BOZE BRIEVEN BEWIJZEN: BELANGSTELLING IS ER WEL AD VAN DEN HOED „Wij teenagers denken anders en voelen anders dan volwassenen begon met kapotte viool en klarinet met elastiekjes Duitse jeugd komt steeds minder aan DENKEN toe Robertino komt naar Nederland Zo denk jij er dus over Te koop lopen? Onmogelijk Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 2'J oktober 1961 Vijfde blad no. 30489 Robertino, het veertienjarige Ita liaanse zangertje, idool van vele Nederlandse teenagers, komt naar Nederland. Op 1 november zal hij met het Metropole-orkest o.l.v. Dolf van der Linden optreden voor de radio. Robertino heeft voor Bfln vertolkin gen van „O sole mlo" en „Mamma" in Scandinavië reeds een gouden plaat ontvangen, d.wz dat er meer dan 100.000 grammofoonplaten van één nummer zijn verkocht. Niet alleen door de grammofoon verwierf hij bekend heid, ook op het witte doek is hij, on danks zijn leeftijd, al een gevierde ster. Hij speelde o.m. in de fifcns van Don Camillo de rol van een ondeugend Jochie en kort geleden vervulde hij een belangrijke rol in de Duitse film Mim schwarzen Rössl", waar hij met zijn liedje .Mamma" de naar huis ver langende Italiaanse plcoolo uitbeeldt. EBREK aan idealismeGebrek aan belangstelling? In ieder geval geen gebrek aan boze brieven! Ons artikel over „die jeugd van tegen woordig" heeft over het algemeen geen instemmende reacties uitgelokt. „Met evenveel recht kunt u zich afvragen, of de ouderen gebrek aan idealisme en interesse hebben. Ik geloof dat de ouderen wat dat betreft nog een voorbeeld aan de jongeren kunnen nemen", merkt een verbolgen briefschrijver op. „We hebben niet alleen interesse voor kleren, brommers en juke boxes", meent een ander. „Die jongeman die dat zei komt zeker alleen maar in cafe- taria's. Er zijn genoeg teenagers die ook voor andere dingen belangstelling heb ben". Een derde schrijft: „Na het lezen van het artikel voelde ik me persoonlijk, en ik geloof het grootste gedeelte van mijn leeftijdgenoten, zeer gekwetst". Het laatste was, we bekennen het eerlijk, ook wel een beetje de bedoeling van het artikel van drie weken geleden, waarin de zaken misschien wel een beetje te scherp waren gesteld. Het wis de be doeling, dat de tieners en twin tigers zich zouden ergeren en de uitdaging zouden aannemen. En dat is dan ook gebeurd. Daarom doen die boze brieven ons deugd. Zij zijn evenzovele bewijzen, dat het met die beweerde passiviteit van de jongeren wel meevalt Ad van den Hoed, vierkant, vriendelijk gezicht, brede kin, sportief hemd, waagt, voordat wij hem „onder vuur" nemen, nog een voorzichtige, hem typerende op merking: „Zeg, nou moet Ik over mezelf gaan praten, hè, en dat vind Ik altijd erg moeilijk. Ik timmer, wat je noemt niet aan de weg en daarom als Ik dingen zeg, die je niet Interessant vindt, dan laat je die er toch wet uit, niet?"- Maar Ad van den Hoed acht zichzelf evenmin Iemand, die de publiciteit bagatelliseertr „Als je in de running wilt blijven, heb je 't nodig'. Daarom vertelt hQ: „De begon me voor muziek te interesseren als kind van zes Jaar, zo'n 29 jaar geleden. Het eerste instrument, dat ik zon leren bespelen, was geen klarinet maar een viool. Het was een ellende, want ik had het ongeluk een leraar te hebben zonder één grjjntje pedagogisch in zicht. Op een dag liep het spaak. Ik kwam thuis met een stuk uit m'n viool. „Hoe komt dat?" vroeg m'n va der. M'n leraar vergat zich weer 's een keer en wilde me Iets met de strijkstok nogal hardhandig aan mUn verstand brengen. Enfin, ik had afge weerd, mét de viool vand&ar dat stuk eruit! „Goed", sprak m'n vader, „géén vioolles meer". Er gingen een paar (school) Jaren voorbij. Op m'n elfde Jaar ging lk piano studeren en dat heb ik vier jaar volgehouden. Ik richtte een amateur orkest op waarin een vriend van mij de altsax speelde. Na een poosje wilde ik óók zo'n ding hebben, maar Ja. het was oorlog en dus was er geen sax te krijgen. Tenslotte werd t een ac cordeon. Jawelik heb er nooit een noot op gespeeld! Mijn vader vond een accordeon weliswaar niet „het ein de", maardat ik er niet eens op speeldedat was een complete ramp voor 'm. Op mijn veertiende jaar kocht ik dan toch een klarinet. Je weet wel, zo eentje die met elastiekjes aan el kaar zat. Ik ging naar het Conser vatorium in Amsterdam en kreeg er les van de heer Helmke". Geen geluid Ad van den Hoek drinkt zijn thee leeg met een paar pretogen. „Weet je wat die zei?" „Jongen", zei die, „je bent voor my een „geheim" klari nettist d'r komt niks uit" Nou, inderdaad, ik blies me een onge luk, maar wat wil je met al die elas tiekjesd'r kwam geen geluid uit! Ik heb d'r wat mee staan wor stelen. Met de opmerking „je leert het nooit!" nog in mijn oren na klinkend kwam ik brullend thuis. M'n vader nam toen een advies van mijn leermeester ter harte en schafte toen een beter instrument voor me aan. Ik nam vervolgens twee jaar pri- véles by Bram de Wilde van het Concertgebouworkest.en ging toen meteen „het vak" in.", „In het theaterorkest van de Are na-bioscoop in Rotterdam beleefde ik m'n eerste „grote moment". Dat zat zó. Ik speelde daar op een goede dag voor het eerst in Nederland het kla rinetconcert van Artie Shaw. Je weet wel, zo tussen de plaatjes en de hoofd film door. Ik kreeg een geweldig ap plaus, ouvreuses holden het podium op met bloemen-en-zo en temidden van al die hulde hoorde ik ze op de eerste ry fluisten: „Och, kijk hy huilt kijk nou's, hij staat erby te huilen!" Ja, zo was het, de tranen bigelden langs m'n gezicht! Weet je, op zo'n moment denk je alleen: „Ik heb „het" bereikt. In feite vind je je dan ontzaglijk belangryk" „In 1954 kwam ik by de Skymasters en het radiowerk terecht. Vele radio uitzendingen, tournees. Werk genoeg in Hilversum. Ik speelde by Cascade van Johnny Ombach, met Harry Moo- ten en noem maar op". „Ik moest 3ók eens invallen bij het KRO-Octei. dat met o.a. de har piste Rosa Spier kamermuziek-uit- zendingen verzorgde. Ze waren nog al zwijgzaam, toen ik kwam repete ren. Ze dachten minstens, dat Haydn nu ook wel zou gaan swingen. En fin, pal na de uitzending Mozart, Beethoven o.a. zag ik ze met elkaar fluisteren. Ik kwam er zo's bij staan en toen zeiden ze: „Mijn heer van den Hoed, we hebben het juist over u". „Zo zei ik ,,'t zal wel niet veel goeds zün hé?" „Nou .we moeien u eerlijk zeggen, dat we ons hart vasthielden, maar. wat is ons dat meegevallen!". Zo zie je, je doet van alles!" Eigen kwartet „De eerste januari 1961 is een be langrijke datum voor mij. Sinds die dag zit ik bij het Metropole-Orkest als 2e alt en klarinet. Soms eerste, als Cees Verschoor basklarinet speelt". „Hoe werd je kwartet geboren?" luidt onze vraag. „lk werkte met een groepje musici tal van schnabbels af. Rinus van Ga len aan de piano, Henk v. d. Molen bas, Ferde Posthumade Boer drums en ik. Op een dag, zo omstreeks januari '59 hoorde de directeur van een grammo foonplatenmaatschappij ons in het „Casino" in Amsterdam. Het gevolg was, dat we in mei '59 ons eerste EPtje opnamen. Met „Poor Butterfly", weet je wel? En nu hebben we deze zomer een tweede 45-toerenplaatje ge maakt". „We spelen de oude, beken de nummers en we beogen met onze styl een tweeledig doel: enerzijds is de muziek prettig om op te dansen, anderzijds is ze gericht op een luis terend publiek. Weet je, wat ons voor naamste wapen is? Enthousiasme! We doen het alle vier even graag, we heb ben d'r plezier in". Eén vraag nog tot slot: Wat prefe reert Ad van den Hoed, deze muzika le kameleon: een combo óf een groot orkest - In beide speel ik even graag. Om te hébben geef ik de voorkeur aan een combo. Ik vind een eigen orkest wél leuk, maar ochik ben in dat opzicht geen streber". Do scherpste reactie kwam van een student ntt Oegotgeesl „Zelden", so schrijft hfl, „heb Ik een artikel geleien waarin so grof werd gegeneraliseerd ais door de Jongeman wiens zelfge noegzame kreten u de moeite van het publiceren waard vond. De hele pro bleemstelling is volgens mij trouwens volslagen zinloos. Je kunt niet zeggen of „de Jeugd van tegenwoordig" (dat vind ik een afschuwelijke uitdrukking) meer of minder Idealen of belangstel ling heeft dan ome (voor) ouders in hun Jonge Jaren. De Jongeren hebben andere Interesses» andere idealen. Het zijn alleen nidt dezelfde als die van de oude garde» maar dat mag geen reden zijn om de Jeugd gebrek aan Idealen en belangstelling te verwaten." RICKY NELSON „liever dan politiek Ook een meisje, twintiger, uit Voor schoten vindt dat het allemaal nogal meevalt met de Jeugd van nu. „Ik heb, zoals u me aanraadde, mijn eigen ken nissenkring nagegaan. Zeker hebben wij geen hoogdravende Idealen. Maar is dat onze eohiuM? Ik vind het ronduit belachelijk om ze in deze tijd te heb ben. Je hoeft maar even de interna tionale politiek te volgen om dit in te zien. Gelooft u me, de Jongeren zijn van goeden wille, maar moeten de ouderen niet het goede voorbeeld ge ven?" En over het chapiter „belang stelling" zegt zij: „We luisteren naar Conny Francis en Elvis Presley, maar we gaan ook weieens naar een concert. Alles op zijn tijd." „Moet ledereen met bet ideaal dat hij heeft te koop lopen?" aldus een 17-Jarige Leiden aar. En hij vervolgt: „Nee!! Myne heren, wjj teenagers denken anders en voelen anders dan volwassenen. U zult nu wel verzuch ten: „Daar heb je het oude liedje weer van die onbegrepen jeugd." De politiek met Willy Brandt, Mollet en Gromiko Interesseert missschien velen van ons niet. Maar is dat wel iets waarvoor wij ons moeten interesseren? Kunnen wij later als volwassenen ons niet ge noeg met de politiek bezighouden? Als wij zover zijn, ls de politiek net als de mode zoveel veranderd, dat wij aan de tegenwoordige toestanden al niet meer denken." En om deze Jonge Leidenaar nog even aan het woord te laten: „Ik ge loof dat die jeugd van tegenwoordig helemaal niet zo ls als de jongeman van het „klaaglied" het zich voorstelt. De punten die hü naar voren haalt om de Jeugd van tegenwoordig in zo'n slecht mogelijk daglicht te stellen, vind ik zeer ongegrond en geen voorbeel den." Een 20-jarige stadgenoot van hem merkt geërgerd op: „Over welke jeugd schrijft u? Denkt u heus, dat we nog nooit van Willy Brandt en Gromiko gehoord hebben? Er zijn veel Jongeren die alleen maar belangstelling voor bromfietsen en Juke-boxes hebben. Maar er zijn genoeg jongeren, die voor andere dingen, de politiek b.v., belang stelling hebben." Een onderwijzeres (leeftijd ons on bekend) uit Lelden schrijft: „Het is onmogelijk de Jeugd van Europa geest* driftig te maken voor een gemeen* schappelijk Ideaal. Want die jeugd is te verschillend opgevoed. Alle Jonge* mensen hebben van huis iets meege* kregen: een politieke richting, een godsdienst of, uit protest, een nihilisti sche levenshouding. En bij geen van deze groepen staat verdraagzaamheid als eerste op het lijstje. Ook geen ge meenschappelijk ideaaL Nee, de eigen idealen gaan voor. Hoe zouden al die ao verschillend georiënteerde jongeren eenzelfde ideaal moeten hebben? Dal zou alleen kunnen, als zij allemaal in dezelfde geest werden opgevoed. Maar al ontbreekt dit gemeenschappelijk ideaal, pessimistisch ben ik over de jeugd van tegenwoordig beslist niet. Misschien zijn ze niet zo idealistisch als hun ouders Indertijd waren, maar misschien zijn ze ook wel reëler." „Mag ik alsjeblieft naar Ricky Nel son luisteren?" vraagt een jongeman uit Nieuwkoop. „Ik hoor hem lieve» dan al die mensen die zoveel van poli tiek weten. Ik zeg het eerlyk, ik weet niets van politiek. Grote idealen heb ik niet. Ik wil alleen maar, zoal9 u zegt» goed verdienen en kleine genoegens hebben. En als alle mensen dat wilden en niet aan politiek deden, dan zag de wereld er veel beter uit". Steeds meer fouten Van "Wheels", Billy Vaughans suc cesnummer, hoopt men volgende maand in Duitsland de miljoenste plaat te verkppen. Er is weer eens een onderzoek in gesteld naar de jeugd. Een zekere prof. dr. Wilhelm Arnold uit Wiirz- burg heeft zich met de.Duitse jon geren beziggehouden en hen getest op denkvermogen en technische be kwaamheid. Hij heeft dat dertig jaar volgehouden en doet nu den volke kond van de resultaten. Het komt er op neer, dat de Duitse jeugd van nu logisch minder en technisch meer begaafd is dan die van vroeger. Hoor wat prof. Arnold zegt: „De achteruitgang van het denkvermogen is ongetwijfeld toe te schrijven aan het steeds groter wordende aantal beeldverhalen in tijdschriften en kranten, de film en de televisie. Deze hebben de belangstelling voor het ge schreven en gesproken woord verdron gen. De gemiddelde opgroeiende mens wordt er gewoon toe gedwongen min der te denken en in plaats daarvan de eenvoudige weg van het kyken te kie zen". „De middelmatig en de minder be- sor: „De jonge mensen van nu doen te denken: bij de begaafden valt dit effect weg. De denkende laag van de bevolking is de massa meer vooruit dan ooit het geval is geweest in tegen stelling tot het oude ideaal van de volksopvoeders om de afstand kleiner te doen worden." Over de techniek meent de profes sor: de jonge mensen van nu doen lichtere werk-^aamheden v:el beter dan zwaardere. Zy voeren bijvoorbeeld me chanische werkzaamheden beter uit dan rationeel denkwerk, "ij willen snel. maar eenvoudig handelen, een over denken van een situatie ligt hun min der goed", Daarbij komt. dat technische zaken meer de belangstelling van de huidige Jeugd, speciaal van de jongens, heb ben. Montage-tests worden tegenwoor dig veel sneller uitgewerkt dan vroe ger. Constructie-tests worden echter een vierde maal zo goed uitgevoerd als tien jaar geleden. Het sneller werken gebeurt minder nauwkeurig. Het aan tal fouten neemt toe. De grote massa streeft niet naar iets „hogers", maar wil alles gemakkelijk kunnen doen. Reeds vroeger hebben fabriektests uitgewezen, dat de vaak bekritiseerde mechanisatie van het werk (steeds de zelfde handbeweging maken) de mas sa helemaal niet ongelukkig maakt. In tegendeel, zij zou het nog gemakkelij ker willen hebben. Uit de onderzoekin gen blykt voorts, dat het verschil in prestaties tussen de jeugd uit dp stad en die van het platteland steeds klei ner wordt. Erfelijk Bij een onderzoek naar sociaal mi lieu bleek de vaak geuite bewering, dat de begaafdheid in alle standen dezelfde is. niet bewaarheid te worden. Begaafdheid is grotendeels erfelijk. De kinderen uit het betere milieu zijn vol gens prof. Arnold en een andere on derzoeker, K. V. Muller, niet begaaf der door hun opvoeding, maar omdat ze grotendeels afstammen van ouders, die door hun beroep sedert generaties strenger geselecteerd zyn dan bijvoor beeld ouders uit arbeidersklasse. Prof. Arnold heeft zijn onderzoek verricht volgens een natuurweten schappelijke methode, waarmee hy probeerde te ontdekken, welke moge lijkheden in de tegenwoordige jonge- rer braak liggen. Er is nl. en steeds groter wordend tekort aan technisch en wetenschappelijk gevormde jonge mensen en wat heeft men aan de vele opleidingsmogelijkheden als er niet ge noeg kandidaten zün? Dr-ze moderne kleding voor de jonge huisvrouw is getoond op een modeshow in de Duitse stad I rankfort. In geval van onver wacht bezoek kan het schortje worden afgedaan en ziet de huis vrouw er vlot en gezellig uit in nauwsluitende pantalon en een wille trui, uit perion vervaardigd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 15