ADOLF ALTHOFF
Sandberg -bejubeld en gehaat-
draagt Stedelijk Museum over
fl)l
Kodak
Een uniek circus jaar
bet/int met Kerstmis
in jubilereml
Als oosters vorst in
Dnits winterkwartier
t Kan mij niets schelen of
men voor of tegen mij is.
Heengaan sluit periode" af
Chester Dale -79-
overleden
épgericht 1 maart 1860
Woensdag 19 december 1962
Vijfde blad no. 30836
(Van onze Amsterdamse
correspondent
Het legertje arbeider» is ge
reed met het ontruimen van de
raai van Theater Carré in Am
sterdam. De parterrestoelen
zijn verdwenen en hebben
plaats gemaakt voor een cir
cuspiste. Van morgen tot en
met 27 januari zal het gebouw
in gebruik zijn. zoals circus
koning Oscar Carré het be
doelde. toen hij hier precies
driekwart eeuw geleden zijn
kerstprogramma in première
bracht in wat toen was het
fraaiste circusgebouw van de
wereld.
De onderneming beschikt over ruim
tachtig woon- en pakwagens, die alle
gedurende de winter in een overdek
te stallingruimte zijn ondergebracht.
Adolf Althoff staat bekend om zijn
perfectionisme en zijn inventieve
geest. Steeds is hij bezig om yzncir-
geest. Steeds is hij bezig om zijn
circusstad op wielen zo praktisch
mogelijk tem aken Vol trots toon
de hij ons zijn nieuwste wagens,
die zijn bekleed met witte, plastic
platen, welke schilderen overbodig
maken en er altijd blinkend uitzien.
Op zijn tekentafel ontwierp hij een
keukenwagen voor het personeel, die
Dezelfde discipline en netheid, die
men overal in de gebouwen aantreft.
ic te vinden in de kantoren van Alt-
noff. waar muren vol ordners een
overzichtelijk beeld geven van de
tournees, voor iedere speelplaats en
ieder probleem een ordner.
Arabieren
Het hart van het circus is de piste
en het hart van het winterkwartier
is de oefenmanege. Daar in Breinig
waren wij getuige van de training
met acht Arabische paarden, die
verleden jaar door Althoff in Tunis
zijn geselecteerd en aangekocht en
in Amsterdam voor het eerst in
vrijheidsdressuur voor het publiek
worden gebracht. Zij zijn de trots
van Althoffs stal. waar onder meer
prachtige Pinzgauers, Denen en
i Munsterlanders staan. De Arabieren
hebben bijna een jaar in de weide
bij het winterkwartier gestaan om te
acclimatiseren alvorens zy in dres-
i suur werden genomen. De dagelijk-
se oefeningen staan onder leiding i
van Rudy Enders, een neef van de
directeur, die samen met zijn broers i
ook nog een jockeynummer heeft,
'dat bijzonder hoog staat geklasseerd. I
De repetities met paarden en olifan
ten worden afgewisseld door uitput
tende oefeningen van de gebroeders
Enders. een eindeloze herhaling van i
sprongen en salto's met als klap op
de vuurpijl de salto mortale van het
ene op het andere galopperende
paard. Zeven jaren repeteren vraagt
zon nummer, zeven jaren van da
delijks repeteren. Het is dan ook
begrijpelijk, dat het aantal jockev-
groepen in de wereld uiterst beperkt
is.
Directeur Althoff slaat geen re
petitie over. Hij volgt de vorderin
gen op de voet en is niet zuinig met
zijn kritiek. Straks, bij de premiere
moeten de nummers immers glad
verlopen.
In de piste van Carré zal Adolf
Althoff zijn paarden zelf aan het
publiek voorstellen, afgewisseld door
zijn zoon Franz il9> en dochter
I Helène (bijna 16
Oud-geslacht
Adolf Althoff stamt uit een oud
circusgeslacht. Reeds driehonderd
I jaar geleden trokken de Althoffs met
hun wagens door Europa om het
I publiek op jaarmarkten te verma-
ken met acrobatische kunsten. Vo-
i rige eeuw deden zij hun intrede in
de circussen als kunstrijders en
acrobaten en omstreeks 1900 begon
nen zij met eigen ondernemingen,
waarvan het Circus Corti-Althoff
een wereldnaam verwierf. Adolf is
een zoon van Dominique Althoff. die
acht kinderen had. „Ik vond het wel
j een wat groot gezin", aldus de di-
I recteur. „Daarom begon ik op 22-
i jarige leeftijd met een eigen onder
neming". Hij had vrijwel onmiddel
lijk succes en na een jaar had de
jonge circusman al zestig man per-
I soneel.
Adolf Althoff, 49 jaar oud, is de
j aristocraat van de familie. Hij is
altijd onberispelijk gekleed en eist
dezelfde verzorgdheid van zijn ge
zinsleden en medewerkers. Op welk
uur men in het winterkwartier of
in zijn tentcircus ook binnenvalt,
zijn bureau is altijd keurig opge
ruimd. ind e keukens staan de pan
nen in het gelid, de stallen zijn
brandschoon en op het terrein is
geen lucifertje te vinden.
Hij is een vermogend man, Adolf 1
Althoff. Het is het resultaat van
tientallen jaren hard werken en van
grondig vakmanschap, zonder welke
ieder cirucs tendode is opgeschre
ven.
Nadat de bedrijfsgebouwen van I
het winterkwartier gerealiseerd wa
ren. heeft Aldolf Althoff de merk
waardigste bungalow laten bouwen
die men zich kan denken. De con
structie is zondanig, dat hij tegen
de winter zijn drie, tien meter lan-
ge, salonwagens in het huis rijdt,
aansluit op een soort „perron", dat
I via een toog met de woonkamer is
verbonden. Die woonkamer is twin-
tig bij tien meter groot en is inge-
richt met een pracht, die men bij
I een oosters vorst verwacht aan te
[treffen. Dit zaaltje is voornamelijk
ingericht met souvenirs, die uit tal
van landen zijn meegebracht. Het
j zijn kostbare en mooie zaken, want
Adolf Althoff houdt van mooie din
gen: schilderijen, porselein, tapijten.
Hier en daar zijn er tekeningen en
schilderijen van dochtertje Helène.
die behalve over alle eigenschappen
van een goed circuskind over-een
opzienbarend tekentalent beschuit.
Een soort geheime deur in de
woonkamer geeft toegang tot een
bar, waarop menige nachtclub ja
loers zou kunnen zyn. Hier ont
vangt de directeur „ik rook niet
en ik drink niet" zijn vrienden l
en zakenrelaties.
Een vorstelijk huis, maar Adolf
i en Maria Althoff wonen en slapen
voornamelijk in hun wagens. Zij zou-
Iden niet anders kunnen: in een
circuswagen zyn zy geboren, kregen
zij hun kinderen en zullen zy uit-
eindelijk sterven.
Straks brengen zeven spoorwagens
dieren en materialen uit Aken naar
Amsterdam. Directie, artiesten en
medewerkers zullen in hotels loge
ren. Het wagenpark kan. op enke
le wagens na, in het winterkwartier
achterblijven. Het Circus Althoff
brengt 36 paarden, vier olifanten,
vier kamelen, vier lama's en twee
zebra's mee plus de „huisnummers"
als de Bedouinenshow van zoon
Franz, het jockeynummer van de
gebroeders Enders en het interna
tionaal bekende berenummer „Maico
en Peter". Aan de voorstelling werkt
voorts een aantal geengageerde num
mers mee, zoals de komieke Pio
Nock, die als draadloper boven de
..Corba" is een van de acht
Arabische hengstendie bij het
Circus Adolf Althoff in dres
suur zijn en op 20 december in
Amsterdam voor het eerst aan
publiek worden voorgesteld.
Dresseur Rudy Enders be
steedt dagelijks vele uren aan de
I training. Het lopen op de ach-
I terbenen moet een paard met on-
eindig geduld en diepe toewij
ding worden bijgebracht.
I leeuwekooi werkt, een groep leeu
wen. een clownsnummer met de Ne
derlander Max van Emden, die
jarenlang met Grock samenwerkte,
en nog diverse andere nummers.
Circus Carré werd Theater Carré,
maar de traditie van het kerstcircus
jr bewaard gebleven. Beroemde cir
cusondernemingen hebben in het ge
bouw aan de Amstel hun program
ma's getoond. Vele jaren lang was
dat Circus Strassburger Voor dit ju
bileumjaar is besloten gastvrijheid te
verlenen aan een Westduits circus
met een voortreffelyke naam: het
Circus Friederike Hagenbeek, dat
met ingang van 1963 de naam zal
dragen van zijn eigenaar-directeur,
Adolf Althoff.
Meer dan ooit
In Carré wordt een circusjaar ge
opend zoals Nederland nog nooit
heeft gekend. Het komende zomersei
zoen zaï ons land behalve de Neder
landse ondernemingen van Boltini
en Belli worden bereisd door het gro
te Circus Krone en het Circus Sar-
rasani, de voorzetting van het be
roemde vooroorlogse bedrijf. Het is
voorts waarschijnlijk, dat de familie
Strassburger de traditie van het zo-
mercircus te Scheveningen voor
zet en tenslotte heeft het groot
ste circus ter wereld, het Ameri
kaanse Ringling Bros and Barnum
and Bailey een Europese tournee in
voorbereiding, waarin het RAI-ge-
bouw te Amsterdam is opgenomen.
Adolf Althoff heeft ae afgelopen
zevenentwintig jaar met zijn circus
door heel Europa, inclusief de Bal-
kanlanden en Rusland gezworven en
bereisde zelfs een deel van Afrika.
Nederlano is het enige Europese land.
dat nimmer met het circus kennis
heeft gemaakt. Dat zal straks kun
nen gebeuren in het Amsterdamse
Carré, welk „Gastspiel" voor direc
teur Althoff van grote betekenis is:
in de eerste plaats wil hij een goede
indruk maken bij het verwende
Nederlandse publiek en .in de tweede
plaats wil hij zijn programma zo
sterk maken, dat men zich dit optre
den zelfs na het talrijke circusbezoek
van 1963 de naam van Adolf Althoff
zal herinneren. Hij hoopt namelyk in
de toekomst een grote tournee door
Nederland te organiseren en daarbij
zal enige goodwill hem zeer welkom
zijn.
Bij Aken
Gedreven uit nieuwsgierigheid
hebben wij een bezoek gebracht aan
het winterkwartier van Circus Adolf
Althoff in Breinig. een klein dorpje
ten oosten van Aken. Het is een ne
derzetting, zoals die zich nog geen
enkel Nederlands circus kan permit
teren en waarover slechts weinige
circusbearyven in Europa beschik
ken. Het winterkwartier beslaat een
oppervlakte van 15 000 vierkante me
ter met een modern gebouwencom
plex waar een personeel van zestig
man is belast met de verzorging van
de dieren in de stallen en in het klei
ne dierenpark of in de werkplaatsen
bezig is met de technische voorberei
dingen van de volgende circustournee.
Circus Adolf Althoff is niet het
grootste, maar wel een van de best-
geoutilleerde circusbedrijven van
Duitsland. Directeur Adolf werkt
nauw samen mot zijn zuster Caro
ls Williams, die met haar circus al
enige malen ons land bereisde en
met zijn broer Franz Althoff, die
met zyn drie-manege-circus Ne-
derlanu voor het laatst in 1955 be
zocht.
Dag-in dag-uit oefenen de ge
broeders Enders in het winter
kwartier van Circus Adolf Alt
hoff hun jockeynummer. Eerst
na zeven jaren harde opleiding
is het mogelijk tijdens de galop
van twee paarden een salto mor
tale te maken van het ene paard
op het ander. De ..longe". die
via een boven in de manage be
vestigde katrol loopt, beschermt
de springer tegen ongevallen.
Straks in de voorstelling moet
het lukken zonder longe.
voor 45.000 mark is gebouwd een
droomkeuken op wielen met koelkas
ten en öiepvriesinstallac.e.s en fornui
zen voor kolen en gas. Als het circus
op reis is wordt aan de wagen een
tent vastgebouwd. waar ruim zeven
tig mensen hun maaltijd kunnen ge
bruiken. Eveneens van eigen ont
werp is een wagen, di" kan worden
uitgeklapt tot een facade van dertig
meter lengte en zes meter hoogte. Het
publiek moet door de wagen heen om
het circus te bereiken en treft hierin
de tourniquets met de kaartjes-con-
roleurs.
Oefenmanege
In de dierentuin van het winter
kwartier is een gerieflijke huisves
ting voor kamelen, lama's, zebra's en
ander exotische dieren. In een hon
derd meter lang gebouw dat in het
midden een tien meter hoge oefen-
manege bevat, zijn de moderne stal
len voor vijftig paarden, de olifanten
en de roofdieren. Er zijn weinig die
rentuinen te vinden, waar de dieren
zo voortreffelijk zijn gehuisvest. Wan
delend m de gangen tussen de ruime
kooien zagen wij beren, apen. honden,
een luipaard, een hyena en zelfs een
ocelot.
Nieuwbouw en onderhoud van het
circus lieeft plaats in eigen beheer.
Tn een grote hal van vijftig bij twin-
tie metei werden de wagens geschil
derd. die de komende week de nodige
materialen naar Amsterdam zullen
brengen. Hier zijn de timmerwerk-
olaats, de smederij, de lasinrichting
en de schilderswerkplaats. De vak
lieden van het circus hebben hier
verleden jaar de tentconstructie ge
maakt. die de directeur zelf heeft
ontworpen.
„Ik besefte ineens, dat er sinds zes
tig jaar geen enkele wijziging was ge
komen in de constructie van tenten
en daai wilde ik verandering in
brengen." De nieuwe constructie be
staat uit drie uitschuifbare yzeren
masten. Zij worden op dc grond ge
legd, hel tentdoek wordt eroverheen
gespreid en als de masten langs mo
torische weg overeind zijn geduwd
is de gehele opbouw voor wat de tent
betreft achter de rug. De „parasol
tent", zoals Althoff zyn vinding heeft
genoemd, geeft een enorme bespa
ring aan tijd en mensen en heeft
••oor hel publiek het voordeel, dat het
uitzicht niet door masten en quadre-
pols wordt gehinderd.
Een circusdirecteur moet over een
romantische geest beschikken en op
zijn tijd een fantast kunnen zijn. Het
leiden van een modern circusbedrijf
vraagt echter ook een nuchter, zake
lijk beleid.
(Van onze Amsterdamse redacteur)
MET het nieuwe jaar zal ook een nieuw
tijdperk voor het Stedelijk Museum te Am
sterdam zijn aangebroken.
Van dat ogenblik af zal jhr. W. J. H. B.
Sandberg niet meer de directiekamer van het ge
bouwencomplex aan de Paulus Potterstraat bin
nenstappen om plaats te nemen in de stoel tegen
de wit-gepleisterde bakstenen muur, achter het
bureau met het door Karei Appel bontbeschil
derde stuk hout.
Jhr. Sandberg. 65 jaar. heeft dan^geen mu
seum meer. maar slechts zijn pensioen en
A.O.W., en als hij in de toekomst het ..Stede-
Eer en verguizing
In verband met zyn heengaan is
gelyk gemeld Sandberg ge
huldigd. Beeldende kunstenaars
uit binnen- en buitenland hebben
een collectie kunstwerken afgestaan,
die als collectie-Sandberg bewaard
zal blijven als een eerbetoon aan
de man. die volgens de gevers het
Stedelijk Museum tot een belang
rijke kunsttempel heeft gemaakt.
Er is ook een andere groep kunste
naars. Zy menen dat Sandberg zeer
veel heeft gedaan voor de moderne
kunst, maar daarbij te eenzijdig te
werk is gegaan.
Vervolgens zijn er degenen, die
zich nimmer heeben kunnen vereni
gen met het beleid van de museum
directeur. Maar zij sloegen geen
tentoonstelling over. al was het al
leen maar om uiting te kunnen ge
ven aan hun kritiek.
lijk" betreedt, zal hij dat doen als museumbezoe
ker zoals wij.
Het is nog niet bekend hoe de museumbezoe
ker van straks het ..Stedelijk" zal aantreffen.
Het gemeentebestuur heeft de dikke en ietwat
verwarde knoop van de benoeming van een op
volger nog niet kunnen doorhakken. Maar één
ding is zeker: het beleid van Sandberg dat de
afgelopen jaren zo sterk de aandacht trok. zal
niet op dezelfde wijze worden voortgezet. Daar
voor w9s het te sterk aan de persoon van dit
..enfant terrible' onder de museumdirecteuren
gebonden.
Tenslotte zijn er de Sandberg-
„haters". Zij hebben in de afgelopen
jaren geen middel onbetuigd gelaten
om hem „te kraken" hetgeen overi-
gens verspilde energie bleek, omdat
men geen vat op hem kreeg. „Het
kan mij niets schelen of men voor
of tegen my Ls
Er zijn soms harde noten gekraakt.
I In een vergadering riep iemand
luidkeels: „Deze vent is geen jonk-
j heer en geen heer. Hij is knetter
gek. Men moet hem zijn nek om-
I draaien". En hij werd door anderen
I bijgevallen
In de gemeenteraad kon men
Sandbeig ieder jaar tijdens de be
grotingsdebatten op de publieke tri
bune zien zitten. En dan hoorde hij
het KVP-raadslid Geurt Brinkgreve
zeggen: „De met dictatoriale macht
bPklede directeur van het Stedelyk
Museum heeft van dit museum een
propagandainstituut. gemaakt voor
een kunstuiting, die hij voorstelt
als „de" kunst te zijn. Er is sprake
van vervalsing, die doorklinkt in de
catalogie der tentoonstellingen". En
de fractievoorzitter van de VVD. de
heer R. T. J. Ie Cavelier, placht zich
dan uit te drukken als volgt: „De
internationale faam van het Stede
lijk Museum is geen faam. maar een
ziekte. Als er twee mensen in Span
je de pokken hebben, moet iedereen
worden ingeënt en mag je het land
niet in. Maar deze ziekte mag overal
doordringen".
Weinig museumdirecteuren zyn zo
dikwyls in het nieuws geweest als
ihr Sandberg, maar bijna altijd was
er sprake van „rumoer".
Zijli looj)hann
Hij is een uiterst beminddelijk,
hul fc lijk mens. deze tengere
Willem Jacob Henri Berend
Sandberg. met zijn witte kuif. die
nooit netjes wil zitten tn zijn eeuwi
ge blauwe butterfly. Hij vindt het
vanzelfsprekend dat er kritiek wordt
geleverd. Dat hoort er nu eenmaal
by
Sandberg werd in 1897 in Amers
foort geboren als telg van een uit
Overijssel stammend regentenge
slacht. oat in 1882 in de adelstand
werd vei heven. Zyn vader was ge
meentesecretaris. De jonge Willem
Sandberg bezocht het gymnasium en
ging daarna wegens zyr. schilders
talent naar de Rijksacademie voor
Beeldende Kunst te Amsterdam. Als
kunstschilder verbleef hij later in
Italië, Zwitserland en Oostenrijk. Te
rug in Nederland studeerde hij eni
ge jaren psychologie in Utrecht. In
de dertiger jaren werkte hij als re
clame-ontwerper in Amsterdam.
In 1938 deed jhr. Sandberg zyn in
trede in het Stedelyk Museum als
Jhr. Sandberg werd on
langs gehuldigd door minister
Cals.
conservator onder jhr. D C. Röell.
Tot 1945 was er voor de museum
bezoeker niets van te merken dat
Sandberg in het gebouw werkzaam
was. Voor een belangrijk deel was
dit te wyten aan de oorlog. Sand
berg nam actief deel aan het kun
stenaarsverzet en zat in 1943 in het
complot dat een overval pleegde, op
het Bevolkingsregister te Amster
dam met het doel het wegvoeren
van arbeiders te belemmeren. On
middellijk hierna moest hij onder
duiken.
Na de oorlog, toen jhr. Röell werd
benoemc tot hoofddirecteur van het
Rijksmuseum, kreeg jhr Sandberg.
48jaar oud, de directie van de Am
sterdamse gemeentemusea, waarvan
het Stedelijk Museum het belangryk-
ste is. Dat was op 1 september
1945.
De knuppel in
het hoenderhok
Tot 1949 was het rond het „Ste
delyk" pais en vree. Maar in
dat jaar verleende hy in zyn
museum gastvrijheid aan een groep
jongeren die zich onder de naam
Cobra presenteerde o.w. Karei Ap
pel en Corneille. Hun experimente
le werken werden op revolutionaire
wijze geëxposeerd en daarmee was
I de knuppel in het hoenderhok ge
worpen.
In de daaropvolgende dertien ja
ren ging Sandberg onverdroten voort
met zijn museum open te stellen
voor moderne kunstwerken, die
en dat kan men geen museumdirec
teur kwalijk nemen! aan de door
hem aangelegde maatstaven volde
den. Sandberg zegt dat zijn maatstaf
steeds is geweest „kwaliteit", terwijl
hij voor abstracte kunst eiste dat
het werk moest voldoen aan een ze
kere klaarheid en vitaliteit, waarbij
de persoonlijkheid van de schepper
tot uiting moest komen. Hij heeft
eens een tentoonstelling georgani
seerd waar industrie-afval tussen
moderne kunst was geplaatst om te
laten zien dat voor kunst" het
persoonlyk element nodig is.
Dit impliceert niet dat Sandberg
alles mooi heeft gevonden, wat hy
sinds 1949 in zyn museum heeft ge
haald. maar zoals hij eens heeft
gezegd „het Nederlandse publiek
beeft er recht op datgene te zien
wat er in de wereld wordt gemaakt".
Er voltrokken zich grote verande
ringen in het Stedelijk Museum, dat
niet langer meer een gebouw was
waar men zoaLs in de meeste andere
musea op de tenen sluipt en fluis
terend spreekt. Het „Stedelijk", in
middels uitgebreid met een moderne
vleugel aan de Van Baerlestraat
ook hierover bleef de kritiek niet
uit werd geleidelijk aan een le
vend onderdeel van de Amsterdam
se gemeenschap, een tehuis waardje-
der welkom was en waar men zich
normaal kon gedragen en zich niet
behoefde te generen als er reden was
om hard te lachen of met luidq stem
te discussieren.
II éreldvermuurd
De ölrecteursstoel van Sandberg
is enkele malen aan het wan
kelen gebracht door zijn im
mer-actieve tegenstanders. In 1956
werd ae Hongaarse opstand zelfs
l aangegrepen om hem via een pers
campagne te wippen. Maar Sandberg
hield stand.
I Hij hield ook stand in de bln-
nenlanuse strijd met het gemeente-
I bestuur. Met name de toenmalige wet-
i houder voor Kunstzaken heeft menige
'slapeloze nacht gehad, omdat Sand
berg niet wilde wijken van zijn stand
punt dat hij het werk van bepaalde
groepen huisjes-boompjes-beest jes-
schilders „rotzooi" vond. die hij niet
in zijn museum wenste op te han
gen Maar diezelfde wethouder, die
overigene nimmer een bewonderaar is
geweest, van de door Sandberg voor
getrokken moderne kunstuitingen,
heeft later meermalen rerklaard gro
te bewondering te hebben voor het
beleid van zyn museumdirecteur. Het
is begonnen met het verwyderen van
de Mauves, de Marissen en de van
Dongens en het binnenhalen van de
Cobragroep, de experimentele groep
en de Liga „Nieuwe beelden" en het
is uitgegroeid tot spektakelstukken al
die van „bewogen beweging" die een
record aantal bezoekers trok.
Het stedelijk Museum kreeg tot in
alle hoeken van de wereld bekend
heid. Jonge kunstenaars uit tal van
landen zonden hun werk naar „The
Stedelyk' om het aan het oordeel
Die gezellige
„donkere" dagen zijn
dank zij flitslicht en
Kodak Films- niet te
donker
voor uw
camera!
Kodak Plus-X PAN Film
Kodak Verichrome Pan Film
ROLFILMS
voor
mensen
van nu!
voor
mensen,
ars u!
Een der bekendste
kunstverzamelaars
De president van het Nationaal
Kunstmuseum te New York, Chester
Dale, is aan een hartaanval overle
den. Dale, een der grootste kunst
verzamelaars van de wereld, was 79.
Volgens de wilsbeschikking van
Dale zullen 80 Franse meesterstuk
ken uit de collectie die hij in zyn
huis le New York had, aan het Na
tionaal Museum worden geschonken.
Deze werken, waarbij van Renoir,
Degas en Picasso, zijn nooit eerder
als groep geëxposeerd.
De directeur van het Nationaal
Museum, John Walker zeide dat de
doeken zullen worden toegevoegd aan
de grote collectie van Chester Dale
welke zich reeds in het museum be
vindt. De collectie van Dale vormt
het bezit van het museum aan Fran
se impressionisten en hun opvolgers.
Wandtapijt uit
kathedraal gestolen
Uit de kathedraal te Le Mans
<Fr.) is 's nachts een wandtapyt ont
vreemd.
Op het tapijt stond een religieus
schouwspel afgebeeld dat martelaren
in het oude Rome voorstelt
Interpol is van de diefstal op de
hoogte gebracht.
Het wandtapyt dateert uit 1510.
Een woordvoerder voor de kathedraal
noemde het kunststuk „onbetaal
baar".
van Sandberg te onderwerpen. Een
aantal weifelaars, dat aanvankelijk
over het beleid van Sandberg het
hart vasthield schaarde zich tenslot
te aan de zijde van de enthousiasten,
omdat „Sandberg het Stedelyk Mu-
seum toch maar een wereldvermaard
heid heeft gegeven of heeft hij Am
sterdam alleen maar beiachelyk ge
maakt. zoals de tegenstanders bewe
ren?
De tyd zal het leren.
Een juiste beoordeling van het
.Sandberg-tijdperk" zal ons wellicht
over tien of twintig jaar beschoren
zijn. Maar ondanks alle kritiek en
rumoer zal het met de opvolger van
Sandberg wel eens kunnen vergaan
als een bekend Amsterdams kunst
handelaar heeft gezegd „Hein dreigt
het lot van de Tweede echtgenoot.
die hoé hy ook zyn best doet
telkens weer wordt geconfronteerd
met het zinnetje: „Myn eerste man
zaliger