DE ELVIS IN LEER Bert Trap achter het ijzeren gordijn De avonden in Leiden KRIS-KRAS TE PAS EN TE ONPAS H IJ K O M T „VOORLICHTING" ambtenaar van culturele zaken Scholieren schreven boekje vol D e doorgaans zure grapjes over ambtenaren hebben Bert Trap (22) er niet van kunnen weerhouden zich te laten inlijven in het leger van j „de mannen met de witte boorden". Hij is nu cul tureel ambtenaar in dienst van de gemeente Voor schoten. Dat „cultureel" slaat niet zozeer op Bert, dan wel op het terrein waarover zijn bezigheden lich uitstrekken. De jazz heeft in de communistische landen eindelijk erkenning gevonden. Jarenlang werd achter het ijzeren gordijn deze muziek althans door de autoriteiten veroordeeld als „een imperialistische uiting van de gedegenereerde kapitalistische cultuur". Maar geleidelijk aan is het in het Oostblok gaan dagen, niet in de laatste plaats dank zij de jongere generatie die illegaal naar jazz bleef luisteren en jazz bleef beoefenen. In Tsjecho-Slowakije is men nu zo ver, dat zelfs de partijbonzen geen gevaar meer zien in een jazzfestival. Van 24 tot 27 mei zal in Karlovy Vary een jazzfestival worden gehouden, waaraan niet alleen Russische, Poolse, Roemeense en Oostduitse bands zullen deelnemen, maar zelfs ook combo's uit het Westen. In vroeger jaren is de jazz niet altijd taboe geweest ln Rusland. Zo moest en zou ln 1925 Sidney Bechet met zijn band naar Moskou komen. Bechet deed dat. Onder zijn gehoor in de Russische hoofdstad bevond zich een student, die zo onder de Een Milanese grammofoonplaat maatschappij heeft alle records- op het gebied van proza-op-de- zwarte-schiif gebroken door „De hel", „Het vagevuur" en „Het pa radijs" uit Dantes Divinia Co- media op zes langspeelplaten te laten vastleggen. De prijs van het album bedraagt ongeveer 115 gulden. Erroll garner, de master-pa in ter" van de plano, geeft op 12 mei in het Amsterdamse Concertge bouw een nachtconcert. Zijn be geleiders zijn Edward Calhoun (bas) en Kelly Martin (drums). Qarner zal zes concerten ln Europa geven. ■ir De achtjarige Mark Latimer in Londen deed een bod van zeven gulden de gehele inhoud van zijn spaarpot op het „Westland Rotodyne" vliegtuig op de RAF- basis in Berkshire dat, naar hij las, door de regering voor de sloop was bestemd en aan de ontwik keling waarvan meer dan hon derd miljoen gulden ten koste was gelegd, zyn bod werd niet aanvaard, maar hU kreeg wel een model van het vliegtuig toege zonden. indruk raakte van de muziek, dat hjj besloot zelf een jazzband op te richten. Alexander Tsawasman heette deze student, die voor dit doel zelfs een subsidie van de Rus sische regering kreeg. Toen Stalin aan de macht kwam, werd de Jazz ln Rusland verboden. Maar de liefde voor de Jazz bleek sterker dan de angst voor Stalin. In Moskouse kelders werden gehei. me Jam-sessions gehouden of men zocht op de radio een Westerse zen der op die Jazz uitzond. Kort na de dood van Stalin werd aan het ver bod al niet meer zo streng de hand gehouden. Vorig Jaar augustus schreef de zelfde Tsawasman, nu een gerespec teerde componist-dirigent, in het Russische blad „Izwestja" een arti kel, waarin hy felle kritiek leverde op allen die de Jazz verguisden. Tsawasman schreef dat ,4e Jazz in ons dagelijks leven vaste voet aan de grond heeft gekregen en tot een deel van onze muziekculuur be hoort". Nadien hebben andere kranten het voor de Jazz opgeno men. De situatie is hierdoor dus danig veranderd, dat Rusland nu reeds meer dan drieduizend ama teur-Jazzbands telt. In Polen heeft men de Jazz altijd getoloreerd. Sinds 1958, toen Go- moe 1 ka de macht in handen kreeg, staat Polen bekend als het commu nistische land dat het meest Jazz- gezind is. Er is een officieel erken de Jazzfederatle en elk Jaar is er een Jazzfestival, waaraan meer dan vijfhonderd bands deelnemen. Toch schijnt de Poolse jazz niet van de zelfde kwaliteit te zijn als de Ame rikaanse, want in Warschau wor den in het Westen gemaakte Jazz- langspeelplaten op de zwarte markt heel duur verkocht. In Tsjecho-Slowakije was deze muziek ondanks de sterke voor oorlogse Jazztraditie tot de dood van Gottwald, de Tsjechische Sta lin, verboden. Sindsdien kwam de Jazz zo in zwang, dat het toonaan gevende blad „Lud" onlangs over het gebrek aan goede jazz schreef. Als paddestoelen rezen de jazzclubs uit de grond. Alleen al in Praag zijn er ruim 25.000 jongelieden die Jazz spelen. Ook Hongarije telt vele jazzfans. Hun grootste klacht is, dat de rege ring teveel aandacht besteedt aan de Italiaanse lichte muziek en te weinig aandacht aan dixieland en cool. Bulgarije en Roemenië lopen nog een beetje achter. Toen de rock 'n roll in 1957 Bulgarije bij verras sing nam, was de regering diep ge schokt. Onmiddellijk werd zowel de rock als de jazz verboden. „Sym fonische Jazz" is in Roemenië wel toegestaan, maar moderne jazz en dansen als mambo en cha-cha-cha zyn in dit land als „decadent" ver boden. Onlangs werd in „Jouw Wereld" de vraag gesteld, of er in Leiden voor de jeugd genoeg te doen is. In aansluiting op de reacties op deze vraag zou ik de aandacht willen vestigen op enkele initiatieven van de Jeugd zelf. Er worden namelijk ln Leiden allang avonden georga niseerd door jonge mensen, die ge zelligheid willen brengen voor leef tijdgenoten. Het is niet vreemd, dat velen nog nooit van deze bijeen komsten hebben gehoord, omdat ae in de regel zeer besloten zyn. En wel om onderstaande redenen. Voor het huren van een zaaltje en een combo is natuurlijk geld nodig. De enige manier om hieraan te komen is het heffen van entree geld. Nu is in de gemeenteverorde ning bepaald, dat een deel van het entreegeld moet worden afgestaan aan de gemeente: de vermakelijk heidsbelasting. De praktijk heeft echter geleerd, dat men aan het geld dat door entreeheffing binnen komt net genoeg heeft om de zaal- huur en het orkestje te betalen. De vermakelijkheidsbelasting bete kent dan een financiële strop voor de organisatoren. Wordt het belas tingbedrag in de toegangsprijzen verdisconteerd, dan komen er on middellijk veel minder bezoekers mi blijven de organisatoren weer met een nadelig saldo zitten. Wanneer er nu een club is, die inderdaad vermakelijkheidsbelas ting betaalt, terwijl de gemeente Leiden zo vriendelijk is op haa* beurt deze club financieel te steu nen, dan brengt dit voor de orga nisatoren grote verplichtingen met zich mee. Als de club niet meer zo goed zou lopen, zonden de organise» toren zich niet kunnen veroorloven hem zonder meer op te heffen. Het gevolg van een en ander ia, dat de bijeenkomsten die ik ln het begin van mijn brief noemde, in be sloten kring worden gehouden, ter wijl er altijd een aanleiding moet bestaan om een avond te organise ren. De vrienden van deze club (van leden mag men niet spreken) worden door de organisatoren per soonlijk uitgenodigd voor een avond en er wordt ln het openbaar geen bekendheid aan gegeven. Het is mij bekend, dat in het seizoen 1962—'63 zowel een dans club (die zich in principe meer ten doel stelt dan alleen een dansclub te zijn) ln Lelden als een literaire bent zal worden opgericht voor de Jeugd die daarvoor Interesse heeft. Inzender dezes is lid van het comité dat de feestavonden zal or ganiseren en hij is een van de ini tiatiefnemers van het plan voor een letterkundig genootschap ln Oegst- geest. Jan Piet Blok, Ocgstgeest. The Sensations heb ben een nogal sen sationele opgang ge maakt. In korte tijd is dit kwartet erin geslaagd een van de populairste vocal- groups van Amerika te worden. Een paar maanden geleden lanceerden The Sen sations de topper Music, music, mu sic" en nu staan zij al bijna anderhalve maand bij de boven ste vijf op de Ame rikaanse hitparade met ,J,et me in". De groep, met solo zangeres Yvonne Ba ker als voornaamste attractie, komt uit Philadelphia, waar George Minor (bari ton), Richard Cur tain (tenor) en Al- phonso Howell (bas) oorspronkelijk als gospelzangers te boek stonden. Vince Taylor, de jongeman met het lange haar, het zwart leren kostuum en de opzichtige halsketting, komt naar Ne derland. Zijn fans in deze contreien zullen nog wel een paar maandjes geduld moeten hebben, want hij komt pas eind september. Vince, eens een bekende rock-and-roll-zanger en nu een even bekende twist-ster, zal een van de (duur be taalde) gasten zijn op de Grand Gala du Disque. Vince, wiens voornaamste wapenfeit is dat hij de Franse jeugd enthousiast voor de rock 'n roll maakte, werd in 1940 in Hollywood geboren. Zoals van elke bekende popsinger bestaat ook van deze supernozem een .story". Volgens dit verhaal kreeg Vince op een niet nader om schreven dag een geweldige schok toen hij over de radio Elvis Presley hoorde zingen. Meteen wist hij zijn roeping: rock 'n roll-zanger worden. Zijn vader echter ried hem aan in het bedrijfsleven te gaan. En Vince, heel gehoorzaam, ging boekhouden studeren, maar bleef intussen dromen van een Elvis Presley-carrière. Enkele jaren later bezocht Vince Engeland. Hij nam daar in het geheim contact op met Jack Good, een producer bij de En gelse commerciële televisie. Good nodigde Vince uit voor een au- Zelfs de schoolkinderen in Oost- Duitsland hebben al hun bekomst van het communisme. Vooral sinds men in alle klassen van de Oost duitse lagere scholen communisti sche lessen over actuele politieke vraagstukken is gaan geven. De kinderen weten niet meer wat voor smoesjes ze moeten verzinnen om van deze lessen weg te kunnen blijven. Volgens een artikel ln het Oost duitse communistische jeugdblad van de voorzitter van deze jeugd beweging. Schumann, is men tot het geven van deze lessen overge gaan, omdat men „pijnlijk verrast" was door de oppositie van oudere schoolkinderen tegen de sluiting van de grens in Berlijn. Reeds de zesjarigen ontvangen thans „actue le politieke voorlichting". ditie. Vince kwam, Good hoorde hem en de jonge Amerikaan overwon. Brian Maurice Holden, zoals Vince in werkelijkheid heet, werd onmiddellijk geënga geerd. Vince Taylor werd weldra een ster bij de Engelse televisie, waarvoor hij o.a. in het gezel schap van Cliff Richard en Mar ty Wilde optrad. Na Engeland „veroverd' 'te hebben keerde hij terug naar Amerika, waar hij eveneens het ene rock-succes na het andere behaalde. Sterren als Fabian, Sam Cooke, Larry Verne en Brenda Lee vonden het niet te min om samen met hem in één programma te verschijnen. Maar pas tevreden was Vince aldus nog steeds het verhaal toen hij kennis maakte met zijn idool Elvis Presley, die Vin ces vriendschapshand grootmoe dig drukte. Vorig jaar augustus dook Vin ce Taylor plotseling in Juan-les- Pins op. Zijn optreden daar werd door de Fransen „la coupe du rock and roll" genoemd. Binnen enkele maanden had hij in Frankrijk meer jeugdige fans dan George Br assens in jaren bijeen had gezongen. Zijn we nu alleen nog benieuwd, of hij straks op de Grand Gala du Disque ook zal winnen van Johnny Hoes. Interviews met Harry Mulisch, die zegt: „Vestdijk is burgelijk en saai", Simon Vestdijk („om Vin kenoog enz. geef ik niets. Mulisch gaat noe wel") en Ko van Dijk („Muliscn is Udel"), een handvol gedichten, grappige en (te) ern stige vertelsels en zelfs een gede gen verhandeling over de klassie ke opvoeding, dat alles biedt de derde „Een tien voor de tieners" die pas is verschenen. Het is een heel geslaagd boekje geworden, deze bloemlezing uit wat in het cursusjaar 1960-'61 in de Nederlandse schoolpers is versche nen, een pocket waaraan ook nlet- tieners genoegen kunnen beleven. Als we op dit boekje afgaan, schrij ven de tieners van nu beter dan die van twee of drie Jaar geleden. Misten wij in de nummers een en twee van „Een tien voor de tie ners" bijdragen van middelbare scholieren uit deze contreien, ln nummer drie is ook een verhaal opgenomen van een Leldenaar De 19-Jarlge gymnasiast Wil van den Veur schreef „Allons enfants. Ie Jour de fete est arrivé", een sfeer volle beschrijving van een drui- venoogstfeest in het Zuidfranse dorpje Maussane. Het boekje is verschenen by Nygh en Van Dltmar te Rotter dam. Zaterdag 1962 V«f Nederlandse jeugdleiders vertrekken bninenkort naar Ame rika, waar zy in Cleveland (gra tis) zullen deelnemen aan een programma, dat aan het groeps werk met kinderen is gewyd. Het program omvat een theoretische scholing van zes weken (in die tyd is men de gast van Ameri kaanse families) en een prakti sche cursus van tien weken. Dit najaar zal een selectie plaatsvin den van Nederlandse kandidaten voor het Cleveland-programma van 1963. Gegadigden (niet ouder dan 35 Jaar en diploma maatschappelijk werk, kinder verzorging of jeugdwerk vereist) kunnen zich wenden tot de Na tionale Raad voor Maatschappe- ïyk Werk, Stadhouderslaan 146, Den Haag. Max van Praag is nu al druk bezig voorbereidingen te treffen voor het Jaariykse Jazzconcours en cabaret der onbekenden in Loosdrecht, dat deze zomer voor de vyfde maal zal worden gehou den. bestaan leiden. In Voorschoten dat zich de laatste tien jaar enorm uitgebreid heeft moet ook een plaats ingeruimd worden voor wat we met een dik woord „cultuur" noemen. Vooral het jeugdwerk heeft de bijzondere belangstelling van Bert. Zo heeft hy de (ambtelijke) hand in de organisatie van de jaarlijkse schoolconcerten die in Voorschoten oln het Cultureel Centrum worden gegeven, ,4a, want je moet toch ook Iets doen aan de esthetische vorming van de schooljeugd". Historie Op het ogenblik is Bert Trap druk bezig met de voorbereiding de ambteiyke voorbereiding alweer van de Jaariykse tentoonstelling „Toonschaal". Dit jaar hebben de organisatoren van de tentoonstel ling de geschiedenis van Voorscho ten als onderwerp gekozen, een kolfje naar de hand van Bert. Hy vindt het heeriyk om in het ge meentearchief te grasduinen. „Oude gebouwen, die je doorgaans niets zeggen, beginnen plotseling voor Je te leven, wanneer je ze ln het ar chief tegenkomt", vertelt hy ent housiast. Bert biyft echter niet in het ar chief rommelen; hy wil verder ko men. Hy is nu bezig aan het twee de gedeelte van de akte gemeente administratie. „Een hele kluif", zegt hy. Er biyft door zyn studie maar weinig tyd over voor zyn hobbies. Maar Ja, dat moet Je er voor over hebben als Je ambtenaar wilt biy- ven, vindt hy zelf. BERT TRAP „dat ben ik nou" Nu al ruim een half jaar heeft Bert een eigen bureau in een ka mer ergens in het gemeentehuis van Voorschoten. De lastigste vraag die je hem kunt stellen Is: „Wat Is nu eigeniyk het werk van een cul tureel ambtenaar? „Wel..eh. zegt hy dan aarzelend en herhaalt de vraag voor zichzelf. „Kyk, het zit eigeniyk zo". En dan begint hy te vertellen over zyn werk. Voorschoten heeft een zeer uitge breid cultureel leven, zo uitgebreid, dat het college van B. en W. het nodig vond een speciale ambtenaar aan te trekken, die zich voorname- lUk daarmee bezig houdt. „En dét ben ik nou", zegt Bert. Adviezen HU adviseert B. en W. over de subsidieverlening aan muziek-, to neel- en jeugdverenigingen. Want zonder die subsidies zouden zeer veel verenigingen „zeg maar ge rust de meeste" een bloedarm Sidney Bechet, de in 1959 over leden Ameri kaanse jazzmu sicus, moest en zou in 1925 (I) naar Moskou komen. De „dichter van de jazz" viel in de Russische hoofdstad een enthousiast onthaal ten deel. Maar een paar jaar later, toen Stalin aan de macht kwam, werd de jazz in Rusland verbo den. JW-lezers schrijven Na zijn mulo-eindexamen dat is nu vijf jaar geleden kwam Bert op de gemeente secretarie van Leiden. Maar, zoals dat zo vaak gaat, het be viel hem niet zo erg en hij raad pleegde dan ook nauwkeurig de vaktijdschriften en speciaal r de advertenties die daarin I stonden. Ongeveer een jaar ge leden viel zijn oog op de ad vertentie die een geheel nieuwe wereld voor hem zou openen: de gemeente Voorschoten zoekt een jonge, actieve enz. ambte naar, die zich zal gaan bezig houden met de culturele zaken in die gemeente

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 17