K
A
L
A
N
A
G
Joan O'Brien waagt een gokje en wint
HIJ LAAT MEISJES VERDWIJNEN
Succesvolle
Duitser aan
einde van
carriere
vol stunts
en show
Twist, madison en
rock op 45 toeren
iaat
raat
Jigericht 1 maart 1860
Derde blad no. 30804
Kalanag met zijn eerste assistente
mj heet Helmut Schreiber.
'->Wie hem uit zijn auto ziet stappen,
nkt aan een welgedane industrieel uit
t Ruhrgebied met een villa in zuid-
itsland en een moois secretaresse voor
■i-zakenreis.
'ten gezette man van tegen de zestig met een vriendelijk wat blozend gezicht.
Maar schijn bedriegt en Schreiber heeft juist deze zinsnede uit zijn wapen
■.et. Want maar heel weinig mensen kennen hem als Helmut Schreiber, dui
mden over de hele wereld weten daarentegen wèl dat dit Kalanag is.
fljbiJn bedriegt en Kalanag be-
t een ieder met schijn. Vyf-
wjaar lang al in het groot. Van
{•ogenblik af, dat hij in Ham
ei begon met een magische show
de aanwezige Engelse bezet-
omroepen. Een vervulling van
lang gekoesterde wens was dat.
!D ovendien eindelijk een beslis-
®in een tweestrijd die hem Ja-
8 ng had geplaagd.
,j lanag wilde al ver voor de
de wereldoorlog de goochelarij
ieuwen". Groter werk, om-
met show dat was zijn
!r De man, die bi) Bavaria-
r produktiechef was en die voor
pa vertegenwoordiger van Pa-
h unt was, de man die „groot
q 1' had geregisseerd en als se
conder anderen bi) Fritz Lang
..de camera's stond, werd „ma-
En stuntman,
t laatste vooral. Hij praat er
over, deze Schreiber.
hij in Buenos Aires de uit-
van een voetbalwedstrijd voor-
e en prompt negen maanden
voor uitverkochte zalen speel-
yk hij hetzelfde in Hamburg
i Hoe hij als Spaans admiraal
u [atirid met een bedriegelijk
5 rm aan in alle nachtclubs
N ïüige hulde ontving,
s hij de Deense koninklijke
n ie in de zaal kreeg bij een
Wen in Kopenhagen.
Jjntman! Velen herinneren
ziin plannen in 1955 om ge
boekt in een auto over de bou-
•d te rijden. De politie ver
bood het, maar de kranten schre
ven er dagenlang over. Zoals de
kranten vaak en overal dankbaar
over Kalanag schrijven.
Studeren
En toch Die stunts lijken
eigenlijk niet bij Kalanag te ho
ren. Zeker niet als hij over zijn
leven gaat vertellen. Over zijn
jeugd, zijn opleiding. Hij stu
deerde in München filosofie, dra
maturgie en kunstgeschiedenis.
En hij nam er deel aan het ur-
bulente artiestenleven, dat die
Zuidduitse stad van voor de oor
log kenmerkte.
Schreiber goochelde er al. Hij
heette er al Kalanag en hij genoot
ook nog naam als voetballer. Een
kortstondige, maar opvallende ca-
rière als doelman van de „Stutt-
garter Kickers" De jonge Helmut
Schreiber koos in die tijd voor het
toneel, niet voor de boeken of
schoon hij ze allemaal doorlas en
als gegradueerde de universiteit ver
liet. Hij werd assistent-regisseur.
Hij speelde toneel en kwam onder
het helle licht van de koolspits
lampen in de filmstudio's terecht.
Tussen de bedrijven door was hij
ook nog zijspanpassagier in inter
nationale motorraces. Met na
tuurlijk.' het nodige succes, want
vrijwel alles wat Kalanag aanpakt
levert succes op.
Toch bleef er, al die tijd al, de
magie. En de idee om de toneel-
toverij te vernieuwen. Uitgaande
van het principe, dat magie ten
slotte op altijd maar weer dezelf
de grondslagen berust, zette hij
een plan op voor een show, met
veel beciriegelijke dingen natuur
lijk, maar toch ook met muziek en
met balletmeisjes en veel gegoochel
met lampen en kabels. Het kwam
er niet van, want film en theater
trokken voor alsnog méér. In het
verwoeste Duitsland van een jaar
na dc tweede wereldbrand zag hij
zijn kans. De gelegenheid om iets,
nieuws te beginnen. En in Ham
burg, voor de Engelse bezettings
troepen, begon Schreiber zijn show.
Onder de naam Kalanag. Een
naam die een officier van gezond
heid hem in 1918, bij een optre
den al? wonderkind-goochelaar in
een veldlazaret had toebedacht.
Triomftocht
Het werd de triomftocht van een
nieuwe formule. Een tocht, die door
zevenentwintig landen over vier
continenten voerde. De Kalanag-
revue kwam in de wereldpers.
Geen wonder eigenlijk. Want wie
kon beter een tot in tienden van
seconden uitgedachte show in el
kaar zetten dan de man, die alles
van toneelregie wist uit de prak
tijk en uit de boeken die kunst
geschiedenis had gestudeerd en die
vanuit zijn intellectuele instelling
het grote, wonderlijke publiek had
bestudeerd en bespeeld?
Kalanag liet auto's, motoren,
mensen verdwijnen en verschijnen.
En daar tussendoor dansten de
meisjes, traden zangers, zangeres
sen en imitatoren op. „Dit is de
ware show-business", zeiden de
vakmensen.
„Uitgezonderd in Engeland, kent
men dit in Europa niet. Dat is
de grote verdienste". De formule,
die Schreiber in de jaren dertig
ontwierp kreeg twintig jaar later
succes.
Nu, op mijn negenenvijftigste
Jaar, heeft Kalanag zorgen. „Ik
kan geen opvolger vinden", zegt
hij „Hij moet jong zijn en alles
van magie weten".
Goed, die mensen bestaan. Maar
ze moeten ook gevoel hebben voor
de show. Dat kan óók nog. „Maar
er is niemand die, bij dit alles,
zoals ik een troep bij elkaar kan
houden. Die het ook administratief
allemaal weet te regelen. Die van
spelers in een revue een team kan
maken". Dat is. men gelove Kala
nag, een ernstig probleem op dit
moment want de tijd dringt.
Nederland zag Kalanag op het to
neel en zal hem omstreeks Kerst
mis voor de KRO-televisie kunnen
zien. Waarschijnlijk voor het laatst.
Zo ook Engeland. En andere lan
den. Hii is aan de laatste tournee
bezig. Volgend jaar houd Schrei
ber ermee op dan is hij zestig.
Dan zal hij zich terugtrekken in
Fornsbach, een klein plaatsje ten
zuiden van Stuttgart, waar Hotel
Kalanag staat. Met daarnaast Vil
la Kalanag een museum met
allerlei ongeloofwaardige en curieu
ze zaken, met requisieten en herin
neringen. En met een bibliotheek
van tweeduizend delen over magie
en honderden andere boeken over
de meest uiteenlopende onderwer
pen Er is een secretaris, die dat
allemaal weer regelt.
In die villa staat ook het brief
jeskastje. Een kastje met uitgeknip
te boek- en toneelrecensies. Met al
lerlei briefjes met korte aanteke
ningen en krabbels. „Aliemaal din
gen. die ik nog moet lezen, zien
en doen", zegt Schreiber. „want ik
heb niet overal tijd voor". Als hu
eenmaal alles heeft geregeld gaat
Kalanag een nieuw leven leiden,
dat minstens even druk is als het
vorige Een leven, dat zich in
Duitsland zal afspelen en in Zuid-
Amerika, want in Sao Paulo staat
ook een villa Kalanag.
Schreiber is getrouwd geweest.
Hij heeft een dochter. Brigitte stu
deert in Oxford en voelt niets voor
de magie. Maar ze is wel een won
der, „Een talenwonder", zegt
Schreiber voldaan. Hij zegt heel
voldaan, want hij vindt, dat hij
veel heeft bereikt. Al zegt hij dat
laatste niet ronduit.
Nog een jaar, dan is er weer
een episode uit het leven van de
wonderlijke Duitser Schreiber
voorbij. En als er vóór die tijd
geen opvolger komt, weet nie
mand, behalve die oude man in
München iviens naam niemand
kent en die Kalanag altijd helpt
bij de technische vervolmaking
van zijn ..wonderen"hoe die
merkwaardige man jarenlang
duizenden en duizenden in won
deren heeft willendoen ge
loven.
Joan O'Brien heeft enkele ja
ren geleden een veelbelovende
carrière als zangeresje bij de te
levisie opgegeven om een gokje
te wagen in Hollywood.
Joan vindt het achteraf nog
griezelig, wat ze toen gedurfd
heeft. Ze was nog geen twintig,
maar ze was aardig op weg om
naam te maken en ze verdiende
grif geld. „Maar ik moest en zou
actrice worden", herinnert de
half Franse, half Ierse schoon
heid zich. „Die wens was zo vu
rig, dat ik er soms niet van kon
slapen. Toen heb ik plotseling de
knoop doorgehakt. Als een kof>-
pig kind liep ik gewoon weg.
Verschrikkelijk riskant".
Het pakte goed uit. Want Joan
bracht niet alleen een pittige
verschijning en een aardig stem
metje mee naar Hollywood, het
bleek, dat zij ook over het talent
beschikte, dat producers en re
gisseurs zo gaarne zoeken in
jonge sterretjes. Aanvankelijk
stond men wat sceptisch tegen
over haar. „Weer zo'n lieftallig
zangeresje", oordeelde men
vluchtig en aan die heeft Holly
wood bepaald geen gebrek.
Maar toen ze eindelijk een
kansje kreeg, was het ijs snel
gebroken. Jn Handle with care'
bewees ze meer te kunnen dan
alleen paraderen voor een aan
trekkelijk plaatje en daarna
vond ze sterren tegenover tick
als Cary Grant, Tony Curtms en
John Wayne.
Maar Joan houdt van veran
dering. Daarom wilde ze ook wel
eens een komedie maken. Ze
vroeg aan Jerry Lewis of ze niet
eens bij hem zoiets kon probe
ren en die had er wel oren naar.
In ..It's only money", een van
zelfsprekend doldwaas verhaal
over een privé-detective, beeldt
de blonde Joan O'Brien een ver
pleegster uit, die wanhopig ver
liefd wordt op Jerry. Op de foto
kan men gemakkelijk zien, waar
om hij tegen haar gevoelens niet
bestand is.
de eerste maal in haar film-
rrière heeft ook Lana Turner
sproken over de mogelijkheid,
1 zij er mee gaat ophouden.
heb nu van mün zestiende
sr gewerkt, het wordt tyd, dat
eens wat anders ga doen",
Tkt de bekende blondine op.
er echter niet helemaal een
st achter zetten. „Als ik spreek
mij terugtrekken dan bedoel
dat ik het wat kalmer wil
oen. Een paar filmpjes nog
voor de rest wat reizen en
ttig thuis zitten. Gewoon wat
er hebben gedurende de rest
mjjn leven".
Ze zegt dat niet alleen, omdat ze
het nu wat rustiger wil hebben.
„Voor de eerste keer in mun le
ven heb ik geen geldzorgen
meer", voegt ze eraan toe. Ze is
thans getrouwd met Fred May,
een succesvol zakenman en on
der zijn invloed heeft ze andere
en betere condities bedongen voor
haar filmwerk. Daarom meent
ze dat ze nu wat kan ontspan
nen en kan genieten van andere
dingen, die het leven te bieden
heeft. Ze somt zelf op: „Mijn
huis opnieuw inrichten, reizen
en belangstelling hebben in de
zaken van mijn man. zoals de
racepaarden, die houdt op zyn
boerdery".
„Merkwaardig genoeg", vertelt La-
na: „Heb ik nooit veel gereisd,
zelfs niet voor het maken van
films. Daarom wil ik met Fred
eerst een tijdje naar Europa. En
daarna wil ik mü zes maanden
vrij maken voor een reis rond
de wereld".
De rust van Lana zal dus maar
betrekkelijk zijn. En het is voor
haar te hopen, dat haar huwe
lijk niet weer schipbreuk zal lei
den. Het is al zo vaak gebeurd.
De Amerikanen hebben heus niet
het monopolie van de rock 'n roll,
twist en madison. In Italië, het
land van het bël canto, kan men
er ook wel mee overweg. Dat blijkt
uit twee Italiaanse plaatjes die in
Nederland op de markt zijn ge
bracht Op het ene zingt Peppino
di Capri een pittige „St. Tropez
twist' en een wat rustiger liedje
dat hij heel bescheiden„Pep
pino" heeft genoemd (Hebra). Óp
het andere plaatje horen we de
rocker Adriano Celentano in twee
nummer die al een paar maanden
aan de top van de Italiaanse hit
parade staan: „Stai lontana de me"
en „Sei rismasta sola"; als toegift
op deze single nog een derde num
mer, „Amami e baciami" (Clan).
De Belgische apotheker die zich
Big Brown noemt, weet overigens
ook wel raad met twist en madison.
Hij doet iets wat men van een eer
biedwaardige apotheker niet zou
zou verwachten: hü schreeuwl
boven het niet te bagatelliseren la
waai van 230 schreeuwers uit in
„Hey babarebop". Daarentegen vol
staat hij met wat gemompel
In .Hello Mr. Browr" (Palette).
In Nederland zün trouwen de
rock- en twist-musici ook niet
schaars De Haagse band The Black
Albinos heeft zijn platendeouut ge
maakt met een exotisch twistnum-
mer „Shish Kebab" en een ver-
twiste „St. Louis blues" «Delta».
Van The Rollers uit Zaandam is
inmidaels de vierde single versche
nen met „Jezebel" en „Amalia"
(Delta).
Twister nummer één Is nog steeds
Chubby Checker. Zijn nieuwste crea
ties zyn het pittige „Popeye the
hitschhiker" en het bijzonder ge
slaagde „Limbo rock", waarin hij
duidelijk naar de Latijns-Ameri
kaanse muziek knipoogt «Cameo
Parkway). Chubby's grootste rivaal,
Joey Dee, dwaalt even van het
CHUBBY CHECKER
twistpad af met het liefdesliedje
What kind of love is this", met aan
de andere kant een instrumentaal
twistr.ummer „Wlng ding" (Roulet
te).
Twisten en kussen gaan sa
men volgens Ronnie en The Hi-
Liters in „Twisting and kissing."
Op de keerzijde van dit Artydor-
plaatje bezingt Ronnie de tragiek
van een trouwlustige teenager in
de sentimentele slowsong „I wish
that we were married".
..Relax" is het adviea dat The
Cousins geven met de bedoeling dat
men zich al twistend of madison-
nend ontspant op de maat van hun
muziekje. Aan de andere kant van
het Palette-plaatje spelen zij „The
robot".
Een in het twist-soort heel goed
nummer is „Hully gully baby", ge
zongen door The Dovells en gekop
peld met „Your last chance" (Ca
meo Parkway).
Van Sue Thompson is een nieuw
plaatje uitgebracht, dat veel kans
maakt om een even groot succes te
worden als haar „Norman". „James,
hold the ladder steady" heet dit ge
makkelijk aansprekende, amusante
nummer (Funckler).
Charles Aznavour laat zich op
een Barclay-single van twee kanten
kennen: van zUn romantische kant
in „Tu n'as plus" en a,,? de vertol
ker by uitstek van h.moderne
chanson in „Les comédiens".
„Der kleine Cornelius", zoals een
hier onbekende Duitse zanger zich
noemt, heeft het onschuldige „Pack
die Badehose ein" (Naar de speel
tuin» behalve een straffer tempo
ook een pikantere tekst meegege
ven. Een schreeuwerige „Kein
Parkplatz" vult de keerzyde
(Funckierj.
The Barry Sisters zijn, naar
we ons hebben laten vertellen,
de best betaalde zingende zusjes
ter wereld en np het beluisteren
van hun nieuwste langspeel
plaat, getiteld JShalom(Rou
lette), kunnen we ons dat best
voorstellen. Zijn de meeste .mus
jes" met tweestemming zingen
aan het eind van haar artistieke
Latijn, The Barry Sisters preste
ren echt wel meer. Zij vormen
een muzikale twee-eenheid met
een volkomen eigen stijl, waar
van het jiddische idioom het
meest typerend is. Zij hebben
trouwens alles mee: goede stem
men, een levendige voordracht
en een gepaste dosis raffine
ment. De gevarieerdheid van het
repertoire van de gezusters Bar
ry komt ook op de plaat tot uit
drukking: behalve een jiddische
interpretatie van het Griekse
..Nooit op zondag", een dito ver
tolking van het Italiaanse „Ma
ma" en een gezongen versie van
de filmmelodie ..Exodus" ook
authentiek aandoende nummers
als .Rapirosse"„Chiribom chi-
ribom" en Tsi Sapait".
Een Nederlandse ster-in-opkomst
is de jeugdige Hans Boekhout van
Solinge, die in „Savez vous danser
sans souliers?". een heel aardig,
zangerige melodietje, zijn sterkste
troeven uitspeelt. „Zeg meisje!", op
de keerzijde van het Omega-plaatje,
is minder geslaagd. Het lijkt ons,
dat langzame, melodieuze liedjes
Hans Boekhout het beste liggen. Hy
zou er daarom verstandig aan doen
consessies aan twist-fans achterwe
ge te laten en zich te bepalen tot
het genre waarvan „Savez vous"
een goed voorbeeld is.
Een tophit met kwaliteiten
en dat is tegenwoordig op de
hitparde een uitzondering is
het vrolijks „Yes my darling
daughter', heel pittig gebracht
door het zangeresje Eydie Gorme
en een dixieland-orkestje. Origi
neel gevonden is het slot van dit
onstuimige nummer. Aan de an
dere kant van dit Delta-plaatje
zingt Eydie Al Johnsons bekende
,J5onny boy".
Het country e*i western-genre be
gint er in Nederland steeds beter
in te komen. Jean Shepard vraagt
de aandacht van de hillbilly-fans
met „So wrong so fast" en „Leave
me alone" (Capitol).
De Nederlandse prod uk tie van de
laatste weken mag er zijn. Pi
Scheffer heeft een uitstekend dans-
plaatjc laten opnemen met „A
Swingin' safari en „Baby elephant
walk", twee uitgewogen arrange
ment jes (Artone).
The Middletown Jazzband brengt
een dixieland-versie van „Katinka"
en het moet worden gezegd, dat
Joop Stokkermans liedje er in deze
bewerking wel op vooruit is gegaan.
Minstens zo aardig Is de andere
kant Tan het plaatje met de „Beer
barrel polka" waarin we het solda
tenlied „Rats. kuch en bonen" her
kennen (CNR).
Er Is een Nederlandse versie op
de markt gebracht van Nancv Sina
tra's succes „Like I do". Het heet
nu „Zoals lk doe" en wordt gezon-
ELLIS REX
gen door Ellis Rex, die verder ver
telt wat haar overkomt „Als m'n
eigen boy me toelacht" (Omega).
De liefhebbers van marsmuziek
komen aan hun trekken met een
plaatje van de kapel van de Ko
ninklijke Luchtmacht o.l.v. kapi
tein H. F. W. van Diepenbeek. Op
deze CNR-single staan maar liefst
drie nummers: „Rockin' rhythm",
„Deleware" en „Bill Bailey". De ka
pel musiceert in de „moderne styi",
hetgeen wil zeggen dat men behoor-
lUk vlug moet marcheren om het
tempo van Van Diepenbeeks man
nen bij te kunnen houden.
„Rain, rain, go away" is het
nieuwste nummer van het voor Ne
derlandse begrippen uitstekende
meisjestrio „The Spotlights", dat
verder „Sweet violets" uit de mot-
tenkist heeft gehaald en opgepoetst
(Tivoli).