wat u niet ziet Wat de bioscoop biedt en „Rififi in Amsterdam" groeit in Duivendrecht VAN ZIJP ALLE TEXTIEL MET DIT GEEL-BLAUWE ETIKET IS KLEUB-ECHT Scheepsbouwer Ph. Boot overleden NIEUWE ONAFHANKELIJKE STAAT IN WEST-INDIE Cliff zingt ...progressief in moderne stijl BOSCH-koelkasten EDLY radio service knechten in algemene dienst werksters voor de spoelkeuken LEIDSCH DAGBLAD VRIJDAG 30 MAART 1962 Een film maken is het creëren van een illusie. Filmmakers scheppen 'n eigen wereld je, waarin slechts de door de scenarioschrijver gemodelleerde figuren leven en ademen. Het bioscooppubliek ziet slechts dat be paalde wereldje, maar het heeft er in de meeste gevallen geen flauw vermoeden van hoe dat gevormd wordt. Links ziet men Bert Oliemans, Lauwe Freek, Manke Karei en Bijenkorf in de entourage, zoals men ze eens in de biosco pen in „Rififi in Amsterdam" zal kunnen tegenkomen, rechts ziet u drie van hen nog eens, maar dan als Maxim Hamel, Ton van Duinhoven en Rijk de Gooyer, zoals wij ze zagen bij de opnamen in Duivendrecht. Schijn tegenover werkelijkheid. Filmen is ook een tijdrovende en geduld vragende bezigheid. Voor Rififi moet regisseur John Korporaal ruim 700 opna men leiden. En voor ieder van deze opna men is een andere camera-instelling nodig, een gewijzigde lichtsterkte en andere decors. De acteurs moeten telkens weer opnieuw worden geïnstrueerd. Iedere dag is dus anders, nu in de Cinetone Studio's en aanstonds in de buitenlucht. Derhalve is het kijkjedat wij konden nemen, slechts een momentopnajne. Een heel kort frag mentje uit een langdurig proces. (Van een onzer redacteuren) „Zeg. Rijk, je moet geen ge richt trekken". Rijk de Gooyer kijkt film regisseur John Korporaal stom .Verbaasd aan: .Doe ik dat dan?" Hij heeft het zelf niet meer in de gaten. Voortdurend hangt hij de dwaas uit op de set. Werke lijkheid of acteren? Het is nau welijks uit te maken. Steeds weer klinkt het heldere kraak- stemmetje, dat eens „mijnheer Baaartels" zo bijzonder populair maakte. ,Die heeft teveel aan energie" lacht mr. J. M. Landré, directeur van de N.V. Nederlandse Film productie Maatschappij. „Hij kan geen moment stil zijn". Mr. Landré spreekt uit ervaring, want Rijk de Gooyer filmt al enige dagen in de Cinestone Studio's in Duivendrecht onder de rook van Am sterdam. Als penozejongen Bijenkorf vertolkt Rijk een belangryke rol in „Rififi In Amsterdam", de nieuwe Nederlandse speelfilm, waaraan nu hard gewerkt wordt. Boven de set rommelt een lampe nist met een van de talloze schijn werpers. „Oh, dat is tante Sjaan van twee hoog", grinnikt Rijk de Gooyer. „Tantetje, hier is mijn neef uit Amerika. Hy komt travellercheques brengen", gilt hij omhoog. En tot de naast hem staande Ton van Duin hoven (die een Amerikaan speelt) „Heb je de cheques bij je?" „Neen", grijnst deze; „Ik kon ze vanmorgen niet aan krijgen. Toen heb ik maar bretels genomen". „Heren, nu geen gijntjes, alstu blieft. Stilte. Laten we de scène nog even doornemen". John Korporaal moet zijn van nature zachte nasale stem hevig verheffen om boven het voortdurende geroezemoes uit te ko men. Drukte Gisteren is in het ziekenhuis te Zwolle in de leeftijd van ruim 77 jaar overleden de heer Ph. Boot in leven commissaris van de N.V. D. en Joh. Boot te Alphen a/d Rijn. De heer Boot. die tijdens een za kenreis aan zijn in Zwolle wonende dochter een bezoek bracht, was daar niet goed geworden en opneming in het ziekenhuis werd noodzakelijk ge acht. Na veertien dagen daarin ver pleegd te zijn is hij gisteren over leden. Philippus Boot was de zoon van de bekende scheepsbouwer Dirk Boot, eigenaar van de scheepsbouwwerf „De Vooruitgang" te Gouwsluis. Reeds op 24-jarige leeftijd werd de overledene belast met de leiding van de scheepsbouwwerf „De Industrie" aan de Wilhelminalaan te Alphen, die zijn vader in 1908 had gekocht. Rond de dertiger jaren werd de overledene mededirecteur van de mo- torenfabnek De Industrie samen met de heer Joh. Boot, welke functie hy tot 1950 vervulde. Daarna werd hij commissaris van deze n.v. Zijn drukke werkzaamheden ver hinderden hem niet vele jaren een bestuursfunctie te vervullen in de C H.-kiesvereniging en ook is hij be stuurslid geweest van de woning bouwvereniging „Alphens Belang". De bijzetting in het famil cgraf op de Oosterbegraafplaats zal maandag middag 1.30 uur geschieden. Voor een niet ingewijde lijkt het een onbeschrijfelijke chaos. Temid den van talloze dikke en dunne ka bels. schijnwerpers, lampen, lorries, planken, stellages, rekwisieten, half of geheel afgebouwde stukken decor, dozen, kisten tafels, stoelen en neg veel meer staat in een afgeschot ka mertje. Nauwelijks vier bij vier me ter. Daarin en vlak erom heen, lo pen of hollen zo'n twintig personen: Produktie- en regiestaf, cameramen sen, belichtingsvirtuozen, geluids technici, fotografen, rekwisiteurs, gri meurs, en acteurs. Ze praten, lachen, roepen en schreeuwen. Het lijkt een troep, maar toch ieder heeft en kent zijn speciale taak. Dat blijkt wel als John Korporaal het sein tot actie geeft. Alies functio neert feilloos. De camera staat scherp, het geluid loopt. Korporaal kan wérken, zoals hij wil. Een grap je op zijn tyd. goed. maar het werk moet snel gaan. Daarvan getuigt ook assistent-re gisseur Emife Brumsteede Een stille, maar onmisbare kracht op de ach tergrond. Deze Haagse filmcriticus loopt er als de anderen wat schil- i derachtig bij. Wijde blauwe broek vol vlekken, een dito dikke slobber- trui, een sjaaltje achteloos om de nek geknoopt. Het is de eerste maal dat hij aan een film meewerkt. „Ik kende John Korporaal nog uit zijn Haagse tijd vertelt hy. „Dus voor hij naar het buitenland ging om daar het filmvak te leren. Toen hy aan zijn eerste Nederlandse pro- dukt begon, vroeg hy my mee te doen. Ik wilde wel voor een keer. Het is een prachtervaring voor een schrijver van scenario's. Of het goed werken is met Korporaal? Laat ik Johau Kaarts woorden gebrui ken: „Ik heb al in vele films ge speeld, maar zo prettig heb Ik het nog nooit meegemaakt". Het gaat reuze snel. Korporaal laat de ac teurs niet doodrepeteren. Even de scène doornemen, wat bijschaven en dan vol actie. Dat houdt ook bij de spelers het enthousiasme gaande Trouwens, hy houdt van snel en flit- senr werk. Dat blijkt ook wel uit iets anders. Vierhonderd camera-Instel lingen is voor een film normaal. Bij deze maken wij er zevenhonderd. Een scherpe montage dus". Scriptgirl Hcnny Spijker, met lange broek, dikke trui en zware zonnebril, heeft al aan negen Nederlandse speelfilms meege werkt. Zij kent haar werk dus door en door. Hier bekommert zij zich vol zorg over de sjaal van Manke Karei (Ton van Duinhoven). QBBBBBBBBBBBBBBBBBB 2 Foto's J. Holvast h n IIIRIIIIIII Het gesprek met Emile Brumstee de kan maar kort zijn. Andere za ken eisen hem op. Emile dit en Emi le dat. Ditmaal is het Piet van Mook die hem nodig heeft. In zijn keurig donker colbertkostuum is deze pro- cluktieleider een bijna opvallende verschyning in dit bohemiènachtige milieu. Hij is er verantwoordelijk voor. dat onder alle omstandigheden de zaak draaiende blijft. Hij heeft veel zorgen aan zijn hoofd met war rige haardos en donkere bril. De ac teurs vormen een van zijn grote puz zels. Filmen is voor hen een ..schnabbel". Hun hoofdverdiensten liggen elders en gaan dus voor. Piet van Mook moet derhalve met hun vrije tijd passen en meten, zodat zij ter beschikking zijn als dat voor het filmwerk nodig is. Ditmaal zyn Rijk de Gooyer, Ton van Duinhoven (Manke Karei', Jan Blaaser 'Lauwe Freek» en later ook Maxim Hamel als de veredelde no zem Bert Oliemans van de partij. Snel worden de scènes opgenomen. Een-, tweemaal, slechts bij hoge uit zondering valt de klap. die het num mer van de opname registreert, driemaal dicht. John Korporaal in een lange fan- tasievest kijkt, schaaft, beveelt. .,Ik lijk wel een schooljuffrouw", laat hy zich ontvallen als Rijk de Gooyer weer eens staat te ginne gappen met Ton van Duinhoven, die niet altijd even enthousiast is over zyn gebroken Amerikaanse tekst. „Poot verstuikt, dat gaat niet. „Ver stuikt" kan een Amerikaan niet zeg gen", meent hy. „Wat moet het dan zijn. zeg het maar?", vraagt John Korporaal. Met vereende krachten wordt er „poot verrekken" van gemaakt. een krachtterm, die eigeiïiyk wonderwel past in het vieze woonkamertje, waarin de scène zich afspeelt. Kleurige pin-up-girl-plaatjes aan de gescheurde muur. Een rommelig bed. waar de lange chef van de foto grafie Eddv van der Enden rustig opstapt als hij even erachter moet zijn om de lichtsterkte to meten. Nu ligt Jan Blaaser cr vadsig op. Rus tig schrokt hij een banaan naar bin nen. Maxim Hamel hangt in een ka le rieten stoel. Een fonteintje in de hoek is te smerig om aan te zien. Met opzet Maxim Hamel, gekleed als grond assistent regisseur Emile Bert Oliemans, neemt een scène Brumsteede, de Haagse filmcri- snel nog even door met regisseui ficus, die dit werk voor de eerste John Korporaal. Op de achter- I maal doet. Die slordigheid is met opzet gecre- eerd. „Zo is het nu eenmaal by derge- ïyke figuren thuis. Ze maken geen bedden op. Ze houden de boel niet schoon", merkt mr. Landré op. Met argusogen waakt hy tegen verspil ling van tijd en dus geld. Hij trekt immers aan de financiële touwtjes van deze tonnenonderneming Daar- lom ook waarschuwt hij „Niet te veel Engels in de tekst. John. Ze moeten het overal kunnen begrypen" Als een wijze herder waakt hij over zijn fibnende kudde. Met ge fronste wenkbrauwen jaagt hij af en toe de schaapjes op. Nog en kele weken in de studio's te Dui vendrecht. dan tiaar buiten, voor namelijk in Amsterdam, üind mei begint het afwerken. Wij wachten maar af. De Ne derlandse speelfilm staat dezer 'ml**" 'klop in de belang- Jamaica is huurman van Cuba van Cuba is. Evenals Cuba neemt ook op Jamaica de suikercultuur een zeer belangryke plaats in. Twee vyfde van de totale suiker- produktie komt op rekening van ca. 25.000 kleine zelfstandige boeren, drievijfde van de produktie is in handen van buitenlandse bedryven. Onder de bevolking bestaat een zekere belangstelling voor het com munisme. De communistische partij zou er 30.000 leden tellen. De huidige premier van Jamaica, Norman Man- ley, is echter allerminst communis tisch gericht, integendeel. Produktie van rum en bananen De Brits-Westindische Federatie is een staatkundige groepering bin nen het Britse Gemenebest welke na 1945 is ontstaan. De geografische omstandigheden van de leden van deze federatie zijn echter zodanig dat de leden toch als afzonderlijke eenheden naar voren zyn gekomen, j Binnenkort zal deze federatie worden ontbonden en het grootste eiland van deze federatie: Jamaica, heeft reeds te verstaan gegeven, dat Ja maica nog dit jaar een volledig vrije en zelfstandige staat zal worden. In augustus van dit jaar zal het zich als zodanig uitroepen. De nieuwe staat telt ca. 1.5 mil joen inwoners. Het land leeft van de produktie van suiker, rum en ba nanen. Men acht de politieke ont wikkeling van Jamaica van veel be lang. omdat het eiland de buurstaat JAMAICA stelling. John Korporaal werkte tot nu toe alleen nog maar in het buitenland. Maar in Mexico trok ken zijn films de aandacht. Nu werkt hij voor de eerste maal op eigen bodem. Rustig, snel en zeker. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. "Met een soms on begrijpelijke energie. Wij zijn be nieuwd naar het resultaat. Monleqo AHonhsene Oceoon SMIle Oceaan Cliff Richard en The Shadows treden het volgen de weekeinde op in Neder land. Cliff zingt 's zater dagsavonds om kwart over acht in de Rotterdamse Ahoyhah 's zondagsmiddags om vijf uur in het Amster damse Concertgebouw en 's zondagsavonds in het Haagse Gebouw voor O. K. en W. om acht uur. RIJ VERKEER: Geef vrije doorgang aan voetgan gers op zebrapaden. Sla niet met grote snelheid een hoek om. Direct om die hoek kan een zebrapad liggen. Progressief door het hypermoderne uiterlijk. Door de staalsterke kracht van het zelfdragende frame, de onvermoeibare motor. Ontdek de Puch zélf tijdens een gratis proefrit bij: NIEUWSTE MODELLEN 118 TS van f 395.voor f339. 122 TL van f445.voor f388. GA 150T v. f495.voor f445. GA 180 van f665.voor f595. DIT KAN ALLEEN IMPORTEURS Morssfr. 20 - Tel. 33975 - Leiden BINNENKORT BREESTRAAT 139 AANGEBODEN in Leiden een 4-kamerbovenwoning in de Van 't Hoffstraat, huur f 52.per maand. GEVRAAGD in Leiden of omg. woning, huur tot i 80.per maand. Brieven aan Amsterdam-Z. N.V. N.C.I., Karei du Jardinstraat 6167, Haarlemmerstraat 295309 Korevaarstr. 6 Puch VS 50 de luxe I 670.- Vraag óók om de Puch VS 50 Skyrider f 665.- interessant* Puch- hoog stuur en buddyscat kleurenfolder mèt Puch VS 50 DJ versn. I 695.- de leuke verrassing Puch VS 50 L Sport f 720.- ioor jazz-Iicfheb- met buddyseat bers. HOTEL DE BAAK Koningin Astrid Boulevard 23 Noordwijk aan Zee Gevraagd voor spoedige Indiensttreding Werktijden van 724 uur. Aanmelden tussen 9—12 uur by de directie of na telel. afspraak (01719—3641).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 13