Joop (le l'Ecluse Kleurentelevisie Marian Anderson zingt in stadion filmt poppen en tekeningen (dure) droom voor een verre toekomst Toeval K.J Wormen Erfelijk FOIO's J. HOLVAST VJ AAAA-MARIE LOE YVEREARERG Wonderlijke hobby van Leidenaar leidt 60-jarige het matterne leren binnen Opgericht f maart 1860 Vrijdag 30 maart 1962 Vijfde blad no. 30617 „Een poppenfilm van Joop de l'Ecluse" r Het lijkt een vergissing. Want de meeste Nederlan ders kennen eigenlijk al leen maar Joop Geesink, die met de produkten van zijn "Dollywood" wereldfaam ver overde. Toch is de grote Joop niet de enige vaderlander, die poppenfilms maakt. Er zijn meer van dergelijke cineasten, maar zij blijven uit de aard der zaak ver in zijn schaduw. Want zij zijn ama teur. Zij doen het voor de aardigheid. Het is hun hobby. Overigens een verschrikkelijk tijdrovende hobby. Dat hebben wy wel gemerkt, toen wij op be zoek waren bij Joop de l'Ecluse, een van de weinige Leidenaars wellicht nog de enige die van poppen- en tekenfilmerij be zeten is. Inderdaad „bezeten" want al heeft hij het ons niet met zoveel woorden gzegd, ook dat bleek ons overduidelijk uit het gesprek. Hij heeft veel, héél veel voor zijn hobby over. Veel energie, veel tijd en veel geld. Want ook, of misschien nog beter: juist voor een amateur-cineast is er heel wat geld gemoeid met de aan schaffing van de nodige appara tuur. Camera's, projector, projec tiescherm, bandrecorder, lampen en wat er al niet meer nodig is. Maar nog groter dan deze ma teriële is de geestelijke investe- Ai Als ze de lichten heeft gedoofd zien we de vruchten van vele win teravonden werk: een kolderieke persiflage in zwart wit op de historie van Wilhelm Teil en een kleurrijke treinreis naar een vro lijke vakantie, (passend op het ritme van een uiterst pittig stukje dixieland). ring: vijf maanden lang vrijwel iedere avond geconcentreerd wer ken voor een tekenfilmpje van. tweeëneenhalve minuut! Alleen de bezeten hobbyist kan het geduld en het doorzettingsvermogen op brengen. Hoe komt men toch tot zo'n wonderlijke liefhebberij Toeval, louter toeval. Artistiek gevoel en grote hand vaardigheid heeft de nu 47-jarige Joop de l'Ecluse altijd gehad. Het gehele smaakvolle interieur van zijn woning aan de Heemskerk straat 63 getuigt ervan. Allemaal eigen werk! Het feit, dat hij in het reclamevak is gegaan, wijst ook al in die richting. Nu al meer dan een kwart eeuw bij een schoenenzaak aan de Haarlem merstraat. VIJF maanden bijna elke avond voor een filmpje van 2V2 minuut Urenlang, hele avonden. Week in, week uit. Maand in, maand uit, zit Joop de l'Ecluse zo over zijn werk tafel gebogen. Lampen op de tekeningen gericht, camera boven zijn hoofd. Passenmeten, schuiven. Tekenfilmpjes maken eist veel geduld en doorzet tingsvermogen. „Waarom nu juist poppen? Ach, ik had veel interesse in het werk van Joop Geesink, vooral het ar tistieke gedeelte daarvan. Ik ben ook in zijn studio geweest. Prach tige filmpjes maken ze daar. Meesterstukjes! Voor mij was het aanvankelijk natuurlijk maar wat experimenteren. Toch werd ik lid van de filmliga in Leiden. Daar was men meteen enthousiast. Een poppenfilmer hadden ze nog niet gehad. En zulk enthousiasme slaat over. Wat doe je dan? Je gaat verder!" En nog naamloos poppetje voor een nog naamloos filmpje, dat in de toekomst wellicht gemaakt zal wor den. Een komisch papie ren produkt van Joop de VEcluses bewonderens waardige handvaardigheid. En handvaardigheid was toch ook vereist voor de liefhebberij, die hij er vroeger op na hield: goochelen. „Niets bijzonders. Wat eenvou dige trucs in een komische vorm gebracht. Maar dat is alweer een hele tijd geleden. Vóór mijn hu welijk deed ik1 het al niet meer. Trouwens, het was alleen voor bruiloften en partijen", vertelt Joop. Toch moet men de aanleiding voor zijn huidige hobby bij het goochelen zoeken. „Een kennis van mij maakte eens een filmpje van mijn goo- chelnummer. Het was niet best geslaagd en dus deden wij het over. Ik vond dat filmen reuze leuk. In een opruiming heb ik toen ook een heel gewoon came raatje gekocht. Voor 160 gulden, ik kon er dus niets voor verlangen. Dat is nu zes of zeven jaar gele den. Na het gebruikelijke familie filmpje ben ik al meteen aan een poppenfilm begonnen. Over een goochelaar". Maar toch, de poëtischer „Bloe- menfantasie" op Schuberts melo dieuze „Rosamunde" kan ons nog meer bekoren. Een spel met kleuren en vor men. Bloemen openen en sluiten zich tegen een prachtig achter- Als we vragen, hoeveel filmpjes hij al gemaakt heeft, schieten oudste twee van zijn drie kinde ren in de lach. „Ga ze maar eens tellen, pa", adviseert de tienjarige zoon Willy, wiens tekening aan de wand al laat zien, dat de appel niet ver van de artistieke boom is geval len. („Mijn dochter Clasien te kent ook heel behoorlijk"). „Ik weet het echt niet", bekent Joop de l'Ecluse: „Maar het moe ten er elf of twaalf geweest zijn. Poppen- en tekenfilms. Prijzen? Twee eervolle vermeldingen en een derde prijs bij landelijke wed strijden. Binnenkort gaat er een naar het amateur-filmfestival in Den Bosch en één naar het NOFA-congres in Utrecht. We zullen zien wat daar uit komt. Maar praten is mijn sterkste zij de niet, ik vertel liever door mid del van filmpjes". Het duurt even voor de beide woonkamers zijn omgetoverd in een privébioscoopje. De blonde mevrouw De l'Eclu se („Ja, het geeft wel wat rom mel, maar het is toch ook erg leuk. De kinderen kunnen zijn filmpjes wel elke dag zien. Ze krijgen er nooit genoeg van") fungeert als lampeniste. Terwijl in de meeste landen van Europa de zwart-wit tele visie nog pas in opmars is, kennen andere iverelddelen reeds jaren de kleurentelevisie. Maar slechts op bescheiden schaal. Nu pas begint in Amerika de kleurentelevisie wat meer in gang te vinden. De verkopen van toestellen voor de ont vangst van kleurentelevisie in de VS nemen wat toe maar be dragen nog slechts drie pro cent van de totale afzet van tv-toestellen. Non maar onge veer anderhalf procent van de televisietoestellen der Ameri kaanse kijkers zijn kleuren- ontvangers en de Amerikaanse industrie verwacht niet, dat deze percentages in de komen de jaren spectaculair zullen stijgen. Het percentage kleu rentelevisietoestellen zal vol gens de verwachtingen van de Amerikaanse marktdeskundi- gen in de eerstkomende drie a vijf jaar niet stijgen boven de 7 a 8 procent van de totale af zet van tv-toestellen. In Japan, het enige andere land, waar uitzendingen in kleuren plaats vinden, is zo vermoedt men bij Philips de kleurentelevisie om prestige- redenen ingevoerd. De Japan ners zouden op technisch ge bied niet bij de Amerikanen achter willen liggen, maar het kost hun alleen maar geld. De kleurentelevisie is in dit land nog steeds voor alle betrokke nen een verliesgevende zaak. Dat zelfs in Amerika voorlo pig geen doorbraak in de rich ting van de kleurentelevisie is te verwachten, vindt naar de industrie veronderstelt in hoofdzaak zijn oorzaak in de hoge prijs van een kleurenont- vanger. Een dergelijk toestel is namelijk ongeveer anderhalf tot tweemaal duurder dan een zwart-wit-ontvanger. Dit betekent uiteraard, dat in Europa, waar de levensstan daard zoveel lager is, kleuren televisie voorshands een toe komstdroom zal blijven. Wel licht dat Engeland het eerste Europese land zal zijn, ivaar de kleurentelevisie ivordt ge ïntroduceerd. Dit land heeft het dichtste net van televisie zenders en kent reeds commer ciële televisie op grote schaal: in het afgelopen jaar werd hier ongeveer een miljard gulden aan televisiereclame besteed. Mogelijk zal de commerciële televisie hier de spits afbijten Philips vervaardigt nog geen kleurentelevisietoestellen voor de huiskamer, wel voor de professionele sector. De beroemde Amerikaanse zan geres Marian Anderson zal „He's got the whole world in His' hands" zingen aan het slot van een massaspel, dat Carel Briels begin september op vijf achter eenvolgende dagen in het Olym pisch Stadion te Amsterdam of het Feyertoord Stadion in Rotter dam hoopt te vertonen. Of daarbij als stille dreiging een imitatie-atoomwolk in paddestoel- vorm boven het stadion zal ver schenen, staat nog niet vast. „Duitse ingenieurs hebben mij een ingewikkeld plan voorgelegd, waarvan ik nog niet weet of ik het kan gebruiken", zegt Carel Briels. Hij kan ook nog niet zeg gen of het een „echte" wolk van rook zal zijn of een geprojec teerde. Er zullen eerst proeven worden genomen en als het effect niet voldoet zal het plan van de wolk niet worden uitgevoerd. Bij de regie zal Briels ernstig rekening houden met de wensen van de Amerikaanse en Canadese televisie, die belangstelling hebben voor het spel, dat „One world or none" zal heten en waarvoor vol gens Briels door particulieren f 1.200.000 zal worden voorgescho ten. Briels is er voor naar Ame rika geweest. Hij heeft Jan de Hartog niet kunnen overhalen tot het schrijven van de tekst (circa 2000 woorden), maar hij heeft de hoop daartoe nog niet opgegeven. „De Hartog heeft het erg druk met een nieuw boek, dat binnen kort aan een uitgever in handen moet worden gesteld", zo verklaart de perschef van Briels voor het komende spel. de vroegere KLM- gezagvoerder Willem van Veenen- daal. In Amerika hebben Briels en Van Veenendaal wel de dansgroep van de negerdanseres Carmen de Lavallade geëngageerd. Deze uit circa 60 medewerkers bestaande groep zal in september de „vrucht- baarheidsdans" van het spel op de grasmat uitvoeren. Gevraagd naar eventuele moei lijkheden, die het spel in de weg zouden kunnen worden gelegd op grond van „rode interpretaties", antwoordde Briels: „Het spel zal cultureel, politiek en industrieel volkomen onaantastbaar zijn". grondje, omgeven door fladderen de vlindertjes en bezige bijtjes. Het is een vroeger werkje van Joop de l'Ecluse, maar hij kon ons nog de tekeningen laten zien, die voor dit filmpje gediend heb ben. We tellen even. Voor éen bloem, die opent en sluit: 19 of 34, ja zelfs 46 tekeningen We kunnen ons voorstellen, hoe deze amateur-cineast aan het werk is geweest. Gebogen over zyn werktafel. Boven zijn hoofd de camera gemonteerd. Zijn ogen en rappe vingers dwalen over de te keningen, die voor hem liggen. Al les moet nauwkeurig passen. Het achtergrondje onderop, de bloem er ergens ingestoken en daar weer de grassprietjes bovenop. Het mo ment komt, dat alles ligt, zoals hij het hebben wil. Licht uit, één opname. Dan weer licht aan, streepje zetten om te weten, hoeveel op namen er al gemaakt zijn bloempje verwisselen, achter grondje en voorgrondje wat ver schuiven, weer het licht uit, weer één opname. Geen moment mag zyn aan dacht verslappen. Het aantal op namen moet in overeenstemming zijn met de getelde maten van de muziek. Even afleiding een opmerking van zijn kinderen of het rinkelen van de huisbel en het is mogelijk, dat hjj niet meer Scherp bespiedt Joop de l'Ecluse door zijn camera de poppen, die mede ge stalte moeten geven aan een sprookje van Ander sen. „Dit was misschien ivat te- hoog gegrepen, maar ik heb geen zin om het op nieuw te doen. Er komt wel weer wat anders. WatIk weet het nog niet. Zoiets komt ineens. Toen ik mijn eerste film ge maakt had, dacht ik: „Nu weet ik niets meer". En nu heb ik al meer dan een dozijn filmpjes gemaakt. Ik pieker er maar niet over. De onderwerpen komen vanzelf!" weet of hij al een streepje gezet heeft. Of hij het achtergrondje al verschoven heeft. Dan is al het work voor niets. En zó zestien opnamen voor één seconde film. Voor 2'j minuut film dus zo'n 2400 opnamen En wij begrijpen nog beter, wat er een precisiewerk nodig geweest voor het maken van het veel le vendiger tekenfilmpje „Vrolijke vakantie", waarin een lustig spe lend bandje met een wiebelend treintje een zonnig uitstapje te gemoet rijdt. De getekende trompettist moest immers spelen als de trompet overheerst in de muziek. Zo ook de klarinettist, de pianist, de drummer en de trombonist. Alles precies synchroon. En welke mini- tueuze zorg moest er worden be steed aan een dergelijk filmpje over de taptoe Delft. Maar wellicht nog omslachtiger is het maken van een poppen- filmpje. Beentje wat verzetten, armpje iets veranderen, hoedje wat. schever, hoofdje wat meer ge bogen. Niet teveel, maar ook niet te weinig. Voor iedere opname. Zestien opnamen voor één secon de film En dan hebben we nog niet eens gesproken over de tijd, die er gaat zitten in het maken, van die ragfijne, fantasierijke tekenin gen of de kostelijke papieren pop pen! Waar haalt Joop de l'Ecluse nog de tijd vandaan om zijn huis te schilderen met veel functio nele kleuren trap en gang zelf te stofferen, wandmeubels te ma ken en wat hij al niet meer dok tert aan zijn woning? „Oh ja, ik maak ook nog wel eens een linoleummozaiek. Dat grote stuk daar aan de wand heb ik ook zelf vervaardigd. Bij mijn twaalfjarig huwelijksfeest. De twaalf vindt u terug in het aan tal bladzijden van het boek, dat op het schilderspalet ligt. Voor het overige is alles in vijfvoud. De vogels en de kwasten. Want we hebben een gezin van vijf per sonen. EIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllllllllllllllllllllllllliiiliiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiii illllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII lllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllill lllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHllllllllllllllllllllllllllltlllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIHI Be» P* De 24-jarige Anna-Marie Louwe- renburg, assistente van de pers chef van de Koninklijke Rotter damse Lloyd vaart op dit mo ment met de „Willem Ruys" een zeer bijzondere taak tegemoet. Deze jonge Rotterdamse zal een 60-jarige man moeten voorbe reiden op een kennismaking met de verschijnselen van het mo derne leven, die voor haar en voor ons volkomen normaal zijn. maar die hij nog nooit heeft gezien. Geen eenvoudige taak. „Maar zij is er tegen opgewassen." Het zal haar best lukken, meent haar baas Carel Knijff. De vreemde gast wordt opgehaald van het eilandje Pitcairn in de Stille Oceaan. Op dit kleine stukje grond temidden van een schier eindeloze watermassa wonen de nazaten van de mui ters van de „Bounty". De over levenden van deze gloedvol be schreven en even enthousiast verfilmde muiterij vestigden zich in 1790 op dit eilandje. Zij hebben door de eeuwen heen een harde strijd om het bestaan moeten voeren, maar deson danks leeft er op dit ontoegan kelijke plekje nog een kleine gemeenschap, welke onder lei ding van ..chief magistrate" Fletcher Christian (die dus de zelfde naam draagt als de lei der van de muiters in de acht tiende eeuw). Het volkje leeft totaal geïsoleerd. Slechts af en toe gaat er een schip op de rede voor anker, van welke ge legenheid de bewoners gebruik maken wat primitief houtsnij werk te ruilen voor hen waarde volle zaken. Zoals eerder gemeld heeft kapi tein Herman van den Heuvel van de „Willem Ruys" een zwak voor de bewoners van dit eiland. Als het even kan blijft zijn schip enige uren op de rede als het op een van zijn wereld reizen toch in de buurt komt, en gaat de scheepsarts aan land om de zendeling en zijn vrouw, die er wonen en die ook de me dische zorg voor de bewoners op zich namen, terzijde te staan. Zo ontstonden een t.b.c.-onc'er- zoek en zelfs een „bloedbank". Maar de zestiende wereldreis, waaraan de „Willem Ruys" nu bezig is, heeft voor het eilandje een zeer bijzondere betekenis. Want de 60-jarige hoofdman Christian Fletcher zal aan boord van de „Willem Ruys" genomen worden en als gast van de Lloyd de wereldreis meemaken en enige tijd in Nederland door brengen. De man kan zich geen voorstel ling maken van het moderne leven. Een auto, een flatgebouw, het stadsverkeer en andere voor ons bekende verschijnselen, zyn hem totaal vreemd. Hij zal er voor de eerste maal in zijn leven kennis meemaken en na zijn te rugkeer op het eilandje de be woners ervan vertellen. En de 24-jarige Anna-Marie Louwe- renburg (bovenste foto) zal hem daarbij als gids van dienst zijn. De onderste foto toont Christian Fletcher aan boord van de „Willem Ruys" op een van de voorgaande reizen. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll ]|||lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllll!l|||||llllll!llllllllll|l||llllllllll!lllllllillllll|||||||||||||llll||||||l||||||||!||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||fj^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 15