Anneke, niet de plaatjes die het best verkocht werden in het afgelopen jaar, zelfs niet de kens van de lezers. Aan het eind van het jaarhebben we ons veroorloofd op eigen gezag een hitparade samen te stellen met de naar onze smaak beste tien jazzplaten die we in 196£ in Jouw Wereld hebben besproken. 1. ..Charlie Parker All Star Sextet" (Roost) een plaat met diverse onvergankeiyke meesterwerken. 2. „The Guitar Artistry tf Charlie Byrd" (Riverside) na lang aarze len tussen deze en de hiernaast besproken plaat van Byrd. 3 „The Birdland Story" (Roulette) dat prachtige twee l.pomvat tende album met o.m. een kant John Coltrane en een plaatzyde met historische opnamen. 4. „8outhern Prison Blues" (Storyville) een langspeelplaat met intens waarachtige blues uit de staatsgevangenis van Angola, 5. „Miles Davis at Carnegie Hall" (CBS) zie hiernaast. 6. Odetta 3 en 4 (Amadeo) twee ep.'s van de grandioze negervoca- liste Odetta Felious. 7. Billy Holiday met „Did I remember" e a. (Philips) een e.p. met op namen van deze grote blueszangeres uit de jaren '35'39. 8. „Gerry Mulligan and the Concert Jazz Band on Tour" (Verve) geïnspireerde solo's van Mulligan. Sims en Brookmeyer en voortref- feiyk ensemblewerk. 9. ..Stretching out" (Funckler) een e.p. met „pure Jazz" van het Ramsey Lewis trio. 10. The Bill Broonzy Story (Verve) ln het kort verteld op twee ep.'s

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 15