COVENTRY'S KATHEDRAAL IN LUISTER HERREZEN HOFFMANNS VERTELLINGEN: BOEIEND EN INTERESSANT KLEURSPOELING Vlieland ,,Zoldertoiieel" speelt „Argwaan" ,Chartres van deze eeuwvan architect Spence Heerlijk wandtapijt van Sutherland Met K. en O. bij de Ned. Opera THUIS ZELF DOEN DE MOOISTE MET POLY-COLOR KLEURSHAMPOO Offenbach leeft nog steeds! DISCUS HONDEBROOD Onder auspiciën van Leids Academisch Centrum Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 25 mei 1962 Vierde blad no. 30662 aanvaarden". Overigens herinnert deze constructie aan de „flèches" van de Franse kathedralen. „De ruïne wil een herinnering zijn aan de boos heid van de mens. wanneer hy God verlaat", zo luidt de uitspraak van provoost H. C. N. Williams, wiens moeder, naar hij ons zei. Nederlands- Afrikaans is. „Drie jaar geleden sprak ik die taal nog", merkte hij lachtend op. „Nu nog maar een heel klein beetje". Duitse bijdragen gewoon zelf uw haar wassen uw eigen kleur ver fraaien en verdiepen óf een nieuwe modi euze tint toevoegen uw haar wordt veel mooier, glanzender en soepeler. POLY Haar-Cosmetica tube voor 2 wassingen 1.95 Doe het thuis - doe het zélf! (Van onze Londense correspondent) uitgeoefend. Coventry voelt zich het centrum van allerlei, wereldomvat tende en soms ook wel politieke-twy- felachtige vredesactiviteiten. Het heeft banden aangeknoopt met an dere steden, eveneens symbolen van oorlogsleed: Stalingrad. Lidice, Arn hem. Dresden. Serajewo, Caen, War schau. Kiel en Hirosjima. Er is een „Comité voor internationale vriend schap". Open voor alle groepen Naar de provoost van de kathe draal en ook de bisschop van Coven try ons duidelijk maakten, wil ook reze kerk vóór alles symbool zijn van verzoening, niet alleen interna tionaal, maar ook nationaal en met name voor de plaatselijke industrie door te dienen als brug in een ver splinterde samenleving. Men wil openstaan voor alle groepen en klas sen en helpen de wonden van ver deeldheid en onderlinge strijd te he len. Als zodanig vormt de kathedraal een oorlogsmonument met een posi tieve inhoud, dat niet slechts treurt om het verleden, maar doelbewust heenwijst naar een zinvolle toekomst, waarbij geloof en maatschappij innig verbonden zullen zijn, doordat de kerk haar taak in de 20ste eeuw be grijpt. Coventry met zijn overheer send industriële bevolking biedt hier toe vele nieuwe aanknopingspunten. In de bouw van de kathedraal komt de haar toegedachte concrete functie als waarlyk gemeenschaps centrum tot uiting. Zeker, het bittere verleden zal hier niet worden verge ten. Het is onverbrekelijk verbonden met het streven naar een betere we reld. zoals de ruines van de oude ka thedraal op unieke wijze organisch verbonden werden met de nieuwe, welke op een iets lager niveau er loodrecht tegenaan gebouwd is. waar bij de ereplaats behouden "blijft aan de bewaard gebleven toren en spits. Het abstracte, als een windwijzer be wegende „vliegende kruis", ontwor pen door Georffrey Clarke, en de dunne, opengewerkte metalen mast, waarop hij balanceerde tezamen het uiterlijke merkteken vormend van de nieuwe kathedraal, zijn reeds het onderwerp van spot. Iedereen spreekt meesmuilend over „het ding". Maar de architect maakt er zich geen zorg over. „Zolang men erover praat, is het wat my betreft in or de", zegt hij, ,3eter dan klakkeloos De kathedraal, op een yan welks buitenmuren Epsteins machtige beel dengroep „St. Michael en de duivel" prijkt, wil vooral ook middelpunt zijn van Engels-Duitse verzoening. Hiervan getuigen niet alleen de talrijke Duitse geschenken, o.a. ook de standaard voor het altaarboek door de stad Hamburg, maar in het bijzonder het „Internationale cen trum voor christelijke verzoening", in de oude ruïnes gebouwd door zes tien jonge Duitsers. Door middel van kerkcollecten en individuele giften is in Duitsland hiervoor 10.000 pond (honderd duizend guldenbijeenge bracht. Ook voorzag de „Aktion Ver- söhnung", welke in Israël een kib boets heeft gebouwd en ook in Ne derland. Frankrijk en Griekenland liefdewerk heeft verricht, 't centrum van een boekerij. Het bestaat uit twee gezellige discussiezaaltjes, een bibliotheek en een kamer voor inkeer alsmede een keukentje en twee slaap zalen. Het is voornamelijk bestemd voor studenten en jongeren, maar ook anderen zijn er welkom. Over nachten is alleen mogelijk in groeps verband. Het centrum wil bezoekers ook in contact brengen met Engelse gezinnen en dus niet alleen een soort jeugdherberg zijn. Een ander Duits verzoeningsgebaar is de deelneming van het Berljjns Philharmonisch Orkest aan het Co ventry Cathedral Festival, dat zal volgen op de consecratie van de ka thedraal, in tegenwoordigheid van Koningin Elizabeth, Prinses Marga ret en andere leden van de konink lijke familie. Voor het festival heeft Benjamin Britten een .War Requiem" geschre ven en Sir Arthur Bliss een nieuwe cantate. Yehudi Menuhin zal Bach- sonates in de kathedraal uitvoeren. Nederland heeft via het Produkt- schap voor sierteeltgewassen de ge meente Coventry ter gelegenheid van de opening van de kathedraal 260 heesters o.a. azaleas en rhododen drons geschonken, welke een plaats hebben gekregen in het grote plantsoen van het plein van het nieuw opgebouwde stadscentrum, dat in zeker opzicht herinnert aan Rot terdam. dat Coventry's lot heeft ge deeld. Er is een „Lijnbaan" met ex- tra winkels op een eerste verdieping en het nieuwe station vertoont even eens overeenkomst met Rotterdams Centraal Station. Het is trouwens het eerste moderne station, dat Enge land rijk is! genfiguren en engelen zijn aan gebracht en waardoor de ruïne en de bewaard gebleven toren en spits van de verwoeste kathe draal zichtbaar zijn. T ACQUES OFFENBACH (1819-1880) eenmaal cello- J virtuoos en in 1847 tot directeur van de „Comédie Frangaise" benoemd is een duivelskunstenaar geweest. In zijn bijzonder bewogen leven, dat zich hoofdzakelijk in Parijs afspeelde, schreef hij o.a. zo ongeveer 100 operettes, waarvan een groot aantal repertoire hield. Men denke aan zijn „De Groother togin van Geroldstein" en „De dochter van de tamboer-majoor". Tegen het einde van dit leven hield hij zich met een ernstiger genre bezig: daarvan getuigt zijn fantastische opera „Hoffmanns vertellingen", gisteravond in het Gebouw voor K. en W. in Den Haag door de Ned. Opera ten gehore gebracht. Onder het auditorium bevonden zich, gelijk tijdens de Faustvoorstelling van onlangs, vele K. en O. leden, wederom daarheen per autobus vervoerd. Een opera van „droom en wer kelijkheid". Daarin liet Offenbach alle registers van zijn inventief en superieur kunnen spreken. Delen herinneren aan zijn „opera comique" of „operette maar naast de lichte en volko men onproblematische toon valt hier toch ook in sterke mate een dramatisch en gevoelig accent te beluisteren. Nadat Offenbach juist vóór zijn dood 5 oktober 1880 de pianopartij beëindigd had, wijdde Ernest Guiraud zich aan de instrumentatie, op enkele uit zonderingen, welke Offenbach zelf reeds verzorgd had. Het effectvolle libretto van Jules Barbier (1825-1901) is gebaseerd op het deels in proza, deels in verzen gehouden ..Les contes d'Hofmann" van Michel Carré en Jules Barbier. Zy stelden de persoon van deze uitgesproken dichterlijke romanticus in het centrum van hun drama. Of fenbach voelde zich tot de maca bere geschiedenis hevig aangetrok ken: alles wat hij tijdens zijn „vro lijke" en „wufte" leven zogenaamd had weggelachen, kwam naar boven en het resultaat was, dat hij nu ook uiting gaf aan diepere gevoe lens, verwant als hij zich aan Hoff mann voelde. Het gaat in deze vertellingen, ge groepeerd om de zangeres Stella, op wie Hoffmann hopeloos verliefd was, inderdaad fantastisch en demonisch toe. Naast de dichter Hoffmann is er zUn duivelse rivaal Lindorf, die on- dërscheidelijk onder zijn" eigen naam en voorts als Coppelius, Dapertuto en dr. Mirakel ten tonele verschijnt. En zo maken wij dan de wonder baarlijke gebeurtenissen mee, waarin Stella resp. als de automatische pop Olympia, de zangeres Antonia en de courtisane Giulietta optjeedt, met als beklemmende climax dat zij niet aan Hoffmann, maar aan de duivelse Lindorf haar hart schenkt. Redenen te over voor een tragisch verloop Gelukkig vindt Hoffmann zijn troost uiteiydelyk weer by de muze. Het is een onmogeiykheld al deze onderling sterk constrasterende ge beurtenissen, welke toch een eenheid vormen, in kort bestek na te ver tellen. Maar zij geven een treffende weerslag van de strijd van de idea listische kunstenaar tegen de sata nische geest, die aan de eerste slechts teleurstelling en smart brengt Als in een kaleidoscoop trekken de vele bonte scènes aan oor en oog voorbij, waartoe de hyperromantische en van elke realiteit .*rre staande handeling dan ook ruimschoots stof biedt. Vandaar dat er welhaast geen opera aan te wyzen is, waarmee op het gebied der enscenering, na de première op 10 februari 1881, zóveel geëxperimenteerd is! Als lugubere merkwaardigheid zy nog vermeld, dat tijdens de succes volle tweede opvoering te Wenen op 7 december 1881 het geheel bezette Ringtheater in vlammen opging, waarbij het merendeel der bezoekers om het leven kwam. Bijgelovigheid was daarna oorzaak, dat deze „ongeluksopera" lange tijd niet meer tot opvoering kwam, tot de voorstelling te Berlijn in 1905 de ban volledig brak en zy sindsdien wereldnaam verkreeg. „Hoffmanns hoge eisen. Vertellingen" stelt Daaraan hebben talrijke leden van de Ned. Opera tot grote voldoening van het auditorium in een boeiende, vlotte en interessante vertolking we ten te voldoen. De vocale prestaties stonden op een voornaam niveau, daarbij was het verheugend te con stateren, dat ook de actie levendig en soepel bleek. Muzikaal gesproken had Offenbach hier veel peilen op z'n boog. Het is dan ook niet ver wonderlijk, dat zy tallozen volkomen vertrouwd in de oren klinkt. Offen- bachs grenzeloze bewondering voor Mozart is er herhaaldelijk in merk baar. Men denke aan de coloratuur aria's die Olympia zingt en waarmee de sopraan Wilma Driessen een by- zonder knappe prestatie leverde. De lyrische sopraan Mizzi van der Lanz, bekend uit velerlei operettes, heeft zich eveneens sterk ontwikkeld al hoede zy zich voor te veel vibre ren. Zij gaf een diepgevoelde uitbeel- ling van Antonia, die zo ongelukkig aan haar zang te gronde gaat. Anny Delorie is een dramatische sopraan van grote uitdrukkingskracht, het geen zy nadrukkelijk in haar rol van de verleidelijke Giulietta kon bewij zen. De Muze (Niklaus), de goede genius van Hoffmann, die hem steeds vergezelt, werd naar volle te vredenheid gezongen door Sophia van Santé. Van de zangers noemen wij aller eerst de tenor Johan van der Zalm, die de Hoffmannfiguur alleszins aannemelijk heeft uitgebeeld. Zyn stem mist echter de ideale glans, kan door te „open" zingen wel eens onedel klinken. De Italiaanse karak ter bariton Paolo Gorin had de moei lijke taak vier rollen te presenteren, hetgeen hij met grote veelzijdigheid volbracht. Zijn omvangrijke stem heeft grote kwaliteiten: jammer ge noeg komt zyn buitenlands accent de uitspraak van de Nederlandse taal, evenals de verstaanbaarheid niet ten goede. Er verschijnen zoveel karakte ristieke figuren op het podium, dat Hoffmann (Joh. van der Zalm) en Niklaus (Sophia van Santé) met de studenten in de Kelder. wij daarvan nog s:echts een enkeling kunnen noemenzo Chris Reumer als Andries en Pieter van den Berg als Crespel, de vader van Antonia. De laatste beviel ons thans veel beter dan onlangs als Mephistofeles in „Faust". Marijke Franssen had in het naspel slechts een kleine spreek- rol als Stella. Onder de voortvarende leiding van Leo Driehuis, die een lenige onder linge eenheid voortreffelijk wist te bewaren hebben solisten, orkest en speciaal ook het studenten koor zich met volledige overgave gewijd aan deze specifiek, veelal ook licht voetige Franse muziek, waarin Of fenbach zo innig, melodieus maar ook zo huiveringwekkend spookachtig lyrisch zelfs extatisch tewerk gaat. Frans Vroons komt lof toe voor zyn regie, waarin enige originele vondsten te waarderen waren. De décors en kostuums, waaraan prof. Charles Roelofsz zyn aandacht had gewyd, getuigden van stijlinzicht en smaak. Ook de leden van het Nationale Ballet (choreografie Karei Shook) hebben zich gracieus geweerd. Het was een opvoering, welke de toets der kritiek ruimschoots, kon doorstaan. Speciaal ook speeltech- nisch gezien kon zy waardering oogsten. Het draaitoneel bewees uit stekende diensten, afgezien van een enkele kleine hapering. De in opdracht van het ministerie van O.. K. en W door Jan Engelman in het Nederlands vertaalde tekst, voldeed ondanks de zware eisen, welke aan de zingbaarheid gesteld moeten worden, in ruime mate. Men heeft hartelijk meegeleefd ondanks de uiterst gecompliceerde handeling en herhaaldelijk van grote ingenomenheid blijk gegeven. De Nederlandse opera heeft op nieuw bewezen op de goede weg te zijn! En daarbij aangetoond, dat Offenbach ook in deze eeuw nog „leeft"!* H. Meer voeding en met veel vlees. VOOR DIER EN TUIN. Nieuwe Rijn 50 Vandaag is. in tegenwoordigheid van Koningin Elizabeth, de kathedraal van Coventry ingewijd. Er waren destijds 125 jaar nodig om deze kathedraal, die op 14 november 1940 door de Duitse bombardementen werd verwoest, te bouwen: van circa 1375 tot 1500. De herbouw heeft zeven jaar geduurd en vijftien miljoen gulden gekost. Bouwmeester is Sir Basil Spence. die uit 219 collega architecten gekozen werd. Het resultaat is prachtig: ondanks de solidemassieve muren is het bouwwerk licht en zwevend ge houden. Het gebouw is bovendien rijk aan bezienswaardige details. Dank zij de gebrandschilderde ramen in de vorm van lange, smalle ..film "-stroken over de gehele wandlengte hangt er een innerlijke mysterieuze gloed in het kerkgebouw, welke herinneringen op roept aan de beroemde kathedraal van Chartres. Het gebouw is dan ook reeds het Chartres-van-de-twintigste-eeuw genoemd. Fraai is de open doopkapel, met het grote raam van John Piper, aan de voet waarvan de doopvont is aan gebracht (waarvan wij kortgeleden een foto publiceerden Red. L.D.) De doopvont bestaat uit een nog stoffig brok ruwe rotssteen uit de heuvels van Bethlehem. Maar van al deze dingen wordt men zich pas bewust, wanneer men zich na het binnentreden heeft los gemaakt van de magneet, welke in deze kathedraal alles naar zich toe trekt, nl. het monumentale wandta pijt, het grootste ter wereld, van Graham Sutherland, dat tevens als altaarscherm fungeert. Door afbeel dingen was men met het Sutherlands ontwerp al vertrouwd, maar het ta pijt. dat op een afstand op een schil derij lijkt en van dichtbij zelfs pen seelstreken en allerlei kleurnuances vertoont verwekt een sensationele schok, niet alleen door zijn omvang, maar vooral door zijn in deze omge ving onnatuurlijke vrolyke kleuren van een kindertekening, een enorm grasgroen vlak, met in het midden het hardgele ovaal van dikke, grotes ke en Van Gogh-achtige hardgele randen, als begrenzing van de tien meter hoge figuur van „Christ in glory", gezeten op de troon, met ogen vol warm mededogen. Het zyn de felle, primitieve kleuren, welke de gehele overwegend grijze ruimte met leven vullen, een oproep tot ac tie, waarvan het gehele industriële Coventry trilt, maar dan een actie op geestelijk niveau, waarvan sinds de oorlog, welke hier dieper won den dan elders schijnt te hebben ge slagen, de geestelijkheid in deze stad op bewonderenswaardige manier ge tuigenis heeft afgelegd. Sutherlands kleuren vinden hun tegenspel, behalve in Piper's magni fieke raam van 195 abstract beschil derde en ritmisch onderbroken rui ten, in de vyf paar dubbele, naar het altaar gewende ramen, welke tus sen de harmonica-wanden zyn ver borgen. Elk paar ramen, ontworpen door twee studenten, die thans veel belovende kunstenaars zyn, symboli seert door middel van een bepaalde kleur of een kleurencombinatie een van de levensperioden van de mens. Gisteravond opende de Schouwburg zyn deuren voor een onder auspiciën van het Leids Academisch Kunstcentrum te geven voorstelling van „Arg waan" een groteske tragedie in drie bedryven van A. P. van Hoek, uitgevoerd door „Het Zoldertoneel". De in 1935 geboren acteur studeert rechten hier ter stede, is hoofdredacteur van Forum Academiale en richtte met medewerking van enkele vrienden toneelliefhebbers in 1960 „Het Zoldertoneel" op. Hij schreef, na „Argwaan" het toneelstuk „Duitsland Nugepubliceerd in het letterkundig maandblad „Maatstaf", waarmede hij de Reina Prinsen Geerüug-prijs ver wierf. Van een drietal éénacters, die de heksenvervolging tot onderwerp hebben, voerde het Zoldertoneel er twee op, in kleine kring. In „Argwaan" schildert de auteur in de bizarre kleuren, die de grotes ke tragedie hem vergunt, het samen treffen van de vreemdeling met de bewoners van een pension. Hij tracht zijn vreemdelingschap te doorbreken via het doorgronden van zyn omge ving. Daarby overvalt hem de twij fel of het niet zijn achterdocht is, die zijn nieuwe omgeving voor hem afsluit. Hij dooft zijn argwaan om zich aan het bizarre milieu te kun nen aanpassen. Echter zonder resul taat; hij blyft zich de vreemdeling voelen. Hij neemt zijn lot in eigen hand en is een wijle meester van de situa tie. Om tenslotte te ervaren dat hij tegen de conservatieve macht van pater Gerbrandts niet is opgewassen en met de kreet: „Leve het geloof en de aanvaarding" zijn onmacht te er kennen. „Argwaan is de tragedie van de denkende mens, van de filosoof, van hem die afstand neemt, waardoor hy als vreemdeling tegenover zyn omge ving komt te staan". Dit is volgens de auteur het hoofd motief van deze groteske tragedie, welke in moderne stijl is opgebouwd, met een vaak geestige, soms door studentikoze grollen ontsierde dia loog. De figuur van Jochem Spinet, de denkende mens, zou door een meer serieuze karaktertekening de grond gedachte hebben versterkt. Nochtans was de totale indruk van deze opvoering zodanig dat wij met belangstelling verder werk van deze stellig begaafde schrijver tegemoet zien. Pas voor hen, die na de communie terugkeren van het altaar, welks enorme afmeting gebaseerd is op het oorspronkelijke fresco van Leonardo da Vinci's „Laatste Avondmaal", openbaren zy zich in hun volle pracht. Vier jaar arbeid Sutherlands wandtapijt, dat drie kwart ton weegt, waaraan door Fran se wevers in Autobussen vier jaar is gewerkt, dat 200.000 gulden heeft ge kost en is geschonken door een in woner van Coventry die onbekend wenst te blijven, versmalt ook de ruimtewerking van deze overigens niet zo grote kathedraal het ge bouw ls 90 meter lang, ruim 26 me ter breed en 26 meter hoog waar door een zekere intieme sfeer is ge schapen, welke in scherp contrast staat met de meeste andere kathe dralen. Deze kathedraal van St.-Michael bezit inderdaad een diepmenselijke bewogenheid. De enkeling voelt zich nergens door het massale overwel digd, maar waar hy zich ook in het gebouw bevindt, weet hy zich per soonlijk betrokken bij de hoge be stemming daarvan. Dit is allemaal niet toevallig. De bombardementen van Coventry, wel ke als afschrikwekkend voorbeeld voor andere steden moesten gelden Adolf Hitler vond het werkwoord „coventrieren" uit hebben hier een blijvende psychologische invloed Voor de aanvang deelde prof. dr. R. F. Beerling namens het L.A.K. het tot stand komen van de Stich ting „Nederlands Proeftoneel" mede, welke stichting zich ten doel stelt stukken van Nederlandse schrijvers door amateurs, in samenwerking met de schrijver te doen opvoeren. De voorstelling voltrok zich ln een behoorlijk tempo met een rolbezet ting, belangrijk sterker dan wij bij vroegere opvoeringen zagen. Meke te Haar als Gonda en Er- nesta Bouman als Katinka Daandels, de pensionhoudster, zetten het eerste bedrijf krachtig in en gaven beiden doorlopend een alleszins aanvaard bare uitbeelding van deze figuren. A. P. van Hoek, die behalve de tekst regie ook de hoofdrol (Jochem Spi net) voor zijn rekening nam, be schikt over een goede dictie, doch schoot in toneeltechnische vaardig heid te kort. G. H C. Soeteman verraste door een zeer natuurlijke en ongedwon- I gen weergave van Bastiaan Dork, de huisknecht en nachtclubportier. Hy verzorgde tevens de vlotlopende mice en scène. S. Doorenbos speelde Rodolf Dadels met begrip en A. V. 1 de Vos was een vermakelijke Ome I Gerrit, de kleptomaan. Theunis de Hoef was by J. Mulders ln goede handen en Elly Hoogendoorn gaf een rake vertolking van de verpleegster. R. W. Danz kweet zich met ingehou den, maar overtuigend spel van de moeilijke taak pater Gerbrandt ge stalte te geven. Er waren bloemen voor de dames en enthousiaste toejuichingen voor schrijver en executanten. B. H. De enorme glazen wand van de kathedraal waarop door John Hutton transparante heili-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 13