- gebrek aan idealisme? - gebrek aan interesse? Liberace nog steeds populair in Amerika TWEE SCHOONHEDEN Heeft die jeugd van tegenwoordig KRIS-KRAS TE PAS EN TE ONPAS ASSEPOESTER EEN WEEK „PRINSES" Twee nieuwe jazzfilms in aantocht Hoe denk jij er over? Dienstregeling voor vrijages Opgericht 1 maart 1860 Zaterdag 7 oktober 1961 Vijfde blad no. 30471 „Ze weten precies welke song aan de top van de hitparade staat, maar van de actueelste wereldproblemen hebben zij geen notie. Ik wil niet generaliseren, maar ik geloof toch niet dat ik de waarheid geweld aan doe, als ik zeg dat de meeste van mijn leeftijdgeno ten dik tevreden zijn, als zij goed ver dienen en hun kleine genoegens heb ben. De rest interesseert hen dan niet meer". Deze jongeman staat beslist niet alleen, als hij de jongeren van nu gebrek aan belangstelling en gebrek aan idealisme verwijt. Met name vele ouderen zijn dezelfde mening toegedaan. On willekeurig rijst de vraag of het werkelijk zo erg is met „die jeugd van tegenwoordig". Het lijkt ons het verstandigst het antwoord op deze vraag te laten geven door CONNIE FRANCIS die kennen ze". diezelfde jeugd, door jullie dus. Pen en papier pakken is al het bewijs, dat je niet zo ongeïnte resseerd en passief bent als de jeugd in haar geheel wordt ver weten. We zijn benieuwd. ARGUS. Jongens op het balkon en meisjes be neden, dat is het voorschrift dat een Londense bioscoopeigenaar in de hal van zijn theater heeft opgehangen. „Zodra het jonge goed heeft bewezen zijn les geleerd te hebben en geen herrie meer te schoppen, zal ik jon gens en meisjes weer gemengd van de film laten genieten", aldus direc teur Alan James. „En wat gebeurt er met de jonge paartjes?" werd hem gevraagd. „Daar maken we een uit zondering voor, want die houden zich gewoonlijk zéér rustig", zei James. In Euro-pa moet men zich lang zamerhand wel gaan afvragen, wat er toch geworden is van Liberace, de Amerikaanse pianospelende en tertainer die Griegs pianoconcert in drie minuten samenvat en het opdraagt aan zijn moeder. Welnu, miljoenen in de wereld zal het verheugen (of spijten!) dat de maestro het drukker heeft dan ooit met het optreden in exclusieve clubs, nachtlokalen en concertzalen Maar Liberace heeft daarbij de televisie - ivaardoor hij in de inti miteit van het gezin kon doordrin gen - niet vergeten. Integendeel, hij is van plan na bijna drie jaar afwezigheid een comeback op de beeldbuis te maken. Nippend aan een scoth met soda, in zijn paleisachtige woning in de heu vels rondom Hollywood, filosofeerde Li berace, dat men van een renaissance in de show-business kon spreken. En hij liet er daarbij weinig twijfel aan bestaan dat hij zou proberen zijn aan deel bij te dragen. „Ik ben voor het laatst voor de tv opgetreden in 1959" aldus Liberace. „Daarna ben ik in persoon opgetreden in de Verenigde Staten en Europa, onder meer op een „command perfor mance" met Koningin Elizabeth van Engeland onder mijn gehoor. Dit jaar Was ik volgeboekt van 26 januari tot 14 december. In 1960 heb ik gedu rende elf maanden rondgereisd, in 1958 maakte ik een tournee van tien maanden". Wanneer Liberace zijn televisie-op treden hervat, zal het zijn in vier groots opgezette snows „in de trant van Victor Borge" al zal deze met de vergelijking misschien niet zo geluk kig zijn per jaar. „Ik zal hierdoor vrij zijn in het aangaan van andere verplichtingen, zoals concerten voor groot publiek", zei hij. Gevraagd of hü zyn televisie-op treden zal hervatten gekleed in de fan tasierijke colberts die hem beroemd gemaakt hebben, antwoordde Liberace: „Veel sterren proberen hun beeld te vernietigen. Ik vind dit onjuist. Men heeft er jaren voor nodig om het zich te scheppen. Men moet het veeleer koesteren en verfraaien om het mys terieus en interessant te houden. De sjieke kleren en kandelabers zijn deel van het beeld dat ik van mijzelf ge schapen heb. Ze zün wat voor Mar iene Dietrich de hoge hoed, voor Gar land het brengen van „Over the rain bow" geworden is. Je moet hieraan vast blijven houden. Mijn dagoptre den voor de televisie van enkele jaren geleden is niet geworden wat ik ervan verwachtte, juist omdat ik me liet be praten af te zien van mijn attributen. De show had net niet dat. En daar zijn de mensen juist op gesteld". Er bestaan fundamentele verschillen tussen rokers en niet-rokers volgens de Britse psychiater H. J. Eysenck. Hij beweert, dat rokers gemakkelijker drinken, trouwen, gokken en de moed laten zakken dan niet-rokers. „Ro kers zijn gezelliger, houden van feestjes, weten lekker eten en de goede dingen des levens in het alge meen op hun waarde te schatten. Zij zijn wat nonchalant en niet gewend te kijken alvorens te springen en vinden het maar moeilijk elke dag weer in het gareel te moeten lopen." In het Engelse plaatsje Claverley 'reeft assepoester een week de keuken /oor de huiskamer mogen verwisselen. Assepoester in werkelijkheid de 24-jarige Amelia Carlesimo is reeds wee jaar werkzaam bij een rijke in- lustrieel en zijn echtgenote. Het meisje kwam in 1959 uit Italië en werd dienst bode bij het echtpaar. Afgelopen za terdag is zij in het huwelijk getreden 'net de 25-jarige Mario Iannotti, haar eugdliefde. De werkgevers van assepoester had- ',en voor het jonggetrouwde stel een tardig huwelijksgeschenk in petto: een veek lang de beschikking over hun voning, „Sanford Hall". Zeven dagen nochten de dienstbode en haar echt genoot „als vorsten regeren" in het kasteeltje, dat maar liefst veertien slaapkamers telt Vandaag is Amelia teruggekeerd naar de keuken. Mario is als knecht bij de industrieel en zijn echtgenote in dienst -"fi-eden. Waar voor hun geld Liberace is van mening dat ztfn optreden voor de televisie minstens één uur moet duren. „Het liefst zou ik er twee uur van maken mijn kracht als solist is daarop gebaseerd", zei hü. „Ik werk hard. Ik werk hard en geef me helemaal. Deze marathon benadering spreekt tot de verbeelding van mpn toehoorders. Zü weten dat ze waar voor hun geld krügen, en veel meer dan dat". Liberace meent dat het niet meer voldoende is een naam te hebben. „De mensen willen dat je aanpakt, je helemaal inzet. Zij willen uitputting, zoals Judy Garland geeft. Ze willen hun man zien zweten, zien bezwijken. Daar houden ze van. En dat nu kan alleen als de solist zich met zyn volle persoonlijkheid inzet". Bescheiden Liberace denkt dat de show-business terugkeert tot wat men er in vroeger jaren onder verstond. „De bliksemcar rière gaat tot het verleden behoren", zei hij, „Weinig solisten kunnen hun publiek langer dan tien minuten in hun ban houden. Ik zal de tien noe men die het kunnen: Judy Garland, Frank Sinatra, Harry Belafonte, Dan ny Kaye, Sammy Davis jr., Maurice Chevalier, Eileen Farrell, Johnny Ma- this en Connie Francis. Ik behoor er in alle bescheidenheid opgemerkt ook bij". Het is moeilijk uit te maken ivat mooier is: het meisje of het sieraad dat zij bewonderend voor zich houdt. De combinatie van beide schoonheden dient alleen maar om het ene beter tot zijn recht te doen komen: het sieraad, dat deel uit maakt van een collectie kostbaar heden, die onlangs in Genève is tentoongesteld onder de naam: „Schatten van India". De edelsmeedkunst is voor het sociale leven in India van grote betekenis. Het aantal juwelen dat een vrouw bezit en de schoonheid ervan bepalen op welke trede van de maatschappelijke ladder zij staat. Ook het siersmeden in India, dat kan bogen op een lange traditie, kent modeverschijnselen. Op het ogen blik ondergaat de Indiase siersmeed- kunst belangrijke wijzigingen, zowel in vorm als techniek. De invloed van het Westen doet zich gelden in het poli tieke en economische leven. De sociale verhoudingen ondergaan wijzigingen en daarmee ook de sociale betekenis van het sieraad. De sieraden van thans verschillen van de vroegere door hun fijnheid en het schaarse gebruik van goud; er is een tendens naar grotere eenvoud in het ontwerp. De Indiase vrouw, gewend zich met vele sieraden te tooien, geeft er nu vaak de voorkeur aan, slechts één of enkele stukken (zij het ook van grotere waarde) te dragen. Twee nieuwe jazzfilms een met en een zonder ver haaltje zullen binnenkort in de Nederlandse theaters draaien: „All night long" en „Jazz op een zomerdag". Voor jazzliefhebbers is New port een begrip. Het jaarlijks Newport Jazz Festival in Amerika staat te boek als 's werelds grootste jazzfeest en de Amerikaanse fotograaf Bert Stern zag er dan ook een dankbaar onderwerp in voor een feestelijke jazzfilm. Hij had opdracht gekregen om van het festival enkele foto's te maken, maar die „enkele foto's" werden een volledige film: „Jazz op een zomerdag". Met zijn assistenten maakte hij in vier dagen tijd een film van ongeveer 40.000 meter in kleuren. Zes maanden waren er echter voor nodig om van dit materiaal een voor ver toning geschikte film met een redelijke lengte van 2.300 me ter van te maken. Bijna vijftig van Amerika's beste jazzmusici en -vocalis ten treden in deze film op. Mahalia Jackson zingt go spelsongs, Louis Armstrong brengt o.m. „The Saints" en „Lazy river" en zingt zelfs een duetje met Jack Teagar- den, het kwartet van de saxo fonist Gerry Milligan is van de partij evenals de pianist George Shearing en zijn kwintet, Anita O'Day, een van de grootste jazz vocalisten van dit ogenblik, zingt het heer lijke „Sweet Georgia Brown" en „Tea for two". Andere gerenommeerde jazzsterren die in deze rol prent zijn te horen en te zien, zijn Jimmy Giuffre, Thelonious Monk, Sonny Stitt Dinah Washington, Big May- belle, Chuck Berry en Chico Hamilton. Een film met veel jazz dus, met ter afwisseling enkele schilderachtige op namen van de stad Newport en het strand van Newport, en zonder verhaaltje. „All night long" is een Britse film met een verhaal tje. Over dat verhaaltje zul len we hier niet uitweiden. Jazzliefhebbers zullen deze film gaan zien om de muziek. En daarop hebben de makers kennelijk gespeculeerd, want in „All night long" worden Britse musici als Tubby Hayes Kenny Napper, Johnnie Scott, Ray Dempsey, Keith ledereen heeft een zomer lang gedacht, maar nu Is het dan wer kelijk zo vert het is herfst. We mogen er wel op vertrouwendat zo zoetjesaan alle tieners en twin tigers al dan niet liftend naar het buitenland, de Veluwe of Katwijk zijn geweest, de naweeën van de derde oktober te boven zijn en weer de draad van het dage lijks leven hebben opgevat waar zij hem voor de vakantie hebben laten slingeren. Je zit dus weer op schoolen jawel, als vanouds ook op zaterdagochtend)op kantoor of in de fabriek met een lange winter in het vooruitzicht. Voor bij is de tijd dat je alleen naar de krant greep voor het weerbericht je hebt nu weer aandacht voor andere zaken dan neerslag, bewol king en hogere of lagere tempera turen WILLY BRANDT, „wie is dat?" Christie en Alan Ganley allemaal beslist geen kleine jongens in de wereld van de jazz „aangevoerd" door de Amerikaanse grootheden Da ve Brubeck en Charlie Min gus, wier namen nu eenmaal veel meer tot het publiek spreken. Niet geheel ten on rechte overigens. Vooral de bassist Charlie Mingus is een begaafd en veelzijdig musicus. Vermel denswaard is wel, dat hij in zijn nieuwe groep - met Jimmy Knepper, trombone Charles McPherson, altsax, Knobby Totah, bas, en Dan nie Richmond, drums - piano speelt. De Amerikaanse jazzmusicus Charlie Mingus, die even vaardig de bas als de piano bespeelt. In "All night long" houdt hij zich bij het eerste instrument. En wat zyn die andere zaken dan wel? Syrië? Algerije? Berlijn? De be grotingsbehandeling in de Tweede Ka mer? Of lees je alleen de verhaaltjes over Elvis Presley, Connie Francis, Ricky Nelson en andere teenager-Ido len? Of heb je toch in de krant van vorige week zaterdag gelezen, wat Prinses Beatrix op de slotbüeenkomst van de Europese Cultuurstichting (Fondation Européenne de la Culture) in Toulouse heeft gezegd? Haar rede ging namelük uitsluitend over de jeugd. Brandt, Mollet en Gromiko, om er maar een paar te noemen, hebben ze nau welijks of nog nooit gehoord. Kennedy, zeggen ze, Kennedy, dat is toch de pre sident van Amerika?" „De meeste jongeren lezen geen be hoorlijk boek, gaan nooit naar een goed concert en slaan alleen maar de krant open voor de strips. Natuurlijk is het hun zaak om Presley mooier te vinden dan Mozart, maar wie van hen zal ooit de moeite hebben geno men om werkelyk eens aandachtig naar een concert te luisteren?" De Europese jongeren missen een gemeenschappelijk ideaal, was de kern van haar betoog. De jeugd is materia listisch, onverschillig, passief. Als voor beeld noemde Prinses Beatrix de bui tenlandse gebeurtenissen. „Vele Jonge Europeanen zeggen: De internationale politiek? Onnodig je daarover op te winden, daar kunnen wij toch niets aan doen, dat is een zaak tussen de Amerikanen en de Russen". Prinses Beatrix richtte zich speciaal tot studenten en pas afgestudeerden, toen zü zei: „Gü allen hebt, daar ben ik zeker van, een ontstellend aantal collega's ontmoet die geen belangstel ling toonden voor de grote problemen waarmee onze wereld te kampen heeft". Maar gelden deze woorden niet evenzeer, misschien zelfs nog meer voor de niet-studenten? Klaaglied Kijk maar eens rond op het kantoor of in de fabriek waar je werkt, praat maar eens met je vrienden en vrien dinnen, en vergeet vooral niet by je zelf te rade te gaan. Zou je dan werkelyk tot andere conclusies komen dan de twintiger die we op onze va kantie ontmoetten en een klaaglied aanhief over „de jeugd van tegenwoor dig"? Wat hü zei was niet zo vleiend. „Ze hebben alleen maar interesse voor wat zü verdienen, kleren, brommers en juke-boxes", luchtte hy zün hart. „Ze weten alles van Peter Kraus, Connie Francis en Cliff Richard, maar van De 21-jarige Londenaar Alfred heeft een maand in de gevangenis gezeten, omdat hij zün „dienstregeling voor vrüages" had overtreden. De ouders van de 18-jarige Veronica waren er op tegen, dat hun dochter met Alfred „ging". Zij lieten het kind daarom onder hoede van een rechter stellen. Zy hoopten, dat deze een ein de zou maken aan de verkering, maar dat was een misrekening. De rechter gaf Alfred toestemming om tweemaal in de week met het meisje uit te gaan, maar hij moest haar dan om elf uur 's avonds weer thuisbrengen. Dat zinde Veronica niet. Zij klom uit het raam van haar kamer en voeg de zich bij haar vriend en Alfred peinsde er niet over haar terug te zen den naar haar ouders. De advocaat van Alfred heeft ver klaard, dat zijn cliënt „een harde les heeft geleerd". De ouders van Veronica zeiden, dat zü het best vonden dat hun dochter weer met de vrijgelaten Alfred ging, mits de jongeman zich aan de hem toegemeten tyd zou hou den Geen notie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 15