in KAMER en TUIN
AMeRiKAANSE films en sierren
Marlon Brando
- conira i
BUITENLANDSE films
en sterren
ONS MENU
Doe-het-zelf-cursus
A lf% El IA A H r Ët H Dat er steeds minder films in
Kern er achter
en acteert
VAN BE WEEK
De wintermaanden zijn zo echt
de peulvruchtenmaanden. Op koude
dagen zijn erwtensoep, bruine- of
witte bonen een traktatie en het is
een genot af en toe een lekkere
peulvruchtenmaaltijd klaar te ma
ken. Wordt het een maaltijd zon
der vlees, zoals dat deze week het
geval is, dan is het wel aan te be
velen als aanvulling een nagerecht
melk of yoghurt te geven.
MAANDAG:
kerrierrijst (met rest tong), sla;
appelkoekjes.
DINSDAG:
hutspot met klapstuk; sinaasap
pel.
WOENSDAG:
witte bonen met tomatensaus;
spek en aardappelen; yoghurt
met banaan.
DONDERDAG:
witte bonensoep, runderrolletjes,
spruitjes en gebakken aardappe
len
VRIJDAG:
visgehakt of verscholen eieren;
sla van andijvie, biet en appel,
aardappelen; griesmeel met gem
ber.
ZATERDAG:
Macaronischotel met ham en
kaas; stoofpeertjes.
ZONDAG:
Ananastoost met kaas; runder
tong. doperwtjes, zure saus, aard
appelen; caramelpudding.
ANANASTOOST MET KAAS
125 gr kaas, 75 gr amandelen,
1 schijf ananas, 65 gr mayonaise.
De kaas, de amandelen (die men
in wat heet water heeft laten broei
en, waardoor het schilletje gemak
kelijk loslaat) en de ananas in fijne
reepjes snijden en met mayonaise
en eventueel nog wat citroensap op
smaak afmaken. Langwerpige
toostjes ermee bedekken.
APPELKOEKJES
200 gr. bloem, 2%3 dl melk, 1
ei, zout, 1 theelepel bakpoeder, 2
grote appelen, bruine suiker naar
smaak, 50 gr boter om te bakken.
De appelen boren, schillen, in
plakken snijden en bestrooid met
wat bruine suiker wegzetten.
Een beslag van bloem, zout, bak
poeder, ei en melk maken. De bo
ter in de koekepan heet maken,
hierin als voor drie-in-de-pan
schepjes beslag doen en op ieder
koekje een plak appel leggen. Daar
op weer wat beslag gieten. De koek
jes langzaam aan beide kanten
gaar en lichtbruin bakken en met
bruine suiker bestrooid opdienen.
1. deurgreep zit hoger
2. sigaar in mond
3. een sigaar minder in doos
4. hoed middelste man
5. riempje skistok
6. stand benen rechter man
7. gordijntjes
8. neus rechter man.
Kalanchoe's zijn mooie en rijk
bloeiende vetplantjes, waarvan
men in de kamer erg veel ple
zier kan hebben. Het zijn zoge
naamde kortedagplanten; de
kwekers brengen de planten tot
vervroegde bloei door de dag in
te korten en ze doen dat al in
augustus. Het daglicht wordt dus
verkort en dat dwingt hen tot
knop vorming.
Dit plantje kan men het best
kopen als het in volle bloei
staat; het heeft nogal moeite
om de gesloten bloemknopjes in
de kamer tot ontwikkeling te
brengen.
Nu kan men volop bloeiende
plantjes kopen; zet ze vooral
niet te warm. Ze hebben heus
niet zo veel warmte nodig; het
is al voldoende als ze in een
matig verwarmde kamer staan.
Ze hebben wel graags een zon
nig plekje en hiervoor dient
men dus te zorgen.
De potgrond moet normaal
vochtig gehouden worden;
sproeien behoeft men niet te
doen en zeker niet als ze in
bloei staat.
Het is zo'n leuk plantje, ook
a,l omdat men het heel goed
kan overhouden. Na de bloei
moet het plantje iets worden te
rug gesnoeid en dan is het nut
tig het tegelijkertijd te verpot
ten. Gebruik er de bekende
bloemistengrond voor; ze kun
nen nogal wat voedsel gebrui
ken. Het is nuttig het omstreeks
begin mei met pot en al in de
tuin in te graven. Zoek er een
beschut en zonnig plekje voor.
Men moet dan volop water ge
ven en ook is het goed het
plantje wekelijks een weinig te
bemesten; de bekende kamer-
plantenmest kan men er wel
voor gebruiken.
Voortkweken door middel van
stekken is heel goed mogelijk;
jonge scheutjes ter lengte van
ongeveer zeven centimeter zul
len in een potje met zanderige
grond vrij gemakkelijk wortels
vormen. Tegen eind september
kan men het plantje weer in de
onverwarmde kamer zetten.
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^
Kalanchoe, rijk bloeiend vetplantje
G. Kromdijk llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllli
Zaterdag 9 december 1961 Pagina 2
Afdrukken (II)
Misschien hebt u wel met tien
duizenden anderen op Sinter
klaasavond een grappige flitsfoto
genomen of in de afgelopen week
een opname gemaakt van een fees
telijke stadsverlichting. Mogelijk
ook bent u tot de ontdekking geko
men, dat er nog een vergeten rol
letje uit de zomervakantie in het
fototoestel zat.
Hoe het ook zij, we kunnen toch
met recht zeggen, dat het uw bedoe
ling is, dat uit elke opname na
korte of langer tijd een negatief
en daaruit een afdruk wordt ge
boren.
Nu kunnen de Kinderen uit één
gezin veel verschillen, maar zoveel
onderscheid als er meestal bestaat
tussen de negatieven van één film
rolletje, opgenomen door een ge
legenheids- en gezelligheidsfoto-
graaf is meermalen onbegrijpelijk.
Zo'n strook van zwart-witte impres
sies vertoont negatieven, die soms
ettelijke keren te lang, andere die
vaak schromelijk te kort belicht
zijn.
We zien onderwerpen met felle
contrasten naast grauw-grijze ne
gatieven. En al die verschillende
transparante filmstukjes moeten
een zo goed mogelijke afdruk op
leveren.
Hoe is het mogelijk om met een
dergelijk verschil in dekking en
contrast zoals we dat wat offi
ciëler uitdrukken te komen tot
afdrukken, die niet dat „springerige"
vertonen?
Zo moeilijk is het niet, omdat
er soorten van afdrukpapier zijn,
passend bij de aard van het nega
tief. Anders gezegd: de foutjes die
een negatief heeft, kunnen door een
goede keuze van papier gecompen
seerd worden.
Daarbij is één gemakkelijke stel
regel. Kien het Dapier alleen
wanneer het negatief een afwijking
vertoont precies in een tegen
gestelde waardering.
Dit moeten we even verduidelij
ken.
Negatieven met een te groot ver
schil in contrast, dus met bijna
geheel doorzichtige delen naast pik
zwarte stukken, noemen we harde
negatieven. Zo'n hard negatief ziet
alles erg zwart-wit. Zouden we zo'n
negatief afdrukken op normaal pa
pier, dan zou de foto geen natuur
lijke indruk maken. Het tafellaken
is een krijtwit vlak, de kachel een
zwarte kolom. Daarom kiezen we
zacht papier. Natuurlek voelt dat
niet zachter aan dan elk ander
soort papier, maar deze aanduiding
heeft betrekking op de werking
van de lichtgevoelige emulsie. Dat
zachte wil zeggen, dat het papier
de felle contrasten een beetje mil
der maakt. De afdruk doet wat
aangenamer aan, omdat deze soort
papier de diepzwarte tinten een
beetje minder zwart maakt en de
kalkwitte gedeelten wat muider
krijtachtig. Er komt zoals de
u whu filmstad vo!doet niet. Bovendien
vakman zegt meer tekening in
de details. Daardoor is het pa
troontje in het witte tafellaken te
zien en bij de zwarte kachel zijn
knoppen en een deurtje te onder
scheiden. Bij harde negatieven dus
zacht papier.
Misschien is het nu meteen ook
duidelijk dat, wanneer we een con
trastloos negatief hebben met wei
nig verschil in zwart en wit
waardoor het de indruk van een
nogal grijs geval geeft, een derge
lijk zacht negatief afgedrukt moet-
worden op hard papier.
Hier geldt de omgekeerde rede
nering: het papier heeft de eigen
schap de contrasten iets aan te
zetten. In plaats van een grauwe
foto ontstaan er een duidelijk zwart
wit onderscheid.
Omdat een verdeling in normaal,
hard en zacht, ir vele gevallen nog
niet voldoende bleek te zijn, heb
ben de fabrikanten van lichtgevoe
lig papier nog een paar soorten
meer gemaakt. Men heeft de keus
tussen:
Papier
Normaal-voor normale negatie
ven: zacht-voor contrastrijke ne
gatieven: extra zacht-voor zeer har
de negatieven; nard-voor zachte
negatieven, extra hard-voor zeer
flauwe, vrijwel contrastloze negatie
ven.
Tussen normaal en zacht bestaat
bij een enkele fabrikant zelfs nog
een soort, om de mogelijkheden zo
uitgebreid mogelijk te maken. En
de arme beginnende amateur zucht
en zegt: wanneer moet ik nu hard
of zacht, normaal of extra-hard ge
bruiken?
We hebben een grote troost voor
hem. De beginner laat voorlopig
de soorten extra-hard en extra-
zacht voor wat ze zijn en neemt
alleen de gradaties (de deftige
naam voor die soorten) normaal,
hard en zacht.
Blijft voor hem uiteraard nog wel
het probleem: wanneer precies
moet ik nu hard, zacht of normaal
kiezen?
Ook dat vraagstuk is niet zo
moeilijk op te lossen. Daarvoor kun
nen we gebruik maken van de krant
Ja, u leest het goed. We bedoelen
er niet mee, dat u speciaal dit
of een volgend fotopraatje als een
soort meter gaat beschouwen om
negatieven op hun hardheid te tes
ten. U kunt het met elk stukje
van deze krant. En zo kunt u dus
volgende week lezen, hoe de voor
ons bestaan bijna onontbeerlijke
krant er nog een functie bij kan
krijgen n.l. u behulpzaam zijn bij
het vaststellen van de gradatie van
uw lichtgevoelig papier voor een
bepaald negatief.
Artistiek
MICHAEL RENNIE
onderzoek vormt
een bedreiging
Buitenlandse sterren staan
vandaag de dag in Hollywood
aan hevige kritiek bloot.
,,Ze maken ons brodeloos",
steunen en kreunen hun Ameri
kaanse collega's.
Hun jammerklachten waren
zo luidruchtig, dat ze doorklon
ken in het Huis van Afgevaar
digden, waar prompt een sub
commissie werd ingesteld om
de gegrondheid van de bezwa
ren te onderzoeken.
De Amerikaanse filmarties
ten klagen niet alleen.
Ook de technici in Hollywood
maken heftig misbaar. Ze vinden
het ronduit een schande, dat de
grote filmmaatschappijen zoveel in
het buitenland werken. „Daardoor
raken ook wij brodeloos", schreeu
wen zo van de daken. Nu de sub
commissie toch eenmaal aan de
gang ging, moest zij meteen maar
eens bekijken, wat hiervan waar is.
Wij hebben altijd in de veronder
stelling geleefd, dat de antwoorden
voor de hand lagen. De buitenland
se sterren trokken naar Hollywood,
omdat daar zulke hoge gages be
taald werden en de Hollywoodse
maatschappijen gingen naar het
buitenland, omdat daar het maken
van een film zoveel goedkoper was.
Uit het feit echter, dat er deson
danks een commissie werd inge
steld, menen wij te kunnen conclu
deren, dat er wat meer achter
schuilt.
Niet gelukkig
De Amerikaanse filmacteur Mi
chael Rennle een Brit, die an-
Op de bovenste foto Karl Malden en Marlon Brando en op de
onderste de jonge Mexicaanse Pina Pellicer. Dit trio vertolkt
de hoofdrollen in de film „Vergelding" (One Eyed Jacks), die
zander vooruit te lopen op een kritische beschouwing
toch wel aandacht vraagt. Dit produkt betekent namelijk het
regiedebuut van Marlon Brando, de acteur, die de beloften,
welke zijn vroege films „A streetcar named. Disere" en „On
the waterfrontinhielden, niet heeft ingelost. Door het myste
rieuze waas, waarmede hij zich willens en wetens omhult en
de talloze leugens, waarmede hij gemakkelijk strooit tegen
over persmensen, is Brando in Hollywood een veelomstreden
figuur gebleven, maar zijn artistieke filmprestaties worden
door de critici de laatste tijd bepaald minder aangeslagen.
Nu heeft hij als regisseur gedebuteerd in een Western, vol
beladen met emoties, niet alleen regisseert Brando, maar hij
speelt ook nog de hoofdrol van de man, die wraak zoekt op zijn
oude vriend (Karl Malden), die hem eens heeft verraden en
zich daarbij niet ontziet deze wraak ook uit te strekken over
diens lieftallige dochter. Dat is natuurlijk Pina Pellicer, die
voor deze rolprent nog nooit een filmcamera had gezien en in
een stoomcursus van drie maanden moest trachten het Ameri
kaans onder de knie te krijgen. Toen zij in Mexico via de
televisie ontdekt werd, sprak ze geen woord in welke vreemde
taal dan ook.
Brando heeft met deze film ook een nieuw beroep gecreëerd
n.l., dat van „act-in". De acteur Steve Mario viel de o.i.
twijfelachtige eer te keurt steeds de plaats te moeten innemen
van Brando. Hij moest mee repeteren, zo vaak en zo lang als
dat in de ogen van regisseur Brando ook maar nodig bleek.
En als dan eindelijk alles goed was, dan mocht Steve uitstap
pen om plaats te maken voor Mario Brando. Zo speelde Steve
Mario de gehele film zonder ook maar één keer op het witte
doek te verschijnen. Maar dat zo'n methode de prestatie van
de werkelijke acteur geen afbreuk zou doen, lijkt ons erg
onwaarschijnlijk.
derhalf jaar geleden de Ameri
kaanse nationaliteit verwierf
moest dezer dagen ook voor de
commissie verschijnen en daar
bleek, dat hij niet zo bijster geluk
kig was met dit onderzoek. „Het
bedreigt de gehele filmindustrie
van Hollywood", was zijn mening.
Hij zei, dat vrijwel de gehele top
klasse van Amerikaanse sterren, die
de top hebben bereikt hetzij door
uiterlijke aantrekkelijkheden, het
zij door acteertalenten, in het bui
tenland werd geboren. Hij gaf een
lijstje met namen: Ingrid Berg
man (Zweedse), Elizabeth Taylor
(Engelse), Sophia Loren (Italiaan
se), Audrey Hepbum (Nederland
se), Melina Mercouri (Griekse) en
Simone Signoret 'Franse). Hy
voegde er aan toe, dat hij ver
wachtte, dat Sophia Loren dit jaar
een Academy Award zou krijgen
voor haar rol in „Two woman".
Europese films. „Maar daarentegen
is nooit een protest gerezen!"
wordt steeds meer de eis gesteld,
dat een film in de authentieke om
geving wordt opgenomen. En ten
slotte de voornaamste reden: „De
commissie van onderzoek moet goed
in overweging nemen, dat het steeds
moeilijker, zo niet onmogelijk wordt
om voor een redelijke hoeveelheid
geld een film te maken in Holly
wood".
„Trouwens, deze buitenlandse
sterren hebben in feite de Ameri
kaanse films een artistiek kaliber
gegeven, dat niet door Amerikaanse
actrices en acteurs bereikt kan wor
den", zo gaf hij te verstaan. „Er is
in het buitenland voor actrices veel
meer gelegenheid een goede oplei
ding te krijgen. De actrices, die ik
genoemd heb, kunnen inderdaad
Amerikaanse meisjes het brood uit
de mond stoten, maar ze hebben
nu eenmaal talent, in welk opzicht
dan ook. Zij hebben dat bewezen en
de producenten maken er graag ge
bruik van. Wat stelt Hollywood
daar tegenover? Het baalt bijzon
der aantrekkelijke meisjes weg uit
de schoonheidssalons en van achter
de warenhuistoonbanken en plakt
er het predikaat „actrice" op. Maar
men kan niet verwachten, dat zo'n
meisje ook een goede actrice zal
blijken. Het heeft in het eeheel
geen achtergrond".
Rennie merkte ook op, dat vele
Amerikanen waren opgetreden in
Een van de grote concurrenten voor de Amerikaanse actrices
is ongetwijfeld de aantrekkelijke Italiaanse Sophia Loren, die
reeds aan diverse produkten van Hollywood heeft medegewerkt.
Met succes! Deze foto werd genomen tijdens de opnamen voor
A breath of scandal". De kapster frunnikt nog wat aan het haar
van Sophia in vol ornaat terwijl iemand nog snel even de
tekst met haar doorneemt.