Ondanks hevige regen Taptoe Delft succesvol kunst kaleiöoscoQp Voor 16 a 18 miljoen aan kunstvoorwerpen Spel van Blankenstein was een openbaring Het Nationale Ballet terug uit SPANJE H£ Waterwaterwater heerlijke bessenjenever VLIEGTUIG VERONGELUKT IN COLUMBIE: 23 DODEN 11 onder van licht en donker van klanken en van kleuren Antiekbeurs Delft geopend Pure schoonheidsverrassing in het museum Prinsenhof Zijn program had bijzondere kunsthistorische betekenis Waar is de leidster Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 24 augustus 1962 Derde blad no. 30738 Miljoen schade bij fabrieksbrand In Rhenen is gisternacht de A.G.F. knopenfabriek bij een snel om zich heen grijpende brand in as gelegd. De totale schade wordt geschat op een miljoen gulden. Tachtig perso neelsleden zijn voorlopig zonder em plooi. De oorzaak van Je brand, die door de brandweer uit Rhenen met 12 stralen werd bestreden, is nog niet bekend. Het bedryf was tegen brandschade verzekerd. Advertentie N. V. DISTILLEERDER IJ SIMON RYNBENOE ZONEN .SCHIEDAM I Een Douglas DC-3 is gistermiddag bij het opstijgen te Barrancaberme in het departement Santander in Co- lumbië verongelukt, waarbij 23 per* son en omkwamen en acht werden gewond. Het tweemotorig vliegtuig behoorde aan een Columbiaanad maatschappij. (Van een onzer redacteuren) „Taptoe Delft": magisch woord! Voor de negende maal wordt zij in Delft gehouden. De commentator was aanvankelijk nog optimistisch: „even de bui afwachten". Maar toen begon het pas goed: rukwinden en een eindeloze plensregens volgden, maar niemand heeft er zich gisteravond tijdens de generale repetitie door laten ontmoedigen, de taptoe werd opnieuw een glorieus wonder van licht en donker, van klank en kleur, dit alles tegen de historische achtergrond van de Grote Markt, reeds een wonder op zichzelf! 7500 dapperen waren getuige van deze generale repetitie, eigenlijk de eerste openbare uitvoering. Wel hebben zy het een en ander moeten missen: zo het „Intermezzo" uit de opera „Cavaleria Rustic ina", het hoofdnummer, dat gespeeld zou worden door de Marinierskapel der Kon. Marine, de Kon. Mil. Kapel, de kapel der Kon. Luchtmacht en de Johan Willem Friso Kapel, de vier grote militaire beroepskapellen van ons land. Men moest trouwens nog meer missen van het officiële programma, want toen de honderden deelnemen de musici voor de finale stonden aangetreden, maakte de commenta tor bekend, dat van de aangekondig de nummers alleen de taptoe Infan terie zou worden geblazen en het Wil helmus zou worden gespeeld. Wie zou het de Taptoeleiding kwa lijk nemen, dat enkele delen moesten vervallen? Want de muzikanten en alle an dere demonstrerende militairen dro pen op dat moment reeds van het water, dat al anderhalf uur met bak ken uit de hemel was gevallen. Na een dreinerig regentje in de vooravond was het dus omstreeks ne gen uur gaan stortregenen. „De bui was afgewacht" en toen klonk het „Heren deelnemers, regen of geen regen, wilt U zich gereed maken voor de taptoe!" En de sluizen openden zich pas goed. Spectaculair Ondanks al dat water is het toch een spectaculaire avond ge worden met verschillende pri meurs. Het geschiedkundige „verhaal" concentreerde zich ditmaal rond Prins Maurits, de grondlegger van het Staatse leger, die grote ver maardheid op het gebied van de krijgskunst bezat. Hy was ook de „uitvinder" van het begrip „Taptoe", want hij gaf opdracht iedere avond omstreeks negen uur een tamboer of trompetter de ronde te laten doen door de straten van de vestingsteden, om met een geslagen of geblazen sig naal de herbergiers eraan te herin neren, dat de tap (kraan) van het vat toe (dicht) moest en dat het krijgsvolk naar de kwartieren terug moest gaan. Artillerie-officier majoor V. Funke, reed als Prins Maurits gekleed het plein op en nam de eer bewijzen van het Staatse leger in ontvangst. Tamboers en trompetters in de oude Staatse uniformen van omstreeks 1600 namen hier mede aan deel Er volgde een inspectie van de op de vijand veroverde, kleurige vaandels. Hierop zag men wapens uit Castilie. Sierra Leone, Catalonie enz. Tenslotte volgde de confrontatie met de moderne troepen, o.a. het demon stratiepeloton van de Luchtmacht instructie en militaire opleidings scholen. Een exercitiedemonstratie overtuigde alle gefacineerd toekijken de aanwezigen wederom door het be wonderenswaardig gedisciplineerde optreden. Smaakvol E;n uiterst geslaagde show bleek ook de enorme muzikantenca- roussel, die halverwege het pro gramma als een bont patroon over de markt uitwaaierde. Een smaakvol spel van lijnen, lichteffecten en na tuurlijk van muziek, gemaakt door de tamboerkorpsen der Garde Gre nadiers. van de Johan Willem Friso Kapel, het Jachthoornkorps der Gar de Jagers, 't tamboerkorps der Gar de Fuseliers Prinses Irene, het trom petterkorps der artillerie en de tam boerkorpsen van de Kon. Marechaus see en de Technische Dienst. De Delftse Taptoe is niet meer denkbaar zonder de blauwgrijze mannen van het luchtmacht-demon stratie-peloton, de zich als volleerde balletdansers over het marktplaveisel bewegende sluipschutters-op-rub ber-zolen". Ook nu deden zij weer precies wat er van hen verwacht werd en misschien nog wel méér. Want hun optreden dit jaar steunt vooral op een aantal originele inval len en nieuwe bewegingen, die dit traditioneel geworden taptoe-onder deel toch iets fris geven. Studentenspot et is dus weer „Taptoe-tyd", om met het Delfts studenten caba ret te spreken, dat tijdens een bijeenkomst voor genodigden in het „Huis Lambert van Meerten", die aan de taptoe vooraf ging, een voor treffelijk, vlijmscherp geschreven, goed gebracht en met de nodige stu dentikoze vrijheid en agressiviteit ge laden cabaret-programma verzorgde. Hopelijk zal het niet tevens regen tijd blijken te zyn. Want is het kleurige, muzikaal uiteraard weer uitstekend verzorgde en qua show niet te evenaren taptoe-schouwspel, reeds alleszins de moeite waard om een avondje naar Delft te trekken, er zsit eigenlijk nog meer in het vet. Onder meer een samenspel in een der finalenummers tussen op de markt opgestelde muzikanten en een uit 37 klokken' bestaand rijdend carillon, bespeeld door stadsbeiaardier Leen 't Hart. En dat, voorafgaande aan het altyd weer plechtige moment, dat uit de torentrans de nationale drie kleur zich ontploiit en alle korpsen het Wilhelmus spelen, moet een mu zikaal wellicht gewaagde maar zeer oorspronkelijke combinatie kunnen opleveren. Dank voor moed Hoewel de waterpech, evenals het vorige jaar dikwyls roet in het eten kwam gooien, heeft men toch genoten van de talloos vele fan- tastisch-schone kostuums, de har nassen, de dleptrommen, de meege dragen buitgemaakte Spaanse vlag gen, alsmede van de vele muzieken, welke een grandioze indruk gaven van de enorme evolutie, welke de ont wikkeling der blazerskorpsen heeft ondergaan. Geen wonder, dat telken male het applaus opklaterde en wy toch getuige kunnen van het grootse succes, dat deze Taptoe, voor het laatst onder leiding van majoor mr. P. Ch. L. Eschauzier, heeft geoogst. Er zijn dit jaar voor de Taptoe minder kaarten verkocht, niet omdat men „Taptoe-moe" zou zijn, maar eenvoudig omdat velen het gevoel hebben gekregen, er toch niet aan te Een beeld van de Taptoe Delft, welke zich ieder jaar in een stijgende belangstelling mag ver heugen. pas te kunnen komen. Dit is nu niet het geval. Wie dus de Delftse Taptoe alsnog wil zien, kan nog terecht, al dient men zich met het bestellen van kaarten te haasten. Het is te hopen, dat de volgende avonden beter weer zullen brengen! Voordat de Taptoe gisteravond be gon, speelde het Carillon van de prachtige Delftse toren allerlei me lodieën, waaronder de parafrase op „Onder moeders paraplu". Die paraplu is de ganse avond uitgestoken geweest. Wie hoopt niet, dat zy, tijdens de volgende voorstel lingen gesloten mag blyven? Dan zal het succes nóg groter zijn, dan het gisteravond al was. Aan het slot van de avond heeft de commentator het publiek zelfs nog dank gebracht voor de moed om te blijven zitten. Toen de stampvolle tribunes leeg stroomden, werd het plotseling zo goed als droog. Tenslotte ging dan tóch nog de he melse taptoe. Helaas, helaas, anderhalf uur te laat. Door de eindeloze regens, die gisteravond Delft hijkans „onder water" zetten is de opening van de „Kunst en Antiekbeurs", welke altijd op de binnenplaats van het Prinsenhof plaats heeft, letterlijk in het water gevallen... Er was geen enkele uitwijkmogelijkheid, want de tot het Prinsenhofcomplex behorende Waalse Kerk is thans in restauratie. In verband hiermee werden de genodigden onmiddellijk tot de beurs toegelaten en is het openingswoord van de heer Th. H. Lun- hoort tot de schoonrte die «tf tn da sigh Scheurleer van het Rijksmuseum te Amsterdam uitgebleven. loop d" ^'n! Zü Onder de vele aanwezige autoriteiten bevond zich o.a. de Com missaris der Koningin in Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz en diens echtgenote. Deze stukken zijn afkomstig uit da beroemde collectie Erickson ln Netf York. Voorts zijn er rivierlandschap» pen van Van Goyen, werken var» Jan Steen «o.a. „Haman door Ahas- verus betraft" (uit de collectie Drees- mann), Teniers. Esaias van de Veld», Adriaen van Ostade, Jeroen Bosch, Thomas de Keyzer. Cavallino, Van Dijck. Casper Netscher en vele, vel» anderen. Deze antiekbeurs de 14e be- loop der jaren zagen! Zy verdient tot en met woensdag 12 september door tallozen bezocht te worden. Op hetgeen men er kan zien, hopen wy nog nader terug te komen. Ondanks het feit, dat „antiek" steeds moeilijker te verkrijgen is. biedt deze beurs weer een schat aan i schilderijen en kunstvoorwerpen, waarvan de totale waarde geschat wordt op 16 a 18 miljoen gulden. Er zijn 28 deelnemers, wier stands één voor één ware verrassingen van schoonheid zijn. Ofschoon ook in andere landen in navolging van Delft antiekbeurzen worden georganiseerd, staat Delft toch nog altijd, wat kwaliteit betreft, aan de top. Vele honderden voorwer pen, schilderyen en tekeningen, por selein, zilver, glas, beeldhouwwerk, munten en penningen, tapijten en meubelen uit vele landen en uit vele tijden zijn er tentoongesteld. Er zijn verscheidene kostbare stukken, voor al in de afdeling schilderijen. Onder de schilderijen bevinden zich twee zeldzame portretten van Gerard Terborch, dat van Albert van Nilant en van diens schoonmoeder Johanna Quadacker. Het laatste beelden wij hierbij af. Orgelconcert in Pieterskerk Adriaan Blankenstein heeft Sweelinck, Buxtehude, Bach en Reda gespeeld. De wijze waarop daarbij compositorische pro grammatische waarden en reproductieve waarden in onweerspre kelijk meesterschap samenspeelde, maakten dit deel van de orgel bespeling in de Pieterskerk tot een openbaring. Dit werd ons dan ook tot een van de mooiste belevenissen van het concertjaar. De daarop gevolgde stukken van Pepping en Van den Sigtenhorst Meyer vormden voor ons echter een anti-climax. In deze vast stelling kan uiteraard veel subjectiefs liggen, maar wij konden daaraan toch niet ontkomen. Dit programma had nochtans een bijzondere, en waarschijnlijk bedoel de, kunsthistorische betekenis. Het orgeltijdperk tussen Sweelinck en Bach heeft instrumentaal koning schap bezeten. Pepping en Reda be horen, in de sector van de evangeli sche of lutherse kerkmuziek, tot de hedendaagse opwekkers van deze or gelglorie, zij het dat zij meer aan sluiting vinden bij de vroegere fase daarvan dan bij Buxtahude en Bach. Aan de leerling Reda geven we de voorkeur boven de leermeester Pep ping, voor zover althans het gisteren gespeelde betreft. Groots pleidooi Het pleit, dat Blankenstein voor Sweelinck gehouden heeft aan groots. Het orgel van de Pieterskerk kon wel niet laten horen hoe Sweelinck in eigen tijd geklonken heeft, maar dit is geen volstrekte noodzaak voor een geestelijke herleving. De intuïtie van Blankenstein in de registreren en in strumenteren was overigens onge woon bewonderenswaardig. Deze concertgever betoonde zich een meester der exacte fantasie. Voor sommigen lijken deze componenten elkaar uit te sluiten, maar by Blan kenstein is het werkelijk zo dat pre cisie van de letter en precisie van de geestelijke realiteit echter die letter samen de fantasie vrijmaken. Dat is in niets beter waargemaakt dan in de Toccata en Fuga in F van Bach. Hier is de kenschetsing „magistraal" aangewezen, in de eerste plaats om de onwrikbaarheid van de voortlo pende cadans, en als we ons verder tot één detail willen beperken, dan Vervoering Een gelijke vervoering greep ons aan by Sweelinck's Variaties over „Onder de groene Linde". Deze va riaties zyn tot vertellingen geworden door de kunstige welbespraaktheid, haar meegegeven. Maar als we dat zelfde zeggen van Bach's helder stra lende fuga vermelden we dit ook als een gebeurtenis. Het zijn er niet zo- velen, die aldus hun bewondering voor mizikale vormen tevens weten te doordrenken met doordenking van de compositorische structuur. In Buxtehude's Toccata en Fuga ook in F, waarbij de delen tegen de gewoonte eens niet dooreengemengd zijn, liet Blankenstein de spontaniteit en de voor die tijd nogal individuali' serende expressie goed naar voren komen, want hier is meer solostem dan weefsel van melodieën. Reda hoorden we voor het eerst. Zijn orgelkoralen, waarvan er vier zijn gespeeld, blijken juwelen van bondige zegging en nieuwe bewijzen, dat de „oude" kerktonen nog altyd het nieuwe heden kunnen verrijken. Van Pepping werd de Partita „Ach wie flüchtig" gespeeld en van Van den Sigtenhorst Meyer de „Swee- linck-Fantasie". Het moet ons van 't hart dat het ons voorkomt, dat deze onvolprezen Sweelinck-vorser meer succes heeft met het teruggrypen op procédé's die we byv. van Bach-Toc- cata's kennen dan met het contra punteren op melodische gegevens volcens de denkwijze van Sweelinck. Mevrouw Blankenstein heeft vóór het concert in een korte toelichting vragen we wie ooit zo een pedaal- enkele technische gegevens medeee- partij heeft horen zingen in zo'n vir- deeld voor musicologisch belangstel- tuoos-majestueuse samengang van lenden. stemmen. 1 Twee Van Goghs voor Groningen (Speciale berichtgeving) Het Groninger museum voor Stad en Lande heeft uit de nalatenschap van dr. W. Moll te Den Haag twee werken van Van Gogh gekregen. De ge zamenlijke waarde van deze Van Goghs wordt op meer dan f. 100.000.— geschat. Het ene werk is een tekening van een vrouw en stamt uit de Haagse periode van de schilder. De pastoriekaart van Nuenen, het tweede werk. is een schil derij. Door dit legaat van de zoon van een vroegere Groninger hoogleraar, beschikt het Museum voor Stad en Lande over specimina van de drie Nederlandse perioden van Van Gogh. Uit zyn Drentse periode heeft het museum het schilderij ophaalbruggen in Drente reeds in zyn bezit. Een andere Van Gogh uit de na latenschap, een tuin in Arles, waarde byna 1 miljoen gulden, gaat, zoals bekend, naar het Haagse Museum Behalve de beide bovengenoemde werken krijgt het Groninger Museum tal van kunstwerken uit het bezit van dr. Moll. Welke deze zyn is ech ter nog niet bekend. EXPOSITIE „NEVIS" TE DELFT In aanwezigheid van genodigden onder wie vertegenwoordigers van het gemeentebestuur van Delft, ii gistermiddag de tentoonstelling „En tourage" geopend. Deze is ingericht door de Neder landse Vereniging van Interieurspe cialisten „Nevis". Ze is te bezichtigen in de Stadsdoelen en geopend tot 7 september. De opening werd verricht door de acteur Cruys Voorberg. Hij noemde een en ander „een verrukkelyk idee met verrukkelyke consequenties". De voorzitter van de „Nevis", de heer Jan E. van der Heide, had te voren de genodigden verwelkomd. Het doel van de expositie is inte rieurcomposities te tonen die spe ciaal zyn samengesteld als achter grond voor antieke stylmeubelen en als styivolle omlysting van antiqui teiten. DUBLIN KOMT MET „OTHELLO" Midden oktober komt „JEUGD EN MUZIEK" Kamp te Rijswijk De Vereniging „Jeugd en Muziek" organiseert in het Conferentieoord „Overvoorde" te Rijswyk van 27 augustus tot en met 1 september het „Eerste Nationale muziekkamp". Met de algehele leiding is belast onze stadgenoot de heer Ru Sevenhuysen. Er zyn diverse werkgroepen, t.w. voor Kamerorkest, Groot Orkest, Koor, Instrumentenbouw, Pianistencursus, Kamermuziek en Samenspel. Gerard Terborg: Portret van Johanna Quadacker ZONDER Sonia Gaskell... ...MET grote vertraging Vierenveertig van de zestig leden van het Nationale Ballet zyn gisteravond met grote vertraging op Schiphol teruggekeerd van een tour nee, die zes weken heeft geduurd. De overige leden van de balletgroep brengen elders nog enkele dagen va kantie door en komen later terug. Tijdens de tournee heeft het Natio nale Ballet ruim 20 voorstellingen gegeven in Parijs, Spaans Marokko en ongeveer tien Spaanse steden. Sonia Gaskell, artistiek en sinds kort ook zakelijk leidster van het Nationale Ballet, was niet by de teruggekeerde groep. Zy is na de voorstelling op 8 augustus in Santan der reeds naar Nederland terugge keerd. Volgens danssolist Conrad van de Weetering, die de leiding van de met een chartervliegtuig uit Valencia teruggekeerde groep had, heeft deze terugkeer van mevrouw Gaskell niets te maken met de publikaties over de nieuwe moeilykheden in de leiding van de balletgroep. „Onwaarschijnlijk" „Het succes was overal onwaar- schyniyk", zei Conrad van de Wee tering. „Het onthaal dat wy overal Festival Company naar Nederland kregen, het grot enthousiasme wa voor het geven van enkele voorstel- ewoon niet te geloven. Op onze tour- lingen van Shakespeare's „Othello", j nee hebben we maar één slechte kri- De rol van Jago wordt gespeeld door tiek gehad en dat was op het eind Michael Macliammoir, die men in ons van onze tournee, toen alle dansers land al kent door zyn Wilde-program- dodelyk vermoeid waren en boven- ma „The importance of being Oscar" I dien onder primitieve omstandighe- en zijn Jago-rol in de Othello-film i den moesten optreden", van Orson Welles. De tournee begon op 5 juli met en kele voorstellingen in Parys. Op 10 juli vertrok de balletgroep naar Spaans Marokko, waar vyf succesvol le voorstellingen werden gegeven. Die in Melilla, in een pas gereed geko men amfitheater met 6000 zitplaat sen (5500 waren er bezet), was vol gens Conrad van de Weetering gran dioos. In Spanje werd o.m. opgetre den in Malaga, Valencia, Santander, San Sebastiaan, Cadiz, Alicante en Elche. In de laatste plaats werd de tournee eergisteravond beëindigd. Alleen in Madrid hebben de dan sers en. danseressen een hele dag vry gehad. De omstandigheden waaronder moest worden opgetreden in open luchttheaters en in bijna alle geval len op een onoverdekt podium noemde Conrad van de Weetering erg moeilyk. Overdag kon er in de gloeiende hitte niet worden gerepe teerd. Dat was alleen mogelyk in San Sebastiaan, waar een overdekt podium was opgetrokken op het stadsplein. Tydens de tournee heeft het Na tionale Ballet twaalf choreografieën uitgevoerd. ..Circle" (met eleltioni- sche muziek) maakte volgens Con rad van de Weetering grote indruk, evenals Rudi van Dantzig's moderne „Jungle". „Het is pertinent niet waar", aldus Conrad van de Weetering, dat de terugreis van mevrouw Gaskell ver- lS, „Voorzover my bekend komt mevrouw Gaskell pas in de loop van het weekeinde in ons land terug". Dit heeft de voor- zitter van de stichting „Het Na- K tionale Ballet", de heer J. H. f Land, desgevraagd medegedeeld. De woordvoerder van de gister- avond op Schiphol uit Spanje teruggekeerde balletgroep, Con- i rad van de Weetering, verklaar- i de evenwel dat mevrouw Gaskell i reeds kort na 8 augustus naar J Nederland is vertrokken. De heer f J Land zei, dat hem daarvan niets f r bekend was. Mevrouw Gaskell f t zou. voorzover hem bekend is, t nog een weekje vakantie houden f t en dan haar werkzaamheden pas j) hervatten. alvorens ze terugreisde om de voor bereidingen voor een optreden ln Den Haag ter gelegenheid van een Inter nationaal congres te regelen .De repetities beginnen ook weer gauw". Na het vertrek van mevrouw Gas kell waren mevrouw Leen en Conrad van de Weetering belast met de za- keiyke leiding en balletmeester Ro land Case nay* met de artistieke lei ding. De persdienst van het ministerie van O., K. en W. heeft gistermiddag desgevraagd ontkend, dat de minister a.i. mevrouw Gaskell na de publika ties over ae moeilykheden in de bal letleiding heeft verzocht terug te keren. Mevrouw Gaskell zou dit vol gens een gerucht hebben geweigerd. Dit is volgens deze persdienst beslist niet waar. Het bestuur van de stichting „Het Nationale Ballet", dat kortgeleden in band houdt met de publiciteit over spoedvergadering by3en is geweest, de moeilykheden in de leiding van zal de moeilykheden in de leiding het ballet. Ze was doodmoe en nam van het ballet binnenkort met de be- eerst nog twee of drie dagen vakantie 1 langhebbenden bespreken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 9