„Dit is de lekkerste die ik ken!" Plant bollen nu FEITEN en FEITJES uit FRANKRIJK HAPPY DAYS" VAN BECKETT: EENTONIG MAAR AANGRIJPEND Csso) PETROLEUM Behaaglijk warm! bevestigt CAPTAIN GRANT Onconventioneel toneelstuk zonder actie of afwisseling Wij kunnen veel meer kleuren zien dan de oude Egyptenaren Natuurlijk een oliehaard gestookt met... P. M. PERQUIN OEGSTGEEST Stop de lente in de grond Vijf getuigen in sabelsteek-zaak iOSRAM Opgericht 1 maart 1860 Vrijdag 6 oktober 1961 Vierde blad no. 30470 Advertentie die lekkere shag in de handige platte doos 95 cent De fleurige half2ware shag „Captain Grant* wordt op een heel bijzondere wijze gemêleerd. U proeft het direct. U ruikt het direct. Een pracht-shag! U herkent Captain Grant, waar U ook bent, aan het milde aroma van 's werelds fijnste tabakken. Spaar de plaatjes voor het Interessante Schepenalbum „Van Stoom tot Atoom" Wereldpremière in Greenwich Village (Van onze Amerikaanse correspondent, dr. P. G. J. Korteweg) Een nieuw, aangrijpend toneelstuk van Samuel Beckett: ,iHappy days". Wereldpremière in New York maar niet naar Broadway moet men gaan om dit stuk te zien. Dit is geen spel, dat vertoond ivordt in de dure schouwburgen, waar de grote firma's van New York constant een reeks plaatsen hebben besproken voor hun klanten en bezoekers van buiten de stad. Een vertoning van een stuk van Beckett is niet wat men onder een „show" verstaat in de uitgaande krnigen van New York. Beckett geeft zijn publiek niet een „gezellig" stuk en zijn werk leent zich niet voor een op voering, die men „glamorous" kan noemen. Beckett is een schrijver, die alleen „off Broadway" wordt gewaardeerd. In de kleine theaters van Greenwich Village bijvoorbeeld. De Village is Newyorks kunstenaarsbuurt. Maar daar moet men zich niet een al te idyllische voorstelling van maken. Iemand die, kersvers uit Europa, daar verzeild zou raken, r.oa denken dat hij terecht gekomen was in een van New Yorks achterbuurten. Maar wie goed zou rondkijken zou toch bemerken, dat hier allerlei kleine winkeltjes zijn, die kunstig bewerkt zilver en leer in him etalage hebben. Zulke zaakjes vindt men toch niet in een échte achterbuurt. Hij zou ook zien, dat de mensen op straat voor een deel arme stumpers ztfn, maar dat daartussen toch allerlei figuren rondlopen, die er opvallend artistiek of intellectueel uitzien. Het is in deze buurt dat men Beckett weet te waarderen. Voor een toneelver toning in de Village behoeft men zich niet speciaal te kleden. Heel wat man nen komen gewoon in hun overhemd en heel wat vrouwen in een eenvoudig trui tje. De schouwburgpryzen zijn ongeveer de helft van wat men op Broadway betaalt en de theaters zijn veel kleiner, intiemer. Het Cherry Lane theater in Commer ce Street behoort nog tot de groten en vrü aardig geoutilleerden. Naast de kleine schouwburgzaal is een bar en een eenvoudig restaurant. In de pauze gaat een zijdeur open en het theater publiek kan dan binnendoor naar dat kroegje gaan, waar men altijd wel plaats vindt. Schouwburgen op Broad way hebben zelden of nooit een foyer van enige omvang. Ook wat dat betreft is er dus iets voor Cherry Lane te zeg gen, VAAG Wie vorige stukken van Beckett ge zien heeft (Waiting for Godot, Endgame, schrijver graag vaag blijft over de pre- ciese betekenis van zijn werk. Maar het merkwaardige .s, dat de toeschouwer toch het gevoel heeft, dat in die stuk ken de kern van net mensenbestaan wordt geraakt, dat hij zijn personages blootlegt tot in hun hart en tot op het bot. De visie, dat het leven in feite een langzaam doodgaan is, is een van de belangrijkste thema's in Becketts oeu vre. Geen opwekkend thema uiteraard, maar wel een visie die de toeschouwer aangrijpt, soms ontroert. Beckett heeft maling aan conventio nele eisen voor het toneel. Actie en afwisseling? Hij durft eentonig le zijn en valt opzettelijk m herhaling. Een bonte rij van personages? In „Krapp's last tape" is er slechts eén man in een band-recorder, in „Happy days" Is er slechts één vrouw, plus een echtgenoot, die men pas in de laatste minuten in zijn geheel te zien krijgt. Voor die tijd hoort men de man alleen nu en dan, ziet men zijn hoofd en weet men, dat hij achterste voren in een hol kruipt trouwens, cok de vrouw ziet men nooit ten voeten uit. Als het doek opgaat, ziet men een kaal duintje en uit de top rijst een vrouwenfiguur omhoog. Men ziet haar borst, armen en hoofd, meer niet. In het tweede en laatste bedrijf ziet men nog minder van die vrouw: alleen haar hoofd met een malle hoed op. Naast de vrouw, op het duintje, staat een grote boodschappentas waar onder anderen een tandenborstel in zit en een revolver. De revolver legt ze naast zich. Die zal daar het hele stuk blijven lig- Krapp's last tape), zal weten, dat deze gen. Een waanzinnig stuk, zult ge wel licht zeggen. Maar werkelijk, indien Beckett vat op u heeft, wordt dit een aangrijpende tragedie. De tekst is schamel er. de uitleg kan niet al te precies zijn. Ieder kan het zyne er uithalen. Maur een interpreta tie, die dicht bij bet normale leven staat, zou deze kunnen zijn: men ziet daar een vrouw, die oud aan het wor den is. Zü is half verlamd en passeert de tijd met kleine handelingen (tanden poetsen, nagels vijlen enz). Haar man woont met haar samen, maar hun om gang betekent vrijwel niets meer. Hij kijkt haar nooit meer aan en is voor haar in hoofdzaak nog een klankbord, die haar het spreken mogelijk maakt. Hij reageert nauwelijks, maar was hij er niet, dan zou de viouw haar lippen de hele dag stijf opeen moeten klem men. Dat de man haar nooit aankijkt wordt gesymboliseerd door het feit, dat hij achter het duintje huist, achter de rug van de vrouw. De man slaapt uit zonderlijk veel, in een hol, als een soort konijn. In het tweede bedrijf is de vrouw nog de grond. Men kan aannemen, dat zij verder verlamd is, maar het is natuur lijk ook waar, dat zij dieper in het graf is. Zij kan niet meer spelen met de dingen uit haar tas, zij moet de dag doorkomen met haar herinneringen en die worden vaag en verward. De man reageert nog minder. Zij weet niet eens zeker of hij er nog is Elke reactie van de man maakte haar in het eerste bedrijf „happy" en wan neer vrij onverwacht aan het eind van het tweede bedrijf de man, in potsierlijk jaquet, komt aangekropen naar de voorkant van het duintje, waar zy hem kan zien, lijkt dit een van haar gelukkigste dagen. Hij ziet er uit als op de dag toen hij haar ten huwelijk vroeg. Maar hij heeft geen bloemen. Hij pro beert tegen het duintje op te krabbe len. Zal hij haar aanraken of strekt hij zijn hand uit naar de revolver, die vlak naast haar hoofd ligt? De vrouw weet het niet, het publiek evenmin De man haalt het niet en in zijn trouw- of begrafenispak ro)t hij het duintje af. Zie hier, alleen maar aangeduid, wat voor een soort stuk dit is. Ruth White, de vrouw, die vrijwel de hele avond al leen aan het woord is, heeft van deze rol een onvergetelijke creatie gemaakt. Zij moest het hebbea van haar stem en mimiek en van enkele gebaren, die in het eerste bedrijf nog mogelijk zijn. Maar met minimale middelen en met een sterk gevoel hebben Beckett en zü een opvoering tot stand gebracht die heel wat dieper steekt dan vele van de duur gemonteerde vertoningen die men vijftig blokken hogerop in Man- ouder. Alleen haar hoofd is nog ooven hattan kan gaan bekijken. (Van onze Weense correspondent) Onze ontvankelijkheid voor kleu ren en tinten is veel fijner ontwik keld dan bij de mensen in vroegere eeuwen. Dit werd bewezen door de Hongaarse schilder Sandor Kiraly, die tevens professor is aan de Hoge school voor toegepaste kunst in Boedapest. Op grond v2hi een nauwkeurig ver gelijkend onderzoek kor, hij vaststellen aan welke kleuren de holbewoner de voorkeur hebben gegeven, welke kleuren zü konden waarnemen en hoe zich dit gevoel voor kleuren fijner ontwikkelde in de Egyptisch, Griekse en Romeinse cultuur tot onze dagen toe. Het aantal trillingen per seconde van het spectrum (de regenboogkleuren dus) ligt tussen de 430 en 750 biljoen. Theo retisch gesproken zijn er dus zo'n 320 bil joen verschillende tinten. Het kleuren- zien en daarmee in verband ook een betrekkelijke kleurenblindheid hangt er van af, hoeveel verschillende trillin gen ons oog nog kan waarnemen. Het onderzoek van de Hongaarse ge leerde heeft uitgewezen dat de toene mende ontvankelijkheid voor kleuren parallel loopt met het stijgende cultuur- peil van de mens. De holbewoners werk ten slechts met de vier volgende kleu ren: rood, geel, zwart en wit. De schil deringen van de Egyptenaren echter vertonen reeds alle grondkleuren, maar zy hebben nog geen kleurenharmonie. Het gevoel hiervoor openbaart zich eerst bü de Grieken, die bovendien een beginnende ontvankelijkheid voor kleur schakeringen vertonen. Doch ook bfj hen overheersen de rode of roodachtige kleuren evenals bü de prehistorische mens. De andere kleuren worden lang zamerhand meer „populair" in verband met de verfijnde culturele ontwikkeling. Dit algemene verschijnsel weerspie gelt zich overigens ook in het leven van de hedendaagse individuele mens. De eerste kleur, die een baby waarneemt, is rood, want het grijpt het eerst naar rood speelgoed. Deze kleur wordt in de jeugd voor oranje en geel verdrongen, terwül de volwassene aldus Keraly, de voorkeur geeft aan groen en blauw. De hedendaagse mens voelt zich dan ook 't meest op zyn gemak in een omge ving van verschillende kleuren. Volgens het onderzoek van de Hon gaarse geleerde kan de hedendaagse mens vijftig maal meer kleurschakerin gen onderscheiden dan de oude Egypte naren. Doch ook het gevoel van kleu ren is bü de huidige doorsnee-mens nog voor ontwikkeling vatbaar, want erva ren vakmensen in verffabrieken kunnen in iedere kleur minstens nog tien fij nere tinten onderscheiden die het onge oefende oog nog niet ziet. Advertentie MEER WARMTE MINDER ROET ZUINIGER Hoge Morsweg 78 - Tel. 21584-21351 Vlotte levering. Speciale tankauto voor de bezorging van Huisbrandolie en Petroleum voor Centrale Verwarming. Advertentie Begin er Zaterdag mee! Wat zijn de bronnen van het maatschappelijk succes? Voor Frankrijk heeft socioloog Alain Girard van het Nationale Instituut voor Demografische Studies een onderzoek naar die vraag ingesteld door haar aan 2350 Franse vips (very important persons) voor te leggen. Sociale strip-tease Slechts 232 ondervraagden achtten hun eigen gewicht klaarblijkelük té ge wichtig om tekst en uitleg van hun suc cesvolle carrière in zakenleven, industrie, politiek, kunst of wetenschappen te ge ven, doch de overgrote meerderheid liet zich dan toch ten behoeve van deze so ciale strip-tease bereidwillig het hemd van het lüf vragen. Ziehier dan enkele onthullende cüfers en gegevens. Vijfennegentig procent van Frankrüks hedendaagse roem en glorie werd gerekruteerd uit welgestelde klas sen. en die lieden bestegen de eerste tre den van de maatschappelüke ladder, welke ze zo hoog beklimmen zouden, dus in hun bevoorrechte kwaliteit van zoon of dochter van papa, Niettemin moest er geklommen worden, want per rutschbaan of vanzelf heeft géén van die ruim tweeduizend beroemdheden zün of haar toppunt bereikt. Werken, werken en zwoegen, noemen acht op tien het eeuwige wachtwoord. Onontbeerlyke karakterkwaliteiten Ver antwoordelijkheid, moed, accuratesse, eerlükheid, zo luidden hier de antwoor den. Het vaderlük voorbeeld had voorts óók veel rüpe vruchten afgeworpen, en dan schroomde een hoog percentage (23 pet) evenmin te erkennen dat de gaten, die twee oorlogen in Frankrüks bevolking sloegen, hun competitiekansen niet weinig hadden vergroot. Politici en di plomaten die in de dubbele zin des woords mannen van de wereld zün, ver klaarden tenslotte galant dat ze voor het succes van hun carrière ook veel aan hun vrouwen te danken hebben gehad. Het statistische robotportret van de geslaagde Fransman vermeldt zoals vier hoofdtrekken: geboren in Parüs of in een grote stad, oudste kind van een fa milie van hoog aanzien, oud-leerling van tlng van jnenselyke gaven is ook hier al lerminst gering. Chirurg mist schaar Monsieur Delalandre, 37 Jaren oud. metaalarbeider van beroep, woonachtig te Le Havre en vader van zeven kinde ren, klaagde d; laatste maanden veel vuldig over scherpe scheuten in de maagstreek. Hü had in zün leven al wel meer aan zyn ingewanden geleden, en tweemaal was hü reeds deswege geope reerd. Er bleek nu, reeds na vluchtig on derzoek van de specialist, inderdaad een 'derde operatie onvermüdelijk te zün. Een röntgen-foto wees namelük uit dat zün chirurg de vorige keer een schaar van zeventien centimeters lengte tussen de darmen had achtergelaten, waardoor die ingewanden op twee plaatsen finaal waren geperforeerd. Monsieur Delalan dre, die wegens zware invaliditeit zün beroep vermoedeUjk nooit meer uit zal kunnen oefenen, heeft nu een proces aanhangig gemaakt tegen de medicün- man over wiens professionele nauwge zetheid de rechtbank zich dezer dagen uit mag spreken. Nog geen postzegel van Brigitte De Franse minister van postenjen, die onlangs een reeks postzegels op de markt bracht waarvoor grote tonelisten als Raimn. Gerard Philipe, Talma en Rachel model hadden ge staan, heeft van een Ka merlid de suggestie gekre gen ook de nationale super vedette BB In deze ere galerij op te nemen. Antwoord van de excel lentie (in vrüe bewoordin gen) zonder de overige ta lenten van mejuffrouw Bardot aan de orde of in twüfel <te willen stellen er trekken, meen ik niettemir te weten dat zy 'haar roen toch wel in hoge mat mede ontleent aan het sug gestief reliëf dat het film beeld aan haar natuurlijk vormen en rondingen ver mag te verlenen. De minis ter neemt zich derhalv: voor op het voorstel van d geachte volksvertegenwoor Van abattoir naar renbaan Dat Michel Poupet met zijn veer tien jaren de jongste jockey van Frankrijk is, is al opmerkelijk. Dat hij zijn paard Luron B onlangs tot de overwinning van de Prix Ver mont op de renbanen van Enghien mocht leiden, is ronduit interessant, en hier is dan hun beider ver haaltje. Papa Poupet had zün hele leven tus sen de paarden doorgebracht, ofschoon niet tot gelyke voldoening van beide party en. Als executeur van de grote paarden- abattoirs van Parys stuurde hy elke week vyf tienhonderd van deze edele die ren naar de ijskasten van de Franse paardenslagers. Twee jaar geleden vergezelde de heer Poupet evenwel op een zondag eens een vriend naar de renbanen van Auteuil die hem daar ook nog eens een ander aspect van het oaardendom wilde tonen. De vonk van de hartstocht voor de hippi sche sport sloeg onmiddellyk op mon- een „dure school" en tonnen zweetdrup- pels in de vaargeul. Op grond van die j diger terug te komen, zodr: karakteristieken stelden de deskundigen de druktechniek voor post van het demografisch instituut op hun 1 zegels een gelykwaardig ef beurt vast. dat slechts acht procent van j fect van natuurgetrouwheic Frankrüks bevolking aan de voorwaar- als jongste muze zal weten den voldoet. Anders gezegd: de verkwis-1 op te wekken, (Van onze Haagse correspondent) De Haagse rechtbank heeft de gehele zitting van donderdag 19 oktober, uitge trokken voor de behandeling van de strafzaak tegen de 33-jarige Haagse politieagent, die tüdens de relletjes bU de kerstboomverbranding op 2 januari j.l. de scholier Wim Scholte met zyn sabel dodelük zou hebben getroffen. De officier van Justitie, mr. C. Dyserinck, heeft de agent primair ten laste ge legd het opzettelijk toebrengen van een of meer sabelsteken teneinde Wim Scholte van het leven te beroven al thans zwaar lichamelijk letsel toe te brengen, althans hem te mishandelen. Subsidiair is dood door schuld ten laste gelegd. Er zün vüf getuigen gedagvaard, on der wie dr. J. Zeldenrust, gerechtelük geneeskundige. Tot de getuigen behoort ook mr. N. W. de Grooth, rechter in de arrondissementsrechtbank, die in de directe nabüheid woont van de plaats waar de politie de sabelcharge uitvoer de. De verdediger van de politieagent ia mr. J. F. B. Rutgers uit Den Haag. Advertentie sieur Poupet over en hü had nu nog maar één verlangen: achter een paard nu ook eens op een sulky plaats to kun nen nemen. De volgende dag koos hü uit de file slachtpaarden die van hem hnn lot af wachtten er één uit, waarin hij ook nog andere kwaliteiten dan van malse bief stuk meende te onderkennen, en die keuze bleek niet kwaad te zijn. Luron B, waarvoor slager Poupet, naar gewicht, tachtigduizend ouden franken (ongeveer zeshonderd gulden) haar neergelegd, heeft hem nu al een bedrag van vier miljoen (circa dertig duizend gulden) aan pryzen opgebracht. Nog zeven andere paarden hebben na dien dank zü Luron's lucratieve voor beeld het leven eveneen voorlopig kun nen redden om een nieuwe carrière op de renbaante beginnen. En om de ma-n die hen eerst naar het leven stond, bin nen anderhalf jaar twaalf miljoen oude franken schier een ton in het laatje te brengen. Poupet. aangemoedigd door zün veer tienjarig zoontje Michel, die als Jockey zijn sporen intussen dus ook heeft ver diend, besloot nu dezer dagen eveneens, doch definitief, van funetie te veran deren door de abbattoirs van de Rue Vaugirard voor een paar renstallen van Chantilly te verwisselen, welke hü met de opbrengst van zün vele prüzen kocht. Hy heeft echter gezworen uitsluitend met geselecteerde slachtpaarden od de banen te blyven uitkomen,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1961 | | pagina 13