Hypermoderne tuinstad aan de rand van Bremen Kom er ACHT-er r LEVEN IS DIENEN: HET DIACONALE JAAR Zaterdag 7 oktober 1961 Het grootste stedebouwkundige project van de Bondsrepubliek WOOFD VAN BEZINNING (Van onze correspondent in Bonn) „Ben jij ook Vahraoon?" zo vragen sinds enige tijd de burgers van Bremen elkaar. En daarmee maken ze geen toespeling op het lidmaatschap van een geheime sekte, maar op de nieuwe stads wijk Neue Vahr. In vier jaar is deze wijk met zijn 10.000 wonin gen, woonruimte biedend aan 40.000 mensen, uit de grond ge stampt. Bremen, de kleinste deel staat van de Westduitse Bonds republiek, heeft daarmee het grootste gesloten stedebouwkun dig project tussen Rijn en Elbe verwezenlijkt. Ongeveer 400 miljoen mark heeft dit grootste stedebouwkundig e project van de Bondsrepubliek ge- kost. Resultaat: ultra-moderne ge bouwen in een hapje natuur", ge vormd door brede groenstroken. Ongeveer 400 miljoen Mark heeft het geheel gekost. Dit enorme bedrag is niet alleen uit de Bremense gemeen tekas gekomen. Hypotheekbanken, verzekeringsmaatschappijen en spaar kassen hebben vele steentjes aan de bouw bijgedragen. Uitgevoerd is het hele project door de Gewoba (Gemein- nutzige Wohnungsbaugesellschaft)die in Bremen een bouwmonopolie bezit. Grote man in de Gewobo is de vak verenigingsleider Richard Boljarn, die voorzitter is van de socialistische frac tie in de Bremense gemeenteraad. Neue Vahr heeft niet alleen een so cialistische maar ook een sociale ach tergrond. Alle burgers van Bremen dragen er namelijk toe bij om de hu ren in de nieuwe wijk laag te houden: 30 miljoen Mark moet het land Bre men jaarlijks opbrengen om de huren op 1.18 Mark per vierkante meter vast te leggen. Voor elektriciteit en ver warming komt daar dan nog 20 Pfen nig per vierkante meter bij. Een paar cijfers om de omvang van het nieuwe stadsdeel te schetsen: er zijn 786 eengezinshuizen gebouwd; 5800 flatwoningen in gebouwen met drie tot vijf verdiepingen; 2454 in flats met acht verdiepingen en 717 woningen in woontorens van veertien verdiepingen. In vier jaar tijd heeft Bremen, de kleinste deelstaat van de Duit se Bondsrepubliek, de stadswijk Neue Vahr uit de grond gestampt De foto geeft een overzicht van de tienduizend woningen, waarin 40.000 mensen een onderdak vin den. Wolkenkrabber Het profiel van Neue Vahr wordt tenslotte bepaald door een wolken krabber van 22 verdiepingen, waarin 189 een-kamerwoningen zijn. Dit 60 meter hoge gebouw is een ontwerp van de Finse architect Alvar Aalto. Het gebouw heeft een rondlopende ge vel, die gericht is naar het westen en het zuidwesten. Op deze manier kun nen de ongetrouwde wolkenkrabberbe woners na afloop van hun werk op het balkon van het avondzonnetje ge nieten. Niet alleen aan het zonnetje is ge dacht. Op alle mogelijke manieren heeft men gepoogd het dagelijkse leven van de 40.000 Vahranonen zo prettig mogelijk te maken. Er zyn speelplaatsen voor de kinderen, cen traal gelegen winkelwijken, kerken van alle religies, bioscopen en o ntspan- ningscentra. Daar alleen de 786 een gezinshuizen een klein tuintje hebben heeft men voor de flatbewoners voor een hapje natuur gezorgd door overal brede groenstroken aan te leggen. Het hoogtepunt in deze vrije natuurcultuur is gevonden in een kunstmatig aange legd meertje. Groot verschil Het verschil tussen Neue Vahr en de tuinsteden uit de dertiger jaren is groot. Vijfentwintig jaar geleden leg den de architecten zich toe op het bouwen van gezellige villawijken. Door bomen omzoomde laantjes met van el kaar verschillende villaatjes waren het ideaal. Men bouwde in de eerste plaats een wyk, waarin geleefd kon worden. Neue Vahr daarentegen is een woon- en slaapstad. De afwisselend hoge en lage huizen geven de wijk een typisch stedelijk profiel. Niet langer is het ideaal elk gezin een eigen woning en een eigen leven te bezorgen, maar de belangrijkste doelstelling is het scheppen van een 40.000-koppige familie. Een familie van werkbijen, die 's morgens uitzwermen om 's avonds terug te keren in de vei lige gemeenschapskorf, er is iets be nauwends aan deze nieuwe stad. Huxley's „Brave New World" lijkt al half werkelijkheid geworden, ook al komen de kinderen nog ter wereld in het plaatselijke ziekenhuis en niet uit flessen in het laboratorium. Voor pri- vé-leven, een eigen smaak, eigen idee- en lijkt nauwelijks meer plaats. Dit negatieve aspect heeft de stad echter alleen voor die ouderwetse en romantische ziel, die zich maar moei lijk weet aan te passen aan de eisen van de moderne samenleving. Voor de twintigste-eeuwer, die zich van harte heeft afgewend van romantisch indivi dualisme moet Neue Vahr een para dijs zijn. De wijk is licht en zonnig, zakelijk koel en uitnodigend tegelijk. Aan comfort is uiteraard geen gebrek. De verwarming is gemeenschappelijk geregeld. Een enorme lelijke schoor steen neemt de plaats in van duizen den onpraktische, maar vaak toch ook pittoreske dakruiters. Voor Sinterklaas is er weinig werk aan de winkel in Neue Vahr Het is eigenlijk een initiatief, dat in West-Duitcland ontstaan is. De politieke horizont zag er tengevolge van het brutaalagres- sieve dreigen van het communisti sche imperialisme voor de vrije wereld somber uit. Daardoor was het nodig, dat ook de militaire mankracht van het vrije Duitsland voor de bescherming van onze be schaving werd ingezet. Het laat zich begrijpen, dat dit voor de jonge mensen, die hun vader óf jarenlang kwijt waren geweest aan het front óf voorgoed op een vreemd, ver slagveld verloren hadden, een groot offer heeft betekend. Een offer, dat zij in doorsnee desondanks blijmoedig hebben gebracht, over tuigd als zij waren van de noodza kelijkheid ervan. In deze tijd is het, dat het initia tief van het diaconale jaar geboren wordt. Men zag de jongens naar de kazerne vertrekken. En de meisjes vroegen zich af: waarom zouden zy één of twee jaar van hun leven geven voor de samenleving? En waarom zouden wij niet iets dergelijks kunnen doen? Op so ciaal-maatschappelijk terrein bij voorbeeld. In een land, waar honger en ellende grote bressen in de volks gezondheid hadden geslagen, en waar talloze invalide en verminkte oorlogsslachtoffers verzorgingshui zen overbevolkt deden zijn, was het werkelijk niet moeilijk een dergelijk idee concrete gestalte te geven. Op grote schaal hebben meisjes en jonge vrouwen zich daarop bij de desbetreffende instanties aange meld en er hun diensten aangebo den. En men mag zonder overdrij ving constateren, dat hier door meestal ongeschoolde en onervaren krachten iets groots is verricht. ter plaatse buitengewoon werd ge waardeerd. Je zult als directie van een of ander tehuis verplicht zijn om hele afdelingen te sluiten we gens gebrek aan personeel. En wan neer je dan onverwacht de beschik king kunt krijgen over bijv. 15 of 20 enthousiaste vrijwilligers, zul je als directie zo'n buitenkans met beide handen aangrijpen. Natuurlijk moet men zich realise ren, dat het voor de jonge mensen in kwestie vrijwel steeds een offer betekent. Je bent genoodzaakt je eigen werkkring er een jaar aan te geven. Of in een ander geval bete kent liet, dat de studie later be ëindigd zal zijn. Dat er direct in het begin al zo een verheugende animo bestond om mee te doen, tekent de altruistische gezindheid, die de hemel zij dank Velen vandaag aan de dag nog drijft. Wie alleen oog heeft voor het eigen belang, zal zich niet melden: het gaat er meer op achter-, dan op vooruit. Wie het er voor alles om te doen is zijn eigen maatschappelijke posi tie veilig te stellen, kan hier ook beslist niet terecht op het kantoor, waar je altijd gewerkt had en waar je straks weer terug zult komen, deed zich een promotiekans voor, waar je nu uiteraard naast greep. Voor wie een best salaris het een en het al is, zal het diaconale jaar nauwelijks attractief zijn: naast de kost en inwoning en sociale voor zieningen ontvangt men een zak- gewoon gezond te zijn. Maar na deze ontmoeting is ze gaan ver staan, dat de gezondheid geen nor male zaak, maar een onwaardeer baar groot geschenk betekent. En ik neem aan, dat dat inzicht mis schien ook zal doorklinken in de toon van haar avondgebed! Maar er is meer. Ik denk bijv. aan de sociale factor. Tot dusver ging het erom op school mooie cij fers te halen; of na kantoortijd be zig te zijn voor belangrijke diplo mas'. Nu leer je, dat er meer is dan het individuele streven. Je wordt in een team ingedeeld. En ingewijd in de kunst van het om gaan met andere mensen. Iets, waar in het laéere leven nog veel pleizier van te beleven valt! Vergeet U ook niet, dat heel deze opzet een goede reclame betekent voor het diaconale werk in de meest brede zin van het woord. Het aan gaan van een dergelijk verband trekt de aandacht bij vrienden en bekenden. En wanneer de diensttijd afgelopen is, zullen de vrijwilligers het werk natuurlijk wel neerleggen, maar overigens goede ambassa deurs blijven van het tehuis of van de inrichting, waar zij zo veel maanden hun taak hebben vervuld. Of er dan alleen maar mooie kanten aan dit initiatief vastzitten? Ik wil U niet verhelen, dat het meer dan eens is gebeurd, dat de aanpassing aan het nieuwe milieu moeilijkheden opleverde. En ook bleek een enkele maal, dat de be trokkene fysiek psychisch niet tegen de taak was opgewassen. On overkomelijk was zulks echter nooit; ook al daarom niet, omdat het comité van organisatie begreep, dat haar taak niet was uitgeput met het verlenen van de bemid- -\ Internationaal als de mens uit de twintigste eeuw nu eenmaal ge oriënteerd is, duurde het niet lang, of elders werd deze gedachte over genomen. Ook in Nederland. Te Rotterdam werd een commissie in het leven geroepen, die prachtig or ganiserend werk heeft verricht. En die het mogelijk heeft gemaakt, dat verscheidene meisjes de helpende hand konden gaan bieden in situa ties, die door een uiterst krappe arbeidsmarkt ronduit hachelijk wa ren geworden. Andere steden wilden echter niet achterblijven en zo doende vindt men deze tak van ar beid ook in Den Haag, in Utrecht en in Haarlem. En het lijdt geen twijfel, of andere plaatsen zullen dit voorbeeld op korte termijn vol- ien- Laat me nu m concreto mogen zeggen, wat het diaconale jaar om vat: jonge mensen van 17 tot 30 jaar nemen het op zich gedurende de tijd van één jaar in een inrich ting, een internaat of een tehuis te gaan werken. Als gezegd zijn dit uit de aard der zaak meestal meis jes. Maar jongens, die voor de mili taire dienst werden afgekeurd en desondanks geschikt zijn voor deze taak, worden eveneens graag ge accepteerd. En zo hebben ze hun weg gevonden naar ziekenhuizen, naar bejaardenhuizen, naar kinder huizen. Of ook naar een revalida tiecentrum, een blindeninstituut of een inrichting voor zwakbegaafden. In alle gevallen betreft het dus hulp, die verleend wordt aan men sen, die niet in de eigen omgeving verzorgd en verpleegd kunnen wor den. En men behoeft over weinig fantasie te beschikken om zich te kunnen voorstellen, dat dit aanbod geld van 50 gulden per maand. Dus echt geen bedrag om reuzenspron gen mee te maken. Waarom dan toch velen gekomen zijn? Waarom zij dan toch het die nen boven het verdienen hebben gekozen? Zoëven hebben we al de altruististische gezindheid aange stipt. Maar evenmin mag vergeten worden, dat het voor de betrokkene zelf althans vanuit een bepaalde gezichtshoek gezien een levens verrijking betekent. In je eigen om geving en in je eigen beroep kom je meestal in aanraking met de gezonde, met de normale mens. Maar nu word je geconfronteerd met een heel andere wereld, waar van het bestaan mogelijk bekend was, maar die men in werkelijkheid nauwelijks ontmoet had. Zo een ontmoeting het lijdt geen twij fel werkt bevruchtend op iemand's denken en is in staat de diepste levensvragen op te roepen. Ik herinner me een soldaat, die ik goed heb gekend. Hij was kernge zond. Boordevol idealen. Bruisend van activiteit. Hij zou krachtens zijn aanleg en opleiding stellig op een prachtige plaats in de maat schappij terecht zijn gekomen. Maar in één ondeelbaar ogenblik werd dit alles aan flarden gerukt: hij krijgt een auto-ongeluk en wordt zwaargewond in het hospi taal opgenomen. Hij hoeft niet te sterven, maar zal wel levenslang op bed moeten blijven liggen, volsla gen invalide als hij ten gevolge van het ongeval geworden is. Stel U zich voor, dat een vrijwilligster van het Diaconale Jaar met zo een patiënt in aanraking komt. Mis schien heeft zij het met haar 18, 19 jaar altijd normaal gevonden om deling en het plaatsen in een be paalde omgeving. Steeds heeft het comité ervaren krachten (de maat schappelijke werkster!) ter be schikking gesteld, die de vrijwilli gers tot de laatste dag toe hebben begeleid en van goede raad hebben voorzien. Hét laat zich verstaan, dat het in een bestek van luttele regels niet mogelijk is om een en ander uit puttend te beschrijven. Wel hoop ik, dat deze of gene lezer zich nu een beter beeld zal kunnen vormen van wat het Diaconale Jaar bedoelt te zijn en van wat er in trouwe toewijding door velen onder onge wone, dikwijls moeilijke omstandig heden werd verricht. Van harte is te hopen, dat deze vorm van dienst aan de medemens zich een vaste positie in onze samenleving zal verwerven; en dat ook in steeds meer plaatsen van ons vaderland uitvoering aan dit nuttige en sym pathieke idee zal worden gegeven. Zeer zou ik echter tekort schieten, wanneer ik U onbekend liet met het motief, dat aan deze actie ten grondslag ligt. Het is geen ander dan het gebod van de Heiland, die ons heeft opgedragen om de han den uit te strekken naar de mens, die daaraan het meeste behoefte heeft. Om het woord van de apostel te citeren, die ergens schrijft: wie de ander liefheeft, die heeft de wet vervuld. Of om het te zeggen met die wondermooie zin uit het Evan- gelei, waar de Meester spreekt: voorzover gij dat aan de minste Mijner broeders hebt gedaan, voor zover hebt gij dat Mij gedaan. J. M. D. van den Berg Herv. predikant te Leiden. Unicum De nieuwe tuinstad is zonder twijfel een reden tot trots voor de stad Bre men. Zowel uit architectonisch als uit sociologisch oogpunt is de bouw van Neue Vahr een unicum. De burgers van Bremen hebben daarmee bewezen dat zij nog steeds tot de meest vooruitstrevende van Duits land gerekend moeten worden. Het is aan de andere kant niet verwonderlijk dat een moderne, onromantische Duit se mens in de eerste plaats gevonden wordt in een Hansestad, waar middel eeuws mysticisme en negentiende- eeuwse romantiek allang verdreven zyn door een koel en zakelijk koop mansschap. Toch moeten wij er niet aan denken dat deze koele zakelijkheid zich zo ver door zou kunnen zetten dat zij het historische Duitsland gaat verdringen. Gelukkig heeft ook Bremen nog zijn oude stadskern vol oude gebouwen. Voorlopig ziet het er naar uit dat de nieuwe, kleurige woonparadijzen nog verbannen zullen blijven naar de bui tenwijken. Een binnenstad stelt im mers andere architectonische en socio logische eisen dan waaraan woon- en slaapwijken als Neue Vahr kunnen be antwoorden. Dat betekent echter ook dat velen elke dag een lange tocht moeten maken naar elders gelegen werk. Voor de Vahraonen is dat inder daad al een probleem, want haven en industrieën van Bremen liggen juist aan de andere kant van de stad. Een gedachte, die bij ons tijdens een wandeling door Neue Vahr opkwam, was dat hier nu het arbeidersparadijs was, waarover zo veel wordt gesproken aan de andere zijde van (het IJzeren Gordijn. Alle materiële eisen, die een mens maar kan hebben, leken hier in vervulling te zijn gegaan. Als enige keerzijde, maar het is sterk de vraag of degenen aan gene zyde van dat gordijn dat zo zouden zien, ervoeren wij dat echt wandelen in deze stad, waar alles is toegespitst op praktische resultaten, niet mogelijk was. In dit collectivistische paradijs, aarin ieder een zijn taak en functie had, verlang den wij, eerlijk gezegd, naar een rom melig, oud binnenstad je. Vlü> VjLg> Kun. U de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt U elders in dit Bijvoegsel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 17