AUDIBERTI MODERNISEERDE
HET SCHEPPINGSVERHAAL
kunst
laleiöoscoqp
Een verloofd paartje
steelt als de
raven
Kempers illustreerde
de Bijbel met sfeer
Renate Tebaldi op Schiphol
„Pomme, pommepomme
Is overlopend van fantasie
WERELDNAAM VOOR]
WAS APPARATEN!
'vasmachines -centrifuges -combinaties droogmachines
Opgericht 1 maart 1860
Donderdag 27 september 1962
Vierde blad no. 30787
Illlllllllllllllllllllllllllllllllll|l|l|||||il||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Verspelen wij ons persoonlijk geluk
(Van onze Parijse correspondent)
T ACQUES AUDIBERTI die de zestig al even is gepasseerd.
J heeft in de 15 jaar dat hij zijn talenten vrijwel uitsluitend meer
aan het theater wijdt hij was vroeger journalist en publiceerde
bovendien nog enkele romans en assays een respectabel oeuvre
op zijn naam geschreven. Respectievelijk uit hoofde van het aan
tal van twee dozijn titels, respectievelijk vanwege de successen
die hij er. bijna zonder uitzondering, overal in de wereld mee
I heeft mogen boeken. En respectabel tenslotte vooral omdat hij in
Frankrijk eigenlijk de enige schrijver is. die een brug wist te slaan
vanuit het isolement waarin de ..experimentelen" nog steeds
vegeteren, naar een genre dat globaal door het begrip „boulevard"
zou kunnen worden gedekt.
Hij zal als meridionaal het publiek
dus zeker niet van een zonde be
tichten wanneer 't zich in de schouw
burg óók wel eens wil verzetten en
vermaken. Maar hij acht 't evenmin
noodzakelijk ter bereiking van het
doe! onophoudelijk in hetzelfde krin
getje of beter langs de zijden
van dezelfde driehoek te blijven
draaien op bewegen waar de-bleke-
nakomers van een Bourdet nog al-
I tijd niet buiten zijn getreden. Hij
I heeft .ideeën" bij de vleet omdat hij
overloopt van fantasie, zonder zich
echter geroepen te gevoelen „thesen"
te verdedigen of „boodschappen" te
lanceren. Zo heeft Audiberti dan het
uitgeputte en gesteriliseerde blijspel
van de boulevard met zijn overstel
pende verbeeldingskracht een injec
tie van vitaliteit gegeven waarop 't
ten minste in zijn handen wel te
ren kan.
„Improvisatie
99
Zijn nieuwste stuk, „Jomme, pom
me. pomme" geheten dat de
zer dagen, in een ander theater,
al weer door een nog later produkt,
„La Brigitta", zal worden opgevolgd
biedt een goed en zelfs briljant
voorbeeld van zjjn stijl, zijn humor
en zijn geest. Een stijl die de indruk
geeft zo voor de vuist weg geïmpro
viseerd te worden, en waarbij woor-
Boekbespreking
KUNSTEN KLEUR
Het is verheugend, dat A. W. Sijt-
hoff's Uitgeversmaatschappij te Lei
den overgegaan is tot het doen ver
schijnen van de serie „Kunst en
kleur" (De groten in de schilder
kunst). Een aantal kunsthistorici van
r.aam. t.w. Gorges Charensol, René
Huyghe, Raymond Cogniat, Jean
Cassou en Marcel Brlon geeft daar
in. aan de hand van een groot aan
tal prijzenswaardige kleurenrepro-
dukties, een overzicht van de uiter
lijke zowel als innerlijke ontwikke
lingsgang van vijf belangrijke schil
ders. Degas, Cézanne, Van Gogh,
Picasso en Chagall. De Nederland
se bewerking dezer boekjes is ver
zorgd door Johan W. Schotman, dr.
H van Guldener en Willem En-
zmek.
In kort bestek is hier op prettig
leesbare wijze een schat aan wetens
waardigheden bijeengebracht. De
aandacht wordt onafgebroken ge
boeid, de lezer, die zich voor deze
meesters interesseert wordt op ver
antwoorde wijze het nodige inzicht
geschonken.
Hoogtepunten uit de
Hermitage
De schitterende en omvangrijke
schilderijencollectie van de Hermi
tage, het beroemde museum te Le
ningrad kan slechts door zeer wei
nig Westerlingen bezichtigd worden.
Bovendien worden slechts zelden
werken uit dit museum voor exposi
ties in het Westen in bruikleen af
gestaan. Daarom is het verheugend,
dat bi| de uitgeverij W. Gaade te
Den Haag een vertaling is versche
nen van „Le musée de l'Ermitage"
onder de titel „Hoogtepunten der
schilderkunst in de Hermitage", in
de zorgvuldige bewerking van R. E.
Penning. Dit prachtig -uitgevoerde
boek bevat een overzicht van het
schoonste dat in de Hermitage aan-
wezig is en wel uit de Italiaanse,
Nederlandse, Duitse, Franse en En
gelse schilderscholen, zowel wat de
oude als de moderne kunst betreft.
Hel is verlucht met J20 buitenge
woon fraaie vierkleurenreprodukties
en 211 zwart-wit afbeeldingen van
veelal onbekende werken van grote
I meesters, o.m. Rembrandt, Rubens,
Van Duck. Frans Hals, Cranach. Ti-
tiaan, Murillo, Fragonard, Renoir,
Gauguin, Cézanne, Matisse en Pi
casso
De bespreking van al deze werken
vormt een ware lust voor de lezer,
zij getuigt van veelzijdige deskun
digheid en intelligentie. Daarbij
wordt op boeiende wijze verteld, hoe
deze uiterst belangrijke verzameling
tot stand kwam.
Een en ander vormt een ware
aanwinst voor verrijking der ken
nis van de in schilderkunst geïnte
resseerde.
Strijd om schoonheid
Bij de uitgeverij Ploegsma te Am
sterdam verscheen het boekwerk
„Strijd om schoonheid", dat in tekst
en foto's een interessant overzicht
geeft van een halve eeuw werkzaam
heid van de „Bond Heemschut".
Een harde strijd om behoud van
schoonheid in stad, dorp en land,
in deze tijd dringender aan ooit!
Met grote deskundigheid wordt in
een aantal beschouwingen aangege
ven, wat gedurende 50 jaar in dit
opzicht aan resultaten werd bereikt,
doch ook wat ongelukkigerwijs reeds
voorgoed verloren is gegaan. Daar
naast krijgt de lezer een juist in
zicht in de vele hedendaagse pro
blemen.
„Strijd om schoonheid", gedocu
menteerd met een 100-tal geslaag
de foto's werd samengesteld onder
redactie van Non Koot. Het „Ten
geleide" is van de hand van de
staatssecretaris van O. K. en W.,
het „Woord vooraf" schreef mr. S. P.
den gedachten en gedachten weer
woorden verwekken, zodat het stra
mien of patroon van het gegeven
voortdurend door een weelde van
arabesken of guirlanden omrankt en
soms zelfs bijna overwoekerd wordt.
Dat „gegeven" is er niettemin
en zelfs te volgen en ge zoudt
t mogen omschrijven als een zéér
vrije versie van het scheppingsver
haal waarbij de vier hoofdpersonen
Adam, Eva, Satan en de appel
als tijdgenoten ten tonele worden ge
voerd. terwijl God zelve als 'n deus
ex machina, als de alom aanwezige
regisseur de hele handeling bestiert,
doch niettemin onzichtbaar blijft. En
de plaats van handeling, althans vóór
de zondeval en in het eerste bedrijf,
het Paradijs dus, is hier een der
deftigste stadsparkjes van Parijs, de
Square Lamartine waar, op en rond
een bankje, Vevette en Dadou, te
zamen mijmeren over alles wat ze
eventueel ooit wel zouden kunnen
doen om zich intussen in die lucht
kastelen, welke ze bouwen ganselijk
gelukkig te gevoelen. Tot er na
tuurlijk een lange, tanige en elas
tische man verschijnt die zich va
gelijk voorstelt als een onderhuur
der in het huis zijns vaders, die als
broodwinning het beroep van magiër
of goochelaar zegt uit te oefenen
en die de beide geliefden, even later,
ook nog in kennis stelt met het
volksmeisje Pomme.
Pomme is een kleine, doch goed
gevulde deerne en door de actrice
die deze rol vervult, Francoise Vatel,
had Audiberti zich voor dit stuk in
dertijd ook later inspireren wier
repertoire van verleidingskunsten
vele nummers omvat en die boven
dien nog andere en minder tastbare
troeven uit weet te spelen. Zo ver
andert ze water in olie, een geheim
dat ze tijdens een heel intiem apartje
bereid is Dadou. en later zelfs Ve
vette te ontsluieren, nadat eerst de
welbespraakte, gladde tovenaar alle
rijkdommen heeft opgesomd die ook
voor hen uit die wetenschap voort
zullen kunnen vloeien. Voor die dub
bele verlokkingen blijkt Dadou, na
een korte aarzeling, te bezwijken en
als straf zich aan de boom der kennis
of der wetenschap vergrepen te
hebber, én van zijn ontrouw, wordt
het paar nu gedoemd de rest van
zijn dagen te passeren in de verveling
en tussen de muren van een flat die
van al'e comfort is voorzien, doch
waar ze het verlies van hun vroegere
zorgeloze vrijheid blijvend zullen be
treuren.
Parabool
ndien ge er de behoefte en de lust
toe gevoelt dan kunt ge dit stuk
dus zeker wel als een moderne
Opdrachten voor
muziekcomposities
De staatssecretaris van O., K. en
NV., mr. Y. Scholten, heeft opdracht
verleend voor het componeren van:
een concertant werk voor orkest aan
Hans Osieck, te Heeze, een con
certant werk voor solowerk voor vio
loncello aan Hans Kox, te Apeldoorn,
een concertant werk met een solis
tisch aandeel voor contrabas aan
Geza Frid, te Amsterdam, een werk
voor fluit, altviool en gitaar aan Ton
de Leeuw, te Hilversum, een eenvou
dige sonatiine voor piano aan Jan
Felderhof, te Bussum; een sonate of
sonatine voor accordeon aan Wolf
gang Wijdeveld, te Amsterdam; twee
korte orgelwerken, bedoeld als naspe
len, aan Louis Toebosch, te Breda,
Cor Kee, te Zaandam en Jean Frans-
sen, te Maastricht; enige liederen aan
Herman Mulder, te Amsterdam; con
certetudes voor altviool aan Berend
Giltay, te Utrecht; concertetudes
voor violoncello aan Henri C. van
Praag, te Amsterdam; concertétudes
voor fluit aan Adriaan Bonsel, te
Hilversum; een werk voor klein man
nenkoor en amateurblazers in kleine
bezetting aan Lex van Delden, te
Amsterdam: een eenvoudig werk
voor harmonie- of fanfareorkest aan
Bob Vos, te 's-Gravenhage; een een
voudig symfonisch werk voor ama
teurssymfonieorkest aan Jan van
Dijk, te Rotterdam; een werk voor
gemengd koor met begeleiding door
enkele instrumenten, dat tevens ge
schikt is voor uitvoering op middel
bare scholen, aan Gerrit de Marez
Oyens, te Hilversum; een concertant
werk voor fagot aan Jurriaan An-
driessen, te Wassenaar; concertante
vocalises voor zang en piano aan Ro
bert Heppener. te Amsterdam een
werk voor blazersensemble, bestaande
uit fluit, 2 klarinetten, 2 hobo's, 2
fagotten en 2 hoorns, aan Ludwig
Otten, te Deventer.
baron Bentinck, voorzitter van de
Bono Heemschut.
De verhandelingen maken duide
lijk, dat de karakteristieke schoon
heid van steden, dorpen en land
schap nog steeds het meest kenmer
kende openbaar cultuurbezit is, dat
bewaard dient te blijven. Gelukkig
dat ook velen onder de jongere ge
neratie zich daarvan weer meer en
meer bewust worden. Een uitgave,
welke in een periode van velerlei
wijziging, waarbij cultuurgoederen
voorgoed verloren dreigen te gaan,
van grote waarde is!
parabool en een parafrase op het bij
belverhaal beschouwen, met als les
of moraal dat wjj twintigste eeuwers,
geknield voor het gouden kalf en In
amechtig ontzag voor wetenschap en
vooruitgang ondertussen knap bezig
zijn onze hoogste kansen op wat per
soonlijk geluk te verspelen. Maar bo
ven de pantheïstische wijsheid die
deze exegese op kan leveren, mag
dan toch zeker nog wel het tintelend
plezier worden gesteld dat ge beleeft
aan de talloze variaties en toespelin
gen die Audiberti door dit thema
werden ingegeven.
Max Tailleur
in ziekenhuis
Max Tailleur, die twee weken ge-
op Schiphol aankwam nadat hij zijn
tournee door Nieuw-Guinea wegens
oververmoeidheid ontijdig had moe
ten afbreken, is gistermiddag in het
Centraal Israëlitisch ziekenhuis te
Amsterdam opgenomen. Sinds zijn
terugkeer in Nederland heeft hij het
bed niet meer verlaten.
De Amsterdamse humorist, die al
lange tijd enige last ondervindt van
reumatische pijnen, heeft de laatste j
tijd ook maagklachten. „Het beroerde i
is dat ik voor mijn maag pillen slik,
die slecht voor mijn reuma zijn en
voor mijn reuma medicijnen in
neem, die slechts zijn voor mijn
maag".
Op advies van specialist en huis- i
arts zal hij zich nu in het ziekenhuis
geheel laten onderzoeken en er ge
ruime tijd volledige rust nemen. Het
gevolg is. dat zijn „Doofpot" aan het
ACME
Galaconcert van
het C.G.O.
Ter gelegenheid van het 75-
Rembrandtplein. d,e na een bes'fan van hct Concert
zomervakantie morgen weer geopend gebou
zou worden, voorlopig gesloten blijft,
orkest wordt in het Con
certgebouw te Amsterdam op
maandag a.s. een gala-concert
gegeven, waaraan de aanwezig
heid van H.M. de Koningin luis
ter zal bijzetten. Sprekers op die
avond zijn mr. Y. Scholten.
staatssecretaris van O. K. en W.
mr. G. van Hall. burgemeester
van Amsterdam en mr. J. W. de
Jong Schouwenburg, voorzitter
van de Raad van Bestuur van
het Concertgebouw N.V. Zij
worden ingeleid door dr. G. M.
Greup, voorzitter der Neder
landse Orkeststichting tot be
heer van het
orkest.
Het programma bevat de na
volgende werken: Ouverture
"Le carnaval romain". op. 9
(1844) van Hector Berlioz,
Kunstaankopen
van Haarlem
B en W van Haarlem hebben goed
keuring verleend tot de aankoop tea
t behoeve van het gemeentelijke kunst-
Cnnrerfciphnuw- 1 bezit van een 150 centimeter hoog
y I beeld op Ossip Zadkine. voorstellen
de „De meter". Het beeld is than*
nog op de Zadkine-tentoonstelling in
Arnhem en zal omstreeks half ok
tober naar Haarlem komen.
Verder verwierf de gemeente Haar
lem drie werken van Herman Kruy«
geveer 1925), namelijk twee olieverf-
in vier delen schilderijen ..Het lange dorp" en
„Bosbloemenalsmede een aquarel
en de Eerste Symfonie 1844- "Het karretJe
'88) van Gustav Mahler
tasie voor orkest.
1962) van Hendrik Andriessen
Ook zijn aangekocht zes etsen van
de Amsterdamse graficus A. Veld-
Het concert staat onder leidinq ho<*n- *en gouache „Compositie" van
D u i Kees Okx, en een 17de eeuws land-
fan Bernard Haitink. SChapje van de Leidse kunstenaar
Frans Post, die Maurits van Nassau
vergezelde op diens reis naar Bra
zilië. Daar maakte hij o.m. het thans
door Haarlem verworven landschap
je.
COMPOSITIECONCOURS
Onder auspiciën van de Union
Grand-Duc Adolphe wordt een com
positieconcours georganiseerd, met
het doel het repertoire van de oor
spronkelijke muziek voor harmonie
verenigingen te verrijken.
De manuscripten dienen voor 1 de
cember 1962 te w orden gezonden aan
Advertentie
Met een lijntoestel van Alitalia is gistermid
dag de Italiaanse sopraan Renate Tebaldi uit
Milaan op Schiphol aangekomen. Morgenavond
zal zij naar men weet in het Amsterdam
se Concertgebouw optreden, tijdens het Grand
Gala du Disque. Het klassieke gedeelte hiervan
wordt in het Concertgebouw gegeven. Het lichte
programma volgt in het Kurhaus te Schevenin-
gen.
Renate Tebaldi is één van de acht winnaars
van een Edison, het bronzen beeldje, dat morqen
wordt uitgereikt aan solisten die dit jaar de bes
te muzikale prestaties hebben verricht. Zij ont
vangt het beeldje voor haar rol in Othello, waar
in zij de rol van Desdemona vertolkte.
Violist JO JUDA
concertmeester
Zoals wü gisteren nog konden mei
den is de violist Jo Juda met ingang
van 1 januari 1963 naast Herman
Krehhers benoemd tot eerste con
certmeester van het Concertgebouw
orkest.
Jo Juda werd 7 september 1909 te
Amsterdam geboren. Hij deed op 19- -
jarige leeftijd cum laude eindexamen I de heer Schoentgen, Avenue Pasteur
aan het Muzieklyceum te Amster- i 46- te Luxemburg.
I dam als leerling van Alexander Mos-
kowsky. Daarna verkreeg hij een I
door de regering uitgeloofde prijs
waardoor hij in staat werd gesteld
znn studie te voltooien aan de Hoch-
schule te Berlijn in de meesterklasse
var. prof. Carl Flesch. Hij studeerde
ook bil de bekende pedagoog Oscar
Back Het uitbreken van de oorlog
maakte een einde aan zijn solisti- 1
schc carrière. Na de bevrijding werd
Jo Juda aangesteld als leraar aan
het Kon. Conservatorium te Den
Haag. Enige jaren later volgde zijn i
benoeming als hoofdleraar aan het 1
Conservatorium te Amsterdam. Van'
1952 tot 1956 was hij eerste concert-
meestei bij het Radio Philharmo-
nisch Orkest, welke functie hij per
1 september 1959 opnieuw heeft aan- j
vaard nadat hij van 1956 tot 1959 i
concertmeester was geweest bij het
U.S.O
J9 Juda trad veelvuldig als solist
op in binnen- en buitenland, o.m. op den, waarvan hij kort na de oorlog
festivals en in radioprogramma's, de eerste uitvoering gaf. De eerste
Tweemaal maakte hij een tournee uitvoeringen door het Concertge-
jdoor Indonesië en Malakka. bouworkest van de vioolconcerten
Verschillende vioolconcerten wer- van Frank Martin en Alban Berg
den aan hem opgedragen, zoals het!werden eveneens met solistische me-
j tweede vioolconcert van Sem Dres- dewerking van Jo Juda gegeven.
Het is de eerste maal. dat Renate Tebaldi in
ons land is. Haar kleine grijze poedel ..New"
trok ook grote belangstelling. ..Poseren voor een j
foto doet hij in ieder geval veel beter dan ik", zei
Renate Tebaldi. Haar poedelt je is vijf jaar en j
vergezelt haar op al haar buitenlandse reizen.
De zangeres gaat ieder jaar met de ..Metro
politan Opera" van New York mee op een Ame
rikaanse tournee, die langs alle grote Ameri
kaanse steden leidt.
De foto toont haar in gezelschap van Willem
Duys. de organisator van het Grand Gala du
Disque.
Nationale Ballet
in Gebouw K. en W.
Het Nationale Ballet onder leiding
van Sonia Gaskell opent op 4 okto
ber het seizoen met een voorstelling
in het Gebouw K. en W. te Den
Haag, waarbij het Kunstmaand Or
kest onder directie van André Pres-
(Van onze Kunstredactie)
DE bijbel is steeds een inspiratiebron geweest voor kunstenaars.
Men kent de taferelen, door oude meesters in beeld gebracht.
Bij hen lag in hoofdzaak het accent méér op kleur en emotio
naliteit ter illustratie van de verhalen, dan in het aanduiden van de
sfeer.
Aan Mart Kempers is door het Ned. Bijbelgenootschap opdracht
gegeven tot het maken van een groot aantal tekeningen ten be
hoeve van een nieuwe Bijbeluitgave. De resultaten van zijn werk
zaamheid zijn thans te zien in het nieuwe kerkgebouw van de Ame
rican Protestant Church aan de Esther de Boer-Van Rijklaan te
Den Haag.
(Van onze Groningse correspondent)
De Groningse politie heeft een 21-jarige jongeman gearresteerd,
zorgen muzikale beSeleidln8 zal ver- j van wje gebleken is. dat hij alleen of samen met zijn 19-jarige ver-
Op het programma staan de ballet- loofde tal van diefstallen heeft gepleegd.
ten: „Les Presages" (Massine-Tsjai-
kowsky), „Pas de deux romantique" De jongeman reed zondagnacht om
(Jack Carter-Rossini), waarin Pan-
chita de P'eri en Sylvester Campbell
reeds eerder successen oogstten,
„Shirah" (Pearl Lang-Alan Hovha-
ness) en „Le prisonnier du Caucase"
(Skibine-Katchaturian).
125 jaar Nij<jh en
Yan Ditmar
Dit jaar herdenkt de N.V. Uitge
verij Nijgh en Van Ditmar te Rot
terdam haar 125-jarig bestaan, ter
gelegenheid waarvan zij een boekje
heeft doen verschijnen, waarin een
vijftal auteurs uit de dertiger jaren
herinneringen ophaalt.
In 1837 vestigde de heer H. Nijgh
te Rotterdam een boekhandel, waar
aan kort daarna een uitgeverij voor
boek- en plaatwerk verbonden werd.
De eerste grote daad van de heer H.
Nijgh was de oprichting van de
Nieuwe Rotterdamsche Courant,
waarin de veranderde inzichten op
cultureel en economisch-politiek ge
bied tot uiting kwamen.
Later heeft hij een zelfstan
dige onderneming van deze cou
rant gemaakt, eveneens onder zijn
leiding. Talrijk zijn de boeken, tijd
schriften en periodieken, welke de
uitgeverij in de loop der jaren het
licht heeft doen zien, zulks op sterk
uiteenlopend gebied.
Tot de huidige levende auteurs
van de uitgeverij behoren o.a. F.
Bordewijk, Walter Breedveld, Er-
nest Claes, Max Croiset. Pierre H.
Dubois, Nick Funke- Bordewij, Albert
Helman, Simon Vestdijk en Johan
van der Woude.
Sinds enkele jaren worden ook boe
ken van buitenlandse auteurs uitge
geven, o.a. van Frank Arnau. Nico-
lai Chochlof, Jos'e Giovanni. Hilde-
gard Kaeser en Joseph Kcssel.
kwart over drie door de Verlengde
Visserstraat met een groot pak ach
terop zijn fiets. Een surveillerende
agent, die dat verdacht vond, hield
hem aan en toen bleek dat het pak
een splinternieuw televisietoestel be
vat tt. „Wilt u het toestel over
nemen?", vroeg de jongeman. „Ik heb
het gevonden op de zandvlakte van
de Westerhaven". Aan het toestel
kleefde echter geen enkele zandkor
rel. zodat de politie-agent de jongen
meenam naar het bureau.
EXPOSITIE
JAVAANSE BATIKKUNST
Op 30 september zal in het Mu
seum voor Land- en Volkenkunde in
Rotterdam een tentoonstelling worden
geopend, die gewijd is aan de Ja
vaanse batikkunst. De expositie
duurt tot april 1963.
Het museum ls in het bezit geko
men van ongeveer 25 na-oorlogse
batiks, die men in ons land nog
nauwelijks kent. Zij vallen op door
hun forse patronen en felle, agres
sieve kleuren, die waarschijnlijk ex
pressie geven aan de behoefte te
breken met een oude, aan tradities
gebonden kunst. Deze collectie neemt
uiteraard een belangrijke plaats in
op de tentoonstelling. Om goed te
doen uitkomen in welk opzicht de
recente batiks verschillen van de tra
ditionele, zijn er ook een aantal
vooroorlogse sarongs en andere kle
dingstukken uitgezocht en gerang
schikt naar kleur.
De tentoonstelling is zodanig in
gericht dat men vrij duidelijk de evo
lutie van de batikkunst kan volgen.
Door middel van dia's kan men bo
vendien enkele veel voorkomende
patronen zien, die niet in natura ge
toond kunnen worden. Tenslotte zal
ook een filmpje worden vertoond
over het batikprocedé.
Graag gewild
Daar bleek uit de ondervraging,
dat hij met zijn verloofde omstreeks
twee uur bij de firma Zonderman
aan de Paterswoldseweg voor de eta
lage had staan kijken. Het meisje
zag een stofzuiger staan, die ze graag
wilde hebben. Ze keken of de deur op
slot was. hetgeen niet het geval bleek
te zijn. De winkelbel ging echter over,
waarna beiden op de vlucht sloegen.
Een poosje later kwamen ze terug en
toen de deur nog openstond haalden
ze uit de kas f 92 aan papiergeld.
Vervolgens haalden ze bij het huis
van het meisje een fiets om een tele
visietoestel, waarop hun blikken wa
ren gevallen, te kunnen vervoeren.
Het toestel werd in een regenjas ge
wikkeld. Het meisje is daarop lopend
naai huis gegaan. Zij werd nog de
zelfde nacht van bed gelicht.
Meermalen
Bij onderzoek is gebleken, dat bei
den, alleen of tezamen, tal van in
braken hebben gepleegd. Zo werd bij
een inbraak een kampeertent van
f 200 meegenomen en het meisje stal
tijdens een middagpauze uit een on
beheerde kas van de machinefabriek
Helpman, waar zij werkte f 100. Het
geld gaf zij aan haar verloofde. De
jongen stal door insluiping uit het
Natuurkundig Laboratorium aan de
Westersingel te Groningen een uni-
verseelmeter van f 800 en bij een in
braak in een fotogroothandel nam
hij een fotovakcamera met statief en
andere toebehoren mee ter waarde
van f 500. Hij kwam een paar maan
den later in dezelfde zaak terug en
nam toen drie filmcamera's ter
waarde van f800 mee. Bij een in
klimming in een handelsdrukkerij
verduisterde hij een radioversterker
van f 200, terwijl uit een geparkeer
de auto een autoradio van f 150 werd
ontvreemd.
Beiden zijn ingesloten en worden
ter beschikking van de Justitie ge
steld. Het onderzoek duurt nog voort.
Een der illustraties van Mart Kempers:
II Koningen 25 11 ..De ballingschap"
Deze tentoonstelling is de eerste
van een serie exposities van religi
euze kunst, die het Amerikaanse
kerkgenootschap hoopt te organise
ren. teneinde te tonen wat zowel In
ons land als in Amerika en wellicht
ook in andere landen oji dit gebied
gepresteerd wordt.
Kempers maakte een aantal een
voudige tekeningen, waarin bij voor
keur de sfeer der gebeurtenissen ge
suggereerd worou, hiermee een zui
vere en begrijpelijke achtergrond
voor de gebeurtenissen gevend. Over
het algemeen voldoet r.ijn werk
ook naar de geest aan c'e bedoe
ling: namelijk om nieuwe bijbeluit
gave aantrekkelijk te maken voor
een breed lezerspubliek.
Mart Kempers in 1924 in En
schede geboren genoot zijn oplei*
ding in Amsterdam aan het Insti
tuut voor Industriële Kunst, waar
zijn leermeester P. Zimmerman was.
In 1957 werd hem de Duwaerprijs
van de stad Amsterdam toegekend
voor een door hem entworpen boek
voor de Stichting „De Roos".
Het gehele ontwerp voor de nieu
we bijbeluitgave, t.w. letterkeuze.
typografie, de verdeling van de te
keningen in het boek. de band en
de stofomslag waren in zijn han
den.