f r t t r C MODERN EPOS OVER MOED EN SLIMHEID STADSGEHOORZAAL WORDT THANS GEMODERNISEERD LUMET verfilmt Arthur Millers toneelstuk sober en welsprekend Films van deze week in Leiden Ingrijpende restauratie Werk van ruim IV2 miljoen MET SEPTEMBER GEREED Gero-casselfe De kanonnen van Navarone „VAN DE BRUG AF GEZIEN Bewogen drama tegen schrille achtergrond Dankbaar Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 6 Januari 1962 Tweede blad no. 30546 De Stadsgehoorzaal, jaarlijks voor vele duizenden een „bron" van culturele verheffing en amusement, is sinds deze week het domein van de slopers. Temidden van vallend puin en in wolken van stof verrichten zij hun slopende arbeid. Van de entree aan de Breestraat de toegang tot grote zaal en foyer ligt thans links en rechts van de hoofdingang is geen sprake meer, terwijl de receptiekamer en de kleine zaal reeds zijn verdwenen. In de toekomst zal men hier de koffiekamers aantreffen. Royale koffie kamers, welke vanuit de keuken, die is geprojecteerd in de onder de voormalige receptiekamer gelegen kelderruimte, zullen worden bediend. Een goederenlift zorgt straks voor een goede „door stroming" van spijzen en dranken in deze koffiekamers. Vermoe delijk wordt deze lift ook voor personenvervoer bedienend personeel geschikt gemaakt. De restauratie, welke een "be drag vergt van ruim IV2 miljoen en op papier is gezet door de ivnd. d'recteur van Gemeentewerken, ir. T. K. J. Koch, is in september, de opening van het seizoen, ge reed. Heeft men thans reeds de entree, de kleine zaal en de re ceptiekamer onder handen ge nomen, de slopers kunnen eerst goed uit de voeten op het mo ment, dat de Stadsgehoorzaal voor alle concerten, uitvoeringen en bijeenkomsten is gesloten. En dat is op 15 maart. Na de slopers komen dan ook de bouwers in ac tie, want gebouwd moet er wor den. Zo zullen b.v. op de begane grond de vloeren van de entree, de vestibule en de aangrenzende ganggedeelten grondig worden verbeterd. In deze ruimten worden de plafonds ver laagd, terwijl de wanden worden voor zien van hardhouten lambrizeringen, waarin spiegels worden opgenomen. De trappen aan de zijde van de Bree straat, welke naar de verdieping lei den, worden vernieuwd en in natuur steen uitgevoerd. De ondersteuning van de balklaag van de vloer van de grote zaal is on deugdelijk en zal derhalve worden verbeterd. Voorts zal de versleten vloer door een vloer van hardhout worden vervangen. In deze zaal zal een geheel nieuwe lambrizering wor den aangebracht. Het podium wordt van een uitschuifbaar gedeelte voor zien, waardoor het tijdrovende opzet ten en afbreken van de losse voor bouw in de toekomst achterwege kan blijven. Daar het is te verwachten, dat ook na de restauratie behoefte aan een receptiekamer zal bestaan, is een der gelijke ruimte in de linkervleugel van het gebouw opgenomen. Eveneens is een solisten- en dirigentkamer ont worpen. In verband met deze wijzi gingen is de stemkamer verkleind. Aansluitend aan de kamer voor de dirigent en de solistenkamer zijn een doucheruimte en een toilet geprojec teerd. Nieuwe stoelen in grote zaal en foyer In de foyer, welke evenals de grote zaal van nieuwe stoelen wordt voor zien, zal de vloer worden vernieuwd. Tevens zal een vast podium worden aangebracht. Naast dit podium wordt een trap gemaakt, die toegang geeft tot de op de zolder geprojecteerde drie kleedkamers met toiletten. Voorts zullen de vloeren in de gan gen worden verbeterd en met lino leum worden afgewerkt. De trappen aan de zijde van de Aalmarkt worden verbeterd door het afdekken van de uitgesleten treden met sierbeton. Het aantalw.c.'s inde toiletten voor dames wordt uitgebreid, terwijl het aantal urinoirs in de herentoiletten eveneens wordt vermeerderd. In de koffiekamers, de foyer, de kleine zaal en de receptiekamer, wor den nieuwe gordijnen aangebracht. De toneelgordijnen van de grote zaal en de foyer zullen door nieuwe wor den vervangen. Ten behoeve van de technische in stallaties voor de verwarming en de ventilatie zal een aantal kokers wor den gemetseld, teneinde een doel tref- Tussen stof en puin De kleine zaal, die als koffiekamer wordt ingericht. (Foto LD/Holvast) fende ciroulatie van verwarmde en afvoer van vrontreinigde lucht te verzekeren. Een bedrag van f 15.000,- is uitge trokken voor versiering van het ge bouw met kunstwerken. Tenslotte zullen ook aan de daken de nodige voorzieningen worden ge troffen. De met pannen afgedekte daken zullen worden hersteld en de zinken dakbedekkingen worden ver nieuwd. Nieuwe exploitatievorm? Tot september zal men in de Stads gehoorzaal, die vermoedelijk dan ook een andere exploitatievorm zal heb ben gekregen, breken en bouwen. Tot 15 maart zullen de bezoekers daar enige overlast van ondervinden, doch met de opening van het nieuwe sei zoen zal een hernieuwde Stadszaal de vele duizenden ontvangen in een gans andere en moderne omgeving. Advertentie Zoekt U een van f 40.— of f 400, v. d. WATER. Haarl.straat 207 heeft het. De Gero.specialist. Raad voor ZWO Aan di*. J. E. baron de Vos van Steenwijk is op zijn verzoek met in gang van 1 januari eervol ontslag verleend als lid van de Raad voor het Zuiver Wetenschappelijk Onder zoek vanwege de Leidse Universiteit. Voor het tijdvak van 1 januari 1962 tot 1 april 1965 is in zijn plaats be noemd tot lid van deze raad dr. E. H. Reerink. De brandtrap, welke zich langs de kleine zaal bevond, wordt gesloopt. Teneinde meer ruimte te krijgen voor de beide op deze plaats geprojecteerde koffie kamers (begane grond en eerste verdieping) wordt ook de muur afgebroken. (Foto LD/Holvast) m 1 a 1 1 iaat a a a a a a a a w a a a a ■■•I 1 a a 1 1 a a a 1 1 a a a a a a a 1 1 a a a 1 a a a a a a a Het oog van de duivel Voortreffelijk „spelletje" van Ingmar Bergman STUDIO Deze vrolijke kome die van de bekende Zweedse regis seur Ingmar Bergman is, hoe kan het anders, opnieuw verlengd. Men jzoeke geen zwaarwichtige symboliek. |Wie dit levendige filmwerkje zó be kijkt, zal er zeker genoegen aan be- leven. Ook al is het „maar" een intermezzo tussen Bergmans andere I films, de hand van de meester is dui delijk merkbaar. De mysterieuze planeet Griezelen in de ruimte Rex Mocht U ooit stoute plan nen gekoesterd hebben nog eens een reisje naar de rode planeet Mars te maken, ga dan deze week naar het theater aan de Haarlemmerstraat om voorgoed van deze voornemens ge nezen te worden. Want de monsters, die men daar aanschouwt zijn van het allerverschrikkelijkste, allerlugu- berste en alleronmogelijkste soort. Heeft u zich kunnen redden uit de grijpgrage klauwen van een vlees etende plant, zorg dan dat u weg komt. want aan de horizon doemt al weer een nieuw gevaar op: het wan delende bos-met-de-drakekop. Heeft u d'it verslagen, prijs uzelf dan niet gelukkig, want de reusachtige kwal met het roterende oog die hierna op u afkomt, blijkt veel lasti ger te verdelgen zi n dan zijn twee oorgangers. Heel., u al deze ver- rikkingen overleefd, dan deelt een gunstig uitziend Marsmannetje u jseu onoor mee. dat u moet maken, dat a weg komt, omdat hij nog grotere .verrassingen" voor u in petto heeft. Wilde u nog naar Mars verdere verloop van dit boeiende „beeldverhaal" zullen we niet ver raden. Dat er in deze film goed wordt ge speeld, daar staan namen als Gre gory Peck, David Niven, Anthony Quinn, Stanley Baker en Anthony Quayle wel borg; voor. Gregory Peck en Anthony Quinn zijn de keiharde helden die de regisseur voor ogen hebben moeten gestaan. David Niven geeft een kostelijke typering van de soldaat-tegen-wil-en-dank, die niet erg moedig maar wel bijzonder vin dingrijk is. Trianon ,,De kanonnen van Navarone" is een film die er uit springt. Niet alleen door de technische kwaliteiten onder meer stereofonisch geluid bij bepaalde scènes van deze kost bare superproduktie, waaraan met inbegrip van de voorbereidin gen een paar jaar is gewerkt. Niet in de eerste plaats door de bezetting van de hoofdrollen, waarvoor een half dozijn topacteurs werd aangetrokken. Maar vooral dank zij J. Lee Thompson Tiger Bay" en ,,Ice Cold in Alex"), die in zijn regie stijl en tempo zo raak heeft getroffen, dat de toeschouwer van het ene enerverende avontuur in het andere rolt en aan het eind zich er over verwondert dat een lange film zo kort kan duren. Niet geheel ten onrechte wordt „De kanonnen van Navarone" een moderne Ilias genoemd. Evenals de Ilias en de Odyssee speelt dit moderne krijgsverhaal zich af aan de blauwe wateren van de Aegei- sche Zee. Maar er is meer verge lijkingsmateriaal. „De kanonnen van Navarone" is een epos, waar in Avontuur met een hoofdletter wordt geschreven en de helden een moed en een vindingrijkheid aan de dag leggen waarvoor een Odysseus zich niet zou hoeven te schamen. Dat de geloofwaardig heid van sommige gebeurtenissen daardoor weieens in de verdruk king komt, doet aan het geheel geen afbreuk. „De kanonnen van Navarone" is een amusements film, geen oorlogsfilm. Hier is een oorlogssituatie benut om fantas tische avonturen mogelijk te ma ken, niet om te dramatiseren of te moraliseren. „De kanonnen van Navarone" ls het verslag van een raid op een Duit se artillerie-positie in de Griekse ar chipel. Twee enorme kanonnen zijn op het zwaar bewaakte eiland Nava rone achter een immens fort diep in een berg ingebouwd. Wil de Britse marine een kans hebben tweeduizend man uit een onhoudbare positie op het eiland Kheros te redden, dan moeten deze kanonnen worden ver nield. Als zelfs bombardementen niets hebben uitgericht, worden zes saboteurs ingezet. Zij hebben vier dagen en vier nachten de tijd om hun werk te doen. De zes saboteurs raken van de ene hachelijke situatie in de andere. On gewoon spannend is de beklimming van een 150 meter hoge, loodrecht uit zee rijzende rots van Navarone tij dens zwaar noodweer naar ons ge voel de beklemmendste en meest sfeervolle scène uit deze aan sensatie toch "niet arme film. Op Navarone worden zij verder geholpen door twee Griekse verzetsstrijdsters. Van de wal in de sloot, lijkt het aanvankelijk wel, want steeds zitten de Duitsers het achttal op de hielen en eenmaal wor den zij zelfs gevangen genomen. Het De zes Britse saboteurs zijn door de Duitsers gevangen ge nomen. Dat zij toch weten te ontsnappen, danken zij aan de Griekse kolonel Stavrou (An thony Quinn) die op handige wijze de aandacht van de Duit sers van de anderen weet af te leiden, waarna zijn kameraden twee van hen (David Niven en Gregory Peck) ziet u links op de foto kunnen ingrijpen. Nonnen voor het vuurpeloton Aangrijpende reprise CASINO Bijna een jaar gele den beleefden wij de Leidse première van de Rank-produktie „Nonnen voor het vuurpeloton", gemaakt door het bekende duo producer Betty Box-re gisseur Ralph Thomas. „Èen diep- I menselijke en uitermate boeiende I film" schreven wij toen. Een aan grijpend verhaal, filmisch knap in beeld gebracht en uitstekend geac teerd o.a. door Lili Palmer, Sylvia Syms, Yvonne Mitchell en Ronald Lewis. Het is de geschiedenis van de nonnen in een Italiaans klooster, dat vlakbij een doorgangskamp voor joden, voornamelijk kinderen is gele gen. De kloosterzusters doen al het mogelijk om zoveel mogelijk kinde ren van een wisse dood te redden. De aanvankelijke Italiaanse bezetting van het kamp laat dat oogluikend toe, maar veel ernstiger wordt de situatie als het kamp in handen komt van bloeddorstige Duitsers, die koste wat het kost het verzet van de par- tisanen willen breken. Het drama kent enkele ontroeren de hoogtepunten. De climax wordt bereikt, wanneer de Duitse comman dant en zijn adjudant ontsnapte jood se gevanenen in het klooster aan treffen en drie nonnen, die weigeren namen van partisanen te noemen, voor een uit Italiaanse soldaten be staand vuurpeloton zetten. Slechts door begrip, liefde en vertrouwen kan een verschrikkelijk drama voor komen worden. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIflIlllllllllllllllllllllllllllllllllltlH LUXOR - De nu 46-j. Amerikaan Arthur Miller schreef in 1955 zijn bekende en succesvolle toneelstuk ,,A view from the bridgeHet was zijn laatste belangrijke werk voor hij in een jarenlange indolentie ver viel, welke pas werd onderbroken, toen hij een filmscenario op maat sneed voor zijn voormalige vrouw Marilyn Monroe: The misfits". Zoals bekend was dit tevens de laatste film, waaraan de befaamde Clark Gable zijn krachten kon geven. Arthur Millers pen is niet bijzon der vruchtbaar geweest, maar elk werk van zijn hand geeft een zeer persoonlijke visie op vaak diep grij pende sociale problematiek. In „Van de brug af ~ezien" onderstreept hij in scherpe bewoordingen de schrille tegenstelling, welke er bestaat tus- mentaliteit van het moderne Rcif Vallone speelt de rol van de Italiaanse immigrant wiens liefde voor zijn pleegdochter (Carol Lawrence) hem nood lottig wordt. zaam tracht in de Nieuwe Wereld een bestaan op te bouwen. Miller spaart daarbij de Amerikaanse auto riteiten niet met zijn kritiek op de bestaande immigratieregelingen. Millers genuanceerde sfeertekening als achtergrond voor een bewogen drama leende zich bij uitstek voor verfilming. Het was de 37-jarige. bij de televisie gevormde Sidney Lumet, die deze dankbare kans greep. Dank baar. omdat Millers spel wordt ge kenmerkt door sociaal gevoel en emo tionele menselijkheid. Lumet kon eigenlijk volstaan met een nauwgezet in beeld brengen van het verhaal. Dal de film desondanks nog extra kracht ontleent aan de suggestieve beelden, pleit voor de wijze, waarop Lumet zijn filmische middelen heeft weten te gebruiken. Sober, duidelijk en mede daardoor welsprekend en ontroerend heeft Lu met Millers drama gestalte gegeven Amerika en de levensgewoonten van het drama van Eddy Carbone. een het Italiaanse volkje, dat door kom- eenvoudige Italiaanse immigrant, die mervolle omstandigheden van huis niet open armen twee illegaal over- en haard werd verdreven en moei- I gekomen familieleden van zijn vrouw ontvangt en ze liefderijk in zijn huis opneemt. Het aanvankelijke enthou siasme vergaat hem echter snel, wanneer hij de genegenheid bemerkt, die onmiddellijk opbloeit tussen de jongste verstekeling en het nichtje, dat Eddy ten koste van vele opoffe ringen gedurende twintig jaar als zijn eigen dochter heeft groot ge bracht. Al wil Eddy het niet beken nen en al wordt het niet met zoveel woorden gezegd, zijn liefde voor het nichtje is meer dan alleen vaderlijk. Alle middelen Met alle middelen tracht hij het jonge geluk te verstoren. Hij ver biedt de omgang. Als dat niet helpt, vernedert hij de jongen. En wanneer zelfs dit misselijke middel faalt, stelt hij een wanhoopsdaad, die hem met een tot een uitgestotene in zijn om geving maakt: hij verraadt de twee verstekelingen aan de immigratie autoriteiten. De jongste (Jean Sorel) kan door een huwelijk met het nichtje (een prachtig gevoelig rolletje van het de- butantje Carol Lawrence) zijn ver blijf in Amerika redden, maar de oudste (een ingetogen vertolking van Raymond Pellegrin) moet terug naar zijn zieke vrouw en kinderen. Het is duidelijk, deze vete kan slechts met bioed beslecht worden. De hoofdrol van Eddy Carbone heeft Sidney Lumet in handen ge legd van Raf Vallone, mannelijk, stoer en echt, zolang dat nodig is, maar wat minder overtuigend wan neer hij aan de wanhoop ten prooi is. Eddie op leven en dood Buikspreker contra bandieten LIDO In „Eddie op leven en dood" is Eddie Constantine nu eens niet de keiharde FBI-man Lemmy Caution, maar de van nature wat vreedzamer buikspreker Jackson, die echter de strijdbijl opgraaft als hij tot twintig jaar gevangenisstraf wordt veroordeeld voor een moord die hij niet heeft gepleegd. Jackson alias Eddie, die in deze film bij wijze van uitzondering vaker met zijn ver stand dan met zijn vuisten werkt, breekt uit en probeert de werkelijke moordenaar op het spoor te komen. Al gauw komt hij er achter wie het is: moeilijker valt het hem ce be wijzen daarvoor in handen te krij gen. Dank zij echter een klein meis je, dat samen met een groot speel goedkonijn een belangrijke rol in dit verhaal speelt, en zijn buiksprekers talent lukt het hem het zaakje rond te krijgen en de bandieten aan de politie uit te leveren. Een fikse knok partij in de stijl die we van Eddie gewend zijn, vormt de apotheose van dit onderhoudende, sfeervolle filmp je.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1962 | | pagina 3