CHARLES AZNAVOUR VASTE PLANTEN IN DE TUIN CLIFT POKON ÜNS WEKELIJKS F0Ï0- praatje Doe - liet - zelf - cursus ZATERDAG 7 OKTOBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 j BESCHEIDENONDANKS l ZIJN SUCCESSEN ALS ZANGER EN FILMACTEUR MONTGOMERY CORNEILLES,, HORACE" GEPLAATST IN HEDENDAAGSE TIJD FILM TITELROL FREUD- K0111 er achter Ontwikkelen (I) ,,Een Mount Everest temidden van Limburgse heuvels". Zo noemden wij deze week de chansonnier Charles Aznavour na zijn optreden tijdens het Grand Gala du Disque in het Scheve- ningse Kurhaus. Deze zanger, die in zijn uiter lijk wat aan Johnny Kraaykamp doet denken en wiens carrière enigszins parallel loopt met die van Frank Sinatra, stond met zijn optreden die avond op een onge lijkbare hoogte. Zijn wat katerige stetn, zijn wat mokkende houding, zijn wat simpele, maar levendige mimiek en zijn wat bescheiden persoon lijkheid maken hem tot een zeld zaam individu. Een tot zijn eigen verrassing vaak bejubeld indi vidu. Deze kleine, vriendelijke, maar moe dige zanger heeft zijn succes niet ca deau gekregen. Hjj wist van geen op houden, ook niet toen een van zijn stembanden de dienst weigerde. Char les Aznavour ging door en hij bleef het publiek veroveren met zijn op on navolgbaar geraffineerde wijze ge brachte veelal zelf gemaakte liedjes. Chansons, die getuigen van een diepe levenswijsheid en die voorts levende staaltjes zijn van fijnzinnig taal gebruik. De vergelijking met Frank Sinatra gaat niet op waar het kwaliteit van de gebrachte liedjes betreft. Ook is er geen enkele overeenkomst in hun wijze van interpreteren. De vergelijking heeft louter en alleen betrekking op de carrières. Want zowel Aznavour als Sinatra heeft zijn roem als zanger op gebouwd. Maar beiden hebben die naam tevens gebruikt om door te drin gen tot het filmland, aanvankelijk als zanger, maar later slechts als acteur. En in beide gevallen niet slecht. In ons land zullen er niet veel zijn, die reeds van André Versini hebben gehoord. „Horace '61" wordt namelijk zijn eerste film. Hij was toneelspeler, die voordat hij zich aan de andere kant van de camera ging opstellen, in zicht in het filmmetièr heeft proberen te verwerven met het schrijven van scenario's. Nog actueel rend ontvangen en nu gaan Azna- vours gedachten volledig uit naar „Ho race '61", waarvoor de opnamen thans in volle gang zijn. Charles wipte 20 uit die bezigheden weg voor zijn korte op treden in de Nederlandse badplaats. Weinig eerbied Er bestaat dezer dagen kennelijk niet meer zo bar veel eerbied voor de klassieken. Henri Salvador maakt een „Cinna-rock" en een „Athalie-rock". Cornelis „Le Cid" is in handen van Amerikaanse filmers een soort Western geworden met Sophia Lor en en Charlton Heston in de wilde hoofd rollen. Jules Dassin brengt Phedre als de vrouw van een petroleumreder en André Versini verandert de strijd van de drie Horatiërs tegen de drie Curia- tiërs in een Corsicaanse vendetta. „Het thema van Comeille heb ik wel aangehouden", zegt Versini. „Het is een verhaal, dat mij altyd bijzonder heeft geboeid en dat ook vandaag de dag nog actueel is: de mens is niets en de Staat doet met hem, wat hy wil. De Horatiërs en de Curiatiërs hadden toch niet de minste lust om te vech ten. In de versie van 1961 hechten de Fabiani's niet zo erg aan de eer van hun familie als ze tegen de Colonna's vechten. En evenals de Horatiërs van weleer worden ze ertoe gedwongen want hun persoonlijke gevoedens moe ten wijken voor de wetten van de ge meenschap. Ik maak er geen tendens film van, maar ik wil het absurde van bepaalde situaties duidelijk naar vo ren brengen". Miljoenen Ook Charles Aznavour begon echter als zanger. Miljoenen bewonderaars grijpen gretig naar zijn grammofoon platen en de aanplakbiljetten met zijn naam voor de Parijse theaters garan deren de directeuren volle zalen. Zijn stijl, zijn aparte stem en zijn dichter lijk liedjes hebben hem een uitzonder lijke plaats bezorgd onder de vele ver tolkers van het Franse lied. Toch verklaarde Aznavour eens tot een journalist: „Om heel eerlijk te zijn, ik heb altijd gedroomd van een loopbaan als acteur, zelfs voor ik als zanger debuteerde, had ik al een ac- teercursus doorlopen. Maar zelfs na de plezierige wijze, waarop mijn nieuwe films zijn ontvangen, durf ik niet te beweren, dat ik ben geslaagd. Ik zal maar afwachten en zien". Overgewipt Intussen stapelen de plannen, de aanbiedingen, ae contracten zich snel op zijn bureau op en bij elke nieuwe plaat of nieuwe film applaudisseren pers en publiek om het hardst. Azna vour heeft reeds met enkele groten van het Franse witte doek gewerkt. Met Fran?ois Truffaut in „Tirez sur le pianiste", met Jean Cocteau in „Le testament d'Orphee" en met André Cayatte in „Le passage du Rhin". Daarna volgde nog „Un taxi pour Tobrouk" overigens niet zo dave- Advertentle Mengmeststof voor kamerplanten 65% 100 gram - 65 ct Volop groei en bloeil „Horace '61" speelt zich af in de Corsicaanse kolonie van Parijs. Het is een zuiver Corsicaans treurspel, waarin de zonen van Napoléon Fabiani tegen de zonen van Toto Colonna wor den opgezet. De eindstrijd gaat ge paard met pistool schoten, die worden afgevuurd bij het Trocadero. Charles Aznavour heeft in dit dra ma de belangrijke rol van Horatius toebedacht gekregen. De belde andere broers Fabiani worden gespeeld door Jean-Louis Trintignant als Joseph en Etienne Berri als Antolne. By de Col- De Amerikaanse regisseur John Huston treft reeds voorbereidin gen om in Wenen de eerste op namen te maken voor een film over de persoon en het werk van Sigmund Freud, de vader van de psycho-analyse. Zoals Huston uitdrukkelijk zei, wil hij geen enkele concessie doen aan de smaak van het pu bliek, doch het is veeleer zijn doel om een wetenschappelijk overzicht" te geven over het ont staan van de psycho-analyse. Het is een oud lievelingsthema van de regisseur, die dan ook alle werken van en over Freud heeft gelezen en die vooral ja renlang in verbinding heeft ge staan met de onlangs gestorven Ernst Jones,, de beste Freud-bio- graaf. Ook staat het team van Hus ton voortdurend in contact met de Weense professor Hans Hoff, die nu de leerstoel bekleedt, waarvoor Freud de basis heeft gelegd. Huston wil met zijn film niet zozeer 't publiek imponeren als wel de psychiaters. Daarom wor den de verschillende scènes zo veel mogelijk op de oorspronke lijke plaatsen gedraaid, dus in de Berg gasse, waar Freud woon de en zijn spreekuur hield, op de universiteit waar hij pas laat als docent werd toegelaten, en in de kliniek voor psychiatrie. De hoofdrol wordt vertolkt door Montgomery Clift die zijn baard al heeft laten groeien. Bij het snuffelen in oude archieven en fotocollecties vond men on der andere een foto waarop Freud is afgebeeld tijdens een college van de beroemde Char cot uit Parijs. Het is niet de bedoeling om het hele leven van Freud weer te geven, doch slechts de beslis sende jaren tussen 1880 en 1890, toen hij het felst werd aange vallen en zijn theorie een defi nitieve vorm aannam. Daar de psycho-analyse de meeste aan halig in Amerika heeft gevon den. verwacht men dat de film aldaar grote successen zal boe ken. Voor het draaiboek had Hus ton oorspronkelijk niemand minder dan Jean Paul Sartre weten te vinden. De Franse wijs geer schreef een briljant manu script van 1070 bladzijden, maar dit materiaal iverd op de be kende Hollywood-manier zo ra dicaal door bewerkers, regisseurs en producenten onder handen genomen, dat er op de overge- nig sporen van Sartres invallen te vinden zijn. De film zal dus minder spran kelend uitvallen, doch daarvoor in de plaats authentieker zijn. bleven 250 bladzijden maar wei- lona's vindt men Raymond Pellegrin, Louis Lalanne en Aimé Demarch als de drie broers. De vervloekingen, die door René Pal let aan de hedendaagse opvattingen zijn aangepast, zullen door de lieftal lige Italiaanse Giovanni Ralli in diepe droefenis worden uitgesproken. Daniel le Godet speelt de vrouw van Hora tius. 1. schilderij Jinks hangt lager 2. gordijn is breder 3. extra lepel 4. stand deurkruk 5. een boek meer 6. stand linker spoel 7. kleedje is breder 1. lijn plint ontbreekt In enkele vorige bijdragen hebben we u er al op gewezen, dat vaste planten met succes in de komende weken gepoot kunnen worden en dat het nu de goede tijd is ze te bestellen. Ligularia of Senecio clivorum kan men ook als een prima vaste of overblijvende plant be schouwen. Vooral in de wat gro tere tuin zal men er veel plezier van hebben. Eigenlijk zou men ze dan als solitair in het gazon moeten poten; daar kan de enorme plant zich vrij ontwik kelen en zal men er ook volop fraaie gele bloemen van kunnen verwachten. U moet er vooral rekening mee houden, dat ze veel water kan hebben en ook veel nodig heeft; vooral aan de voet van het water zal ze goed voldoen. Zoek dus voor haar een zonnig plekje, doch vooral een goed vochtopgevende grondsoort, doch zet haar niet met de voet in het water; daar kan ze niet tegen. Deze snel groeiende plant dient men in zeer voedzame grcnd te poten. Men zal dus wat oude mest door de grond moeten spitten. Als de grond voldoende humusrijk is, kan men ook heel goede resultaten bereiken met de bekende korrelmestsoorten. Nu moet men bestellen; direct na ontvangst kasi de plant dan op de voor haar bestemde plaats gepoot worden; zorg voor vol doende ruimte en zeker indien ze als borderplant moet groeien. Dan hebben ze een onderlinge afstand van ruim zeventig cen timeter nodig; op zware grond soorten xan men ze nog wel iets meer ruimte geven. Na enkele jaren zullen ze wel te veel ruimte in beslag nemen. Men kan dat voorkomen door ze in de late herfst of in het vroege voorjaar op te nemen en te scheuren. Men kan de jonge delen weer apart opplanten. De gele bloemen doen het prima; op droge grondsoorten zal de plant veel geel blad vormen. Dat kan men alleen voorkomen door veel water te geven. Als soli tair in het gazon zal men er het meeste plezier van hebben; ook moet men voor voldoende ruimte zorgen. G. KROMDIJK. „Ach nee, dat zelf ontwikkelen van zo'n filmpje en dan die afdrukjes maken lijkt me zo'n geklieder" zegt de man, die nog nooit in de donkere kamer van een amateurfotograaf is geweest en eigenlijk niet eens weet of ontwikkelaar nu een drabbig insmeerpapje, een olie-gelijkende traagdikke vloeistof of een wonder- watertje is. Trouwens voor een donkere kamer zou h(J niets voelen. De tegenwoordige behuizing stelt hem al problemen genoeg om normaal te leven, iaat staan om dan ook nog een ruimte te reserveren voor een speciale donkere kamer. En om nu een of meer avonden In de week in het stikkedonker op een koud zolder kamertje te gaan staan kleumen of tn een of ander kelderhokje te kruipen, lijkt hem ook zo gezellig niet. Zo worden er problemen gesteld over een ruimte, die er niet hoeft te zijn en een duisternis, die nergens hoeft te heersen! Jammer, dat door zulke uitspraken velen zich laten weerhouden om de vol doening en ook bekoring van het zelf ontwikkelen van een film en het zien „groeien" van eigengemaakte opnamen tot foto's te leren kennen. De bloeiende ligularia Wat nu die donkere kamer betreft waarvan ook velen de verxeerde voorstelling hebben, dat dit een licht en luchtdicht, zwart en somber, vies ruikend hok moet zijn voor het ontwikkelen van uw film heeft u die absoluut niet nodig. En voor het af drukken van de negatieven ook niet. Net zo goed als net voor iedere Knutse laar natuurlijk wel heel aangenaam is als hij kan beschikken over een rom- melkamertje, waar hij zijn spulletjes neer kan zetten, zo is het uiteraard ook voor een amateur-fotograaf pret tig als hy een eigen klein domein heeft, waar de ingrediënten staan op geslagen. Maar nogmaals: noodzakelijk is dat helemaal niet want in de huiskamer onder het lezen van krant of boek of het luisteren naar radio, het kij ken naar de t.v., kan iedereen zelfs de grootste leek op gemakkelijke manier zyn films ontwikkelen. Zonder geklieder, zonder urenlange afzonde ring, zonder muffe luchtjes. Onverschillig of iemand een came ra heeft voor kleinbeeldfilm of rol- film: er bestaan ontwikkeltankjes, waarby men in volle licht de film in de tank kan overorengen.Wie er de moeite voor over heeft om gedurende een paar minuten wèl even in het volkomen donker de film by na auto matisch in een z.g. daglicht-ontwikkel- tank te draaien, kan voor een luttel bedrag een telkens weerkerende vreug de beleven. Zit de film eenmaal in de tank, dan kan men rustig in het dag- of lamplicht treden en de ontwikkeling daar voortzetten. Om nu niet in algemeenheden te blijven schrijven over de geneugten van deze pure vorm van vrye-lyds- besteding, beginnen we voor hen, die eens een kansje willen wagen, een stap-voor-stap beschrijving van deze eenvoudige fotografische werkzaamheid Desnoods leent men eerst een tankje van vriend of kennis om het bekende Nederlandse kat-uit-de-boom-kyken in de praktijk te brengen. Stel u dus voor, dat u op oen of andere manier in het bezit bent ge komen van een doodeenvoudig tankje. Daarin zijn modellen, die alleen voor rolfilm, andere die uitsluitend voor kleinbeeldfilm geschikt zijn. E11 met de spitsvondigheid aan fabrikanten van fotografische hulpmiddelen ook eigen zyn er natuurlijk ook tanks, waarin beide soorten film ontwikkeld kunnen worden. Een tank bestaat uit een doos met een deksel. Dat deksel is zo ge construeerd, dat deze, wanneer ze een maal op de doos is aangebracht geen spiertje licht meer toelaat. Vandaar dus zoals we trouwens al vermeld den dat u, als de film er eenmaal inzit, rustig het volle licht tegemoet kan gaan. Zolang u dat deksel er dan maar op laat en niet tijdens de be handeling uit louter nieuwsgierigheid eens even om een hoekje wilt kijken. Want dan kunt u de film wel af schrijven! Mocht u een heel „erge" leek zijn, dan zou u uit deze beschrij ving kunnen veronderstellen, dat de film dus maar los in die tank gedaan wordt en het ontwikkelingsproces met de daarvoor benodigde chemicaliën kan gaan beginnen. Dan zou de film eenter grote kans lopen zwaar beschadigd te worden. Want vergeet nooit, dat het huidje van een film zeer teer is. Ge durende de begin-handelingen, maar zeker bij de daarop volgende bewer kingen is er dan ook één groot gebod: behandel de film als een eitje met een vliesdunne schaal. Pak alleen als het strikt nodig is ie film met de han den beet maar dan altijd aan de zij kanten. Nooit de oppervlakte van de film aanraken. Als dan het rolletje celluloid niet zo maar los in de ontwikkeldoos gaat, hoe dan wel? Behalve uit die doos bestaat een tank ook nog uit een spoel met twee grote flenzen, waarop bij beide aan de binnenkant een paar mUimeter diep een spiraalgang is aangebracht. Stel u dit maar even zó voor alsof een grote rail, die van de buitenomtrek af regelmatig in de rondte draaiend in steeds kleiner wordende cirkels bij de dikke kern van de spoel einaigt. Tussen de rails van beide flenzen moet de film naar binnen glyden. Meen niet, dat u de allereerste keer, dat u een film gaat ontwikkelen, een prach tig donker hoekje in huis kunt opzoe ken en dan op uw dooie gemak die film als het ware met de ogen dicht even tussen de twee flenzen kunt draai en. Wees verstandig: oefen eerst eens wat. Neem een oude film en ga die ln het volle licht nu eens keurig netjes in de spoel transporteren. Let wel: zonder de oppervlakte van de film aan te raken. Dus uitsluitend door de zij kanten van de film tussen duim en wijsvinger vast te houden. Knip van te voren d eschedpe recht beginhoek- jes van de film even rond, dan glijdt de film beter. Als u dat met open ogen goed kunt, probeer het dan eens met de ogen dicht! Succes alvast. De volgende week is het dan ontwikkelen geblazen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 18