hun deel Filmfestival van Venetie KLEINE PARTIJ w blijft dit jaar beslist E===EE=== erg ver beneden de maat Prijzen r Geen van bekroonde produkten verdient „De Gouden Leeuw" Kom er ACHT-er D' Zaterdag 15 september 1962 Pagina 4 (Van onze Romeinse correspondent) Bij ons weten is het nog nooit voorgekomen, dat de uitspraak der jury van het Venetiaanse filmfestival het publiek, laat staan de critici, geheel bevredigt. Dit jaar is er misschien nog meer op aan te merken dan in andere jaren. Wat wel het meest verbazing ivekt is het feit, dat terwijl het aantal films van 14 op 12 iverd teruggebracht, omdat er twee niet op het appèl verschenen, terwijl onder die 12 beslist geen enkel meester werk was, zodat men verwachtte dat de Gouden Leeuw niet zou worden uitgereikt, er in tegendeel tioee Gouden Leeuwen aan tepas zijn gekomen. Officieel heet het, dat de prijs ex aequo is toegekend aan twee films, maar het komt toch hierop neer dat zowel de Russen als de Italianen elk met een leeuw onder de arm naar huis zijn ge gaan. Zijn die hoge prijzen nu werke lijk verdiend? Wij sluiten ons aan bij het oordeel der meerderheid van de critici en zeggen neen. Het gaat in beide gevallen om vrij sentimentele films, die niet veel bo ven de goede middelmaat uitste ken. Die van Zurlini „Familiekro nieken" is de verfilming van een buitengewone, mooie psychologische roman, van Vasco Pratolini, voor het grootste deel een auto-biogra fische roman. Het onderwerp is buitengewoon moeilijk te verfil men, omdat bepaalde dingen nu eenmaal beter in woorden dan in beelden gezegd kunnen worden. Pratolini schrijft over twee broers, die gescheiden van elkaar zijn op gegroeid en elkaar terugvinden, wanneer de een een volwassen man is en de andere een opgeschoten jongen. Maar nog steeds weten ze niet, dat ze broers zijn, omdat de ene werd geadopteerd door een stiefvader, die hem een andere fa milienaam had gegeven. Pas later bemerken ze dat ze broers zijn maar inmiddels zijn ze boezem vrienden geworden. Het bezwaar tegen deze film, de laatste van de mededingende films, die werd ver toond, is dat het gehele tweede ge deelte zich afspeelt in de verschil lende ziekenhuizen, waar de jong ste broer langzaam sterft. En van alle bijzonderheden van dat ziek bed en sterfbed worden wij dan uitvoerig op de hoogte gesteld. Het sentiment druipt er werkelijk af. Een ander en zeker niet minder groot bezwaar is dit dat tenslotte een film, die geheel op een roman berust, zeer zelden een goede film is. Een film is nu eenmaal een ander medium voor de kunstenaar en vooral in Venetië, waar men juist aan de kunstfilm begonnen is, diene men zich niet zo te laten beïnvloeden door de films die op boeken berusten. Eerlijk De Russische film heeft in ieder geval dit belangwekkende feit voor zich dat hij ons een interressante jonge regisseur heeft doen kennen. Tarkowski. Ook dit is een tamelijk sentimentele film. maar het ver haal van het jongetje Iwan tij dens de oorlog is toch op een ma nier verteld, waar alle communisti sche propaganda buiten staat en het is een eerlijke gezonde film zonder veel problemen, die door het grote publiek stellig zal wor den gewaardeerd. Maar een meesterwerk is het evenmin. illlllllllllllllllllllllllillllllllllllll !ll!!!i'|i''!l!illllllllilllll'llil 'llüllllllllllllüllllüllülülllilüülll'lllüü'lllllllllllllllllllllllllllllllllllllr? Russen veroveren eremetaal met een sentimenteel iverk Illal „Vivre sa vie" kreeg een speci ale prijs van de jury, hetgeen dus eigenlijk betekent, dat men het er niet over eens is kunnen worden om aan de film van Godard de Gouden Leeuw te geven. Hoewel Godards „Vivre sa vie" daar waar schijnlijk meer recht op had dan iedere andere film. De overweging zal wel geweest zijn dat het hier gaat om een soort vivisectie van de prostitué. Dat Emanuelle Riva voor haar spel in Therese des Queyroux de Volpibeker kreeg als beste actrice, kan niemand verwonderen. Maar inplaats van Onze bridgerubriek Bridgevraag van deze week: (Zuid) Sch. 6, 3. H. A, 7, 2. R. H. V, 9, 7. KI. A, H, 10, 8. West gever, allen kwets baar - parenwedstrijd. Bied- verloopwest één harten - noord (uw partner) past - oost twee harten - wat moet zuid doen? Antwoord elders op deze pagina. In de bridgetoernooien leveren de kleine spellen waarin beide partijen als regel iets kunnen on dernemen vaak verrassende re sultaten op. In het zomertoernooi van de NBB bleek b.v. het volgende spel in staat merkwaardige scores te veroorzaken: Sch. H. 10, H. B. 10. 4, R. A. H. V. 10 KI. 8. 7. 5. 2, Sch. 9. 7. 3. 2. Sch. A. V. 4, H. V. 3, N H. A. H. 9. 7. 2. R. B. 7, Wz° R. 9. 8. 6. 3, KI. V. B. 10. 9. 6 KI. 3, Sch. B. 8. 6. 5, H. 8. 6. 5, R. 5. 4. 2. KI. A. H. 4, Daar niemand kwetsbaar stond betekende één down voor NZ een redelijke score (-50) daar OW een contract van 1 Sansatout (90 pun ten) konden maken. Sommige OW-paren slaagden er in door minder goed tegenspel 2 harten of 2 schoppen te winnen, wat hen dan de uitstekende score van 110 opleverde. Maar ook sommige NZ-paren scoorden positief een enkel paar slaagde er zelfs in 1 SA te bieden en te maken ofschoon zij op het eerste gezicht toch 5 hartenslagen en 2 schoppenslagen te verliezen hebben. Menigmaal kwam dit re sultaat tot stand, omdat oost geen kleine harten dorst voor te spelen; of wel, dat oost met hartenheer begon en in het verdere spelverloop geen harten meer speelde. Merkwaardig was het spelver loop aan een tafel, waar west twee schoppen speelde. Noord begon met malen ruiten te spelen, de derde werd door west ingetroefd. Hierna volgde schoppen en achtereenvol gens werden schoppenvrouw en aas gemaakt. Nadat het vallen van schoppenheer west gewaarschuwd had over het vermoedelijke zitsel, werden drie hoge hartens gespeeld en daarna een vierde harten uit oost, die zuid introefde met schoppen 8 en west overtroefde. West speelde klaverenvrouw na, zuid won en kon schoppenboer plus nog een klaverslag maken, doch moest op het einde west nog een klaverslag gunnen, zodat west acht slagen had voor een score van 110 voor OW. Aan een andere tafel ging het bieden: zuid en west pasten - noord één ruiten - oost één harten - zuid één schoppen - allen pasten. De eerste drie slagen waren voor hoge harten (west gooide een ruitentje weg», waarna oost met zijn enkele klaver vervolgde en zuid dus aan slag kwam. Zuid speelde troef oo6t maakte schoppenvrouw en aas. om daarna voor de vierde maal harten te spelen. Zuid troefde in met schoppen 8 had west over- getroefd met schoppen 9 en klave ren gespeeld, dan had oost kunnen troeven en wéér harten kunnen spelen; NZ zouden dan twee down geweest zijn. West echter, was er niet van overtuigd dat oost nog een troef je had en liet de schoppen 8 onge moeid west ruimde ruitenboer op. Zuid incasseerde nu schoppen boer en begon ruiten te spelen; west maakte zijn eerste fout goed. dooi de ruiten eerst bij de derde slag in te troeven, zodat noord hierna niet meer aan slag kon komen. Zuid ver loor hierna nog een klaverslag en was dus toch down 50 voor OW. H. W. Filarski Antwoord op bridgevraag: Indien men aanneemt, dat west in de eerste hand kwetsbaar géén fantasie-opening zal hebben ge pleegd en als daaruit dan volgt dat OW het merendeel der ontbre kende punten zullen hebben, is het duidelijk dat zuid door te bieden alleen maar een risico loopt n.l. het eindigen in een verkeerd con tract en daardoor punten te ver liezen. Het is in spellen van deze soort, dat de zeer sterke speler zich onderscheidt van de zwakkere. De zwakkere speler zal zich er niet bij willen neerleggen, dat hij met zes tien punten aan hoge kaarten geen bod heeft mogen doen de betere speler zal onderkennen, dat zijn partner aan het hoofd van onge veer nul, komma, nul staat en dat zelfs als 3 ruiten of 3 klaveren een „speelbaar" contract voor NZ zou blyken te zijn, de strijd daar mede niet eindigt. Want als OW drie harten vervolgen, zal één van hen een singleton in ruiten of kla veren hebben en zal drie of vier harten worden gemaakt. De kans voor zuid ligt2in beheersing - d.w.z. In te passen, zonder zich op te win den over de aanwezigheid zijner zsetien punten. „In der Beschran- kung, zeigt sich der Meister". 1. hand man links 2. deksel vuilnisvat 3. zak op broek soldaat l'iks 4. regenpijp is korter 5. vliegtuig heeft andere stand 6. pet rechter militair 7. gebouw is kleiner 8. onderste rand vuilnisvat ont breekt. Burt Lanceaster, hoe goed die ook was in Birdham of AÏcatraz, ver wachtte men hier toen veeleer dat James Mason de beker voor de beste acteur zou krijgen. Zijn spel in de film Lolita is meersterlijk. De oorzaak zal wel zijn dat de eer ste film voor honderd procent Amerikaans, is, terwijl Lolita meer Engels is dan Amerikaans een Engels-Amerikaanse co-produktie en men wilde de Amerikanen toch niet zonder een behoorlijke prijs laten vertrekken. Over het alge meen was het een weinig bevredi gend festival en het wordt beslist tijd dat de Italianen het reglement voor Venetië herzien als zij niet door Cannes overvleugeld willen worden. Venetië heeft natuurlijk dit nadeel, dat het de laatste in het jaar is, terwijl de andere die eraan voorafgaan de beste films hebben ingepikt. Het zou nodig zijn dat de personen, die belast zijn met het samenstellen van het programma voor Venetie reeds heel vroeg van tevoren de films gingen uitzoeken en daarmee niet wach ten tot laat in het voorjaar en dan altijd achter Cannes en Ber lijn en andere festivals aan komen hinken. Niet een Niet één van de vertoonde films heeft „De Gouden Leeuw", welke de filmwereld kent. verdiend. Dat kan een wat al te streng oordeel lijken. Welnu, cinemato grafie kan in sommige gevallen ook kunst zijn. Doorgaans is het niet anders dan een amusements industrie en staat dus op het peil van het goede, of minder goede, handwerk ten opzichte van waar achtige schilder- of beeldhouw kunst. De film is in de regel een middel om gangbare ideeën en ge meenplaatsen te verspreiden, pre cies als de tv of de beeldroman. Het zou dwaas zijn het de film industrie kwalijk, te nemen, dat haar produkten niet anders zijn dan massavermaak op industrieel veroordeeld, maar zijn moeder wist door te dringen tot de vrouw van president Wilson en kreeg gedaan, dat dit vonnis werd veranderd in levenslange eenzame opsluiting. De directeur van de gevangenis, waar hij belandde, vond dat hij te goed behandeld was en kondigde hem aan, dat hij er spijt van zou krij gen niet te zijn terechtgesteld. Dan voltrekt zich een wonder. Op een dag vindt hij in de kleine binnen hof, waar hij wordt „gelucht" een uit het nest gevallen jonge mus. Dit diertje vertedert hem en hij begint het op te kweken. Het blijft leven en op den duur vult zich zijn cel met vogelskooitjes. Dan breekt er een ziekte uit onder die vogels en Stroud gaat er studie van maken, op welke wijze hij ze tegen be smetting kan vrijwaren. Op den duur wordt deze liefhebberij heel wat meer en op dit ogenblik is Stroud een van de meest bekende ornithologen ter wereld. Hij heeft heel wat boeken geschreven over vogels en werkt mee aan weten schappelijke tijdschriften in en buiten Amerika. Een vrouw heeft haar lot met het zijne verbonden, alleen om zijn studies mogelijk te maken. Zij heeft Stroud getrouwd om het recht te hebben hem een maal per week te bezoeken en te praten over de ornithologie, een wetenschap, die zij eveneens be oefent. Statisch EMMANUELLE RIVA de beste actrice in Venetië plan georganiseerd. Van dit stand punt dient de filmcriticus uit te gaan bij zijn beschouwingen over de doorsneefilms, die hij onder ogen krijgt. Gaat het echter om een festival en vooral om het Venetiaanse fes tival. dat zich zeer uitdrukkelijk aankondigt als een „tentoonstelling van kunst werken", dan behoort men andere maatstaven aan te leggen. Doet men dit niet dan wordt Venetië, zo goed als Cannes of Karlovy Vary of Berlijn, niet anders dan een aardige kermis met veel gratis publiciteit voor de film magnaten, publiciteit waar ze an ders heel veel voor zouden moeten betalen. Met de maatstaven van een kunstfestival gemeten, bleef Vene tie dit jaar onder de maat. Er wa ren heel wat films, vooral ook in de „informatieve afdeling", die wel degelijk kunstwaarde hadden, maar het grote kunstwerk, waarvan men onmiddellijk zegt: „dat is het" ont brak. Knap werk De Amerikanen hebben dus suc ces gehad met „Birdman of AÏca traz". Het is knap werk van de jonge regisseur John Frankenhei- mer. een film, waarvoor een „bestseller" model heeft gestaan en die betrekking heeft op het leven van een werkelijk bestaand per soon, zekere Robert Stroud. Deze Stroud is nu 73 jaar oud en hij heeft 53 jaren in de gevangenis doorgebracht, waarvan 43 jaar in eenzame opsluiting. Het boek en de film hebben zeer kennelijk ten doel voor deze man gratie te verkrijgen. Stroud werd in 1909 in Alaska tot twaalf jaar gevangenisstraf veroor deeld omdat hij een jongeman had vermoord, die zijn meisje beledigde. In de gevangenis toonde hij zich een onhandelbaar, twistziek per soon, bracht een medegevangene zware verwondingen toe en ver moordde tenslotte een gevangen bewaarder. Hij werd toen ter dood Een film als deze is natuur lijk vrij statisch en het is ook min of meer een documentaire. Er komt natuurlijk wel een so ciaal probleem aan te pas, name lijk een aanklacht tegen het Amerikaanse gevangeniswezen Met al zijn realisme heeft ook Frankenheimer zich niet weten los te maken van bepaalde con venties, die typisch zijn voor Hollywood. Burt Lancaster kreeg voor deze film de onderscheiding voor de beste acteur. Conventioneel, maar op een'an dere manier, zijn ook de twee Rus sische films. „Mensen en beesten" van de bejaarde Gherassimow han delt over een Russische soldaat, krijgsgevangenen gemaakt door de Duitsers en daarom huiverig terug te keren in zijn vaderland. Hij komt in Argentinië terecht, waar hij tal van uitgeweken nazi's en fascisten vindt en het kapitalisme van de slechtste kant leert ken nen. Daarna gaat hij naar Ham burg, waar hij onder invloed van de kapitalistische toestanden heim wee krijgt naar zijn eigen land. We leren hem kennen op de terug reis en hij vertelt zijn wedervaren aan een Russische vrouw en haar film is de menselijkheid van die film is de menselijkheid vandie vrouw en van dat kind. Maar het geheel is te veel in zwart en wit gezien, al het zwart in de westelij ke wereld en het heldere wit in wat nog altwd „ons heilig moedertje Rusland' blijkt te zijn. De tweede Russische film, „De kinderjaren van Iwan" is het werk van een heel jonge regisseur, Tar kowski en tijdens de receptie van de Russische delegatie werd ons op het hart gedrukt toch vooral te let ten op het verschil tussen een man als Gherassimov, die tot het sta linistisch tijdperk behoort en Tar kowski, die de periode Chroesjt- sjow belichaamt. Eerlijk gezegd is dat verschil ons niet duidelijk geworden. De beide Russische films zijn vol sentiment, echt Slavische mensenliefde. Bei den duren ze te lang om blijvend te boeien. Meesterlijk Tarkowski is bekend geworden door zijn uitstekende documentai res en dat ziet men zijn film, een eersteling, wel aan: de fotografie is meesterlijk, vooral in de gedeel ten. waar de kleine Iwan, dro mend, zich zijn leven van voor de oorlog herinnert. Iwan is een der tienjarige jongen, wiens vader is gesneuveld in het begin van de oorlog. Hij woont met zijn jonge moeder op een boerenhofstee en een granaat doodt die moeder en zijn enige zusje. Iwan wordt ge adopteerd door een regiment Rus sische soldaten en om zijn vader, moeder en zusje te wreken, ver richt hij allerlei heldendaden. De kolonel, die voornemens is hem na het einde van de oorlog als zijn zoon aan te nemen, stuurt hem per vliegtuig naar een kostschool honderden kilometers van het front maar Iwan weet te ontsnappen, voegt zich bij de partisanen en tenslo'tte weer bij „zijn" regiment. Van een gevaarlijke expeditie, waarbij hij een brede rivier over zwemt om zich temidden der Duit sers te mengen, die de andere oever bezet houden komt hij niet terug en eerst veel later vindt de kolonel na de val van Berlijn een foto van Iwan, die als vijandelijk spion werd gefusileerd. Het gevaarlijke van films met jongentjes van dertien is, dat zij gauw sentimenteel worden en Tar kowski heeft dat gevaar niet kun nen omzeilen. Voor de westelijke toeschouwers is deze film wel wat erg zoetelijk: al die officieren en soldaten, die tijdens een groot of fensief niet anders doen dan over Iwan praten en hem belangrijker lijken te achten dan hun bevel voerende generaal, doen wel erg onwezenlijk aan. Dat dergelijke dingen in de oorlog zijn voorgeko men staat vast. Persoonlijk heb ben wij een uiterst moedig Joego- slavisch knaapje van twaalf ge kend, die door de Italianen tot dertig jaar gevangenisstraf was veroordeeld (de Italianen zijn te menselijk om kinderen terecht te stellenomdat hij het bestond fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiisiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii M Twee films zijn op het in ternationale filmfestival i g Venetië bekroond met dt s eerste prijs, namelijk de Ita- H liaanse film „Cronica fami- s liare" en de Sowjetrussische film „Iwans jeugd", g Burt Lancaster werd on- derscheiden met de Volpi. i§ beker voor de beste acteui H voor zijn rol in „Vogelaar in p AÏcatraz". Dezelfde beker H voor de beste actrice verkreeg M de Franse filmster Emanuelle Wr Riva voor haar rol in de p Franse film „Therese des g Queyroux". iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiw nacht na nacht van de Italiaan bezettingstroepen geweien te stel voor de partisanen. Hij kon dit doen omdat hij hf klein was en door de prikkeldras versperring heen kroop. Iets di gelijk is Takowski's Iwan dus j weest. Teleurstellend Engeland stelde teleur met film „Term of Trial", nietteg» staande de aanwezigheid van U rence Olivier als een leraar gels in de middelbare school i een noorderlijke fabrieksstad Simone Signoret als zijn Frai echtgenote. Veel opvallender a het spel van die twee wereld] roemde „sterren" was dat van t heel jong meisje, Sarah Miles, i leerlingetje, dat verliefd wordt haar leraar en hem, als hij ni anders voor haar over heeft vaderlijke gevoelens, uit wraak 1 schuldigt haar te hebben rand. Sarah Miles zou de ideale vertol ster van de rol van Lolita zyn weest, veel en veel beter dan wat pafferige Amerikaanse Suel on. Sarah Miles is in zekere zin grote verrassing van dit festii maar de film van Peter Glenvilli hoe goed ook de acteurs z\jn, toch geen topklasse. aar zit hij dan. Urenlang kan hij turen op z'n dobber, of het nu rustig of roerig weer is. De hengelaars zitten aan de wal- lekant van het grote meer, onver moeibaar in hun pogingen om de vis te verschalken. Zo héél eenvoudig is *t niet! Ze moeten de knepen van 't vak terdege kennen, om een maaltje dat de moeite waard is! mee (Foto Will Elselin, Rijs* naar huis te brengen. Er zyn duizenden van die vis in onze omgeving. Ze laten zich niet terneerdrukl als 't niet lukt. Ze zijn al tevreden door de sp ning. die de vissport geeft Ze zien niet eens dat donl wolken bezig zijn zich boven hoofd op te stapelen en dat sl de regen weer eens voor de li veelste maal deze zomer? bff hun hoofden stromen gaat. Wat kan 't hün schelen? Ze zijn er een dagje hebben alles achter zich. laten wat dagelijkse zorg en ar is, zitten daar zo vrij als een vo in de lucht. Ieder besteedt z'n vrije tijd zijn manier. Men kan om de vissershartsto enhet visserslatijn lachen, peilt bij benadering het plezier,i dit alles de mannen van de te gelsport geeft. Ik spreek dikwijls met ze, al' in de bus naar huis rijden straks to bakken dat 't een li lust is. De fijnste lucht streelt de ne gaten als de baars in de pan Maar het toppunt van alles is.fi neer de snoek of de karper sist de lekkerste moten het keelgat gaan. Dat is dan een feestmaal zoc weerga ie van „hengelen" houdt, er voorgoed niet meer af te slaan. Je moet er de lust, de conö tratie en het eindeloos geduld opbrengen om te slagen. Ik observeer wel eenns niet wondering de rust, die van 4 vissers uitgaat. Ik observeer wel eens met animo om zo'n visje uit het fl op te diepen. Maar wel weet ik ,dat tevredi heid het rechtgeaarde deel van# vissers is. En waarachtig: om dat geluk ik hen benijden! Trekt U er ook maar eens op: FANTJl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 16