Jean-Paul Belmondo als bokser M ALBERTI'S Zingen is eten en drinken voor de f In knus boerderijtje voelt Belgisch Alleen Willeke wil wel wat anders i FOTO'S W. DIJKMAN j WILLEKE Ik ben eigen baas. Ik regel al les zelf. Als ik een dag vrij wil zijn. kan ik dat wel ver sieren. Ik kan naar 't stadion voor een voetbalwedstrijd of wielrennen. Ik heb geen ma tinees. Neen hoor. voor mij geen revues meer". Nog gebruind van de tropenzon in Nieuw-Guinea - „wat een machtig avontuur, zo'n tournee. Ze hebben ons in de watten ge legd" zit de Amsterdamse Te- nore Napolitano (men zie het te lefoonboek» tegenover ons in zijn riante woning, geheel volgens zijn wensen en verlangens gebouwd aan de Colenbranderhof in de Amsterdamse Tuinstad-Sloter- vaart. Klein en volgens hemzelf nog steeds te dik:" „Maar ik ben aan het ver mageren. In Nieuw-Guinea ben ik nog eens acht pond kwijt ge raakt. Er moet nog meer af". Zijn kleine gestalte heeft hem wel eens parten gespeeld in zijn loopbaan, die zo'n kwart eeuw ge leden zingend begon in het café van zijn ook al zingende vader. Het maakt hem namelijk al weer volgens zijn zeggen onge schikt voor de operette. „Stel je voor mij naast een flinke sopraan. Het zou belachelijk zijn", consta teert hij lakoniek. „Maar al was ik lang. slank en knap. dan nog zouden zij er mfj nooit voor krijgen. Ik kan daar toch niet verdienen, wat ik nu verdien", voegt hij er onom wonden aan toe. Voor de wind Het gaat Willy Alberti thans vooi de wind. Hij geeft het grif toe. Maar hij heeft het niet ca deau gekregen. Hij heeft er hard voor gewerkt. En doet het nog. Al heel jong stond hij op de planken. De politie heeft hem eens moeten verbieden zijn rol letje in de operette „Rosemary" Vader Willy en dochter Willeke zouden een duet je kunnen zingen met begeleid ding op de tamtam, nu zij zo'n instrument uit Nieuw Guinea hebben meegebracht. Het valt te betwijfelen of het in hun genre past. Het is toch wel met enige trots, dat vader en dochter Alberti de Papoeavlag tonen nu een verboden dundoek in Nieuw-Guinea. Willeke heeft alle reden om breed te lachen. Ze heeft over populariteit op het moment echt niet te klagen staat. En daarom ben ik te vinden in stadions en op andere plaatsen, waar plaatjes gedraaid worden ten aanhore van een groot pu bliek. Ik doe nog meer. maar dat mag ik niet vertellen. Anders zou ik last krijgen. Ik ben, geloof ik, de enige artiest, die zoiets doet. Maar waarom niet? Fabrikanten maken toch ook reclame voor hun produkten"! WiUy Alberti zit dan ook nooit verlegen om werk. „Ik heb altijd wel wat te doen. We doen alles zelf. We heb- beng een manager of impresario. Er zijn weken, dat Willeke en ik zo'n 600 a 700 brieven ontvangen. Alleen het lezen daarvan vergt al een zee van tijd. Maar we laten er niet een onbeantwoord. Ieder een krijgt een briefje en een foto. Het is toch ons publiek. Het heeft «r recht op". Telefoontjes En dan de interviews, platen- opnamen, afspraken maken, con tracten regelen en wat niet al meer. De telefoon ratelt herhaal delijk. Willeke ging uitvoerig zit ten praten met iemand, die ook zangeres wilde worden. Ze ver wees haar echter naar de gram mofoonplatenmaatschappij. Daar kon ze wel een audiüe aanvragen. „Welk liedje u het beste kan zingen? Zoek iets onbekend, iets aparts. Een oud Engels liedje of zoiets. Dat doet het altijd beter. Nu. dan wens ik u veel succes". Willeke, 17 jaar, ook klein, ten ger en bijzonder vriendelijk met de onbevangenheid van een echte teenager, heeft altijd geweten, wat ze wilde. Ze heeft altijd ge zongen. Als ze met haar vader meeging en iemand vroeg haar dan, wat ze wilde worden, aarzelde ze geen moment: „Zangeres Toen Willeke tien jaar was, trad ze al op. Maar haar echte kans kwr.ni, toen haar vader naar Amerika zou gaan er. ziek werd var de pokkeninjectie. Hij kon niet optreden. Willeke, die al zijn liedjes kende, nam toen met veel succes zijn plaats in. „Maar toen was ik nog zo jong Pas dertien. Het wordt veel moeilijker als je ouder bent", merkt deze zeventienjarige serieus op. Adviezen Haar vader bemoeit zich weinig met haar werk. Wat adviezen geeft hij, daar houdt het mee op. Haar repertoire „niet hele maal het teenagergenre" kiest zt met haar coach Jackie Bulter- man. een in de lichte muze ver grijsd vakman, thans in dienst van een grammofoonplatenmaat schappij. Voor die firma gaan de beide Alberti's binnenkort op tour nee. Maar daartoe blijft hun gezamenlijk optreden behou dens dan het televisieprogramma „Riekels en fiedels" wel beperkt Verder gaat ieder zijn eigen weg. Willeke zingt veel voor militairen, haar vader heel weinig. Beiden stappen ze bijna elke dag 's mid dags in hun auto, Willeke veelal in gezelschap van haar moeder. Terwijl Willy naar het zuiden snelt, rijden de dames naar het noorden of het oosten Vanzelfsprekend geeft dat wel eens moeilijkheden in het gezin Alberti er is ook nog een zoon van twaalf, die volgens Willeke zich meer tot de clownerie dan tot de zangkunst voe'.t aangetrok ken maar ze hebben de stelre gel ingevoerd eten op vaste tij den Wie er niet is. moet onder weg maar iets nemen. Toekomst Toekomstplannen Vader Willy houdt zich aan het DUde beproefde recept: het Ita liaanse en het Nederlandse lied. „Dat zal het altijd wel blij ven doen. En mocht er onver wacht de klad in komen, mocht het plotseling geheel afgelopen ra ken. dan heb ik nog wel wat om een zaak of iets te kunnen begin nen". „ER IS MAAR ÉÉN AMSTERDAM De geboren en getogen Amsterdammer Willy Al berti is in zijn zangers carrière heel wat in het buitenland opgetreden. In Amerika, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Ita lië en nog andere landen. Maar hij heeft aan méér geen behoefte. „Ik zeg maar zo, als je hier goed verdient, wat moet je dan in het bui tenland doen? Of je zou er behoefte aan moeten hebben wat van de wereld te zien. Ik niet. Want waar ik ook ben, voor mij gaat er niets boven Am sterdam Daarom woon ik ook hier in Slotervaart. Bui ten, maar toch in Amster dam. In twee minuten ben ik op de Overtoom!" Dochter Willeke wil wel wat an ders. Ze noudt in tegenstelling tot haar vader erg van tele visie. „Zelfs in het kleinste zaaltje ben ik hypernerveus, maar voor de camera heb ik daar merkwaar dig genoeg geen last van". Er schijnt zelfs een kansje te zijn, dat ze binnenkort wat ander werk voor de televisie krijgt. Niet als zangers. Over het wat en hoe wilde ze nu nog niets loslaten: „Het staat nog niet vast". „En weet u. wat ik ook zo graag zou willen"?, zegt ze opeens. „Een film maken. Dat lijkt mij heerlijk". Haar vader fronst bedenkelijk he. voorhoofd. Na „Rififi in Am sterdam" weet hij wat filmen is. Hij heeft e r voorlopig genoeg van: „Man, wat is dat ontzettend zwaar Opgericht 1 maart 1860 IIÜIIIIIIIIIIIHIIIIillll Vrijdag 26 oktober 1962 MHfltiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiuiiiiwiiiiiiiiiunniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM ,,Dat Jaar In de revue van René Sleeswijk was ontzet tend fijn. Ik heb er heerlijk gewerkt", zegt Willy Alberti (36). ..Maar ik doe het nooit meer", voegt hij er gedeci deerd aan toe. ..Dat je uit de running zou raken wil ik niet zeggen. Maar tochJe komt daar de mensen niet tegen, waar wij in feite van leven. Die vin den wij in kleine zaaltjes. Op de feestavondjes van klaver- jasverenigingen. voetbalclubs en dergelijke. Hier in Amster dam, in Groningen of in Ge leen. In steden en dorpjes. Daar ligt ons werkterrein. Daar vinden wij onze trouwe klanten. En bovendien, in zo'n revue werken is zo'n cli ché. Op dezelfde tijd van huis. vaak naar dezelfde zaal, steeds dezelfde liedjes. Alles het zelfde. En nu ben ik vrij. (Van onze Brusselse correspondent) Ergens temidden van de uitgestrekte heidevelden en bossen van Belgisch Limburg staat een knus. klein boerderijtje dat ongetwijfeld weldra het uitverkoren buitenverblijf van het Belgische vorsten paar zal worden. Want deze eenvoudige stulp werd namelijk ge heel eigenhandig door koning Boudewijn en zijn gemalin koningin Fabiola ontworpen en ingericht. Men zou kunnen zeggen dat dit eigenlijk hun eerste eigenhuisis. In Brussel beschikt het konink lijk Paar over twee grote palei zen, daarnaast bezitten zij nog een kasteel in de Ardennen en een riante villa aan de kust. Maar al deze verblijven en domeinen zijn erfstukken, gebouwd en inge richt door 's konings illustere voorgangers. Het boerderijtje is echter het eerste verblijf dat de koning voor zichzelf heeft laten bouwen. Gemeten naar vorstelijke maat staven is het huisje maar belache lijk klein. Het telt niet meer dan een zitkamer, een slaapkamer, een gezellig kMn keukentje, een badka mer en drie kleine logeerkamertjes. Men zou het een ideale woning voor een Jong gehuwd stel kunnen noe men, doch nauwelijks een verblijf voor een vorstenpaar. 1 Maar dan vergeet men dat koning Boudewijn en koningin Fabiola nog jonggehuwde mensen zijn, die en dit blijkt uit het gehele interieur wars zijn van alle overdadige luxe. Ook is het duidelijk dat de koning towel als zyn gemalin ware natuur liefhebbers moeten zijn, anders had den zij zeker nooit hun huisje ge bouwd temidden van het 170 ha. grote domein dat een waar natuur reservaat lijkt. Dit domein, dat naar het dichtst bijgelegen dorpje op Grimbi genoemd is, ligt op een zevental kilometers van de Nederlandse grens. Vanuit de zitkamer kan het vorstelijk paar dan ook de kolenmijnen in Neder lands Limburg duidelijk zien. hout gesneden heks, die op een her tegewei rijdt. De naast de zitkamer gelegen ko ninklijke slaapkamer is ook geheel in oud-Limburgse stijl en bezit, zo als het een goede boerenhoeve past, een bedstee. Op circa 25 meter van het huis bevindt zich een garage, die eigenlijk een kopie is van een oude Limburgse schaapsstal. Aan de ene zijde is er plaats voor drie auto's, terwijl men de resterende ruimte heeft gebruikt om er een klein kapelletje in te bouwen. MEERTJES In de onmiddellijke omgeving van het huis liggen drie kleine meertjes. Het grootste hiervan, dat aan de voet van de heuvel ligt waarop het boerderijtje werd gebouwd, zal voor zwemmen en roeien gebruikt worden, terwijl de twee andere uitsluitend zullen dienen om te vissen. Als enige buren heeft het vor stenpaar de boswachter en zyn vrouw. Hun boerderijtje, dat er ove rigens van binnen luxueuzer uitziet dan dat van de koning zelf. staat op circa 100 meter van het vorste lijk verblijf. Aangezien er in de koninklijke boerderij helemaal geen plaats is voor personeel, zal de vrouw van de boswachter koningin Fabiola met het huishouden helpen. In de keu ken mag ze echter alleen maar ko men om te helpen afwassen, want de koningin staat erop om zelf te koken. Nederlanders wegens ontvoering veroordeeld De inrichting van die zitkamer is uiterst sober gehouden en geheel vol gens de boerentraditie van het oude Limburg gemeubileerd. De wanden zijn wit gekalkt, de zoldering bestaat uit stoere, eiken balken, en het cen trale punt van de kamer wordt ge vormd door een grote open schouw, 's Avonds wordt de kamer verlicht door drie hanglampen, waarvan die welke in het midden van het ver trek hangt, wel de merkwaardigste is. Het is namelijk een oud-paanse kaarsenluchter, waarvan het mid delpunt gevormd wordt door een uit De rechtbank in Hasselt heeft gis- j teren twee Nederlanders, vader en SOBER 'zoon, veroordeeld tot gevangenistraf- I fen van één en anderhalf jaar we gens ontvoering en mishandeling van een Nederlandse vrouw. Van de twee veroordeelde was alleen de vader in de rechtszaal aanwezig. Zyn zoon en de vrouw ondergaan in Nederland gevangenisstraffen. Op 24 augustus van het vorige jaar. had de zoon met het slachtof fer, zijn verloofde, een aantal café's in de Belgische plaats Diest bezocht. Laat op de avond kregen zij ruzie en zij nam de vlucht. Bij een benzi nestation in Diest kreeg de verloofde eer lift van een Belgische handels reiziger, aan wie zij vertelde dat zij werd achtervolgd door haar vriend, die „een gevaarlijk man" was. De zoor. had inderdaad een achtervol ging ingezet en in zijn wagen had ook zijn vader plaats genomen, In de straten van Hasselt wisten zij de Belgische auto tot stoppen te dwin gen. Terwijl de Belg in een café de politie trachtte te waarschuwen, werd de verloofde gedwongen in de auto van de zoon te stappen Op de te rugweg naar Maastricht mishandelde de zoon zijn verloofde. De vader werd veroordeeld tot één jaar en zijn zoon tot anderhalf jaar gevangenisstraf. Bovendien werd de ze veroordeeld tot een boete van 6.000 franken wegens mishandeling van zijn verloofde en tot het betalen van 5.711 franken als vergoeding van de schade, toegebracht aan de auto van de Belg. die het slachtoffer een lift had gegeven. Jean-Paul Belmondo. de favoriete mannelijke ster van de Franse filmindustrie, verschijnt nu op het witte doek als bokser. Als zodanig bevindt hij zich op bekend terrein, want voor h\j aan zün acteurs loopbaan be gon, was Jean-Paul een in de ring gevreesd amateur. De ervaringen, die hjj toen op deed, zijn hem goed van pas gekomen bij de opnamen voor „Un jeune homme honorable", die gemaakt werd naar Sime- nons „l'Ainé des Ferchaux". Alleen is Belmondo in de film 'n weinig succesvol bokser, want hij verliest drie partijen. Maar ook buiten de ring gaat het hem niet voor de wind. Hij krijgt ruzie met zijn manager loopt van zijn vrouw weg en gaat tenslotte als lijfwacht van een steenrijke vrouw naar Ame rika. Maar op deze foto genomen In de studio van Epinay riet men hem nog ln zijn boksers- glorie. Tussen twee ronden wacht hij op de sprong om het gevecht te kunnen hervatten. Op weg naar een nederlaag.... iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiimiiiiiiijuiii „Tja. wat voor een liedje zou u moeten kiezen voor een auditie. Het beste is een on bekende. Iets aparts'\ verder te vertolken. "Want hij was nog geen veertien Via het volkstoneel „als be ginnend acteur!" werd hij zan ger. Zijn eerste succes als zodanig was na een half jaar het winnen van een wedstrijd. „Oh ja, de bladen hebben er soms een auto of iets dergelijks van gemaakt, maar de prijs, die ik daar won, bestond uit vijf gul den". Hij koos 't Italiaanse repertoire er is dat trouw gebleven. „Op dit moment is dat mis schien wat minder populair dan kortgeleden, maar het is even on vergankelijk als operette en het Weense lied. Alleen is het veel commerciëler. Het laat zich beter verkopen"! W erkenwerken Willy Alberti doet overigens al les om het inderdaad te verkopen. „Jonge artiesten maken soms een plaat, die meteen inslaat. Ze bereiken er een enkele keer zelfs goud mee. Maar als zc dan op de planken hun succes moeten waar maken, lukt dat vaak niet. En daar gaat het nu juist om. Als je een schlager hebt gemaakt, betekent dat alleen maar, dat je je nog meer moet inspannen. Je moet er weer een brengen. Dat kan alleen door werken, werken en nog eens werken. Je bent er niet met het maken van een plaat. Je moet ook zorgen, dat ie gedraaid wordt. Daarom ga ik per soonlijk een praatje maken in grote zaken, waar een jukebox

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 13