kaleiöoscoqp Centrum bracht Maribel in een prima bezetting De in Gaulle werpt zich verkiezingsstri j d kunst SCHOUWBURGcrematorium voor de muziek Drive - in- diensten Blauw kapel wekken navolging Prins Bernliard in een vrachtvliegtuig Warm9 aandoenlijk menselijk blijspel Verwijten aan adres van de oppositie Toonkunst heeft recht op een aangepaste woning Dit jaar hoekte een record aantal bezoekers Jka Jansen Jat reizen In filmen 1 OVERVAL OF ONGEVAL? {richt 1 maart 1860 Donderdag 8 november 1962 Derde blad no. 30802 AT geen enkele gezagsdrager in ons kunstleven voor de oorlog had durven bevroeden ziet men gebeuren: aller- Iqe verrijzen er schouwburgen en wel in zulk een hoog tempo rf men zich afvraagt welke dringende reden hiervan de oorzaak mag. Men kan stellen, dat de Nederlandse provinciën, en dat jfs een wereldstad als Rotterdam, wat de huisvesting van het hcert- en toneelleven betreft een soort van .onderontwikkeld 'bied" zijn, waar de overheid veel oog heeft voor materiële zaken '[badhuizen, koelhuizen en slachthuizen. Dat er nu als bij tover- jg in Tilburg, Enschede. Hengelo, Deventer, Heerlen. Sittard. jnhem. Nijmegen enz. schouwburgen uit de grond zijn verrezen, zichzelf reeds geestdrift kunnen losslaan, ware het niet dat [rmede het essentiële van ons eigen kunstleven, de „toonkunst" werd ten achter gesteld." gemakzuchtkwekende en energiever- lammenae invloed van t.v. en radio toch nog weet te handhaven. Meer dan welk natuurreservaat dient de 1 IjGelijkseliakeling -is misverstand tenstaande ontboezeming is van leende Nederlandse muziekcriti- ^en componist Marius Monniken- V die in het novembernummer het Nederlands Zangersblad, or- In van het Kon. Nederlands Zan- Verbond een interessante be- wijdt aan de na-oorlogse Liteiten in de bouw van schouw- rn. doch zijn teleurstelling uit bet gebrek aan concertzalen in I land. lij geven hieronder in beknopte X enkele Uitspraken van Marius likendam uit dat artikel weer: Lrom wel schouwburgen i.p.v. Onze toneelgezelschap- resideren toch niet in de pro- ilaatsen als Heerlen, Tilburg ichede? fetinoinent gemist.'' vlak na de oorlog, toen het luziekmaken levendiger was ooit tevoren, was de tijd rijp, het psychologisch moment daar jnze eigen amateurmuziekwereld eigen onderdak te geven. Dit jent heeft men in dit land onbe- gelaten. Na jaren van strijd is li'k de overheid uit haar slaap ;t, niet door Vrouwe Musica door andere muzenkinderen die weinig burgerrecht bezitten. Jrschijnlijk dacht men: ook in ihouwburgzalen kan er wel mu- gemaakt worden, kunnen con- n plaats vinden. Dat is verkeerd cht. Schouwburgzalen en con- alen zijn tegengestelde groothe- Het is een principieel misver- te menen, dat men beide kan «schakelen. De een benut men schouwspel de ander voor 5/hoorspel. Ergo bouwt men een djuwburg met wijduitlopende bal- rïen torenhoge toneelruimten en -.concertzaal met een diep in de i uitgebouwd podium zonder uit vis van balkons, gaanderijen of die als zoveel geluidsbarrières oudere doelstelling jriuld moet zich gelijk lichtbanen in rechte lijnen, onbelem- kunnen spreiden in hoge ruim- Dc nieuwe schouwburgen van léhede, Tilburg, Deventer enz. Hvan een andere doelstelling uit. gom schuwt men hier geen dik- van fluwelen gordijnen bekleding voor stoelen, mo- vloerbedekking. Even zoveel ^jldsdcmpers, die zuike zalen tot eIiatoria van de muziek maken. [loet het nu nog eens gezegd wor- ridat ons land in het koorwezen pnderkoren, vrouwenkoren, man- ben, gemengde koren en ora- een imiek eigen cul- rgoed bezit dat zich ondanks de overheid zulk een geestelijk bezit van eigen volk te handhaven, niet met schrale subsidies, die voor een deel toci) weer in de milde Rijkskas terugvloeien, doch door aan de nood druft van een behoorlijk onderdak voldoen. Geen schouwburgen echter, waarin hun stemmen echter bij voor baat gesmoord worden. Uitgangspunt Nog dezer dagen, aldus vervolgt Monnikendam, hebben we in En schede een hele staf van Philipsmen- sen actief gezien om middels ge luidsapparaten het akoestisch vermo gen van dc Twentse Schouwburg te verbeteren. Het wijduitstekend front- balkon echter, de dikke bekleding van stoelen en vloer en het opge hangen plafond zullen moeilijk of niet te overwinnen hinderpalen blij ken om klank hier te doen leven, liet uitgangspunt was toch om een schouwburg te bouwen, op goed ge luk af om ze ook voor concerten bruikbaar te maken. Het voorbeeld van Enschede vindt zijn repercussie in de schouwburgen van Hengelo, Tilburg of Deventer. Men bouwde schouwburgen met een genadig knikje aan het adres van de toonkunst om daar eens haar geluk te gaan beproeven, aldus Monniken dam. Gouden jubileum Theo van der Bijl Met een feestconcert van de Kon. Chr. Oratorium Vereniging „Excel sior" onder zijn leiding in het Am sterdamse concertgebouw vrijdag avond 16 november viert Theo van der Bijl zijn 50-jarige dirigentenju bileum. Theo van der Bijl werd 18 juli 1886 in Bovenkerk geboren. Hij stu deerde bij Hubert Cuijpers, Cateau Esser en Cornelis Dopper en ontwik kelde zich verder als autodidact. De jubilaris treedt op als dirigent van de r.k. Oratoriumvereniging het 'ater r.k Hoofdstadkoor van de genoemde vereniging Excelsior, voorts van het Amsterdams Bach Orkest en het Willibrorduskoor. Van zijn componisties is het meest bekend het oratorium „Het lam zal hen leiden" op tekst van Jaap Das, dat hij vervaardigde en voor het eerst ten gehore bracht ter gelegenheid van het 65-jarig bestaan van Excel sior. Van 1915 tot 1939 was Theo van der Bijl muziekredacteur van het dagblad „De Tijd". In verscheidene bestuursfuncties neemt hij actief deel aan de organisatie van het muziek leven in ons land. Op verzoek van een broer heb ben gisteravond twee polltle-agenten zich met geweld toegang verschaft tot een perceel ln de Burg. Röellstraat ln Amsterdam, waar zij de bewoner, de 42-Jarlge A. W. G. M. Kusters, dood aantroffen. De broer had zich onge rust gemaakt, omdat hij sedert enige weken aan de woning geen gehoor had gekregen. Een arts stelde vast, dat de neer Kusters ongeveer drie weken ge leden aan een hartverlamming moet zijn overleden. r b (Speciale berichtgeving) De drive-in-diensten in het unieke kerkje te Blauwkapel zijn voor dit jaar afgelopen. Hoe zeer zij hun doel hebben bereikt kan blijken uit het feit, dat zij in 1962 meer dan tienduizend bezoekers hebben getrokken. Bovendien heeft de drive-in-idee ook elders in den lande interesse gèwekt, zodat nu in Bloemendaal en Breda plannen tot het oprichten van eenzelfde soort drive-in zich in een vergevorderd stadium bevinden. ONDER de huidige toneelschrijvers van het Spaanse taalge bied, waarvan Augustin de Foxa, Calvo Totelo, Victor Ruiz Iriarte en de naar Argentinië uitgeweken Alejandro Casona de kern uitmaakten, begint thans Miguel Mihura naam te maken. Hij werd in 1908 te Madrid geboren, publiceerde na de laatste wereldoorlog gedichten en schreef enige romans. Op toneelgebied was het, na enige stukken van ondergeschikte betekenis, de kome die „Maribel" met als ondertitel „Maribel en de vreemde familie", waarmede hij zijn eerste grote succes boekte. En waarvan de To neelgroep „Centrum" gisteravond voor de abonnementhouders van K. en O. een alleszins geslaagde opvoering gaf. Het gegeven is een trouvaille, de vormgeving met kennis van zaken opgebouwd en de dialoog geeft blijk van een spitsvondige geest. Achter de vermakelijke blijspeltoon waarin Maribel" werd geschrevenschemert van tijd tot tijd een met warme menselijkheid opgeroepen aandoenlijke sfeer. Dona Paula, die na de dood van haar man kort na het huwelijk haar woning te Madrid praktisch niet meer heeft verlaten en dus volkomen „weltfremd" is, heeft haar oudere zuster Dona Mathilde (ook reeds sinds lang weduwe en even ingetogen) en Marcelino, de zoon van laatstgenoem de te logeren. Deze Marcelino mag dan een succesvol zakenman zijn, ten aanzien van de liefde tast hij vol komen in het duister. Dit gaat de oude dametjes aan het hart en zij besluiten de onhandige en verlegen zoon en neef een handje te (Van onze Amsterdamse J correspondent) Jansen, de „vedette van het brancr theater" vertrekt maan- naar Zurich om daar een aantal stellingen van haar one-woman- 1 r „Van pluche tot plastic" te ge- De Amsterdamse artieste die risverkoopstertje via acrobate werd als zangeresje Fanny en Jordaanprinses Zwarte Riek 'n wiegie is een stijfselkissie re#van Zwitserland doorgaan naar ene, Istanboei en Beiroet, waar f echtgenoot Kees Manders even- contracten voor de show heeft •loten In februari zal zij vier we- optreden in Kopenhagen. -lees Manders deelde ons gisteren dai in het voorjaar de opnamen beginnen van de nieuwe Ne- adse speelfilm „De vrouw met touden been", waarbij hij als pro- r optreedt en Rika Jansen de drol vervult De film zal tegen eind van 1963 in roulatie komen. 111 één van de etablissementen van I" i Manders aan het Thorbecke- i te Amsterdam is gistermiddag lieuwe grammofoonplatenmaat- PPÜ „World Production" ten gehouden, de zoveelste loot aan landers-stam, die naast vijf ca- Lwts en bars reeds een theater- "eau, een filmmaatschappij, een ikstudio en een muziekuitgeverij De nieuwe maatschappij begint twee grammofoonplaten met 'Cijes van Rika Jansen uit haar one- an-show. Wies je Bouwmeester I te Rika Jansen al vast de gouden t uit nadat Manders had opge- kt: „Andere maatschappijen doen bij de verkoop van de 100.000ste .5. t maar ik ben er zo van over- i. dat wij dit aantal halen, dat meteen maar beginnen met die ien plaat". Dr. Anne Berendsen: ANTIEK IN NEDERLAND Bij Van Loghum Slaterus te Arn hem verscheen in de Palladiumserie „Antiek in Nederland" van dr. Anne Berendsen, een met talrijke fraaie foto's verluchte uitgave. Daarin wordt op deskundige wijze een over zicht gegeven van alle gebruiksvoor werpen, welke van de 15de eeuw af, de mens in ons land zich heeft om ringd, tot in het begin van de 19e eeuw. Aan de hand van 300 afbeel dingen maakt de lezer kennis met meubelen, tapijten, koper, tin, zilver, glas en porcelein en aardewerk, waarin het interieur, waarin dit al les hoort, zijn plaats heeft. Na een algemene bespreking van de mate rialen (hout. textiel, glas. metaal en ceramiek», worden de talrijke werk wijzen onder het oog gezien, voorts de keurmerken, alsmede vele andere wetenswaardigheden betreffende de oude voorwerpen. Ook komen de verschillende stijlperioden aan de orde: gotiek, renaissance, zeventien de eeuw, rococo, classisisme, empire, waarin men een duidelijk en inters- sant inzicht verkrijgt. Aan de hand hiervan kan de bezitter van antiek zijn bezit dateren en situeren. De illustraties beelden in hoofd zaak voorwerpen af uit particulier bezit, naast afbeeldingen uit musea, bekend om hun schoonheid helpen. Daartoe gooien zij hun in getogen levenswijze volledig over boord. Er worden moderne plaatjes gedraaid en moderne drankjes ge- mixed en geconsumeerd. Marcelino graat zelfs in Madrid op stap. ontmoet in een luxe bar het temperamentvolle en kanppe ani- meer-meisje Maribel waarop hij op staande voet verliefd wordt! Er volgt een ontmoeting met de oude dametjes die haar in een voor haar onbekende wereld brengt. Zij wordt met grote beminnelijkheid in gehaald in een omgeving, waar het begrip liefde een geheel andere be tekenis bezit dan zij er tot nu toe aan gegeven heeft. De goedbedoelde raadgevingen van haar „bar-colle- ga's" doen haar twijfelen, maar als ook deze door de goedhartige dame tjes worden overtroefd verdwijnt haar wantrouwen en volgt zy de ingeving van haar hart. Onder de bekwame regie van Luc Lutz heeft de Toneelgroep „Cen trum" een over het geheel boeiende en interessante voorstelling van deze komedie gegeven, waarbij de fijn af gestemde blijspeltoets ruimte liet voor de somtyds aandoenlijke momenten. Ina van der Molen doceerde de vul gariteit van dit aan de rand der sa menleving verkerende wezentje zó be heerst dat de geleidelijke ommekeer onder invloed van de „vreemde fa milie" volkomen aanvaardbaar werd. Zij bewees overigens ten volle tegen deze rol opgewassen te zijn in haar sober, maar intensief gespeeldekont- roerende slotscène met Marcelino. Zy vond trouwens dat Piet Römer als Marcelino een volwaardige partner, die de hopeloos verlegen minnaar zo veel menselijke goedhartigheid mee gaf. dat Maribel's ontluikende liefde voor hem zéér aannemelijk was. Nell Knoop en Sara Heyblom, vol maakt op elkander ingespeeld, gaven een tot in de puntjes verzorgde uit beelding van de oude dametjes, Dona Paula en Dona Mathilde. Men kan zich nauwelijks een betere bezetting van deze prachtrollen voorstellen! Van de overige rollen noemen wij Eli sabeth Versluys als Rufi. Rla Vroe- men als Lita en Marie-José Nijsten als Nini, vriendinnen van Maribel en vertegenwoordigsters van haar oude milieu. Mies Bouhuys leverde de vlot-lo- pende vertaling en Leo Kurpershoek ontwierp de stemmige décors en nog al uiteenlopende kostuums. De stampvolle zaal huldigde de spe lers met een warm applaus, waaraan K. en O. een bloemenhulde paarde voor Nell Knoop, Sara Heyblom en Ida van der Molen. Vrijdag a.s. volgt de tweede voor stelling. B. H. Het prachtige, uit de vroege middeleeuwen daterende goti sche kruiskerkje in fort Blauw kapel bij Utrecht. Wie, komend uit de richting Hil versum, Utrecht nadert, ziet vanaf de weg een met groen en bomen omzoomd fort liggen, het in het midden des lands bekende fort Blauwkapel. Dit fort bestaat uit een militair na men binnenga»' Iederam. onge terrein e» en kleine gotische kruis- „Xm overtuiging. kerk, die vxiarschijnhjk gebouwd is Van Pasen tot begin november door een van de vroegere eigenaren de laatste in dit seizoen gehouden van de heerlijkheid Utrechtzo j dienst vond afgelopen zondag plaats. omstreeks li,no. Het vreselijk vervallen meer gebruikte kapelletje, dat aan de Hervormde Gemeente van Blauw kapel behoorde, werd vijf jaar ge leden door de plaatselijke kerkvoog dij voor de symbolische som van één gulden afgestaan aan de heer F. IV. van Gulick, een journalist, die het met behulp van Monumen- d l waarbij de slachtoffers van het ver- niet keer werden herdacht opent het kerkje om 10 uur 's morgens zijn deur (ja, slechts één is het er rijk) voor twee korte diensten van elk een half uurtje. In juli en augus tus wanneer het wemelt van de toe risten, zijn echter vier achtereen volgende diensten geen zeldzaamheid meer! Ondanks het feit, dat er geen en- tenzorg restaureerde. Daarna werd i kele ruchtbaarheid of publiciteit aan het eigendom van een stichting, die zich ten doel had gesteld het kerkje weer een functie te geven. Van proef tot traditie In 1959 begon men als experiment te hooi en te gras kerkdiensten te geven voor toevallig voorbijkomende toeristen, echter zonder te zijn ver bonden aan enig kerkgenootschap. Sindsdien is deze als proef bedoel de dienst uitgegroeid tot een jaar lijks terugkerende traditionele toe ristische trekpleister, bekend onder de enigszins misleidende naam „drive-in dienst". Op z'n Amerikaans waar onder een drive-in dienst wordt verstaan een kerkdienst waar een ieder in of op zijn eigen vervoermiddel kan blij ven zitten en doormiddel van luid sprekers en filmbeelden kan mee doen gaat het er beslist niet toe. Men parkeert gewoon zijn of haar vervoermiddel bij het kerkje, waar- (Van onze Parijse correspondent) de drive-in diensten wordt gege ven behoudens enkele borden met de aanvangstijden in de buurt van het fort gedurende de zomermaan den neemt het aantal bezoekers regelmatig toe. Deze unieke diensten schijnen dus indruk te maken bij de mensen die hun ervaringen blijk baar aan familieleden of vrienden overbrengen. De groeiende populariteit heeft men waarschijnlijk ten dele te danken aan de zeer gunstige ligging van het kerkje direct aan de weg Utrecht- Hilversum doch voornamelijk ook aan de oecumenische opzet. Im mers tijdens de meer dan 70 diensten van het seizoen hebben voorgangers van negen verschillende kerken deze diensten geleid, o.a. van de Geref. kerken, de Remonstrantse Broeder schap, het Leger des Heils, de Ned. Herv. Kerk, de Lutherse Kerk, de Baptistengemeente enzovoort. Over het algemeen kan men vier soorten bezoekers onderscheiden: de toevallige passanten, de kleinste groep, in het hoogseizoen uiteraard een veel groter deel voor haar reke ning nemend, dan zij die hun reis plan zodanig hebben opgesteld, dat ze een half uurtje voor een dienst hebben uitgetrokken, een groep Utrechtenaren en een (vrij grote) groep buitenkerkelijken. Veel zingen De diensten worden kort gehou den en iedere voorganger krjjgt vol komen de vrije hand wat en hoe te doen. In de preek moet men echter ai de wijze van het met elkaar ver keren en b) het zich richten op de wereld bespreken, alles naar eigen inzicht en overtuiging. Iedereen i wordt ook opgeroepen zijn of haar overtuiging te vergelijken met die van de ander, naar oecumenisch idee. Voor het grootste deel bestaat de liturgie echter uit veel gezang: van daar waarschijnlijk dat er zich veel kinderen onder de bezoekers bevin den. Men is daarom overgegaan tot het maken van een speciaal kinder hoekje in één der zijbeuken. Er blijft op die manier meer ruimte over voor de volwassenen. Dat laatste is wel nodig ook: vaak zijn alle zitplaatsen, zo'n 120, ge heel bezet. Met alle klapstoelen kan het kerkje ruim 170 mensen herber gen. Het werk in en om het bedehuisje is mogelijk dankzij de steun van de „Vrienden van Blauwkapel", onge veer 600 mensen die per jaar mini maal f 2.50 bijdragen. Verder worden de exploitatiekosten bestreden uit de opbrengst van een klein busje aan de uitgang collectes worden niet gehouden. Toekomstplannen Plannen voor de toekomst heeft men genoeg. De werkgroep die on der leiding van ds. H. B. van der Steen dit alles op gang houdt, een heel seizoen lang. kijkt nu al met blijdschap uit naar het volgend sei zoen. Gedurende de komende maan den zal men zich namelijk inspan nen het kille kerkje een verwarming te geven en wordt overgegaan tot de restauratie van het uit de 17e eeuw daterend en uit een Noord-Frans klooster afkomstige orgeltje, een in grijpende operatie want het appa raat in kwestie is van binnen vol komen op. Men heeft verder plannen (ook de toestemming is er al» om naast de kapel een gelegenheid te maken waar men na de dienst een kop kof fie kan drinken en waar de werk groep aan belangstellenden een ca ander kan vertellen over Blauwka pel. gen, in welk verband de generaal niet aarzelde ook het woord „demo cratie" in de mond te nemen. De Gaulle is dus na zijn drie spreekbeurten tijdens de referendum campagne een volgende ronde in zijn strijd tegen de partyen begon nen, die hij nu kennelijk als zonde bok met alle boosheden des duivels wil belasten. Gaullisten van de libe rale stempel hadden tevoren wel be- I weerd dat de generaal met zijn nieuwe actie in de binnenlandse po litiek slechts de inderdaad broodno dige reorganisatie van het partijwe- I zen na zou streven met het doel net als in Amerika en Engeland een con centratie in slechts twee grote for maties te bewerkstelligen. Deze interpretatie lijkt, na z(jn re- PriJis Bemhard, die dinsdag in Londen aan een diner van het World Wildlife heeft aangezeten, is gisternacht in een vrachtvlieg tuig van de K.L.M. naar Schiphol teruggekeerd. De Koninklijke Friendship, waarmee hij naar Londen was vertrokken, had n.l. een lekke band en er was geen re serveband op het vliegveld aan wezig. Na het diner kwam de Prins kort voor middernacht op Londen Airport aan. waar hij tot de ontdekking kwam, dat zijn eigen machine on klaar was. Aangezien hy een per soonlijke afspraak voor de volgende ochtend in Soestdijk had, wilde hy persé nog naar Nederland terug, maar het laatste lijnvliegtuig naar Amsterdam was allang vertrokken. Goede raad was ditmaal goedkoop. Om half één vertrok immers het da gelijks (of liever nachtelijke) vracht vliegtuig van de K.L.M. naar Schip hol, een tweemotorige Dakota. De Prins snelde naar het k.LM.- kantoor en vroeg of men een plaatsje ..Het Franse staatshoofd, generaal Charles de Gaulle, heeft gisteravond in een radio- en tv-toespraak het volk opgewekt bij de aanstaande verkiezingen op 18 en 25 november op kandidaten te stemmen die positief staan tegenover zijn bewind en zijn persoon Zonder namen te noemen ried hij zijn toehoorders aan hun ver trouwen te schenken aan de kandidaten van de verschillende gaul listische organisaties. Een nieuwe reeks zware verwijten aan het adres der oude partijen had uiteraard hetzelfde doel. Het staats- -J8 M hoofd het weten een parlement te wensen dat afstand doet van zijn met de feiten 'n overeenstemming ge- :*XC,,U "Il\ „pretenties en illussies en van zijn geliefde sDelleties dip Hp natif. bracht te kunnen worden. Zijn be- veronderstelt, dat de man ten ondergang verdoemen" en sTetTKn a.'.e Fransen SW 'l. «n aans.a* stelde boekwerk is concervatrice van en -bran^aises om dit „objectief via de verkiezingen te bereiken, het Museum Prinsenhof te Delft. in feite mag men nu dus zeggen, i woordigen, scheen de president het dat de generaal zijn rol van boven- niettemin nodig te achten een nieu- partydige arbiter nu wel helemaal we en byzonder heftige aanval in heeft opgegeven door zich persoon- hun richting te lanceren. De Gaulle herinnerde aan Philharmonisch Orkest Oslo naar ons land Tijdons de Europese tournee, welke het Philharmonisch Orkest uit Oslo deze maand maakt, concerteert het orkest op zaterdag 10 november in de Stadsschouwburg te Heerlen, op dinsdag 13 november in het Con certgebouw te Amsterdam en op woensdag 14 no\ember in het Ge bouw voor Kunsten en Wetenschap pen in Den Haag. Het orkest wordt gedirigeerd door Oivin Fjelsdstad en Herbert Bloms- tedt. Op het programma staan wer ken van Noorse componisten en ver der van .Wagner, Beethoven en Brahms. Aan de oncerten werkt de sopraan Aase Nordmo Loevbirg me de. Na Nederland v rdt Duitsland bezocht. lijk in de verkiezingsstrijd te werpen. Bij de uitslag van het jongste re ferendum dat hem. zoals men zich herinnert, niet de massale overwin ning bezorgd heeft die hij tevoren had geëist, stond de president der republiek dan ook maar kort stil. Wel onderstreepte hij dik de tweele dige betekenis die aan dit referendum in zyn ogen moest worden toegekend. De Fransen zullen in het vervolg nu hun eigen staatshoofd kunnen kiezen en voorts had het volk ten vierde male het referendum aan de jaren '40 '58 „toen de partijen zich aan mij overgaven" en hun discrediet was, zo zei hij, door het jongste referen dum nu nogmaals bevestigd. Het volk had de partyen „laten vallen", zodat het de generaal wel zeer mis plaatst voorkwam dat zij niettemin de regering zouden willen „controle ren". Ten aanzien van sommige figuren uit die partyen wilde De Gaulle niettemin wel erkennen dat zy niet helemaal zonder kwaliteiten waren (Van onze Venlose cordespondent) De 26-jarige W. Lenseling uit Ven- lo is gisterochtend op een afgelegen <tr™„"SmnTTchKr"fa«tigJ'm«r plek onder B,aarI° ,b" Venl°' k zwaar gewond aangetroffen. De po- - ls »uog swain er immers wei op neer dat dr p.r,ijr„ trtr„ De Gaulle op hem w gepleegd. Doeh z„ simt zijn, oppositie uit den boze is en daarom, en in naam der democratie, dus allemaal maar beter kunnen ver dwijnen. Edith Piaf komt naar ons land een verkeersongeval ook niet hele maal uit. De schedel van de man was ernstig beschadigd, terwijl zijn gelaat zeer ernstig was toegetakeld. Het slacht offer zat vol met modder en is on danks zijn zeer ernstige verwondin gen nog door een beek gewaad en is vervolgens naar het dichtstbijzijnde huis gestrompeld. Toen men hem daar opendeed, stortte de hevig bloe dende man in elkaar. In bewusteloze toestand is hij naar het St.-Joseph Ziekenhuis te Venlo overgebricht. Zyn toestand is .neer dan zorgwek kend. De Rijkspolitie te Baarlo zoekt ln voor hem had. „Hoewel het niet ge bruikelijk is om passagiers, zeker geen koninklijke, ln een vrachtvlieg tuig te vervoeren", aldus zei gisteren vormelijk een vertegenwoordiger van de K.L.M.-persdienst, „was de K.L.M. natuurlijk zeer gaarne bereid daarop ditmaal een uitzondering te maken. De Prins wilde zo snel mogelijk naar Nederland terug en wilde daartoe de eerste de beste mogelijkheid benut ten". Men liet Zyne Koninklijke Hoog heid naast gezagvoerder L. P. van de Broek plaats nemen in de toch lege stoel van de telegrafist (tegenwoordig vliegen er geen telegrafisten meer mee, want de piloten zelf onderhou den het contact met de verkeers toren» en zette in het nachtelijk duis ter koers naar Schiphol. De Prins nam onderweg genoegen met het ge ringe comfort en met de minimale service aan boord van vrachtvlieg tuigen, die hoogstens bestaat uit kof fie uit de „tin", zoals dat in vlieg technische vaktermen heet, en een boterham uit het vuistje. Om kwart voor drie daalde de Da kota op Schiphol. Het is niet bekend hoe de Prins de reis heeft voort gezet. vaard als middel om fundamentele j en hij zelf had trouwens indertijd beslissingen van nationale draagwijd- wanneer het uitkwam zyn ministers te te kunnen nemen. meermalen uit hun midden gerekru- En nadat hij vervolgens had me- I tcerd. Maar nu was het zaak een bre- muöianu nen te kunnen constateren dat de de mcerderheidsbasis voor de politie- ucic,..« partyen de natie niet meer vertegen- I ke vernieuwing van het land te leg- hr,us te Scheveningen. De Franse zangeres Edith Piaf zal in december met haar man Theo Sarapo in vier plaatsen in ons land optreden. Een contract hiertoe is vannacht afgesloten. Edith Piaf zal i samenwerking met de recherche te concerten geven op donderdag 13 de- Venlo naar sporen omtrent dit zeer cember in het Luxor-theater te Rot- vreemde geval. De heer lenselink. die terdam. op vrijdag 14 december in de wegens ziekte niet aan het werk was. Stadsschouw burg te Nijmegen, op woont te Venlo. is gehuwd en vader zaterdag 15 december in het Con- van vier kinderen, eer'ge bouw te Amsterdam en tot slot Volgens zfjn vrouw ging hij nooit op zondag 16 december in het Kur- uit. Dinsdagavond is hij echter met I een oude damesfiets van huis gjgaan. IIAL schepen komen zieken te hulp De ..Maasdam" van de Holland Amerika-lijn, op weg van New York naar Ierland, heeft zijn koers ver legd om een opvarende van het weerstation „Ocean Station 7" die lijdt aan een acute blindedarmont steking, over te nemen. Het weer- schip ligt op een dag varen van het Ierse Cobh. waar de Maasdam van daag zal binnenlopen. Het is nog niet bekend of de zieke aan boord van de Maasdam zal worden geopereerd dan wel in een Iers ziekenhuis. De aankomst van de Maasdam in Rotterdam zal door deze „omweg" niet worden vertraagd. Bijna op hetzelfde tijdstip, dat de Maasdam" de koers wyzigde. bereik te de „Noordam" ook van de Holl - Amerika Lijn, de „Loppersum", het verzoek eveneens om hulp te ver lenen aan een zieke. Deze laatste ontmoeting had gistermiddag plaats in het midden van de Atlantische Oceaan. De arts van dc „Noorc ïm" werd aan boord van de „Loppersum" gebracht, waar hij de zieke heeft kunnen behande len. Beide schepen hebben hun reis daarna voortgezet. Het bleek echter noodzakelijk een verpleger van het H A L.-schip op de „Loppersum" ach ter te laten, die, voor verdere be handeling van ue zieke, de reis naar Saint Jchr New Foundland, zai mee maken. Ten gevolge van deze hulpverle ning zal de „Noordam" in plaats van maandagochtend pas maandag middag in Rotte"" tm binnenlopen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 5