DE NIJS Bossa nova: een nieuwe dans, 'n nieuw geluid Johnny If ally «lay zorgde* dat hij er NIET bij kwam WAT JAMMER DAT IK JOU NIET MEE NAAR KNOKKE NAM - zei Lou van Rees tegen Steeds meer Duitse jongeren naar Israël IAZZ op Lp., e.p. en single (LEIDSCH DAGBLAD Zaterdag 8 december 1962 ok „Eigenlijk is het in juni allemaal pas goed begon- 8 nen", vertelt de 19- jarige Rob de Nijs, zanger, cabare- 'Ni'er en sinds kort jongste medewerker aan de Rudi 'Carrell-show. „Ik deed toen mee aan een talentenjacht 1Bnan Phonogram-Romance in het Amsterdamse Con- •rcertgebouw. Ik werd winnaar en kreeg toen direct een ^platencontract" Al spoedig stond „Linda", be- flfcend in de versie van Gus Backus, op de zwarte schijf. „Na Afloop kwam Lou van Rees naar Tie toe, sloeg me op de schouder ,en zei: „Kerel, wat jammer, dat fok jou niet mee naar het song festival in Knokke heb geno- Ik vond het natuurlijk ge dat hij dat zei. Maar ik niet alleen bekend worden zanger, ik wil de mensen la zien dat ik ook nog iets an kers kan", zegt Rob. „Daarom doe ik af en toe mee Han de Rudi Carrell-show. Ik aaben als danser ontdekt door Jtudi, toen ik meedeed aan het ilvPindexamen van de Amsterdam- c- se Cabaretschool. Ik had niet 'isljens een hoofdrol, want ik mocht noQog geen eindexamen doen. Het heel merkwaardig, maar er die avond alleen maar T"|ieisjesaan het programma mee. Jfeonnie Bierman had toen een secundant nodig. Ze of ik die rol wilde vervul- .den, en natuurlijk zei ik ja". „Toevallig zat Rudi Carrell in f^e zaal. Een paar dagen later *!>elde hij me op en vroeg of ik Viee wilde werken aan zijn show. Dat hoefde hij me geen twee- 50|naal te vragen". Het kan vreemd lopen in de Showbusiness, want dezelfde dag vVerd Rudi opgebeld door Robs ilatenmaatschappij. Ze zeiden ze wel iemand voor zijn show visten. „O, dat is prettig", zei „heet hij misschien Rob V'Je Nijs?" Sinds die tijd geloven htje bij de platenmaatschappij dat Carrell bovennatuurlijke ïd-faven bezit. w Hard werken iui) Rob vertelt enthousiast over ;rJ|'n vak. Het is hard werken in hfe showbusiness om iets te be reiken. Het begin is er echte** m/oor Rob. In de eerste Rudi Car- ovtell-show van dit seizoen zong tra) e; fiij het pittige liedje „De liefste 5ie ik ken", Nederlandse versie fan „Point of no return" van reorge McDaniels. e: Rob heeft een vaste begelei- dingsgroep, bestaande uit vier jongelui met gitaren en slagwerk, die zich „The Lords" noemen. Onlangs zijn ze „be roeps" geworden, zodat ze nu met Rob iedere middag kunnen repeteren. De band staat onder leiding van Robs broer. Opleiding Rob gelooft niet in een blij vend succes in de muziekwereld voor mensen die er „zomaar zijn ingerold" en geen gedegen op leiding achter de rug hebben. Hij heeft dat wèl, voegt hij er aan toe. Rob werd op 26 december 1942 in Amsterdam geboren. Bezocht enkele jaren de hbs en ging daarna naar de Cabaretschool. die onder leiding staat van Bob Bouber. Hij is nu aan zijn laat ste jaar bezig en moet volgend jaar eindexamen doen. Hij heeft spraakles van Annie Schuytema, choreografie van Joh. Verdone, spelles van Henk van Ulsen en Eli Blom en zangles bij Bep Ogterop. Gouden must In september won hij in Rot terdam de Gouden Euromast tij dens een boottocht over de Maas, georganiseerd door een aantal Nederlandse persbureaus, speciaal voor jong talent. Zijn favoriete zangers zijn Ray Char les (speciaal als blueszanger) en Mei Tormé. Hij houdt veel van moderne jazz. De beste Neder landse cabaretgroep vindt hij het Lurelei-cabaret. Op 31 december. Oudejaars avond, zal hij weer op de tele visie te zien zijn. Hij zingt dan een „nozemliedje" met zangbe geleiding van het Amster dams politiekoor. Rob de Nijs staat aan het be gin van zijn carrière. Maar dat die succesvol zal zijn, daaraan twijfelen zelfs de kritische jury leden van het televisieprogram ma Top of Flop niet. In de laat ste uitzending werd zijn tweede plaat, „Zij heette Jenny", een top. iu ROB DE NIIS pose voor een plaatje r t Goed nieuws voor zijn tal loze fans, voor hemzelf en voor zijn managers en gram- mofoonplatenfabrikanten: Johnny Hallyday hoeft niet in dienst. Op 15 juni wordt Johnny twintig jaar en dan had zelfs hèm dus de wapenrok gewacht. Succes, vooral in die sector van de amusements wereld waar Johnny binnen twee jaar de troon als ongekroonde ko ning van de twist heeft weten te bestijgen, is en blijft echter maar een grillige fee. En die voor zijn carrière gevaarlijke anderhalf-jaar- in-dienst wilde hij en vooral zijn impresario daarom maar liever voorkomen. De (elegante) oplossing is nu ge vonden. doordat Johnny Hallyday zich tijdig zijn eigen naam. Jean- Philippe Smet en ook zijn oor spronkelijke nationaliteit heeft we ten te herinneren. Als Belg van ge boorte heeft Johnny er indertijd voorlopig van afgezien de Franse nationaliteit aan te nemen. En daar hij in Parijs woont, zal hy in Bel gië toch wel niet voor de militaire dienst worden opgeroepen. Johnny wordt intussen tot de allerhoogste handelswaarden van de Franse showbusiness ge rekend. Twee jaar geleden werd hij in de Franse provincie door zijn neef Lee Hallyday (een mu- sichall-artiest, wiens naam hij overnamgelanceerd om onder de lieve jeugd op slag overal zo'n weergaloze geestdrift met zijn tioist-gezang en -dans te ontketenen, dat heel wat schouwburgdirecteuren, uit vrees voor de ravages, hun en gagementen maar liever annu leerden. Maar die ervaringen behoren al lang weer tot het verleden en nozem Johnny is nu een door iedereen erkende ster voor wie in alle rich tingen gouden bruggen worden op gericht. Spoedig vertrekt hij naar Amerika, waar hij een tournee van vele maanden zal maken, en waar hem een hoofdrol wacht in een film van Elia Kazan, die indertijd ook dat andere idool der naoor logse jeugd. James Dean. tot we reldroem bracht. Met wijlen James Dean heef Johnny de hartstocht voor race auto's gemeen, maar voor de rest volgt hij. onder de strenge auspiciën van neef Lee. het geregelde en uitgestippelde leven van de super- vedette in wie miljoenen zijn ge- investeerd. Er zijn nu zeven miljoen gram mofoonplaten van Johnny in om loop en met zijn recette! wae hij als minderjarige zelf nog nie mag aankomen heeft neef Le al twee kastelen, drie Parijse flat een renstal en nog een „ranch" i) Montfort-l'Amoury gekocht. Afge zien dan nog van een onafzienbar garderobe, waaruit zijn veelkleu rige en lichtgevende smokingko^ tuums vooral veel bijdragen tot zij: glorie. Niettemin is Johnny getui ge zijn jongste biografie een aardige, frisse en eenvoudige jongen" gebleven, die 's mor gens zelfs eigenhandig zijn kof fie zet. Dat oordeel wordt door de Parijse en Franse jeugd vol mondig onderschreven. „Wij willen alleen maar Johnny Hal lyday", zo heeft een enquête pas ten overvloede nog eens uitge wezen, „want hij is mooi, hij is sterk, hij is jong en hij is sym- r I t pathiek". Met zo'n getuigenis in handen, kan men 't Johnny moeilijk kwalijk nemen dat hij zijn jongste chanson tot titel heeft gegeven: „Ik ben de lieve ling der jeugd Van jaar tot jaar groeit het aantal Duitse jongeren, dat Israël wil leren kennen. In het najaar van 1957 brachten vertegenwoordigers van het Beierse ministerie van OK. en W. een bezoek aan Jeruzalem, waar zy met leiders van jeugdherbergen in Is raël spraken over de vraag of het mogelijk was geregeld uitwisseling van jongeren uit Israël en Duits land op gang te brengen. Na dit bezoek werd in Beieren een inza meling gehouden, waarbij ruim 30000 mark werd bijeengebracht, die aan Israël werden gegeven om de jeugdherbergen van Kfar Giladi uit te breiden. In 1959 werd het plan gemaakt, da' om te beginnen, een eind examenklas van het meisjesgvmna- sium in München een bezoek aan Israel zou brengen. Toen werd in Keulen in de kerstnacht de syna goge met hakenkruizen besmeurd. De reacties waren heftig. Het ge meentebestuur van München be sloot direct in januari 1960, dat het alle kosten verbonden aan de reis van deze klas naar Israël zou dra gen. In de zomer van 1960 vertrok de klas alsmede een aantal leraren naar Israël. Men werkte in een kib boets aan de Gaza-grens en maakte daarna een tocht door het land. In 1961 werd de reis herhaald. Be halve leraren en leerlingen van di verse scholen in München, ging ook een aantal protestantse Jeugdleiders mee. Het proces-Eichmann bracht een ware vloedgolf van verzoeken aan de Israël-Missie in Keulen om een visum voor Israël. In overleg met de ministeries van Binnenlandse Zaken en van Maatschappelyke Zaken in Bonn werd besloten de organisatie van jeugdreizen op te dragen aan het bureau voor ..In ternationale Jeugd-Uitwissehng" in München. Dit organiseert alle rei zen van Duitse jongeren naar Is raël Zij worden in groepen ver deeld Enkele groepen bleven zes maanden in Israël, sommige korter. In 1962 maakten in totaal 56 jeugdgroepen studiereizen naar Is raël. Daarvan konden er 32 in een kibboets worden ondergebracht. Sinds het najaar van 1960 komen op uitnodiging van het gemeente bestuur van München ook geregeld studenten uit Israël naar Duitsland om aldaar met een Duitse beurs ge durende één of twee jaar te stu deren. Sommigen hebben de studie intussen voltooid en zyn naar Israël teruggekeerd. Onlangs werd voorts nog van Is raëlische zijde toezegging gedaan, dat voor kleine groepen jonge Duit sers, die enige tijd in Israël in een kibboets willen werken, voor huis vesting zal worden gezorgd. Voor volgend jaar staan al vele reizen op het programma, want het aantal aanmeldingen neemt nog steeds toe. Stan Getz en Charlie Byrd (Verve VV 20109 - single) Desafinado - Jazztheme from dr. Kildare Ella Fitzgerald (Verve VV 20108 - single) Desafinado - Stardust bossa nova Zoot Sims (Colpix CX 42880 B - single) Recado bossa nova Een nieuwe dans betekent in het geval van de bossa nova ook een nieuw geluid. Terwijl twist, madison, locomotion en wiggle niets anders zijn dan verschillende dansen op de zelfde muziek (de rock), wordt met de bc*ssa nova wel dege lijk een nieuwe muziekstijl ge ïntroduceerd: melpdische jazz gebaseerd op het ritme van de Braziliaanse samba. Het is wel tekenend ,dat grote mu sici als Stan Getz, Charlie Byrd, Zoot Sims en Ella Fitzgerald, die zich nooit met rock Yi roll of twist onledig hebben gehouden, tot de eersten behoren die de bossa nova hebben geaccepteerd. En het is zon der meer verheugend, dat een van de eerste nummers in dit nieuwe genre. „Desafinado", tot in de Ame rikaanse hitparade is doorgedron gen. De Amerikaanse hitparade is al weer te lang alleen maar een af spiegeling van publieke wansmaak geweest. Sinds Dave Brubecks „Ta ke five" schijnt daar enige veran dering in te zijn gekomen en dit is dus de tweede keer dat een jazz nummer in de Nieuwe Wereld een tophit is geworden. Het is overigens niet waarschijn lijk. dat de bossa nova voor vele jazzmusici een vruchtbaar keerpunt zal worden. De muziek van de bos sa nova is erg ongecompliceerd en ligt zo makkelijk in het gehoor, dat de geroutineerde jazzliefhebbers er wel gauw op uitgeluisterd zullen ra ken. Maar als dansmuziek staat zij zeker qua uitvoering op een veel hoger plan dan de twist- successen van de heren Checker en Dee. Het is wel opvallend, dat het Juist de beste twee tenorsaxofonisten uit de ,.cool"-school zijn. Getz en Sims, die zich de bossa nova eigen hebben gemaakt. Wie zich „Desafinado" wil aanschaffen, kan kiezen uit twee versies, allebei even goed. het gaat er maar om waaraan men de voor keur geeft: de fraaie toon van Getz' tenorsax of het fraaie stemgeluid van The First Lady of Song. Ook Sims' „Recado" is heel plezierig. Sonny Rollins, Art Farmer en John Coltrane (Fontana 469200 TE e.p.) There are such things - When your lover has gone - While my lady sleeps Rollins, Farmer en Coltrane: drie klinkende namen in de moder ne jazz, waarvan die van Coltrane zelfs klinkt als Klokke Roelant, want er is thans in Amerika én Europa een ware Coltrane-rage. By al die Trane-verering, hoe gerecht vaardigd op zichzelf ook, is het ge vaar niet denkbeeldig, dat andere tenorsaxofonisten door het publiek automatisch naar het tweede plan worden verwezen. En dat is een lot dat zeker iemand als Sonny Rollins niet verdient. Dat bewijst deze e.p. wel Rollins is een zeer expressieve musicus, achter wiens ogenschyn- lijke simpelheid een fijnzinnige im provisatiekunst schuil gaat. De jazzliefhebber die aandachtig kan luisteren, heeft hy heel wat te zeg gen - en m kort bestek niet zel den méér dan de grillige Coltrane wiens noviteiten niet altyd werke lijke vondsten zijn. Rollins' ..There are such things" is een gevoelvol, evenwichtig stuk muziek, evenwich tiger en ook ingetogener dan het grootste deel van zijn oeuvre. In ..While my lady sleeps" is Tra ne minder „opzienbarend", dat wil zeggen minder experimenteel en ge compliceerd. dan we de laatste tyd van hem gewend zijn. In dit overi gens frappante jazznummer laat hij zich kennen als een uitstekend improvisator die ook weieens graag honest-to-goodness jazz speelt. Qua sfeer sluit „When your lover has gone" heel goed bij de twee andere nummers aan. Trompettist Art Farmer speelt deze standard treffend en direct, zijn klank is in één woord volmaakt. Dinah Washington You're nobody - Where are you (Roulette RL 21153 - single) I wouldn't know - For all we know (Roulette RL 21156 - single) De negerzangeres Dinah Wash ington is een van de vele vocalisten Peggy Lee. Bo Didley. Fats Domi no' die balanceren op de schei dingslijn tussen jazz en populaire muziek. Toch menen we Dinah in de ee ste categorie te moeten rang schikken. al is het alleen maar naar aanleiding van zon meeslepend, ouderwets-gezellig „mood "nummer als „You're nobody until somebody loves you", dat zy met veel swing vertolkt. Bepaald geen jazz is daar entegen een romantisch muziekje als ..For all we know". Ook in het „pop"-genre is het evenwel de moei te waard, naar Dina Washington te luisteren. Op het eerste plaatje (het beste» wordt zy begeleid door Fred Norman, op het tweede door Don Co6ta. Ella Fitzgerald, die ..De- Stan Getz. de bekendste safinado" zingt, geflankeerd twee tenorsaxofonisten uit door Zoot Sims (links) en de ..cool"-school, die beiden ook een bossa nova- laatje hebben gemaakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 13