Verwachting economie Vinerika hooggestemd La Notte: gave weergave warme menselijkheid MhiliP I Films van deze I week in Leiden Beleggers tonen weer meer belangstelling Investering met vreemd geld Rustiger beoordeling Mo rri% Uitbreiding bevoegdheid SER inzake PBO gewenst geacht TRIOMF VAN EENVOUD EN BEHEERSING Opgelaaid Documentarist Elmer Gantry: Religie als marktwaar ON THE BEACH schokkende film over atoomoorlog RADIO TELEVISIE 7.90 Jpgerfclit 1 maart 1860 Zaterdag 25 november 1961 Derde blad no. 30513 (Van onze financiële medewerker) Algemeen gesproken, weet de betere stemming op de effecten- leurzen, sinds enige tijd ingetreden, zich te handhaven. Men heeft ich terecht of ten onrechte aan de invloed van de politieke ichermutselingen op het internationale vlak enigszins onttrokken, tirodat monetaire en economische factoren meer op de voorgrond reden. Het feit dat de gegevens ten aanzien van de conjunctuur n de V.S. duidelijker op een hernieuwde expansie wijzen tijgende produktie van staal, automobielen en elektriciteit, toe- lemende kleinhandelsomzetten houdt het optimisme in Wall itreet staande en steunt ook in het buitenland de verwachting at de V.S., onvoorziene omstandigheden voorbehouden, een goed Jaar tegemoet gaan. Niet alleen zijn de omzetten op de ewyokse beurs groter dan lange tijd )ri geval was, ook op de Europese beur- p, de belangstelling voor Amerikaanse aarden groeiende, waarbij men j, «ral de in ons vorig artikel ge doemde aandelen van openbaarnuts- edrjjven, levensmiddelenbedrijven en d(ie van de elektrotechniek en de 3i lemie favoriseert. Dat de koersen, J emeten aan de gebruikelijke normen, ie! oog zijn en de rendementen laag, hijnt men geen bezwaar te achten. iplaats van het meer normale ver- ,p |op dat de koersen van de aandelen 'al! th bij de stijgende winsten aanpas- je n, is men er thans blijkbaar van ip' fertuigd dat de winsten van de be ul rijven de stijgende koersen zullen ilgen, gelijk dit ook tijdens de ausse van 1959/60 het geval was. Ook al is deze week een verdere ,ni oersstijging op de Newyorkse beurs tgebleven, de indexcijfers hebben ch niettemin bij grotere omzetten i hun recordstand kunnen hand- Ook op de Europese beurzen heeft t een goede indruk gemaakt. Dat monetaire positie van Engeland Tch sinds kort heeft kunnen herstel- zodat het disconto in korte tijd pensatie door de bedrijven voor hun rekening wordt genomen, zal zonder twijfel de handhaving van een rede lijke winstmarge in het komende jaar bemoeilijken. De open vraag, ook voor de beoordeling van de koerswaarde van de aandelen, blijft in hoeverre de verdere uitbouw van de E.E.G., die per 1 januari a.s. in een nieuwe ver laging van de binnentarieven tot uit drukking zal komen, op de expansie mogelijkheden van de Nederlandse ondernemingen van invloed zal zijn. Het ene bedrijf zal kans zien er van te profiteren, het andere zal er in zijn ontwikkeling door worden ge remd. Het kan daarom niet verwonderen dat de directies, die terecht de nood zakelijkheid, met name van de z.g. diepte-investeringen, inzien en waar van de werknemersbonden nu blijk baar ook overtuigd zijn, deze investe ringen zo voorzichtig mogelijk trach ten te financieren. Want hoezeer de nieuwe investeringen tot een vergro ting van de produktiviteit zullen bij dragen, deze zal toch eerst na ver loop van enige tijd, soms zelfs eerst na lange tijd kunnen worden ver kregen. Vandaar dat in sterkere mate dan een en twee jaar geleden vreemde middelen worden aangetrokken, d.w.z. men voorziet in het benodigde kapi taal niet voor de uitgifte van nieuwe aandelen, maar door het sluiten van ondershandse leningen Philips, Unilever en de uitgifte van obliga ties. Inplaats van dividend over het vergrote kapitaal, heeft men dan slechts de veel lagere vergoeding over het geleende kapitaal te betalen, welke vergoeding (rente) bovendien als een bedrijfslast kan worden ge boekt. voorzichtige financiering Een 5% lening kost de onderneming in feite dus niet meer dan ca. 3% en het op deze wijze vergrote werkkapi taal behoeft dan als de bedrijfswin sten niet noemenswaard stijgen of iets teruggaan, niet tot een verlaging van de dividenden te leiden. In zo verre worden dus de belangen van aandeelhouders met deze financiering gediend. Presenteer Philip M orns the cigarette of quality and prestige In 104 landen gepresenteerd, overal graag geaccepteerd. "I 9 "Amoripo'e finnc-f rtireowoffA" ■mi 4»* 3 i_j I 1. "America's finest cigarette" nu in Nederland, per pakje Zware straffen voor infiltranten Te Hollandia is uitspraak gedaan in de zaak van een aantal infiltran ten. De leider Henkie Antaribaba werd tot 8 jaar gevangenisstraf ver oordeeld. De eis was 9 jaar. Acht infiltranten werden ver oordeeld tot 5 jaar en zeven tot 6 jaar gevangenisstraf. Tot de laatste zeven behoorden zes infiltranten die reeds eerder bij de Etnabaai geïn filtreerd en veroordeeld waren. Al len hebben in het vonnis berust. minister ontving verslag v. d. putten Het ministerie van Defensie heeft meegedeeld, dat de minister van De fensie, ir. S. H. Visser, het verslag heeft ontvangen, dat door de heer F. H. van der Putten, is opgemaakt naar aanleiding van de hem bij het schrijven van 7 november jl. door de minister verstrekte opdracht". Uiter aard", aldus het ministerie, moet dit verslag worden bestudeerd alvorens verdere mededelingen kunnen wor den gedaan. De Sociaal Economische Raad is van mening, dat een uitbreiding van zijn bevoegdheid gewenst is. Daar door zou het mogelijk moeten wor den, dat de Raad uit eigen bewe ging het advies geeft tot de instel ling van een bedrijslichaam, ook al zou de centrale overheid daar niet om gevraagd hebben. De staatssecretaris van Algemene Zaken had op 6 september aan de S.E.R. gevraagd of een dergelijke uit breiding van de bevoegdheid niet in 7 eerst tot 6!4 en de vorige week 6% kon worden verlaagd en dat de kapitaalmarkt in West-Duits- nd enige ontspanning toont al ,J n daar van goede obligaties nog lijd rendementen van 6 a 6Vi% te iken is ook een aanwijzing voor n n rustiger beoordeling van de poli- >ke toestand en de ontwikkeling van monetaire verhoudingen in ons trelddeel. Ook in West-Duitsland doet zich op zekere hoogte hetzelfde ver- hijnsel voor als in de V.S., namelijk A it de aandacht van de beurzen zich imamelijk richt op de bedrijven in de primaire behoeftebevrediging, thans de grootste activiteiten tplooien, in tegenstelling met bij- -beeld die van de staalproduktie, »lke hun orderportefeuilles zien ten als gevolg van de overproduk- in deze sector. Zo heeft de beken- Dortmund-Hörder-Hüttenunion 5, foogovens) haar produktie met 10% rminderd en wordt bij andere on tnemingen een korte werkweek gevoerd. Maar ook hier beschouwt en deze gang van zaken als een delijk verschijnsel, omdat de con- mptieve bestedingen mede als gevolg H q de in 1961 met meer dan 10% OThoogde lonen, blijven toenemen en 1 januari a.s. door een verhoging de ouderdomspensioenen met 5% in worden verhoogd, [et toenemende vertrouwen in de idelenmarkt, dat op de Duitse de laatste weken reeds tot niet onbelangrijk koersher9tel ift geleid, blijkt uit de terugkeer i de grote beleggingsmyen naar de idelenmarkt en daar ook in Duits- id bij genoemde instituten grote •agen braak liggen, mag bij een lere ontspanning in de politieke .itie, van die zijde een toenemen- belangstelling voor de aandelen- ':kt worden verwacht. moeilijkheden meer dan een opzicht loopt de rikkeling van de economie in ons met die van West-Duitsland Hel, hetgeen niet kan verwonde- omdat West-Duitsland onze ootste handelspartner is. Daar zo- als hier grote besparingen, be- ïgrijke investeringen en een nijpen- schaarste aan personeel (573.000 len plaatsen in West-Duitsland) et al de penibele gevolgen daarvan, et feit dat in beide landen de pro- Ie nog slechts zeer matig stijgt ook de export niet meer in die als in 1960 toeneemt, zal voor deel rekening van die personeels- ste moeten worden geschreven. [Men vindt dit verschijnsel ook in het nog steeds groeiend aan- tussentijdse mededelingen van het lerlandse bedrijfsleven, waarvoor directies terloops een compliment rdienen, omdat hiermee voldaan •rdt aan een herhaaldelijk uitge- Jroken wens van aandeelhouders en f lanciële pers. In het algemeen kan jfirden gezegd dat de resultaten van Nederlandse bedrijfsleven niet i die voor 1960 zullen verschillen, de meeste gevallen blijken ook bij i evenals in West-Duitsland, de volgen van de revaluatie en de »re bedrijfskosten tot een vermin derde winstmarge te hebben geleid, )k al behoeft dat slechts voor enkele Vt idernemingen tot een dividendver- spö fing te leiden. De cijfers van 'Philips over het derde kwartaal zijn dit opzicht sprekend geweest, maar ik vele andere ondernemingen wor- n met dezelfde moeilijkheden ge- Rl nfronteerd. i overeenstemming loonsverhogingen Het moge tot voldoening strekken 1t het deze week tussen werkgevers werknemers in ons land tot een fereenstemming is gekomen met be- ekking tot de loonsverhogingen, die Studio In Michelangelo niet volledig onder die zware zakelij- Antonioni's verrassend boeiende en ontroerende filmwerk ,,La notte" (De nacht) vinden we weer datgene terug, wat steeds op de voorgrond is getreden als het voornaamste kenmerk van de Italiaanse films: de liefde voor de mens. Deze warme menselijkheid heeft vlak na de jongste wereldoorlog zelfs geleid tot een aparte stroming, het z.g. Italiaanse neo-realisme, met Ro berto Rossellini's „Rome open stad" als inleider en Vittorio de Sica's „Fietsendieven" als by na klassiek hoogtepunt. Deze stroming werd gevolgd door een tijd, waarin de kunstzinnigheid van de Italiaanse filmmakers nage noeg geheel werd overvleugeld door de commercialisering. Michelangelo Antonioni ..in ons land te weinig bekend De kunstvlam doofde echter nooit totaal. Mannen als Frederico Fellini hielden het pitje brandend, al kwam hij b.v. in zijn „La dolce vita" ook De drie musketiers Kostelijk Luxor Het, is oiet de eerste keer dat men lAexander Duanas' onsterfe lijke „Drie Musketiers" op het doek brengt. Dat doet overigens niets af aan het feit, dat het een kostelijke film is, met vaart en verve gebracht, waarmee men zich bijzonder kan vermaken. Kostelijk, omdat dit cine- mascope-produkt in kleuren nergens de pretentie heeft een werk van groots allure te zijn. D'Artagnan, Athos, Porthos en Aramis brengen die speelse, romantische tijd terug, waarin althans volgens Dumas één enkele vrouwenglimlach de man nen tot de grootste prestaties inspi reerde. De tijd ook, die eiste, dat elke belediging of lompheid in een duel werd rechtgezet. Het is soms wat te veel in het karikaturale getrokken, maar tijd om daar veel aandacht aan te besteden is er niet, want er wordt o Hfw w in diverse café's in adembenemend .ij de "vernieuwing van de~C.A.O. per I tempo geschermd en gevochten. Kort- januari 1962 zullen worden toege- 1 om, een verrukkelijke, „probleemloze" itaan, dat bovendien de huur com- avonturenfilm. ke druk uit en knipoogde hij op som mige momenten nog wat te nadruk kelijk naar de sensatiezucht. De laatste tijd is deze vlam echter opnieuw opgelaaid, onder meer door .,La Notte", waarin zich weer heel duidelijk de innige interesse voor de mens en zijn gedragingen manifes teert. De affectie van de in ons land nog te weinig bekende thans 48-ja- rige cineast Michelangelo Antonioni (slechts enkele films zijn van hem 'uitgebracht) richt zich in deze film op een betrekkelijk succesvolle schrijver (Marcello Mastroianni) en zijn rijke vrouw (Jeanne Moreau). Enkele schokkende gebeurtenis sen ondermijnen vooral haar ge moedsrust. Plotseling wellen be angstigend belangrijke vragen bij haar op. „Heeft ons huwelijk zo weinig inhoud? Is het eigenlijk niet opgebouwd uit louter sleur en verveling? Wat is de waarde nog van onze liefde? Hebben wij nu al die jaren voor niets naast elkaar geleefd?" Vragen waarop zij in de ene nacht, dat de film duurt geen ant woord kan vinden. Niet in een opzet telijk gezochte eenzaamheid van soms zoete herinneringen. Niet aan zijn zyde in de geestloze sfeer van een nachtclub. En ook niet op een byna even geestloos nachtfeest van een miljonair. Zelfs niet in een harts tochtelijke verzoening. s Antonioni, die mede verantwoorde lijk is voor het scenario, heeft zich niet in de eerste plaats verdiept in het hoe en waarom van deze diep menselijke problematiek. Het was nauwelijks te verwachten van een man, die zijn filmloopbaan als docu mentarist is begonnen en zich pas laat tot de speelfilm heeft gewend. De sporen daarvan vindt men sterk terug in „La Notte". De indringende kracht van het werk schuilt immers vooral in de zuiver filmische weerga ve van gevoelens en emoties van de personen in het drama. Geluid en dialoog zijn tot het uiterste beperkt voor een puur functioneel gebruik. Met scherp gevoel voor detail en soms sublieme cameravoering bouwt hij in een zeldzaam ritmische opeen volging van vaak knappe en bijzon der suggestieve beelden zijn verhaal op. Een geschiedenis, die, zoals zich -laat begrijpen, weinig actie heeft. Men voelt het echter nauwelijks als een gemis. Men kan Antonioni slechts verwijten, dat hij soms iets te breedvoerig is, maar dankzij zijn door eenvoud en contrastwerking zo treffende sfeerschilderingen voor al in nachtclub en op tuinfeest weet hij desondanks de aandacht tot het uiterste te boeien. Dit mede door de uitzonderlijke be heersing, die hij zyn hoofdrolvertol kers heeft weten op te leggen. Een simpel gebaar of een eenvou- IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIII dig lachje wordt daardoor welspre kender, maar vooral menselijker en ontroerender dan de stortvloed van woorden in vele overbelaste filmdra ma's. Geen wonder, dat deze film in Berlijn met een Gouden Beer be kroond werd, al tien weken draait in Den Haag en meer dan het dubbele in Amsterdam. Antonioni heeft daar mede opnieuw bewezen, dat men het teruglopende bioscoopbezoek bepaald niet alleen op de televisie kan af wentelen. IllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIII^ clowns en fanfares wordt de goe- TRIANON Als nuchtere Neder lander staat men wat verioonderd bij de realiteit, die aan Sinclair Lewis' boek „Elmer Gantry" en dus ook aan Richard Brooks' ver filming van dat werk ten grond slag ligt. De Amerikaanse reali teit, dat Gods Woord aangeprezen en verkocht kan icorden als een marktprodukt. Met aansprekers, Marcello Mastroianni en Jeanne Moreau, zoals zij als betrek kelijk succesvol schijver en zijn spelen gemeente naar een tent gelokt, waarin tijdens een „dienst", die meer op een show lijkt, het Woord van God en het geloof in Hem ivordt verkondigd door een ieder, die zich daartoe geroepen voelt. Een bij uitstek Amerikaans ver schijnsel zeer Amerikaans verfilmd, met een braivour en glamour, die soms aan een profanatie grenst. Voor ons gevoel werd deze grens af en -toe zelfs overschreden. Het be langwekkende van deze kleurrijke rolprent schuilt dan ook vooral in de kennismaking met deze voor ons zo vreemde uitingen en de waarde van Richard's Brooks' cinematogra fische werk wordt dm hoofdzaak be paald door zijn keuze van hoofdver tolkers. Daardoor heeft hij een scherp contrast kunnen stellen tus sen wat echt is en wat niet. De frêle Jean Simmons weet geloof te wek ken in de roeping, die zij voelt. Haar persoon en haar handelen stralen eerlijkheid en geloof uit in wat zij meent te moeten doen. Haar echt heid geeft extra reliëf aan de onbe trouwbaarheid van de hoofdpersoon Elmer Gantry, de aan de drank verslaafde, gladde vrouwenjager, die slechts door haar charme naar de geloofsverkondiging gedreven wordt. Deze is bij haar doel, bij hem slechts middel. Ondanks zijn uiterlijk vroom vertoon blijft hij de bittere cynicus, die niet gelooft dn God en beke ring. Met een bulderende onstuimigheid heeft Burt Lancaster deze charlatan gestalte gegeven, te bruut en te on beheerst om genuanceerd te kunnen zijn. Het geen in Amerikaanse ogen echter geen gemis schijnt te zijn. Hij kreeg er tenminste een Oscar voor. Billy the Kid Vol actie en spanning REX Een legendarische figuur uit de tijd, dat de geschiedenis van het Wilde Westen geschreven werd met zweet, bloed en tranen, is Billy the Kid. Na zovele iaren kan men moeilijk achterhalen, wat op waar heid berustte in de legende rond deze jeugdmisdadiger, een legende, die te gen het einde van de vorige eeuw ontstond. Volgens deze niet meer zo jonge film was Billy een zeldzaam roekeloze desperado, snel met de re volvers en de vuisten en een onweer staanbare vrouwenveroveraar. De schrik van de prairie. Een wijs en moedig mam wist nem echter aan de juiste zijde van wet te krijgen. Maar toen een bende zijn beste vrienden vermoordde, nam Billy weer het recht in eigen handen om wraak te kunnen nemen. De meedogenloze wijze, waarop hij dat deed, maakte hem echter tot een vogelvrijverklaar de, op wie felle jacht gemaakt werd. Het laat. zich gemakkelijk begrij pen, dat deze film, die door regisseur David Miller in kleuren werd opge nomen, overloopt van actie en span ning. Herhaaldelijk knallen de re volvers, waarbij vanzelfsprekend de nodige slachtoffers vallen. Robert Taylor speelt op zijn bekende stoere wijze de titelrol. CASINO Op beklemmende wijze heeft de bekende Amerikaanse film producentregisseur Stanley Kramers in dit aangrijpende filmwerk gestalte gegeven aan de voornaamste elemen ten van Nevil Shute's schokkende roman „On the beach", een titel, die uitstekend vertaald werd als „De laatste oever". Een jaar geleden draaide dit werk in Trianon. Er is geen twijfel aan, of dit boeiende werk zal ook nu weer veel aandacht trekken. Op sobere wijze zijn de re acties getekend van enkele personen uit het restant van de mensheid op de zuidoostelijke kust van Australië. Daar, in Sidney en Melbourne en aanvankelijk ook nog in Brisbane, wonen de laatste mensen, die deze aarde na een verschrikkelijke atoomoorlog op het noordelijk half rond nog bevolken ....Datum: januari 1964. Langzaam sluipt het gif van de radio-actieve straling over de eve naar zuidwaarts en onverbiddelijk zal het alle levens uitroeien. Als de enige overlevenden van het noorden: de bemanning van de Amerikaanse onderzeeër Sawfish, onder comman do van Dwight Towers (Gregory Peck) in de haven van Melbourne zijn aangekomen, weten de ongeluk- kigen in de grote Australische ste den en haar omgeving, dat ook zij, binnen zeer afzienbare tijd, ten dode zijn opgeschreven. Wat denken ze, wat doen ze, hoe aanvaarden ze de collectieve ondergang van het leven op aarde? Huiveringwekkend is de wijze, waarop Shute de vereenza ming schetst van die laatste mense lijke wezens. Stanley Kramers heeft daar in filmtaal een eigen vorm aan gegeven, met handhaving van de hoofdzaken uit het boek, al moest hij om des tijds wille heel wat de tails, die een bepaalde kleur gaven aan het oorspronkelijke w.erk, laten vervallen. Toch is de geweldige sug gestie, welke van Shute's boek uit gaat, op het celluloid gehandhaafd. Deze film is een luide schreeuw te gen het gevaar, dat de mensheid be dreigt. Wat de film tekort komt in detaillering der karakters, wint hij anderzijds door strenge handhaving van de grote lijn, die stuwt naar het benauwende hoogtepunt, als er niets meer is overgebleven dan een lege stad met lege straten en wat dwarrelend papier. „Ond erwereld" Slrijd tegen gangsterssyndicaat" LIDO „Onderwereld" (The frightened city) is eerder een poli tiefilm dan een thriller, eerder boei end dan spannend. Engels degelijk en zonder overbodige franje maar zeker niet zonder humor is de strijd die een inspectei.r van Scotland Yard, gehinderd door 19de-eeuwse wetten, moet leveren tegen een groep gangsters die 20ste-eeuwse methoden toepast, in beeld gebracht. Een syndicaat van gangsterben den onder leiding van een louche accountant (Herbert Lom) terrori seert de eigenaars van allerlei eta blissementen in Londen: de slachtof fers wordt geadviseerd zich voor een flinke handvol bankbiljetten te laten „beschermen" omdat anders him boeltje kort en klein wordt geslagen. De caféhouders worden zo geïntimi deerd, dat geen van hen een aan klacht durft in te dienen. Omdat de politie niet kan ingrij pen, krjjgt het syndicaat steeds meer macht en waagt hef zich aan grotere projecten. En dat betekent tevens het wenselijk was. De organisatiecom- missie van de S E R. heeft zich over dit verzoek van de staatssecretaris beraden en een advies opgesteld. Daarin werd positief gereageerd. De Raad heeft gisteren met 31 tegen 9 stemmen dit advies van de com missie overgenomen, maar er wel bij gesteld, dat hij zich bewust is, dat het gebruik van deze bevoegdheid met behoedzaamheid zal dienen te geschieden. Wanneer de staatssecretaris Ingaat op de nu geuite wens van de S.E.R. zal dit betekenen, dat de Raad toch tot de instelling van een bedrijf schap zal kunnen adviseren ook al heeft hij daarover geen overeenstem ming met de betreffende bedrijfs tak kunnen bereiken. Die instelling zal echter bij de wet moeten gebeu ren, dus in gemeen overleg met de Staten-Generaal en niet alleen onder parlementaire controle achteraf. prof. vening meinesz onderscheiden Prof. dr. ir. F. A. Vening Meinesz, wonende te Amersfoort, oud-hoogle raar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht in de geofysica van de vaste aarde, de geodesie en de kartografie, oud-hoofddirecteur van het K.N.M.L te De Bilt, heeft samen met prof. dr. Harald Jeffreys, hoogleraar aan de universiteit van Cambridge in En geland, een hoge internationale on derscheiding ontvangen: de Unger Vetlesen prijs. Deze prijs, die men kan vergelij ken met de Nobelprijs voor een vak, wordt om de twee jaar uitgereikt. Hij is bedoeld als hoge onderscheiding voor wetenschappelijk werk met be trekking tot de aarde in de ruimste zin. De stichting van de Vetlesen prijzen is gevestigd aan de Columbia Universiteit te New York. Zwevende patiënten...... Een Britse arts, Scales, heeft in het medische blad „Lancet" geschreven dat hij een methode heeft gevonden om patiënten bo ven hun ziekbed te laten zweven zodat wonden van een operatie snel kunnen genezen. De patiënt drijft op een kussen van lucht die uit kleine gaatjes in de matras wordt geblazen. Proeven met var kens hebben aangetoond dat een wond die in een normaal bed in 24 uur tijds droog wordt, op een dergelijk luchtkussen daarvoqr maar één utir nodig heeft. Advertentie wolfslag geeft de doorslag voor al Uw geschenken vulpen met ingebouwde pen en cartouchevulling met ballpoint in mooi plasic étui wolfslag begin van het einde. Een van de ben deleider die het „bedrijf" te riskant vindt worden en zyn lidmaatschap" opzegt, "-ordt uit de weg geruimd. Een vriend van de vermoorde, een gangster met een goede inborst (Sean Conne- ry), onderneemt dan in zijn eentje een actie tegen het syndicaat en dank zij zyn hulp slaagt de politie er ten slotte in de terreurorganisatie op te rollen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 5