DIT MOET BEWAARD BLIJVEN de PLANOFOON Kom er ACHT-er Vier schoppen-paniek bij parenwedstrijden In Marokko kan mei dammers niet filmeil ^f° j SO0 JJ fr J JU J I HOE WERKT HET! Sculptures in de vorm van beschilderde boomstronken KAREL APPEL EXPOSEERT IN PARIJS; spiraal- wikkeling plastic folie KAREL APPEL in zijn Parijse atelier. Bridgevraag dezer week: Oost gever, niemand kwets baar. Sch B4. Ha. AHB83, Ru. H 10 8 2. KI. H B. Biedverloop: oost 1 schop pen zuid doublet west redoubled noord pas oost pas wat moet zuid doen? Antwoord elders op deze pagina. Heeft men eenmaal een goede naam in de wedstrijdwereld, dan ontmoet men vaak tegenstanders die door het verrichten van bijzon der daden zich tenminste gelijk waardig willen tonen maar óók tegenstanders, die zich niet meer tot hun normale spelpeil kunnen opwerken. De winnaars zag ik b.v. een onwaarschijnlijk resultaat be halen in een spel. waarbij Korna lijnslijper met nul punten in eigen hand moest trachten, een te hoog contract waar te maken Sch H V 8 3 Ha. A 7 Ru V KI. A H876 3 Sch. 10 9 5 v Sch. A B Ha. H V B 9 6 n Ha. 10 5 2 Ru. A 8 6 Ru. H B 9 7 4 KI. 10 9 A KI. V B 5 Sch. 7 6 4 2 Ha. 8 5 3 Ru 10 5 3 2 KI. 4 2 West was gever, NZ stonden «kwetsbaar U zult het misschien niet direct geloven doch Kornalijn- slijper werd als zuid de leider van een spel, dat 4-Schoppen heette. Dit gins na het volgende biedverloop: west 1 harten noord doublet oost redoublet zuid 1 schoppen west pas noord 3 schoppen oost 4 ruiten zuid pas west 4 harten noord 4 schoppen oost doublet allen pasten. Natuurlijk was dit een misver stand tussen NZ; zuid vond «met mij), dat hij na oost redoublet de partner moest inlichten dat schop pen de beste speelkleur voor NZ zou zijn noord vond. dat zuid op het redoublet had moeten passen. Antwoord op bridgevraag dezer week: Zuid kan natuurlijk niet anders doen dan 2-harten bieden; partners passen be tekent, dat hij zeer weinig heeft. Maar ik vraag hier juist uw aandacht voor het noordspel Sch 8 6 5 3 2 Ha 5 2, Ru. B 9 7 3. KI. 8 4. Noord' moet hier de 2 Rui ten bieden en niet passen hij moet direct aangeven, dat ruiten de goede speelkleur zal zijn. Door dit na te laten, ko men NZ in het onjuiste eind- contract van 2 Harten. Pas sen op een redoublet bete kent niet alleen een zwak spel, doch óók dat men geen enkele voorkeur voor enige kleur heeft en die heeft noord hier wel. „Arm West" Kom er ACHT-er Had west tegen 4 schoppen een- .oudig hartenheer voorgespeeld, dan was zuid roemloos ten minste één down gegaan (by zeer goed te genspel is 3-schoppen al niet. meer te maken) maar arme west meende tegen het meesterklassepaar een verrassend® zet te moeten doen en 1. snor man links 2. viskom is omgekeerd 3. sleutelgat kastje zit anders 4. stopcontact 5. hoofd man is rond 6. gordijn rechts is breder 7. broekspijp man rechts 8. stoelleuning rechts Kunt U de acht afwijkingen in de beide binden? De juiste oplossing vindt U bovenstaande tekemnget elders op deze pagina Onze bridgerubriek NAAST dc competities voor bridgeparen die jaarlijks door de Nederlandse Bridgebond in vele afdelingen worden georga niseerd, zijn er een aantal „open" parenwedstrijden waaraan de bridgers hoofdzakelijk in de zomermaanden hun hart kunnen ophalen. Zondag j.L was ik aanwezig bij de finale van het populair geworden Martini-toernooi en zag daar mijn teamgenoot uit de wereldkampioenschappen, de Hagenaar Bram Kornalijnslijper, samen met de Rotterdamse arts Wim Oudshoorn, een welver diende overwinning behalen vóór de Hagenaars Versteegh- Liefhebber, de Rotterdammers Walop jr.-Haver jr., in een groep van totaal 40 paren. startte met <kl 10. Noord won de slag en speelde in slag 2 de schoppen heer, genomen door oost; oost. ho pende west met een singleton kiaver te treffen, speelde klaver na. geno men in noord. Vervolgens werd de schoppenvrouw gemaakt en bleef de volgende situatie over: Sch.8 3 Ha. A 7 Ru. V KI. 8 7 6 3 Sch. 10 Sch Ha. H V B 9 6 Ha. 10 5 2 Ru. A 86 u Ru. HB9 74 KI. - A KI. V Sch 7 6 Ha. 8 5 3 Ru 10 5 3 2 KI. - NZ hadden pas één slag verloren Noord speelde kl 8 en zuid troefde in met de sch 7. West ai min of meer in paniek door het voor hem ongunstige verloop der gebeurtenis sen, troefde over had hy dit niet gedaan dan was zuid alsnog down gegaan en ik laat aan u lezer, over uit te vinden hoe. Nu kregen OW nog slechts ruitenaas en NZ een dikke topscore H. W. Filarski u 't zó gaat worden, dat in de Randstad Holland de huizen aanéén beginnen te rijen, vraag ik me met zorg af, waar dat op den duur heen moet. Van Rotterdam tot Amsterdam èèn massaal huizenblok? Ga in de trein zitten en U komt tot de ontstellende ontdekking, dat 't al aardig die richting uit schiet. De torenhoge gebouwen verrijzen als paddestoelen uit de grond. Tegen 't jaar 2000 of al eerder, is er geen strookje groen meer te bekennen. Zó verzucht ge dan Toch zal 't vermoedelyk zó'n vaart niet lopen. De plannenmakers, die ver in de toekomst zien, zullen er wel een oogje op houden. „Recreatie" is te genwoordig 't wachtwoord. Wie het Hollandse polderlandschap in z'n hart besloten heeft, weet dat er gelukkig een beschermende hand zal zijn, die niet toelaat, dat alles door de verschrikkelijke bouwmo- loch zal worden opgeslokt. Er zullen altijd plekjes (moeten) blyven, waar de vermoeide stads mens z'n rust vindt en genieten kan van wijde vergezichten. Ze zyn er nü nog! Wie Ueidens omstreken door kruist te voet, per fiets of brommer, in auto of boot, ziet voor zich: de stille sloot, de uitgestrekte polder, de rechtgeaarde Hollandse molen en daarboven de al- of niet bewolkte hemel. Voor de nerveuze, gejaagde mens van heden een ideaal lustoord om bij-te-komen van alle spanningen, die slechts tijdens het weekeinde van hem (of haar) afvallen. Als onze plannenmakers er nu maar voor zorgen, dat dit on der alle omstandigheden be waard blijft! Het specifiek .Hollandse", dat nergens anders ter wereld te vin den is en een speciale attractie vormt voor de vreemdeling, die er z'n ogen aan uit kykt. Dan zal het naargeestige toekomstbeeld, dat ons in de trein voor ogen stond nooit verwezeniykt worden, dan zullen de vergezichten, waaraan talloze schilders zich in de loop dei- eeuwen inspireerden, bewaard blij ven en onze nazaten zich niet be klagen over een generatie, aan wie de zin voor de schoonheid der na tuur ontvallen was. FANTASIO Foto Will Eiselin, Rijswijk. Totnutoe hadden wij nog nimmer ?tIarokko bezocht, maar onlangs waren wjj dan toch in de gelegen heid dit damland bij uitstek te be reizen. Het is ons, wat het dammen betrof, een waar plezier geweest. Er wordt over het algemeen in Ma rokko niet te sterk en betrekkelijk snel gespeeld. Vooral in de koffie huizen kan men de spelers met ware hartstocht het spel zien beoe fenen. In Tanger, Casablanca, Rabat etc. kan men in dergelijke gelegenheden meestal steeds dezelfde spelers aan treffen. Waar zy de tijd vandaan halen weet niemand. Hun materiaal was zeer gevarieerd en soms primi tief. Het meest ziet men spelen op de 64 ruiten volgens de z.g. klein- Poolse regelen, doch ook wel doet men het in de oud-Franse stijl. Vaak gebruikt men voor de ene' kleur ronde schijfjes en voor de andere vierkante stukjes been of hout. Ook doppen van limonade flesjes kwamen ervoor in aanmer king. Als men de spelers wil foto graferen of filmen dan krijgt men met grote moeilijkheden te kampen. Het is namelijk verbo den iemands beeltenis te maken behalve van de sultan en de ko ning, want die zijn afstammelin gen van de profeet. De koran werkt dus door tot op het dam bord Bij een gelegenheid sloeg men ons zelfs het toestel uit de hand. Wij hebben onze pogingen toen maar verder ge staakt. Oud-Marokkaans Sensationeel wordt het wanneer men een party in de oud-Marok kaanse stijl ziet spelen, n.l. met horizontale en verticale verplaat sing der dammen. In 1934 had ons dat al eens ge ïnspireerd tot een ernstig onder zoek naar de eindwaarden, waar van Springer destijds volhield dat 2 dammen tegen één dam remise was. Een verrassende standaard winst ziet men echter in diagram I. Het systeem is lastig te demon- In de planofoon is de spoel vervangen door een spiraalvormige wikkeling, aangebracht (in druktechniek) op een dun plaatje plastic.- De gebruikelijke (doos-)telefoon heeft een membraan dat door geluid in trilling wordt gebracht, en dat dan impuls-stroompjes opwekt in een spoel, aange - bracht op een magneet. Deze combinatie, tevens werkend als membraan, bevindt zich vlak boven een schijfmagneet met centrale noord-pool. dubbele in serie (8-vormig) gewone enkele planofoon (niervormig) Bij een juiste stand kan het aard magnetisch veld de taak van de perma nente magneet overnemen. Zo ontstaat een telefoon die weinig ruimte inneemt, ongevoelig is voor schokken en druk (bij gebruik diep onder water), en waarvan bovendien de gevoeligheidheids- richting (karakteristiek) beïnvloed kan worden. i planofoon richtantcnnen I resultante richt zich volgens aardmagn.veld t!™rKa!) kan men gebrek mal<en om ballon-satellieten (Echo-type a.rn v. op stroom aangesloten richtspoelen in de juiste stand in de ruimte te houden. streren op onze diagrammen n wij voor het gemak een aantal den wegnamen en alleen het 48-2 - 26 - 3 - 25 bespelen. Let t hoe geestig het verloop is: waarop zwarts enige zet is 3-26 3-8 of 12, 38-24 of 29. zw. 8x3 12 x 34. w.), nu 38-27 en ral staat verloren, want op 26-37 v: 25-48, of op 26-3, 27-9, met tra. Staat in diagram de zwarte it op 25 dan: 38-24, 26-3 of? 24-13, weer ontstaat de bekende pos; Tot slot geven wij in diagram een poging van Blankenaar, met het bovenstaande inserts staat, d.w.z. componeren teger. e j afgeplante kant van het bord. i lijn 4-15, waarbij de hoek (veld; is opgevuld met een zwarte sdi j Wat hem echter in zijn unir: z.: 4 dam, 5, 35 en w.: 10, 11,! dam, 30, gelukte, kwam inlU^i verder dan remise, althans....», op heden; ver en ongelofelijk ra is in dit eindspel gezocht: menu; heeft winst kunnen ontdekken! B gaat: 16-49, 33-38, 49x2,38-42,»- I 42-48 A, 2-8, 48-42 gedwongen, 4- 42-48. 8-26 wint. Op A. 42-47, 25- 47-33. 2-13, 33-15, 14-3. 15-47,13 47-33, 3-20 en 36-47, wint. Toe het ergens remise! Verder bei er een gehele samenhang tua dit alles, het Koningsdam, tel tekort en veld-teveel; wat Kt: in dit bestek te veel ruimte» vergen. Een volgende keer koE we hierop terug. I. MAROKKAANSE STANDAARDWINST 1 3 3 4! Z.: 3 dam. W.: 38 dam, 48 dam. Wit speelt en wint. II. marokaans—pools 1 2 3 4! SS ////sïy y. m 9 W- i J m Z.: 3 dam, 20, 32, 46 dam. W 17, 26 dam, 36. 42, 47. Wit speelt en vrtnt. III. C. BLANKENAAR 1 2 3 4s| Z.: 5, 8, 33,44. W.: 9 dam, 16 dam, 25 dam- Wit aan zet. Zaterdag 9 juni 1962 Pagina 4 kelijke gedaante met hun knokels en gaten en vergroeiingen zoals ze eeuwen waren ontstaan, mmder aantastte dan wel juist accentueer de. Zoals hy zijn schilderyen opzet, (zonder opzet), ze doet. groeien uit een eerste aanval van de verfmas- sa's die hy uit zijn tubes perst, zo kwamen ook deze „sculptures" tot stand: niet met een bedoeling een figuur uit of af te beelden, maar door het „materiaal" tot leven te verwekken te vitaliseren, te dyna miseren. Er gaat van deze objecten een vreemde, primitieve bekoring, en ook een grote kracht uit. De Franse criticus Michel Ragon heeft in deze nieuwe uitingen van Appels schep pingsdrift een sterk woord dat by hem niettemin zeker wél op zyn plaats is gelykenis bespeurd met „de rustieke vreugden en bonkige vormen van een Permeke", en hij noemt hem dan ook „de waardige erfgenaam der grote en welige Vla mingen". Karei Appel die zowat alle tech nieken in de plastische kunst be oefend heeft, schilderde op hout, linnen, glas, op muren, tekende en etste, en kwam vorige zomer voor het eerst tot deze nieuwe expressie vorm, toen hij op de heuvels rond Cannes in de conciërgewoning van het kasteel van zijn Parijse kunst handelaar een tijdelijk onderdak gevonden had. In de tuin lagen daar tientallen wortelstronken op gehoopt die voor het haardvuur van zijn kunsthandelaar bestemd waren, doch die nu dus in diens Paryse galerij worden geëxposeerd. Ik herinner me, toen ik hem die zomer ontmoette, hoe Karei Appel in die hondsdagen dat iedereen wat koelte aan het strand of in het water zocht, de hitte welgemoed trotseerde door in de stal die boom wortels met zijn bijl te lijf te gaan. alsof hy bij zichzelf plotseling een roeping als houthakker ontdekt had. Hy zag zelf nog niet zo goed wat 't worden moest, maar sprak al wel van duivels, vogelkoppen en kabouters waarvan hy de contou ren uit de wringingen der wortels los wilde maken. „Toch moet je blyven zien", zo stelde hij zichzelf voor. „dat 't van oorsprong boom wortels zijn. Ik wil mijn materiaal niet verdonkeremanen" In die opgave is hij zeker ook ge slaagd. Wanneer je zijn sculptures nu in Parys ziet opgesteld en tegen de muren hangen, word je bevan gen door een soort spookachtig vi sioen, alsof een bliksemschicht een nachtelyk woud in een vurige be lichting heeft geplaatst en wartels, en stronken tot gedaanten zijn be toverd die maar vaaglyk meer zyn thuis te brengen. - in elk ge val wel sterk fascineren. Ononaprbrtjhpn sfrvep mag nipf wortipn ovpryhrp dpn(a/|ppn inuibrVp noodzaak) Ondprbrokpn mag worden ovprschrpdpn(s)rpep dipnials gplpiding van hp) vprkppr) Ononderbroken po onderbroken shrep ts Inhaalwr- ■•od voor het verkeer aan de ononderbroken ziide it i verkeer aan de zijde van de onderbroken srreer t mag wel inhalen JijC? (Van onze correspondent in Parys Frank Onnen) „Na de laatste wereldoorlog" schrijft jhr. Sandberg, de direc teur van het Stedelijk Museum te Amsterdam in zijn inleiding, voor de jongste tentoonstelling van Karei Appel in Parijs, „vroeg ik me wel af welk ant woord de kunst zou geven op al dit geweld en al die beslissende veranderingen in de betrekkin gen tussen de mensen. De kun stenaars van naam bleven het antwoord vrijwel schuldig. Toen ik me al wilde afkeren, werd mijn aandacht getrokken door een groep jongeren die iets te zeggen had en die 't zei op een nieuwe toon, heftig, primitief misschien". „Ze zochten een nieuwe taal en hun streven getuigde van warmte en van vastbeslotenheid. Appel was een der voortrekkers. Een wereld van monsters, vol gerucht en be weging, schreeuwend, schokkend, verscheurend en verscheurd. Uit zijn handen die sterk zijn en wel willend, zyn schilderijen gekomen, beeldhouwwerken, reliëfs, ceramiek en hout, in rood, zwart, blauw, en wit, en ze droegen het warme stem pel van zyn bewogenheid. Nu heeft Appel zyn wereld herkend in de grillige vergroeiingen van de wor telstronken van olyf-bomen waar«- van de oerkracht hem had geob sedeerd. Zyn hakbijl heeft ze nieu we vormen geschonken en zyn kleuren gaven hun leven: hy heeft hun zyn antwoord toevertrouwd". Het zijn veertien stukken die in de Galerie Rive Droite nu worden geëxposeerd, en die dus de vrucht zijn van deze samenwerking tussen Karei Appel en de natuur. Hy heeft die objecten die hij sculptures noemt met zyn felle en directe kleuren zonder tussennuances wit en zwart en geel en rood In derdaad tot nieuw leven gebracht en hy gaf ze namen als: Aardman, Barbarenvogel, Kop met hoorns, Uilekop, Rode dwerg. Schreeuwend beest, Familie of Koppel. Uit die namen blykt intussen dat Appel de concrete voorstelling, in tegenstelling met de principiële ab stracter a priori dus helemaal niet van de hand wijst, al geeft hij dan ook gul iedereen de vryheid voor zichzelf andere associaties te vor men in het oog van deze wortel- partyen, waarvan hij de oorspron- KRUGGEEN BIKCURINGINUWVAfANTIE 0E BETEKENIS VAN 0E STREPEN OPOE WEG IN BtlGIÈ FRANKR'IK, DUITSLAND EN ZWITSERL.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 20