Wereld van 'n overweldigende schoonheid door eeuwen heen Vier dagen in holle boomstam op oceaan Museum 5Prinsenhof nu sprookjespaleis MONTEUR Wikkelaars IboschI Installatie-monteurs Elektr. bankwerkers Monteurs W. M. Brandt - Elektra - Oude Varkenmarkt INKOOP BOEKEN Boekh. M. L. Sweris TF HUUR A JONGE KRACHT B EEN AANK. KRACHT Schrama Veevoeders Voorschoten Accountantskantoor v. Iterson GEVORDERD ASSISTENT (E) JONGSTE BEDIENDE (VRL.) Oude Kunst- en Antiekbeurs te Delft j Hoge kwaliteit gewaarborgd JEUGDFESTIVAL TE VELP Indonesische visser gered Een zelfstandige werkkring aangeboden door kistenfabriek GULDEMOND, Valkenburg, seweg 19a, Katwijk a. d. Rijn aan een voor het onderhouden en repareren van onze houtbe- werkingsmachines. Gegadigde moet uit metaalbranche ko men en een behoorlijke op leiding genoten hebben. Tevens moet hij genegen zijn onze drukmachine te bedie nen. Telefoon 017182843 (b.g.g. 3587). Te koop in Leiden op gunstige stand, zeer goed onderhouden HERENHUIS met tuin, garage en schuur.1 Het huis bevat beneden 2 salons, keuken, gang, ruime hal, douchecel en toilet, op de eerste etage 2 zeer grote I slaapkamers, 1 kleinere slaap- kamer, badkamer en apart toilet. Op de 2e etage grote i-overloop met 3 slaapkamers. Daarboven zeer grote zolder, het geheel is voorzien van stromend water, elektr. licht, gas en centrale verwarming. Het pand komt binnen afzien bare tijd leeg. Brieven bureau van dit blad onder no. 20408. Tarief ..SLEUTELTJES" 120 woorden f U25 (een woord noogstens 12 let ters Bewijsnummers f 0.10 extra Toezending oummer- brieven f 0.20 meer „Sleuteltjes' worden oehou dens gebrek aan plaatsruimte dagelijks opgenomen. WIJ VRAGEN VOOR DIRECTE INDIENSTTREDING J5 ER VICE A voor elektr. land- en scheepsinstallaties. voor de dieselbrandstofpompenafdeling. En een LOOPJONGEN. HOOG LOON - Vast werk. Wi) kopen alle soorten bruik bare boeken in: Botermarkt 14 - Tel. 26690 Prinsessekade 4 - Tel. 25065 per 1 okt. voor onbep. tijd te Katwijk/Zee mime nieuwe 4 kamerflat m. badk.. centr. verw., parketvl., Venetian blinds, koelkast. Gelegen op het zuiden met vrij uitzicht I op de duinen. Gunstige ver binding met snelweg naar Den Haag en A'dam. Huur- J prijs f. 475 p. mnd. incl. ver warming. Brieven bureau van dit blad onder no. 20374. YVy zoeken Voor onze VEEVOEDERFABRIEK (2530 jaar). Deze kracht zal naast de gewone werkzaamheden tevens bij het technisch onderhoud van de machi nes werkzaam zijn. voor alle voorkomende lichte werkzaamheden. Aanmelden: RIJNDIJK 60. VOORSCHOTEN. BILDERDIJKSTRAAT 11 - LEIDEN vraagt voor spoedige indiensttreding: Brieven met opgaaf van verlangd salaris, behaalde diploma's enz. te richten aan bovenstaand adres. LEIDSCH DAGBLAD DINSDAG 28 AUGUSTUS 1962 f EEN hele dag kunt ge op de thans internationaal vermaarde „Oude Kunst en Antiekbeurs" te Delft ronddwalen en dan bent ge nog niet uitgekeken! Zo is het ons tenminste vergaan Aan de hand van de rijk geïllustreerde gids wandelt ge langs een weelde aan pronkstukken, schatten, die de roem van deze beurs bevestigen, zo mogelijk nog nadrukkelijker dan ooit tevoren. Wanneer U naar het Oude Delft gaat - een antiquiteit op zichzelf! komt er even een kleine pauze in uw levensjacht en geeft ge uw geest gelegenheid de „schoonheid" in II op te nemen, een onvergelijkelijke schoonheid, die U tijdens de ganse rondgang in haar greep houdt. De liefhebber van oude kunst en antiek vindt hier volledige voldoe ning! Hij heeft meteen het prettige ge voel niet bedrogen te worden, want al het aanwezige is op zijn echtheid minstens 100 jaar oud getoetst. En mocht er al eens een vergissing zijn gemaakt, dan is er nog geen nood: de 28 deelnemende handelaren zijn toetrouwbaar, op hen is altijd verhaal te doen. Dit is, naast de artistieke, de zakelijke kant. Men weet, bjj het beschrijven van alle trezoren en preciosa, eigenlijk niet goed waar te beginnen. Want er zijn zovele hoogtepunten, dat men ze alle zou willen noemen, wat natuur lijk een onmogelijkheid is. Schilderijen Ditmaal munt naar ons gevoel de afdeling schilderijen wel bijzonder uit. De beide wonderbaarlijke Ter- borchs noemden wij reeds. Verder wijzen wij op verschillende Jan Steens (o.a. „De familie van de kun stenaar", wat het toch waarschijnlijk niet voorstelt)de Van Goyens ri vierlandschappen van hoge orde de Van Ostade's, een Hyronimus Bosch (Carnavalsscène), een kerkin terieur van Pieter Saenredam, de Van Dijcks (bijv. „De wonderbaarlijke spijziging"!, een Thomas de Keyser (Portret van een moeder en haar twee kinderen), Vlaamse panelen (Joost de Momper. Abel Grimmer en Breughel), Italiaanse doeken („De droom van Josef" van Bernardo Ca- vallino)een kleine greep uit het tal loos vele, dat telkens weer de be wondering oproept en waarbij ge U afvraagt, waar men ze heeft weten te vinden. Merkwaardig ook is dat fascineren de portret van een 21-jarige botani cus, indertijd te Leiden óf Utrecht (dat heeft men nog steeds niet kun nen vaststellen), cum laude gepromo veerd. geschilderd door Willem Mo- reelse en gedateerd 1647. Van de vele, vele anderen noemen wij nog Pieter Claesz, QuirJJn Breke- lenkamp. Abraham van Beyeren, prachtige primitieven, o.a. een „Ver- kondicing" van Jan Joest van Calcar, die een belangrijke schakel vormde JAN STEEN „Familie van de kunstenaar tussen de Westduitse en de Hollandse kunst, Nicolaes Maes. Casper Net- scher, Jacob Ochterveld, Gerard Dou, Ferdinand Bol en Adriaen Isen- brant. Ook onze zee- en marineschilders zijn in ruime mate vertegenwoordigd. Telkens komt ge tot de conclusie, dat de kwaliteit van het getoonde zeer hoog staat, waarmee aan de doelstelling van de beurs tenvolle be antwoord wordt. Want juist die hoge kwaliteit doet velen naar Delft gaan. niet in het minst ook talloze buiten- landers, onder hen Amerikanen en Brazilianen. Wat intussen doet betreuren, dat veel kunstwerken, die eigenlijk in Europa behoren, naar andere wereld delen verhuizen Andere kunst ACH: er zijn nog zoveel meer afde lingen. Die van de antieke uur werken bijv., heel zeldzame exemplaren. Wanneer ze op de halve of hele uren tegelijk met kristal-zilveren klank gaan slaan, lijkt er wel een carillon te spelen! Er is gotiek en kerkelijke kunst uit vroeger eeuwen, o.a. een Vlaamse Christus uit ongeveer 1500 en een zittende Madonna uit de Aankondi ging (15e eeuw), afkomstig uit Rijnland, teder en onnoemelijk ont roerend in de expressie. Van de Egyptische kunst zij de aandacht gevestigd op een bronzen I kat (Saïtisch), het heilige dier der oude Egyptenaren, er is zeldzaam Chinees en Delfts porcelein, er is Aziatische kunst met wondere voor beelden daarvan, o.a. een stenen Boeddahkop uit India (4de eeuw» en fascinerende bronzen Boeddhahan den uit de 16e eeuw. En zo zouden wij nog kunnen spreken van de tal loze antieke meubelen uit velerlei eeuwen, het zilver, de tapijtkunst, waarvan een internationaal bekende firma al evenzeer zeldzame exempla ren exposeert. Zo een Mudjur bidkleed uit Klein-Azië Vermeldenswaard is ook de collectie archeologische vondsten uit Iran. Het z g. Louristen- brons genoemd naar de streek waar deze voorwerpen in de twintiger ja ren voor het eerst werden gevonden, dateert volgens de nieuwste onder zoekingen vermoedelijk uit de 12e tot de 8e eeuw vóór Christus. Het aardewerk is zowel Islamitisch als uit het vóór-Islamitische tijdperk. Kerststol Een grote bezienswaardigheid is ook de Kerststal uit Napels 18e eeuw), een omvangrijke kribbe Va.i 30 figuren. Goethe heeft in zijn dagboek reeds aangetekend, hoe der gelijke kribben op de platte daken aer rijke patriciërs- en prelaten- paleizen waren opgesteld. Daarbij fungeerden aan de natuurlijke hori zon en ae golf van Napels als ach tergrond. Door het maecenaat van Karei III van Bourbon had zich in Napels in de 18e eeuw een unieke kribbekunst ontwikkeld. Het hof en de vooraan staande families verleenden opdrach ten aan de bekwaamste kunstenaars van de porceleinfabriek van Capodi- monte. Zo ontstond er een school van „figunnai". De textielfabrieken en passementbewerkers leverden de spe ciale met kleine patronen geweven stoffen voor de aankleding der figu ren, waarvan ieder karakter tot in het geringste détail subliem werd uit gebeeld. De opstellingen der diverse groepen was uiterst gevarieerd. Hier ziet men van dit alles een levendig en wel bijzonder typisch voorbeeld, dat zeker een speciale at tractie voor de bezoekers zal zijn! Geen inzinking Kortomde Antiekbeurs omvat zó veel, dat een gang erheen nie mand zal teleurstellen. Het enige, waartegen bezwaar ge maakt zou kunnen worden is het feit. dat de overweldigende hoeveelheid inzendingen waarmee de eeuwen overbrugd worden, in haar al even zeer overweldigende rijkdom en pracht, soms verwarrend en wat ver moeiend werkt. Maar dat moet U er voor hebben! Wij verheugen ons er over, dat het niveau van het gebodene geen enkele inzinking vertoont en iedere exposant er een eer in stelt, de naam van deze beurs in ieder opzicht hoog te houden. Het museuf „Prinsenhof", thans omgetoverd in een sprook jespaleis moge tot en met 12 september een stroom bezoekers I trekken. Zij zullen ervaren, dat I hier vele kunstobjecten ook 'van „kleine meesters" te koop zijn tegen de prijs van een klein autootje, of minder. Natuurlijk ook véél meer. Maar in alle ge vallen zal men bevinden, dat het kunstvoorwerp over enkele jaren alweer een veel hogere waarde heeft verkregen en on danks de „oudheid" onverslijt baar is, terwijl dat oude autootje dan totaal versleten zal zijn en men het naar de rommel markt brengen kan Naast de estetische. is ook deze zijde wel de overweging waard! Belangstellenden wijzen wij erop dat de beurs op alle werkdagen geopend is van 10'17.30 uur, op zondagen van 13—17.30 en bovendien op de dinsdag- en donderdagavonden van 19—22 uur. H. Minuut met Marcel li. Keezer Eerlijk gezegd zijn wij altijd een beetje trots op onze stad genoot Marcel B. Keezer, reeds van het tweede jaar af organi sator van de Delftse Oude Kunst- en Antiekbeurs. Zelf antiquair en zoon van de bekende antiquair B. M. Keezer uit Amsterdam, is hij doorkneed in het vak, het is hem met de paplepel ingegoten. Op de openingsdag kregen xoij hem een minuut" te pakken, een minuut, uitgespaard op duizend-en-een besognes. Want ieder ogenblik staat hem weer iets ander te wachten: organi seren wil immers zeggen pra ten met talloze mensen, onder wie bijv. de mannen van de Nederlandse of Duitse televisie, van de radio, ja wie niet al Marcel B. Keezer heeft de Oude Kunst- en Antiekbeurs zien groeien en het is zeker niet in de laatste plaats aan hem te danken, dat zij nu zo ontzaglijk veel belangstelling trekt. (Vorig jaar 33600 bezoe kers!). Een der vele Jraaie hoekjes op de Antiekbeurs. (Speciale berichtgeving) Ruim 400 jonge mensen, middelba re scholieren, zijn dit jaar de „kan- Er zijn op een openingsdag honderden moeilijkheden op te lossen, de buitenstaander heeft daar geen idee van. Maar Keezer is een soepel mens, kan vlot met iedereen omgaan en daarbij speelt nog een allerbelangrijkste factor een rol: „Ik behandel deze zaak, alsof zij m'n eigen zaak is" zegt hij. Marcel B. Keezer heeft een sterke vertrouwenspositie in deze „zaak", waarin voor 16 a 13 miljoen geëxposeerd wordt. Hij is met de organisatie wel haast het hele jaar bezig en blijft voor de handel in oude kunst altijd even enthousiast. Zijn enthousiasme werkt aan stekelijk. Daarbij komt dat men bij Keezer, die overal tegelijk is en zijn ogen overal open heeft, nimmer tevergeefs aanklopt. In het ogenblik dat wij hem spraken klopten al velen aan. En nooit krijgen zij nul op het rekwest! GROOT SUCCES VOOR RUSSISCHE DANSGROEP De belangstelling voor folkloristi sche dansavonden heeft nog lang geen dieptepunt bereikt. Dit bleek Ididaten" op het vierde Jeugdfestival gisteravond opnieuw in het Amster- ^e'P: I r> a. n z« «uilen met tal van sectoren in damse Concertgebouw„aar het Bal- hclJrUk der kunsten kennis maken. let Russe Irina Grejebina voor een j En van hun indrukken hangt af, of nagenoeg uitverkochte zaal een tour- I ZÜ als propagandisten voor dit festi- nee Annr Nederland he-ron val «uilen terugkeren, nee door Nederland begon. Tot dusvcr hebben zij de kunst manifestaties op de Festivals in Velp Niet alleen met hun Bessarabische aujjd ten zeerste weten te waarde- zigeunerdansen, dansen uit Kauka- ren. sië, de Oekraine en andere Russi- Mr. J. P. Drost, voorzitter van de sche landsdelen oogstten de Russen {Stichting Jeugdfestival Velp en bur- veel succes, ook klonk applaus voor {gemeester van de gemeente Rheden, de flonkerende kostuums De finale |dje gistermiddag in het Provinciehuis „een dans uit de Kaukasische ber- te Arnhem het Festival inleidde. Creatieals middelpunt van het leven noemde het een bijzonder voorrecht dit festival te kunnen meemaken. gen" werd een waar feest, want nu pas kwamen de liefhebbers van de acrobatische mannendansen volledig aan hun trekken. Zo enthousiast was Hü huldigde die jongelui, die het het publiek dat zelfs de dansers en ervoor over hadden om er in de va- danseressen van geen ophouden wis- jkantie iets voor te verdienen en uit ten. Elk open doekje beloonden zij werken te gaan. „Dit Festival", zei met een spontane toegift. Naair Rus- I spreker, is een stimulans geweest sisch gebruik gingen bij het ovatio- jvcoi anderen, om eveneens jeugdfes- nele applaus tenslotte ook de han- jtivals in het leven te roepen. Hij den van de solisten op elkaar. sprak de wens uit, dat het Festival COUPERUS HERLEEFT In het komende seizoen zal Albert Vogel een nieuw programma brengen onder de titel „Van en over Coupe rus". In een gedramatiseerde combi natie van causerie en voordracht, met mise en scène van Ton Lutz en in een décor van Nicolaas Wijnberg, wordt in een nieuwe vorm de per soonlijkheid van Couperus tot leven gewekt, geïllustreerd door fragmen ten uit zijn belangrijkste werk. Het programma werd samengesteld naar aanleiding van de herdenking van het honderdste geboortejaar van Cou perus in 1963. De première vindt plaats op 17 september in de Kon. Schouwburg in Den Haag. De eenvoudige visser man Aboe Bakar Boe- diman uit Atjeh dreef op 3 augustus nog er gens ten noordwesten van Sumatra in zijn uitgeholde boomstam op de Indische Oceaan. Twee schepen waren de 24-jarige Boediman, die door een hevige storm de Oceaan was ingedre ven. reeds gepasseerd zonder dat hij werd op gemerkt. Hü had zijn ihemd uitgetrokken en dat als noodvlag aan een stok omhoog gesto ken, maar ze zagen hem niet. De jonge op Ma- lakka geboren Indone siër bad, dat hij toch maar gered mocht wor den, maar er scheen geen redding voor hem te zijn. Scheen, want plotseling zag hij een groot sohip op zich af komen. Het was de Mer sey- LIoyd van de Ko ninklijke Rotterdam- èche Lloyd. Boediman werd aan boord gehesen en voer mee naar Aden. Dooi- allerlei omstandig heden kon hij niet van boord. Tenslotte is hij gisteren met de Mersey- Lloyd in Rotterdam aangekomen. De Rivier politie gaf de jonge vis ser over aan de Vreem delingen dienst, zodat de Indonesiër thans in het hoofdbureau van politie aan het Haagse- veer verblijft. Men was daar druk bezig contact te krijgen met. Indonesi sche autoriteiten, het geen niet. meeviel, om dat Indonesië immers geen diplomatieke ver tegenwoordiging in ons land heeft Het moet al lemaal via Brussel lo pen en dat. vlotte niet zo erg Intussen wordt alles gedaan om het Boedi man zoveel mogelijk naar de zin te maken. Men zal ervoor zorgen, dat. hü Indisch eten krygt en hü mag. onder geleide, de stad in. In uitstekend Engels tiei hü, dat hij graag naar de bioscoop wilde. ..Thuis ga ik vaak. er zün Engelse, Amerikaan ee en ook wel Russi sche films". Zodra Boediman was gered, heeft, hü een brief geschreven aan zijn ver loofde in zijn woon plaats Sigli. Deze maand zou hü gaan trouwen. Alles was al voorbereid voor het huwelük. Acht jaar geleden is hij van Malakka, waar zijn moeder woont, die gescheiden is van zün vader, naar Sumatra ge- emigreerd. Zü'n vader, die van geboorte Indo nesiër is, woont in Sigli. Als visser heeft Aboe Bakar Boediman een re delijk bestaan, want er is grote vraag naar vis. die met rijst het volks- voedsel vormt. Gedurende die vier da- «en, dat hü in zijn boomstam op de Oceaan heeft, rondgedobberd, heeft, hij niet gegeten en gedronken, want hü had geen voedsel en drinken aan boord, omdat de vissers van Sigli slechts een beperkt aantal uren per dag op zee blüven. De grote waag is nu, wanneer Boediman naar huis zal kunnen terug keren. een diepere glans mocht geven aan het verdere leven van de jonge deel nemers en deelneemsters. Mr. H. W. Bloemers, Commissaris der Koningin in de provincie Gelderland, citeerde Hauptman, die betoogd heeft „dat de kunst niet voor de kunstenaars is maar voor de mensen". Mr. Bloemers merkte op, dat kun stenaars en samenleving ten nauwste met elkaar verbonden zün. De kunstenaar kan immers niet zonder iemand voor wie hü werkt? Het ini tiatief tot het houden van een Festi val als dit is destyds uitgegaan van een kunstenaar. Niet om een klan tenkring op te bouwen, maar omdat de kunstenaar met de samenleving binding wil hebben. De kunstcriticus Anton Koolhaas hield een inleiding over „De creatie als middelpunt van het leven". Hij was van mening dat creatie iets is, waarvan inhoud en vorm ten nauw ste zü'n betrokken bij de maker. „Creatie kan", volgens de heer Koolhaas, worden gezien als een wis selwerking tussen individu en omrin gende wereld. Met voorbeelden uit toneel-, film en schilderkunst verduidelijkte hij zün ideeën en inzichten ten opzichte van creatie. Hy merkte tot slot op, dac dit Festival nodig is om de kunst duidelijk te maken. Er zün honderden vormen van creaties en deze creaties moet men uitaragen in de wereld. Mej. ir. J. H. Mulder, hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling van de dienst Publieke Werken van Amster dam. sprak een inleidend woord bü de expositie „Nieuwe beelden". Gisteravond zagen de Festivaldeel- nemers Shakespeares „Midzomer- nachtsdroom", opgevoerd door de Ned Comedie in de Arnhemse Schouwburg. Nederlandse Sikkensprijs 1962 De commissie voor de toekenning van de Nederlandse Sikkensprüs ge vormd door de heren prof. ir. J. H. van den Broek, drs. A. M. Mees, jhr. W. J. H. B. Sandbeng en drs. H. L. Swart, heeft eenstemmig besloten de prijs voor 1962 ten bedrage van f 5.000,- verdeeld in vüf gelijke de len, toe te kermen respectievelijk aan le. het in Nederland uitgegeven internationale tijdschrift „Structure" voor het „belangrijke streven tot verbreiding van het beginsel, van de synthese tussen kleur en ruimte in de architectuur", 2e Vier kunste naars die met hun werk een „op vallende" bijdrage leverden tot de tentoonstelling „Experiment in con structie" in het Stedelijk Museum te Amsterdam van 18 mei tot 24 juni en in het Kunstgewerbe Museum te Zürioh van 24 augustus tot 30 sep tember 1962, te weten: de Fransman Jean Gorin te Meudon; de Ameri kaan Charles Biederman te Red Wing (Minn.), de Nederlanders Joost Baljeu te Bussum en Dick van Woer- kom te Amsterdam. De uitreiking zal eind oktober 1962 in het Stedelijk Museum te Amster dam plaats vinden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 4