Pierre Boulez leidt
leerzaam R.O.-concert
Theo Bruins en Koos
Verheul supï'ieur
Marktkooplieden niet ingenomen
met verplaatsing van de markt
Introductie Schönberg - Petrassi
In Brieven van een dichter
HAZEWIND
MONTY
COATS
2©?°
Koetshuis van
moet worden
Oud-Poelgeest
gerestaureerd
OMZETTEN LOPEN TERUG
Protestactie havenarbeiders
tegen vertraging loonoverleg
VOORHAAG:
Opgericht 1 maart 1860
Vrijdag 19 januari 1962
Tweede b'ad no. 30557
Onder de volmaakt beheerste directie van Pierre Boulez, een
der prominente promotors en topfiguren van de „moderne" muziek
zijn gisteravond door het Residentie-Orkest twee nog voor
tallozen totaal vreemde werelden geopenbaard (of nog verborgen
gebleven?), t.w. die van Schönbergs Pianoconcert op. 42 daterend
uit 1942 en het splinternieuwe concert voor fluit en orkest (van
1961), waarmee de Italiaanse voorvechter Goffredo Petrassi thans
allerwegen furore maakt.
Respectievelijk Theo Bruins en Koos Verheul waren de geluk
kigen die deze composities mochten voordragen, beiden
gerenommeerde, eminente musici, wier sublieme prestaties
speciaal Verheul in zijn ontzagwekkend moeilijke opgave! wel
in de eerste plaats tot het applaus gestimuleerd zullen hebben.
ZUIDERKERK WEER IN GEBRUIK
Na een grondige restauratie aan
plafond, kerkmuren en elektrische
verlichting werden tal van voorzie
ningen getroffen zal de gerefor
meerde Zuiderkerk aan de Lammen-
schansweg zondag weer in gebruik
worden genomen.
Prof. dr. A. A. Prins is benoemd tot
voorzitter van de examencommissie
Engels L.O. 1962.
Grootse creatie van Caro van Evek
Het weerzien van Caro van Eyck op de Leidse planken danken de leden
van K. en O. aan de voortvarendheid van het bestuur om door het engage
ren van de Toneelgroep „Theater", deze ongetwijfeld met verlangen
tegemoet geziene ontmoeting mogelijk te maken.
„Theater" bracht: „Brieven van een dichter", naar de novelle van Henry
James „The Aspern Papers", door de beroemde Engelse toneelspeler Michael
Redgrave (geb. 1908) omgewerkt voor het toneel.
Midden-in-de-tijd
Dat de muizik/le ontwikkeling in
het huidige tijdsgewricht met reuze-
schreden voort- of ten onder gaat,
heeft dit leerzame concert onomsto
telijk aangetoond. Want het verschil
tussen de dodecafonische muziek van
Schönberg (12-toonsysteem) en de
tendele seriële muziek van Petrassi is
op zichzelf al opzienbarend genoeg
en dat intwintig jaar!
De meermalen smartelijk, schril-
schrijnende Schönberg vindt partieel
nog aanknopingspunten met „roman
tische" voorgangers, de fervent-radi-
cale Petrassi echter, wiens z.g. „kleu-
rentechniek" in zijn concert hoogtij
viert, heeft alle vroegere banden de
finitief losgelaten.
Naar het ons voor komt staat hü
wel positief „midden in deze tijd".
Men zou eventueel met het hier ge
produceerde de gewaagde en vanzelf
ook wel aanvechtbare en misschien
belachelijke vergelijking kunnen trek
ken met een auditieve reproduktie
van het moderne autoverkeer, waar
in het „fluiten", „piepen", „toeteren"
en „kloppen" een dominerende rol
speelt. Ook de zebrapaden, waarvoor
men plotseling hortend en stotend
moet stoppen, lijken in het geding.
Dat zowel L" Schönberg als Petrassi
geniale, cerebrale constructieve gees
ten zijn, zal niemand betwisten. Doch
het komt er naar ons gevoel toch
in de muziek altijd op aan, of zij de
„harten" kan beroeren en daarvan
lijkt bij Schönberg wel meer, bij
Petrassi echter in het geheel niet
geen sprake.
Wat de instrumentatie betreft kan
men Petrassi al evenmin originaliteit
ontzeggen; wie als hij een bezetting
voorschrijft voor uitsluitend lage
strijkers celli en bassen, dus geen
violen zes slagwerkers, gitaar en
harp als begeleiding voor een de
dolste en meeste virtuoze capriolen
uithalende fluit (Flatterzunge-tech-
niek!) trekt op zichzelf al opvallende
aandacht. Nogmaals: de vraag blijft:
„Heeft dit alles ons iets te zéggen?"
Zover zal menigeen nog niet zijn.
Voorzichtigheid met een volstrekte
afwijzing is echter volstrekt geboden,
omdat de ervaring geleerd heeft, hoe
ver men naar het „nieuwe", dat de
tijd veelal ver vooruit is, kan toe
groeien.
Dat er in beide werken, zowel door
solisten als door het orkest onder
de hoogst exacte leiding van Boulez.
die in de progressiviteit doorkneed
is en zijn kunde in dit genre over- j
tuigend aantoonde, met de grootste
verantwoordelijkheidszin gemusiceerd
is, verdient onvoorwaardelijk onze
grootste hulde.
Wat Theo Bruins klaar, duidelijk
en punctueel zowel als Koos Ver
heul feilloze toonvorming en vol
komen tegen zijn gecompliceerde
taak opgewassen presteerden, laat
generlei twijfel aan hun enorme
.kunstvaardigheid".
Vertrouwd
Verwonderlijk te constateren dat
Pierre Boulez zich eveneens in an
dere, vertrouwde genres al evenzeer
een ware meester betoonde.
Wie hoorde ooit in zulk een typisch
luchtige en evenwichtig uitgebalan
ceerde Mozartstijl uitgevoerde, weinig
gespeelde Symfonie in A gr. t. K. 201
door middel van een tot minimale
proporties uitgedund orkest? Wij
wisten nauwelijks, dat het orkest in
de Stadsgehoorzaal zó teer en zacht
en toch duidelijk kon klinken
Het was alsof donzige schapewolkjes
aan een blauw-zonnige hemel kwa
men aanzweven, zó subtiel genuan
ceerd en fijnzinnig kwam alles tot
zijn rechtEen Mozart, zoals de
18-jarige deze symfonie zelf bedoeld
moet hebben, gedirigeerd door een
man, die ofschoon als componist, in
een totaal andere wereld vertoevend,
toch de eeuwigheidswaarde ervan
onderkent en er zielvol en rein uit
drukking aan weet te geven.
En ook, tot besluit, de beroemde
„Images" (compleet!) van Debussy,
rijkste vondsten van verbeeldings
kracht, sfeerschepping en instrumen
tatiekunst waren bij Boulez in de
uitnemendste handen. Getuigenissen
van brillant „kunnen" en „kennen",
die het gehoor tenslotte in vuur en
vlam zetten en een opgetogen ap
plaus verwierven.
Extra-compliment
Dit was, juist door üe sterk uit
eenlopende inhoud, een by zonder
leerzaam programma, leerzaam om
dat het ons op de hoogte hield van
hetgeen de tegenwoordige muzikale
wereld beweegt, en in ongemene span
ning houdt, speciaal door de confron
tatie met het opzienbarende fluitcon-
PIERRE BOULEZ
cert van Petrassi. Behalve de ver
maarde Italiaanse fluitist Severino
Gazzelloni is het alleen Verheul toe
gestaan, het te spelen. Hij heeft zijn
reputatie alle eer aangedaan.
Dat Verheul er zich zo wonder
baarlijk doorheen sloeg is des te op
merkelijker, omdat hij met een plot
seling opgekomen griep sterk te kam
pen had.
Hij durfde het desondanks aan!
Deze muzikale zeldzaamheid is ons
dus hóe men haar ook beoordelen
mag gelukkig niet onthouden, waar
het aanvankelijk wèl naar uit zag.
Dat alle musici zo goed speelden in
de allermiserabelste conditie waarin
de Stadsgehoorzaal thans in verband
met de restauratie verkeert, is een
extra compliment ten volle waard!
H.
„DE TRAM IN LEIDEN"
In verband met de grote belang
stelling wordit de tentoonstelling ,.De
tram in Leiden, 18791961" in „De
Lakenhal" tot en met 28 januari ver
lengd.
OPGERUIMD STAAT
NETJES
Wist U dat,
ratten bijzonder gevaarlijk zyn
voor de volksgezondheid.
DE WOENSDAGSE MARKT
BURGERLIJKE STAND
VAN LEIDEN
GEBOREN
Cornells Antonius, zn van A. P. A.
Straathof en K. C. van Vliet; Jessica
Blbiane. dr van H. E. Schütte en R. Y.
Kunst, Irene Helene, dr van W. G.
Deckers en J. W. v. d. Pouw Kraan.
Herbertlne Janlne, dr van P. S. Klerk
en M. M. J. Gronewold, Theodora Wil-
helmlna, dr van J. H. v. d. Lans en M.
A. v. d. Ham; Charles Johannes Lucas,
zn van J. K. Veen en A. van Laere;
Quirlna Eleonora Dorothea Maria, dr
van J. C. Valentljn en M. W. v. d.
Klauw, Elisabeth Catharlna, dr van G.
P. Sandberg en J. J. Brocaar.
GETROUWD
G. F. Huner en C. M. Verbij, B. Bink
en M. C. de Val, D. Siera en B. Sprin
ger, M. D. Flaman en M. van Hooidonk
A. L. Deegenaars en B. Zellstra.
OVERLEDEN
I. Zevenbergen, 30 Jaar, man.
Zoekt U moderne of klassieke
modellen
gouden verlovingsringen
v. d. WATER, Haarl.straat 207,
heeft het. Zeer grote keuze.
Op het graveren kunt u wachten
Officiële publikatie
WACHTVERBOD
PIETERSKERKGRACHT
Burgemeester en Wethouders van
Lelden brengen ter openbare kennis,
dat zij hebben besloten een Wachtver-
bod ln te stellen op de Pieterskerk
gracht aan de zijde der even huis
nummers.
Afschriften van dit besluit zijn ver
zonden aan de Hoofdingenieur-Direc
teur van de Rijkswaterstaat ln Zuid-
Holland, aan de door de Minister van
Verkeer en Waterstaat aangewezen ver
enigingen. behartiging van verkeers-
belangen ten doel hebbende, en aan
Gedeputeerde Staten van Zuid-Hol
land.
Michael Redgrave, die aanvankelijk
verbonden was aan verschillende
Londense itheaters. speelde nè. 1945
meestal in de „Old Vic". Hij is een
uitgesproken talent; een ideale
Shakespeare vertolker, doch treedt
eveneens op de voorgrond in het mo
derne repertoire. Zyn bewerkine is
dan ook volkomen aangepast aan
de eisen, welke het hedendaagse to
neel stelt.
De intrige is betrekkelijk eenvou
dig en weinig gecompliceerd, maar
zéér delicaat uitgewerkt.
Een Amerikaanse letterkundige,
Henry Jarvis. die het werk van de
grootste Amerikaanse dichter Jef
frey Aspern wil uitgeven is naar
Venetië gereisd, omdat hij tot de
ontdekking is gekomen dat er een
verhouding heeft bestaan tussen de
jong gestorven dichter en Juliana
Bordereau, die thans, op hoge leef
tijd, zich te Venetië bevindt met
haar, inmiddels niet meer jonge nicht
Tina. De oude dame, die hem in hun
beider jeugd de inspiratie schonk,
moet in toet bezit zijn van een aantal
brieven, waarvan de inzage hem in
staat zou stellen een beknopte bio
grafie als inleiding van de uitgave te
gebruiken.
Hy huurt van de financieel aan
de grond geraakte Miss Bordereau
een paar kamers in het door haar
bewoonde, vervallen palazzo. maar
wordt gewaar, dat zij de bewuste
brieven nimmer aan vreemde ogen
zal prijsgeven. Daar hy vreest dat de
Huisvrouwen in
Vlaanderen
Voor de eerste vergadering in het
nieuwe jaar, die de afdeling Leiden
van de Nederlandse Vereniging van
Huisvrouwen gistermiddag in Het
Gulden Vlies hield, bestond zeer veel
belangstelling. Die belangstelling
was zo overweldigend, dat vele leden
buiten de zaal gezeten het verloop
van de vergadering moesten volgen.
De presidente, mevr. C. Hageman-
Verhagen toonde zich verrast over
deze grote opkomst. Zy herinnerde
de dames aan het grote landelijke
feest van de Ned. Ver. van Huisvrou
wen, dat op 17 april in Hilversum ge
houden wordt, en deelde mee, dat
men zich daar nog tot 20 januari
voor kan opgeven.
Vervolgens heette de presidente
Julia de Gruij ter welkom. Deze kun- -
stenares droeg het fragment „Meneer resultaten,
de onderpastoor'' uit „Het blijde le-
ven van pastoor Kampers" van Er-
nest Claes voor. Het is een kluchtig
verhaal over de pastoorssloof Rosa-
lien, die door plaaggeest Sjeffce Laes
„meneer d'n onderpastoor" genoemd
wordit. Met haar kostelijke mimiek
en met <i-e grote zeggingskracht van
haar stem bracht Julia Gruijter dit
verhaal uit Vlaanderen tot leven.
Verder droeg ze o.m. voor „Jantje de
Schoenlapper en zijn weeskindje"
van de overleden Brabantse schrijver
An toon Ooolen. Van Felix Timmer
mans had ze ,,'t Varkenske" gekozen,
waarin „verklaard" wordt, hoe het
varken aan zijn krulstaart komt.
oude dame deze voor hem zo be
langrijke documenten zal vernietigen
vóór haar dood, schrikt hij er niet
voor terug Tina in de waan te bren
gen. dat hij tedere gevoelens voor
haar koestert. Na een reeks subtiel
geschreven scènes blijkt ook deze
poging nutteloos en wordt Tina het
deerniswekkende slachtoffer.
Het stuk, dat toch wel iets te wei
nig stof bevatte om voortdurend in
tens te boeien, werd. dank zij de
grootse creatie van Caro van Eyck
als Tina een toneelevenement van
betekenis. Zij bezit een zeldzaam in
dringend vermogen om haar inner
lijke bewogenheid op de toeschou
wers over te brengen, en dat met
uiterst sobere middelen. Een opval
lende demonstratie van gave toneel
kunst!
Tegenover de subtiele doorleefd-
hei d van hóór spel bleef de uitbeel
ding van Johan Schmltz, hoe knap
ook gespeeld, te veel aan de opper
vlakte. Loudi Nijhoff gaf een krach
tige vertolking van de stokoude,
maar nog fanatieke en doelbewuste
Juliana Bordereau. Grote waarde
ring hebben wij voor de beheerste,
karaktervolle weergave van Winni-
fred Bosboom als mrs. Prest.
Van Annie Langenaken zagen wii
een goede typering van Assunta en
van Henk van Efferen een aan
vaardbare Pasquale.
De Engelsman Michael Warre voer
de met bekwame hand de regie,
waarmee niet gezegd wil zijn dat toij
met deze prestatie onze goede Ne
derlandse regisseurs in de schaduw
stelde. Hij ontwierp tevens het sfeer
volle décor.
Namens K. en O. ontvingen de da
mes een bloemenhulde. Het publiek
sloot zich met een warm applaus
daarbij aan.
BH.
Een belangrijke exportorder kon
I niet op tijd geleverd worden en nu
zijn wij, als grootste Hazewind
dealer, in de gelegenheid gesteld
U te laten profiteren van een on
geëvenaarde aanbieding in origi
nele HAZEWIND MONTY-COATS
VOOR JONGENS EN MEISJES.
Krantz-duffel, de allerzwaarste
kwaliteit duffel, heerlijk warm en
waterdicht.
Leidse overwegen niet
verder geautomatiseerd
Zoals bekend overwegen de spoor
wegen, in de toekomst het systeem
van de automatische halve overweg-
bomen ook in te voeren op de over
wegen in de Haagweg, de Morsweg
en de Kanaalweg. Dit kan echter
eerst geschieden, wanneer het sein-
stelsel van de lijn Leiden-Woerden
en van het goederenemplacement is
gemoderniseerd, dwz. evenals de an
dere lijn door Leiden is voorzien van
het NX-beveiligingssysteem of een
ander automatisch systeem. Tijdens
een gisteren in Utrecht gehouden
persconferentie werd medegedeeld,
dat over een tijdstip van invoering
van een dergelijk systeem nog niets
te zeggen valt. Voorlopig hebben an
dere lijnen voorrang bij de invoering
van automatische seinsystemen.
Er bestaan voorts nog geen plan-
Lezers schrijven.
„Wij zouden wel eens
willen weten"
In februari a.s. bestaat de ALGE
MENE MILITAIRE PENSIOEN-
BOND (A.M.P.) 40 jaar. 40 Jaar van
werken voor de belangen der gepen
sioneerden. even zoveel jaxen van
meest teleurstellingen en discrimina
tie. Ook echter en gelukkig, enkele
van genoegdoening en verheugende
't Is alleen maar; waarom moet het
altijd zolang duren voor die resulta
ten kunnen worden geboekt? Waar
om b.v. moet het 12 jaar duren al
vorens de nieuwe Pensioenwet aan
de orde wordit gesteld? En waarom.
och, dat behoeft weer niet nog eens
gezegd te worden, iedereen kent die j
zo vaak uitgesproken wensen van de j
ambtelijke gepensioneerden al.
Het wordt zo vervelend en voor de
betrokkenen zo deprimerend. Daar-1
om vragen wy vrij naar Jules de j
Corte
Wij zouden wel eens willen weten i
waarom duurt dit alles zo lang? J
Is 't omdat zij ons vergeten,
of gaat toet niet om ons levens
belang?
Of wordt ons een langer leven
verweten,
en duurt daarom alles zo lang?
Haarlem J. Blokker.
Als ongelooflijke verrassing deze
voor JONGENS en MEISJES
5-17 jaar,
8 jaar, normaal 41.-
Zolang de voorraad strekt.
Geen tel. of schrift, orders.
LEIDEN:
Haarlemmerstraat 25
ROTTERDAM: West-Kruiskade 35
Korte Hoogstraat 11 Meent hk. Goudse-
singel Katendr. Lagedijk hk. Dorpsweg
ZEIST; Slotlaan 158-160
Zowel het theehuisje als het koets
huis op het terrein Oud-Poel
geest verkeren in slechte toestand.
Beiden zijn verhuurd aan de Stich
ting Oud-Poelgeest. Het theehuisje
kan slechts met hoge kosten geres
taureerd worden. Volgens een voor
lopige raming zou de restauratie een
bedrag van plm. f. 14.500,- vragen.
- - - De Rijksdienst voor monumentenzorg
nen voor de naaste toekomst om de j heeft medegedeeld, dat het theehuis-
spoorbaan ook by De Vink omhoog je geen historische of bouwkundige
waarde bezit in verband waarmede
van die zijde geen bezwaar tegen
sloping bestaat.
De huurster, de stichting Oud-
Poelgeest, heeft aan het college van
B en W. bericht begrip te hebben
voor het voornemen tot afbraak over
Vrijwel algemeen zijn de Leidse marktkooplieden althans
voorlopig niet erg ingenomen met de verplaatsing van de
woensdagse markt naar de Botermarkt en Nieuwe Rijn, welke
gepaard ging met een herindeling (bij loting) van de staan
plaatsen.
Zoals bekend wordt deze markt,
met ingang van het nieuwe jaar,
niet meer op de Vismarkt gehouden.
De Botermarkt is wel als marktter
rein gehandhaafd, doch vele stand
plaatsen wisselden van „eigenaar",
waardoor de groente- en fruitmarkt
geheel van deze plaats is verdron
gen. Deze kramen en die van
de vis- en bloemenhandelaren
moet men thans op de Nieuwe Rijn
zoeken.
Het besluit tot deze marktver-
plaatsing ook dit is bekend is
I enerzijds genomen om het verkeer in
dc Breestraat ook op woensdag een
uitwijkmogelijkheid te geven naar de
I Vismarkt en Aalmarkt en anderzijds
om het parkeervraagstuk enigermate
I op te vangen.
Zoals gezegd, de marktkooplieden
zijn met deze incidentele verplaat
sing niet ingenomen. Zij grondden
hun bezwaren een door ons ge
houden opinie-onderzoek wijst dit
uiit op het feit, dat de Vismarkt
veel meer passage tot zich trekt, dan
met name de Nieuwe Rijn. Vanzelf
sprekend liet men bij deze conclusie
de zaterdag buiten beschouwing. De
standhouders aan de Nieuwe Rijn
hebben echter nog een grief. In te
genstelling tot de voormalige stand
plaatsen aan de Vis- en Botermarkt
hebben zij geen „achteruit", dat
juist voor hun handel (opslag groen
tekisten) van zo enorm belang is.
„Wij staan", zo zeggen zij, „prak
tisch met één been in het water".
Hoewel slechts een enkele markt
koopman de overweging is toegedaan
.dat alles nog wel zal wennen", pre
fereren vrijwel allen een „terug naar
de oude plaats", hetgeen echter niet
in de bedoeling der autoriteiten ligt.
Wij zijn uit ons doen
Ook de heer H. Stikkelorum
(„Japie"), voorzitter van'de afdeling
Leiden van de Centrale Vereniging
voor de Markt-, Straat- en Rivier-
handel hebben wij naar zijn mening
gevraagd. De heer Stikkelorum, die
de bezwaren-van de standhouders
volkomen kon onderschrijven, zeide
ons. dat men zich op de nieuwe
plaats volkomen uit zijn doen voelt.
De omzetten men heeft een erva
ring van enkele weken zijn terug
gelopen en nu moeten wij maar weer
afwachten of hier weer verbetering
in komt. Wij zijn. aldus Japie, het
slachtoffer van het verkeer gewor
den. Z.i. zou bij een invoering van
een parkeerverbod een tweerich
tingsverkeer op de Breestraat zeer
goed te handhaven zyn.
„Dit is de eerste stoot, welke wij
hebben moeten opvangen. Een tweede
'(totale marktverplaatsing) zou fu
nest zyn. Dan kan men beter de
markt, welke in het centrum van de
stad thuis hoort, maar opheffen", al
dus Japie. die het toe zou juichen in
dien het doorgaande rijverkeer reeds
's ochtends om acht uur (thans tien
uur) van de markt werd geweerd.
te brengen en hier een vrije weg-
kruising te scheppen.
„Pandorette" treedt
op voor V.P.R.O.
De VPRO heeft gemeend haar 35-
jarig jubileum niet geheel ongemerkt te gaan en meent hierin te moeten
berusten, hoewel men. indien de toe
stand van het gebouwtje dit had
veroorloofd, er een nuttig gebruik
van had kunnen maken.
De meerderheid van het college
acht daarom een uitgave van f. 14500
niet verantwoord en Stelt voor tot
afbraak te besluiten. Eén lid is daar
entegen van mening, dat bij het
kasteel een theehuisje behoort en
daarmede een samenhangend geheel
vormt, zodat afbraak een verarming
zou betekenen. Dit lid geeft de raad
dan ook in overweging tot restaura
tie over te gaan en het hiervoor no
dige krediet beschikbaar te stellen.
In de brief waarin de stichting
haar mening over het theehuisje
geeft wordt welke brief bij de
stukken ter inzage echter er op
voorbij te moeten laten gaan. Daarom
heeft deze radio-omroepvereniging
contactavonden georganiseerd in tal
van plaatsen in Nederland. Tijdens
die contactavonden zal het ensemble
Pandorette" optreden, dat in haar
samenstelling uniek genoemd wordt.
Het bestaat uit de sopraan Anja Codé
De Weense Hollander Walter van
Canoy en de danseressen Anina Mar-
giono en Rita Schiedon, De Surina
mer Marius Monkau zal zich onder
meer als zanger van negro-spiri-
tuals en Franse chansons laten horen.
Het gezelschap treedt op in een pro
gramma, dat „tussen olielamp en
pijkerbroek" genoemd wordt. Op
insdag 6 februari komt het VPRO-
jubileumprogramma in de Leidse
Schouwburg.
In Amsterdam
(Van onze A'damse correspondent)
In de Amsterdamse haven is gister
middag en -avond door enkele hon
derden havenarbeiders een protest
staking van 1 tot 2 uur gehouden.
Met deze actie hoopte men de goed
keuring van de nieuwe collectieve ar
beidsovereenkomst door het College
van Rijksbemiddelaars te bespoedi
gen. Tussen werkgevers- en werkne
mersbonden is over deze C.A.O. reeds
overeenstemming bereikt.
Het uitblijven van de goedkeuring
van het College van Rijksbemidde
laars heeft de afgelopen dagen onder
de arbeiders van diverse hoofdstede
lijke havenbedrijven grote ontstem
ming veroorzaakt. Sinds dinsdag zijn
vele telegrammen aan het College
I gezonden, waarin een onmiddellijke
beslissing werd geëist, terwijl in en
kele bedrijven de directie is verzocht
voorschotten te geven in afwachting
van de in de nieuwe C.A.O. overeen
gekomen loonsverhogingen.
Ciste:-morgen bereikte de ontevre
denheid bij het personeel van de N.V
Amsterdamsche Havenbedrijf aan d'
Sumatrakade haar hoogtepunt. Tij
dens de lunchpauze werd contact op
genomen met arbeiders van andere
aangedrongen maatregelen te nemen
ter voorkoming dat eenzelfde proces
zich met het koetshuis zal voltrek
ken. Het koetshuis blijft een be
langrijk onderdeel van het gebou
wencomplex en is voor de arbeid in
de stichting onmisbaar.
B. en W. zijn van oordeel, dat
met het herstel van het koetshuis
niet langer moet worden gewacht
en stellen de raad voor hiervoor
een krediet van f46.500 beschik
baar te stellen.
De bedoeling is de kap op de goten
geheel, te vernieuwen, nieuwe pan
nen te leggen en de buitenmuren
te voegen. De dakbedekking bestaat
uit z.g. Oegstgeester pannen, die zeer
zwaar zijn en als dakbedekking on
voldoende, waardoor ze niet meer ge
fabriceerd worden. Het vooreedeelte
van de zolder is niet voorzien van
een dakbeschot, zodat ook hierin
voorzien dient te worden.
Op de kapconstructie staat een
siertorrentje. Het gewicht hiervan is
vry groot, waardoor veel lekkages op
treden. Bij het hernieuwen van de
kap is het gewenst het torentje te
verwijderen.
De goten zijn vergaan, evenals de
killen van de kap, zodat vernieuwing
noodzakelijk is. De buitenmuren
slaan op verschillende plaatsen door,
waardoor uithakken en opnieuw voe
gen van het metselwerk nodig is.
Ook moeten verschillende raam- en
deurkozijnen en enkele ramen en
deuren, die in slechte staat verke
ren vernieuwd worden De beide
raadscommissies kunnen zich met het
voorstel van B. en W. verenigen.
Alleen NEMEN ais. er zeker van
bent, dat voorrang ook door de ander
GEGEVEN wordt
bedrijven om te overleggen over een
protestactie. Omstreeks 3 uur legden
ongeveer 100 man bij het Amster
damsche Havenbedrijf gedurende
een uur het werk neer. waerna dit
voorbeeld werd gevolgd door ruim 100
werknemers in de Houthaven Hier
werd ook door de om halfzes begin
nende avondploeg ruim een uur ge
staakt. De directie van de N.V. Am
sterdamsche Havenbedrijf verklaarde
gisteravc-nd, dat door de avondploeg
normaal werd gewerkt.