kunst kalei öoscoqp PAS OP DE VERF Hedendaagse kunst van BalV Blijspel met wrange achtergronden Hoge ambtenaar bij contraspionage in Bonn was spion Expositie te Utrecht: Unieke collectie van Bonnet in bezit Leiclse Universiteit OPEL 1500 N.V.HET MÖTÖRHUIS Opening van het toneel seizoen Creatie van Ida Wasserman ericht 1 maart 1860 Donderdag 20 september 1962 Derde blad no. 30761 (Van onze Kunstredactie) Welke oud-Indischman" -maar ook tallozen anderen! il zich niet interesseren voor de bezienswaardige tentoonstelling Hedendaagse kunst van Bali", welke, gelijk gemeld, onlangs in Centraal Museum te Utrecht is geopend. De Leidst hoogleraar prof. dr. P. Galestin, die tijdens de pening een Interessante inleiding hield en tevens een lezens waardig en uitvoerig voorwoord voor de verzorgde catalogus chreef, merkte toen opt „het volkseigene is op Bali, ondanks reemde invloeden die van Java en Nederland bewaard {bleven". het handwerk en schaamden er zich niet voor, „plagiaat" te plegen op hetgeen de „meesters" in het vak hadden gewrocht. Dat de Balinese kunst een muzi kaal ritme bezit, is niet verwonder lijk, gezien het feit dat Bali vele dansers, musici en schimmenspelspe lers bezit. De Balinezen munten uit door een specifiek „eigen-aard", door speels vernuft en intelligentie, het geen in hun kunst wel sterk tot ex pressie komt. Vanzelfsprekend zijn, speciaal na 1930 ook vernieuwingen, „wortelend in het oude" in de Balinese kunst ontstaan. De belangstelling ervoor groeide meer en meer, vooral door de acti viteiten van diverse kunstinstellin gen. De grote vraag naar Balinese kunst van de zijde der toeristen, sti- meleerde ook het zoeken naar nieuwe wegen. Fantasie t i t ij hebben met groeiende be- l\J langstelling een en ander be- V zichtigd en daarbij de merk waardige ervaring opgedaan, dat het „wezensvreemde" minder gelden ging naarmate wij er ons in verdiepten en er ons vertrouwder mee konden maken. De prachtige massieve houtsculp turen bijv. verraden de hand van de grote kunstenaar; zij werden ons tor een openbaring, naast het vele I andere dat een waarlijk fascineren de indruk maakte, o.a. op het gebied van de bewonderenswaardige edel smeedkunst. De artistieke fantasie speelt bij de Balinees een grote rol, de weer- slag ervan is telkenmale in een rijk dom van kleur, vorm en inhoud door hem in een zeldzame sierlijkheid [neergelegd. Het is goed om in een tijd, waar in de band met Indonesië sterker afgesneden lijkt dan ooit, geconfron teerd te worden met de sterk geva rieerde uitingen der Balinezen, wier roemrucht kunstgevoel zich door de eeuwen heen heeft gehandhaafd en, daaraan twijfelen w\j niet zich in de toekomst zal blijven handha ven. Opel 1500, een 5-persoons wagen met comfortabele zitplaatsen voor allemaal, een interieur dat getuigt van standing en luxe, en een bagageruimte die U nimmer voor problemen stelt. Daarbij heeft de Opel 1500 - (f 6.390.- af dealer) een krachtige e« pittige 1500 cc-motor van 55 PK. die ook lange trajecten tot een genoegen maakt. Inderdaad, de Opel 1500 Is een volwaardige automobiel; olet duurder dan een kleine wagen, maar met een afwerking die U slechts bij veel hogere prijsklassen zoudt verwachten. Vraag een proefrit. Uw wagen staat klaar. En wij ook! STATIONSWEG 1 en 2 - LEIDEN TELEFOON 01710 -24741 Y Hun „eigen-aard" zal zich steeds opnieuw openbaren, wélke wijzigin gen hun maatschappij ook zal mo gen ondergaan. Aan de directrice van het Centraal Museum, mej. dr. M. E. Houtzager en haar staf, die indertijd reeds zo'n succes oogstte met de tentoonstelling „De kunst der Hethieten" komt hul de toe voor het overzichtelijk inrich ten dezer expositie. H. Nicolas Pogodin - 62 - overleden De Russische toneelschrijver Nico las Pogodin pseudoniem voor Ni colas Stoekalof is na een lang durige ziekte op 62-jarige leeftijd in Moskou overleden. Hij werd in 1937 bekend door „De man met het geweer", een stuk dat de revolutiejaren schildert. Hiervoor ontving hij in 1941 de Stalin-prijs, in 1959 kreeg hij de Lenin-orde. Stoekalof heeft ook aan kritiek bloot gestaan. In 1956 verweet men hem slechts de „negatieve uitingen van net Sowjet-leven" te hebben ge toond in zijn stuk „Wij vertrokken gedrieën naar de onbebouwde stre ken". Pogodin, die eerst journalist was, richtte zich in zijn stukken op de werkelijkheid en de geschiedenis van de Sowjet-Unie. 99 De priesters der Goden: Bhagawan Wrehaspati. De uitgebreide collectie kunstvoor terpen, welke men thans in voor noemd museum kan zien, is afkom- üg van de Nederlandse schilder Ru- tolf Bonnet, een verwoed verzame- aar, die van 1929-1958 te Oeboed op 5ali leefde. Bonnet was in de oor log frontsoldaat en werd krijgsge- ttngene. Zijn collectie was in 1941 b bruikleen gegeven aan het Mu seum van de Bataviase Kunstkring en dook onder tijdens de oorlog. De verzameling kwam na de Japanse capitulatie vrywel ongeschonden te- Tcorschijn en werd via Buitenzorg veer naar Bali gezonden, waar een tentoonstelling gehouden werd bij het ontstaan van de deelstaat Oost-In donesië. De eerste expositie na de oorlog van de Bataviase Kunstkring kaa weer betrekking op moderne Ba- lische kunst, waarvoor Bonnet een museum te Oeboed stichtte waarvan Negeracteur in „Otliello" Voor het eerst in de geschiedenis tal een negeracteur William Marshall in Nederland spelen in Shakespeare's Othello. Dit zal op 12 oktboer in de Utrechtse Stadschouw- burg gebeuren in een opvoering van het Dublin Gate Theatre. Maandag wordt de première van het stuk ge leven tijdens het Dublin Theater Festival, dat nu al drie jaar wordt jehouden. Ieder jaar wordt voor deze gele genheid een toneelgroep gevormd in opdracht van de festival directie ter opening van de manifestaties, die twee weken duren. De groten van deze troep zijn dit jaar Michael Mac Lamoir (Jagot, William Mars hall, de jonge Australische actrice Margaret Anketell (Desdemona) en Eithne Dunne (Emilia). Deze laat ste actrice is voVig jaar ook in Utrecht opgetreden met een Dublin- groep in Candida en mrs. Warren's profession. Othello wordt vier dagen in Dublin gespeeld. Daarna neemt dr. J. de Blieck uit Den Haag de troep mee naar het vasteland: Zwit serland, Luxemburg. België, Neder land en misschien nog Scandinavië, "i de première in Utrecht wordt o.a. op 16 oktober in Den Haaag ge speeld. Expositie „Ku(n)stvaort" Op uitnodiging van het Kon. Zee manscollege „De Groninger Een dracht" hebben 12 schilders, afkom stig uit de noordelijke provincies, aan boord van kustvaarders reizen gemaakt naar Scandinavië, het Ibe risch schiereiland, Groot-Brittannië en de landen ror.d de Middellandse Zee. De schilders waren vrij in de keu- se van land en motieven. Het resul taat van deze reizen, een groot aan tal schilderijen in zowel figuratieve als abstracte stijl, is thans te zien in de afdeling moderne kunst van het Centraal Museum in Utrecht. „Ku(n)stvaart" heet deze tentoon stelling. Zij zal tot en met 28 okto ber in Utrecht blijven. hij de eerste conservator is geweest. Een belangrijk deel van zijn col lectie heeft hij aan dit museum ge schonken. In 1958 is Bonnet gerepatrieerd er. wat hij toen nog aan Balische kunst bezat heeft hij gelukkig naar ons land kunnen meenemen. Het is een unieke keur aan schil derijen. tekeningen, houtsculpturen enz. Zij is enige maanden geleden door de Leidse Rijksuniversiteit aan gekocht en aangevuld met een groot aantal Balinese beelden, gouden en zilveren voorwerpen uit het bezit van H. M. de Koningin. Deze werden tussen de jaren 1901 en 1937 bij ver schillende gelegenheden in speciale opdracht vervaardigd en aan ons Vorstenhuis ten geschenke gegeven. Van deze Balines kunst ook in een nieuwe „klassieke" stijl nu geeft deze expositie een breed en te vens diepgaand overzicht, waar- by wü het slechts kunnen betreuren, dat de door de Leidse Rijksuniver siteit aangekochte collectie in ver band met gebrek aan plaatsruimte niet permanent in het Rijksmuseum voor Volkenkunde de toeschouwers kan boeien. Slechts bij tijd en wij le zullen grepen eruit geëxposeerd kunnen worden. Aangetekend dient, dat de heer Bonnet een deel van de dcor hem verzamelde kunstwerken in eigen be zit heeft gehouden: dit is echter op de expositie te Utrecht aanwezig. Oeroude beschaving De Balinese kunst berust op een oeroude beschaving en steeds stond zij in dienst van de ge meenschap. Zij was een traditionele kunst en ging volgens overleveringen terug op een goddelijke bron. Daarbij ver toonde zij een ambachtelijk karakter. De kunstenaars waren specialisten in 95 ALS eerste voorstelling van het seizoen '62-'63 in de toneel series van K. en O. maakten wij kennis met een blijspel van René Fauchois „Pas op de verf'. Fauchois is een Frans toneel schrijver die vrijwel uitsluitend de lichte toets bespeelt, maar hij bespeelt deze toets met charme en distinctie, nergens zijn de effecten grof. Trouwens, een schrijver, die naast een aantal blijspelen ook een serie operette-libretto's op zijn naam heeft staan, moet wel uitermate gevoelig zijn voor deze lichte toets. In zijn blijspel „Pas op de verf" ontleende hij zijn gegeven aan de postume erkenning van het mees terschap van Christopher Beau, een kunstschilder. De doeken van Chris topher, tot aan het moment van zijn erkenning met grote nonchalance be handeld in het gezin van dr. Haggett, bij wie de miskende Christopher lan ge tijd gewoond heeft, blijken op het moment van zijn „genieverklaring" zelfs geheel verdwenen. Toch daagt een nieuwe mogelijk heid voor het gezin Haggett om. het door eigen schuld verloren fortuin, althans gedeeltelijk te redden, wan neer blijkt dat de huishoudster Gwenny, die een betere kijk op de kunst en een zeer menselijke kijk op de schilder zelf had, nog één van zijn werken bezit. Maar noch grof geschut noch slimme intriges, noch misplaat ste gevoelsargumenten blijken in staat om haar relatie met de herin nering te breken. Gesterkt door de zelfde warme gevoelens die haar al vroeg in de schilder de kunstenaar en meer hadden doen ontdekken, weet zij ook deze stormloop van het gezin Haggett en de kunsthandelaren de baas te blijven. A f takeling In het programma vonden wjj de kanttekening dat voor deze voorstel ling de kwalificatie „wrange humor" misschien niet geheel misplaatst is en de volkomen menselijke ontreddering waarin tenslotte de toch aanvankelijk zo sympathieke dorpsdokter Haggett achterblijft, maakt dat de nasmaak van deze opvoering toch niet die van het blijspel is. In de afstraffing van mrs. Haggett en haar oudste dochter Evelyn kun nen wij ons oprecht verheugen, maar de morele aftakeling van een figuur als dr. Haggett, die in wezen geen haar slechter is dan de meeste van ons, doet dit stuk toch we heel sterk tegen het „toneelspel" aanleunen. Trouwens, ook de figuur van Gwenny, de huishoudster met haar liefde voor de ziekelijke Christopher en de intens beleefde herinnering aan hun beider geluk dat zich afspeelde aan de grenzen der ellende, ook dat kan men nauwelijks onder de blij spel-noemer brengen. IDA WASSERMAN Prachtig spel Wellicht was echter vooral het ac cent dat door regie en hoofdrolspelers werd gelegd in dit opzicht van bij zondere betekenis. Hoe schiep het prachtige spel van Ida Wasserman een ontroerende Gwenny. Verrukkelijk boetserende al les wat de schrijver haar aan mense lijke achtergronden had meegegeven tot een zo innig levend wezen dat iedereen zich in lief en leed met haar verbonden moest voelen. Stellen wij daarnaast dan nog de aanvankelijk zo trouwhartig en recht schapen neergezette dorpsdokter van Joris Diels, die ons, ook al door de sterk natuurlijke accenten in zijn spel, de ondergang van zijn recht schapenheid intens doet meebeleven, dan is het duidelijk dat de hoofdrol spelers en de regie van Paul Steen bergen in hoge mate hebben bijge dragen deze voorstelling een zo groot mogelijke en verantwoorde diepgang te verlenen. Een bijzonder boeiende vertolking kreeg de kunstkenner Davenpart door Jan van Ees; een prachtig staaltje van een typering van het be roep. Annie Leenders als mrs. Haggett had weinig anders te doen dan on sympathiek te zijn en dat deed zij overtuigend. Eric van Ingen gaf heerlijke de quasi natuurlijke charme van de op lichter terwijl Bas ten Batenburg een grappige typering gaf van het over rompelende „ouwe jongens" gedoe van de gladde handelaar. Maria de Booy was een prettige, eerlijke en verliefde jongste dochter Haggett. Aan het slot een verdiende bloemen hulde voor de dames en nog eens een meer dan verdiend applaus voor Ida Wasserman. Ad Int. (Van onze correspondent in Bonn) De 47-jarige Peter Fuhrmann een voormalige hoge ambtenaar bij het Wcstduitse ministerie van Defensie in Bonn. staat sinds gisteren voor het Bonds- gerechtshof in Karlsruhe terecht wegens spionage voor de Rus sen. Het proces tegen Fuhrmann is het eerste van een gehele reeks, die tegen Westduitsers zal worden gevoerd, die voor de geheime diensten van com munistische landen hebben ge werkt. Fuhrmann verklaarde zelf schul dig te zijn, maar niet voor het geld te hebben gespioneerd, maar te zijn gedwongen. Hij heeft van juli 1954 tot november 1961, toen hij werd gearresteerd. zéér belangrijke staatsgeheimen aan de Russen ver raden. Fuhrmann heeft in Oost-Berlijn tien ontmoetingen met zijn Russi sche opdrachtgevers gehad en hen eenmaal in Brussel ontmoet. Daar bij overhandigde hij vrijwel steeds geheime documenten uit het ar chief van de Westduitse contra spionagedienst en verschafte tevens gegevens over de plannen, die voor eer. eventuele mobilisatie van het leger werden voorbereid. Indien hij geen kans zag fotoko pieën te bemachtigen, dicteerde hij zijn berichten op een geluidsband en overhandigde deze aan de Rus sen. Daaraan heeft hij het tevens te danken dat hij werd ontmaskerd en gepakt. Een toeval had daarbij bovendien een rol gespeeld. Een Russische officier van de geheime dienst in Oost-Berlijn had namelijk nagelaten van een geluidsband met inlichtingen van Fuhrmann, nadat hij er de inhoud van had beluisterd, het opgenomene te verwijderen. Een Oostberlijnse spion, die als dubbelagent optrad en die ook voor de Bondsrepubliek werkte, kreeg de band in handen en herkende Fuhr- manns stem. Hü gaf een tip aan Bonn. Deze dubbelagent, die giste ren niet met name werd genoemd. is- de vorig jaar naar de Bondsre publiek gevluchte spion Mannel, die een hele reeks Westduitsers, die voor communistische landen werk ten, in Bonn bekendmaakte en zo voor hun arrestatie zorgde. Fuhrmann deelde gisteren mee cat hij in 1954 bezoek had gekre gen van een in Oost-Berlijn wo nende neef. Deze vertelde hem dat de Russen bekend was dat Fuhr mann, die toen nog officier van Justitie was, een verhouding had met een gehuwde vrouw. Deze ver houding dreigde gevolgen te krij gen en daaraan had men door een medische ingreep een einde ge maakt. Indien Fuhrmann niet wil de dat dit bekend werd, moest hij voor de geheime dienst gaan wer ken. HfJ was daarop ingegaan. Op wens van de Russen sollici teerde hij naar een functie bij het ministerie van Defensie in Bonn. Hij werd daar niet alleen aange nomen, maar ook aangesteld by de contra-spionagedienst. Daar moest hij het hogere legerpersoneel onderzoeken op betrouwbaarheid en er vooral voor zorgen dat geen com munisten werden binnengesmokkeld. In die functie heeft Fuhrmann no ta bene verscheidene malen een rol gespeeld als deskundige bh spiona- geprocessen. Fuhrmann is, zegt hij, met de dood bedreigd toen hij poogde zich aan zijn werk te onttrekken. Hij had gemakkelyk, zo hadden zijn opdrachtgevers hem gezegd, slacht offer van een verkeersongeluk kun nen worden als hij niet doorging. Voor zijn zevenjarige spionagewerk zou hij slechts 7.000 Mark beloning hebben ontvangen. Een fraaie houtplastiek: „Vechtende paarden" Culturele prijs Brabant voor Louis Toebosch Ged. Staten van Noord-Brabant hebben de provinciale prijs voor selione kunsten 1961, die dat jaar beschikbaar was voor muziek, voor beroepskunstenaars toegekend aan Louis Toebosch uit Breda en voor hen die de kunst als liefhebberij beoefenen aan het Philips' Filhar monisch Koor in Eindhoven. De jury bestond uit Henk Badings, Willem Goedhart. Hein Jordans, Jan Mul en Wouter Paap. OPDRACHTEN VOOR MUZIEKCOMPOSITIES De staatssecretaris van O., K. en W., mr. Y. Soholten, heeft opdracht verleend voor het componeren van: een concertant werk voor orkest aan Hans Osieck te Heeze; een concer tant werk of solowerk voor violon cello aan Hans Kox te Apeldoorn; een concertant werk met een solis tisch aandeel voor contra-bas aan Géza Frid te Amsterdam; een werk voor fluit, altviool en gitaar aan Ton de Leeuw te Hilversum; een eenvou dige sonatine voor piano aan Jan Felderhof te Bussum; een sonate of sonatine voor akkordeon aan Wolf gang Wijdeveld te Amsterdam; twee korte orgelwerken, bedoeld als na spelen, aan Louis Toebosch te Breda, Cor Kee te Zaandam en Jean Frans- sen te Maastricht; enige liederen aan Herman Mulder te Amsterdam; con cert-etudes voor altviool aan Berend Giltay te Utrecht; concert-etudes voor violoncello aan Henrie C. van Praag te Amsterdam; concert-etudes voor fluit aan Adriaan Bonsel te Hil versum een werk voor klein mannen koor en amateurblazers in kleine be zetting aan Lex van Delden te Am sterdam; een eenvoudig werk voor harmonie- of fanfare-orkest aan Bob Vos te 's-Gravenhage; een eenvoudig symfonisch werk voor amateur sym fonie-orkest aan Jan van Dijk te Rotterdam; een werk voor gemengd koor met begeleiding door enkele in strumenten, dat tevens geschikt is voor uitvoering op middelbare scho len, aan Gerrit de Marez Oyens te Hilversum; een concertant werk voor fagot aan Jurriaan Andriessen te Wassenaar; concertante vocalises voor zang en piano aan Robert Hep- pener te Amsterdam; een werk voor blazersensemble, bestaande uit fluit, 2 klarinetten. 2 hobo's, 2 fagotten en 2 hoorns aan Ludwig Otten te Da- venter Nederlandse vrouw in Canada vermist Een 68-jarige Nederlandse vrouw, wier naam wordt opgegeven als me vrouw Gerda Veth, wordt sinds vrü- dag in Canada vermist. Zy was dins dag per vliegtuig uit New York op het vliegveld Malton by Toronto aan gekomen en had nog diezelfde dag, bij vrienden in de buurt van Pe terborough, op ongeveer zeventig ki lometer van Toronto, moeten arri veren, hetgeen niet gebeurd is. Twee Francaises in België aangehouden De politie in Oostende heeft giste ren twee vrouwen van Franse natio naliteit aangehouden die ervan wor den verdacht in verbinding te staan met het Franse Geheime Leger. De arrestatie werd verricht op verzoek van de politie in Namen. Deze hield vorige week zes personen aan die eveneens worden beschuldigd van OAS-activiteit. De vrouwen, die werden gearres teerd in een woning aan de Zeedijk in Oostende zijn naar Namen over gebracht. Strijd in Zuid-Afrika „Manneke" niet of wel onfatsoenlijk De reprodukties van het beroemde Brusselse „Manneke" zyn in een rechtszaal in Durban gisteren „on fatsoenlijk en obsceen" genoemd. YVinkelier Jack Konigfest had in zijn etalage twee fles-openers en twee sleutelringen, met het „manneke" versierd, uitgestald. Hij is daarvoor aangeklaagd we gens het verkopen, verspreiden of ten verkoop aanbieden, of openbaar ten toonstellen van onfatsoenlijke of ob scene schilderijen, drukwerken, te- neningen of namaaksels. Konigfest zei hieraan niet schul dig te zijn. Degenen die daar aan stoot aan nemen zijn sterk in de minderheid en „enghartig", zo zei hij. Hij las een artikel voor waarin het 314 jaar oude „manneke' '„het meest gefografeerde beeldhouwwerk ter wereld" wordt genoemd. De zitting is tot zaterdag verdaagd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 9