lenk Badings is weer uit Australië terug Muziek-therapie op een internationale basis kunst kalei öoscqqp R.K Contacten tussen Nederland - Oostenrijl In Kamer toch nog veel woorden over de wet op bejaardenoorden Muzikale ervaring, grote voldoening HONGERIG NAAR KENNIS Uitnodiging voor 1963' PATIENTJES REAGEREN STERK Symbool van Kwaliteit inzag Hoewel iedereen noodzaak NEDERLANDSE VOLK MOET DE OPERA LEREN KENNEN Nieuwe regels voor vordering jricht 1 maart 1860 Woensdag 24 oktober 1962 Derde blad no. 30789 vE Nederlandse componist Henk Badings te Bilthoven woonachtig glunderde van genoegen, toen wij hem dezer ,gen ontmoetten op vaderlandse bodem na zijn verblijf van een Jf jaar in Australië, waar hij in Adelaide als gasthoogleraar Ueges voor de muziekstudenten aan de Universiteit had gege- n. Conform de opdracht van deze universiteit doceerde hij fflpositie, orkestratie, akoestiek, en elektronische muziek. Bij ii thuiskomst lag in de brievenbus al een invitatie om het Jgend jaar opnieuw naar Australië te komen. Was dit een verrassing?" vroegen hem. let, men had het my reeds te staan gegeven, maar het Is toch bijzonder prettig het bevestigd te i let was niet moeilijk de compo- •docent aan het woord te krijgen, ir al te graag vertelt hij van zijn iringen en van de hartelijkheid dii land. En mevrouw Badings tg er met haar mededelingen in I geringe mate toe bij om ons te d beseffen, dat zij beiden er een rlijke tijd hebben gehad: fifty - representatief en produktief. ustralië is een werelddeel en men er afstanden af van Amsterdam r Moskou, maar men heeft deze [durige reizen er voor over om z'n dis en wetenschap te verrijken, r een seminar een meestercur- - uitgeschreven door de universi- van Adelaide, kwamen de stu- ten uit geheel Australië: 20 mèt i docent uit Melbourne en ook Sydney, Perth, etc. Men volgde grote interesse de door Badings mdelde onderwerpen zoals over lie muziek, neo-tonaliteit, con- e en elektronische muziek, ver ging van stemming (tuning) en besprekingen van Badings eigen iposities. en is hongerig naar kennis en t bij het gevoel achter te zijn. ir, aldus de heer Badings, „ik zag ueneisen, waarvoor geen enkel servatorium in Europa zich zou peven te schamen", bopa is een begrip voor de ■aliërs, die overigens sterk En- I georiënteerd zijn. Van iemand naar Engeland gaat om te stu- Bi, zegt men: „He is gding home", izegt men ook al is de betrokkene net geboren! harnaast zoekt men evenwel nau- relaties met het continent van opa en prof. Bischop, hoogleraar deur van het instituut voor mu iwetenschap in Adelaide, bereist ook ons werelddeel en inviteert docenten, zoals ieder jaar een iponist en dit steeds voor 'n gast- iode De vernieuwde invitatie aan lings is een bijzonder bewijs van irdering. Het muziekleven r wordt in Australië goed gemu siceerd. De opleiding (conser- 1 vatorium) ligt dicht tegen de versiteit aan, maar zonder het ge- f naar het exact wetenschappe- fte hellen. De studie is streng op praktijk van het concerteren ge it en zo vormen de leerkrachten ensembles als strijkkwartet, pia- trio. etc. Zij musiceren in het nbaar, maar evenzeer in conser- iriumverband voor de studeren- len wil repertoire leren kennen daartoe is op de bibliotheek o.a. uitgebreide discotheek. „Ieder van de dag ziet men 10 12 lingen bezig", vertelt Badings. tl alleen klassiek en romantiek ben hun belangstelling, ook mo lt muziek. Ook in Australië zijn dangers van Webern". )e modernisten >P dit punt gekomen, geeft Ba ls uitvoerig zijn mening, door op merken dat deze navolging overi- s a! zeer ouderwets is geworden. I geldt ook voor de situatie in wika en dat komt, omdat ze er te aig traditie hebben, dus directer 'tact met de actuele moderne mu- 1 zoeken en minder gehandicapt 'door de kennis van klassieke en ttntische muziek. De liefde bij de terenden in Australië is voor de tanen erg ostentatief. Men houdt een bepaald stuk en vindt een kr werk afschuwelijk. Er zijn jon- tn, die sereël en niec anders wil- 1 en er zijn er die moderne mu- verschrikkelijk vinden". *at vonden ze van de elektroni- muziek?" ■De interesse daarvoor is zeer groot men kent het nog niet anders [al» een nieuw element in de mu- I Met de daar beschikbare midde- heb ik een studio opgebouwd; tend jaar komt er een nieuwe mo- II ingerichte, waarvoor men mij "1 gevraagd deze in elkaar te zet- 1 De studenten kwamen van alle «n. o.a. ook van de mathemati- faculteit. Een leerling van mij Jl in de tijd, dat tk in Adelaide toefde, reeds een opmerkelijke toositie gemaakt, echle elektroni- f muziek, die progressief van ka- MTis.» Zeer intens concertleven Jet concertleven is intens. In 1 Adela de geeft 't plaatselijke or- kest drie concertavonden ach ten met hetzelfde programma ten- JJe aan de vraag van bezoekers t» "toen; die derde avond wordt Jlstreeks per radio uitgezonden, •"tent Heny Krips, broer van de «ise Josef Krips, werkt met groot enthousiasme en dit wordt gestimu leerd door de luistercapaciteit in Australië. Zo belde men uit Perth op na de uitvoering van mijn zevende symfonie en vroeg aan Krips deze muziek daar te komen dirigeren. De orkesten spelen ook meer direct voor de radio. Daarbij is het o.a. nor maal dat iedere dag muziek van Australische componisten ten gehore wordt gebracht. Men kent er geen radiobladen, maar de kranten geven een dag tevoren de programma's. De luisteraars houden de radio de hele dag zachtjes aan, om de volumerege laar meer open te zetten zodra men iets geconcentreerd wil horen. De radio speelde mijn muziek en er was ook Willem van Otterloo, die in Adelaide als gastdirigent optrad en mijn Symphonische Proloog ten ge hore bracht. De tv vroeg mij om interviews en op de vele ontvangsten en party's heb ik Australië leren kennen als een land waar men hard studeert en grote belangstelling toont voor wat van elders komt. Men wil vooruitkomen en dit manifesteert zich in een drang tot zeer ernstig HENK BADINGS studeren: wetenschappelijk aan de universiteit en praktisch muzikaal aan dc conservatoria: Die van Ade laide telt thans circa 1000 leerlingen! We vragen aan ir. Badings, wiens Delftse wetenschap zozeer de compo nist Badings vergezelt, of hij gevolg zal geven aan de uitnodiging terug te keren. Hem is ditmaal zelfs, naast de universiteitsopdracht, ook het verzoek gedaan een Nederlands mu ziekfeest te organiseren. Zijn antwoord luidt: „Ik weet niet of ik kan gaan én of andere ver bintenissen mij dit mogelijk zullen maken". Vragen branden nog op de tong. Hi.i ziet het en gaat er niet op in. Zijn werk in de studeerkamer in Bilthoven wacht en in niet geringere mate zijn taak als docent aan het Instituut voor Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit in Utrecht. Lof voor geste van ir. Van Gogli Het voorlopig verslag van de Tweede Kamer over de overeen komst tussen de Staat der Nederlanden en de Vincent van Gogh stichting begint met een woord van grote erkentelijkheid jegens ir V. W. van Gogh. Zijn bijzonder royale geste zal tot gevolg hebben dat de hoogst kostbare verzameling prenten van Vincent van Gogh voor ons land behouden blijft. De com missie heeft volledig begrip voor de wens dat er een band zal blijven bestaan tussen de familie Van Gogh en deze zo belang rijke verzameling kunstwerken. Er zijn o.a. vragen gesteld over de financiële gevolgen van de overeen komst voor het Rijk. Zo wil de com missie graag vernemen, waarom de koopsom niet in de vorm van een bedrag ineens ter beschikking wordt gesteld. „De gekozen vorm zal een hogere jaarlijkse last in de vorm van rente betaling met zich meebrengen en bovendien de kosten, die voortvloeien uit het aangaan van een lening. Hoe groot schatten de bewindslieden de totale last, van rente en kosten? Volgt voorts uit de mededeling, dat het te schenken bedrag van een miljoen gulden vrij van schendingsrecht blijft, dat dit recht bij voorbaat wordt kwij tgescholden De Staat zo vervolgden de hier aan het woord zijnde leden neemt op zich de bouw van een nieuw mu seum. Op welke bedragen zullen deze bouw en de bijkomende inrichtings kosten naar raming komen? Kunnen omtrent de bouw nadere inlichtingen (b.v. in de vorm van een schetsplan» worden verstrekt, nu vaststaat, dat de gemeente Amsterdam de daarvoor nodige terreinen bouwrijp zal ople veren? Ook neemt de Staat op zich de vol ledige exploitatie van de huisvesting der collectie. Welke bedragen zullen daarmee naar raming jaarlijks ge moeid zijn? Moet worden aangeno men, dat de te verwachten revenuen te gevolge van de schending in con tanten door ir. Van Gogs mede mo gen worden aangewend tot vermin dering van deze exploitatielasten? NEDERLANDSE GRAFICI TE SAIGON De eerste internationale tentoon stelling voor moderne kunst te Sai gon (Vietnam) zal worden gehou den van 26 oktober tot 15 november De tentoonstelling is georga niseerd in verband met de viering van de Vietnamese Onafhankelijk heidsdag op 26 oktober. Aan deze expositie wordt deelgenomen door tien Nederlandse grafici met ieder twee weken. (Van onze Weense correspondent) LANGZAMERHAND komt er systeem in de jonge weten schap van de muziek-therapie doordat internationale ervarin gen worden uitgewisseld, die men tot een geheel verwerkt. Om verwarring te voorkomen worden al dadelijk de nodige onderschei- dingen gemaakt. Als een aparte groep beschouwt men de patiënten die blijkbaar geen psychisch letsel hebben opgelopen, maar die alleen blind of stom zijn of die zich ten gevolge van kinderverlam ming niet kunnen bewegen. Daarnaast staat dan de andere groep van de psychisch debielen, de spastische patiënten en de imbecie len, die niet noodzakelijk en lichamelijk letsel hebben, maar psy chisch achterlijk zijn. Gewoonlijk echter gaat deze psychische onvolwaardigheid samen met lichamelijk letsel. bruik van hun armen en benen sterk gehandicapt zijn, beginnen op het melodieuze ritme hun ledematen te bewegen. De opzet is nu dat zij doel matige bewegingen leren maken en in feite bereikt men reeds zo goede resultaten dat zij geleidelijk begin nen te lopen en met hun handen kunnen knutselen. Op deze manier vinden deze uitge stoten en geïsoleerde kinderen de weg om hun psychisch isolement te ver laten en contact op te nemen met de wereld buiten hen. Hier ligt een gunstige mogelijkheid om muziek therapie met beroepstherapie te ver binden, waardoor dc patiënten werk kunnen verrichten dat niet alleen nuttig is maar dat vooral aan de ver pleegden zelf voldoening geeft en hun gevoel van eigenwaarde opwekt en verhoogt. Maastreechter Staer zong in Wenen Het Koninklijk Mannenzangkoor „De Maastreechter Staer" heeft gis termorgen in de Spiegelzaal van de Weense hofburg een uitvoering ge geven voor de Oostenrijkse president, dr. A. Scharf. Het koor begon met het Oostenrijkse volkslied, gevolgd door het Wilhelmus. In een korte toespraak wees de president op de vriendschapsbanden tussen Oostenrijk en Nederland, die nog verstevigd zijn door het bezoek, dat hij aan Nederland heeft gebracht en het tegenbezoek van het Konink lijk paar aan Oostenrijk. Na de uitvoering, die ook bijge woond werd door de Nederlandse am bassadeur in Oostenrijk, mr. H. F. Eschauzier, stelde de burgemeester van Maastricht, mr. W Baron Mi- chielf van Kessenich de leden van het koor aan de president voor. OPENING JOODS CULTUREEL CENTRUM Dinsdagavond 30 oktober zal de voorzitter van de joodse gemeente, ressort Den Haag. de heer I. Zadocs. in de Nieuwe Molstraat in Den Haag een joods cultureel centrum openen. De tweede Haagse synagoge, die hier stond, werd bijna niet meer gebruikt. Door een aanzienlijke gift, die ver strekt is door de „Conference on Jewish material clains against Ger many", kon de synagoge verbouwd worden tot een centrum voor het houden van lezingen, vergaderingen en dergelijke. Ter gelegenheid van de opening zal de waarnemend opperrabijn, S. Rodrigues Pereira, een toespraak houden. Uitnodigingen voor het bij wonen van de openingsplechtigheid zijn o.m. gezonden naar de ambassa deur van Israël in Nederland, de heer H. A. Cidor, de permanente commissie tot de algemene zaken van het Nederlands-Israëlitisch werkgenootschap (het overkoepelend orgaan van alle joodse onderdanen in Nederland), het bestuur van het Portugees-Israëlisch genootschap, de kerkbesturen van de joodse gemeente in Amsterdam, Rotterdam en Leiden en vele joodse verenigingen en orga nisaties. Na de opening zullen de ge nodigden een rondgang maken door het nieuwe gebouw. Met een receptie zal de plechtigheid worden besloten. Advertentie verantwoordelijk werk vereist concentratie De verantwoording voor het nieuwste Jet vliegtuigtype ligt in zijn handen! Hij is verantwoordelijk voor passagiers, vliegtuig en bemanning! Zijn taak ver eist voortdurende concentratie! De ge zagvoerder weet uit ervaring dat P.K. chewing-gum hem in zijn taak helpt, omdat kauwen een aangenaam en na tuurlijk middel tot concentratie is! Hij heeft altijd een pakje P.K. bij zich om dat dit de beste chewing-gum is die hij kan kiezen! Probeer het zelf! Neem óók P.K.! (Van onze parlementaire redacteur) Dc Tweede Kamer heeft zich gisteren langdurig beziggehouden met het door minister Klompé (Maatschappelijk Werk) voorbe reide wetsontwerp waarin bepalingen worden vastgesteld betref fende de bejaardenoorden, zoals de minister deze inrichtingen heeft genoemd. Wel was iedereen het erover eens, dat er een regeling moest komen, maar ten gevolge van een serie wijzigingsvoorstellen sleepte het debat zich urenlang voort. In een volgende Kamervergadering zal pas de beslissing vallen. Bejaarden zijn volgens het wets ontwerp personen van 65 jaar of ouder. Het is te doen cm inrichtin gen, waarin aan ten minste vijf be jaarden duurzame huisvesting met gehele of gedeeltelijke verzorging wordt verschaft. Het stellen van re gels wordt opgedragen aan de Pro- vinsiale Staten. Hierbij wordt in ieder geval rekening gehouden met: de vrijheid van de bejaarden hun le ven naar eigen inzicht in te richten, de hygiëne en de gezondheidszorg, de veiligheid, de geschiktheid van dege nen, die in het oord werken, de in richting van het gebouw en de boek houding. De staten kunnen ook re gels stellen over de verhouding tus sen gevraagde prijs en de geboden huisvesting en verzorging. Nog langer De heer Franssen (PvdA) had een amendement ingediend om aan dit lijstje toe te voegen: de voeding en Ook in de praktijk van de muziek therapie wordt deze onderscheiding doorgevoerd, maar voor beide groe pen geldt als doel dat de patiënten tot zelfwerkzaamheid en zelfbewe ging worden opgevoed. By voorkeur past men deze methode toe bij kin deren, omdat zij nog het meest ont- vankelijk zijn en vooral bij psychisch debiele kinderen zijn de resultaten verbluffend, want het is gebleken dat dergelijke patiëntjes buitenge woon sterk reageren op muziek, ter- wül zij geheel apathisch blyven tegenover alle andere indrukken of prikkels van buiten. Niet nieuw De muziek-therapie is niet nieuw. Ze was al bekend aan de Griekse geneeskundige Hippokrates en vooral de kerkvader Augustinus zeide reeds in de vierde eeuw dat muziek „zich afspeelt in ons geheimste innerlijk". Deze wetenschap werd door de mo derne psychiaters opnieuw ontdekt als een middel voor de lichamelijke en psychische opvoeding. Daarom heeft de algemene directeur van alle psy chiatrische inrichtingen van Wenen, prof. H. Hoff, een cursus in het le ven geroepen die al dadelijk goede resultaten afwerpt. Deze cursus wordt gegeven in het conservatorium en staat onder leiding van mevrouw prof. dr. Koffer-Ulrich. De belang stelling hiervoor is groot, vooral on der hen die reeds tot het verplegend personeel in psychiatrisch inrichtin gen behoren of hiervoor worden op geleid. Kalmerend of inspirerend Ook bestaan er in verschillende lapden scholen op dit gebied die in ternationaal samenwerken, o.a. de Duitse school die gebruikt maakt van de z.g. „vibratiecomponenten", terwijl de Amerikaanse school met de z.g. „muzikale sofa" werkt. Hier wordt namelyk door middel van onzicht bare microfoons zachte muziek ten gehore gebracht, die een buitenge woon kalmerende uitwerking heeft. In Wenen gebruikt men voorname lijk vioolspel, waarop de patiëntjes voornamelijk psychisch debiele kinderen uitstekend reageren. Het is een wonderlijke ervaring hoe deze kinderen, die tot nu toe de gehele dag apatisch op hun stoeltjes zaten, opeens levendig worden, zodra zy muziek horen. Hun ogen beginnen te stralen en soms klappen zij in hun handen. Opmerkelijk is ook dat zij alleen ppsitief reageren op mooie en harmo nische muziek (in de klassieke bete kenis), terwijl ze hun oren dicht stoppen of lelijke gezichten trekken bij het horen van wanklanken, kras sende geluiden of dissonanten Piano en fluit hebben voorkeur Ia ons land gebruikt men bij voor keur geen viool, maar piano of fluit. Dit vertelde ons mevrouw P. KasselsKroon uit Rotterdam die nu al enkele jaren muziek-the rapie in Vlaardingen met goed ge volg toepast. Een subsidie van O.K. en W. stelde haar in staat de Weense methode te bestuderen en de weder zijdse ervaringen uit te wisselen. Of schoon er in beginsel overeenstem ming bestaat, is er wel verschil in onderdelen. Terwijl de Weense me thode bijzonder de nadruk legt op de melodie, beperkt mevr. Kassels- Kroon zich niet daartoe, doch maakt ze ook gebruik van het ritmische ele ment, zodat zij tevens bewegingsthe rapie toepast. Volgens deze Ne derlandse methodt wil men de pa tiënten niet alleen door melodische muziek opwekken uit hun geestelijk lethargie, maar bovendien door het ritme aansporen om bewegingen te maken. Blinden reageren op muziek en ritme zo goed, dat zij zelfs ge meenschappelijke dansen kunnen uitvoeren, maar ook polio-patiëntjes, imbecielen en e.a.die in het ge- Rapport Raad voor de Knust Inleiding tot deze kunst is noodzaak O In ons land dat geen opera-ensemble van blijvend karakter heeft gekend dat met dc opbouw van zijn operacultuur nog bezig is, is een goede oplei ding van primair belang. Een van de voornaamste uitgangspunten van het overheidsbeleid dient dan ook te zijn de vestiging van een deugdelijke opleiding te bevorderen. Dit is een van de conclusies uit het rapport dat de raad voor de Kunst aan de staatssecretaris van O., K. en W„ mr. Y. Scholten. heeft uitgebracht over de ontwikkeling van de muziek dramatische kunst in Nederland. Dit ïapport behandelt de bestuurlijke, beleidstechnische en financiële as pecten van de problematiek op het gebied van de operakunst in ons lanc. Het ontbreken van een vaste ope- ratraditic schept bijzondere moeilijk heden voor wat betreft de vorming van het publiek. Zeer grote delen van het Nederlandse volk zijn nog nim mer met de opera in aanraking ge komen en moeten in deze vorm van kunst worden ingeleid, zo zegt het rapport, rublieksorganisatie is daar- Itoc een doeltreffend middel, maar 'moet samengaan met een doelbewus te vorming. Iedere opera-instelling moet in dit opzicht haar taak ver staan. Het rapport geeft ook aandacht aan de positie van de opera in de „grensgebieden", en spreekt zich uit voor spreiding. Een zo groot mogelijk deel van het Nederlandse volk moet met de operakunst in aanraking kun nen komen. Ten a; hen van de verdeling van dc subsidielasten tussen de verschil lende overheden wordt er op aange drongen, deze zoveel mogelijk in over eenstemming te brengen met de functie van de verschillende opera instellingen. Die te Amsterdam tionaal karakter. De primaire ver antwoordelijkheid voor deze instel ling moet daarom bij de Rijksover heid berusten. Voor de andere instel lingen hebben allereerst de regionale en plaatselijke overheden hun ver antwoordelijkheid. Het repertoire van de opera in Ne derland moet niet alleen de standaardwerken omvatten, maar moet een plaats Inruimen voor wer ken van deze tyd, de Nederlandse daarbij inbegrepen, aldus het rap port. MARIJKE VAN DER LUGT NAAR BARCELONA Marijke van der Lugt, hoogdra matische sopraan van de Ned. Opera te Amsterdam heeft een uitnodiging van het Gran Teatro del Liceo te Barcelona ontvangen om aan een serie uitvoeringen van Richard Wagner's opera „Tristan en Isolde mede te wer ken. Zij zal hierin de partij van ..Isolde" vertolken onder leiding van de diri gent Alfred Eichmer. De regie is in handen van Peter Neitsch van de opera te West-Berlijn. Op 24 januari zal in Barcelona de mogelijkheid van instelling van bewonerscommissies. Volgens hem kwam aan ieder, dus ook bejaarden, voorzover mogelijk het recht toe te mogen „meedenken". Volgens de mi nister en de Kamermeerderheid zou den de bejaarden met een dergelijke bepaling echter niet zijn gediend, zodat dit amendement vermoedelijk zal v/orden verworpen. Verder wilde de heer Franssen, dat in de wet iets meer werd gezegd over een „billijke verhouding" tus sen prijs en geboden huisvesting en verzorging. Dit voorstel werd aan vaard. Nog meer amendementen had de heer Franssen in petto. Hij wenste bij voorbeeld ook een verplichting voor de houder van een bejaarden- ooro om aan B. en W. van een ge meente alle gewenste inlichtingen te geven, omdat B. en W. op hun beurt weer Gedeputeerde Staten van de provincie op de hoogte moeten hou den Dit voorstel maakt vermoede lijk geen kans. Advies commissies Veel gedebatteerd is ook over de instelling van „commissies voor de beiaardenoorden", die aan Gedepu teerde Staten advies moeten verle nen. Een amendement van mejuf frouw Kok (KVP) en de heer Kik kert (CH> wilde de zekerheid schep pen dat instellingen, die kennis heb ben van bejaardenwerk, in ieder ge val hun stem in de adviescommissies kunnen laten horen. Minister Klom pé ontraadde dit voorstel, omdat zij aan de provincies in cat opzicht de nodige vrijheid wilde laten. Mejuf frouw Ten Broekcke Hoekstra (VVD) diende met steun van de PvdA en SGF een amendement in ten aanzien van een aantal bejaardenoorden in één ressort. De minister wilde hier een aantal van tenminste vijftig. Voorgesteld is nu in bepaalde geval len aar. Gedeputeerde Staten toe te staan hiervan af te wijken. Scheiding Mejuffrouw Ten Broecke Hoekstra wiiae voorts een scherpere scheiding tussen bejaardenoorden en verpleeg huizen, maar hiervoor kreeg zij bij niemand steun. Ook had zij bezwaar tegen de term „oord". Iedereen wil immers liever een „thuis" hebben. Bij haar verdediging van het wets ontwerp zei minister Klompé onder meer, dat het ontwerp verder wil gaan dan een strikte controle op de verzorging van bejaarden. Het moet tevens een prikkel vormen tot alge mene verdere bezinning op het be- jaardenvraagstuk. Zo zullen de ge noemde adviescommissies zich een bee'a moeten vormen van de noden draagt in belangrijke mate een na- première plaats vinden. der bejaarden, waarbij men zich ook rekenschap moet geven van de vraag of sommige van deze mensen wellicht nog een tijdje in hun eigen woning kunnen blijven. Wat deze commissie verder betreft, hierin kan een inspecteur van de volksgezond heid zitting nemen. De bewinds- viouwe wees het verwijt van de heer Franssen van de hand, dat er te I weinig met het ministerie van Socia le Zaken zou zijn samengewerkt: „Dc heer Franssen ziet spoken". Voorlopig-erkende verpleeghuizen vallen niet onder deze wet, andere wel. Vele pensions kunnen er ook onder vallen. BOB DE LANGE GEWOND BIJ „EINDSPRINT'' Tijdens een der voorstellingen van „Eindsprint" in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag heeft Bob de Lanee een pees in een van zijn vingers gescheurd. Gisteren werd hij voor een kleine operatie in het ziekenhuis opgeno men Hoewel het een kleine behan- deline zal zijn, zal de heer De Lange genoodzaakt zijn in de eerste weken zijn rollen te spelen met zijn hand in een gipsverband. Advertentie ALLE TEXTIEL MET DIT GEEL-BLAUWE ETIKET IS KLEUR-ECHT Ticeede Kamer (Van onze parlementaire redacteur) De Tweede Kamer heeft zich gis teren zonder hoofdelijke stemming akkoord verklaard met een ontwerp- vorderingswet. waarin nieuwe regels worden gesteld betreffende het vor deren van zaken door de landsover- heid. Kort voor dp oorlog bestond reeds een wettelijke regeling. Hier naast kwam in de bezettingstijd een „algemeen vorderingsbesluit" tot stand Hoewel dit besluit volgens de regering in de praktijk goed heeft voldaan was het. tenslotte een bezet- tingsmaatregel, die diende te verval len. Het is de bedoeling, dat de nieu we regeling wordt toegepast in geval van oorlogsgevaar of andre buiten gewone omstandigheden (zoals wa tersnood en epidemieën) en verder bij de verdedigingsvoorbereiding ook als er eeen buitengewone omstandig heden zijn. In het laatste geval wordt de toepassing met. meer waarborgen omgeven. Na een kort. debat werd het wets ontwerp aanvaard met aantekening, dat dp leden van de PSP en CPN tegen waren De PSP-er Lankhorst vreesde van deze wet meer mogelijk heden voor opslag van atoomwapens.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 5