Gero-casselfe Kerkelijk Leven FILMS MARCEL CARNE veel minder fel in 2de „jeugdfilm": Terrain Vague Prof. mr. A. Mulder inaugureerde als Leids hoogleraar strafrecht Maat voor rechter en wetgever Uitspattingen van een verveelde jeugd Ramp met bus in India: 52 doden VEERTIG JAAR RIJ ONDERWIJS Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 14 oktober 1961 Tweede blad no. 30477 In het Groot Auditorium van de Leidse Academie aanvaardde gister middag prof. mr. A. Mulder het ambt van gewoon hoogleraar in het straf- en procesrecht met een oratie over enkele maatstaven in het strafrecht onder de titel „Met mate". Prof. Mulder, die opvolger is van prof. mr. J. E. Jonkers (in septem ber 1960 afgetreden als hoogleraar tegelijk met het neerleggen van het rectoraat van de Leidse Universiteit), behandelde in zijn oratie het vraagstuk, in hoeverre de juridische wetgeving en de uitspraak van vonnissen aan zo strikt mogelijke normen gebonden moeten zijn of een ruimte voor de van geval tot geval optredende verschillen in schuld en toerekenbaarheid moet worden gegeven, vooral in een tijd dat de gecompliceerdheid van de maatschappij het opstellen van algemeen geldende normen steeds moeilijker maakt. gelegde straffen, zoals dat ook bij de administratieve rechtspraak het ge val is. Deze controle komt aan de Hoge Keuze-probleem Zowel de wetgever als de rechter moet steeds weer een keuze doen tussen meer of minder. Deze keuze zal ook worden bepaald door de indruk, welke over het algemeen over de ernst en omvang van bepaalde vergrijpen wordt gewekt bv. door kranbepubl'ikaties. Nog in 1960 werd in Amsterdam een vonnis gewe- ssAi mede op grond van de overweging, dat het kwaad van het betrokken delict hand over hand toenam. Het was prof. Mulder echter uit statistische ge gevens gebleken, dat over de laatste der tig jaar genomen deze delicten niet aan wijsbaar toenamen in verhouding tot de bevolkingsaantallen. Enerzijds wordt dus ten aanzien van bepaalde delicten een overmaat gesuggereerd, anderzijds echter ook een ondermaat mede onder invloed van het op grond van individue le onderontwikkeling of milieuvorming opkomende begrip van zedelijke ontoe rekenbaarheid. Onvaste normen De wetgever zal steeds grenzen moe ten trekken, dikwijls moeizaam, cp het gebied van de strafbaarheid en schuld- toekenning, de rechter zal dit moeten doen op het gebied van schuldtoeken ning, toerekenbaarheid en strafmaat. Op al die gebieden gaat het om on vaste normen. Prof. Mulder noemde bv. de vraag stukken omtrent valsheid in geschrifte en corruptie, die momenteel heel an ders beoordeeld moeten worden en een ander karakter hebben dan toen het wetboek de bepalingen daaromtrent vastlegde. Volgens de wetgever is thans alleen nog corruptie in de publieke sec tor strafbaar, omdat ten tijde van de wetgeving steekpenningen in de piivate sector geen schade konden toebrengen aangezien „de baas zelf" de contrac ten afsloot. Tegenwoordig is de situatie echter wel wat anders geworden! De vraag is zodoende gewettigd, of de straf baarstelling van corruptie niet ook tot de private sector moet worden uitge breid, zoals dat in Engeland en Duits land reeds het geval is. De massa voorschriften, waarmee de moderne welvaartsstaat gepaard gaat, geeft bovendien aanleiding, ook op ad ministratief terrein de grondslagen van de rechtspraak meer naar de omstan digheden te richten. Nauw verband daarmede (evenals met vele andere za ken) houdt de kwestie van de niet-toe- rekening op grond van noodweer, ter wijl ook de moderne inzichten omtrent psychologie en psychiatrie herziening van de toerekenings-normen eisen. Strafmaat De vraag van meer of minder speelt bovendien een rol bij het. toemeten van straf. De wetgever laat op dit terrein steeds meer vrijheid aan de rechter, die het vonnis moet wijzen. Met de vraag, hoe de rechter deze vrijheid gebruikt, hangt ten nauwste samen de vraag, of de burger nog begrijpt hoe de rechter (of een andere autoriteit, bv. op ad ministratief gebied) tot zijn beslissing komt. Volgens de wet moet de rechter de door hem opgelegde straf motiveren. Deze eis is echter zo algemeen gesteld, dat hij er zich met een frase van af kan maken. Controle Prof Mulder bepleitte ln zijn oratie een controle op de redelijkheid van op- Zoekt U een van f40.— of f400.—. v. d. WATER, Haarlemmerstr ;07 heeft het. De Gero-specialiu Prof. Mulder (rechts) wordt na zijn oratie gelukgewenst door zijn voorganger prof. Jonkers, die zijn functie ruim een jaar geleden neer legde bij het einde van zijn recto raat. (Foto L.D./Holvast) werken voor bijzondere gevallen, bv. waarin veel opzien wordt gebaard. Er zou volgens spreker veel te zeggen zijn voor regelmatige bijeenkomsten van rechters (zoals deze in Amerika plaatsvinden» om min of meer eenvor migheid te bewerkstelligen in het. straf toemetingsbeleid. Statistisch is aange toond, dat er aanzienlijke verschillen zijn in dit beleid, verschillen uie de waarde van de straffen schade aandoen en hun effect verminderen. Na zijn oratie, die prof. Mulder met de gebruikelijke toespraken besloot, re cipieerde de hoogleraar in de ontvangst- Raad toe maar zal alleen vruchtbaar zaa* van Academie NED. HERV. KERK Beroepen te Bergen op Zoom dr. H. Brouwer te Holwerd te Wierden A. van Brummelen te Schoonrewoerd. Aange nomen het beroep van de Classlcale ver gadering van Emmen als predikant voor het bedrijfsvormingswerk in Z O. Drente L. Luteijn aldaar. Benoemd tot hulppre diker te 's-Gravenhage (wljkgem. 14) K. L. W. van der Maden, catecheet en hulp prediker aldaar. Aangenomen de benoe ming tot bijstand in het pastoraat te Nij megen J. Ribbink te Gendt (Betuwe). Be noemd tot conrector van het Chr. Lyceum te Harderwijk, tevens belast met het schoolpastoraat G. Willemsen te Hierden (Geld.). GEREF. KERKEN Tweetal te Katwijk aan Zee (vac. E. I. F. Nawijn) A. Reen te Alkmaar en G. ter Steege te Amsterdam-Noord. Beroepen te Bruinisse M. J. Vos. kand. te Overveen te Zaandam (vac. P. J. O. de Bruijne) D. H. Borgers te Hoogeveen. Benoemd tot hulpprediker te Oostzaan G. J. van Ree- nen. emeritus-missionair predikant en hulpprediker te Montfoort. Aangenomen naar Wissenkerke M. van der Heiden, kand. te Sassenheim, die bedankte voor Goënga, Monnickendam en voor Zijldljk. GEREF. KERKEN (VrUgemaakt) GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Ridderkerk P. van der Bijl te Barneveld en A. Hofman te Zeist, van wie eerstgenoemde is beroepen. Bedankt voor Tholen A. Hofman te Zeist. Veertig jaar is de heer L. Schipper nu bij het onderwijs geweest. Van die veertig jaar is hij vijf jaar onderwij zer geweest aan een lagere school, zes jaar leraar aan een school voor u.l.o. 14 jaar lang hoofd van een u.l.o.-school annex l.o. en 15 jaar rijksinspecteur. fllb. <9et)ries ER'JEN Goed BONTWERK eist VAKMANSCHAP. HET BESTE BONT Is bont van het ambacht. TURFMARKT 11 TEL 21744 LEIDEN Gisteren werden de heer Schipper en zijn echtgenote, die hem die veertig jaar tot een trouwe steun is geweest, gehuldigd. Die huldiging geschiedde tus sen twee bedrijven door van het to neelstuk „Meeuwen boven Sorrento" dat opgevoerd werd ter gelegenheid van de in de Stadsgehoorzaal gehouden inspec tiedag voor het onderwijs. De jubilerende inspecteur, die sinds enkele jaren in Leiden woont, werd toe gesproken door de heer P. Stouthamer, secretaris van de inspectiecommissie en hoofd van een lagere school in Alphen a. d. Rijn. Uw hele leven, aldus spre ker is dienen geweest. Dienen van de school en van het kind. De penning meester van de commissie de heer C. H. Knook (links op foto) bood de jubila ris namens het gehele onderwijzend personeel uit de inspectie Alphen a. d. Rijn een antieke leunstoel aan. Mevr. Schippers werd een boeket bloemen aangeboden. VAN DEZE WEEK lllilillllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH Voorbijgegaan aan verantwoordelijkheid STUDIO - De plaats van han deling is anders en de hoofdper sonen, die er in rondlopen zijn anderen, maar overigens had Mar cel Carné's „Terrain vague" een vervolg kunnen zijn van zijn eerste „jeugdfilm": „Les Tricheurs". Ook hier een groep jongens en meisjes op de rand van de zelfkant van het leven en ook hier een liefde, die ondanks al het uiterlijke branie- vertoon mooi en fris kan opbloeien. Met dit verschil dan, dat er ditmaal een happy ending volgt. Het is Een plaatje, dat gemaakt werd, toen Marcel Carné in Parijs zijn ,,Terrain vague" maakte. Hij is in gesprek met de vrouwelijke hoofdy rotvertolkster, de charmante Da nièle Gaubert. De befaamde Franse regisseur zit op een hoog bejaarde sofa, die in zijn film een belang rijke rol vervult. Deze oude bank is als het ware de zetel van de leid ster of leider van een jeugdbende, die Carné laat opereren in de licht stad. Aanvankelijk zit Danièle Gau bert in de film op deze troon", maar later wordt zij er door een knaap met misdadige inslag van verdreven. En dan gaat het met de „bende" snel bergafwaarts. eigenlijk kenmerkend voor het on derscheid, dat men tussen de twee films kan maken. „Terrain vague" is veel minder fel, minder verbeten, minder bijtend en daardoor ook minder schokkend. En Marcel Carné blijkt er toch de man niet voor om zich te verdiepen in het hoe en waarom van de verschrikke lijke leegheid, waarin zijn jeugd stuur loos rondzweeft. Oh ja, hij wijst met zijn vinger enkele malen nadrukkelijk in de richting van de ouders, die door onbe grip en egoisme de jeugd de straat zou den opjagen. Maar dat kan die mate loze verveling, waaraan de jeugd, die hij schetst, ten prooi is. niet tenvolle verklaren. Dat grote gebrek aan belang stelling voor iets of iemand! En Mar cel Carné gaat wel heel erg gemakkelijk voorbij aan de eigen verantwoordelijk heid die toch ook deze jeugd op de grens van volwassenheid draagt. Eigen lijk bepaalt Carné zich tot het vakkun dig registreren van de uitspatting als ge volg van de verveling van de door hem onder de loep genomen jeugd. Hoe ze overal voos vermaak zoeken. Hoe ze van brute baldadigheid tot misdadigheid ver vallen. Hoe hun overmoedig spel bitte re ernst wordt, waarbij slachtoffers na tuurlijk niet kunnen uitblijven. Grotere mildheid Het. verhaal is ontsproten aan een Amerikaanse roman over de jeugd van Brooklyn. Carné en zijn scenarioschrij ver Henri Francois Rey hebben het naar Parijs overgeplaatst, naar de rand van de lichtstad. Hier heeft Carné zijn jeugd gesitueerd maar met een heel wat grote re mildheid dan zijn veel jongere en dus vaak onstuimiger collega's, die tezamen de stroming hebben ontketend, welke vaak wordt aangeduid met „nouvelle vague". Zy kennen geen concessies. De jeugd, die zy voor de camera zetten, is hard cynisch en vaak zonder hoop. Car né tekent het nooit zo zwart. De man, die eens de dichteriyke film ontboeze ming „Les enfants du paradis" maakte, kan en wil ook niet geloven, dat de jeugd volkomen bedorven zou zyn. Ook niet de zeer bepaalde jeugd,die hem tot onderwerp dient. Zo bruut kan haar houding niet zyn, zo wreed haar uitin gen, zo wild haar uitspattingen, de hoofd personen blyken by Carné innerlyk toch steeds onaangetast door dat uiterlijk vertoon. Door zyn overigens prettig aandoend optimisme kan steeds ook de liefde een kans krijgen. Kan die als een fris bloempje ontluiken temidden van al dat onkruid. Boeiende scènes Maar ondanks de oppervlakkigheid en tegenstrydigheid is Marcel Carné vol doende vakman om een aantal zeer boei ende scènes te produceren. We doen slechts een greep: een tintelend film beeld van een kermis 's avonds in vol bedryf, een ontroerende naieve liefdes verklaring van een van de jongens voor de leidster van de groep (Danièle Gau bert), de wonderlyke dreiging welke uit gaat van de vergaderingen en andere byeenkomsten van de „bende" en de warme creatie, waartoe Carné de veer tienjarige Jean-Louis Bras als de jongste van de troep, die door een gren zeloze verering voor de vrouwelyke aan voerster tenslotte verrader wordt heeft geinspireerd. Voorts is ook de sfeerteke ning bijzonder suggestief en indringend. Maar toch, de felheid, de indringend heid en daardoor de welsprekendheid, welke „Les tricheurs" kenmerkten, heb ben wy by deze film node gemist. Het bleef een vakkundige registratie van gevaarlijke uitspattingen van een aan tal jeugdige personen, welke eohter niet zo vermocht boeien als destijds zyn schokkende „Les tricheurs" deed. „De slavin van Rome" Wreedheden TRIANON De Amerikaanse film fabrieken schynen een schier onuitput- telyke inspiratie te hebben gevonden in de oude Romeinse geschiedenis. De gru- welyke wreedheden, die de Romeinen bedreven tegen de christenen doen het heden ten dage nog uitstekend, waar van het grote aantal produkten, die in velerlei variaties op dit stramien voort borduren even zovele bewyzen zyn. Een en ander wordt dank zij veel geld, dui zenden figuranten en met behulp van kostbare decors breeduit in kleuren op het doek gesmeten. Of de acteurs ook acteren kunnen is verder natuurlijk bij zaak. „De slavin van Rome" is zo'n produkt. Een stel kleurige plaatjes, die aaneenge regen door een wat onduidelijk verhaal onder een wat onduidelyke titel het pu bliek ten verkoop worden aangeboden. Het gaat over een handjevol ohriste- nen, die na vele omzwervingen en avon turen, die dank zij mensenverscheuren- de honden, bloeddorstige leeuwen, mar telwerktuigen en vuistvechters waar achtig nog boeiend zijn ook. met Hol- lywoodiaanse heldhaftigheid en gedre ven door een pathetische zelfverlooche ning terwille van het geloof in de arena belanden. Dan is er altyd nog een zelfgenoeg zaam Ceasarachtig individu, die om z'n hachje te redden genade voor recht laat gelden, zodat men ook nog van een gelukkig einde van dit drama in tech nicolor verzekerd is. Het leven van Frans Liszt Prachtige pianorecitals CASINO Na de verfilming van het leven van Chopin, Tsjaikowski, Gersh win e.a. heeft men dit keer de schyn- werpers gericht op Franz Liszt, een van de grootste componisten en pianisten van de vorige eeuw. Het is verheugend dat men deze film op dit ogenblik brengt, nu het precies 150 jaar geleden is dat deze virtuoze Hongaar werd ge boren. De film vangt aan als Liszt ge speeld door Dirk Bogarde ongeveer 25 jaar oud is en eindigt als hij de rijpe leeftyd van 75 jaar. is dit levensbeeld dus niet, want Liszt bereikte de, voor die tyd, respectabele oeeftyd van 75 jaar. Het scenario bewandelt geen fantas tische paden en houdt zich vrij correct aan de historische feiten. Liszt, de ruste loze, die voor en door muziek leeft, trekt zich in 1835 terug uit het Paryse muziekleven dat hem veel triomfen bracht, doch hem geen tijd liet om te componeren. Lang houdt hy het echter niet uit en een pianistisch duel met zijn rivaal Thalberg brengt hem weer terug op het podium. Gravin Marie d'Agoult, de vrouw met wie hij samenleeft, raakt meer en meer op de achtergrond. Hy komt nu in contact met de gevoelige Russische prinses Caroline by wie hy rust vindt. Het religieuze conflict dat hierna ontstaat is sober en ingetogen behandeld. De film biedt een groot aan tal verrukkelyke pianorecitals. Een zwak punt is dat men het gevoel krijgt dat Liszt geen rijpingsproces door maakt m.a.w. dit alles lijkt een vry korte periode van zyn leven te beslaan terwyl het in werkelykheid 25 jaar is geweest. Ook het afschilderen van Gravin Marie D'Agoult als een wat vermoeiende en eenzijdige vrouw is verre van juist, Zy was in Parys een society-figuur van grote reputatie en een zeer begaafd schrijfster. Maar nogmaals: de muziek vergoedt deze tekortkomingen ruim schoots. Werk van Hitchcock met Ingrid Bergman en Gregory Peck LUXOR De oudjes doen het nog best! Dit bekende werk van de meester van de thriller, Alfred Hitchcock, met Ingrid Bergman en Gregory Peck in de hoofdrollen, moge op ondergeschikte punten verouderd zijn. toch weet het na zoveel jaren nog altijd ten volle te boeien. Deze geschiedenis van de vrou welijke psycho-analiste, die verliefd raakt op de nieuwe directeur van de inrichting voor geesteszieken en in haar gevoelens volhardt, ook als blijkt dat de nieuwe functionaris een ander is dan degene, voor wie hy zich uitgeeft, is zo vol verrassingen, dat Hitchcock zijn toe schouwers opgemerkt weet mee te sle pen. Men heeft nauwelijks het gevoel, dat hier iets „gemaakt" is zó dicht staat Hitchcocks werk bij het leven. Vooral het verrassemde slot maakt „Obsessie" tot een van Hitchcocks boeiendste films en dat wil wat zeggen. Over Ingrid Bergman en in minder mate Gre gory Peck behoeven wij niet veel te zeggen. Vooral voor eerstgenoemde geldt, dat goede wijn geen krans behoeft. Uit stekend is net prachtige type, dat Mi chael Chekhov van prof. Alex Brulov heeft gemaakt: een figuur, die men niet spoedig vergeet. De terreur van de rode draak Spanning in Hongkong REX Er wordt op een dode min of meer niet gekeken in de wilde film, die deze week het witte doek in het theater aan de Haarlemmerstraat vult. Dat kan ook niet, wanneer de terreur, die het genootschap der Tongs omstreeks 1910 in Hongkong zou hebben uitge oefend in beeld moet worden gebracht. De Tongs waren meedogenloos in hun optreden en elke hinderpaal, van welke aard ook, die hun in de weg stond moest worden opgeruimd. Gelukkig echter bleek kapitein Salt van het onverwoestbare soort, dat men inj dergelyke avontuur lijke rolprenten steevast tegenkomt. Hy gooit al zijn kracht, snelheid, behendig heid en slimheid in de stryd met slechts één doel voor ogen: zich op de Tongs te wreken voor de moord op zyn doch ter. Vanzelfsprekend slaagt hy in deze zichzelf gestelde opdracht, maar zyn te genstanders leggen hem vaak het vuur na aan de schenen. Maar dat kan alleen de spanning van deze stryd in dekleu- rige mengelmoei van volkeren, die Hong kong heet. verhogen. Gezworen kameraden Zoveelste oorlogsfilm LIDO Vermoedelyk naar aanlei ding van het Sxodus-succes heeft men gemeend „Gezworen kameraden" (Batlle Cry), eveneens gemaakt raar een boek van de bestseller-scnryver Leon Uris, weer in de roulatie te moe ten brengen. Dat is tenminste de enige voor de hand liggende reden, want „Gezworen kameraden" is een oorlogs film van het soort, waarmee toe voor enkele jaren de markt, werd over stroomd. Niet altyd overeenkomstig Uris' bedoelingen heeft men soldaten- heroiek, sentimentaliteit en sensualiteit gemengd tot men een zachtaardig pro dukt kreeg, waaruit alle werkelyke oor log typerende ingrediënten zorgvuldig zyn weggehouden. De film is wydlopig tot op het moment dat de wapens caan spreken. Uitvoerig wordt verteld, nóe in een opleidingskamp voor mariniers van jongemannen .flinke kerels" wordt ge maakt en hoe deze kerels vervolgens hun trieste of prettige avontuurtjes hebben. Het is ins wel opgevallen dat uit de kopie die in Lido draait de uit voerige scène is geknipt, waarin de jon ge en groene marinier Danny valt voor een een** me. mooie en rijke vrouw een van de beste fragmenten. Opvolger van prof. Jonkers In Khanauri, in het noorden van India, is een autobus met vijfen vijftig inzittenden op een brug ge slipt en in een kanaal terechtge komen. Tweeënvijftig mensen zijn verdronken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 3