Wij Europeanen kunnen veel leren van Amerika Kerkdiensten Leiden en omgeving Overdreven zelffinanciering kan toch ook haar voordelen hebben DR. FABER TE LEIDEN: Amerikaanse revolutie geen specifiek protestantse zaak Verlaagd belastingtarief voor uitgekeerde winsten is juist ZATERDAG 28 OKKTIBER 1961 Zondag 29 oktober Lelden Hervormde Gemeente Pieters kerk: 10 uur ds. H. Stolk te Schevenin gen, voor ds. Ottevanger, 7 uur ds. D. J. vossers. Zangdlenst. Hooglandse Kerk: 10.30 uur ds. J. A. Eekhof. Marekerk: 10.30 uur ds. S. G. J. Goverts te Naaldwijk, 7 uur ds. J, de Wit. Oosterkerk: 10 uur ds. H. J. van Achter berg. Bethlehemkerk: 10 uur dr. P. L. Schoon- helm. Maranathakerk: 9 uur ds. P. Kloek. Bevrijdingskerk: 1050 uur ds. J. de Wit. Herv. Ulo-school, Asserstr.: 10 uur ds. J. M D. van den Berg. Aula School, Marnlxstraat: 10 uur ds. P. A. A. Klusener te Delft. Ver. van Vrljz. Hervormden, Leldse Volkshuis: 1050 uur prof. dr. T. Jansma. Eglise Wallonne: 1050 uur ds. G. Roth, te Amsterdam. Academisch Ziekenhuis: 10 uur ds. H. Bouter. Dlaconessenhuis: 1050 uur ds. E. Sara- ber te Voorschoten. Jeugdkerk, aula Gymnasium: 10 uur de beer L. de Liefde. Zulderkerk, Ingang Bloemistenlaan: 8.00 uur kerkdienst voor doven. Geref. Kerk (In Chr. Geref. Kerk, Bteenschuur 9)9 uur ds. Heule, 7 uur dr. Westerink. Petrakerk, Surlnamestraat: 10 uur ds. Haverkamp, 5 uur ds. Maaskant. Kerk Oude Vest: 10 uur ds. Maaskant, (5 uur ds. Haverkamp. 7 uur dr. D. K. Wle- lenga, te Wassenaar. Maranathakerk: 10.30 uur dr. D. K. Wie- lenga, 5 uur ds. H. J. Heer sink te Vrooms- ^bevrijdingskerk, Aerent Bruunstraat: 9 uur ds. H. J. Heerslnk, 5 uur ds. Heule. Groenhoven: 10 uur dr. Westerink. Chr. Geref. Kerk: 10.30 en 6 uur dr. Velema. Geref. Kerk (Vrijgemaakt)10 en 5 uur ds. C. van Venetië te Wormerveer. Evang. Luth. Kerk: 10.16 uur ds. Haan. Doopsgez. Gemeente: 10.30 uur dr. S. L. Verheus. Herdenking zilveren koetersjubl- leum. Rem. Gemeente: 10.80 uur da. H. J. W. Modderman te Amsterdam. Vrije Kath. Kerk (Vreewljkstr. 19)10.30 uur gezongen H. Mis. Christian Science (Steenschuur 4) t 1050 uur gezongen H. Mis. Baptistengemeente: 10 en 650 uur dhr. H. Schouten Jr; vrijdag 8 uur bidstond. Evang. Chr. Gemeenschap (Middelste gracht 3): 10 en 6 uur dhr Dlkkes; dins dag 8 uur bijbelstudie. Leger des Hells: 10 uur heillglngs» 6.45 uur straatprediklng Gangetje: 7.30 u. opwekkingssamenkomst. Alle samenkom sten olv. kapt. C. Vermeulen. Oud Kath. Kerk (Zw. Singel 60): 9.45 uur hoogmis; woensdag 950 uur hoogmis van Allerheiligen; 750 uur vespers; don derdag 7.30 uur avondmis van Allerzielen Oud Kath. Kerk: 750 uur Engelse dienst Geref. Gem.: 10 en 5 uur student Kult uit Katwijk; 1 november 10 uur ds. Mo lenaar, 3 en 7.30 uur ds. De Geer; dank dag voor het gewas. Aarlanderveen Herv. Gem.: 10 uur ds. M. H. Boogert, 650 uur ds. C. van der Leeden te Hazerswoude; Geref. Kerk: 950 en 6.30 uur ds. W. J. van Hoek; Chr. Ger. Gem.: 9.30 uur Dienst des Woords, 6.45 u. ds. D. H. Biesma te Llsse. Alphen aan den Rijn Herv. Gem. Jullanastraat: 9.30 uur ds. JH. Sogers, 6.30 uur ds. M. Hanemaaljer. Jeugddienst. Aula Immanuelschool Anna van Buren- laan: 9.30 uur ds. P. A. Lefeber; Kapel Gouwsluis: 9.30 uur ds. M. Hanemaaljer; Gebouw Jonathan: 9.30 uur dr. J. Zandee Kapel Hooftstraat: 9.30 uur ds. J. J. Tim nier te Woerden, 6.30 uur ds. A. Breure; Oudshoornseweg: 10 uur ds. G. Cadée; Martha-Stlchtlng: 1050 uur mei. ds. J. C. ten Have; Geref. Kerk Maranathakerk. 10 uur ds. W. WIJ ma. 650 uur ds. K. H. Schuring; Salvatorlkerk: 10 uur ds. K. H. Schuring, 650 uur ds. W. WIJma; Hooft straat: 10 en 650 uur ds. W. Tom; Geref. Kerk (Vrijgemaakt)10 en 5 uur dsH. Scholte. Dankdienst voor het gewas; Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk Grljpenstein- 6traat: 9.30 en 5 uur Dienst des Woords: Oud Geref. Gem. Van Mandersloostraat: 9 30 en 4 uur leesdienst; Rem. Geref. Ge meente Van Mandersloostraat: 7 uur ds. J. Spijker te Den Haag; Baptisten Ge meente IJsbaangebouw: 10 uur Eredienst. 6.30 uur ds. M. Cohen. Boskoop Herv. Gem.: 9 en 10.30 uur ds. L. Klootwijk te Scherpenzeel, 6.30 uur ds G Koerselman te Koudekerk aan den Rijn; Geref. Kerk: 9.30 en 5 uur ds. H. Sweepe te Scheveningen; Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 uur ds. P. J. de Brutjn; Geref. Gemeente: 9.30 en 6 uur leesdienst; Ver. van Vrijz. Herv.: 10 uur in Rem. Kerk, ds. A. Kalis. Bodegraven Herv. Gem.: 10 uur ds. J. Haltsma, te Woerden, 650 uur ds. A. den Hartogh; Bethlehemkerk: 6.30 uur ds. W. Balke te Langerak; donderdag 2 nov.: Dorpskerk: 7.30 uur ds. A. den Hartogh Dankure voor Gewas en Arbeid; Herv. Evangelisatie: 1050 uur geen dienst; 7 u. ds. C. M. Krijger te Den Haag: Ger. Kerk: 10 en 6.30 uur ds. L. Loosman: woensdag 1 nov.: 7.30 uur ds. L. Loosman. Dank stond voor Gewas; Nleuwerbrug: 10 en 650 uur ds. C. J. Tlsslnk; woensdag 1 nov. 7 30 uur ds. C. J. Tlsslnk. Dankstond v. Gewas; Geref. Kerk (Vrijgem.)9 uur leesdienst, 3 uur ds. H. Scholte; Geref. Gem.: 10 en 6 uur leesdienst; Ev. Luth. Gem.: 9 uur ds. A. Jense, dinsdag 31 okt. dr. H. J. Jaanus te Rotterdam. Herden king Hervorming; Ev. Kring: 10 uur Ere dienst, 7 uur dhr Jb. Klein Haneveld. Hazerswoude Herv. Gem.t 950 en 6.30 uur ds. Chr. v. d. Leeden; Geref. Kerk: 9.00, 1050 en 650 uur ds. N. W. v. d. Hout. Hlllegom Herv. Gem.: 10 uur ds. F. Brouwer, 6 uur ds. J. Veenendaal; Geref. Kerk: 10 en 5 uur drs. Okke Jager te Haarlem; Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 uur kand. J. P. Versteeg te Amsterdam; Mara- nathasamenkomstwoensdag, 8 uur Nuts- gebouw, spreker ds. A. Agtereek te Haar lem; Evangellsatlesamenkomst: 3 uur ge bouw Haven 50: spreker evangelist J. v. d. Berg te Wassenaar. Hoogmade Herv, Gem.: 10 uur ds. J. H. de Vree. Katwijk aan den R(jn Herv. Gem.: 9.30 en 6 uur ds. A. Makkenze; Aula Prin ses Beatrlxschool9.30 uur ds. Hoeve te Zwolle; Gymnastieklokaal school Narcis straat: 10.30 uur dhr J. Vink te Katwijk aan Zee; Geref. Kerk: 9.30 en 6 uur ds. H. de Valk. Katwijk aan Zee Herv. Gem. Nieuwe Kerk: 10 uur ds. de Vos, 6 uur (Jeugd dienst) ds. Offerings; Oude Kerk: 10 uur ds. Bouman (H.D.). 6 uur ds. Tukker; Kapel: 10 uur ds. A. den Hartogh te Bo degraven; 6 uur ds. de Vos; Gr. van Pr. School: 10 uur ds. Hagen; Aula Nieuwe Begr.-plaats: 10 uur ds. Moerenhout; Zee- hospltlum: 6.45 uur ds. Pijlman; Geref. Kerk: 9 en 1050 uur ds. F. Eringa te Den Haag. 5 uur ds. Pijlman; Chr. Geref. Kerk: 10 en 6 uur ds. Venema te Zwljndrecht; Geref. Kerk (Vrijgemaakt): 850 en 3 uur ds. J. Bos, 1050 en 5 uur ds. Breen; Ger, Gemeente: 10 en 5 uur leesdienst; Geref. Gemeente In Ned.: 10 en 5 uur leesdienst. Koudekerk Herv. Gem.: 10 uur ds. Koerselman. 7 uur dr. Frederlksen te Was senaar. (Jeugddienst); Geref. Kerk: 10 en 7 uur ds. Smit te Voorschoten. Leiderdorp Herv. Gem.: 10 en 650 u. ds J. P. Honnef (H.A.); Zljlkwartler: geen dienst; Geref. Kerk: 10 uur ds. F. Min- nema, 6.30 uur ds. J. J. Dijk; Zijlkwartier: 9 uur ds. J. J. D(]k, 6.30 uur ds. F. Mln- nema; Vrljz. Herv. (Gebouw Lindelaan 12a): 10.30 uur ds. C. P. Thomsen te Utrecht. Lelmulden Herv. Gem.: 9.30 uur ds. D H. Gljsbers; Pntël: 9.30 en 7 uur ds. H. J. Koffrle. Llsse Herv. Gem.: 9 en 10.30 uur ds. W H. Wallaart te Sassenheim; 7 uur ds. Jac. J. Pop, em. pred. te Hlllegom; Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. K. Schouten; Chr. Geref. Kerk: 10 en 4.30 uür ds. D. H. Biesma; Geref. Gem.: 10 en 4 uur lees dienst; Geref. Kerk (Vrijgemaakt)10 en 4 30 uur ds. J. J. Verleur; Oud Geref. Ge meente: 9.30 en 3 uur leesdienst; Ned. Prot.: geen dienst. Nieuwkoop Herv. Gem.; 10 uur ds. W. H. de Jong, 6.30 uur ds. W. A. B. Ha gen te Katwijk aan Zee. (Jeugddienst); Geref. Kerk: 9.30 uur ds. A. van der Kooy te Woerden, 6 30 uur ds. C. Ch. Griffioen te Woerden; Rem. Geref. Gem.: 7 uur ds. A. W. Cramer te Lelden; Chr. Geref. Kerk: geen opgaaf ontvangen. NoordwiJk-Binnen Herv. Gem.: 10 en 7 uur ds. J. van Dok: Geref. Kerk: 9.30, en 5 uur ds. W. Dekker; 11 uur Bergh- stichtlng: ds. W. Dekker; Ned. Prot. Bond: 10.30 uur da. C. W. Herder-Brugman te Den Haag. Noordwyk aan Zee Herv. Gem.: 10 u. ds. N. J. Cupédo. Kerkhervorming, 5 uur dr. F. D. Emaus te Den Haag; 7 uur ds. J. Hoekstra. (Jeugddienst, leeft. 15-25 Jr) 10 uur Sole Mio: ds. J. Hoekstra; Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. B. Bouma; Herv. Geref. Evangelisatie: 10 uur ds. M. Otte vanger te Lelden, 3.30 uur ds. H. Zethof te Kockingen. Noordwljkerhout Herv. Gem.: 10 uur 5. A. H. Smits, 7 uur (De Zilk aula R.-K. Meisjesschool: ds. A. H. Smits. legstgeest Herv. Gem. Groene- of Wlllibrordkerk: 10.30 u. Herdenking kerk hervorming. Ds. J. Irik; Pauluskerk: 10 u. ds. B. C. Visser, 7 uur ds. G. F. Callen- bach; Geref. Kerk Maurltslaan: 10 en 5 u. Kappers; Geref. Kerk (Vrijgemaakt) W. de Zwljgerkerk: 850 uur drs. R. Brands 3 uur drs. J. Douma. Oude Wetering Herv. Gem.: 950 uur ds. A. M. Knottnerus, 3 uur drs. J. van Veen td Stompetoren; Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds. A. G. Kornet; Rem. Geref. Gem.: 10 uur ds. A. W. Cramer te Lelden. Rljnsaterwoude Herv. Gem.: 10 uur ds. C. J. Baart. 7 uur ds. W. Verwelj te Zevenhoven; Chr. Geref. Kerk: 9.30 uur Dienst des Woords, 2.15 uur ds. J. C. van Ravenswaay te Scheveningen. Rijnsburg Herv. Gem.: 10 uur ds. H. van Gosliga, 5 uur ds. M. C. Groenewoud Jeugddienst. Medewerking Kerkkoor; Beth lehemkerk: 10 uur ds. M. C. Groenewoud, 5 uur ds. H. van Gosliga; Geref. Kerk Ra penburg: 9.30 uur ds. J. Banga; 5 uur ds. H. Post; Petrakerk: 9.30 uur ds. J. Bijle- veld, 5 uur ds. Kr. Smit te Voorschoten; Maranathakerk: 9.30 uur ds. H. Post, 5 u. ds. J. Bljleveld; Geref. Kerk (Vrijgem.) 10 en 5 uur ds. J. Douma; Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. J. Kampman. Sassenlielm Herv. Gem.: 9 en 10.30 uur ds. E. Saraber te Voorschoten; 7 uur (Jeugddienst) ds. H. Beker te Wassenaar (woensdag dankstond voor het gewas, 7.30 uur ds. W. H. Walvaart). Geref. Kerk: 9.30 uur ds. P. D. Kuiper; 5 uur ds. H. van den Berg (1 november dankstond voor het gewas, 7.30 uur ds. H. van den Berg). Chr. Geref. Kerk: 10 uur ds. H. Visser; 5 uur ds. H. Visser (1 november dankdag voor het gewas; 10 uur ds. L. S. den Boer; 8 uur ds. L. S. den Boer). Ned. Prot. Bond: 10.30 uur dhr J. P. Hulsbosch. Ter Aar Herv. Gem.: 9.30 en 6.30 uur ds. Llndenburg. Geref. Kerk: 10 en 6.30 uur ds. Heyner. Valkenburg Herv. Gem.: 10 uur ds. D. Lekkerkerker; 6.30 uur ds. D. Lekker- kerker (gezinsdlenst). Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. Langeler Geref. Kerk (vrijgem.) 10.15 en 3 uur drs. R. Brands. Herv. Gem.: 10 uur ds. J. Voorhout W. de Jong. Voorschoten Herv. Gem.: 10 uur ds. Metering; 7 uur ds. Steenbeek te Amers foort (Jeugddienst). Rijndijk: 10 uur vlc. Hammings. Hulp en Heil: 10 uur ds. Zijl stra. Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds. Modde raar. Geref. Kerk (vrijgem.): 10 en 5 uur Ji. J. Waagmeester te Hasselt. Waddlnxveen Herv. Gem.: 9.30 uur ds. H. Jongerden uit Zljderveld; 6.30 uur J. R. Cuperus. Esdoornlaan: 9.30 uur J. R. Cuperus; 6.30 uur ds. H. Jon gerden. Stationsstraat: 9.30 uur ds. W. S. van Leeuwen; 7 uur ds. J. A. Peters te Den Haag. Geref. Kerk: 9.30 en 5 uur ds. Seegers te Gouda. Rem. Geref. Gem.: geen opgave ontvangen. Oud Geref. Gem.: 9.30 en 5 uur ds. A. P. Verloop. Warmond Herv. Gem.: 10 uur ds. H. Boonstra; 7 uur ds. H. J. Achterberg te Lelden (Jeugddienst). Wassenaar Herv. Gem.: 10 uur dr. Th. C. Frederikse; 7 uur (Jeugddienst) ds. M. N Schrale te Rotterdam-Delfshaven. Klevietkerk: 8.30 uur jeugdkerk; 9.30 uur ds. J. T. Wlersma. Deylerhuis: 10.15 uur ds. H. Beker. Shalom: 10 uur Jeugdkerk. Geref. Kerk, Klevietkerk: 11 uur prof. dr. J. Waterink te Amsterdam; 5 uur ds. P. de Bruyn te Den Haag. Zijllaan: 10 en 5 uur ds. A. Vos. Ned. Prot. Bond, Lange Kerkdam: 10.35 uur mej. N. Bossert. NPB/ Rem. Gem./Doopsgez. Gem., Johannahuis: 10.30 uur ds. J. Spijker (Rem.) te Den Haag. Soefibeweging, Wald. Pyrmontlaan 6: 11 uur universele dienst. Herv. Evang., Dorpshuis10 en 5 uur K. Asm us te Zwljndrecht. Wonbrngge Herv. Gem.: 9.30 en 6.30 uur ds. G. F. Overgaauw. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds. G. W. J. van Bleek. Ned. Prot. Bond: geen dienst. Zevenhoven Herv. Gem.: 9.30 uur ds. A. S. Klusener te Nieuwveen. De Hoef: 7 uur ds. C. Baart te Rijnsaterwoude. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds. C. van Reenen te Hilversum. Vorm van geluiden in kleuren „vertaald" Een Britse elektronische Ingenieur heeft een methode ontwikkeld, waarbij de vorm van geluiden in kleuren worden geproduceerd. Men wist reeds lang, dat een zorgvuldig arrangement van licht en kleur een bepaalde stemming kan wekken terwijl men naar muziek luistert, maar de Britse methode gaat nog enkele stappen verder. Zij maakt geen gebruik van lampen, die elektro nisch aan een geluidsmechanisme zijn gekoppeld, m aar projecteert de vorm van het geluid op een gewone televisie- kathodestraalbuis. De spookachtige, sur realistische vormen worden door middel van filters in kleuren geprojecteerd. De „geluidsbeelden" bewegen over het scherm en geven een indruk van grote drie-dimensionele diepte. Er gaat een dwingende betovering van uit. De kyker ziet een steeds veranderend beeld van spiralen, kronkels en gebogen vormen, eindeloos afwisselend, die op de maat van de muziek ,of onafhankelijk daar van, bewegen. Deze vinding is het resul taat van meer dan een jaar speurwerk door de heer Frederick Judd ,een inge nieur op het gebied van de elektronica. Hij is als een van de voornaamste exponenten van de concrete mu ziek technisch redacteur van een tijd schrift over bandopnemings-methoden Zoeterwoude Herv. Gem.: 10 uur ds. G. J. van Embden, 7 uur ds. N. J. M. Hoo- gendijk te Mulderberg. Jeugddienst. Zwammerdam Herv. Gem.: 10 en 6.30 uur ds. C. L. van den Broeck; Geref. Kerk: 10 en 6.30 uur ds. J. Wagenaar; Rem. Geref. Gem.: geen dienst. en heeft kortgeleden een boek over dit onderwerp gepubliceerd, dat tot titel heeft „Electronic Music and Musique Concrète". De heer Judd verkrijgt de kleuren en patronen door elektronisch voortgebrachte impulsen, die hij aan de muziek ontleent, aan de kathodestraal- buizen toe te voeren. Het gehele pro gramma kan worden vastgelegd op en worden geproduceerd met een gewone bandrecorder met twee kanalen: het ene kanaal wordt gebruikt om de muziek hoorbaar te reproduceren, het andere om de muziek zichtbaar op de kathode- straalbuis te reproduceren. De program ma's kunnen derhalve in iedere gewen ste volgorde worden opgenomen en gere digeerd. Opnemingen kunnen ook direct in kleuren worden gefilmd (van de ka- thodestraalbuis) en met een gesynchro niseerde geluidsband worden „gedub- bed". Advertentie De kansel in de gereformeerde kerk te Voorschoten. (Foto Will Eiselln) Voor de bijeenkomst voor leden van verschillende kerkgenootschappen in de Doopsgezinde kerk aan de Pieterskerkstraat, een samentreffen, dat zoals de voorzitter van het Leidse comité, ds. J. Th. Mackenzie, het noemde „de kern was van deze Leidse week voor Internationale Samenwerking, om dat men geconfronteerd wordt met de geestelijke houding en levensvisie der Amerikanen" bestond donderdagavond helaas het is bij andere gele genheden deze week al meer gezegd slechts belangstelling bij een kleine groep personen. De bijeenkomst werd o.a. bijgewoond door leden van de Leidse commissie, wethouder J. C. van Schaik namens het gemeentebestuur en de deken van Leiden W. P. M. Haring. „Wij Europeanen vinden, dat de Ame rikanen moeten zijn zoals wij zijn, an ders nemen wij hen dat een beetje kwa lijk", aldus dr. Faber, die de Europese voorstelling van de Amerikaan tekende: „een beetje parvenu, oppervlakkig, oner varen en wat kinderlijk". Een verklaring gaf dr. Faber hiervoor door de Ameri kaan te vergelijken met de verloren rijke zoon, die voor het achterop geraakte Europa innerlijk moeilijk te aanvaarden is, omdat het hem zo goed is gegaan. TEGENSTELLING Uitvoerig ging dr. Faber in op het verschijnsel dat de Kerk in Amerika iin alle gelederen bloeit. In Europa heeft het leven zich van de Kerk geëmanci peerd waardoor een spanning is ont staan tussen de Kerk en het leven der wereld. In Amerika ontbreekt deze span- Misverstanden over Nieuwe Wereld De twee sprekers op deze samenkomst werden ingeleid door ds. J. Th. Macken zie, die alvast een klimaat schiep voor het onderwerp: „Tussen techniek en geestelijk leven", door er op te wijzen, dat men er van doordrongen moet zijn, dat de geloofsvisie bepalend is voor deze wereld. Dr. H. Faber, wetenschappelijk hoofd ambtenaar aan de Leidse Universiteit achtte het nodig, dat wij als Europea nen begrijpen wat in Amerika gebeurt. Er bestaat bij ons daarover nogal eens een misverstand doordat wij van Ame rika dikwijls alleen maar karikaturen zien van uitersten. In het algemeen hoger dividend dan '60 Interne financiering (Van onze financiële medewerker) Als men in het algemeen de dividenden, die tot dusver over het afgelopen jaar zijn uitgekeerd, vergelijkt met die over het jaar 1959, blijkt dat ze hoger zijn dan die van laatstgenoemde periode. In vele gevallen is dit een gevolg van in 1960 verkregen grotere bedrijfswinsten, maar ook als die winsten niet groter waren dan in het voorafgaande jaar, hebben sommige ondernemingen een hoger dividend uitgekeerd. Het is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar wel mag het waarschijn lijk worden geacht dat de ietwat ruimere dividendpolitiek mede een gevolg is van de kritiek op het dividendbeleid van vele directies uitgeoefend. Behoudende aard Het is een bekend feit dat de door- snee-Nederlander behoudend van aard is en deze behoudzucht vindt men ook bij de meesten van hen, die met de lei ding en het financieel beheer van onze ondernemingen zijn belast. Gevolg hier van is dat in ons land gemiddeld niet meer dan ongeveer de helft van de be schikbare winsten tot uitkering wordt gebracht en grote bedragen in de vorm van afschrijvingen en reserveringen in het bedrijf worden gehouden. Het motief voor een dergelijk beleid vindt men niet alleen in de wens het bedrijf financieel sterk te maken, maar ook om een ver dere bedrijfsexpansie met eigen midde len te financieren. Zo is het begrip zelf financiering ontstaan, dat de laatste ja ren nogal eens in discussie is geweest en waarover dc meningen nog altijd verdeeld zijn. Velen zijn van oordeel dat door deze zelffinanciering aandeelhouders, juri disch nog altijd de eigenaars van de vennootschap, niet aan hun trek ko men, een gezonde doorstroming, van het kapitaal wordt verhinderd en de direc ties verleid worden tot een bedrijfsex pansie, die economisch niet verantwoord is. Dat voor de zucht naar zelffinancie ring de directies op zo groot mogelijke winsten bedacht zyn en daarom tegen een prijsverlaging van hun produkt ge kant zyn, wordt voorts ook als een be zwaar tegen de zelffinanciering be schouwd. Een feit is dat, zoals ir. Otten reeds in december 1958 heeft opgemerkt, de besparingen van de onderneming zelf de belangrijkste bron van eigen kapitaal vormen. Zonder deze interne financie ring zou, volgens de onlangs afgetreden president-directeur van Philips, de in dustrialisatie in Nederland niet zo suc cesvol zijn verlopen als tot heden is ge schied. Ook in het onlangs verschenen jaarverslag van de Herstelbank wordt dit met zoveel woorden geconstateerd, waarbij eraan wordt herinnerd dat deze zelffinanciering tot 1941 in sterke mate werd bevorderd doordat winsten, die in de N.V. werden gehouden en niet aan de eigenaar/aandeelhouders werden uit gekeerd, geheel vrij van belasting waren. Toegegeven moet worden dat als zelf financiering geëffectueerd wordt door de vorming van stille reserves, in welke vorm ook, het verkrijgen van een juist beeld van de positie der vennootschap wordt bemoeilijkt. Dit kan geschieden door, zonder dat daarvan in het verslag melding wordt gemaakt, een deel van de winst als reserve onder de post ere diiteuiran ®g te boeken", dan wel door de kapitaalgoederen tegen een te lage prijs in de gepubliceerde palans op te nemen. Deze wijze van doen is vooral de laatste jaren in de financiële pers gegispt, omdat daardoor de beurskoers van de aandelen vaak beneden de in trinsieke waarde blijft en het opkopen van aandelen door één of meer onderne mingen, die de betreffende vennotschap in hun bezit willen hebben, wordt be vorderd. De van de aanwezige stille re serves onkundige aandeelhouder wordt door dergelijke opkooptransacties bena deeld, gelijk dit meer dan eens het geval is geweest. Stille reserves Het bezwaar tegen de zelffinancie ring betreft hier dus niet in de eerste plaats die zelffinanciering als zodanig, maar het geheim houden daarvan. Dit bezwaar moet, als gezegd, worden toe gegeven, maar mag toch ook weer niet worden geabsoluteerd in die zin dat elke geheime reserve bij een vennootschap uit den boze zou zijn. Het hangt ook met de aard van de onderneming sa men. Het is wel begrijpelijk en tot op zekere hoogte tegenover aandeelhouders ook wel te verantwoorden dat geheime reserves worden gevormd, omdat het veelal een minder goede indruk maakt als een vennootschap gedwongen wordt bijzondere verliezen uit de open reserves te dekken. Met name geldt dit voor de banken, welker reputatie en krediet waardigheid daarmee niet zelden ge moeid zijn. Mr. Rost Onnes sr. van de Hollandsche Bank Unie heeft de stille reserves het enige hoofdkussen genoemd, waarop een bankier rustig kan slapen. Maar ook als ondernemingen in hun bedrijf, vooral zo dit geheel of gedeelte lijk in minder rustige gebieden buiten ons land wordt uitgeoefend, grote riso- co's moeten aanvaarden, is het ver klaarbaar dat tegen die risico's geheime reserves worden gevormd, ook om al te grote fluctuaties in de dividenduitke ring en de koersen van de aandelen te voorkomen. Zo heeft bijv. de Soc. Ge nerale de Belgique, dank zij de lage waardering van haar activa, de Kongo- verliezen kunnen afschrijven zonder de dividendbetaling te moeten stopzetten. Te onzent hebben we die voorbeelden van de Internatio en andere in Indone sië verkence ondernemingen, die uit hun stille reserves de miljoenen tevoor schijn toverden too dekking van de in dat land geleden verliezen. Dit neemt echter niet weg, dat ten aanzien van de geheime reserveringen niet zelden wordt overdreven en in het algemeen open reservering de voorkeur verdient. Maar ook deze open reservering wordt niet altijd gewaardeerd en heeft, gelyk- in het begin opgemerkt, dikwyls aanlei ding tot kritiek gegeven. En alweer moet worden erkend dat ze te groot kan zijn en aandeelhouders tegenover de risico's, welke zij hebben aanvaard in het divi dend een te lage beloning ontvangen. Bespaard kapitaal Men zal echter niet mogen vergeten dat vele ondernemingen, als gezegd, door de zelffinanciering groot en sterk zijn geworden en een zekere stabilisatie van het dividend hebben kunnen verkrijgen. Het voordeel van in eigen bedrijf be spaard kapitaal is, dat daarover geen rente of dividend behoeft te worden be taald en men daarom gemakkelijker het risico van nieuwe investeringen, welke niet aanstonds rendabel zijn, kan aan vaarden. Dat men lichtvaardig tot dergelijke in vesteringen zou overgaan, gelijk wel eens wordt gezegd, kan inderdaad als een bezwaar worden aangemerkt, maar in het algemeen is het ondernemersbeleid wel dermate verantwoord dat voor on bedachtzame en speculatieve investerin gen niet zoveel vrees behoeft te bestaan. Het bezwaar dat door de zelffinancie ring te grote kapitalen bij één onderne ming blijven berusten en aan de kapi taalmarkt worden onttrokken, waar ze door andere ondernemingen met een grotere kans op rentabiliteit zouden kunnen worden opgenomen, moge niet geheel zonder grond zijn, ir. Otten heeft er terecht op gewezen dat uitgekeerde winsten door de inkomstenbelasting worden getroffen en van elke f 100 uit kering bij een daarop volgende emissie tot versterking van de financiën der vennootschap, slechts ca. de helft bij het bedrijfsleven terugkeert, ongeacht de waarschijnlijkheid dat een deel van de uitgekeerde winst in de consumptieve sfeer terecht komt. Het juiste midden ning; dit is een fundamentele tegenstel- ling tussen Europa en Amerika aldus spreker. Dr. Faber belichtte nog andere aspec ten van het Amerikaanse kerkelijke le ven. De Amerikaan ziet het als een giro- te taak waar en hoe dan ook het evan gelie te brengen. Ongeveer 60 der Amerikanen is bij een kerkgenoot schap aangesloten. De Kerk hoort by het leven, het behoort tot de „bon ton" bij een kerk te zijn aangesloten, volgens een nog 19e eeuws patroon, dat in Euro pa door de wereldoorlogen geheel is ver dwenen. Voorts is er een sterke behoefte aan organisatie, aan gemeenschap, het geen voortvloeit uit het grote Ameri kaanse probleem van de eenzaamheid. In de kerk heerst een geest van broe derschap, wordt de mens positief ge waardeerd. Tenslotte, aldus dr. Faber, is het de kerk, die op het sociaal en persoonlijk vlak in de maatschappy richting geeft. Dr. Faber hoopte, dat die Europeanem bereid zouden zijn, van de Amerikanen ieits te leren. De kerken in Amerika ge nieten het vertrouwen van de mensen: in Europa heerst grotendeels een ver trouwenscrisis. Het is essentieel, of wy Christus ook weer levend kunnen ma ken voor onze mensen, opdat Europa Christus weer zal zien als het Licht der wereld, zoals de Amerikanen dit Licht waarschijnlijk beter zien dan wy, zo besloot dr. Faber zyn voordracht. Prof. dr. C. A. Bouman, hoogleraar aan de universiteit van Notre Dame in de V.S. en lector aan de Kath. universi teit van Nijmegen, gaf eveneens een optimistische visie op het Amerikaanse kerkelijke leven. „De Amerikaanse be schaving is, al wordt dit niet altijd be wust gevoeld, geworteld in het christe- lyk verleden van de westerse cultuur. De onkerkelijkheid in Amerika kam men bezwaarlijk onchristelijk noemen", aldus prof. Bouman, die de christelijke ach tergrond in Amerika nog tastbaarder aanwezig vond dan in enkele van onze Weeteuropese landen. EERBIED Prof. Bouman getuigde van de diepe eerbied van de Amerikaan voor de men selijke persoonlijkheid en voor de per soonlijke vrijheid. „Het zijn in Europa niet de oorlogen, die wij als het ergste hebben ervaren, maar het ernstigste, dat ons kon overkomen was, dat de christelijke beginselen met voeten zyn getreden". In zijn schildering van de Amerikaan zei spr., dat de Amerikaan zichzelf niet zo goed weet te verkopen ondanks zijn zakelijke gewiekstheid. De grote „massa" is „burgerlyk" en aardig, het zijn men sen die goed voor elkaar willen zijn. Daarby vertonen de Amerikanen wel een bepaalde onoprechtheid om minder goede dingen dood te zwijgen. Meer speciaal weidde prof. Bouman uit over de bijdrage van het katholieke volksdeel in het openbare leven van de V.S. Hij merkte op, dat de episode-Ken nedy wel een deuk heeft gegeven in de gedachte dat de Amerikaanse revolutie een typisch protestants experiment zou zijn geweest. Het kleine aantal katho lieken stond destijds geheel achter de „Declaration of Independence". Later zetten zy ook zonder enige bezwaar hun handtekening ondpr het stuk, dat dui delijk de scheiding tussen Kerk en Staat bracht, hetzelfde ideaal, dat Willem de Zwijger voor ogen stond, een ideaal van verdraagzaamheid, een burgerlijke wijze van naast elkaar leven. Ondanks hun loyaliteit tegenover de staat zijn de katholieken in de V.S. in het verleden onderhevig geweest aan ras-onverdraagzaamheid, men denke slechts aan de activiteiten van de Klu Klux Klan en de vereniging der „Know Nothings". De emigratie heeft het aan zien van het katholieke volksdeel geheel veranderd. Het staat dus met de zelffinanciering zo, dat hiervan in te sterke mate ge bruik kan wórden gemaakt en in zoverre is het dan ook algemeen toegejuicht dat de regering in haar voorstellen tot be- lastingwijziging, die nog steeds niet zijn behandeld, de vennootschapsbelasting op de uitgekeerde winst 15 lager wil stellen dan die op de in het bedryf bly- vende winst. Interne financiering blijft echter binnen zekere grenzen en zoveel mogelijk voor aandeelhouders zichtbaar, voor de meeste ondernemingen gewenst en noodzakelijk. En uit de waardering van de aandelen is de laatste jaren wel gebleken dat de belegger de toenemende intrinsieke waarde en de koersstyging van zijn aandeel een voldoende compen satie acht voor het matige dividend dat er op wordt uitgekeerd. Voor de directies blyft de opgaaf in deze zaak het juiste midden te vinden. VRIJHEID Men vraagt zich weieens af, hoe de katholieken in Amerika tegenover de techniek en de gemakken van het leven staan. Prof. Bouman heeft kunnen con stateren, dat vele katholieken zich aan eengesloten te weer stellen tegen b.v. de invloeden van de televisie. Zij wensen voor hun kinderen een beter milieu te scheppen en ze een juiste houding en een innerlijke vrijheid hiertegenover te geven. Over het algemeen is er sprake van een streven naar een nieuwe, origi nele levensstijl, waarby spreker getrof fen is door de grote soberheid, welke door vele Amerikanen in hun levens wijze wordt betracht. „Wanneer deze geestelijke krachten werkzaam blijven, mogen wij nog veel van de Amerikaan se christenen verwachten", aldus prof. Bouman.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 16