Oecumene FRANCO'S VIJANDEN ÏEuropa i ZIJN TE VERDEELD ZOEKLICHT Kom er ACHT-er en lAlleen de evolutie Kerk kan inleiden WOORD VAN BEZINNING (LEIDSCH DAGBLAD drid een politieke salon van een man of zestig presideerde, heeft in middels ..zelfmoord" gepleegd door ballingschap te verkiezen boven in ternering. Hij heeft zich daarmee geschaard in het comfortabel levend gezelschap der welgestelde ballin gen waarvan Salvador rle Madaria- ga de illusterste is. Zij zijn het allemaal met elkaar oneens en heb ben slechts de ijver gemeen om na de dood van Franco de leiding van Spanje over te nemen. Plus de onmiskenbare handicap dat zil Casals en Picasso niet te na gespro ken -- in Spanje al vergeten zijn. Communisten Het gekibbel der ballingen, de versplinierdheid der binnenlandse oppositie, hun frustatie omdat Franco er eerder in slaagt hen zoet te houden dan hen boos te maken, maken het nodig een werkelijke op positie van betekenis elders te zoe ken. De communistische partij met haar 5.000 leden is goed georgani seerd. maar heeft zo'ji heilig res pect voor de geheime politie, dat zij zich tevreden stelt met klande- stien voortbestaan en handhaven van haar verbindingsnet. Haar po litiek beleid is er niet op gericht Franco omver te werpen, maar om in het tijdperk na Franco langs democratisch weg via eer. volksfront een voet tussen de deur te krygen. De kerk De taak van de Kerk in Spanje ligt ook op het praktische, so- ciale terrein en priesters be ginnen zich openlijk uit te spre ken tegen de onmenswaardige condities waaronder een deel van het Spaanse volk leeft. Eilanden, al naar gelang de links heid der overtuiging of de respec- tabelheiö der kom-af. Overdreven De buitenwacht heeft van de kracht der Spaanse oppositie ver moedelijk een overdreven voorstel ling en onderschat hei mengsel van galicische slimheid en machtsmid delen waarmee de caudillo haar frustreert. Linkse intellectuelen in Parijs geven hoog op van het ..front der volksbevrijding" dat klandestie- ne pamfletten verspreidt en van de nog wal linksere organisaties die hier en daar een knêed-bom laten ontploffen. Maar met eentonige re gelmaat rolt de geheime politie de organisaties van het ..frente" op en hel ontmoedigendste daarvan is. dat steeds weer blijkt hoe minus cuul die zijn. Europa juichte toen „bekende Spaanse democraten van links en rechts" het vroegen democratische condities te stellen voor Spanjes associatie bij de EEG. Maar het vergat gemakshalve toe te zien. wie zij .waren en wat zij vertegenwoor digden De „liberaal" Dionosio Ri- druejc was eens de dichter van de falange en oostfrontstrijder in de blauwe divisie. Gil Robles was de aartsconservatief die Franco's dolk steek aan de republiek heeft mo gelijk gemaakt. Robles die in Ma- Dr. Visser 't Hooft zouden er onder de lezers van het Leidsch Dagblad zijn, die deze naam niet kennen? Dan moeten dat toch mensen zijn, die niet veel werk maken of kunnen ma ken van het lezen van hun krant. Want menigmaal komt zijn naam in de persberichten voor. Het leven is vol en wij hebben vaak een vluchtig be staan. Voor de enkeling, die aan deze naam niets weet te verbin den. zij het nogeens gezegd, dat wij in hem te doen hebben met de secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken. Meest al is hij overal ter wereld, be halve in Nederland. Maar on langs vertoefde hij toch in het kleine landje aan de zee en ge tuigde van Koningin Wilhel- mina, dat geen regerend vorst zich ooit zo intens heeft bezig gehouden met de eenheid der kerken als zij (vrij geciteerd). Het is een heel ding wanneer zo iets door een zo deskundig iemand als dr. Visser 't Hooft gezegd wordt. Hoezeer zij hier bij geïnteresseerd was. blijkt wel uit het bezoek van de Gro ningse studenten aan H.K.H. Prinses Wilhelmina op Het Loo. Dit bezoek dateert van ruim zes weken geleden. Zij had verno men. dat in de Groningse stu dentendiensten een geslaagde vorm van inter-communie ge vonden was (onder inter-com munie verstaan wij het gemeen schappelijk vieren van het Hei lig Avondmaal door verschillen de kerken). Dit interesseerde haar zozeer, dat een uitnodiging naar Groningen ging voor een bezoek in Het Loo. Nadat aan de jongelui te kennen was gegeven, dat zij zich maar moesten ge dragen alsof zij hun grootmoe der een bezoek brachten, is daar een levendige discussie geweest over datgene wat haar belang stelling gewekt had, doorspekt met kritische vragen en opmer- kineen harerzijds. Het leek mij goed op de dag van haar begrafenis, die plaats vindt aan de vooravond van de oecumenische zondag uw aan dacht voor deze dingen te vra gen door een herinnering aan haar liefde voor de oecumene. Wat hierbij zo boeiend is. zijn juist de kritische vragen en op merkingen waarmede zij dit ge heel omgaf. Er is n.l. niets gevaarlijker voor een zaak alszodanig dan wanneer het woord, dat de zaak aanduidt, vervlakt tot een mo dewoord. Er is ook niets, dat remmender werkt dan wanneer wij met ..oecumeniakken" te maken hebben (zoals ik het vandaag een collega hoorde uitdrukken). Dan wordt er een fagade van éénheid vertoond, die niet beantwoordt aan de werkelijkheid. Dit zou neerko men op een leugen. Wij menen, dat de wereld nergens minder mee gebaat is dan met een leu gen. Wanneer die christenen onder elkaar verdeeld en het over vele zaken niet eens zijn, kan dat aanleiding wezen tot schampere opmerkingen van buiten af. Maar wanneer wij hun geschillen zouden gaan ver stoppen en dan gaan doen als ofzou er alle aanleiding zijn hen van onbetrouwbaarheid te gaan verdenken. Dat is het waarvoor allen, die de oecumene een warm hart toe dragen. uitermate voorzichtig zyn. Beter is het naar buiten, voor het forum van de gehele wereld te erkennen, te belijden, dat ons geloof te klein, onze liefde te gering, ons inzicht te beperkt is om tot die eenheid te geraken, die de boodschap van het Evangelie zoveel geloof waardiger zou maken. Buiten de christenheid is men het ook niet over alle dingen eens. Kerk en wereld kunnen hierin een eer lijke solidariteit betrachten. Het is iets, dat ons verbindt. De we reld moge ontdekken dat ook de christenheid een stukje wereld is, en dat wij samen in dezelfde schuld staan. Ongetwijfeld hebben velen van kerk en christendom iets gemaakt door die klein-ge- lovigheid èn dat tekort aan liefde èn de beperktheid van inzicht n.l. dat in de verste verte niet meer lijkt op wat een staan voor het aangezicht van de geduchte God zou moeten wezen. Menigeen heeft er een alles wat ik voor de Kerk gedaan heb, verlaten de ratten het zinken de schip". Overwinning HOAC heeft met de stakingen in Asturic een overwinning behaald die in meer dan één opzicht van wezenlyk belang was. Het was een moderne staking: voor het eerst werd e»- door geen van beide zijden geweld gebruikt. Voor het eerst heeft hel regime 'van dit land waar stakingen verboden zijn, zich ge dwongen gezien om vrijwel direct met stakers te onderhandelen en aan hun eisen tegemoet te komen. En althans een deel van de Kerk heeft ingezien, dat ziln apostolaat ook op het praktische sociale ter rein ligt. Een oud gezegde wil. dat het hele Spaanse volk achter de clerus aanholt, de ene helft met een kaars, de andere met een stok. Tot die tweede helft behoren zeker de Spaanse arbeiders. Maar zij zul- De sleutel voor de Spaanse evolu tie ligt daarom voorlopig in de Rooms-Katholieke Kerk. Het mag waar zijn, dat zy een van de steun pilaren van het regime wordt ge noemd. Maar het is in het autori taire Spanje niet anders dan In de communistische landen (met wie het meer gemeen heeft dan het vromelijk aanneemt): de evolutie moet van binnenuit komen. Zoals Poolse, Hongaarse en Russische communisten met het moeizaam proce* der destalinisatie zijn begon nen. zo zullen het Spaanse katho lieken moeten zijn die het katho lieke Spanje een fatsoenlijker aan schijn geven. Het in onloochenbaar, dat nu het Spaanse katholicisme die weg be gint op te gaan (het kan zulks doen ornaat de Kerk in het concor daat een zekere bescherming tegen de mi chtsmiddelen van het regime heeft), Franco er ongerust en ver bitterd over is. Die verbittering be reikte haar hoogtepunt toen dit jaar de mijnwerkers h: Asturië in staking gingen en toen bleek dat die stakingen waren geinstigeeerd door HOAC. de „arbeiaersbroeder- schappen voor katholieke actie". In HOAC zetelen jonge priesters die de arbeiders aanbevelen om voor hun rechten op te komen. Eh toen het regime die priesters zocht aan te pakken, weigerde de Spaanse pri maat. Enrique kardinaal Pla y De- niel, hen in het openbaar af te val len. De 84-jarige kerkprins, geen vooruitstrevende man, voelt uit wel ke hoek de wind gaat waaien en Franco moet hebben gezegd: „Na len HOAC's actie niet; licht verge ten. De Kerk, voor wie het apostolaat uiteindelijk belangrijker is dan het regime van Franco, heeft nog een ander ijzer in het vuur. Opus Dei. In tegenstelling tot HOAC, dat op de grens van openliike oppositie opereert, stelt de geheime lekenor ganisatie Opus Dei zich tot taak binnen het kader van het regime te werken Communisten zouden het infiltratie noemen. Opus Dei heeft persoonlijke liefhebberij naar persoonlijke behoeften van ge maakt. De een jaagt er kliek vorming na, de ander politieke machts-vorming enz. enz. Me nigeen meent zijn kerk voor eigen doel-einden te kunnen hanteren. Inmiddels beweegt dit alles zich rond een zoet en groot ge heimenis, zó groot, dat men zich steeds weer verbijsterd af moet vragen hoe het mogelijk is. dat wij in kerk en christen heid zó verduisteren kunnen. Het betreft hier de Persoon van Jezus Christus. Wij zeggen allen Hem te willen gehoorza men. zijn Naam te willen be lijden. Wanneer dit werkelijk zo is. wanneer Hij alléén aan het woord komen zal in alle ker ken. dan zal er geen gescheiden heid der kerken meer kunnen zijn. Maar daarvoor zijn wij nog te onrijp, te onvolwassen. De bijbel zegt in Ef. 4 13: „totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de man nelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Chris tus". Daarheen zijn wij op weg dwars door de verwarring der mensen heen. Het is 'n eeuwen lange weg. De eenheid, de oecu mene, de katholiciteit is geen zaak van vandaag op morgen. Het is geen zaak. die wij in onze generatie weieens even versie ren zullen. God zelf zal door Zijn Geest de Kerk naar die volle gestalte heenleiden. De groei daarheen zal als uitgangs punt en als eindpunt hebben: Christus alleen! Dat betekent uitsluiting steeds meer van al les wat van dit zoet en groot geheimenis wezens-vreemd is. Het wonderlijke is dat van hieruit dan een insluiting gaat plaats vinden van steeds meer en meer. ja van het al. omdat deze Christus gesteld is tot Hoofd van het al. Dat is de diepste verbintenis tussen kerk en wereld. Wilt u meedenken in deze dingen, dan moge ik u verwij zen naar een recente publikatie van prof. dr. H. Berkhof: „De katholiciteit der kerk". Ds. H. J. van Achterberg, hervormd predikant te Leiden. 8 december 1962 Pagina 1 Kunt U de acht afwijkingen tn de oeide oovensiaande teKemngen len? De juiste oplossing vindt U elders in dit B\jvo2gsei. a. 10%indi 1 De traditionele steunpilaren Kerk en leger. Het leger (met maar de Kerk maakt zich op van Franco's regime waren zijn Duitse helmenis dat nog. een eigen weg te zoeken. EEN OP DE BOEKENMARKT A. Roland Holst ..Onder kou de Wolken. Bakker llaamen N.V. Den Haag 1962. Onder koude wolken staat een sterk oud man, zijn tors een stam. zijn bloed hars op het woord „staat" na komen deze begrippen letterlijk uit deze nieuwe bundel. Ik schrijf ze zo op om aan te to nen hoe de dichter van de lange lyriek uit zelfs zijn voorlaatste reeds zo versoberde bundel „Omtrent de Grens" thans gekomen is tot het kortste woord op de plek. waar zijn voeten nog net plaats vinden om te stampvoeten. Want dat doen de ze verzen stampvoeten in een kort ritme, stampvoeten in een trits van opvaller.a korte wooraen. Stamp voeten ook in een laatste samen gebalde volharding zonder zich af te vrager of dit zin heeft of niet. Een volharding in de eigen ziels- overtuiging van een mystische te- genwereld, waarmee de lezer ver wantschap kan voelen, maar die hij de lezer, nooit geheel zal kun nen bevatten. Want deze tegenwe- reld is een kwestie van creatie, een geloof ook bijna, waarover Holst zelf spreekt in termen van afscha duwing en spiegelbeeld De liefheb ber van Hoists poëzie moet dus ge noegen nemen met het beeld van een beela, met een taal uitgediept tot aan de grens van de verstaan baarheid. Hij kan ten hoogste na- ervaren. Hoezeer evenwel Hols: door hem zelf geijkte woorden bruikbaar zijn voor het uitspreken van gevoelser varingen, die wij gemakkelijker kunnen delen, omdat zij universe ler zijn, blijkt uit de beide verzen op de dood van Gerrit Achterberg, zoals ac dichter dat trouwens al eerder getoond heeft bij vroegere in memoriamverzen. Ik wys hierop, omdat dit m.i. een bewijs is voor zijn volledige ver staanbaarheid in de taal. Dat hij spreekt over ervaringen, die van hem en van hem alleen zijn, is zijn recht Hij doet het zó dat hij ons in staat stelt tot na-ervaren, zoals ik al zei. Adriaan Morriën .Moeders en Zonen". De Bezige Bij. Am sterdam 1962. Als het mogelijk is van een dich ter te zeggen, dat men in zijn ver zen letterlijk kan lezen, waar hij het over heeft, dan zou men dat kunnen zeggen van de verzen van Adriaan Morriën. Deze verzen zijn de onmiddellijke emanatie van een leven 111 zijn volledigheid en in zyn teveel. Zo beschouwd zou men de bun del „Moeders en Zonen" de auto biografie van een dichter kunnen noemen Van de dichter Morriën wei te verstaan, niet van de heer. die dezelfde naam draagt. Toch kan men in deze bundel zelfs fees telijkheden vinden de vader de moeder een vriendje, het dorp ach ter de duinen waar de doden begra ven werden „in het zand, doorspekt met schelpen". Het gedicht „Bloed verwantschap" is kenmerkend voor wat Morriën zeggen wil: dat hij leeft in het bewustzyn van de wortelstok, die hem bindt aan voor- en nageslacht. De voort plantings mystiek ,,myn moeder en mijn vrouw zyn my te hulp gesneld" beheerst dit dichterschap Na de verzen, die betrekking hebben op de. groei naar de volwassen heid. spreekt de tweede groep „Tweeling", alleen en uitsluitend van de geslachtelyke ervaring, die ondanks de onsterfelykheidswaan. die deze oproept, toch ..een door tocht naar de dood" moet zyn. D14 zijn zuiver erotische verzen van ien, J ^zonderlUke volledigheid en helderheid, waarbij het thema loopt van de eerste verrassing tot en met de zekerheid zich nooit te kunnen vereenzelvigen met het vrouwelijke element, hoewel de dichter daar in zyn vers soms won- derlyk dicht bykomt. In de volgende afdeling van de ze grote bundel „Over de grenzen" komt de panerotische dichter toe aan 'n soort transfiquratie. waarin in de eerste plaats de natuurele menten regen, storm, de getil- J~, b.eleefd wordfn als parings- symboliek en tevens komt hy tot het bewustzijn van de onverzoen bare tweezijdigheid in hem „Ik ben de barende en de geborene, de levenshonger en het doodsverlan gen". k»"lnglooP. die alle leven is duidelyk staat die uitgeschreven in Oorlog en Vrede. „Weerberichten" heten de laatste korte notities van de bunoel en *y zyn niet meer dan dat Bij eerste lezing heeft men de indruk, dat de dichter ze ook weg had kunnen laten, maar by nadei inziens vormen zij een gerechtvaardigde afsluiting van de ze gave verzencyclus juist door hun provisorische toon CLARA EGGINK. Het mag waar zyn, dat het grootste deel van de Spaanse clerus nog braafjes achter Franco aan sukkelt en de gelovigen opwekt te berusten in de stand van zaken. Maar het is niet meer het belang rijkste deel. En wat het door rege- ringsdruk benarde HOAC hoop geeft is ook het gehoorzame Opus Dei duidelijk: er is een nieuwe Paus. Johannes XXIII heeft andere ideeën over de taak van de Kerk op aarde dan degene die lange tijd in het katholieke Spanje opgeld hebben gedaan. fft (Van onze reisredacteur, W. L. Brugsma) I (IV) Madrid „Hoe sterk is de oppositie tegen Franco? Zij omvat f^tiet hele Spaanse volk. Maar zij betekent niets Deze Spaanse definitie, absoluut en paradoxaa, gaf een jonge Catalaanse schrijver ons. Het hele Spaanse volk is tegen Franco: het Scheelt inderdaad niet veel. De monarchisten wensen dat hij meer haast maakt met opkrassen. De separatisten in Catalonië en Baskenland hebben het nooit op Madrileense gezaghebbers begrepen. Voor de ondergepriviligeerde klassen, die links joelen en denken, communisten, anarchisten, radicale socialistenis hij de aartsreactionair. De arme landloze boeren weten wie er tussen hen Le» een menswaardig bestaan staat. De intellectuelen generen zich voor muilkorven. De falangisten verwijten hem dat hij slechts lippen dienst bewijst aan hun maatschappelijke ideeën, en in feite een conser- evatieve, autoritaire paternalist is. De traditionalisten jammeren dat hij Zidoor het toelaten van economische nieuwlichterij en het aansluiting toeken bij Europa de Spaanse ziel verslingert. De oppositie betekent niets: ook gïat scheelt niet veel. Tussen op positioneel voelen en handelen ligt \»en stap die niet alleen goed maar tok beleid vraagt. De Spaanse op positie is zo versplinterd, dat Fran- orto haar met een minimum aan ge- ojreld binnen de perken kan hou den. hu Om de monarchisten zoet te hou- oillen heeft hij van Spanje een ko- ïdoinkrijk zonder koning gemaakt, oyöor ae boeren en arbeiders heeft atnij met een nieuw sociaal-econo- piisch beleid de deur naar een be tere toekomst op een kier gezet. Die kier is net groot genoeg om hen te verleiden individuele lotsverbetering na te streven inplaats van geza menlijk de deur uit zijn hengsels te lichten. Er is voldoende censuur om het contact tussen intellectuelen en het volk onmogelijk te maken. De falangisten worden gelijmd met baantjes. Wie door dat alles niet ontmoedigd wordt en toch tegen het regime gaat complotteren, die krijgt tenslotte te maken met de geheime politie, de „quardia civil" en de vele mogelijkheden tot op berging. variërend van dertig jaar kerkerstraf tot internering in een comfortabel hotel op de Canarische het overheidsapparaat inderdaad diepgaand gepenetreerd (drie mi nisters ir. de financieel-economi- sche beleidssfeerZyn leden, die de gelofte tot gehoorzaamheid, ar moede en kuisheid aflegggen, zyn veel conservatiever dan de jonge HOAC-priesters en geloven dat men niet door sociale actie-zonder-meer zielen mag werven. Zy zijn meer christen dan democraat, maar heb ben er uiteindelijk geen bezwaar tegen die twee eigenschappen te combineren wanneer dat mogelijk blijkt. Blinde volgelingen van Fran co zijn zy zeker niet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 15