Slechts de harde cijfers tellen in filmindustrie ONS WEKELIJKS FOTO-praatje Doe - liet - zelf - cursus POKON voor de kamer PAPERWHITES ZATERDAG 28 OKTOBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 ■l NIPPON AAN TOP j v P A EMMOI XTS PIJLEN GERICHT OP DE ROOS r ."'ijf mm. Blik en studie s De heer Perkins somde daarna de pijlen op, waarmede men in de -naaste toekomst het hart van de bioscoopbe zoekers denkt te kunnen treffen. Aan diverse van deze produkten hebben wij in het verleden tijdens de opnamen reeds aandacht besteed. Zoals aan Danny Kayes „Dolle generaal", waar mede Tuschinski deze week zijn veer tig jarig bestaan viert. En Marlon Brando's debuut als regisseur met „one eyed Jack", die binnenkort in ons land in roulatie komt. Opnieuw een psycho logische western. Jerry Lewis is ver tegenwoordigd met twee films: „Cin- derfella", waarin Jërry als As$epoetser het moet opnemen tegen een heel boze stiefmoedlr en twee zeer slechte stief broers, en „The Errand Boy", een dwaas verhaal van een boodschappen jongen, die plotseling gebombardeerd wordt tot Hollywoods grootste ster. In teressant in deze film is vooral, dat men een goede blik kan werpen in alle afdelingen van grote Amerikaanse filmstudio's. Natuurlijk is ook Elvis Presley van de partij. Als Elvis gereed is met „Blue Hawaii" kan hij meteen aan de slag „Roustabout" en ook daarna zal hij niet stil behoeven te zitten. De scena rio's liggen al gereed. Puccini op achtergrond Audrey Hepburn zingt en speelt als het te vrolijke meisje Holly Golighty in „Breakfast at Tiffany's" naar een bekend verhaal van Truman Capote. Shirley MacLaine verschijnt met Dean Martin in de gezellige komedie „All in a night's work" en met Yves Montand als Japanse in „My geisha", waarin de bekende aria's uit Puccini's beroem de opera „Madame Butterfly" als ach tergrondmuziek zullen dienen. In het Japans gezongen. Een andere film, die geheel in Japan wordt opgenomen, is „A girl named Tamiko" met Prance Nuyen en Mar tha Heyer in de vrouwelijke hoofdrol len. De befaamde auteur Tennessee Wil- hams is tegenwoordig een veel ge vraagde leverancier voor filmscena rio's. „Summer and Smoke", die in Ve netië veel waardering oogstte, is de verfilming 'van het gelijknamige to neelstuk, met Geraldine Page in de hoofdrol, die ook op Broadway excel leerde. „Heil is for heroes" is een hard ver haal uit de tweede wereldoorlog. Een (Van een onzer redacteuren) We kunnen ons nauwelijks voorstellen, dat iemand een kaar tje gaat kopen aan een bioscoop kassa en zich naar zijn plaats laat begeleiden zonder te weten, wat hem daarna te wachten staat. Maar zelfs al zou er zo'n iemand zijn, dan nog zou hij vreemd op kijken, wanneer hij een Japanse film voorgeschoteld kreeg. Japan se produkten zijn immers zeer schaars in onze Nederlandse bioscopen. Slechts sporadisch druppelt er een filmprodukt uit het land van de rijzende zon door tot onze theaters. Hetgeen op zichzelf niemand zal verbazen. De publieke instelling hier en daar is nu eenmaal hemelsbreed verschillend. Maar dat doet ons wel eens vergeten, dat Japan de grootste filmproduktie ter wereld heeft. Het filmbedrijf in Nippon is net zo oud als in de grootste filmproduceren- de landen in het Westen: Amerika, Engeland, Frankrijk, Italië en West- Duitsland, maar het heeft in de loop der jaren kwantitatief deze verre over vleugeld. De cijfers wijzen het duide lijk uit. Japan heeft in het afgelopen fiscale jaar (van 1 april tot en met 31 maart) niet minder dan 547 speel films geproduceerd. Dat was geen uit schieter. De laatste jaren schommelt de Met zijn meer dan 500 rolprenten staat Japan dus ver aan de top. Geen wonder, dat in die veelheid een enke ling ook in het Westen vermag te im poneren. Zo werd in 1951 de Japanse film „Rashomon" in Venetië gehono reerd met de Grand Prix. Het was niot de laatste onderscheiding, welke de filmindustrie uit het Verre Oosten ten deel vielen, want ook in latere jaren gingen prijzen in Cannes, Berlijn en Venetië naar Japan. Maar het gros van de Japanse filmprodukten gaat nooit de grenzen over. Pas in de laat ste jaren is de filmexport daar van enige betekenis geworden. willen aangaan met de vraag naar amusement van topkwaliteit in be langrijke films. Onze maatschappij is, onder leiding van Barney Balaban, aangeland op de weg, die geen compri- mis kent. Als scenario's, filmsverha- len, ontwerpen enz. geen directe aan wijzingen opleveren in de roos te zul len schieten, dan zullen wij terzijde geschoven moeten worden. Wij weten, dat zelfs dan nog enige films het doel voorbij zullen schieten en wjj moeten er dan ook naar streven meer op de winnende paarden dan op de verliezen de te wedden. Dat zijn we ook van plan te doen!" Overigens vertoont het Japanse filmbedrijf evenals de Amerikaanse de typische kenmerken van een grootin dustrie: negentig procent van de speel films wordt vervaax-digd door zes grote filmstudio's. In de Verenigde Staten is dat net zo. Ook daar een zestal grote maatschappijen, die het leeuwedeel van de Hollywoodse filmproduktie voor hun rekening nemen. De cijfers ont breken ons om te vertellen, wie nu wel de grootste is: Paramount, M.G.M., Twentieth Century Fox, Universal In ternational, Columbia of Warner Bros. Volgens onze inlichtingen ontlopen deze filmgrootheden elkaar niet veel en in hun harde concurrentie voert dan de een en dan weer de ander de Stella Stevens en Bobby Darin, zoals zij in „Too late blues" spelen. Voor zijn volgende film moest de nachtclubzanger twintig pond zwaarder worden. Dat lukte gemakkelijk genoeg. Het bleek heet wat moeilijker het normale gewicht terug te krijgen Sroduktie steeds om en nabü de vijf- onderd. Daar kunnen de Verenigde Staten niet aan tippen. Die komen met gemiddeld 270 films in de afge lopen jaren trouwens pas op de derde plaats. De tweede plaats wordt inge nomen door India, ook al zo'n land, waarvan de produkten ten onzent vol komen onbekend zijn. Maar dat neemt niet weg, dat men in het land van Nehroe per jaar ongeveer 300 films maakt. Dan volgt Amerika en daar achter pas Italië (150 films), Frank rijk (130), Engeland (120) en West- Duitsland (100). boventoon. Erg optimistisch zijn hun geluiden de laatste jaren echter niet geweest. Het bioscoopbezoek liep terug, de belangstelling voor de produkten van Hollywood verminderde, de invloed van de televisie werd gevreesd en meer van dergelijke sombere klanken borrel den op uit het hart van de Ameri kaanse filmwereld: Hollywood. Grote studio's stonden leeg en kapitale ver liescijfers waren aan de orde van de dag. Rooskleurig Des te meer verwondert het eigenlijk plotseling een rooskleurige schildering van de toekomst door een van de Ame rikaanse grootheden tegen te komen. Paramount heeft over de gehele we reld persconferenties gehouden, waar uit bleek, dat men bij deze maat schappij alle hoop heeft op de toe komst en derhalve een groots produk- tieprogramma op touw heeft gezet. De man, die verantwoordelijk is voor de verkoop van de Paramount produkten naar de landen buiten de Verenigde Staten, Jame Perkins president van Paramount International Films kwam voor een van die persconferen ties uit zijn vorstelijke residentie in New York overgevlogen naar Kopen hagen. Hij verklaarde er onomwonden, dat Paramount in de komende jaren meer succes gaat boeken dan deze maatschappij ooit heeft ondervonden. Een boude bewering, die men waar zal moeten maken. Audrey Hepburn breidde tussen de opnamen voor Breakfast at Tiffany's" aan een trui voor haar echtgenoot Mel Ferrer. „Hoe lang doe je nu over zo'n trui?", werd haar gevraagd. „Niet zo lang", antwoordde Audrey: „Slechts vier reizen naar Europa en drie films Slechts amusement Overigens was de rest van zijn betoog typerend. „Ons uiteindelijk doel is een zo groot mogelijk pu bliek over de gehele wereld amu sement en verstrooiing te bren gen". Geen woord over kunstzinni ge eisen, die gesteld mogen worden, geen woord over de zelfstandige kunstvorm, welke de film moet be ogen te zijn. Maar daarop richt zich de Amerikaanse filmmaat schappij ook niet, al realiseert zij zich, dat de tijden veranderd zijn. „De tijd van middelmatige films ligt eigenlijk reeds achter ons", aldus de heer Perkins. ..De eisen van het he dendaagse bioscooppubliek liggen op een hoger plan dan enige jaren gele den. Hetgeen met zich meebrengt, dat de eisen, die gesteld worden aan de staf van medewerkers, die de films kiezen, óók hoger zijn komen te lig gen. Voor iedere film afzonderlijk moet de artistieke inspanning van een filmstudiostaf tegenwoordig hoger zijn dan deze ooit geweest is. Slaagt een filmmaatschappij er niet in dit te ver wezenlijken, dan zijn grote verliespos ten onvermijdelijk". En dit is de spil, waar de filmindustrie om draait. En de heer Perkins vervolgde: „Onze markt is niet alleen veranderd, wat betreft de behoefte aan films op een internationaal niveau, maar hü is ook veranderd, omdat wü geen compromis Wanneer we aan iemand, die niet zelf ontwikkelt en vergroot, het belangrijkste verschil tussen een rolfilm en een kleinbeeldfilm zouden vragen, zou zijn antwoord waarschijnlijk luiden, dat hst negatseffor- maat bij de rolfilm niet kleiner gaat dan tot 4 x 4, en dat een klein" beeldfilm zijn negatiefjes meet met 24 x 36 mm of nog kleiner. Maar voor de man, die van deze negatieven vergrotingen moet maken, speelt het formaat maar een bijrolletje. Wat hem interesseert is vooral „de korrel". opnamen van bioscoopfilms werd ge bruikt. Deze film was van niet al te hoge gevoeligheid, omdat men de fabricagemethode van lichtgevoeliger materiaal nog niet beheerste. Na lang zoeken vond men de oplossing in het langer doen „rijpen' 'van de lichtge voelige emulsie. Dit rijpen is het op een constante, wat hoger dan normale temperatuur bewaren van de zilverop lossingen, die de lichtgevoelige laag zullen vormen. Duidelijk bleek echter dat de winst op het gebied van de gevoeligheid voor het licht een hin derlijk nadeel met zich meebracht. De uiterst fijne zilverkorreltjes, die na het ontwikkelen het beeld van het negatief opbouwen, werden bij een gebruikelijke ontwikkeling van zo'n snelle film veel groter. Het bleek dat door deze grotere gevoeligheid twee of meer korreltjes tijdens het ontwikkelen gingen sa- menklonten. Gevolg was een grotere opening tus sen de zilverkorreltjes. Anders gezegd: het aanvankelijk zeer fijne patroon, waaruit het beeld was opgebouwd, werdi Jrover. Bij het vergroten valt nu door eze grotere openingetjes meer licht en de door licht getroffen plekj.es op de blanke, gevoelige laag van het pa pier worden daardoor ook veel groter. De zwarte stipjes, die dus op de foto ontstaan, noemt men gemakshalve ook korrel en men zegt dan ook: „Bij de snellere films kun je op de foto warempel de korrel al zien zodra je een beetje sterkere vergroting maakt!"Om dat kleinbeeld-negatieven door hun be perkte afmetingen wil men dezelf de afmeting van foto bezitten nu eenmaal sterker vergroot moeten wor den dan de vroegere 9x12 of 6x9 ne gatieven, valt de korrel hierbij ook veel meer op. Het gevolg direct al na het uitko men van de eerste hooggevoelige films, was dan ook dat men naarstig ging zoeken naar ontwikkelaars, die de lof felijke eigenschap zouden bezitten dit samenklonten van de zilvex-korrels te gen te gaan. Men vond deze stoffen, maar het grote nadeel daarvan was weerdat ze de gevoeligheid van de films sterk omlaag brachten!! Zo draaide xnen dus eigenlijk enigszins in een cirkel rond. De laatste jaren echter is de tech niek bij de fabricage van de emulsies sterk verbeterd en worden zelfs ge luidsgolven, die boven het menselijk gehoor liggen, gebruikt om de emulsie door trilling zo fijn mogelijk te ver delen. Daarom kan inderdaad een huidige film, die belangrijk lichtgevoeliger is dan zijn voorganger van enige jaren terug, toch fijner van korrel zijn. Voeg hierbij nog, dat de ontwikkelingstof- fen qua samenstelling aan een uiterst nauwkeurig researchwerk zijn onder worpen en ontwikkelaars ontstonden, die een fijne korrel opleverden zon der de lichtgevoeligheid in ernstige mate aan te tasten, dan is het dui delijk dat er een sterke vooruitgang is geboekt. Wie zelf ontwikkelt, moet van deze vooruitgang gebruik maken. Stop dus geen kleinbeeldfilm in een of andere metol-hydrochinon-ontwikkelaar. Deze maakt de film grover dan noodzakelijk is. Er zijn verschillende soorten ver pakte fijnkorrel-ontwikkelaars, die voor luttele prijs 4 tot 6 films kunnen ont wikkelen, mits men bij elke volgende film de begin-ontwikkeltjjd met één of twee minuten verlengt. Gebruik voor z.g. snelle film stellig een fijnkorrel- ontwikkelaar, want dan alleen kunt u een deel van een kleinbeeld-negatief uit vergroten. En wie alleen maar betrekkelijk kleine foto's wenst, zoals 't meest gebruikelijke formaat 7x10 Va cm, bedenke toch, dat de fijne detail lering en scherpte alleen kan ontstaan, wanneer de korrel zeer fijn wordt gehouden. Grappig Is, dat men uitgaande van films met een vrij lage lichtgevoelig heid (b.v. 14 Din graden), die vrijwel geen korrel vertoonden, een speciale ontwikkelaar voor dit negatiefmateri aal samenstelde. Inplaats van de ge voeligheid te drukken, zoals de eerste fijnkorrelontwikkelaars dat deden voerde deze de gevoeligheid sterk op. Zodat u thans een film van 14 Din gra den met een zeer fijne korrel kunt kopen en hem in uw toestel als 19 Din graden belichten. Dat betekent dat u uw lensopening bijna twee volle diagram waarden verder dicht kimt draaien. Zou u bij een sluitersnelheid van bijvooxheeld 1/125 sec, deze 14 Dim graden met lensopening f is 4,5 moeten opnemen, dan kunt u met een gerust hart de lens tussen lensopening 8 en 11 draaien, alsof de film 19 Din gra den is. Doe dat op overeenkomstige wijze met alle opnamen. In feite lijkt het alsof u de film dan sterk onder belicht, omdat u zijn lichtgevoeligheid zo hoog aanslaat. Maar in deze specia le ontwikkelaar, die door verschillen de fabrieken tegenwoordig geleverd wordt, komt alles op z'n pootjes te recht. Die ontwikkelaars kunt u echter maar éénmaal gebruiken. Met een le lijk woord worden ze in de vaktaal aangeduid met „éénmalige" ontwikke laars. Denk vooral nooit: die verho ging in gevoeligheid met 5 Din graden zal wel wat overdreven zjjn. Ik neem veiligheidshalve maar 3 Din graden meer. Want dan zijn uw negatieven in zo'n ontwikkelaar behandeld beslist van minder kwaliteit doordat ze dan overbelicht zijn! Die eenmalige ontwikkelaar vraagt echter een iets andere ontwikkeltech- niek dan de normale. Het spelletje van: „draai je spoeltje nog eris rond" tjjdens het ontwikkelen in de dag lichttank komt absoluut te verval len. Waarom? Dat hoort u de volgen de keer. "l Charlton Heston, gefotogra feerd in Rome tijdens de opnamen voor „The Easter dinner". Na vijf jaar eindelijk weer eens een ko medie voor de Mozes uit „De tien geboden" en Ben-Hur uit de gelijknamige film. van de hoofdrollen is in handen van de nachtclubzanger Bobby Darin, die voor deze rol maar liefst twintig pond zwaarder moest wox-den. Het lukte hem, maar veel moeilijker bleek het daax-na weer zijn normale gewicht terug te krijgen. En dat moest voor zijn optre den in Las Vegas. Ock C.C. Producent, en regisseur John Cassa vetes, de maker van de veelbesproken „Shadows", heeft een contract met Pa ramount voor zeven jaar met in to taal veertien films. De eerste twee zijn „Too late blues" en„The iron men". In de laatste wordt de vrouwelijke hoofdrol gespeeld door Claudia Cardi- nale, die steeds meer gepousseerd wordt als de erfgename van Brigitte Bardots „erfenis". Charlton Heston, die veel roem heeft geoogst in De tien geboden" en „Ben- Hur" komt voor het eerst sinds vijf jaar weer eens in een komedie op het witte doek „The Easter dinner", waarin hij o.m. naast Elsa Martinelli speelt. Deze charmante Italiaanse heeft trou wens druk werk bij Paramount, want behalve deze film, verschijnt zij ook in „Hatax-i", waarvoor men vier maandexx in Afx-ika heeft gefilmd". Dit lijstje is op geen stukken na vol ledig, want in andere films zal men o.m. nog John Wayne, Hardy Kruger, Yul Brynner, James Stewart. Vera Mi ll's, Juliette Gréco, Liselotte Pulver, La- na Turner, Debbie Reynolds en ande ren kunnen bewonderen. „Sterren" met klinkende namen, die nog steeds voor komen op de lijst van kasmagneten. Dat moet ook wel. James Perkins heeft toch gezegd: „We zullen op het win nende paard wedden". En daarmee zijn we aangeland bij het onderwerp, dat jarenlang de stof voor eindeloze discussies leverde en dat nog wel jarenlang zal doen ook. Iedere fabrikant haast zich tegen woordig om bij het opvoeren van de lichtgevoeligheid van zijn negatiefma teriaal een eis van de tegenwoor dige tijd in alle toonaarden te ver zekeren, dat de korrel ondanks deze stijging zéér fijn is. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze beweren, .dat de korrel van hun nieuwste, snelste film bij een goede ontwikkeling nog fijner is dan minder lichtgevoelig materiaal van enige jaren geleden. Voor we de waarheid van deze bewe ring willen toetsen en ook de praktijk van het ontwikkelen van zo'n film met als eis een uiterst fijne kor rel gaan bespreken, eerst even een zeer korte uiteenzetting, waarom de korrel van het negatiefmateriaal zó belangrijk is, dat er een halve biblio theek over geschreven werd. Bij de intrede van de kleinbeeldcamera, nu ongeveer een dikke dertig jaar geleden werd gebx-uik gemaakt van geperfo reerd filmmatei'iaal, dat ook voor de Elvis Presley is Paramounts trekpleister voor de jeugd. Ove rigens heeft Elvis' plotselinge ommezwaai na zijn diensttijd bij diezelfde jeugd nogal wat stof doen opwaaien. Het wordt niet overal gewaardeerd, dat Ameri ka' s rock 'n roll-koning zo abrupt zoete-liedjes-zanger werd. Advertentie Mengmeststof voor kamerplanten 65% 100 gram - 65 ct - Volop groei en bloeit Nu is het de goede tijd om Uw bloembollen te bestellen; in ieder geval voor die bollen, wel ke, men binnenshuis tot ver vroegde bloei wil brengen. Het vervroegen van bloembollen is een prettig werkje. Speciaal de paperwhites behoeven niet te mislukken, doch dan dient men ze nu zo spoedig mogelijk te be stellen en doe dat vooral bij een solide firma; ook de zaadhan delaar zal u aan goede kwali teit bollen kunnen helpen. Vrijwel alle bloembollen moe ten voor vervroegde bloei eerst een donkere kastbehandeling ondergaan, doch voor paper- white-Narcissen is dat niet no dig, die mag men direct in het volle licht zetten en het is hele maal niet moeilijk ze in bloei te kweken. Direct na ontvangst dienen de bollen in de voor hen be stemde schalen of potten gezet te worden. Gebruik er gewone tuingrond voor; die behoeft men niet extra te bemesten. Het is echt niet nodig ze in de grond op te kweken; ook als men „drie-hoog" woont, kan men narcissen vervroegen. U heeft er alleen maar grint voor nodig. Op de bodem van de schaal komt een laagje fijn ge wassen grint en daarop zet men de bollen en dan zo, dat ze el kaar een beetje steunen. Nadien zal men de schaal moeten vul len met grint en met water, zo dat de neuzen van de bollen precies onder het grint zitten. Paperwhite's bloeien met flin ke trossen heerlijk geurende, witte bloemen. Men dient er op te letten dat het grint voldoende vochtig blijft. Als de bollen bezig zijn met het vormen van wor tels en ze staan droog, zal ex- van de bloemknoppen niet veel terecht komen en dat zou jam mer zyn. Paperwhites zijn alleen ge schikt voor het vervroegen in huis; voor tuinbeplanting deu gen ze niet. Na de bloei kan men ze dus als waardeloos op ruimen; ook voor het vervroe gen in een volgend seizoen kan men ze niet meer gebruiken. G. Kromdijl- PAPERWHITES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 18