in KAMER EN TUIN ROGER VADIM FILMMAKERS VERGATEN FEEST NA BEVRIJDING Doe-het-zelf-cursus SINTERKLAAS-songfestival op Uw tafel PO KOM „Als niemand het doet, dan doen wij het" BEREIDT TWEE - FILMS VOOR „ALWEER EEN OORLOGSFILM (Van een onzer redacteuren) .Alweer een oorlogsfilm...!" Een verzuchting, die men nogal eens hoort slaken. Terecht naar ons gevoel. Vanzelfsprekend heeft ook het medium film een eigen taak. Het mag niet voorbij gaan aan eigentijdse problemen. Het moet een afspiegeling geven van actuele problema tiek. die vandaag de dag nog altijd diep geworteld is in de naweeën van de jongste wereldbrand. Het is ook goed, dat de hedendaagse jeugd nog eens geconfronteerd wordt met de verschrikkingen van de oorlog. We moeten wel vergeven, maar mogen niet vergeten. In dit opzicht hebben vele film makers hun taak verstaan. Helaas niet allen. Te pas, maar ook vaak te onpas worden frag menten uit de laatste wereldoorlog gebruikt of misbruikt om er een film van te maken. De markt wordt er door overstroomd. En het pu bliek blijft komen, omdat heel dik wijls gespeculeerd wordt op de sensatiezucht van een deel van dat publiek terwille van een goedkoop commercieel succes. En het impli ceert het gevaar, dat dergelijke films eigenlijk een averechtse uit werking hebben. De filmindustrie gaat echter door. De ene bloedige rolprent na de andere wordt geproduceerd. Vergeten „Maar waarom vergeten de regis seurs dan toch de vrolijke dagen na het einde van de wereldbrand? Overal, waar de vrijheid werd her kregen of de vrede tastbaar werd, stond de wereld op zijn kop. Waar om is men daar toch in de film steeds aan voorbij gegaan?". Deze serieuze vragen zijn opge worpen door twee op het witte doek weinig serieuze mensen: Roger Pierre en Jean-Marc Thibault. Twee namen, die ons in Nederland nog niet veel zeggen, maar die in Frankrijk een bekende klank heb ben. Het is de Franse pendant van het eens zo vermaarde Amerikaanse komische duo Jerry Lewis—Dean Martin. Twee mannen dus, die hun dik belegde boterham te danken hebben aan hun interpretatie van het zo rekbare begrip ..humor". „Als niemand het doet, dan doen wü het", hebben deze Franse ko mieken gezegd. Zij zijn derhalve aan een film begonnen, die zich afspeelt in de dolle tijd van uit- Zaterdag 25 november 1961 Pagina 2 Roger heeft geen enkele school voor dramatische kunst doorlopen, hij heeft geen enkele leermeester gehad en kan m geen enkele categorie van acteurs gerang schikt worden. Hij lijkt zelf op niemand, maar kan iedereen imi teren: van de klassieke jeune- premier tot August de domme toe en en passant geeft hij even een cowboy of een teergevoelig type: hij doet alles, hij kan alles doen. Onder ons gezegd, geloof ik dat die jongen zonder enige moeite werkt, dat hij speelt om te spe len, dat de hele wereld zijn to neel is en al zijn tijdgenoten zijn partners." Vraag: „En u Roger Pierre, hoe denkt u over Jean-Marc Thi bault?" Antwoord: „Om een portret van Jean-Marc Thibault te maken, moet je over veel inspiratie be schikken. Je moet hem hebben bestudeerd, vergeleken, geanaly seerd, kortom veel met hem zijn omgegaan en ik die 14 jaar lang al met hem samenwerk, ik be twijfel nu nog steeds of ik ooit een juist portret van hem kan geven. Ik zal dus volstaan met een schets. Jean-Marc is in de eerste plaats Parijs-zelf. Een typisch Parijse jongen. Jean-Marc is ook een beetje een beschermengel, dat wil zeggen de onfeilbare partner zowel in het leven als op de planken. Een klok. Stel u voor dat men in zijn foto apparaat een film kon zetten, die naar verkiezing een zwart-wit of een kleurenopname opleverde. Mis schien komt het nog wel eens zo ver, maar voorlopig hebben we wer kelijk nog twee heel verschillende filmsoorten nodig om in kleur of in zwart-wit te kunnen fotografe ren. Behalve sommige zelf- ontwikkelende amateurs, die het presteren om een gewone film na de ontwikkeling in een soort kleu renfilm te transponeren. U begrijpt waarschijnlijk al, dat dit niet helemaal „zuivere koffie" is. Maar tot eigen verbazing van de amateur komen er van tijd tot tyd wel eens film uit de ontwikkeltank, Roger Pierre en Jean-Marc Thibault, het Franse komische duo, dat zich tot taak heeft gesteld de vrolijke uitbundigheid van het Parijs vlak na de bevrijding op het witte doek te brengen. bimdige vreugde, welke de eerste weken na de bevrijding voor Parijs waren. „Wij vergeten even de soldaten en hun wapens om één groot feest van vlaggen, papieren slingers en bloemen Te laten zien. Slechts hier en daar een burgerlijke strijdkracht, die zijn mitrailleur als paraplu han teert. In Ménilmontant, waar de geschiedenis zich voltrekt, zijn maar weinig Duitsers en Amerikanen te zien". Paard voor twee In de schilderachtige Parijse wijk Ménilmontant zijn Roger Pierre en Jean-Marc Tfcibault dus begonnen aan hun film „Un cheval pour deux" (Een paard voor twee). Het scenario is van Roger Pierre. Jean- Marc Thibault maakt hiermede zijn zijner tijd te zien krijgen. Het duo wil er namelijk een internationaal publiek mee bereiken. „Wfj willen dat publiek eens flink la*en lachen. De geschiedenis biedt ons de mogelijkheid er iets geks van te maken. En met filmbeelden kan je veel meer internationaal spieken" dan met woorden. Ten- slotce willen wij de toeschouwers in een sfeer brengen, waarmede de huidige film wel uitzonderlijk karig is. Alsmaar oorlog en nooit eens aandacht voor het dolle feest daar na". Een over ander De populariteit van het duo in Frankrijk is dankzij hun optreden in theaters en films en door hun liedjes op de grammofoonplaat zeer Mengmeststof voor kamerplanten 65% 100 gram - 65 ct - Volop groei en bloeil Het Voorlichtingsbureau voor de voeding meldt Het zingen van Nederlandse lied jes behoort niet meer tot de gelief de bezigheden van rijp en groen". Alleen Sinterklaasliedjes willen er nog wel eens in. Het komt zefs voor, dat men er een héél of meer dan één couplet van kent. Wij wagen het er dan ook op om aan enkele van deze liedjes een Sinterklaashapje te verbinden. Een culinair song-festival dus. O, kom er eens kijken Een letter van banket. De vulling bij voorkeur enige tyd te voren maken. Voor de vulling: 125 g amandelen, 125 g (plm. 12 eetlepels) suiker, geraspte ci troenschil, 1 klein ei. Voor het deeg: 100 g (ruim 1 kopje) bloem, 75 g (1/3 pakje) boter of margarine, 2 g (2 eetlepels) zout, 3 a 4 eet lepels koud water, iets ei. Voor de vulling: De amandelen opzetten met ruim water en tegen de kook brengen. De amandelen afspoelx met koud water en pellen. De amandelen twee of meer keren malen in een amandel molen. De citroen wassen en de schil dun afraspen. Het ei losklop pen en met de citroenschil en de suiker door de amandelen mengen. De amandelpers tot aan het gebruik afgedekt wegzetten op een koele plaats. Euphorbia splendens, ook wel Euphorbia milli genoemd, is een gemakkelijk te kweken vet- 1 plantje. Als kamerplant voldoet prima en het is dan ook geen wonder, dat men haar zo veel ziet. Soms komen er klach- i ten binnen over gele blaadjes; de plant staat dan nog dikwijls in volle bloei en krijgt plotseling allemaal geel blad. Dat is echt 1 niets om u ongerust over te 1 maken; dat is zo haar gewoonte 1 en een natuurlijke eigenschap. Het plantje geeft er mee te kennen, dat het wil rusten en dus zal men niet meer moeten J mesten en het gieten ook sterk verminderen. Ongeveer zes we ken rust moet ze hebben. Die rusttijd ligt verschillend: de meeste planten willen nu al wel rust hebben, doch sommige groeien ook nog door. Wacht het dus maar af tot ze gele blaadjes gaat vormen en geef haar dan ongeveer acht weken rust. Tegen die tijd ziet men 1 groene puntjes tot ontwikkeling komen; dat zijn de nieuwe blaadjes. Dan mag men weer iets meer water geven en mag men ook bemestenvoor dit doel kan men gebruikmaken van de j bekende kamerplanitenmest. De christusdoorn kan men voortkweken door middel van stekken; jonge scheuten van on geveer zeven centimeter lengte kan men er voor gebruiken. Als men die in een potje met zan- i derige grond zet zullen ze vrij i spoedig wortels vormen. Bij het i snijden van de stekken gaat i melksap vloeien; dit moet u zien 'te stelpen door er droge houts- koolpoeder overheen te strooien. Dat geldt niet alleen voor de 1 stekken doch ook voor de ge- 1 maakte wonden op de oude moe derplanten; inplaats van houts- i kool kan men ook droge siga renas gebruiker*. De christus doorn is dus een vetplant en kan met veel minder water toe dan vele andere bladplanten. Als ze een paar maal per week een beetje water krijgt, kan dat als voldoende beschouwd worden. Bemesten mag ook; doch alleen in de groeitijd; als men dat om DE CHRISTUSDOORN de twee weken doet is eveneens voldoende. De plant kan vrij veel zon verdragen; alleen im de zo mermaanden moet men haar een beetje beschermen. Nu kan ze het zonnetje best hebben. Voor haar is een matig verwarmde kamer ruim voldoende. G. KROMDIJK. Voor het deeg: De bloem in een kom zeven. De koude boter of margarine in grote stukken (van 1% 2 cm) in de bloemsnyden. Het zout en 3 k 4 eetlepels water toevoegen. Vooral niet de massa kneden, maar hem mengen met een mes, zodat een samenhangend deeg verkregen wordt. De tafel of het aanrecht en de deegrol met bloembestuiven. Het deeg zonder het hard te drukken uitrollen tot een dikte van plm. 1/3 cm. De deeglap in een rechthoekige vorm houden. Het deeg in drieën vouwen, dwars leggen, weer uitrol len en in drieën vouwen; deze be werking nog eens herhalen. Het deeg plm. Ti:uur op een koele plaats laten rusten. Dit uitrollen en laten rusten nog twee maal herhalen. Het deeg moet dus 2 x rusten en wordt 3x3 keer gerold en gevouwen. Daarna de deeglap uitrollen tot een lange reep, die plm 8 cm breed en 1/3 cm dik is. Van de amandelpers rolletjes maken, deze op het deeg leggen. De deegranden met iets wa ter op elkaar plakken en de deeg lap dichtvouwen. Van het gevulde deeg letters vor men; daarbij de hoeken van de letters niet scherp, maar rond ma ken om barsten te voorkomen. De bakplaat nat maken. De let ters op de plaat leggen, met de naad naar beneden. Het deeg met losgeklopt ei bestrijken en in een hete oven (plm 200 graden C) in 30 40 minuten gaat bakken. Het eer ste kwartier de oven niet openen. Het banket op een rooster laten afkoelen. Zie, de maan Omdat het dit jaar met Sinter klaas nieuwe maan is, kunnen we hem buiten niet door de bomen zien schynen. Maar binnen wel op een „Maneslaatje" Een restje vlees van ongeveer 50 gram, 250 g koude gekookte aard appelen, een paar worteltjes, een kwart blikje doperwten, een halve appel, augurkjes en uitjes uit het zuur, peper, zout (mosterd), 1 eetlepel slaolie, 2 eetlepels azijn, plm. 2Vt eetlepel slasaus, peter selie, 1 hard gekookt ei. Een sausje maken van de olie en azyn, peper, zout (mosterd) en VA lepel slasaus. De appel en de wortel schoonmaken, boven de saus raspen en meteen ermee vermengen. Het vlees en de aardappelen in blokjes snijden. Een paar augurkjes en uitjes fijn snipperen. De dop erwtjes laten uitlekken. Al deze in grediënten met de slasaus vermen gen. Het ei in plakjes snijden en van de 4 grootste plakjes een maan sikkeltje snijden of de 4 plakjes heel laten bij wijze van volle maan. Het overgebleven ei klein snijden en in het slaatje verwerken. Het slaatje op smaak afmaken. Het slaatje over 4 borden ver delen in een vrij platte laag de bovenkant vlak maken. De slaatjes bedekken met een dun laagje sal- saus. De slaatjes garneren met de ei- maantjes en „boompjes" van peter selie. Sinterklaas Kapoentje Om alvast in de stemming te ko men zorgen we dat bij de boter ham ieder iets in zyn schoentje vindt. Gevulde schoentjes. 4 puntbroodjes, 150 g (een grote) appel, plm 50 g rozijnen, plm 1 eetlepel jam, citroensap, kaneel en/of kruidnagel, desgewenst 4 bolletjes gember. De broodjes helemaal uithollen, de rozijnen wassen, een paar minu ten koken en laten uitlekken. De appel schoonmaken en in blokjes snijden. Rozijnen, appelstukjes (en klein gesneden gember) dooreen mengen en op smaak afmaken mei jam, citroensap en kaneel en/of kruidnagel. Het vruchtenslaatje enige tijd laten staan en pas kort voor het gebruik over de schoentjes verdelen. die een vuilgele of soms een blauw achtige èn gele tint vertonen. Van zulke „kleurenfilms** kunnen géén kleurenafdrukken worden ge maakt. Integendeel, alleen met vaak veel moeite gelukt het er een draaglijke zwart-wit prent van te maken. Die kleuren zijn namelijk ont staan doordat de ontwikkelaar waarin de film ontwikkeld werd, door fixeerzout verontreinigd was, of wat ook een mogelijkheid is -»• doordat tussen het ontwikkelbad en fixeerbad niet voldoende werd ge spoeld. Een goede raad dus: 6poel goed, spoel hécl goed, voordat de film in het fixeerbad gaat. Want deze kleuren zyn moeilijk te verwijderen. De naam, die men er aangeeft is heel fraai dichroï- tische (is tweekleurige) sluier. Maar de resultaten zijn minder fraai. De ene kleur laat namelijk wat min der licht door dan de andere, zo dat de afdruk onregelmatig lichte en donkere vlekken gaat vertonen. Vooral bij opnamen, die aan de krappe kant belicht zijn, is het resultaat zeer droevig. Een andere „kleurenfout" kan ook ontstaan, waarbij de film een rode of groene tint gaat vertonen. Die kleur is een restant van de anti-halo-laag. U moet weten, dat elke film aan de achterkant voor zien is van een gekleurde laag, die bij de z.g. panchromatische films groen gekleurd is en by de ortho- chromatische rood. (Onthoud even: „pan" films zijn gevoelig voor alle kleuren en registreren dus ook ro de stralen terwijl „ortho", films on gevoelig voor rood zijn). Die ge kleurde laag is aangebracht om een soort „spiegeling" op de achterkant van het celluloid te voorkomen. Bij felle tegenlichtopnamen vooral zou den de lichtstralen op de achter kant van de film teruggekaatst kunnen worden en daardoor een zoompje van licht aan elke af beelding geven. Nu verdwijnt het surplus van licht door die gekleur de laag, omdat het geabsorbeerd wordt. Die laag lost op in de ba den. maar soms blijft er een res tant zitten. Is deze kleur zeer re gelmatig over de film verdeeld en heeft zo'n film dus een rode gloed, dan heeft dit geen nadelige invloed op de afdrukken. Natuurlijk stoort het wel; wanneer de film gedeelte lijk gekleurd is, omdat er dan ver schil in doorlaatbaarheid is. Remedie: de film na de laatst» spoeling nog een keer in een ont wikkel- of fixeerbad stoppen en daarna opnieuw spoelen. Tenslotte bespreken we nog een onaangename fout: wanneer de ne gatieven bruine vlekken vertonen. Bij een pas ontwikkelde film is er waarschijlijk roestwater van niet- roestvrije hulpmiddelen op de g latine terecht gekomen. Verwijder die roestvlekken met een bad van oxaalzuur. Doe 5 cm3 van dit spul letje (voorzichtig) op 100 cm3 wa ter. Naspoelen! Wanneer het oude negatieven zijn, die bruine vlekken vertonen, dan is de schuld te zoeken bij een onvoldoende fixeren of spoelen. De restanten van de emulsie of van het fixeerzout zijn omgezet in zwa- velzilver-verbindingen, die bruin van tint zijn. Een enkele maal wil de behandeling in een sterk fixeer bad iets kunnen verhelpen, maar vrijwel altijd is er geen afdoende remedie en is door de onachtzaam heid bij de behandeling een nega tief voor goed bedorven. Nu zijn er ook nog van die klei ne ergernissen, die de amateur zich altijd zelf moet verwijten, wanneer hij geen voldoende aandacht schenkt aan vijand no. 1 van fotografie: stof. De stofjes in de camera veroor zaken, doordat ze op de film te recht komen witte plekjes in het negatief (die later op de afdruk zwart worden). Stof op de lens veroorzaakt een onaaangename lichtverstrooiing, waardoor de lichtpartijen in de op name een overstraling krijgen en de indruk gewekt wordt of er een soort mist van licht over het ge heel hangt. Stofjes, die na het ontwikkelen op de negatieven terecht komen, veroorzaken witte plekjes op de af druk of vergrotingen. Zorg dus altijd voor het stofvrij drogen van uw kostbare negatief materiaal. debuut als regisseur. Beiden spelen ook de hoofdpersonen van dit won derlijke avontuur. Maar de eigen lijke hoofdrol wordt toch vertolkt door eenpaard. Dit paard, Berlingot geheten, is gestolen door twee bandieten met de bedoeling het in de vorm van biefstuk te verkopen. Maar als het er op aankomt, durven zy het niet te slachten en hun hele bestaan raakt in de war. Roger en Jean-Marc beweren, dat het een authentiek verhaal is. Of dat waar is, zullen we maar in het midden laten, maar de dwaze weer slag van dwaze historie zal men te De Franse regisseur Roger Vadim op een van de schaarse ogenblikken, dat hij tijd heeft kunnen vinden om te spelen met de driejarige Nathalie, het doch tertje uit zijn tweede huwelijk met Annette Stroyberg. Want Roger Vadim heeft het erg druk. Hij werkt thans hard aan de scenario's van twee films die hij in de komende tijd zal regisseren. De eerste is ,M repos du guer- rief' naar een roman van Chris- tiane Rochefort. De rolverdeling is al bekend: Robert Hossein enBrigitte Bardot, mevrouw Vadim nr. I, waarmee dan maar weer bewezen is, dat de steeds herhaalde kreet van B.B., dat zij met filmen zou ophouden en dat „La vie privée" haar filmische zwanezang was, met een flinke korrel zout genomen moet wor den. Of is het wellicht ook een middel om de tanende belang stelling gaande te houden? Roger Vadim verklaarde: ,Jk ben niet van plan van deze film alleen maar een documentaire over twee mensen te maken. Wat mij vooral boeit is het thema: de leugen. Een mens weigert te liegen en kan niet langer meer leven". Zijn tweede film heeft een titel - „Le vice en la vertu" - welke aan de Markies De Sade doet denken. In werkelijkheid wil Vadim De Sade echter niet tot zijn scenarioschrijver maken, maar hij laat zich alleen door hem inspireren. „Mijn beide vrouwelijke hoofd personen zullen evenbeelden zijn van de deugzame Justine en de losbandige Juliette. De film zal spelen aan het einde van het naziregime. In wezen waren er in de theorieën van Hitier fac toren, die sterk die van De Sade benaderen: de mythe van de Übermensch en de minach ting voor de zwakkeMaar verder gaat de gelijkenis dan ook zeker niet groot, maar over de grenzen moet hun ster nog rijzen. Wie zou de een van dit duo beter aan het publiek kunnen voorstellen dan de ander? Wij laten hier tot slot volgen, wat zij van elkaar zeg gen. Vraag: „Jean-Marc Thibault, kunt u ons een beeld geven van uw collega Roger Pierre?" Antwoord: „Nu, men kan me net zo goed vragen om een vulkaan te beschryven die Juist flink bezig is met vuur te spuwen, of een viool te vinden welke verborgen is in een orkest van koperblazers. Om te beginnen is Roger het grote raadsel van ons beroep: hij is toneelspeler, mimicus, schrijver, zanger van de lichte en van de zware muze, danser, imitator, dichter! Ik moet u bekennen dat zijn beste, altijd weer zwaar ver blufte toeschouwer, ikzelf ben. die alle dagen, alle jaargetijden door zeer nauwkeurig loopt. Hij is de regisseur, die met enorm ge duld elk detail, elk woord, elke houding bekijkt. Hij is de voor zichtige boekhouder, die noch zijn tijd, noch zijn geld, nooh zijn vriendschappen verspilt. Ik zie hem zo te zeggen altijd symbo lisch gewapend met een groot stuk school-gum, en bezig om alles wat lelijk, vuil of gemeen is, of ernaar zweemt, weg te gum men

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 14