COR ALONS70 JAAR Garneringen uit de lappendoos DOCHTERLIEF HELPT MET KOKEN Tl Nexa-Lotte UIT en THUIS I 7n architectuur kun je alle kanten op9 N! Interieur architect Ontwerper van meubels en tapijten Kunstschilder ^Yïloederlijke. overpeinzing Haardracht en sportiviteit ROCOCO Nexa-Lotte Ie MENU VAN DE WEEK HET IS NU DE TIJD VOOR EXCLUSIEVE GERECHTEN beauty products Parfumerie Suringar Zaterdag 23 juni 1962 Pagina 3 Als een deskundige uw in terieur heeft ontworpen, kunt U verloren en een beetje teleurgesteld door uw nieuw ingerichte huis dwalen, tussen meubels en gordijnen, die U eigenlijk helemaal niet mooi vindt en over een vloerbedek king. waarvan de kleur U ril lingen bezorgt. Eigenlijk dach ten we, dat het vaak zo zou zijn. „Nee, je moet bij het ontwerpen van een interieur rekening houden met de mensen, die er in moeten wonen", zegt de heer Cor Alons, interieur- („dat heb ik liever dan binnenhuis-") architect, die deze maand zeventig jaar is ge worden. „Je kijkt wat de vrouw des huizes aan heeft, je ziet voor welke kleuren ze gevoelig is of je vraagt het. Als ik een eetkamer in geel inricht en de bewoners hebben last van een ochtendhumeur, kan dat de oorzaak zijn van een wrevelige stemming. Maar als de vrouw lllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllliilllllt niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiH tevreden is, is de man het meestal ook, want mannen zijn niet zo gevoelig voor kleuren als vrouwen. Zo'n kamer wordt dan in mijn ogen wel iets minder volmaakt dan wanneer ik hem helemaal volgens mijn eigen smaak in zou rich ten, maar daarin geef ik maar toe, de mensen moeten er tenslotte in leven. Vroeger verzette ik me er wel tegen. Zo heb ik eens iemand al zijn antieke spullen laten verkopen, daar heb ik nu nog spijt van." ..Denk. nou niet, dat ik nu zo toegeeflijk ben geworden, want dat is echt niet zo. Maar als je jong bent, reageer je veel agres siever. Ik heb er altijd naar ge streefd mijn werk zo zuiver en zo goed mogelijk te doen, maar als mensen erop staan hun eigen zin door te drijven en het is lelijk, nee, dan hou ik er mee op". De heer Alons werd in Groningen geboren, waar hij aan de academie Minerva" studeerde. Die studie zette hij voort aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en daar vestigde hij zich in 1923 zelf standig. Aan dezelfde academie werd hij acht jaar later leraar aan de afd. binnenhuiskunst) „ik liet mijn leerlingen vrij, heb er kleine Alonsjes van gemaakt") en nu werkt hy in zijn huis aan het Noordwijkse De heer Alons in zijn huiskamer Een leestafel ontworpen door de heer Alons K sta in de keuken en aar- /zei. Wat zal het worden deze avondVlees, aard appelen, groente heb ik gereed liggen, maar over het dessert bestaat nog twijfel. Pudding, pannekoeken, tut ti-frutti of doodgewoon een bord PaP- otai Om my heen drentelt een stel hongerige dieren. Joep houdt zijn vossekopje scheef en kwispelt hoop vol. Moortje zit ondoorgrondelijk te staren. Cheeta, ook al een zwerf kat en zo genoemd omdat zij met haar lange, gestreepte lyf sprekend op een jachtluipaard lijkt, miauwt ongeduldig. Het is vijf uur, tijd voor de dagelijkse operatie maaltijd. Dan kiert de keukendeur open en Marian stapt binnen. „Ga je koken?" vraagt ze blij. Ik kom helpen". „Was de kopjes maar af", zeg ik verstrooid. „Zeg, zal ik pannekoe ken bakken of pudding maken?" „Pannekoeken. Ik wil niet afwas sen, ik wil hélpen". Ik haal bloem en eieren uit de kast en grijp een schaal. ,,Dat is niet genoeg", zegt Marian, die nauwlettend toekijkt. „Zo krij gen we er allemaal maar één. Ik wil er straks drie". Nog meer bloem dus. En een ei extra. Het zal my benieuwen of er niet de helft van overblijft. tafel wordt (onder leiding van Marian) gedekt. „O, daar komt papa", roept zij plotseling. „Ik zal wel thee bij hem brengen". U krijgt ze het moeilijk, want haar hart trekt haar naar de huiskamer, waar vader thee drinkt en zijn pantoffels aantrekt. Het liefst zou zij op zijn schoot klimmen en de wedervaren van een hele dag afratelen. Maar kan zij zomaar de keuken in de steek laten en moeder alleen laten met de kokerij Stel je voor, dat er op het laatste moment nog iets verkeerd ging Dus blijft zij om my hoen draaien, in afwachting van het moment dat we ons om de tafel scharen en de verantwoordelijkheid eindelijk van haar afglijdt. Wat is het toch met kinderen tegenwoordig, dat zij het gevoel hebben elke volwassene in bescher ming te moeten nemen? Komt er een tante logeren, dan is het Marian, die de tante 'mee uit wandelen neemt. Komt er een neef op be zoek, dan wijst Marian hem zijn stoel. Het besef, dat er zónder haar bemoeienissen niets van terecht komt, is heel sterk in haar geest 1 aanwezig, ofschoon ze zich er nau welijks van bewust is. En de broers zijn in dit opzicht al geen haar beter. Maken wij volwassenen op onze kinderen dan zo'n hulpbehoe- vende indruk? THEA BECKMAN President Kennedy kan nu wel een programma opgesteld hebben dat Amerika's jeugd lichamelijk in goede conditie moet houden, het wordt wat het vrouwvolk aan gaat danig in de wielen gereden. Dr. Laurence Morehouse, een fy sioloog van de universiteit van Los Angeles, heeft „onthuld" dat kinderen van acht jaar in de Verenigde Staten lichamelyk in betere conditie verkeren dan haar zusters in de bakvisjaren, omdat deze bang zijn dat haar ingewikkelde kapsels in de war raken en haar make-up door el kaar loopt. Volgens dr. Morehouse hebben de Amerikaanse gymnastiekleraren nog geen oplossing gevonden die hen en hun pupillen bevredigt. Breloftpark nog steeds aan op drachten. „Ik heb er altijd naar gestreefd om zowel bij het bouwen als het in richten van een huis te beginnen vanuit een praktisch gezichtspunt. Je houdt rekening met de ruimte, die een gezin nodig heeft en zo ga je met een meubel ook te werk. Aan de academie liet ik ze eerst alles tekenen, wat in een bergmeubel moest en dan pas het meubel zelf. Vroeger had je toch die dressoirs met allerlei tierlantijnen. Die waren veel te groot, een bergmeubel moet niet te groot zijn voor de behoefte, vooral niet in een kleine woning. Goedkopere meubels Cor Alons heeft zeer geijverd voor goedkopere goede meubels. „Dat is immers het begin van de industriële vormgeving geweest. Ik heb tapijten en keukeninstallaties ontworpen, ja, 't is een heel uitgebreid vak, je kunt alle kanten op. Omdat ik nog schilder, heb ik de architectuur niet gekozen, maar heb ik me vooral toegelegd op meu bels en inrichting. Dat schilderen is geen hobby, want ik schilderde ge loof ik al voor ik me aan de inte rieur-architectuur wijdde. Het is dus echt geen vrijetijdsbesteding. Soms als ik veel heb geschilderd, heb ik behoefte aan exacte dingen en om gekeerd". „Vooral op het ruime atelier („deze verdieping is helemaal mijn terrein, beneden is het huishou den") staan veel schilderstukken Sommige abstract en sommige er naar zwemend, heel veel met naar de natuur neigende achtergronden", legt hij bereidwillig uit. Aquarellen en olieverfschilderijen staan en hangen tegen de muren. Beneden in de woonkamer hangt aan een wit-gesausde bakstenen wand een licht, vreemd-koel schilderij vaneen „slag", een pad door de duinen naar het strand. Heerlijk huis Advertentie Uw modehuis DONKERSTEEG 12 LEIDEN De heer en mevrouw Alons wonen in een heerlijk huis, met grote ramen naast elkaar, zo hoog als de wand en veel plan ten. De woonkamer, badkamer, keuken en slaapkamer lopen in elkaar en boven alle deuren zijn vensters gemaakt, waardoor de warmte 's winters door het hele huis kan trekken. Mevrouw Alons (een Hongaarse van geboorte en dol op Bartók) is, -ïeke lat, „Ik zal roeren", kondigt Marian aan. „Neen Puk, laat mij dat doen aj J anders komen er klontjes in het be- "slag en krijg ik straks klachten". Hunkerend staat zij bij de keu kentafel en kijkt mij op de vingers. 2 Zij zou niets liever doen dan de houten lepel uit mijn handen trek ken, de eieren breken, de melkfles hanteren. En intussen kwebbelt zy. „Moet er maar zo weinig zout in? Pas op, mams je morst melk. Joep heeft honger, ga je voor hem ook iets klaarmaken? O, dan mag ik daarin roeren, hè?" KRIJGEN die beesten maar zo weinig vlees? Ach, ik geef ze een groter stuk, zij lusten het zo graag. Neen, geen brood in hun eten doen, daar houden ze niet van. De aardappelen koken, mams, zal ik de knop op 1 zetten? Moet je nog geen tafel dekken, straks komt En dan weer de meest voorkomen de zin: „Geef maar hier, dat doe ik wel". Kleine kinderen horen niet in ten keuken als je aan het koken bent, dat is levensgevaarlijk. Marian is echter met geen stok van mij "•andaan te krijgen, want zy durft niets helemaal aan my over te laten. Als zy haar zin kreeg, ging ik in de kamer zitten en zou zij wel even de pollepel hanteren als ten huiselijk soort toverstaf. Zjj duwt me weg voor het for nuis, zjj blaast ijverig op de prak- its voor de dieren en bedisselt hoe- 'ang die moeten afkoelen. Zjj maakt overal aanmerkingen op en loopt ®e gruwelijk in de weg. „Heus Puk, ik weet echt wel hoe k moet koken. Laat het maar aan bij over. Kijk, nu zou ik door dat lekwebbel van jou bijna vergeten tout in de aardappelen te doen". Soms gun ik haar een karweitje, want een kind moet ook leren. Zy doet het graag, lekker onhandig en bet een gezicht of van haar activi teit het welslagen van de maaltijd tfhangt. Eindelijk is het diner gereed en tou zij kunnen uitblazen. De beide katten en de hond zitten eendrach tig naast elkaar te schransen. De divert sonet li Londen, juni 1962 Al heeft een vrouw de mooi ste zomerjurkjes in haar garde robe, toch zal zij, zoals wij allemaal, van tijd tot tijd vallen voor zo'n doodgewoon prak tisch geruit of gestreept katoentje in wit en een pastel kleur. Zo'n ruitje als Brigitte Bardot droeg voordat zij de haute couture ontdekte. Als U deze zomer zwicht voor de verleiding van zo'n weinig kostbaar katoentje, licht of donker, denk dan ook eens aan de mogelijkheid van acces soires. Neem bijvoorbeeld een stukje stof extra voor een bijpassend hoofddoekje voor een langwerpige sjaal die bjj het zomerse decol leté om de hals wordt ge knoopt, voor een gezellige zomertas of een simpel klassiek zonnehoedje. Ligt de lap thuis voor U op tafel uitgespreid, haal er dan ook de lappendoos eens byKyk eens welke restantjes wat kleur en weefsel betreft by uw nieuwe lap passen, niet alleen de effen overblyf- seltjes maar ook de ge bloemde en anders gepa troneerde. De meest be scheiden twee-kleuren- ruitjes en -streepjes zyn haast als effen stof te be schouwen en U kunt ze vaak heel leuk met een ander stofje garneren. De grotere en meer uit gesproken dessins laten zich beter met iets effens aanvullen. Tien tegen één, dat U in de lappendoos over schotjes vindt, waar mee U heel aparte resultaten kunt bereiken voor U zelf of voor uw dochter. Bekijkt U de tekeningen maar eens. Aan de hand daarvan zult U zelf nog tal van leuke varian ten kunnen verzinnen. Een brede rand van effen stof, hetzy in de kleur van het ruitje of streepje, hetzy in een heel andere kleur, kan een heel flatteus effect geven, (1 en 2). In het eerste motelletje, een rech te blouse en een gerimpelde ge- dende rok van een grys en wit streepje is een rand effen (marine blauwe) katoen langs de zoom van de blouse gezet. In het tweede m delletje werd witte piqué gebruik, langs de halsopening en voor de ge strikte ceintuur die onder de taille is geplaatst. Smalle effen biezen, geappliceerd of als boordsel, maken een jurkje van eenvoudige geruite of gestreep te katoen af. Geappliceerde biezen, één roze, één smallere donkergroen, garneren de rok en het hoofddoekje van model 3 dat van een simpel roze en wit ruitje is gemaakt. Een effen schuin biesje, wit of in een dei- kleuren van de donkere fantasie- ruit, ofwel in fel constrasterende den verkregen (figuur 6). Een effen ceintuur in bypassende of smaakvol contrasterende kleur completeert het origine'e toiletje. Applicatie uit Als laatste garnering de nu zo modieuze volants (figuur 8). Ze doen het niet alleen in zyde, maar ook in katoen. Een modelletje als het laatste, gemaakt van een ka toenen ruitje in wit en pastelkleur, kunt U natuurlyk klassiek houden door de dubbele volant van effen witte katoen te maken (en eventueel schuin af te biezen met het ruitje), maar overweegt U ook de mogelyk- heid eens om twee effen stofjes van verschillende pastelkleur by het ruitje te passen. Zoals byvoorbeeld een mauve en een bleu volant bij een grys en wit ruitje om maar een mogelykheid uit vele te noemen. J.V. Nexa-Lotte is de reukloze mottenverdelger! De groene, u itvouwba re Nexa-Lotte doodt alle motten en vraatzuchtige larven. Nexa-Lotte is reuk loos: uw kleding wordt niet muf, blijft heerlijk fris en is feilloos beschermd. Hang het over het stokje van een kleerhanger of over de stang in uw kleer kast. U kunt Nexa-Lotte ook in kisten of la den leggen: Nexa-Lotte geeft niet af en kan nooit vlekken. ANGST VOOR MOTTEN? UW DROGIST HEEFT 'TI (Foto L.D./Holvast) uiteraard, zeer ingenomen met de ontwerpen van haar man. „Ik laat haar de meeste dingen zien ook op schildergebied en als zy het goed vindt, kan ik me er by neerleggen". Mevrouw Alons: .Door oefening heb ik van een tekening leren lezen, ik kan me dus heel goed voorstellen, hoe het wordt in werkelijkheid. De meeste mensen willen iets af zien. Dat is jammer. Wat ik van al z'n werk vind: je moet het een poosje om je heen hebben, dan ga je er van houden, meubels en schilde rijen". Cor Alons: „We zijn al veertig jaar getrouwd en ze houdt nog steeds van me. dus„Ja en van je scheppingen", zegt z'n vrouw. De heer en mevrouw Alons heb ben twee dochters, van wie er één evenals haar vader interieur-archi- tecte is. Adv«*rtpnM* tint, garneert de stoffen centuur en de U-vormige halsopening van het vierde model. Zowel ceintuur als halsopening zyn bovendien met een strikje versierd. Met applicatie zijn heel aparte ef fecten te bereiken, en het uit gangspunt voor 't dessin kan een restantje van een aardige impri- mé zyn. Uit die imprimé worden enkele bloemmotiefjes geknipt en deze worden op een eenvoudig gestreept of geruit katoentje geappliceerd. De motiefjes kunnen zelfs uit ver schillende katoenen imprimé's wor- katoenen jurkje beslaat. geheel effen stof illustreert figuur 5, waar een enkele zonnebloem, compleet met steel en bladeren, bij na de hele lengte van een simpel Denkt U ook eens aan de mo gelijkheid een streepje en een ruitje van identiek weefsel en in dezelfde kleur te combineren (7) ofwel twee ruitjes, twee streep jes van contrasterende kleur in één model te verwerken. Een grijs en wit zefierruitje bij voorbeeld doet het wat goed met een dergelijk ruitje in roze en wit. En in een goed gesorteerde winkel zult U zien dat er nog talloze andere geslaagde kleuren combinaties te maken zijn met overigens identieke streepjes of ruitjes. Juni en juli zijn voor de huisvrouw wel dè maanden om eens echt exclusieve gerechten te maken, want ze kan daarvoor nu gebruiken: bleekselderij, aubergines, asperges, peultjes en aardbeien. Maar te lang moet ze daar dan ook weer niet mee wachten. Asperges zullen wel niet veel goedkoper worden: bleekselderij b.v. is nu nog heerlijk zacht maar wordt over enkele weken al wat harder en vooral de vroege peultjes zijn een ware delicatesse, al zijn ze nog erg duur! ZONDAG: schelp garnalenragoüt, gebakken hamplakken, bleekseldery in kaassaus, aardappelen, aardbeien pudding. MAANDAG gebakken aardappelen met uien en kaas, gemengde sla, rabarber. DINSDAG: nierbroodjes, spinazie, aardappe len, griesmeelpudding met besse- sapsaus WOENSDAG: spinaziesoep, lamscoteletten, peultjes, aardappelkoekjes. DONDERDAG: gevulde aubergines, risotto, grape fruit. VRIJDAG: gehakt of gestoofde vis, postelein, aardappelen, drie in de pan. ZATERDAG: vissoep, oranjesla. Gevulde aubergines Vier aubergines worden in de lengte doorgesneden, het zaad er uit gehaald, de rest met zout be strooid, in de koekepan in wat bo ter kort gebakken en in een vuur vaste schotel geschikt. 100 gram gesneden ham, 200 gr. gebakken champignons. 2 eier dooiers. 1 lepel gehakte peterselie en 1 dl room worden goed dooreen- gemengd, de helften ermee gevuld. Tot slot een laagje geraspte kaas erover, waarna men ze in de oven een bruin korstje geeft. Or an jesla 250 gr. belegen kaas, 2 appelen, 2 sinaasappelen en eventueel wat fijn gesneden sla vermengd met citroen sap en -rasp naar smaak, met 3 eetlepels honing en zoveel yoghurt, tot een samenhangende massa is verkregen. Wanneer is een vrouw „goed gekleed"? Aan dit probleem wor den zo voor en na vele pagina's in damesbladen en kolommen in kranten gewijd. Alle desbetref fende wijsheid, die over ons wordt uitgestort in aanmerking genomen en voorts gezien het feit, dat vrijwel iedereen het leest, (de oplagecijfers van de damesbladen zijn duizelingwek kend en de „leesdichtheid" van dergelijke reburieken is enorm) dan sta je wel versteld, wanneer je dan nog mantelpakj asjes ge dragen ziet worden op gebloem de zomerjurken! Maar over 't algemeen hebben jve toch wel in de gaten dat het in hoofdzaak een kwestie is van harmonie. De kleren, die je draagt moeten passen bij elkaar bij jezelf en bij de gelegenheid. Dat zag ik laatst heel treffend geïllustreerd in een ïlm. Een Ja panse film, getiteld ,flet Naakte Eiland" (en dat nu we 't over kleren hebben.'), die speelt op een heel klein eilandje vlak voor de kust van Japan. Nu reken ik er maar op. dat geen enkele filmresencent dit stukje leest, maar dat zal ook wel niet. Er zijn namelijk over deze film veel belangrijke serieuze dingen te zeggen en menig wijs hoo.fd zou geschud wor den, als bekend werd dat iemand er zo'n onbelangrijk puntje uit pikte, alsof 't in de film alleen daarom gaat. Ik waag het er dus maar op. 't Puntje is: de kleding van de kleine tengere Japanse vrouw, die met man en kinderen op het eilandje woont, waar ze onvoorstelbaar onmenselijk hard moeten werken, om in leven te kunnen blijven. De vrouw draagt bij dat werk, dat voornamelijk bestaat uit sjouwen met zware emmers wa ter tegen de steile berg op om 't land te bevloeien, een koelie- hoed, een bont jakje en een ka toenen broek. En zo is ze een boeiende vrouw, een persoonlijk heid, zo is ze zelfs mooi. Haar kleding is doelmatig en sterk, 't past bij haar, 't past bij 't werk, 't past in 't landschap. Kortom: ze is een „goed geklede" vrouw. Dat zal iedereen, die de film ziet, toegeven, ook de ouderwetsen onder ons die een lange broek voor een vrouw maar niks vin den. Er is nog een moment, waarop de vrouw feilloos gekleed is. Dat is, wanneer een van haar zoon tjes is gestorven en ze hem, met haar man, eigenhandig begraaft dan draagt ze een prachtige Ja panse kimono, die waarschijn lijk aïleen te voorschijn komt bij plechtige gelegenheden, droevige en misschien ook blijde. Maar er is ook een scène, waarin er van het hele goed ge kleed zijn niets overblijft. Dat is wanneer de hele familie een uit stapje maakt naar 't vaste land. Dan heeft ze wat je noemt haar zondagse" jurk aan; 'n keurig - nette, maar onbenullige bloemet jesjurk, te wijd voor haar smalle figuurtje en waarin ze ineens een Japanse burgerjuffrouw is. Kleurloos, alledaags. Nu is het o.a. de bedoeling van de film ons duidelijk te maken, waarom de mensen, ondanks de onmogelijk harde, primitieve omstandigheden op hun eiland blijven wonen. Wij zouden ze nu wel willen toeroepen: ga toch alsjeblieft verhuizen! Jullie hoé ven daar toch niet beslist te wo nen!". Maar het is hün land, hun leven, en ze blijven! In de bewoonde wereld, op het vaste land zijn ze niet .thuis". Om dat te vertellen, heb ik nu een paar blocnotevellen volgeschreven, de regisseur maakt dit zonder één woord duidelijk, alleen door en kele oersimpele filmbeelden. Door de vrouw in haar zware iverk op 't eiland te laten zien, met haar koeliehoed en lange broek, als een persoonlijkheid in harmonie met haar wereld, en tijdens het uitstapje als een on beduidende figuur, in het flod derige zomerjurkje, die „ner gens" meer is. Me dunkt, dat is 't kenmerk van een werkelijk knappe regis seur en een echt goede film. Over deze pointe van m'n ver haal zou zelfs een filmkenner misschien niet eens zo ontevre den zijn. En bovendien is gebleken dat kleding inderdaad een belang rijke zaak is. Hermine G. Advertentie Verkrijgbaar bij: BREESTRAAT 108 - LEIDEN TELEFOON 23401

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 17