IN PRACHTIGE „CAPE FEAR SFEER HUIVERINGWEKKEND 1 'Het baantje: tekening van het gewone leven Het Leidse Muziekfestival" is een gloednieuwe traditie Films vun deze tveek in Leiden Duivelse aanrander wil zich wreken op gezin van advocaat Wat 'n hengst, m'n Roxy vergeten! Kou lijden op Pieterskerkplein NYLONKOUSEN AUTOMAAT Gero-cassetle Spaanse (legen wisselprijs van 3 October-Vereeniging Een teken van saamhorigheid neereezeten ot daar Boeiend spel van Gregory Peek en Robert Mitchum iilHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii TRIANON Twee voortreffe lijke acteurs: Gregory Peck en Robert Mitchum, spelen in deze film van regisseur Lee Thompson dc hoofdrollen op een wijze, die zelfs de onverstoorbaarste bezoe ker het bloed doet stollen. Acht jaar lang heeft Max Cady (Mit chum) na zijn veroordeling wegens aanrandingin de ge vangenis zitten broeden op wraak jegens de man, wiens ge tuigenis hem destijds achter de tralies heeft geholpen. En Cady is nog maar net vrij, of zijn slachtoffer, de advocaat Sam Bowden (Peck), begint zich al ernstige zorgen te maken over het lot van zijn aantrekkelijke vrouw Peggy en zijn ticaalfjarige dochtertje Nancy, op wie de schelm naar hij ronduit toe geeft het kennelijk begrepen heeft. Hier rRst het interessante pro bleem, hoe Bowden rich kan wape nen tegen een monster van verdor venheid en demonische sluwheid, als de politie hem en ztyn gezin nau welijks enige bescherming kan bie den. omdat zij immers slechts kan optreden als er een misdaad ge pleegd is. maar nog niet als er een deliet op komst lijkt te zijn. Wat „alleen maar" de bedreiging van vrouw en kind kan betekenen, er vaart Bowden in de daarop volgen de dagen als Cady niets anders doet dan zijn slachtoffers achtervolgen en als een roofdier om zijn aan staande prooi heenslulpen. Bijna komt Bowden tot een onberaden 1IX| daad. maar de waarschuwt.,, ran tot onderwerp heeft zijn vrouw houdt hem nog terug. Natuurlijk kan men zijn schou ders ophalen over de wijze waarop het probleem hier gesteld is. Zo'n koel berekenende misdadiger zal niet vaak voorkomen, maar toch de mogelijkheid is er en als dan de po- litie-inspecteur niet anders kan doen dan adviseren een privé-detective in de arm te nemen, wordt de zaak er niet gemakkelijker op. En als dan die detective tenslotte genoodzaakt is Bowden te raden een paar ongu re jongens op Cady af te sturen, die mens, uit vrees dat hij. eenmaal weer op vrije voeten, wraak zal ne men. Het mag ongetwijfeld een verdien ste van deze film genoemd worden, dat het duivelse karakter van Cady wel zonneklaar blijkt, maar er toch ook niet te dik wordt opgelegd. Daar door bleven de verhoudingen aan vaardbaar, al is de tegenstelling zwart-wit tot het uiterste opgevoerd. Overigens is het bovenstaande nog maar een deel van de even meesle pende als ..slopende" inhoud van dit werk. Wat er zich tenslotte aan Cape Fear afspeelt, vergt wel het uiterste van de zenuwen en de „tri omf van het goed*" is dan ook maar net op het nippertje! Wie hartgrondig huiveren wil. mag deze film niet overslaan, een film. waarin vooral de „ster van het jaar" zo als de Amerikaans? theaterdirecteu ren Gregory Peck hebben genoemd dan bovendien nog het ziekenhuis ingeslagen worden door de oerster ke misdadiger, met wie zij wel even zouden afrekenen dan dreigt zelfs het einde van de mooie carrière van een uitnemend burger, wiens „wan daad" er slechts in bestaat, dat hij een aanrander aan zijn gerechte straf heeft geholpen. Met wat voor satanisch wezen Bowden te maken heeft, blijkt o.m. uit de „romance" tussen hem en een juffrouw, die uit hoofde van haar levenswandel al heel wat mannen heeft leren ken nen, maar. uit ontzetting over wat zij nu ervaren heeft, de stad uit vlucht en beslist weigert een aan- klacht in te dienen tegen de onuitmuntend spel laat zien niiiiiiiHnHWiiiiniiiitiiiiinniiiiitiiiiiHtiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiimiiiTiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHi STUDIO De stap van de school- en geeft hem voorbeeldjes van de banken naar een baan is voor een kleinburgerlijke sfeer en d? misselij- jongeman altijd iets dat hem lang ke naijver die in het mensenpak- bijblijft. Het vreemde, de onzeker beid, de wirwar van nieuwe indruk ken doen hem in de begintijd vaak wat vereenzamen omdat hij alles nog niet heeft kunnen ordenen. Zijn plaats en houding kan hij pas daar- huis leef'. Tenslotte sterft een van de klerken op de technische afdeling, een zielige zwoeger die er niet meer tegen op kon. Domenico neemt zijn plaats in. Alle klerken schuiven een plaats op. zodat hu de achterste les- Spookrijdert Spannend verhaal REX Peter Cushing en de ti tel „Spookrijders" doen een film ver wachten vol griezel en Dracula- effecten. Wat het eerste betreft komt de toeschouwer, die zo langzamer hand wel aan doodskoppen en ske letten is gewend geraakt, bedrogen uit. Griezelig is het niet. Wel on derhoudend en soms zelfs spannend. Dat komt voornamelijk, doordat de bloederig en aan pap geslagen sche dels zoals wij die uit de Draculaserie kennen ontbreken. De oude Engel se legende, die zich by een van de mistige moerassen waaraan dit land zo rük is afspeelt, is niet ongeloof waardiger verfilmd dan de meeste spookverhalen zijn. En dat deed de ze film aan waarde winnen. Natuur-» lijk dntbreken de duistere onderbe lichte beelden, de grote schaduwen, de bloedstollende angstkreten en de griezelige figuren niet. Ondanks deze goedkope effecten is het, vooral doordat het verhaal beter is dan wy gewend zijn, toch een acceptabele film geworden. Vanzelfsprekend zon der enige artistieke pretentie. Rif if i in Amsterdam Tweede week LIDO De Nederlandse film „Ri- fifi in Amsterdam" naar Van Eemlandts „Schatgravers aan de Amstel beleeft in Leiden haar tweede week. Zoals wy vorige week reeds uitvoerig hebben geschreven zijn de mogeiykheden. die Van Eem landts knappe „policier" aan regis seur John Korporaal bood, niet alle benut. De film heeft zeker enige verdien sten: de sfeer is goed getekend en de humor beweegt zich meestal wel op aanvaardbaar niveau. Maar de dia loog is beslist zwak. De voortdurend herhaalde sluip- partijen in de sloppen halen vaak onnodig de spanning uit het op zich zelf spannende verhaal. Zeker niet de beste Nederlandse speelfilm maar toch wel één, die de moeite waard is te gaan zien. dan heeft hij volgens zyn vader 'een arbeiden „een baan voor het leven". In Italië met zyn werkloos heid een begerenswaardig bezit. By de testen heeft Domenico een aardig meisje Antoinette) ontmoet met wie hy toen in de stad in een gesprekje de eenzaamheid had verdreven. An toinette komt op een geheel andere afdeling te werken dan Domenico en hoewel hy nog een poging doet haar te ontmoeten gaan hun wegen uit elkaar. De chef-bode. een geschikte man met een synische levenswysheid („Vertrouw alle mensen behalve die met twee neusgaten") werkt hem in na bepalen. Het Is dit thema dat de senaar krygt, waar door de donkerte veel bekroonde Italiaanse film „Het nog een bureaulamp nodig is Regisseur Ermanno Olmi. die met Domenico, een bescheiden, stille Italiaanse jongen die met goed ge-i volg de HBS heeft doorlopen, solli citeert naar een betrekking bij een groot concern en krygt na een reeks testen een baantje als bode by de technische afdeling er is op dat moment niet anders beschikbaar. Hy „Het baantje" de Critici Prys en de Gouden Aar veroverde, heeft een door en door menselijke film ge maakt, waarby hij iedere vorm van sensatie en irreëeliteit heeft verme den. Olmi's werk tekent de werke lijkheid tot in de finesses. Niet meer. maar vooral ook niet minder want maar weinig regisseurs kunnen zich aanvaardt de betrekking. De kans hierop beroemen Hy copieert de op iets beters is aanwezig en zit hy werkelijkheid zelfs zo getrouw dat eenmaal in een behooriyke functie Zijn tempo soms wat traag is. Olmi had dat blykbaar nodig om sfeer karakter en milieu goed tot uiting te laten komen. Een film dus van het alledaagse leven, zonder opzienbaren de dingen. Als tydsbeeld zeker in drukwekkend en te midden van de reeks films vol sex en extreme mis daden beslist een verademing. r¥& ZOND AG SSER VICE met en zonder naad f 1.95 uit onze GEJO HAARL.STR. 8 Zoekt een van f40.— of f400.—. v. d. WATER, HaarLstraat 207 heeft het. De Gerojspecialist. „Het meisje van Place Pigalle" B.B. als bakvis LUXOR Brigitte Bardot is op het ogenblik een volwassen vrouw van tegen de dertig. Een toonbeeld van zinnelyke aantrekkingskracht boven dien. Geen wonder dat haar films de Franse republiek kapitalen heb ben opgeleverd. „Het meisje van Pla ce Pigalle" behoort tot deze kas successen. Het is een film, die werd opgenomen toen B.B. nog heel jong was. Ze speelt daarin een onschul dig meisje, dat betrokken raakt in een valsemuntersaffaire. Ze komt daarby als kostschoolmeisje terecht in de zwoele omgeving van een Pa- rijse nachtclub. Als u nu denkt, dat het hier een spannende geschiede nis betreft dan hebt u het mis. Het is namelyk niet meeer dan een kos telijke klucht met veel gooi en smijt werk. En wat B.B. zelf aangaat, haar reputatie als sexbom heeft ze zeker niet aan deze 'in kleuren opgeno men) filmkomedie te danken. Ze is er gewoon een meisje om te stelen in. Meer niet Officiële publikatie SCHOUW VAN AVEGEN. LANEN ENZ. Burgemeester en wethouders van Lelden brengen ter openbare kennis, dat te beginnen op woensdag 24 okto ber 1962, krachtens het bepaalde by artikel 17 der Verordening op wegen, lanen, straten, enz. en wateringen en sloten, schouw zal plaats hebben over alle wegen, lanen, paden, straten, ka den. pleinen, hofjes, stegen, sloppen of rrten en gangen, benevens de daar- gelegen of daartoe behorende bruggen en andere kunstwerken, voor zover die byzonder eigendom zijn en tonder verhindering door of vanwege rechthebbenden voor het publiek ver keer openstaan, alsmede over alle wa teringen en sloten en de riolen ter vervanging daarvan gemaakt, benevens de daartoe behoren sluizen, duikers, bulzen, toegangskokers en dergelilke voorzover die bijzonder eigendom zyn. Burgemeester en wethouder» van Lelden, de burgemeester. F H van Kinschot, de secretaris, J. Bool. Rear Window Van .Hitch" Zijn er in Leiden nog eenzamen De Nieuwe Sociëteit wil gaarne een dringend beroep op allen doen. Het is bekend, dat deze sociëteit werkt voor eenzamen van alle leef ty den en levensbeschouwingen. Nu kan men erg eenzaam zijn temidden van ve len, maar deze keer wil het socië- teitsbestuur de aandacht vragen voor alleenstaanden en alleenwonenden. Welke gezinnen zijn genegen een alleenstaande te „adopteren"? En welke alleenstaande zou „ge adopteerd willen worden? Dit adopteren moet niet worden misverstaan. Er wordt niet bedoeld een verhuizing of dagelykse bezoe ken van de alleenstaande, maar de mogelykheid opgenomen te worden, in een groter geheel, opdat de alleen staanden weten érgens welkam te zyn. Dan hoeft het bestuur over enkele maanden niet te zoeken naar een alleenstaande vreemde, die wal on wennig en verdrietig plaats neemt aan de kersttafel, maar er zal een vriend meer in huis zyn. Contactpersoon voor Leiden en om geving is mevr. A. v. d. HeideKort, Nassaulaan 41, Oegstgeest. Chr. Gvmnastiekver- ..Jahn" won met neuslengte van K. en G- De grote Taptoe 1962 wederom groter dan voorgaande Jaren is, ondanks de regenval tijdens de op stelling. een groot succes geworden. Circe 3 kwartier duurde het voor clubs te beoordelen. Er was soms veel werk gemaakt van meegevoerde attributen en versieringen: er werd dikwyls met overgave gemarcheerd en gedefileerd; sommige groepen blon- bijtrekken van de stoet. Opmerkelyk ken uit door verzorgde kleding of is, dat niet alleen Leidse verenigingen tot de vaste deelneemsters gerekend mogen worden: ook van elders ko mende drumbands en muziekvereni gingen melden zich regelmatig aan. Du Jaar was aan de Taptoe voor het eerst een speciale attractie ver- borden- de toekenning van de Spaanse-degen-wisselprijs. Dc Taptoecommissie stond voor een zware opgave. Zy kreeg zeer vele, groepen, korpsen, verenigingen en CASINO „Master of suspense" noemt men Alfred Hitchcock. Het woord „Suspense" heeft in Neder- n tant„ Pjcferskerknlein land nog steeds geen bevredigende 1 taPtoe UieterskerKpiein vertaling kunnen vinden, hoewel iedereen voelt wat het is. „Hitch" bewyst steeds opnieuw dat hij eigen- lyk de enige is, die precies weet wat „suspense" is. Zyn films zyn nooit van de grove spanning, waarmee de meeste Hollywoodse griezelspecialis ten ons de haren ten berge willen doen ryzen. Hitchcock gebruikt bij zonder subtiele middelen, die samen zyn specialiteit,, suspense", vormen. Casino heeft „Rear Window" in reprise genomen. Het is het verhaal van een fotograaf met een gebroken been. die vreemde dingen in de hui zen tegenover zijn woning ziet ge beuren, en wel speciaal in het huis van een handelsreiziger. Hitchcock stond borg voor een uiterst spannende film. James Ste wart en Grace Kelly voor zeer goed spel. den we de thermometer In de tuin: deze daalde schieiyk naar 8 graden Celaius. Het waren geen slappelingen. •li Bisteren anderhalf uur op het We laten meteen de zeven korpsen in formatie naast elkaar optreden: Nieuw Leven, Werkmans Wilskrach', Kunst en Genoegen, Concordia. Trouw en Durf. R.-K Harmonie en Postharmonie. K. en G. heeft daar onder een afzonderlyke status als Tamboer- en Pyperkorps en deze specialisatie heeft hen in Kerkrade voor onze stad een ambassadeurspost doen bezetten! De andere korpsen vormen een wat heterogene massa: wel of niet voorzien van drumband en majorettes, en wel of niet van uni formen die bevorderlyk zyn voor het show-element. Wy zien het gebodene als een be gin, waaruit via deskundigen-fanta sie heel wat meer mogelijkheden kunnen vrykomen. Ook dunkt ons Een ouderwets echtpaar ver laat de kerk en wordt vrolijk toe gespeeld doör al even ouderwet se muzikanten. (Foto L.D.'Holvast) afmarcherenden op de voet zouden kunnen voorgaan of volgen, lijkt ons geschikter. In de hoofdzaken leek het festyn op dat van verleden jaar welk laat ste programmatisch evenwel een ge- slotener eenheid meebracht, vooral door de bindende functie die toen de koralen uitoefenden. Men heeft dit maal nochtans naar een eigen noot gezocht en die ook gevonden. Het 60-jarig bestaan van Werk mans Wilskracht schiep de aanlei ding om een fanfare uit het begin der eeuw ten tonele te halen, een serenadend brengend aan een 1 we vermelden nog 't openingssignaal bruidspaar dat kersvers ingezegend i van een K. en G -bazuinblazer vanaf uit het kerkportaal verscheen: W.W de torenschans en ook het ere-saluut de 3 oktober-feesten móet gelden plooiingskansen te klem. De Leidse I als een sjofele troep, boerenpetten The last Post» daar vandaan voor Thuisgekomen met dode vingers leg- Hout, waar lichtbundels de aan en boven blauwe werkmansbroeken, I hen die vielen'. leden jaar geboren als een au bade aan de 75-jarige 3-October vereeniging, heeft men nu ..Leids Muziekfestijn" gedoopt. Met dit festijn lijkt een nieuwe traditie geboren te zijn. Het is het saamhorigheidsteken ge worden van de Leidse Bond voor Harmonie- en Fanfare Vereni gingen. Zeven korpsen hebben eraan deelgenomen. De vraag blijft of de maand okto ber geschikt is als openluchtmanifes tatie in de avond en of deze taptoe het Pieterskerkplein, ofschoon uitge- praktisch nog als een supplement op zochte historische bodem, voor ont- door bijzondere presentatie. De keuze was dus weliswaar moeilyk doch twee groepen kwamen met de hoogste cyfers van alle commissiele den uit de bus, te weten de chr. gym nastiekvereniging „Jahn" en het chr. tamboer- en pijperskorps „Kunt en Genoegen". Het was een waar genot van beiden de keurige wyze van mar cheren en defileren en de verzorgde kleding te noteren. Ten aanzien van de byzondere pre sentatie echter verwierf „Jahn" die niet alleen een uitstekende drum band meevoerde, doch ook door haar zeer jeugdige deelnemertjes een keu rige vlaggengroet liet brengen dat kleine extraatje, dat de weegschaal. repertrolre: Top Marjanneke en We gaan nog niet naar Huis. Ws misten deklompen „Nieuw Leven" beelde een korps «eer Jan* m evenwicht scheen te ,nn>v hmvAn nppn pvptslion TTnornAm n'ai van 1930 uit: uniformpetten boven burgerpakken, directeuren met hoge muziek op z'n boerenfluitjes. Een beetje gechargeerd, maar niet on waar. Daarop volgde een intermezzo, een bezettingstableautje, dat we wat te veel geimprovlseerd vonden. Dit waren byiagen „voor het va- derlandweg". In al het overige mocht men als bindende achtergrond eerder de wezenlykheid „den vaderlant ghe- trouwe" denken. Hoewel een „Dixieland", toegift voor de jeugd deze gedachte-orde problematisch maakt. Het geheel stond onder leiding van dirigent Han Jegel. In het begin was hoorbaar, dat zyn maatslag niet voor ieder korps zichtbaar was. Op het laatste daarentegen, bliv. by de mars „Punjaub", kwam zeer conrrect en gelijk spel in de gelederen. De spreker die alle medewerkers, genodigden ep bezoekers bedankte, wilde geen ramen noemen. slechts één by uitzondering: dii van oud wethouder Van Schaik, aan wie het Leids muziekleven zo enorm veel te danken heeft. Veel details lieten we rusten, maar blyven. deed overslaan. Unaniem was men van oordeel, dat het voor een gymnastiekvereniging met deelne mers van zo verschillende leeftyden moeilijker ls goed voor de dag te ko men dan voor een op marsen ge traind muziekkorps met deelnemers van ongeveer gelijke leeftyd. Daarom heeft de Taptoeeommis- sie de Spaanse-degen-uisselpry» voor 1962 na zorgvuldig wikken en wegen toegekend aan de chr. gymnastiek vereniging „Jahn", terwijl aan „K. en G een zéér eervolle vermelding werd verleend. De Spaanse degen zal, zoals be kend is, worden uitgereikt op 13 no vember a.s.tijdens de deeln»mers- avond in de Stadsgehoorzaal. Kon. onderscheiding Door drs. Th. Boogaardt burge meester van Ryswyk (Z.H.) werd aan de heer van Andel tot voor kort beheerder van het Leidse kan toor van de yzergroothandel Van der Vliet en De Jonge, aan de Nieu we Ryn te Leiden, uitgereikt de ere medaille in goud. verbonden aan de Orde van Oranje Nassau, in verband met zyn 40-jarig dienstjubileum oy genoemde onderneming. Ca((siRiO alljawhgslPcro Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 13 oktober 1962 Tweede blad no. 30780

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 3